انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال استاد گرانقدر مرکز تخصصی علم کلام جناب حجت الاسلام والمسلمین اکبر ترابی شهرضایی را خدمت خانواده محترم ایشان و همه شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم رحمت و غفران الهی مسئلت میکنم.
"مرکز تخصصی علم کلام حوزه علمیه قم"
إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ.
بدین وسیله درگذشت عالم فاضل و پرهیزگار جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ اکبر ترابی شهرضایی را به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض میکنم، ایشان ازمحققین مؤسسه امام صادق (ع) بوده و اثر تحقیقی گران سنگ ایشان بنام «موسوعة الرجالیة المیسرة» از آثار قلمی ایشان است . از خداوند متعال رحمت و مغفرت واسعه خویش را برای آن مرحوم و صبر جمیل و اجر جزیل را برای بیت شریف و همه بازماندگان از مسألت میکنیم
قم - موسسه امام صادق (ع)
https://eitaa.com/e_sobhani
خاطره جالب مرحوم استاد اکبر ترابی شهرضایی از دیدار با رهبر انقلاب 👇
حجت الاسلام والمسلمین ترابی: در سال های آغازین دهه هشتاد که در پی تحریر کتاب "الموسوعه الرجالیه المیّسره او معجم الرجال الوسائل" بودم، یادداشت های کتاب را برای دفتر حضرت آقا فرستادم تا به دست ایشان برسانند و تا با استفاده از تبحری که در رجال دارند، مرا در مراحل تدوین کتاب راهنمایی سازند.
دو سال پس از این رویداد با من تماس گرفتند که مقام معظم رهبری شما را خوانده است. وقتی که به ملاقات به یاد ماندنی خدمت ایشان رسیدم، فرمودند:
"خیلی دنبال شما گشتم، چرا زودتر نیامدید". پاسخ دادم که ما نوشته را فرستادیم، اما پاسخی از دفتر شما نیامد که فهمیدم در انتقال این اثر به حضرت آقا کوتاهی شده بود.
ایشان شروع به معرفی پروژه کتابم به رییس مجلس وقت و جمعی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی که در جلسه حضور داشتند، نمودند و فرمودند:
"عجب کار عظیمی قرار است انجام گیرد و قرار است خصوصیت روات راویان وسایل الشیعه به صورت دستهبندی و به ترتیب شده با ذکر مبانی متفاوت رجالی قید گردد تا مجتهد با هر مبنایی که دارد، با رجوع به این کتاب تصمیم خود را بگیرد و نیازی به رجوع به کتاب های رجالی مرجع که زمان بسیاری را از او می گیرد، نباشد".
پس از معرفی این پروژه توسط حضرت آقا، کتاب منتشر شده را به حضرت آقا دادم و گفتم که اثر تکمیل و به انتشار رسیده است.
حضرت آقا از زیر عینک نگاهی به من کردند و فرمودند "تو نوشتی؟" خندیدم و گفتم "حاج آقا! مشکلی دارد؟ " فرمودند "بیا جلو"، مقداری جلوتر رفتم که با اصرار ایشان روبه رو شدم که نزدیکتر گردم تا جایی که در کنار حضرت آقا نشستم.
معظم له فرمودند:
هنگام بررسی سند روایات، این کتاب، نخستین کتابی است که به آن مراجعه می کنم.
دریافتم که از آن جا کتاب با اشراف حضرت آیت الله العظمی سبحانی نگاشته شده بود، ایشان نیز از قبل نسخه ای از آن را برای مقام معظم رهبری فرستاده بودند.
http://akbartorabi.ir.domains.blog.ir/post/news003
شهادت باب الحوائج حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم( علیه السلام) را تسلیت عرض نموده و پیشاپیش سال خوب و پربرکتی زیر سایه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای شما آرزو میکنیم.
مرکز تخصصی علم کلام
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 استدلال جالب و شنیدنی آیتالله #سبحانی در اثبات اسلام و ایمان #حضرت_ابوطالب علیه السلام
🏴۲۶رجب سالروز وفات #حضرت_ابوطالب تسلیت باد
@rozaneebefarda
🔴کرونا و تجلی عقلانیت جمهوری اسلامی
دکتر شهاب اسفندیاری فارغ التحصیل کارگردانی سینما از دانشگاه ناتینگهام
یکی از مهمترین محورهای حملات تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی که خصوصا در دههی اخیر دشمنان بسیار بر آن سرمایهگذاری کردند، این گزاره بود که «جان انسانها برای این حکومت ایدئولوژیک اهمیتی ندارد». گویا تقدیر این بود که در بحرانی مانند #کرونا حقیقت به وضوح بر همه آشکار شود.
جمهوری اسلامی در اقدامی بیسابقه در تاریخ اسلام تمام اجتماعات دینی و مناسک عمومی، از نماز جماعت و جمعه تا مراسم دعا، نیایش، هیأتها، زیارت حرمها و اماکن متبرکه، که از مهمترین ارکان حفظ و تقویت «هویت جمعی دینی» در این حکومت بودند را «بخاطر حفظ جان انسانها» تعطیل کرد.
این حکومت ایدئولوژیک، مساجد و حسینههای خود را در مقطعی از شیوع بیماری تعطیل کرد که در برخی کشورهای به اصطلاح مدرن و پیشرفته، مسابقات فوتبال و اسبدوانی با دهها هزار تماشاگر هنوز برپا بود و بارها و کازینوها مالامال! حتی هنوز هم از سواحل سیدنی تا فلوریدا آکنده از جمعیت است.
این همان حکومتی است که متهم بود به «فربهی مناسک». همان حکومتی که آلوده به «تعصب و تحجر» تصویر میشد و دعوت به «عقلانیت» میشد. این همان حکومتی است که به آن توصیه میشد از دخالت در «دین مردم» خودداری کند. این همان حکومتی است که متهم بود مداحان میداندار تصمیمهای آن هستند.
هیچکس منکر نقصها، تبعیضها، بیعدالتیها و فسادها در این حکومت نیست. هیچکس مدعی نیست که به مرحلهای آرمانی و ایدآل رسیدهایم. هیچکس منکر برخی نقاط قوت و پیشرفت دیگران نیست. اما این حد از تحقیر و تخفیف جمهوری اسلامی در قیاس با دیگران، چیزی جز جنگ روانی نبوده و نیست.
حقیقتی که بسیاری از روشنفکران، جامعهشناسان، فعالان سیاسی و رسانهای داخل و خارج سالها کتمان کردند و این روزها از پس ابرهای سیاه دروغ و غبارهای تیرهی وهم بیرون آمده این است:
«جمهوری اسلامی ایران یکی از عقلانیترین و اخلاقیترین حکومتهای جهان است».
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
جعفری هرندی:
🔰پاسخی بر عقده گشایی یک روشنفکر:
🔰اخیرا مصاحبه ای از جتاب سروش در فضای مجازی منتشر شده است که به مساله کرونا و برخی مسائل اعتقادی و اجتماعی پیرامون آن پرداخته و تلاش نموده است که از این نمد،کلاهی هم به نفع روشنفکری دینی و بر ضد تفکر صحیح اسلامی درست نماید. در این مقال ضیق، به اجمال به برخی نکات وی و پاسخ آنها اشاره می شود:
✍️1. وی مدعی است که «کرونا از قم آغاز شده و بدیهی است که در آنجا زور روحانیان و مدّاحان بر سیاستمداران و بر مسئولان بهداشت کشور چربید و متاسفانه اینان نتوانستند قم را از چنگال اداره و تدبیر آنها بیرون بکشند و در دست خود بگیرند و لذا فاجعه افزونتر و انبوهتر شد». در مورد این که واقعا شروع کرونا از قم بوده است با این که هیچ راه مستقیمی هوایی و آبی به خارج از کشور ندارد ، خود جای تامل و بحث مفصل است؛ در واقع این پزشکان قمی بودند که جرئت و جسارت اعلام آن را زودتر از دیگران یافتند. به هر تقدیر اگر این علمای قم بودند که جلوی قرنطینه قم را گرفتند پس چطور نتوانستند جلوی بسته شدن درب حرم و مساجد را بگیرند ؟!! سوال دیگر از جناب ایشان این است که لابد در آلمان و فرانسه و انگلستان هم ارباب کلیسا و متصدیان امور دینی اند که جلوی قرنطینه شهرها را گرفته اند!!
✍️2. در جای جای مصاحبه سروش بر طبل دو قطبی درمان و پزشک از سویی و دعا و توسل از سوی دیگر می کوبد. اگر این دو قطبی کاذب از سوی آتئیستها و بی خدایان مطرح می شد، چندان ملالی بر نمی انگیخت اما وقتی انسان در شگفتی فرو می رود که از زبان کسی که مدعی دینداری و قرآن فهمی است، بشنود که « خداوند به ما عقل هم داده است و از ما می خواهد عقل و تجربه را به کار بریم نه اینکه برای شفای امراض به دعا متوسل شویم. خدا را نباید تبدیل به یک ابزار کنیم، بلکه باید او را به دوستی برگیریم، خیلی فرق است بین این دو». اگر ایشان مطلع نیستند باید بدانند که بزرگان فقاهت و مرجعیت در قم و کشور اسلامی ایران، از اولین کسانی بودند که بر رعایت مسائل بهداشتی و پزشکی و پذیرفتن دستورات وزارت بهداشت تاکید داشتد. البته با این همه، توسل و تضرع به ساحت ربوبی برای شفا و رفع بلا امری است که در جهان بینی توحیدی کاملا حل شده است . گویا جناب سروش هیچ گاه با این آیه شریفه برخورد نکرده است که از قول حضرت ابراهیم می شنویم: اذا مرضت فهو یشفین ( شعراء 80). آری هر حادثه ای در این عالم در ذیل تدبیر و ربوبیت او می گنجد و در نهایت اوست که بر حل و رفع آن قادر است و نه غیر از او . علل طبیعی هم در طول ارادة خدا می گنجد و نه آن که در عرض آن قرار گیرد. درمان از طبیب است و شفا از جانب خداست این است چکیدة عقلانیت تفکر اسلامی که امروزه در نظام اسلامی هم بر اساس آن عمل می شود.
✍️.3. سروش تلاش دارد که از آب گل آلود کرونا، برای ضربه ای دیگر بر کیان تقکر اسلامی ماهی بگیرد. وی روی عقیده عده ای معدود از مدعیان طب اسلامی انگشت می گذارد که به تعارض علم و دین می اندیشند و طب مدرن را از اساس بی پایه و ناچیز می شمارند با این که اکثریت اندیشمندان اسلامی، سخن آنها را نمی پذیرند و بین علم و دین جدایی نمی بینند. این سخنان شهید مطهری را بنگرید: « باید دید که آیا علم ما را به چیزی فرامیخواند و ایمان به چیز دیگری ضدّ آن؟ علم، ما را به گونهای میخواهد بسازد و ایمان به گونهای مخالف آن؟ علم ما را به سویی میبرد و ایمان به سویی دیگر؟👇👇👇
جعفری هرندی:
علم و ایمان متمّم و مكمّل یكدیگرند. علم نیمی از ما را میسازد و ایمان نیمی دیگر را هماهنگ با آن؛ علم به ما روشنایی و توانایی میبخشد و ایمان عشق و امید و گرمی علم ابزار میسازد و ایمان مقصد؛ علم سرعت میدهد و ایمان جهت؛ علم توانستن است و ایمان خوب خواستن؛ علم می نمایاند كه چه هست و ایمان الهام میبخشد كه چه باید كرد؛ علم انقلاب برون است و ایمان انقلاب درون؛ علم جهان را جهان آدمی میكند و ایمان روان را روان آدمیّت میسازد؛ علم وجود انسان را به صورت افقی گسترش میدهد و ایمان به شكل عمودی بالا میبرد- علم طبیعتساز است و ایمان انسانسا؛ علم زیبایی عقل است و ایمان زیبایی روح؛ هم علم به انسان امنیّت میبخشد و هم ایمان. علم امنیّت برونی میدهد و ایمان امنیّت درونی؛ علم در مقابل هجوم بیماریها، سیلها، زلزلهها، و طوفانها ایمنی میدهد؛ و ایمان در مقابل اضطرابها، تنهاییها، احساس بیپناهیها، و پوچانگاریها؛ علم جهان را با انسان سازگار میكند و ایمان انسان را با خودش» . این سخنان نه از زبان یک روشنفکر دینی مانند سروش بلکه از بیان شهید مطهری در کتاب انسان و ایمان است . سروش جوری سخن می گوید که گویا عالمان دینی بر جدایی یا تضاد علم و دین باور داشته اند و این روشنفکران دینی بوده اند که در مقام حل و فصل آن برآمده است. گویا وی فراموش کرده است که در مقالات و کتابهای خود خصوصا در رویا انگاری وحی بر تعارض آیات قرآن با علم تاکید می نماید و همه آنها را ناشی از بشری بودن وحی و نقص علم پیامبر! می داند. پس این نه عالمان دینی بلکه روشنفکران دینی اند که اساسا قرآن را منشا تضاد علم و دین می دانند!!
✍️4. دکتر سروش در جمله ای دیگر می گوید: « غافل بودند از اینکه در همین روایات آمده است که وقتی این بلایا به سرتان آمد به قم پناهنده شوید و اکنون میبینیم که نقیض آن رخ داده و قم خود کانون و سرچشمه این بیماری مرگبار شده است. از قضا سرکنگبین صفرا فزود!!» . باید از جناب سروش پرسید که آیا برداشتی نادر از این روایت که برای فرار از بیماری ها به قم بگریزید را می توان به قاطبه عالمان دینی نسبت داد؟! اساسا کدام یک از بزرگان و اعاظم علمی ما چنین تفسیری از روایت فوق داشته اند؟ قم بر اساس روایات متعدد، شهر علم و معرفت و چشمه جوشان دیانت خواهد بود و این خود به نیکی روشن می نماید که مراد از بلاها و فتنه ها ، نه بلاهای طبیعی بلکه فتنه های اعتقادی است که باید به این مدینه العلم مراجعه نمود و از آن چشمه جوشان، جرعه ای برداشت.
جعفری هرندی:
✍️ 5. سویه دیگر شبهه افکنی سروش به توسل و زیارت قبور ائمه می رسد. تعبیر وی این است « این اماکن مسمّی به مقدس به هیچ وجه از جان آدمیان مقدس تر نیستند. اولا که سابقهای در اسلام ندارند، ثانیا ما هیچ دلیل عقلی و نقلی معتبری نداریم که این خفتگان در زیر خاک، خواه امام باشند خواه خواهر امام خواه برادر امام، صدای زائران را میشنوند و به آنها پاسخ میدهند و یا اساسا قدرت برآوردن حاجات آنها را دارند...». از زمانی که سروش مقاله صراطهای مستقیم را نگاشت و در آن جا تسنن و تشیع را دو قرائت از سنت نبوی نام نهاد، روشن شد که او دیگر بر باورها و اعتقادات ( چه باورهای شیعی و چه باورهای سنی) به عنوان رکن تدین، اصراری ندارد و به تبع الهیات لیبرال مسیحی، صرفا تجربه و احساس درونی را سنگ بنای دیانت می داند و بس ؛ آموزه ای که در مقالات « ایمان و حیرت» و ایمان و امید» در مورد آنها به تفصیل سخن می گوید. با این توصیف، دیگر از مانند او انتظار نمی رود که عقیده به زنده بودن شهدا و ابرار و نظاره گر بودن آنها بر ما را بالجمله نفی نماید. عقیده ای که بر آمده از قرآن کریم است: و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون ( 169 آل عمران). ✍️ 6. سروش در مورد مساله شر مدعی می شود که علما و حکمای اسلامی نتوانسته اند پاسخ قانع کننده ای به آن بدهند. نگارنده بر این باور نیست که همه پاسخهایی که در اندیشه اسلامی به مساله شر و چرایی آن داده شده، صحیح است اما مجموعه پاسخهایی که مبتنی بر عقلانیت فلسفی و مباحث وحیانی به مساله شرور طبیعی داده شده، پاسخ در خوری به جوانب مساله شر می دهد از جمله توجه دادن به محدودیتهای عالم ماده، ضعف اراده و قدرت انسانی ، ابتلائات و امتحانات الهی، زمینه سازی برای رشد و تکامل مادی و معنوی انسان، عقوبت برخی از گناهان انسانها خصوصا در بعد معاصی اجتماعی، دخالت نابجای انسان در طبیعت و .... نمونه هایی از پاسخهای اندیشمندان اسلامی به مقوله شر و جوانب آن است. حال باید از خود دکتر سروش باید پرسید که روشنفکری دینی چه پاسخی به مساله شر و نسبت آن با قدرت و خیر الهی قائل است؟ جالب آن است که او در همین مصاحبه از پاسخ به این سوال طفره می رود. ✍️ 7. نکته آخر این که بر خلاف گفته جناب سروش این عالمان دینی نیستند که عوامزده شده اند بلکه عوامزدگی، روشنفکران دینی ما را گرفته که علیرغم ادعای عقلانیت و آزاد منشی فکری، متاثر از پروپاگاندای رسانه ای در فضای شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و نیز گفت وشنودهای شبکه های اجتماعی ، هر آن چه را می شنوند، بی تامل و مداقّه، بر زبان جاری می کنند.
✍️حجت الاسلام محمد جعفری
🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
🔸مجموعه « اول» پاسخ به شبهات پیرامون «کرونا»
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات- حوزه های علمیه
آنچه در لینک زیر آورده شده پاسخ به بخشی از مهمترین شبهات اعتقادی، سیاسی و اجتماعی است که این روزها با بهانه شیوع کرونا ویروس در سطح وسیعی منتشر شده است. مجموعه حاضر توسط محققان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات آماده شده است. این شبهات، چکیده صدها شبههی رصد شده در چندروز اخیر است. امید آنکه این گام ناچیز بتواند مردم عزیز و مؤمن ایران را در حفظ هوشیاری و آگاهی مؤثر در برابر توفان شبهات و شایعات یاری کند.
برای مجموعه « اول» پاسخ به شبهات پیرامون «کرونا» روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951871/
@spasokh
🔶حاشیه
ضمن عرض خداقوت به عزیزان این مجموعه
این تلاش های ارزنده در بهترین حالت، تولید خرده روایت هایی است که در فضای انفعال صورت می گیرد و صد البته خروجی آن به دلیل عدم اهتمام رسانه های داخلی، در مقیاسی به مراتب ضعیف تر از بنگاه های تولید شبهه، توزیع می شود و عملا اغلب به مخاطب پرسشگر نمی رسد.
تولید ابرروایت حوزه علمیه در باب الهیات کرونا، موضوع علاحده ای است که همچنان بر زمین مانده است. تا دیر نشده باید برای این مهم، فکری کرد.
@rozaneebefarda
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
حجتالاسلام جعفر آذرپندار، از فارغ التحصیلان مرکز تخصصی علم کلام حوزه علمیه قم و امام جمعه چهاربرج آذربایجان غربی که از روزهای اول شیوع ویروس کرونا همراه با مردم و جوانان در ضدعفونی معابر و محلات شهر فعالیت میکرد، براثر ابتلا به کرونا درگذشت.
🏴 امام جمعهای که در راه مقابله با کرونا درگذشت
حجتالاسلام آذرپندار، امام جمعه چهاربرج آذربایجان غربی که از روزهای اول شیوع ویروس کرونا همراه با مردم و جوانان در ضدعفونی معابر و محلات شهر فعالیت میکرد، براثر ابتلا به کرونا درگذشت.
دفتر امام جمعه چهاربرج محل امنی برای همه مردم به ویژه اقشار کم درآمد و مستضعف بود، به طوری که حجتالاسلام جعفر آذرپندار با راهاندازی مرکز نیکوکاری، کمک حال فقرا و مستمندان بود.
برگزاری جلسات مختلف با روحانیون چهاربرج، عیادت از بیماران در منزل و بیمارستان، برگزاری جلسات مختلف با طلاب و روحانیون چهاربرج مقیم قم و ... از اقدامات حجت الاسلام آذرپندار بود.
♨️رسانه مستقل خبرحوزه
🔻🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
پذیرش سطح 4 موسسه آموزش عالی امام صادق (علیه السلام) (مرکز تخصصی علم کلام) تمدید شد.☝🏻
سلام علیکم لطفا اطلاعیه پذیرش را در دیگر گروه ها و کانال ها باز نشر نمایید. ممنون
🔴 این بلای فراگیر شبیه طوفان نوح است
پیام حضرت آیت الله سبحانی:
🔹این بلای فراگیر که همه جهان را نوردیده و جای سفید باقی نمانده، شبیه طوفان نوح «علیه السلام» است، که جهان را فراگرفت. از این جا میتوان گفت در جامعه بشری یک گناه گسترده هست که سبب فرود بلا شده است هرچند در میان آنان امام معصوم «علیه السلام»، و انسانهای عابد و زاهد، عالم و پارسا وجود دارد که البته حساب آنها جدا است.
🔹بنابراین اگر در جمع بشریّت، نوعی به معنویّت بازگشت شود، و از خونریزیها و جور وستم دست بردارند، مشمول الطاف الهی میشوند، بمنّه و کرمه.
http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c
🕌بزرگترین کانال قمیها در ایتا🔝
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ملاحظات استاد ربانی گلپایگانی بر سخنان آقای سید کمال حیدری درباره شیخ صدوق و شیخ مفید
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد ربانی گلپایگانی، نقد شذوذات فقهی آقای سید کمال حیدری
ضمن عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات خدمت همه دانش پژوهان گرامی. لطفا اطلاعیه پذیرش سال 99-400 مرکز را در کانال ها و گروه های دیگری که عضو هستید منتشر نمایید.
پذیرش مرکز کلام.pdf
215.2K
مرکز تخصصی علم کلام، تحت اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی(دامت برکاته) برای سال تحصیلی 400-99 از میان طلاب واجد شرایط برای مقطع سطح 2 و 3 در قم و واحد های تابعه، دانش پژوه می پذیرد. ثبت نام: سامانه سنجش و پذیرش حوزه های علمیه https://paziresh.ismc.ir/ سامانه معاونت آموزش http://www.howzeh.ir