هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
♨️ سردار دلها بدان خونت رها نمیشود
🔻 خدایا چقدر دشوار بود شنیدن اذکار نماز مقام معظم رهبری بر پیکرهای شهیدان سردار سپهبد حاج #قاسم_سلیمانی، سردار ابومهدی المهندس، سردار سرتیپ پاسدار حسین پورجعفری، سرهنگ پاسدار شهرود مظفری نیا،سرگرد پاسدار هادی طارمی و سروان پاسدار وحید زمانیان.
وقتی آرزوی شهادت در راه خدا میکرد دلم لرزید و با خود گفتم خدایا آرزوی رهبرم را در کنار مهدی موعود اجابت گردان و تا ساخت کامل ساختمان انقلاب و ظهور مولی نگاهش دار.
🔻حاج قاسم، دیدی چه مریدان باوفایی داری مشاهده کردی چه عاشقانی داری چه منتقمانی داری اما مولایت حسین علیه السلام تنها در بیابان سوزان کربلا مانده بود.
🔻حاج قاسم، تشییع میلیونی در شهرهای مختلف شدی اما حسین علیه السلام را زیر سم ستوران قرار دادند.
حاج قاسم عزیز، دستت را قطع کردند اما انگشت تو را قطع نکردند و انگشترت را نربودند.
🔻عزیز دلم سلیمانی تواضع و خودشکنی تو را در تودیع سردار آقاعزیز و معارفه سردار سلامی دیدم و آنجا یافتم که عین الربط الی الله و مرد خدا و عارف الهی شدی و فهمیدم دیگر زمینی نیستی و آسمانی گشتی.
🔻قاسم جان گریه میلیونها نفر آزاده جهان، زاییده گریه ولی عصر عج است که تن بی دست و پایت او را رنجاند. امام زمان دوستدارت بود چون حافظ حرم ها بودی
سردار دلها بدان خونت رها نمی شود آمریکای جنایتکار دیگر آرامش نخواهد دید صهیونیسم نابود خواهد شد تا زمینه ظهور مولایمان فراهم گردد ان شاء الله .
مالک اشتر علی زمان! نشان خواهیم داد که شهید سلیمانی برای استکبار جهانی و شیطان بزرگ خطرناکتر از سردار سلیمانی است.
🔻سردار جانها! نامردانه و از پشت خنجرت زدند چون جرات نداشتند رو در روی تو بجنگند.
جنایتکاران بدانند هر قطره خون حاج قاسم رویاننده حاج قاسم دیگری است. چون قاسم سلیمانی هم قاسم بود هم عباس بود هم علی اکبر بود و در یک عبارت سرباز ولایت بود.
🌷 عزیزدلمان که بدنت همانند مولایت به بوریا نیاز داشت در قلبمان می مانی و قاسمیون راه می اندازیم.
۱۶ دی ۹۸
🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از روزنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
● شهید سلیمانی:"والله والله والله رمز عاقبت بخیری این است"
🔸فیلم منتشر نشده از شهید سپهبد قاسم سلیمانی:
برادران از مهمترین شئون عاقبت بخیری نسبت شما با جمهوری اسلامی و انقلاب است.
والله از مهمترین شئون عاقبت بخیری رابطه قلبی، دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد در قیامت خواهیم دید مهمترین محور محاسبه این است.
@rozaneebefarda
637145324208260060.pdf
455.8K
🔴فوری/مهم
در بیانیه مستند و علمی آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران مطرح شد؛
علت وقوع حادثه برای هواپیمای اوکراینی ریشه در دانش «سایبرنتیک» دارد/ نقش خطای انسانی منتفی است
+ مستندات اجمالی در پیوست
✍بیداری ملت
@bidariymelat
@bidariymelat
مركز تخصصي علم كلام (مؤسسه امام صادق علیه السلام)
تحت اشراف حضرت آيت الله العظمي سبحاني(دامت بركاته) برای سال تحصیلی 1400- 1399 از بين طلاب واجد شرايط برای تحصيل در دوره سطح4 رشته: کلام تطبیقی بین المذاهب دانش پژوه ميپذيرد.
نامه آیت الله العظمی #سبحانی به سردبیر محترم #روزنامه_اطلاعات🔻
بسمه تعالی
حضور محترم حجة الاسلام جناب آقاى حاج سيد محمود دعايى (دامت تأييداته)
با اهداء سلام، و عرض تبريك به مناسبت يوم الله 22 بهمن كه سرآغاز حكومت اسلامى است.
تصديع مى دهد: در روزنامه اطلاعات مورخ چهارشنبه 16 بهمن 1398 برابر 10 جمادى الثانى 1441 شماره مسلسل 27493، صفحه 3 گزارشى از نشست «مسأله فرهنگ» نقل شده و آقاى حسن محدثى در اين نشست چنين مى گويد:
ريشه اساسى شكاف بين فرهنگ واقعى و آرمانى ما در اين است كه الگوهاى فرهنگى و رفتارى حاكم بر جامعه ما، اساساً در تضاد با عناصر فرهنگى ذاتى انسان ايرانى هستند و آنها را عموماً سركوب يا ناديده مى گيرند...
نيز مى گويد: حال فرهنگ كلان ما بر اساس اخلاق، دين و عرف سركوبگر، اين موجود را منقاد مى خواهد...
او تصريح مى كند: متأسفانه انسان ايرانى تحت سلطه اخلاقى است كه فقط انسان هاى فرزانه و اسطوره اى را براى او الگو مى كند و به همين دليل مجبور است خواسته ها و نيازهاى طبيعى اش را سركوب كند...
و در پايان توصيه مى كند: بايد انسان، تعيين گر زاده شود، انسانى كه عشق، امر جنسى و...برايش تابو نباشد و بتواند براى خواسته ها و نيازهاى خود تصميم بگيرد.
فراز نخست از كلام او حاكى از آن است كه رفتارهاى حاكم بر جامعه ما كه همان تربيت اسلامى است با عناصر فرهنگى ذاتى انسانى ايرانى در تضاد است يعنى در سرشت انسان ايرانى اين نهفته است كه رفتارهاى اسلامى با فطرت او سازگار نيست و بايد آنها را سركوب كند.
آيا قوانين حاكم بر كشور ما كه نشريات بايد بر آن اساس حركت كنند، اجازه نشر اين افكار را مى دهد؟ و رسماً بگويد رفتارهاى حاكم بر جامعه با فرهنگ انسانى در تضاد است؟
وى در فراز ديگرى پرده از عقيده خود برداشته و مى گويد فرهنگ كلان ما بر اساس اخلاق، دين و عرف، سركوب كر فرهنگى ذاتى انسانى ايرانى است!
خواهشمند است در گفتار ايشان تأمل كنيد چگونه دعوت به اباحى گرى مى كند و مى گويد: بايد انسان، تعيين گرزاده شود، انسانى كه عشق، امر جنسى و... برايش تابو نباشد و بتواند براى خواسته ها ونيازهاى خود تصميم بگيرد.
در خانه اگر كس است يك حرف بس است!
از حضرتعالى درخواست مى شود اجازه ندهيد اين نوع مطالب ويرانگر اخلاق بدون نظارت چاپ شود، خود حضرتعالى افرادى را مشخص كنيد كه بر اين مطالب نظارت كنند. امروز فساد و دعوت به اشباع تمايلات جنسى از هر راه صحيح و ناصحيح، و قانونى و غير قانونى در فضاى مجازى غوغا مى كند، ديگر نبايد روزنامه اطلاعات ناخودآگاه با آنها هماهنگ باشد.
تأسف آنجا است كه اطلاع يافته ام گوينده اين سخن، استاد دانشگاه آزاد اسلامى است! دست پرورده چنين استادى چه خواهد بود؟ خدا آگاه است!
با تقديم احترام
جعفر سبحانى
20/11/1398
#اطلاعیه_مهم
⛔️ تعطیلی حوزه های علميه و امتحانات قم ⛔️
با توجه به شرایط پیش آمده و با دستور معاونت آموزش حوزههای علميه، کلیه دروس حوزه علمیه قم اعم از مدارس علمیه، مراکز تخصصی و سطوح عالی روز يكشنبه ۴ اسفندماه ۹۸ #تعطیل میباشد.
➖ امتحانات #غیرحضوری هفته جاری از روز یکشنبه ۴ اسفند لغايت پنجشنبه ۸ اسفندماه ۹۸ در شهر قم #کنسل و به تاریخ دیگری که متعاقبا اعلام میشود، موکول گردید. امتحانات غيرحضوری شهرستانها طبق برنامه #برقرار و طلاب قم میتوانند در صورت تمایل در سایر شهرها در امتحانات شرکت نمایند.
➖ در خصوص تعطیلی مدارس علمیه، مراکز تخصصی و سطوح عالی در روزهای دیگر #پیگیری و اطلاع رسانی خواهد شد.
—----------
🇮🇷 كانال حوزههای علميه
📡 @Howzehaa
http://eitaa.com/joinchat/2146435072Ccfc2d26e89
🔴🔴فوری
تعطیلی مدارس قم و کاهش ساعات کاری دستگاههای اجرایی استان قم تا ۱۵ اسفند
در اطلاعیه اداره کل مدیریت بحران آمده است:
🔹️به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی و با موافقت وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی و همچنین تصویب ستاد پیشگیری ، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان ، تمامی مهد کودک ها ، مدارس ، دانشگاهها ، مراکز علمی و حوزوی در هفته آینده تعطیل خواهد بود.
🔹️همچنین ساعات کاری تمامی دستگاههای اجرایی ، نهادهای دولتی ، عمومی و بانکها به غیر از واحد های عملیاتی دستگاههای خدمات رسان امدادی و خدمات رسان و... تا پایان هفته جاری (پنج شنبه ۱۵ اسفند ماه) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ خواهد بود.
http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c
🕌بزرگترین کانال قمیها در ایتا🔝
پذیرش سطح 4 موسسه آموزش عالی امام صادق (علیه السلام) (مرکز تخصصی علم کلام) تمدید شد.☝🏻
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال استاد گرانقدر مرکز تخصصی علم کلام جناب حجت الاسلام والمسلمین اکبر ترابی شهرضایی را خدمت خانواده محترم ایشان و همه شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم رحمت و غفران الهی مسئلت میکنم.
"مرکز تخصصی علم کلام حوزه علمیه قم"
إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ.
بدین وسیله درگذشت عالم فاضل و پرهیزگار جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ اکبر ترابی شهرضایی را به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض میکنم، ایشان ازمحققین مؤسسه امام صادق (ع) بوده و اثر تحقیقی گران سنگ ایشان بنام «موسوعة الرجالیة المیسرة» از آثار قلمی ایشان است . از خداوند متعال رحمت و مغفرت واسعه خویش را برای آن مرحوم و صبر جمیل و اجر جزیل را برای بیت شریف و همه بازماندگان از مسألت میکنیم
قم - موسسه امام صادق (ع)
https://eitaa.com/e_sobhani
خاطره جالب مرحوم استاد اکبر ترابی شهرضایی از دیدار با رهبر انقلاب 👇
حجت الاسلام والمسلمین ترابی: در سال های آغازین دهه هشتاد که در پی تحریر کتاب "الموسوعه الرجالیه المیّسره او معجم الرجال الوسائل" بودم، یادداشت های کتاب را برای دفتر حضرت آقا فرستادم تا به دست ایشان برسانند و تا با استفاده از تبحری که در رجال دارند، مرا در مراحل تدوین کتاب راهنمایی سازند.
دو سال پس از این رویداد با من تماس گرفتند که مقام معظم رهبری شما را خوانده است. وقتی که به ملاقات به یاد ماندنی خدمت ایشان رسیدم، فرمودند:
"خیلی دنبال شما گشتم، چرا زودتر نیامدید". پاسخ دادم که ما نوشته را فرستادیم، اما پاسخی از دفتر شما نیامد که فهمیدم در انتقال این اثر به حضرت آقا کوتاهی شده بود.
ایشان شروع به معرفی پروژه کتابم به رییس مجلس وقت و جمعی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی که در جلسه حضور داشتند، نمودند و فرمودند:
"عجب کار عظیمی قرار است انجام گیرد و قرار است خصوصیت روات راویان وسایل الشیعه به صورت دستهبندی و به ترتیب شده با ذکر مبانی متفاوت رجالی قید گردد تا مجتهد با هر مبنایی که دارد، با رجوع به این کتاب تصمیم خود را بگیرد و نیازی به رجوع به کتاب های رجالی مرجع که زمان بسیاری را از او می گیرد، نباشد".
پس از معرفی این پروژه توسط حضرت آقا، کتاب منتشر شده را به حضرت آقا دادم و گفتم که اثر تکمیل و به انتشار رسیده است.
حضرت آقا از زیر عینک نگاهی به من کردند و فرمودند "تو نوشتی؟" خندیدم و گفتم "حاج آقا! مشکلی دارد؟ " فرمودند "بیا جلو"، مقداری جلوتر رفتم که با اصرار ایشان روبه رو شدم که نزدیکتر گردم تا جایی که در کنار حضرت آقا نشستم.
معظم له فرمودند:
هنگام بررسی سند روایات، این کتاب، نخستین کتابی است که به آن مراجعه می کنم.
دریافتم که از آن جا کتاب با اشراف حضرت آیت الله العظمی سبحانی نگاشته شده بود، ایشان نیز از قبل نسخه ای از آن را برای مقام معظم رهبری فرستاده بودند.
http://akbartorabi.ir.domains.blog.ir/post/news003
شهادت باب الحوائج حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم( علیه السلام) را تسلیت عرض نموده و پیشاپیش سال خوب و پربرکتی زیر سایه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای شما آرزو میکنیم.
مرکز تخصصی علم کلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 استدلال جالب و شنیدنی آیتالله #سبحانی در اثبات اسلام و ایمان #حضرت_ابوطالب علیه السلام
🏴۲۶رجب سالروز وفات #حضرت_ابوطالب تسلیت باد
@rozaneebefarda
🔴کرونا و تجلی عقلانیت جمهوری اسلامی
دکتر شهاب اسفندیاری فارغ التحصیل کارگردانی سینما از دانشگاه ناتینگهام
یکی از مهمترین محورهای حملات تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی که خصوصا در دههی اخیر دشمنان بسیار بر آن سرمایهگذاری کردند، این گزاره بود که «جان انسانها برای این حکومت ایدئولوژیک اهمیتی ندارد». گویا تقدیر این بود که در بحرانی مانند #کرونا حقیقت به وضوح بر همه آشکار شود.
جمهوری اسلامی در اقدامی بیسابقه در تاریخ اسلام تمام اجتماعات دینی و مناسک عمومی، از نماز جماعت و جمعه تا مراسم دعا، نیایش، هیأتها، زیارت حرمها و اماکن متبرکه، که از مهمترین ارکان حفظ و تقویت «هویت جمعی دینی» در این حکومت بودند را «بخاطر حفظ جان انسانها» تعطیل کرد.
این حکومت ایدئولوژیک، مساجد و حسینههای خود را در مقطعی از شیوع بیماری تعطیل کرد که در برخی کشورهای به اصطلاح مدرن و پیشرفته، مسابقات فوتبال و اسبدوانی با دهها هزار تماشاگر هنوز برپا بود و بارها و کازینوها مالامال! حتی هنوز هم از سواحل سیدنی تا فلوریدا آکنده از جمعیت است.
این همان حکومتی است که متهم بود به «فربهی مناسک». همان حکومتی که آلوده به «تعصب و تحجر» تصویر میشد و دعوت به «عقلانیت» میشد. این همان حکومتی است که به آن توصیه میشد از دخالت در «دین مردم» خودداری کند. این همان حکومتی است که متهم بود مداحان میداندار تصمیمهای آن هستند.
هیچکس منکر نقصها، تبعیضها، بیعدالتیها و فسادها در این حکومت نیست. هیچکس مدعی نیست که به مرحلهای آرمانی و ایدآل رسیدهایم. هیچکس منکر برخی نقاط قوت و پیشرفت دیگران نیست. اما این حد از تحقیر و تخفیف جمهوری اسلامی در قیاس با دیگران، چیزی جز جنگ روانی نبوده و نیست.
حقیقتی که بسیاری از روشنفکران، جامعهشناسان، فعالان سیاسی و رسانهای داخل و خارج سالها کتمان کردند و این روزها از پس ابرهای سیاه دروغ و غبارهای تیرهی وهم بیرون آمده این است:
«جمهوری اسلامی ایران یکی از عقلانیترین و اخلاقیترین حکومتهای جهان است».
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
جعفری هرندی:
🔰پاسخی بر عقده گشایی یک روشنفکر:
🔰اخیرا مصاحبه ای از جتاب سروش در فضای مجازی منتشر شده است که به مساله کرونا و برخی مسائل اعتقادی و اجتماعی پیرامون آن پرداخته و تلاش نموده است که از این نمد،کلاهی هم به نفع روشنفکری دینی و بر ضد تفکر صحیح اسلامی درست نماید. در این مقال ضیق، به اجمال به برخی نکات وی و پاسخ آنها اشاره می شود:
✍️1. وی مدعی است که «کرونا از قم آغاز شده و بدیهی است که در آنجا زور روحانیان و مدّاحان بر سیاستمداران و بر مسئولان بهداشت کشور چربید و متاسفانه اینان نتوانستند قم را از چنگال اداره و تدبیر آنها بیرون بکشند و در دست خود بگیرند و لذا فاجعه افزونتر و انبوهتر شد». در مورد این که واقعا شروع کرونا از قم بوده است با این که هیچ راه مستقیمی هوایی و آبی به خارج از کشور ندارد ، خود جای تامل و بحث مفصل است؛ در واقع این پزشکان قمی بودند که جرئت و جسارت اعلام آن را زودتر از دیگران یافتند. به هر تقدیر اگر این علمای قم بودند که جلوی قرنطینه قم را گرفتند پس چطور نتوانستند جلوی بسته شدن درب حرم و مساجد را بگیرند ؟!! سوال دیگر از جناب ایشان این است که لابد در آلمان و فرانسه و انگلستان هم ارباب کلیسا و متصدیان امور دینی اند که جلوی قرنطینه شهرها را گرفته اند!!
✍️2. در جای جای مصاحبه سروش بر طبل دو قطبی درمان و پزشک از سویی و دعا و توسل از سوی دیگر می کوبد. اگر این دو قطبی کاذب از سوی آتئیستها و بی خدایان مطرح می شد، چندان ملالی بر نمی انگیخت اما وقتی انسان در شگفتی فرو می رود که از زبان کسی که مدعی دینداری و قرآن فهمی است، بشنود که « خداوند به ما عقل هم داده است و از ما می خواهد عقل و تجربه را به کار بریم نه اینکه برای شفای امراض به دعا متوسل شویم. خدا را نباید تبدیل به یک ابزار کنیم، بلکه باید او را به دوستی برگیریم، خیلی فرق است بین این دو». اگر ایشان مطلع نیستند باید بدانند که بزرگان فقاهت و مرجعیت در قم و کشور اسلامی ایران، از اولین کسانی بودند که بر رعایت مسائل بهداشتی و پزشکی و پذیرفتن دستورات وزارت بهداشت تاکید داشتد. البته با این همه، توسل و تضرع به ساحت ربوبی برای شفا و رفع بلا امری است که در جهان بینی توحیدی کاملا حل شده است . گویا جناب سروش هیچ گاه با این آیه شریفه برخورد نکرده است که از قول حضرت ابراهیم می شنویم: اذا مرضت فهو یشفین ( شعراء 80). آری هر حادثه ای در این عالم در ذیل تدبیر و ربوبیت او می گنجد و در نهایت اوست که بر حل و رفع آن قادر است و نه غیر از او . علل طبیعی هم در طول ارادة خدا می گنجد و نه آن که در عرض آن قرار گیرد. درمان از طبیب است و شفا از جانب خداست این است چکیدة عقلانیت تفکر اسلامی که امروزه در نظام اسلامی هم بر اساس آن عمل می شود.
✍️.3. سروش تلاش دارد که از آب گل آلود کرونا، برای ضربه ای دیگر بر کیان تقکر اسلامی ماهی بگیرد. وی روی عقیده عده ای معدود از مدعیان طب اسلامی انگشت می گذارد که به تعارض علم و دین می اندیشند و طب مدرن را از اساس بی پایه و ناچیز می شمارند با این که اکثریت اندیشمندان اسلامی، سخن آنها را نمی پذیرند و بین علم و دین جدایی نمی بینند. این سخنان شهید مطهری را بنگرید: « باید دید که آیا علم ما را به چیزی فرامیخواند و ایمان به چیز دیگری ضدّ آن؟ علم، ما را به گونهای میخواهد بسازد و ایمان به گونهای مخالف آن؟ علم ما را به سویی میبرد و ایمان به سویی دیگر؟👇👇👇
جعفری هرندی:
علم و ایمان متمّم و مكمّل یكدیگرند. علم نیمی از ما را میسازد و ایمان نیمی دیگر را هماهنگ با آن؛ علم به ما روشنایی و توانایی میبخشد و ایمان عشق و امید و گرمی علم ابزار میسازد و ایمان مقصد؛ علم سرعت میدهد و ایمان جهت؛ علم توانستن است و ایمان خوب خواستن؛ علم می نمایاند كه چه هست و ایمان الهام میبخشد كه چه باید كرد؛ علم انقلاب برون است و ایمان انقلاب درون؛ علم جهان را جهان آدمی میكند و ایمان روان را روان آدمیّت میسازد؛ علم وجود انسان را به صورت افقی گسترش میدهد و ایمان به شكل عمودی بالا میبرد- علم طبیعتساز است و ایمان انسانسا؛ علم زیبایی عقل است و ایمان زیبایی روح؛ هم علم به انسان امنیّت میبخشد و هم ایمان. علم امنیّت برونی میدهد و ایمان امنیّت درونی؛ علم در مقابل هجوم بیماریها، سیلها، زلزلهها، و طوفانها ایمنی میدهد؛ و ایمان در مقابل اضطرابها، تنهاییها، احساس بیپناهیها، و پوچانگاریها؛ علم جهان را با انسان سازگار میكند و ایمان انسان را با خودش» . این سخنان نه از زبان یک روشنفکر دینی مانند سروش بلکه از بیان شهید مطهری در کتاب انسان و ایمان است . سروش جوری سخن می گوید که گویا عالمان دینی بر جدایی یا تضاد علم و دین باور داشته اند و این روشنفکران دینی بوده اند که در مقام حل و فصل آن برآمده است. گویا وی فراموش کرده است که در مقالات و کتابهای خود خصوصا در رویا انگاری وحی بر تعارض آیات قرآن با علم تاکید می نماید و همه آنها را ناشی از بشری بودن وحی و نقص علم پیامبر! می داند. پس این نه عالمان دینی بلکه روشنفکران دینی اند که اساسا قرآن را منشا تضاد علم و دین می دانند!!
✍️4. دکتر سروش در جمله ای دیگر می گوید: « غافل بودند از اینکه در همین روایات آمده است که وقتی این بلایا به سرتان آمد به قم پناهنده شوید و اکنون میبینیم که نقیض آن رخ داده و قم خود کانون و سرچشمه این بیماری مرگبار شده است. از قضا سرکنگبین صفرا فزود!!» . باید از جناب سروش پرسید که آیا برداشتی نادر از این روایت که برای فرار از بیماری ها به قم بگریزید را می توان به قاطبه عالمان دینی نسبت داد؟! اساسا کدام یک از بزرگان و اعاظم علمی ما چنین تفسیری از روایت فوق داشته اند؟ قم بر اساس روایات متعدد، شهر علم و معرفت و چشمه جوشان دیانت خواهد بود و این خود به نیکی روشن می نماید که مراد از بلاها و فتنه ها ، نه بلاهای طبیعی بلکه فتنه های اعتقادی است که باید به این مدینه العلم مراجعه نمود و از آن چشمه جوشان، جرعه ای برداشت.
جعفری هرندی:
✍️ 5. سویه دیگر شبهه افکنی سروش به توسل و زیارت قبور ائمه می رسد. تعبیر وی این است « این اماکن مسمّی به مقدس به هیچ وجه از جان آدمیان مقدس تر نیستند. اولا که سابقهای در اسلام ندارند، ثانیا ما هیچ دلیل عقلی و نقلی معتبری نداریم که این خفتگان در زیر خاک، خواه امام باشند خواه خواهر امام خواه برادر امام، صدای زائران را میشنوند و به آنها پاسخ میدهند و یا اساسا قدرت برآوردن حاجات آنها را دارند...». از زمانی که سروش مقاله صراطهای مستقیم را نگاشت و در آن جا تسنن و تشیع را دو قرائت از سنت نبوی نام نهاد، روشن شد که او دیگر بر باورها و اعتقادات ( چه باورهای شیعی و چه باورهای سنی) به عنوان رکن تدین، اصراری ندارد و به تبع الهیات لیبرال مسیحی، صرفا تجربه و احساس درونی را سنگ بنای دیانت می داند و بس ؛ آموزه ای که در مقالات « ایمان و حیرت» و ایمان و امید» در مورد آنها به تفصیل سخن می گوید. با این توصیف، دیگر از مانند او انتظار نمی رود که عقیده به زنده بودن شهدا و ابرار و نظاره گر بودن آنها بر ما را بالجمله نفی نماید. عقیده ای که بر آمده از قرآن کریم است: و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون ( 169 آل عمران). ✍️ 6. سروش در مورد مساله شر مدعی می شود که علما و حکمای اسلامی نتوانسته اند پاسخ قانع کننده ای به آن بدهند. نگارنده بر این باور نیست که همه پاسخهایی که در اندیشه اسلامی به مساله شر و چرایی آن داده شده، صحیح است اما مجموعه پاسخهایی که مبتنی بر عقلانیت فلسفی و مباحث وحیانی به مساله شرور طبیعی داده شده، پاسخ در خوری به جوانب مساله شر می دهد از جمله توجه دادن به محدودیتهای عالم ماده، ضعف اراده و قدرت انسانی ، ابتلائات و امتحانات الهی، زمینه سازی برای رشد و تکامل مادی و معنوی انسان، عقوبت برخی از گناهان انسانها خصوصا در بعد معاصی اجتماعی، دخالت نابجای انسان در طبیعت و .... نمونه هایی از پاسخهای اندیشمندان اسلامی به مقوله شر و جوانب آن است. حال باید از خود دکتر سروش باید پرسید که روشنفکری دینی چه پاسخی به مساله شر و نسبت آن با قدرت و خیر الهی قائل است؟ جالب آن است که او در همین مصاحبه از پاسخ به این سوال طفره می رود. ✍️ 7. نکته آخر این که بر خلاف گفته جناب سروش این عالمان دینی نیستند که عوامزده شده اند بلکه عوامزدگی، روشنفکران دینی ما را گرفته که علیرغم ادعای عقلانیت و آزاد منشی فکری، متاثر از پروپاگاندای رسانه ای در فضای شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و نیز گفت وشنودهای شبکه های اجتماعی ، هر آن چه را می شنوند، بی تامل و مداقّه، بر زبان جاری می کنند.
✍️حجت الاسلام محمد جعفری
🔺https://eitaa.com/meshkatnoor