eitaa logo
کلمه سواء
305 دنبال‌کننده
96 عکس
61 ویدیو
4 فایل
نقد سکولاریسم مضاعف (افکار التقاطی به نام انقلاب اسلامی) با منت پذیرای پیشنهاد و انتقادها هستم. @Moienoddin
مشاهده در ایتا
دانلود
✧❁﷽❁✧ ⏹ تأکید امام خامنه ای بر انجام مناظرات و مجادلات منطقی و مفید برای تحقق هدف تبلیغ ✍️ مقام معظم رهبری در دیدار مسئولین دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی در تاریخ ششم اردیبهشت سال 1372، با استناد به آیات شریفه الهی در زمینه تبلیغ فرمودند: 🔻«... سخن گفتن بر مبنای صحیح، عقلانی و متکی به مدارک متقن همان کلام حکیمانه است که در کنار آن بهره گرفتن از موعظه‌ و مجادله‌ منطقی‌ و مفید هدف‌ تبلیغ‌ را محقق‌ می‌سازد.» https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=19572 ✅ جمع بندی: 1️⃣ بر اساس آیات قرآن مناظره و مجادله منطقی و مفید، در عرض کلام حکیمانه و موعظه، یکی از روش های تبلیغ دین است. خداوند در سوره نحل، آیه 125 می فرماید: «ادْعُ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَن‏...» 2️⃣ مخاطب این بیان رهبری یکی از مهم ترین نهادهای تبلیغ دین یعنی سازمان تبلیغات است. بسیار روشن است که قدر متیقن از تبلیغ با شیوه مناظره و مجادله منطقی، مسائل دینی و مذهبی است. ✅ مناسب است که سازمان تبلیغات و همه نهادهای فرهنگی و دینی، این دستور قرآنی _ که مورد تأکید رهبری است_ را در برنامه های خود داشته باشند. «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از بر ساحل عبقات
اگر می‌خواهید نمونه‌ی بارز عجز، فرار، نفهمیدن محل نزاع و عدم انصاف را ببینید، این جملات عجیب و غریب آقای مسائلی را ملاحظه کنید! برادر جان محل نزاع در متن دو چیز است: "صفویه را جملگی تحجر و انحطاط دیدن خطاست" و "اصل "ترویج و اشاعه‌ی مذهب اهل‌بیت" که مورد انتقاد شما و دوستانتان است، مورد مدح رهبر انقلاب واقع شده است". فکر می‌کنم واضح است ترویج تشیع با هر روشی مطلوب نیست. لازم نیست به رهبر انقلاب چیزی یاد بدهید. @mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از بر ساحل عبقات
بزرگواری که این پیام رو دادند نکاتی نوشتند و امر فرمودند که آن را هم در کانال قرار بدهم. پس از ارسال فرسته‌ی این عزیز، نکاتی را عرض خواهم کرد. 👇
هدایت شده از قائـدے
اولا پیام مذکور مربوط به یک گفتگو در فضای شخصی بوده و انتشار چنین مطلبی بدلیل برداشتهای سوئی که در فضای عمومی ممکن است صورت بگیرد درست نیست. ثانیاً وابستگی به سازمان تبلیغات اسلامی خلاف واقع است. موسسه فرهنگی ملت ابراهیم یک موسسه هیأت امنایی و مستقل است که از دهه ۸۰ تا کنون برنامه‌های فرهنگی متعددی چون اردوهای دانش آموزی، اردوهای دانشجویی، اعزام‌های تبلیغی، اردوهای جهادی، همایش‌های دینی، دوره‌های آموزشی، نشست‌های علمی، جلسات مذهبی و ... را به صورت مستقل و گاه با همکاری نهادهای گوناگونی چون آموزش و پرورش، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد رهبری در امور اهل سنت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ... برگزار کرده است. این همکاری ها در چارچوب سیاست‌های مصوب هیأت امنای موسسه صورت گرفته است و هیچگونه وابستگی را ایجاد نکرده و نمی‌کند. لذا نسبت وابستگی این موسسه به سازمان تبلیغات اسلامی درست نبوده و از میان ده ها برنامه‌ای که موسسه ملت ابراهیم تا کنون برگزار کرده است موارد همکاری با سازمان تبلیغات اسلامی حتی به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد. ثالثا اعتقاد ما این است که اسلام منهای اهل بیت علیهم السلام یک انحراف است و نسبت دادن اعتقاد به اسلام لااقتضا نسبت به اهل بیت علیهم السلام خلاف واقع است.
نکته اول: بارها و بارها تاکید کرده‌ام که گمان من نسبت به این برادران این است که این عزیزان، شیعه و انسان‌های خوش‌سیرتی هستند و ظن من این است که خودشان به لوازم حرفشان توجه ندارند(بلکه اصلا شاید هم لازم‌گیری من خطا باشد) در نتیجه هیچ نیازی به این نیست که دوباره به صورت کلی بر شیعه بودن خود تاکید کنند. اگر می‌خواهند گامی به سوی جلو بردارند تقاضای من این است که مشخصا وارد محل بحث شوند و دقیقا به اشکالات پاسخ بدهند. بنده بارها و بارها به صورت حضوری و تلفنی و مجازی محل‌های نزاع را برای عزیزان تحریر کرده‌ام و آمادگی کامل خود را برای گفتگوی برادرانه طلبگی(ترجیحا در حضور یک عالم) همیشه اعلام کرده‌ام. در این کانال هم پیشتر قدری به این موضوع پرداختم و تلاش کردم محل دقیق نزاع را توضیح بدهم و ان شاء الله در آینده نیز بتوانم دقیق‌تر نقشه کاملتری از محل‌های اختلاف ارائه کرده و محل نزاع را بهتر تحریر نمایم.
نکته دوم: اولا هنگامی که از موسسه ملت ابراهیم سخن می‌گویم همه‌ی ادوار پیشین و آینده این موسسه مد نظر من نیست بلکه همین دوره‌ای مد نظر است که رئیس آن جناب حجت‌الاسلام محمد حاجی اسماعیلی مسئول آموزش اداره کل ادیان سازمان تبلیغات اسلامی است؛ بزرگواری که در کلاس مبلغان مناطق تلفیقی، مبلغ ترازِ قرآنی را مبلغی معرفی می‌کنند که از اعتراض به نصب پرچم "السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده" در مناطق تلفیقی نهراسد با این استدلال که کلمه‌ی "شهیده" باعث دل‌خوری اهل سنت است. از دوره‌ای سخن می‌گویم که یکی از اعضای موسسه که خودش می‌گفت تا قبل از آشنایی با این موسسه به شدت اهل تبری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام بوده؛ برای من در مدح شیخین(خلیفه اول و دوم) سخن‌سرایی می‌کند به این که: این دو نفر، اسلام را در ریل اصلی خود پیش بردند و در مسیر آن هیچ انحرافی ایجاد نکردند. شورمزه‌تر این‌که هنگامی که بنده این جمله را به یکی از مسئولان موسسه بازگو می‌کنم با کمال آرامش پاسخ می‌دهد که این‌ها حرف‌های عجیبی نیست. این‌ها اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب است. از دوره‌ای سخن می‌گویم که از یکی از مسئولان موسسه شنیدم که عالم سنی(نه عوام مستضعف) می‌تواند با وجود اصرار بر سنی ماندن و سر تافتن از پذیرش امامت اهل بیت علیهم السلام به بالاترین درجات توحید و ولایت نائل شود. از دوره‌ای سخن می‌گویم که محتوایی که در این موسسه تولید و بازنشر می‌شود بر پایه تفسیر خاصی از توحید و ولایت و ایمان است که پذیرش یا انکار امامت در تحقق آن سلبا و ایجابا هیچ اثری ندارد. حال این‌که این موسسه پیش از آن چه بوده و یا پس از آن چه خواهد شد؟ نه محل بحث من نیست و نه اطلاعی از آن دارم. ثانیا بنده منظورم از وابستگی را توضیح دادم اما اصلا حتی اگر از این وابستگی شدید هم بگذریم؛ در طول مدت آشنایی من با مدیر کل ادیان سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه‌هایی که به گونه‌ای با ایشان مرتبط بودند(از ارتباط شدیدی در حد موسسه ملت ابراهیم تا مجموعه‌ای مانند حبل الله مشهد و... که ارتباطشان به این اندازه نیست) همگی در یک نقطه اشتراک دارند و آن نقطه بنیاد وجودی همه‌ی آنها است و همه‌ی فعالیت‌های این مجموعه‌ها بر پایه همین بنیاد استوار است و آن چیزی نیست به جز یک معنای خاص از ولایت که پیشتر توضیح آن گذشت.
هدایت شده از دانشگاه امامت
✧❁﷽❁✧ ✍️امام خامنه ای در بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در 26 فروردین 1370 می فرماید: «اساسی ترین مسأله دین، مسأله ولایت است. در زمان امیرالمؤمنین علیه السلام، بزرگ ترین مشکل، وجود یک جناح علی الظاهر مسلمان، با همه ی شعارهای اسلامی، اما در اساسی ترین مسأله دین منحرف بود؛ یعنی همان کسانی که مقابل امیرالمؤمنین علیه السلام قرار گرفتند» ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
هدایت شده از دانشگاه امامت
✧❁﷽❁✧ 🔸امام خامنه ای: مناظره آری؛ منازعه خیر! ✍️ «... من با مناظره و معارضه و گفتگو و انتقاد مخالفتی ندارم؛ اما سعی کنید این در چهارچوبهای درست شرعی و دینی انجام بگیرد. مردم، مردم بیداری هستند، میفهمند، میدانند.» 👇👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=36258 ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
✧❁﷽❁✧ 1️⃣ وحدت نامنضبط جمال الدین اسدآبادی 🔸وحدت و اتحاد جهان اسلامی و دوری از تنازع، یکی از مهم ترین دغدغه های مصلحین مسلمان بوده است. در این میان برخی از جریان های فکری، به دلیل تشخیص اشتباه از مصالح و مفاسد دنیای اسلام و مذهب شیعه، دچار عارضه وحدت نمایشی و خارج از چارچوب موازین شرعی شده اند. ♦️ یکی از موارد مهم وحدت نامنضبط، دیدگاه منسوب به سید جمال الدین اسدآبادی است: « سيد جمال الدين اسدآبادي اصرار داشت كه ميرزاي شيرازي، ناصرالدين شاه را تكفير و سپس عزل نمايد. آيت‌الله سيد رضي شيرازي در اين خصوص چنين فرموده است: اين داستان كه مي‌خواهم نقل كنم در هيچ كتابي نيست با سند مي‌گويم برايتان، آقا شيخ عبدالنبي نوري از شاگردان ميرزا بوده، من قضيه را از فرزند ايشان آقاي «آقا شيخ بهاءالدين» نقل مي‌كنم كه ايشان هم از پدرش نقل مي‌كند او گفت: پدرم گفت: در آن سفري كه مي‌خواستم از سامراء به مكه بروم، آمدم به استانبول. از آنجا با كشتي رفتم در برگشتن هم آمدم به استانبول. سيد جمال‌الدين اسدآبادي از من درخواست ملاقات كرد و من هم قبول كردم. وقتي آمد گفت: من يك پيغامي به ميرزا دارم، تو كه شاگرد او هستي اين پيغام را برسان. به ميرزا بگو: ناصرالدين شاه را تكفير و عزل كند. اين مرد فاسدي است. شيخ عبدالنبي در جواب گفته بود: اگر ناصرالدين شاه عزل شد چه كسي شاه مي‌شود؟ سيد جمال گفته بود: من، من! گفتم تو را كي تأييد مي‌كند؟ گفت: سلطان عبدالحميد يعني امپراطوري آن روز ممالك اسلامي. گفت: ما يكي دو ماه بحثمان بود خيلي حرف زديم و من با اين حرف سيد مخالفت كردم. ولي چون به سامراء آمدم رفتم خدمت ميرزا و پيام سيد جمال را گفتم. ميرزا رو به من كرده گفت: تو چي گفتي؟ گفتم: من مخالفت كردم و گفتم: اين كار درستي نيست. گفت: شيخ عبدالنبي اگر روي موافقت نشان مي‌دادي و مخالفت نمي‌كردي رابطه من با تو قطع مي‌شد، مي‌داني چه فسادي در پيش است اگر سلطان عبدالحميد بخواهد كسي را تأييد كند. آن وقت اوضاع ايران عوض مي‌شود. ما اگر ناصرالدين شاه را عزل و تكفير نمي‌كنيم براي اين است كه تشيع باقي باشد، براي اينكه مملكت باقي بماند، مذهبي كه تمام كشورهاي اسلامي را گرفته است امپراطوري اسلامي است. اينجا را هم مي‌خواهند بگيرند، اين نابودي تشيع است. 👇👇 http://pajuhesh.irc.ir/product/note/show/id/31306 🔹بسیار روشن است که هر اتحاد و وحدتی به قیمت از بین رفتن و تضعیف تشیع باشد وحدتی غلط و بی انضباط است. دقت کنید در نظر میرزای شیرازی _ فقیه بزرگ و صاحب فتوای تحریم تنباکو _ حمایت از رژیم مستبد قاجاری در راستای حمایت از مذهب رسمی کشور بود. ⏹ در دیدگاه امام خامنه ای، وحدت، اتحاد و برادری دنیای اسلام وحدتی از موضع انفعال، استحاله مذهب و فرهنگ شیعه نیست بلکه؛ یکی از مهم ترین ارکان وحدت، در نظر گرفتن دست برتر جمهوری اسلامی، منطق قوی رکن امامت شیعه و قدرت استدلالی آن در تمام دوران های تاریخ است: «... ما امروز منطق مان در دنیای اسلام قوی ترین منطق است. در این هیچ شک و شبهه‌ای نباید داشت. منطق شیعه، منطق امامت و ولایت در همه‌ی دوران های تاریخ همین جور بوده، امروز هم همین جور است. قویترین منطق هاست؛ اما درعین‌حال ما با اینکه کمال اعتماد را به منطق خود، به روش خود، به منش خود داریم - امروز هم پرچم اسلام دست ملت ایران است - درعین‌حال همه‌ی برادران دنیای اسلام را از هر مذهبی که هستند، به اتحاد و برادری دعوت می کنیم، نمی خواهیم اختلاف ایجاد شود. اثبات خود را با نفی دیگران نمی خواهیم بکنیم. این، بسیار نکته‌ی مهمی است...» 👇👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3414 ✅ یکی از مهم ترین ارکان وحدت و اتحاد، لحاظ دست برتر مذهب تشیع و اندیشه امامت سیاسی در دنیای اسلام است. هر نوع حرکتی که حاکی از وادادگی، استحاله فکری، در نظر نگرفتن مصالح مذهب شیعه باشد، وحدت نمایشی بوده و مورد قبول نیست. «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
، تفرّقی که قرن‌ها دشمنان در آن دمیدند را بر هم می‌زند و تجمّع قلوب بر حول امام ایجاد می‌کند. در مقابلِ صهیونیست‌ها و مسیحیت صهیونیستی و معاندانِ درونِ دنیای اسلام، باید در یک تجزیه و ترکیب، شیعیان و محبین اهل بیت(ع) و مسیحیان متدین را دور هم جمع کنیم. عاشورا و اربعین، ظرفیت این کار را دارد. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱_ مرحوم آیت‌الله تسخیری دنبال این اهداف بودند: *معرفی اهل بیت علیهم السلام به جامعه سنی *ازاله دروغ‌هایی که به شیعه نسبت داده شده و باور شده *تالیف قلوب سنی‌ها نسبت به شیعیان *جلوگیری از تکفیر شیعه(تصریح به جلوگیری از تکفیر در این کلیپ نیز گویای همین امر است) ۲_ از آن‌جا که دین در نزد اهل سنت چیزی به جز گزاره‌های دینی (قرآن و حدیث) نبوده و وجود مقدس رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم هیچ شانی به جز ابزاری برای انتقال گزاره‌ها ندارند؛ هر چه اشتراک در گزاره‌های دینی بیشتر باشد اشتراک در دین بیشتر است. اماااااااا ۳_ در باور شیعی، حقیقت دین، خود حجت مفترض الطاعه الهی است و تبعیت از گزاره‌های دینی تنها ذیل عنوان اطاعت از او است که معنا دارد در نتیجه حتی اگر ۱۰۰٪ فقه هم مشترک باشد باز هم جوهر دین فرق دارد. به تعبیر امام راحل قدس سره:      "امام به معنای حکومت نیست، آن یک امام دیگری است و آن مسئله دیگری است. آن مساله، مسئله‌ای است که اگر او را کسی قبول نداشته باشد اگر آن ولایت کلی را قبول نداشته باشد، اگر تمام نمازها را مطابق با همین قواعد اسلامی شیعه هم بجا بیاورید باطل است، این غیر حکومت است آن در عرض اینها نیست، آن از اصول مذهب است، آنی است که اعتقاد به او لازم است و از اصول مذهب است."(سخنرانی عید غدیر؛ 02 شهریور 1365 http://emam.com/-/jGYUA5)
الغرض اگر این سخنان در میان برادران اهل سنت با هدف تالیف قلوب مطرح شود امید است که سودمند باشد اما القای این مسئله که دین چیزی فراتر از همین ظواهر مشترک با دیگر مذاهب اسلامی نیست، تحریف باور شیعی است.
یکی از اساتید بزرگوار ذیل این فرسته دو جمله از مرحوم امام خمینی رضوان الله تعالی علیه برایم فرستاده‌اند 👇
هدایت شده از عبد الرسول پیمانی
هیولی عالم الامکان مسخّره تحت یدی الولیّ یقلّبهاکیف یشاء مصباح الهدایه ش۵۳
هدایت شده از عبد الرسول پیمانی
انّ العالم بجمیع اجزائه وجزئیّاته من القوی العلّامه والعمّاله للولیّ الکامل الخ مصباح الهدایه ص۷۷
زنده نگه داشتن مکتب اهل بیت علیهم السلام در کلام مقام معظم رهبری 👇
هدایت شده از S.Mostafa Marashi
بفهمانید که پیروی راه ائمه علیهم‌السّلام، امروز این است که همه تلاش کنند تا اسلام و مکتب اهل بیت را زنده کنند. اینها همان چیزهایی است که افراد یک ملت را مثل پولاد آبدیده می‌کند و دشمن نمی‌تواند در آنها نفوذ کند. ایمانشان را قوی کنید
"تضعیف شاه شیعه" یک نگرانی احمقانه یا یک دلواپسی مومنانه مشهور است که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای متحجر ابله یا شاید مارهای خوش خط و خال مقدس‌نما(مانند انجمن حجتیه) با سر دست گرفتن شعار "تضعیف شاه شیعه" عَلَم مخالفت با نهضت حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بلند کرده بودند. اما امروز عده‌ای ابلهانه بودن استفاده از این شعار در آن بافتار را تعمیم داده؛ ضرورت وجود موالات میان شیعیان را به عنوان یک عمل ابلهانه مندرج تحت این شعار جلوه می‌دهند. و از همین زاویه هرگونه دغدغه‌ی مرزبانی از هویت و باورهای شیعی را نفی می‌کنند. اما حقیقت این است که این شعار همیشه و در همه‌ی احوال هم ابلهانه نیست بلکه ابلهانه و خبیثانه بودن آن در جایی بود که از آن برای حفظ سلطنت پهلوی که دست‌نشانده‌ی دشمنان اهل بیت علیهم السلام بودند و کشور را در مسیر کفر و الحاد ریل‌گذاری کرده بودند سوءاستفاده می‌شد. آن هم در مقابل نهضتی که هدفش حاکمیت دین خدا بود و راس آن یک فقیه ولی خدا قرار داشت. اما در مقابل (شاهد مثال برای به‌جا بودن شعار) همان علمایی که با تحریم تنباکو کمر شاه شیعی و اربابان استعمارگرش را شکستند؛ هنگامی که از آن‌ها خواسته شد با سلب مشروعیت از ناصرالدین شاه با حکومت عثمانی متحد شوند و با این اتحاد، استعمارگران را شکست دهند؛ دست رد به سینه این پیشنهاد زدند*؛ چرا که در آن شرایط، این اتحاد را (حتی اگر باعث شکست استعمارگران شود) عامل هدم هویت شیعی تشخیص دادند و از این رو "تضعیف شاه شیعه" را در جایی که به تضعیف هویت شیعی منجر شود برنتافتند. *برخی منابع: 1- جامعه شیعه (به ویژه علما و بزرگان) در مواجهه با طرح اتحاد اسلامی سید جمال الدین اسدآبادی حاضر نشد به بهای تضعیف شاه شیعه و حکومت شیعیان از رهبری سلطان اهل سنت عثمانی بر همه مسلمانان هر چند در برابر دشمن مشترک حمایت کنند رسول زرچینی/ تقریب به مثابه رشد: واکاوی تحلیلی-ساختاری مفهوم "تقریب مذاهب اسلامی" و ارائه تعریفی "جدید"/مجله شیعه شناسی، شماره 80/ ص12 به نقل از (1996 ,Kia) 2- مصاحبه سایت رهبر انقلاب (مد ظله) با دکتر موسی نجفی: خط تفکر سامرّا با همه‌‌ی استعمارگرها مشکل داشت و البته با عثمانی‌ها هم بحث وحدت اسلامی را مطرح می‌کرد و هم نسبت به آن استقلال داشت. حتی مرحوم میرزا در مورد قیام تنباکو نیز تندروی سید جمال را قبول نکرد. سید جمال می‌خواست تا حد سرنگونی نظام سلطنت پیش برود، اما میرزا قبول نکرد، برای این‌که می‌دید همین مقدار استقلال ایران که هست، ولو در پادشاهی قاجار، همین هم از بین می‌رود. با این حال، ضربه‌اش را هم به استعمار زد و قرارداد استعماری را ابطال کرد. https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=22055
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوربین مخفی | یکی از ایرانیان ساکن لس آنجلس میره از ایرانی‌های اونجا یک دلار قرض میخواد ؛ همه‌شون فرار میکنن حالا همین کار رو توی اربعین آزمایش کردن @BisimchiMedia
این است تفاوت میان جامعه‌ای که بر محور ولایت خدا شکل گرفته با جامعه‌ای که بر محور (به قول خودشان) دین انسانیت شکل گرفته است. دین انسانیت، قله‌اش آزادی است یعنی آزادی هر جوری که دوست داشتی زندگی کنی یا اصلا از گرسنگی بمیری به شرط اینکه مزاحم آزادی من نشوی اما در جامعه‌ی الهی همه در ایثار و فداکاری با هم مسابقه می‌دهند
هدایت شده از حمید پارسانیا
🚩 نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان 💠 واقعه عاشورا به عنوان عنصری محوری در فرهنگ، تاریخ و دانش اسلامی است که در علم و عمل اجتماعی شیعیان انعکاس یافته و تاثیرگذار است. اولین لایه این تأثیرگذاری که عمیق‌ترین سطح آن نیز هست، آن بخش از تحلیل‌هایی است که نسبت به عاشورا در احادیث وجود دارد و در بخشی از معارف و دانش‌های شیعیان بازتاب آن یافته است. ❇️ بر این مبنا عاشورا به صورت واقعه‌ای الهی دیده می‌شود که از آدم تا خاتم وجود داشته و تا روز قیامت نقش آفرینی خواهد کرد. در چنین رویکردی، عاشورا ناظر به یک واقعه در مقطعی تاریخی و موقعیتی نیست، بلکه اتفاقی است که رخ داده، تمام نشده و ازلی و ابدی است. بر این اساس، عاشورا به حسبِ ظاهری در مقطعی از زمان به وقوع پیوسته ولی به لحاظِ حقیقتِ آن، سرمدی و جاویدان بوده و با همه عالم و اهل عالم گره خورده است. ✴️ از این منظر، هیچ یک از کنشگرانِ واقعه عاشورا از این مسأله مستثنی نیستند و این موضوع محدود به امام حسین علیه السلام یا اصحاب ایشان نیست و حتی کسانی که در جبهه مقابل امام نیز قرار گرفته‌اند، مشمول این حکم می‌شوند. از این رو است که بر اساس آیات، احادیث و روایات، واقعه عاشورا با فطرت الهی پیوند می خورد و در واقع، عهد و پیمانی است که خداوند با همه بندگانش بسته است. 🌀 در حادثه عاشورا همه بر شاکله وجودی خود عمل می‌کنند. ظاهر و باطن جدا نیست، حقیقت فرد ظاهر شده و تعین یافته است. باطن عرفانی و فلسفی این واقعه، جدای از رفتار اجتماعی و سیاسی شیعیان نیست و درعمل و حیات آنان نیز قابل پیگیری و تسری است و در علم اجتماعی شیعیان تاثیرگذار بوده است و در چند سطح و لایه درس متناظر با خود را دارد. ♻️ درسی که از واقعه عاشورا می توان گرفت کاملا سیاسی و اجتماعی است و از طرف دیگر با حقیقت و معنویت عالم نیز پیوند می خورد و به همین تناسب در شاکله و شخصیت شیعیان، به لحاظ نظری، فکری و رفتاری اثرگذار و متجلی است و تمسک به آن، بخشی از هویت تشیع را شکل می دهد. ♦️در کنار جلوه و تجسم عاشورا در هویت شیعی، انعکاس و بازتاب تفکر عاشورایی را در عملکرد و کنش سیاسی شیعیان نیز می توان ردگیری کرد. واقعیت این است که مقاومت‌های سیاسی شیعیان در طول تاریخ همواره ملهم از حرکت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا بوده است و یکی از شواهد این مدعا، حرکت مردم در پیروزی انقلاب اسلامی است که یکی از پایه‌های اساسی این حرکت سیاسی، مراسم و مناسک دهه محرم و واقعه عاشورا بوده است و حتی خود حضرت امام خمینی(ره) در حرکت سیاسی خود که مبارزه با ظلم و استبداد بود از حضرت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا ملهم بود و این نگاه و نگرش را به بدنه جامعه هم تزریق می کردند. 🔻به طور کلی تشیع هر جای تاریخ که کوشیده در برابر ظلم و استبداد زمانه اش بایستد به امام حسین(ع) و حرکت ایشان اقتدا کرده است. 1️⃣ تبیین واقعه عاشورا؛ از این منظر این حادثه مشیتی الهی و رسالتی عظیم بر دوش امام حسین بوده و صحرای کربلا ظرفِ تحقق این وظیفه الهی است. 2️⃣ توصیف واقعه عاشورا؛ در اینجا در توصیفِ چگونگی زیست و رفتار امام، عملِ امام خالصانه‌ترین عمل نسبت به خداوند سبحان و تعالی و عین وجه الله و عمیق ترین مرتبه توحید و اوج شیفتگی جمال الهی قلمداد می‌شود. 3️⃣ تجویز واقعه عاشورا؛ در این سطح، به پیامدهای نهضت عاشورا پرداخته شده و امام چون اسوه‌ای تصور می‌شود که برای تمامی انسانها در همه اعصار آموزنده‌اند. در این ساحت، تاثیر عاشورا بر فقه اجتماعی شیعی، نحوه تعامل شیعیان با قدرت‌های موجود و عمل و رفتار شیعیان در ادوار تاریخ مورد توجه قرار می‌گیرد. 🎙استاد پارسانیا 🆔@parsania_net
⏪ الگوگیری از روش عالمان امامیه در تبیین عقاید شیعی در اندیشه امام خامنه ای ✍️ یکی از مهم ترین توصیه های امام خامنه ای به روحانیون و افسران جنگ نرم، الگوگیری از روش علما، متکلمین و فقهای بزرگ شیعه در تبیین حقایق دینی است. در این میان، توجه به دو نکته کلیدی زیر در بیانات معظم له ضروری است: 1️⃣ تبلور منطق قوی شیعه در آثار علمای بزرگ همانند: شیخ مفید، علامه حلی، علامه امینی و علامه شرف الدین 🔹«... دین، منطقی است. اسلام، منطقی است و منطقی ترین بخش اسلام، تفسیری است که شیعه از اسلام دارد؛ تفسیری قوی. متکلّمین شیعه، هر یک در زمان خود، مثل خورشید تابناکی می درخشیدند و کسی نمی توانست به آنها بگوید «شما منطقتان ضعیف است.» این متکلّمین، چه از زمان ائمه علیهم‌السّلام - مثل «مؤمن طاق» و «هشام‌بن‌حکم» - چه بعد از ائمّه، علیهم‌السلام - مثل «بنی نوبخت» و «شیخ‌مفید» - و چه در زمانهای بعد - مثل مرحوم «علامه‌حلّی» - فراوان بوده‌اند. ما اهل منطق و استدلالیم. شما ببینید درباره مباحث مربوط به شیعه، چه کتب استدلالىِ قوی ای نوشته شده است! کتابهای مرحوم «شرف‌الدّین» و نیز «الغدیرِ» مرحوم «علاّمه‌ امینی» در زمان ما، سرتاپا استدلال، بتون‌آرمه و مستحکم است. تشیّع این است...» https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2718 2️⃣ پاسخ به شبهات با تشکیل مجالس کلامی و پرسش و پاسخ 🔹«...در دوره‌های مختلف، علمای بزرگ ما را ملاحظه کنید؛ یکی از مسؤولیت های خودشان را این می دانستند که با شبهات مقابله کنند. مقابله هم یا به نحو پیشگیری است یا به نحو درمان. پیشگیری، بهتر از درمان است. این‌که کلام را تعلیم می دادند، فلسفه را تعلیم می دادند و شخصیتی مثل علامه‌ی حلی - که فقیه عالیقدری است - هم در کلام کتاب دارد، هم در فلسفه کتاب دارد، به‌خاطر این بود که با بارور کردن عقلیت مخاطبانِ خودشان بتوانند از ورود یا جایگیر شدن شبهه‌ها در ذهن پیشگیری کنند. مخاطب آنها - چه انسان معمولی یا طالب علم، یا شخص فرزانه و تحصیل کرده - در مقابل شبهه‌یی که به ذهن او میرسید یا دیگری به ذهن او وارد میکرد، درنمی‌ماند. کار دیگر هم این بود که شبهه را درمان کنند؛ اگر شبهه‌یی پیش میآمد، مجالس کلامی و بحث و پاسخ به سؤالات تشکیل دهند و کتاب بنویسند تا شبهه‌ها را برطرف کنند...» https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3240 ✅ جمع بندی: 🔹 برخلاف تبلیغات غلط برخی از کنشگران وحدت در فضای مجازی، از دیدگاه رهبری، روش شیخ مفید، علامه حلی، علامه شرف الدین، علامه امینی و ... بهترین و محکم ترین روش برخورد با شبهات و تبیین حقایق دینی است چرا که ویژگی بارز روش این علما، تقویت قدرت استدلال و عقلیت مخاطبان است. 🔻 منهج علمای فوق، ریشه در سیره اصحاب ائمه علیهم السلام دارد؛ زیرا معصومین علیهم السلام، مؤمن الطاق ها و هشام بن حکم ها را برای دفاع از منطق قوی شیعه، تربیت کرده بودند. 🔸 یکی از مهم ترین روش های دفاع محکم از عقاید شیعه، تشکیل بوده است. مراجعه به آثار و کتب مؤمن الطاق ها، شیخ مفید ها و ... نشان می دهد آنها برای تبیین منطق مستحکم شیعه با مخالفان خود همواره می کردند. ♦️مراجعه به کتب علمای فوق _ همانند منهاج الکرامة، المراجعات، الغدیر و ... _ حاکی از این حقیقت است که روش اصلی آنها، استدلال بر اساس «جدال أحسن» و استناد به کتب و منابع مورد قبول طرف مقابل بوده است. «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341