eitaa logo
کلام کاربردی(اعتقادی اخلاقی و تربیتی....)
118 دنبال‌کننده
123 عکس
65 ویدیو
18 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ثالثا اگر برده ها به یکباره آزاد می شدند،تعداد فراوانی انسان بدون مسکن و بدون دارایی در جامعه رها می شدند که خطر بزرگی است برای یک کشور. رابعاً صاحبان برده های سابق بر اسلام، برای خرید برده ها پول داده بودند و با حکم اسلام ، به این راحتی حاضر نمی شدند از مالکیّت خود دست بردارند؛ لذا بر ضدّ اسلام جبهه می گرفتند و جنگی فراگیر رخ می داد. از اینرو اسلام این مساله را به تدریج و از راه وضع قوانینی خاصّ و نیز از کانال امور شرعی و معنوی حلّ و فصل نمود ؛ به گونه ای که امروزه دیگر خبری از برده داری وجود ندارد. ـ برخی گفته اند: « آیا این حکم منافی اختیار و آزادی افراد نیست و نیز آیا با انسانیت و حقوق بشر در تناقض نیست؟ » یقیناً این حکم، آزادی اسرای جنگی را محدود می کند. امّا مگر بناست که ما به دشمنی که به ما هجوم آورده و قصد کشتن ما را داشته و چه بسا کسانی از ما را کشته، آزادی بدهیم؟! مگر امروزه اسرای جنگی را رها می کنند که هر کاری خواستند بکنند؟ امّا شکّ نیست که در روش اسلام، آزادی اینها بسیار کمتر از روش متداول در زمان ما محدود می شود. در عصر حاضر، اسیر جنگی را زندانی می کنند و چه بلاها که سرش نمی آورند. حقوق بشر نیز برای فرد معمولی و اسیر جنگی یکسان نیست. آیا به بهانه ی حقوق بشر باید اسیر جنگی را آزاد گذاشت؟! ولی شکّی نیست که در روش اسلام، بیش از هر روش رایج دیگری حقوق اسیران رعایت می شود. اساساً حقوق بردگان در اسلام، جزء دین است؛ و افراد مسلمان، فراتر از قانون، آن را به عنوان تکلیف شرعی مراعات می کنند. در عصر کنونی، اسیر جنگی از هر حقّی محروم است، جز خوردن و خوابیدن و زنده ماندن و در یک اتاق راه رفتن؛ که عملاً همین حقوق نیز از برخی از آنها دریغ می شود. حال آنکه در اسلام، برده ها آزادی بسیار وسیعی دارند و به عنوان شهروند درجه دوم پذیرفته شده اند. و راه برای ترقّی به شهروند درجه اوّل نیز برایشان باز می باشد. ـ باز پرسیده می شود که: « آیا شخص مالک می تواند به هر نحوی که بخواهد با مملوک برخورد کند؟ آیا مملوک موظف است کلیه دستورات را اجرا نماید؟ » ابداً چنین نیست. اسلام برای برده ها حقوقی معیّن نموده که صاحب آن برده حتماً باید آن را مراعات نماید؛ در غیر این صورت، حکومت مؤظف است که با صاحب برده برخورد نماید. همچنین مردم وظیفه دارند که اگر دیدند برده ای مورد ظلم واقع می شود، صاحبش را نهی از منکر نمایند؛ و اگر گوش نکرد، به حاکم اسلامی اطّلاع دهند. تأمین لباس، خوراک و مسکن برده بر عهده ی صاحبش می باشد؛ و همه ی اینها باید به حدّ کفاف باشد. اگر صاحب برده نتواند این نیازها را برآورده کند، یا باید او را به شخصی که از عهده ی مخارجش بر می آید بفروشد یا باید او را آزاد نماید. برده حقّ دارد که واجبات خود را به جا آورد و صاحبش حقّ ندارد از او جلوگیری کند. صاحب برده حقّ ندارد او را به کاری که شرعاً خلاف است امر کند؛ و اگر امر نمود، او نباید اطاعت کند. صاحب برده حقّ ندارد به برده ی خود کاری فراتر از توانش بسپارد. صاحب برده حقّ ندارد بی دلیل او را تنبیه نماید؛ و اگر به خاطر تمرّد از فرمان، او را تنبیه نمود، نباید به او آسیب جدّی برساند. تنبیه او می تواند از سنخ غذا ندادن به صورت موقّت یا کم غذا دادن یا زدن باشد؛ ولی اگر او را زد، حقّ ندارد بیش از ده ضربه شلّاق بر او بزند. و اگر بی دلیل او را تنبیه نمود، مستحبّ است او را آزاد کند؛ برخی فقها گفته اند: واجب است آزادش کند. صاحب برده حقّ اهانت به برده را ندارد. و … . همچنین در برخی موارد اسلام برای بردگان تخفیفهایی قائل شده که برای افراد عادی قائل نشده است. مثلاً ـ سرقت در صورتى که عبد مرتکب سرقت گردد و از اموال مولاى خود سرقت کرده باشد قطع ید نمىشود بلکه فقط تأدیب مىشود و همچنین اگر از بیت المال سرقت کند همین حکم را خواهد داشت؛ چون قطع ید او موجب ضرر بیشتر به بیت المال است . ـ زنا فقها با استناد به آیه شریفه «فعلیهن نصف ما على المحصنات .» معتقدند که کنیز زناکار مجازاتش نصف مجازات زنان آزاد زناکار است؛ یعنى فقط ۵۰ ضربه شلاق . و به صورت کلى مجازات مملوک زناکار ۵۰ ضربه شلاق (نصف مجازات غیر مملوک) است؛ چه مرد باشد چه زن و چه پیر یا جوان، باکره باشد یا غیر باکره . و حتى صاحب جواهر در این مساله، مدعى اجماع شده و علاوه بر آن به آیه مذکور و روایتى نیز استناد کرده است . و نیز قائل است، عبد و امه ی زناکار «جز» و «تغریب» هم نمىشوند . 👇👇👇👇 🆔@kalame_karbordi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ـ تکرار جرم زنا با وجود آن که شخص زناکار غیر محصن آزاد در صورت ارتکاب سه بار و یا بنا به قولى چهار بار تکرار جرم، کشته مىشود، ولى اگر این عمل توسط بردگان (چه زن و چه مرد) تکرار شود در مرتبه ی هشتم و بنا به قولى در مرتبه نهم کشته مىشوند . امّا در سایر جرایم مانند لواط، قوّادى، شرب خمر، قذف، عبد و غیر عبد با هم از نظر مجازات برابرند . گذشته از حقوق شرعی و قانونی که اسلام برای بردگان معیّن ساخته آنها حقوق اخلاقی نیز دارند؛ یعنی آنچه مسلمانان در برخورد با دیگران غیر اخلاقی می شمارند، در برخورد با بردگان نیز باید غیر اخلاقی بدانند. لذا با نظر به تاریخ می بینیم که اکثر بردگان صالح در میان مسلمین، در نزد صاحبان خود جزء خانواده محسوب می شده اند؛ تا آنجا که صاحبان آنها با آنها همچون یکی از فامیل رفتار می کرده اند. این حقیقتی است که حتّی مورّخین و شرق شناسان غربی نیز بر آن اذعان نموده اند. گوستاو لوبون، شرق شناس معروف، در این باره مىگوید: «آنچه مسلّم است برده نزد مسلمانان بدان صورت که در نزد مسیحیان بوده نیست؛ و وضعى که بردگان مشرق در آن به سر مىبرند به مراتب بهتر از وضعى است که نوکران و کلفتهاى اروپایى دارند . غلامان زر خرید در مشرق زمین جزء خانواده محسوب هستند و چنانچه پیش از این گفته شد حتى مىتوانند با دختران آقایان و مالکین خود ازدواج کرده و در زمره ی دامادان او در آیند و همچنین مىتوانند بزرگترین منصبها را نائل گردند . در مشرق، غلام بودن عار و ننگ نیست و بدان اندازه که در مغرب نوکر از ارباب خود فاصله دارد در آنجا غلام از مالکش دور نیست و ارتباطش زیادتر و با او نزدیکتر است .» (گوستاو لوبون، تمدن اسلام و غرب، ترجمه سید هاشم حسینى، انتشارات اسلامیه، تهران، ص ۴۶۴ ) همچنین ایشان به نقل از مسیو «آلو» مىنویسد: «مسلمانان هرگز با دیده ی حقارت به بردگان نگاه نمىکردند . از این روست که مىبینیم مادر پادشاهان عثمانى که پیشواى مسلمانان و مورد احترام آنان بودهاند کنیز بوده و در این باره به حیثیت آنها لطمه وارد نیامده است .» (گوستاو لوبون، تمدن اسلام و غرب، ترجمه سید هاشم حسینى، انتشارات اسلامیه، تهران، ص ۴۶۵ ) رسول خدا(ص) می فرمودند: « لا یقل احدکم: عبدى و امتى . و لیقل: فتاى و فتاتى ــــ نگویید برده و کنیز من، بگویید پسرکم و دخترکم » و خداوند در قرآن کریم فرمود: « وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیئاً وَ بِالْوالِدَینِ إِحْساناً وَ بِذِی الْقُرْبى وَ الْیتامى وَ الْمَساکینِ وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبى وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبیلِ وَ ما مَلَکَتْ أَیمانُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یحِبُّ مَنْ کانَ مُخْتالاً فَخُورا ــــ و خدا را بپرستید! و هیچ چیز را همتاى او قرار ندهید! و به پدر و مادر، نیکى کنید؛ همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان، و همسایه نزدیک، و همسایه دور، و دوست و همنشین، و واماندگان در سفر، و بردگانى که مالک آنها هستید؛ زیرا خداوند، کسى را که متکبر و فخر فروش است، (و از اداى حقوق دیگران سرباز مىزند،) دوست نمىدارد.» ( النساء:۳۶) بسیاری از مسلمانان زبده ی صدر اسلام نیز بردگان بودند، که از زمره ی آنها می توان به بلال حبشی و صهیب رومی اشاره نمود. 🆔@kalame_karbordi
باب الحرم _ نریمانی.mp3
5.89M
|⇦•مثلاً تو قبول کردی..‌ 😭 باشه کربلا نبر... 🆔@kalame_karbordi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مداحی آنلاین - حمایت الهی - استاد عالی.mp3
5.76M
🌸 (ع) ♨️حمایت الهی چهار ذکری که در چهار بحران رهگشاست 👌 بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام 🆔@kalame_karbordi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❓چرا ما شیعیان در پیامبر تحریف کردیم و جمله و عجل فرجهم را به آن اضافه کردیم ❗️آیا بهتر نیست که این کارها را ترک کنیم تا دین تحریف نشه ❗️لطفا قانع کننده پاسخ بدید ❗️ 💠💠 👌در روایات ما دعا برای تعجیل فرج آل محمد و گشایش در امر آنان و قائم اهل بیت بسیار مورد توصیه و تاکید قرار گرفته است . 🔶در توقیع شریفی از امام زمان علیه السلام چنین آمده است که فرمود ؛ « برای تعجیل فرج زیاد دعا کنید ، زیرا فرج و شما نیز در این امر است » 📚بحار الانوار ج52 ص92 ❗️از سوی دیگر یکی از مواردی که سبب می شود دعای انسان به نزدیکتر شود ، صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد است . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « دعای شما به آسمان بالا نمی رود مگر زمانی که ( قبل از آن ) بر محمد و آل محمد بفرستید » 📚الکافی ج2 ص 493 👌و فرمود ؛ « هرکس از شما که به نزد خداوند حاجتی دارد باید ابتدا بر محمد و آل او صلوات بفرستد سپس را از خدا بخواهد » 📚الکافی ج2 ص494 📚امالی طوسی ج1 ص175 ❗️بر این اساس شیعیان جهت استجابت دعایشان پس از آن که بر محمد و آل او صلوات می فرستند برای تعجیل فرج قائم آل محمد و گشایش در امر اهل بیت دعا می کنند تا این دعا به برکت صلوات بر پیامبر گرامی و اهل بیت مورد خداوند قرار گیرد . ❗️در روایات متعددی نیز می بینیم که امامان گرامی این نوع فرستادن را به شیعیان خود تعلیم می دادند . 🔰عمرو بن ابی المقدام می گوید امام صادق دعایی جامع برای دنیا و آخرت به من تعلیم داد که در آن آمده بود ؛ « اللهم صل علی محمد و آل محمد و » 📚الکافی ج2 ص583 👌در روایت دیگر از امام علیه السلام آمده است؛ « هر کس پس از نماز صبح و ظهر بگوید « اللهم صل علی محمد و آل محمد و » نمی میرد مگر آنکه قائم آل محمد را درک می کند » 📚 بحار الانوار ج83 ص77 🔶در روایت دیگر آمده است که امام صادق علیه السلام به عبد الله بن سنان چنین تعلیم داد که در روز جمعه بعد از نماز عصر صد مرتبه بگوید ؛ « اللهم صل علی محمد و آل محمد و » 📚مستدرک الوسائل ج6 ص94 🆔@kalame_karbordi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین" 📝 محور بحث: 💠 قسمت اول 🔰 آرامش رفتاری ➖ قاعده کلی: در رفتار، مرد باید مردانه و زن باید زنانه برخورد کند. 🔸 اسلام مرد سالاری، زن سالاری و شایسته سالاری را قبول ندارد، یعنی گاهی باید مقابل شایستگی های خود ایستاد. مثلا خانمی در زمینه ایده های اقتصادی و درآمد زایی توانایی دارد و شوهر آن هم می تواند آشپزی کند ولی اسلام با اینکه خانم برود سر کار و شوهر در خانه بماند مخالف است، چون باید خانم زن بماند و شوهر هم مرد. زن باید در مقابل توانایی های خود بایستد. 🔻 زندگی خوب با رفتار خوب ایجاد می شود. و رفتار خوب با شناخت ویژگی ها، و نیاز ها و تنظیم رفتار براساس ویژگی ها و نیاز ها ایجاد می شود. 🔹 مثلا آقا باید با رفیق خود یک نوع برخورد داشته باشد و با خانم خود یک رفتار دیگر. ♦️تنظیم رفتار شامل سه بخش است: ➖ رفتار های مرد نسبت به زن ➖ رفتار های زن نسبت به شوهر ➖ رفتار های مشترک 🔮با ما همراه باشید. 🆔@kalame_karbordi
دادمـ تو را قَسَـــــم به نخ ِ چادرے ڪه سوختــ شاید دلتـ❤️ــبسوزد و یڪ ڪربلا دهے... 🌷 🌙 🆔@kalame_karbordi
Mehdi Rasoli - Madare Ghamkhar (128).mp3
3.96M
مظلوم مادر...😭 می دوید تو کوچه یه نفس مادر...😭 🎙 🆔@kalame_karbordi
💠متن شبهه: ⛔️امام سجاد علیه السلام.فرمود: هرکس سه برای مادرم حضرت سلام الله علیها بفرستد تمامی بخشیده میشود به اشتراک بزارید تا میلیونها صلوات نثار حضرت بشود... ❗️آیا این حدیث صحت دارد⁉️ ✅پاسخ چنین روایتی نیامده اما روایاتی با مضمون مشابه موجود است: 🔰پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: ای فاطمه هرکس بر تو درود و صلوات بفرستد، خداوند او را می‏‌آمرزد و در هر جای بهشت که باشم وی را به من ملحق سازد 📚بحار الانوار ج43 ص55 🔰حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمودند: پدرم در زمان حیاتش به من فرمود: هرکه بر من و تو تا سه روز تحیت و سلام بفرستد بهشت بر او واجب گردد 📚بهجت القلب المصطفی ج1 ص 267 🔸البته از برخی روایات استفاده می شود، برای بهره بردن از فیض کامل این اعمال، ندامت و پشیمانی واقعی از گناهان و عزم بر ترک دائمی و عدم بازگشت به آنها و جبران کاستی های گذشته، مثل قضای نماز و روزه های ترک شده و پرداخت حق الناسی که بر گردن شخص آمده ضروری ست 🆔@kalame_karbordi
این دعا در مصباح کفعمی ص: ۵۵۲، نقل شده است ، به صورت کلی متذکر می شویم که کتاب مصباح کفعمی از جمله کتب معتبر در دعا است لکن اعتبار یک کتاب دعا به معنای صدور صد در صدی تمامی ادعیه آن از معصوم نیست بلکه به معنای قابل عمل بودن و خواندن ادعیه آن است به عنوان یک عمل مستحبی و به امید درک ثواب .اکثر ادعیه این کتاب فاقد سلسله اسناد است اما بر مبنای تسامح در ادله سنن یعنی سخت گیری نکردن در ادله انچه مربوط به مستحبات و آداب و سنن است خواندن ادعیه آن به امید درک ثواب بلا مانع است هر جند نمی توان ادعیه آن را به صورت قطعی منتسب به معصوم دانست . مرحوم مجلسی نیز که در بحار، “باب القنوتات الطویله“(۱) از کتاب الصلاه و به نقل ازدوکتاب ۱- «البلد الامین»و ۲- «جنّة الامان الواقیه »(که به مصباح کفعمی شهرت دارد ) ، این روایت را نقل می کند، بدون ذکر سندی معتبرنقل می کند!(هردو این کتابها ازشیخ ابراهیم بن علی عاملی کفعمی (متوفای ۹۰۵ق) است )مرحوم مجلسی فقط به این بسنده می کند که: این روایت را ابن عباس از حضرت علی (علیه السلام) نقل می کند. و همچنین است در کتاب “الصحیفه العلویه المبارکه (۲)“ بنابراین روایت مذکور نزد شیعه فاقد شرایط اعتبار است. در ضمن خوب است در مورد کتاب مصباح کفعمی مطالب زیر را بدانید : ‌معروف است که «مصباح کبیر» شیخ طوسی قبل از «مصباح کفعمی» از مقبولیت بسیار بالایی برخوردار بود و در بیشتر خانه‌های شیعیان نسخه‌ای از آن موجود بود، امّا بعد از تألیف «مصباح کفعمی» در سال ۸۹۵ هـ .ق «مصباح المتهجّد» شیخ طوسی جای خود را به «مصباح» کفعمی داد. 👇👇👇 ادامه 🆔@kalame_karbordi
👆👆👆 ادامه این کتاب بین کتابهایی که دربارة «ادعیه و زیارات» نوشته شده، بی‌نظیر است. علامه شیخ کفعمی در مورد ارزش و اعتبار این کتاب می‌گوید: «من این اثر را از کتابهای مورد اعتماد جمع آوری کرده‌ام که باید به ریسمان محکم آنها چنگ زده شود و آن را به گونه‌ای تنظیم نموده‌ام که خواننده را به بالاترین درجات وصول به حضرت حق برساند.» پی نوشتها : ۱. بحارالانوار ج ۸۲ ص ۲۶۰. ۲. الصحیفه العلویه المبارکه ص ۲۸۳. 🆔@kalame_karbordi
4_5963260794245221191.pdf
288.7K
امروز روز سیزدهم رمضان که مصادف با جمعه است ...طبق نقل علما روز مخصوص دعا برای امام زمان عج 🌷 🆔@kalame_karbordi
ربَنــا آتِنـــا فِی الدُنیـــا کــــربلا ما تشنه عشقیم و شنیدیم که گفتند رفعِ عطشِ عشق فقط نامِ است 🌺 🌙 🆔@kalame_karbordi
⭕️ سوال ⁉️ آیا به راستی امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) بعد از ظهور و فتح دنیا تمام گناهکاران و بیشتر مردم را می‌کشد؟ 🔰 بی‌تردید قیام و حکومت امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) آخرین نبرد حق و باطل در جهان است و پس از آن بشریت شاهد آن خواهد بود که تمام نظام‌های جاهلی سنتی و مدرن و قدرت‌های شیطانی که سبب ظلم ستم در جهان هستند از بین می‌روند. اما متأسفانه گاهی در اثر بی‌توجهی یا کج‌فهمی برخی از افراد که تخصصی هم در روایات مربوط به قیام و حکومت امام زمان ندارند؛ یک چهره خشن و ناخوشایند از حکومت حضرت در اذهان افراد شکل می‌گیرد. 👈 منشأ اصلی این تصور وجود برخی از روایاتی است که از زبان حضرات معصومین(علیهم‌السلام) نقل‌ شده است. در این روایات تصویر خشنی از قیام حضرت به مخاطبان القاء می‌شود. اما به‌صرف وجود چند روایت در منابع حدیثی نمی‌توان آن‌را پایه عقاید و باورهای خود قرارداد؛ بلکه لازم است تا با تحقیقات گسترده و استفاده از نظریات افراد متخصص و متبحر به تحلیل این روایات پرداخت. ❇️ ضعف سند تعداد قابل‌توجهی از این روایات یا بدون سند نقل شده‌اند و یا افراد مجهولی در سلسله سند آن وجود دارد. همچنین در اسناد تعداد دیگری از روایات افراد دروغ‌گویی مانند محمد بن علی صیروفی کوفی و یا افراد منحرفی چون علی بن ابی حمزه بطائنی قرار دارد. 🔶 مصداق رحمت واسعه الهی در بسیاری از روایات بیان‌ شده است که امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) مصداق رحمت واسعه الهی بر روی زمین است و برای مردم حتی از مادر هم مهربان‌تر است و هنگامی‌که برای برپایی عدالت قیام می‌کند، مردم از گرفتاری‌ها به‌سویش روان می‌شوند و به او پناه می‌برند. ❇️ تعارض با اهداف قیام امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) به فرمان خداوند و برای هدایت مردم و گسترش عدالت و برپایی اسلام ناب و یاری مظلومان قیام می‌کند. دوران حکومت حضرت، دوران آرامش، پیشرفت و ترقی جامعه است؛ دورانی است که تمام مردم در امنیت کامل به سر می‌برند. 🔺 مطلب دیگر، این‌که حضرت می‌خواهد مردم را هدایت کند تا مردم در کنار یکدیگر با کمال آرامش و پیشرفت زندگی کنند نه این‌که انسان‌ها را به قتل برساند، زیرا در این صورت دیگر کسی باقی نمی‌ماند تا هدایت شود و به رشد و کمال برسد و افرادی هم که باقی می‌مانند همواره در ترس و وحشت به سر خواهند برد. 💠 تجربه چند هزار ساله بشر نشان داده است که امنیت و آرامش و هدایت انسان‌ها، آن‌هم به‌ صورت پایدار و پیوسته در سایه خشونت و کشتار محقق نخواهد شد؛ زیرا کشتار و خشونت باعث ایجاد حقد و کینه در انسان‌ها می‌شود و خشونت حاکمان یکی از عوامل سرپیچی بشر در طول تاریخ بوده است و به همین دلیل می‌توان گفت که این روایات با اهداف عالی قیام امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در تعارض می‌باشند. 🆔@kalame_karbordi