لذا چنین راهی برای مدت طولانی کاری است غیرانسانی ، زیانبار و غیر منطقی. امّا گزینه ی چهارم آن است که اسیران جنگی به عنوان غنائم جنگی ، بین جهاد کنندگان مسلمان تقسیم شوند ؛ تا از این طریق هم خود اسیران از محدودیّت زندان نجات یافته امکان رشد داشته باشند ؛ هم در مقابل غذا و پوشاک و مسکنی که استفاده می کنند ، کار اقتصادی انجام دهند ؛ هم اینکه از شورش دسته جمعی آنها جلوگیری شود ؛ همچنین این اسیران در تعامل با مسلمین با فرهنگ اسلامی آشنا گردند. و این همان راهی است که اسلام بر گزید. لکن اسلام برای این اسیران برده شده ، حقوقی اجتماعی نیز تعریف نمود و کاری کرد که به مرور زمان آنها نیز در ساختار اجتماعی مسلمین هضم شوند. همچنین با راهکارهای متعدّدی راه آزاد سازی تدریجی این بردگان را نیز فراهم ساخت ؛ به گونه ای که آزادی آنها صدمه ای به ساختار و بافتار اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی جامعه ی اسلامی نزند. چون برده ها در زمان قبل از اسلام و در صدر اسلام از ارکان اجتماعی و اقتصادی جامعه به شمار می رفتند و تعداد آنها در جامعه بسیار زیاد بود ؛ لذا اگر به یکباره آزاد می شدند ، اوّلاً اقتصاد جامعه ی آن روز دچار فروپاشی می شد ثانیاً جامعه با تعداد زیادی انسان بی کار و بدون مسکن و گرسنه مواجه می شد و نتیجه ی این عمل بروز یک شورش همه جانبه از سوی بردگان بود.
پس اسلام برای جلوگیری از این فاجعه ی اجتماعی و اقتصادی از یک سو ، و حلّ مساله ی نگه داری اسیران جنگی از سوی دیگر ، اوّلاً برده گیری اسیران جنگی را بعد از راه حلّ معاوضه با اسیر یا با پول و امتیاز ، به عنوان بهترین راه حلّ ممکن مجاز دانست. ثانیاً حقوقی برای برده ها وضع نمود تا آنها مورد ظلم واقع نشوند و امکان ترقّی اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی داشته باشند. لذا در مدّت کوتاهی بعد از آغاز اسلام ، جامعه شاهد ترقّی برده ها بود ؛ و این حقوق چنان برای خود برده ها مطلوب بود که اکثر برده ها قبل از صاحبانشان به اسلام ایمان آوردند. ثالثاً اسلام برای آزادی تدریجی برده ها نیز راههایی را قرار داد. نخست اینکه آزاد نمودن برده ها را امری دارای ثواب اخروی اعلام نمود. دوم اینکه آزادی برده را یکی از کفّاره های شرعی قرار داد. سوم اینکه به برده ها اجازه داد تا با صاحب خویش وارد معامله شده و خود را از صاحبش بخرد ؛ در این قانون ، برده با صاحب خویش سندی را امضا می کنند که طبق آن ، برده افزون بر کار متداولی که دارد ، با اضافه کاری برای خود پول جمع می کند و با پرداخت بهای خود ، خود را از صاحبش می خرد. چهارم اینکه اسلام برده ی زن (کنیز) را برای صاحبش در حکم همسر قرار داد و به این طریق بین او و صاحبش رابطه ای عاطفی و ناموسی قرار داد ، تا احتمال سوء استفاده ی دیگران از او را تا حدّ زیادی ببندد. پنجم اینکه اسلام قانونی وضع نمود که طبق آن اگر کنیزی از صاحبش صاحب فرزند شد ، بعد از مردن صاحبش ، مادر (کنیز) به فرزند خویش به ارث برسد ؛ و چون شرعاً فرزند نمی تواند صاحب مادر خویش باشد ، لذا آن کنیز (امّ ولد) خود به خود آزاد می گردد.
با این راهکارها بود که نه به یکباره ، بلکه به صورت تدریجی برده ها آزاد و به صورت خودکار در جامعه ی مسلمین هضم می شدند و تبدیل به خطری بالقوّه برای جامعه ی اسلامی نمی گشتند. حتّی نه تنها این بردگان آزاد شده زیانی برای جامعه ایجاد نمی کردند بلکه به خاطر مهارتهایی که در زمان بردگی کسب نموده بودند ، به مرور تبدیل به عناصر سازنده ی جامعه می شدند ؛ تا آنجا که به گواهی تاریخ ، از بین همین بردگان آزاد شده ، دانشمندان و عالمانی بزرگ به ظهور رسیدند و در دوره ای از تاریخ همین بردگان آزاد شده ، حکومت ممالیک را به وجود آوردند.
حاصل بحث اینکه:
الف ـ اسلام برای برانداختن رسم برده داری ، ابتدا راههای غیر منطقی آن را مسدود ساخت و تنها یک راه برای آن باز گذاشت که چاره ای از آن نبود ؛ چون اسلام با باز گذاشتن این راه ، در حقیقت می خواست مساله ی اسرای جنگی کافر را حلّ نماید ؛ که این راه حلّ یقیناً بهتر از راه حلّ فعلی ، یعنی زندانی نمودن اسرا می باشد. چرا که در روش زندانی نمودن ، شخص از اکثر حقوق انسانی خود محروم می شود ، در حالی که در روش پیشنهادی اسلام ، شخص از حقوق بسیاری برخوردار می گردد. لکن شهروند درجه دوم است نه شهروند درجه یک. امّا در روش زندانی نمودن، او صرفاً موجودی است بی مصرف و انگل که حتّی اسم شهروند درجه دهم نیز روی او نمی توان گذاشت.
ب ـ اینکه اسلام حکم به آزادی برده ها (اسرای جنگی کافر) نداد ، برای این بود که اوّلاً آزاد نمودن اسرای جنگی متضادّ با فلسفه ی اسیر گرفتن است. ثانیاً در صدر اسلام ، حجم عظیمی از اقتصاد ممالک بر دوش برده ها بود ؛ لذا آزادی یکباره ی آنها مساوی بود با به هم ریختن اقتصاد ممالک.
👇👇👇👇
🆔@kalame_karbordi
ثالثا اگر برده ها به یکباره آزاد می شدند،تعداد فراوانی انسان بدون مسکن و بدون دارایی در جامعه رها می شدند که خطر بزرگی است برای
یک کشور. رابعاً صاحبان برده های سابق بر اسلام، برای خرید برده ها پول داده بودند و با حکم اسلام ، به این راحتی حاضر نمی شدند از مالکیّت خود دست بردارند؛ لذا بر ضدّ اسلام جبهه می گرفتند و جنگی فراگیر رخ می داد. از اینرو اسلام این مساله را به تدریج و از راه وضع قوانینی خاصّ و نیز از کانال امور شرعی و معنوی حلّ و فصل نمود ؛ به گونه ای که امروزه دیگر خبری از برده داری وجود ندارد.
ـ برخی گفته اند: « آیا این حکم منافی اختیار و آزادی افراد نیست و نیز آیا با انسانیت و حقوق بشر در تناقض نیست؟ »
یقیناً این حکم، آزادی اسرای جنگی را محدود می کند. امّا مگر بناست که ما به دشمنی که به ما هجوم آورده و قصد کشتن ما را داشته و چه بسا کسانی از ما را کشته، آزادی بدهیم؟! مگر امروزه اسرای جنگی را رها می کنند که هر کاری خواستند بکنند؟ امّا شکّ نیست که در روش اسلام، آزادی اینها بسیار کمتر از روش متداول در زمان ما محدود می شود. در عصر حاضر، اسیر جنگی را زندانی می کنند و چه بلاها که سرش نمی آورند.
حقوق بشر نیز برای فرد معمولی و اسیر جنگی یکسان نیست. آیا به بهانه ی حقوق بشر باید اسیر جنگی را آزاد گذاشت؟! ولی شکّی نیست که در روش اسلام، بیش از هر روش رایج دیگری حقوق اسیران رعایت می شود. اساساً حقوق بردگان در اسلام، جزء دین است؛ و افراد مسلمان، فراتر از قانون، آن را به عنوان تکلیف شرعی مراعات می کنند. در عصر کنونی، اسیر جنگی از هر حقّی محروم است، جز خوردن و خوابیدن و زنده ماندن و در یک اتاق راه رفتن؛ که عملاً همین حقوق نیز از برخی از آنها دریغ می شود. حال آنکه در اسلام، برده ها آزادی بسیار وسیعی دارند و به عنوان شهروند درجه دوم پذیرفته شده اند. و راه برای ترقّی به شهروند درجه اوّل نیز برایشان باز می باشد.
ـ باز پرسیده می شود که: « آیا شخص مالک می تواند به هر نحوی که بخواهد با مملوک برخورد کند؟ آیا مملوک موظف است کلیه دستورات را اجرا نماید؟ »
ابداً چنین نیست. اسلام برای برده ها حقوقی معیّن نموده که صاحب آن برده حتماً باید آن را مراعات نماید؛ در غیر این صورت، حکومت مؤظف است که با صاحب برده برخورد نماید. همچنین مردم وظیفه دارند که اگر دیدند برده ای مورد ظلم واقع می شود، صاحبش را نهی از منکر نمایند؛ و اگر گوش نکرد، به حاکم اسلامی اطّلاع دهند.
تأمین لباس، خوراک و مسکن برده بر عهده ی صاحبش می باشد؛ و همه ی اینها باید به حدّ کفاف باشد. اگر صاحب برده نتواند این نیازها را برآورده کند، یا باید او را به شخصی که از عهده ی مخارجش بر می آید بفروشد یا باید او را آزاد نماید.
برده حقّ دارد که واجبات خود را به جا آورد و صاحبش حقّ ندارد از او جلوگیری کند.
صاحب برده حقّ ندارد او را به کاری که شرعاً خلاف است امر کند؛ و اگر امر نمود، او نباید اطاعت کند.
صاحب برده حقّ ندارد به برده ی خود کاری فراتر از توانش بسپارد.
صاحب برده حقّ ندارد بی دلیل او را تنبیه نماید؛ و اگر به خاطر تمرّد از فرمان، او را تنبیه نمود، نباید به او آسیب جدّی برساند. تنبیه او می تواند از سنخ غذا ندادن به صورت موقّت یا کم غذا دادن یا زدن باشد؛ ولی اگر او را زد، حقّ ندارد بیش از ده ضربه شلّاق بر او بزند. و اگر بی دلیل او را تنبیه نمود، مستحبّ است او را آزاد کند؛ برخی فقها گفته اند: واجب است آزادش کند.
صاحب برده حقّ اهانت به برده را ندارد.
و … .
همچنین در برخی موارد اسلام برای بردگان تخفیفهایی قائل شده که برای افراد عادی قائل نشده است.
مثلاً
ـ سرقت
در صورتى که عبد مرتکب سرقت گردد و از اموال مولاى خود سرقت کرده باشد قطع ید نمىشود بلکه فقط تأدیب مىشود و همچنین اگر از بیت المال سرقت کند همین حکم را خواهد داشت؛ چون قطع ید او موجب ضرر بیشتر به بیت المال است .
ـ زنا
فقها با استناد به آیه شریفه «فعلیهن نصف ما على المحصنات .» معتقدند که کنیز زناکار مجازاتش نصف مجازات زنان آزاد زناکار است؛ یعنى فقط ۵۰ ضربه شلاق . و به صورت کلى مجازات مملوک زناکار ۵۰ ضربه شلاق (نصف مجازات غیر مملوک) است؛ چه مرد باشد چه زن و چه پیر یا جوان، باکره باشد یا غیر باکره . و حتى صاحب جواهر در این مساله، مدعى اجماع شده و علاوه بر آن به آیه مذکور و روایتى نیز استناد کرده است . و نیز قائل است، عبد و امه ی زناکار «جز» و «تغریب» هم نمىشوند .
👇👇👇👇
🆔@kalame_karbordi
ـ تکرار جرم زنا
با وجود آن که شخص زناکار غیر محصن آزاد در صورت ارتکاب سه بار و یا بنا به قولى چهار بار تکرار جرم، کشته مىشود، ولى اگر این عمل توسط بردگان (چه زن و چه مرد) تکرار شود در مرتبه ی هشتم و بنا به قولى در مرتبه نهم کشته مىشوند .
امّا در سایر جرایم مانند لواط، قوّادى، شرب خمر، قذف، عبد و غیر عبد با هم از نظر مجازات برابرند .
گذشته از حقوق شرعی و قانونی که اسلام برای بردگان معیّن ساخته آنها حقوق اخلاقی نیز دارند؛ یعنی آنچه مسلمانان در برخورد با دیگران غیر اخلاقی می شمارند، در برخورد با بردگان نیز باید غیر اخلاقی بدانند. لذا با نظر به تاریخ می بینیم که اکثر بردگان صالح در میان مسلمین، در نزد صاحبان خود جزء خانواده محسوب می شده اند؛ تا آنجا که صاحبان آنها با آنها همچون یکی از فامیل رفتار می کرده اند. این حقیقتی است که حتّی مورّخین و شرق شناسان غربی نیز بر آن اذعان نموده اند.
گوستاو لوبون، شرق شناس معروف، در این باره مىگوید:
«آنچه مسلّم است برده نزد مسلمانان بدان صورت که در نزد مسیحیان بوده نیست؛ و وضعى که بردگان مشرق در آن به سر مىبرند به مراتب بهتر از وضعى است که نوکران و کلفتهاى اروپایى دارند . غلامان زر خرید در مشرق زمین جزء خانواده محسوب هستند و چنانچه پیش از این گفته شد حتى مىتوانند با دختران آقایان و مالکین خود ازدواج کرده و در زمره ی دامادان او در آیند و همچنین مىتوانند بزرگترین منصبها را نائل گردند . در مشرق، غلام بودن عار و ننگ نیست و بدان اندازه که در مغرب نوکر از ارباب خود فاصله دارد در آنجا غلام از مالکش دور نیست و ارتباطش زیادتر و با او نزدیکتر است .» (گوستاو لوبون، تمدن اسلام و غرب، ترجمه سید هاشم حسینى، انتشارات اسلامیه، تهران، ص ۴۶۴ )
همچنین ایشان به نقل از مسیو «آلو» مىنویسد:
«مسلمانان هرگز با دیده ی حقارت به بردگان نگاه نمىکردند . از این روست که مىبینیم مادر پادشاهان عثمانى که پیشواى مسلمانان و مورد احترام آنان بودهاند کنیز بوده و در این باره به حیثیت آنها لطمه وارد نیامده است .» (گوستاو لوبون، تمدن اسلام و غرب، ترجمه سید هاشم حسینى، انتشارات اسلامیه، تهران، ص ۴۶۵ )
رسول خدا(ص) می فرمودند: « لا یقل احدکم: عبدى و امتى . و لیقل: فتاى و فتاتى ــــ نگویید برده و کنیز من، بگویید پسرکم و دخترکم »
و خداوند در قرآن کریم فرمود: « وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیئاً وَ بِالْوالِدَینِ إِحْساناً وَ بِذِی الْقُرْبى وَ الْیتامى وَ الْمَساکینِ وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبى وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبیلِ وَ ما مَلَکَتْ أَیمانُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یحِبُّ مَنْ کانَ مُخْتالاً فَخُورا ــــ و خدا را بپرستید! و هیچ چیز را همتاى او قرار ندهید! و به پدر و مادر، نیکى کنید؛ همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان، و همسایه نزدیک، و همسایه دور، و دوست و همنشین، و واماندگان در سفر، و بردگانى که مالک آنها هستید؛ زیرا خداوند، کسى را که متکبر و فخر فروش است، (و از اداى حقوق دیگران سرباز مىزند،) دوست نمىدارد.» ( النساء:۳۶)
بسیاری از مسلمانان زبده ی صدر اسلام نیز بردگان بودند، که از زمره ی آنها می توان به بلال حبشی و صهیب رومی اشاره نمود.
🆔@kalame_karbordi
باب الحرم _ نریمانی.mp3
5.89M
|⇦•مثلاً تو قبول کردی..
😭 باشه کربلا نبر...
🆔@kalame_karbordi
مداحی_آنلاین_دلخوری_پیامبر_از_بی_همتی_سائل_استاد_عالی.mp3
2.22M
🌸 #میلاد_پیامبر_اکرم(ص)
♨️دلخوری پیامبر(ص) از بی همتی سائل
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #عالی
🆔@kalame_karbordi
مداحی آنلاین - حمایت الهی - استاد عالی.mp3
5.76M
🌸 #میلاد_امام_جعفر_صادق(ع)
♨️حمایت الهی
چهار ذکری که در چهار بحران رهگشاست
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #عالی
🆔@kalame_karbordi
#عجل_فرجهم_تحریف_صلوات
🤔#پرسش
❓چرا ما شیعیان در #صلوات پیامبر تحریف کردیم و جمله و عجل فرجهم را به آن اضافه کردیم ❗️آیا بهتر نیست که این کارها را ترک کنیم تا دین تحریف نشه ❗️لطفا قانع کننده پاسخ بدید ❗️
💠#پاسخ💠
👌در روایات ما دعا برای تعجیل فرج آل محمد و گشایش در امر آنان و #ظهور قائم اهل بیت بسیار مورد توصیه و تاکید قرار گرفته است .
🔶در توقیع شریفی از امام زمان علیه السلام چنین آمده است که فرمود ؛
« برای تعجیل فرج زیاد دعا کنید ، زیرا فرج و #گشایش شما نیز در این امر است »
📚بحار الانوار ج52 ص92
❗️از سوی دیگر یکی از مواردی که سبب می شود دعای انسان به #اجابت نزدیکتر شود ، صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد است .
🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« دعای شما به آسمان بالا نمی رود مگر زمانی که ( قبل از آن ) بر محمد و آل محمد #صلوات بفرستید »
📚الکافی ج2 ص 493
👌و فرمود ؛
« هرکس از شما که به نزد خداوند حاجتی دارد باید ابتدا بر محمد و آل او صلوات بفرستد سپس #حاجتش را از خدا بخواهد »
📚الکافی ج2 ص494
📚امالی طوسی ج1 ص175
❗️بر این اساس شیعیان جهت استجابت دعایشان پس از آن که بر محمد و آل او صلوات می فرستند برای تعجیل فرج قائم آل محمد و گشایش در امر اهل بیت دعا می کنند تا این دعا به برکت صلوات بر پیامبر گرامی و اهل بیت مورد #اجابت خداوند قرار گیرد .
❗️در روایات متعددی نیز می بینیم که امامان گرامی این نوع #صلوات فرستادن را به شیعیان خود تعلیم می دادند .
🔰عمرو بن ابی المقدام می گوید امام صادق دعایی جامع برای دنیا و آخرت به من تعلیم داد که در آن آمده بود ؛
« اللهم صل علی محمد و آل محمد و #عجل_فرجهم »
📚الکافی ج2 ص583
👌در روایت دیگر از امام #صادق علیه السلام آمده است؛
« هر کس پس از نماز صبح و ظهر بگوید « اللهم صل علی محمد و آل محمد و #عجل_فرجهم » نمی میرد مگر آنکه قائم آل محمد را درک می کند »
📚 بحار الانوار ج83 ص77
🔶در روایت دیگر آمده است که امام صادق علیه السلام به عبد الله بن سنان چنین تعلیم داد که در روز جمعه بعد از نماز عصر صد مرتبه بگوید ؛ « اللهم صل علی محمد و آل محمد و #عجل_فرجهم »
📚مستدرک الوسائل ج6 ص94
🆔@kalame_karbordi
مداحی آنلاین - فضائل حضرت معصومه - استاد میرباقری و استاد فرحزاد.mp3
2.64M
🌸 #ورود_حضرت_معصومه_به_قم
♨️فضائل حضرت معصومه(س)
👌 #پادکست بسیار شنیدنی
🎙حجت الاسلام #فرحزاد
🎙حجت الاسلام #میرباقری
🆔@kalame_karbordi
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین"
📝 محور بحث: #آرامش_رفتاری
💠 قسمت اول
🔰 آرامش رفتاری
➖ قاعده کلی:
در رفتار، مرد باید مردانه و زن باید زنانه برخورد کند.
🔸 اسلام مرد سالاری، زن سالاری و شایسته سالاری را قبول ندارد، یعنی گاهی باید مقابل شایستگی های خود ایستاد. مثلا خانمی در زمینه ایده های اقتصادی و درآمد زایی توانایی دارد و شوهر آن هم می تواند آشپزی کند ولی اسلام با اینکه خانم برود سر کار و شوهر در خانه بماند مخالف است، چون باید خانم زن بماند و شوهر هم مرد. زن باید در مقابل توانایی های خود بایستد.
🔻 زندگی خوب با رفتار خوب ایجاد می شود. و رفتار خوب با شناخت ویژگی ها، و نیاز ها و تنظیم رفتار براساس ویژگی ها و نیاز ها ایجاد می شود.
🔹 مثلا آقا باید با رفیق خود یک نوع برخورد داشته باشد و با خانم خود یک رفتار دیگر.
♦️تنظیم رفتار شامل سه بخش است:
➖ رفتار های مرد نسبت به زن
➖ رفتار های زن نسبت به شوهر
➖ رفتار های مشترک
🔮با ما همراه باشید.
#نوشتار_تربیتی
#خانواده_زوجین
#روابط_زوجین
#رفتار
🆔@kalame_karbordi
#حسین_جـان
دادمـ تو را قَسَـــــم
به نخ ِ چادرے ڪه سوختــ
شاید دلتـ❤️ــبسوزد
و یڪ ڪربلا دهے...
🌷 #صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
🌙 #شب_جمعه
🆔@kalame_karbordi
Mehdi Rasoli - Madare Ghamkhar (128).mp3
3.96M
مظلوم مادر...😭
می دوید تو کوچه
یه نفس مادر...😭
🎙#مهدی_رسولی
🆔@kalame_karbordi
💠متن شبهه:
⛔️امام سجاد علیه السلام.فرمود: هرکس سه #صلوات برای مادرم حضرت #فاطمه سلام الله علیها بفرستد تمامی #گناهانش بخشیده میشود به اشتراک بزارید تا میلیونها صلوات نثار حضرت بشود...
❗️آیا این حدیث صحت دارد⁉️
✅پاسخ
چنین روایتی نیامده اما روایاتی با مضمون مشابه موجود است:
🔰پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
ای فاطمه هرکس بر تو درود و صلوات بفرستد، خداوند او را میآمرزد و در هر جای بهشت که باشم وی را به من ملحق سازد
📚بحار الانوار ج43 ص55
🔰حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمودند: پدرم در زمان حیاتش به من فرمود: هرکه بر من و تو تا سه روز تحیت و سلام بفرستد بهشت بر او واجب گردد
📚بهجت القلب المصطفی ج1 ص 267
🔸البته از برخی روایات استفاده می شود، برای بهره بردن از فیض کامل این اعمال، ندامت و پشیمانی واقعی از گناهان و عزم بر ترک دائمی و عدم بازگشت به آنها و جبران کاستی های گذشته، مثل قضای نماز و روزه های ترک شده و پرداخت حق الناسی که بر گردن شخص آمده ضروری ست
🆔@kalame_karbordi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مداحی کوتاه
و بسیااار پر بار
🎙#مهدی_رسولی
🆔@kalame_karbordi
این دعا در مصباح کفعمی ص: ۵۵۲، نقل شده است ، به صورت کلی متذکر می شویم که کتاب مصباح کفعمی از جمله کتب معتبر در دعا است لکن اعتبار یک کتاب دعا به معنای صدور صد در صدی تمامی ادعیه آن از معصوم نیست بلکه به معنای قابل عمل بودن و خواندن ادعیه آن است به عنوان یک عمل مستحبی و به امید درک ثواب .اکثر ادعیه این کتاب فاقد سلسله اسناد است اما بر مبنای تسامح در ادله سنن یعنی سخت گیری نکردن در ادله انچه مربوط به مستحبات و آداب و سنن است خواندن ادعیه آن به امید درک ثواب بلا مانع است هر جند نمی توان ادعیه آن را به صورت قطعی منتسب به معصوم دانست . مرحوم مجلسی نیز که در بحار، “باب القنوتات الطویله“(۱) از کتاب الصلاه و به نقل ازدوکتاب ۱- «البلد الامین»و ۲- «جنّة الامان الواقیه »(که به مصباح کفعمی شهرت دارد ) ، این روایت را نقل می کند، بدون ذکر سندی معتبرنقل می کند!(هردو این کتابها ازشیخ ابراهیم بن علی عاملی کفعمی (متوفای ۹۰۵ق) است )مرحوم مجلسی فقط به این بسنده می کند که: این روایت را ابن عباس از حضرت علی (علیه السلام) نقل می کند. و همچنین است در کتاب “الصحیفه العلویه المبارکه (۲)“ بنابراین روایت مذکور نزد شیعه فاقد شرایط اعتبار است.
در ضمن خوب است در مورد کتاب مصباح کفعمی مطالب زیر را بدانید :
معروف است که «مصباح کبیر» شیخ طوسی قبل از «مصباح کفعمی» از مقبولیت بسیار بالایی برخوردار بود و در بیشتر خانههای شیعیان نسخهای از آن موجود بود، امّا بعد از تألیف «مصباح کفعمی» در سال ۸۹۵ هـ .ق «مصباح المتهجّد» شیخ طوسی جای خود را به «مصباح» کفعمی داد.
👇👇👇 ادامه
🆔@kalame_karbordi
👆👆👆 ادامه
این کتاب بین کتابهایی که دربارة «ادعیه و زیارات» نوشته شده، بینظیر است. علامه شیخ کفعمی در مورد ارزش و اعتبار این کتاب میگوید:
«من این اثر را از کتابهای مورد اعتماد جمع آوری کردهام که باید به ریسمان محکم آنها چنگ زده شود و آن را به گونهای تنظیم نمودهام که خواننده را به بالاترین درجات وصول به حضرت حق برساند.»
پی نوشتها :
۱. بحارالانوار ج ۸۲ ص ۲۶۰.
۲. الصحیفه العلویه المبارکه ص ۲۸۳.
🆔@kalame_karbordi
4_5963260794245221191.pdf
288.7K
امروز روز سیزدهم رمضان که مصادف با جمعه است ...طبق نقل علما روز مخصوص دعا برای امام زمان عج 🌷
🆔@kalame_karbordi