eitaa logo
اندیشه تشیّع
16.7هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5هزار ویدیو
41 فایل
مفتخریم که همراه شما هستیم ❤️ کارشناسان ما در زمینه احکام، اعتقادات، ادیان، مشاوره خانواده و... پاسخگوی سوالات هستند. ✅ ارتباط با مشاوره و کارشناس دینی @pasokhgo313 ادمین تبادل: @Sardar69 اندیشه برتر @btid_org اندیشه برتر/ پرسمان @ostadmohamad
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روز 📌 پنجشنبه ☀️ ۲۶ آبان ۱۴۰۱ 🌙 ۲۲ ربیع الثانی ۱۴۴۴ قمری 🎄 17 نوامبر 2022 میلادی ✨ مناسبت روز : . شهادت سرلشکر پاسدار مهدی زین‌الدّین (۱۳۶۳ هـ.ش) . آزاد سازی سوسنگرد (۱۳۵۹ هـ.ش) 📎 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
| معرفی امام زمان به دیگران 💠 امام حسن عسکری علیه‌السلام: ✍️ خداوند متعال به موسی علیه‌السلام فرمود: اگر مردم را با امام زمان‌شان آشنا کنی؛ ثواب آن از یکصد سال عبادت، که روزهایش را روزه و شبهایش را به نماز بپردازی؛ برتر است. 📚 بحار الانوار، ج ۲، ص ۴. 📎 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/photogallery پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
🔴 آه از غمی دیگر برا مردم ایران😔 📎 📎 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/photogallery 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
⭕️ سوال ⁉️آیا می‌توان دین‌گریزی را به عملکرد بد دین‌داران نسبت دهیم؟ 🔰 پاسخ 🔹از حیث منطقی باید بگوییم که عقل، دعوت به دین داری می‌کند تا دین‌گریزی. کسی که با مبانی محکم به دین‌حقیقی ایمان پیدا کرده است؛ حتی اگر همه مردم عالم خلاف دین عمل کنند، او دین‌گریز نمی‌شود. 🔹 برخی که هنور پایه‌های اعتقادی آنها استوار نشده است، ممکن است عملکرد عده‌ای دیگر، آنها را نسبت به اصل ‌دین دلسرد کند، به نظر می‌رسد منشأ این دین‌گریزی، احساسات و عواطف باشد نه حکم قطعی عقل؛ زیرا در این موارد هم، عقل حکم می‌کند که نسبت به دین و قوانین دینی تحقیق کند و تفکیک بین دین و دین‌داری بعد از تحکیم عقائد میسر خواهد بود. 🌐 جهت مطالعه بیشتر و مشاهده منابع، کلیک کنید: https://b2n.ir/q63483 📎 📎 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💢 وجود مبارک امام زمان عجّل الله تعالی فرجه؛اتفاقی جهانی 🎙 استاد رائفی پور 📎 📎 🌐 https://b2n.ir/g86517 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
🔴 دوره اعتقادی اینجاست👇 سلام دوستان به کانال اندیشه تشیع خوش آمدید اول برای این که مارا گم نکنید روی پیوستن بزنید. 👈 به حول قوه الهی جهت شما سلسله مباحث خداشناسی، راهنماشناسی و معاد شناسی را با کارشناسی استاد محمدی شاهرودی آغاز می کنیم. ✅ شما می توانید جهت استفاده از مباحث روی گذینه های زیر کلیک نمایید👇👇 1️⃣ فصل اول: توحید و خداشناسی 2️⃣ فصل دوم: افعال خدا (عدل الهی و...) 3️⃣ فصل سوم: قیامت صغری (مرگ) 4️⃣ فصل چهارم: قیامت صغری (برزخ) 5️⃣ فصل پنجم: قیامت کبری (آخرت) 6⃣ فصل ششم: نبوت و امامت 👇 https://quran.qhkarimeh.ir/lms/group?id=5X جهت استفاده از مبحث نبوت و امامت از طریق این لینک وارد سایت شوید و با ثبت نام استفاده کنید👆 ✅ مباحث روزانه بروز رسانی می‌شوند
⭕️ مباحث 💢 فصل اول:توحید و خدا شناسی 🔰 جلسه اول: اهمیت و ضرورت معرفت‌شناسی 🔰 جلسه دوم: اصول دین و جهان بینی اسلامی 🔰 جلسه سوم: ابزارهای رسیدن به معرفت 🔰 جلسه چهارم: مبحث خداشناسی_ اثبات وجود خدا 🔰 جلسه پنجم: برهان‌های عقلی در اثبات خدا 🔰 جلسه ششم: برهان‌های عقلی در اثبات خدا ۲ 🔰 جلسه هفتم: اهمیت بحث خداشناسی 🔰 جلسه هشتم: اثبات وجود خدا_ برهان نظم 🔰 جلسه نهم: اثبات وجود خدا_ برهان هدایت 🔰 جلسه دهم: توحید در قرآن 🔰 جلسه یازدهم: آیا می‌توان خدا را توصیف کرد؟ 🔰 جلسه دوازدهم: مراتب معرفت خداوند 🔰 جلسه سیزدهم: تفکر در ذات خداوند 🔰 جلسه چهاردهم: راههای شناخت خداوند 🔰 جلسه پانزدهم: تقسیم بندی صفات خداوند 🔰 جلسه شانزدهم: تقسیم بندی صفات خداوند (۲) 🔰 جلسه هفدهم: اسم اعظم خداوند 🔰 جلسه هجدهم: صفات خداوند_ علم الهی 🔰 جلسه نوزدهم: صفات خداوند_ قدرت الهی 🔰 جلسه بیستم: صفت حیات_ حکمت و اراده 🔰 جلسه بیست و یکم: صفات سلبی 🔰 جلسه بیست و دوم: مبحث توحید 🔰 جلسه بیست و سوم: توحید ذاتی و صفاتی 🔰 جلسه بیست و چهارم: مبحث توحید صفاتی 🔰 جلسه بیست و پنجم: مبحث توحید افعالی 🔰 جلسه بیست و ششم: شاخه‌های توحید افعالی 🔰 جلسه ۲۷ : توحید در ربوبیت 🔰 جلسه ۲۸: توحید در ربوبیت (شبهه شفاعت) 🔰 جلسه ۲۹: توحید افعالی و انواع شرک 🔰 جلسه ۳۰: شرک خفی و شرک جلی 🔰 جلسه ۳۱: مراتب توحید عملی 🔰 جلسه ۳۲: رابطه شرک به خدا و تبرک جستن به اعتاب مقدسه 🔰 جلسه 33: پاسخ به شبهه ای در قدرت الهی 🔰 جلسه 34: امکان مشاهده خداوند فصل اول تمام شد.
💢 فصل دوم خداشناسی: افعال الهی 🔸 جلسه 1: بررسی اشکالات به فعل خدا 🔹 جلسه ۲: اهمیت بحث عدل الهی 🔸 جلسه ۳: دیدگاه‌ها درباره عدل الهی 🔹 جلسه ۴: در عالم تبعیض وجود دارد یا تفاوت؟ 🔸 جلسه ۵: آیا در عالم شر و بدی وجود دارد؟ 🔹 جلسه ۶: آیا شرور در عالم مطلق هست یا نسبی؟ 🔸 جلسه ۷: آیا شرور را می توان از عالم تفکیک کرد؟ 🔹 جلسه ۸: بررسی شرّیت شرور 🔸 جلسه ۹: آیا شرور هیچ فایده‌ای ندارد؟ 🔹 جلسه ۱۰: علت و حکمت وجود بلاها 🔸 جلسه ۱۱: نکاتی درباره اثر گناه در بلاها 🔹 جلسه ۱۲: علت و فلسفه دعاها 🔸 جلسه ۱۳: ناقص الخلقه بودن انسان و عدل الهی 🔹 جلسه ۱۴: نقش اختیار در قضا و قدر الهی 🔸 جلسه ۱۵: رابطه بین قضا و قدر و اختیار انسان 🔹 جلسه 16: رابطه بین قضا و قدر و اختیار انسان (3) 🔸 جلسه 17: رابطه بین قضا و قدر و اختیار انسان (4) 🔹 جلسه ۱۸: رابطه بین قضا و قدر و اختیار انسان (۵) 🔸 جلسه ۱۹: رابطه بین قضا و قدر و اختیار انسان (۶) 🔹 جلسه ۲۰: رابطه بین قضا و قدر و اختیار انسان (۷) 🔸 جلسه ۲۱: جبر حق است یا اختیار؟ 🔹 جلسه ۲۲: عوامل محدودکننده اختیار 🔸 جلسه ۲۳: اختیار و مسئولیت 🔹 جلسه ۲۴: فلسفه آفرینش (اهمیت) 🔸 جلسه ۲۵: فلسفه آفرینش از نگاه حکما و متکلمین 🔹 جلسه ۲۶: فلسفه آفرینش انسان 🔸 جلسه ۲۷: چرا انسان در آخرین حد هدف آفریده نشده است؟ 🔹 جلسه ۲۸: من نمیخواستم خلق بشم چرا خدا منو آفرید؟ 🔸 جلسه ۲۹: سنت‌های الهی (تعریف) 🔹 جلسه ۳۰: سنت‌های الهی (سنت هدایت) 🔸 جلسه ۳۱: سنت‌های الهی (سنت هدایت) آیا هدایت خداوند جبری است؟ 🔹 جلسه ۳۲: سنت‌های الهی (سنت ابتلاء و امتحان) 🔸 جلسه ۳۳: سنت‌های الهی (فلسفه سنت ابتلاء و امتحان ۱) 🔹 جلسه ۳۴: سنت‌های الهی (فلسفه سنت ابتلاء و امتحان ۲) 🔸 جلسه ۳۵: سنت‌های الهی (سنت امداد و توفیق) 🔹 جلسه ۳۶: سنت‌های الهی (سنت املاء و امهال) 🔸 جلسه ۳۷: سنت‌های الهی (سنت استدراج) فصل دوم تمام شد.
🔰 مباحث معادشناسی 💢 فصل سوم: قیامت صغری (مرگ) 🔶 جلسه اول: مباحث مقدماتی 🔷 جلسه دوم: اهمیت و ضرورت معاد شناسی 🔶 جلسه سوم:اهمیت و ضرورت معاد شناسی (3) 🔷 جلسه چهارم: مفهوم معادشناسی 🔶 جلسه پنجم: اثبات معاد (1) 🔶 جلسه ششم: اثبات معاد (۲) 🔷 جلسه هفتم: اثبات معاد (3) 🔶 جلسه هشتم: روش قرآن در اثبات معاد 🔷 جلسه نهم: روش قرآن در اثبات معاد (۲) 🔶 جلسه دهم: روش قرآن در اثبات معاد (۳) 🔷 جلسه یازدهم: قیامت صغری (مرگ) 🔶 جلسه دوازدهم: قیامت صغری (۲) 🔷 جلسه سیزدهم: قیامت صغری (۳) 🔶 جلسه چهاردهم: عوامل موثر بر زمان مرگ انسان 🔷 جلسه پانزدهم: علل ترس از مرگ 🔶 جلسه شانزدهم: علل ترس از مرگ (۲) 🔷 جلسه هفدهم: ماهیت مرگ چیست 🔶 جلسه هجدهم: رخدادهای قبل قبض روح 🔷 جلسه نوزدهم: تمثل مال و اهل و عیال 🔶 جلسه بیستم: رخدادهای قبل از موت (۲) 🔷 جلسه ۲۱: رخدادهای قبل از موت (حضور اهلبیت) 🔶 جلسه ۲۲: رخدادهای قبل از موت (تلاش شیطان برای گرفتن ایمان 🔷 جلسه ۲۳: تلاش شیطان برای گرفتن ایمان (۲) 🔶 جلسه ۲۴: راههای سلطه شیطان بر وجود انسان 🔷 جلسه ۲۵: راههای مقابله با سلطه شیطان هنگام احتضار 🔶 جلسه ۲۶: راههای مقابله با سلطه شیطان هنگام احتضار (۲) 🔷 جلسه 27: راههای مقابله با سلطه شیطان (3) 🔶 جلسه 28: راههای تقویت ایمان 🔷 جلسه ۲۹: راههای تقویت ایمان (2) 🔶 جلسه ۳۰: رخدادهای قبل موت(تقاضای توبه) 🔷 جلسه ۳۱: رخدادهای قبل موت(تقاضای توبه۲) 🔶 جلسه ۳۲: شرایط پذیرش توبه 🔷 جلسه ۳۳: چرایی توصیه به یاد مرگ در زندگی 🔶 جلسه ۳۴: استعداد مرگ 🔶 جلسه ۳۵: آیا مرگ برای همه یکسان است؟ 🔷 جلسه ۳۶: سکرات مرگ چیه؟ 🔶 جلسه ۳۷: قابض ارواح کیست؟ 🔷 جلسه ۳۸: حقیقت قبض روح 🔶 جلسه ۳۹: آیا آرزوی مرگ کار پسندیده ای است؟ فصل سوم تمام شد. .
💢 فصل پنجم: قیامت کبری (آخرت) 🔶 جلسه ۱: چهار مرحله ای که انسان طی می کند؟ 🔷 جلسه ۲: توضیحی در رابطه با رجعت (1) 🔶 جلسه ۳: توضیحی در رابطه با رجعت (2) 🔷 جلسه ۴: رخدادها در آستانه قیامت (1) 🔶 جلسه ۵: رخدادها در آستانه قیامت (2) 🔶 جلسه ۶: نفخ صور چیه؟ 🔷 جلسه ۷: اتفاقات نفخ صور دوم 🔶 جلسه ۸: نام های قیامت (1) 🔷 جلسه ۹: نام های قیامت (2) 🔶 جلسه ۱۰: نام های قیامت (3) 🔷 جلسه ۱۱: نام‌های قیامت (۴) 🔶 جلسه ۱۲: حوادث و رخدادهای قیامت 🔷 جلسه ۱۳: نامه اعمال (۱) 🔶 جلسه ۱۴: نامه اعمال (۲) 🔷 جلسه ۱۵: نامه اعمال (۳) 🔶 جلسه ۱۶: نامه اعمال (۴) 🔶 جلسه ۱۷: ----------------- 🔷 جلسه ۱۸: ماهیت نامه اعمال 🔶 جلسه ۱۹: حساب و کتاب قیامت 🔷 جلسه ۲۰: میزان اعمال 🔶 جلسه ۲۱: گواهان اعمال (۱) 🔷 جلسه ۲۲: گواهان اعمال (۲) 🔶 جلسه ۲۳: گواهان اعمال (۳) 🔷 جلسه ۲۴: گواهان اعمال (۴) 🔶 جلسه ۲۵: گواهان اعمال (۵) 🔷 جلسه ۲۶: شاکیان محکمه قیامت 🔶 جلسه ۲۷: پل صراط (۱) 🔷 جلسه ۲۸: پل صراط (۲) 🔶 جلسه ۲۹: پل صراط (۳) 🔷 جلسه ۳۰: تفاوت‌های دنیا و آخرت (۱) 🔶 جلسه ۳۱: تفاوت‌های دنیا و آخرت (۲) 🔷 جلسه ۳۲: کیفیت‌ مجازات‌های اخروری (۱) 🔶 جلسه ۳۳: کیفیت مجازات‌های اخروی 🔷 جلسه ۳۴: سر منزل مقصود 🔶 جلسه ۳۵: آیا بهشت و جهنم آفریده شده؟ 🔷 جلسه ۳۶: سیمای بهشتیان (۱) 🔶 جلسه ۳۷: سیمای بهشتیان (۲) 🔶 جلسه ۳۸: نعمت‌های مادی بهشتیان 🔷 جلسه ۳۹: نعمت‌های مادی بهشتیان (۲) 🔶 جلسه ۴۰: نعمت‌های بهشتیان (۱) 🔷 جلسه ۴۱: نعمت‌های بهشتیان 🔶 جلسه ۴۲: سیمای دوزخیان (۱) 🔷 جلسه ۴۳: سیمای دوزخیان (۲) 🔶 جلسه ۴۴: عذاب‌های مادی جهنمیان 🔷 جلسه ۴۵: عذاب‌های معنوی جهنمیان فصل پنجم تمام شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 شروع سلسله مباحث خدا شناسی ⭕️ سوال ❓ واقعاً باور به خدا و توحید، فایده‌ای دارد؟ 🔰 پاسخ 🔸باورها نقش مهمی در زندگی بشر دارند. هر رفتاری از هر فردی سر می‌زند، بی‌تردید بر اساس باورهایی است که دارد. در صدر تمام باورها که بیشترین نقش را در زندگی دارد، باور به خداوند متعال است. 🔸اگر کسی باور به خدا نداشته باشد، احتمال گردنکشی و طغیان او زیاد می‌شود؛ چراکه ممکن است منفعت خود را به لطمه و خسارت دیدن دیگران ترجیح دهد. ازاین‌رو قرآن کریم، سرکشی و ظلم انسان را نتیجه‌ احساس بی‌نیازی از خداوند و باورنداشتن او می‌داند: «کَلّا إنَّ الإنْسَانَ لَیَطْغى أنْ رَآهُ اسْتَغْنی»؛[1] «چنین نیست؛ به‌درستی که انسان آنگاه‌ که خود را بی‌نیاز ببیند سرکشی می‌کند». 🔶 در مقابل تصور کنید کسی باور به خدای واحد و عادل داشته باشد و خود را درهرحال در برابر خداوند حاضر، نیازمند و فقیر ببینید، چنین شخصی زمینه بهتری برای کنترل رفتار خود دارد. ازاین‌رو چنین شخصی در برابر خدا تکبر نمی‌ورزد و در هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، در برابر خداوند احساس مسئولیت می‌کند. 🔽 در سخنان اهل‌بیت علیهم‌السلام که بالاترین مرتبه توحید را دارند، تأکید بسیاری بر باور به خداوند و توحید شده است: ✅ توحید؛ سبب حیات روح انسان توحید و باور به خدا، علاوه بر نقش مهمی که در زندگی دنیوی انسان دارد، سبب حیات طیبه روح انسانی است. درواقع روح انسانی که باور به خدا ندارد، تاریک است و باور به توحید سبب نورانیت روح انسان شده و زمینه هدایت را فراهم می‌کند: «التَّوحيدُ حَياةُ النَّفسِ»؛[2] «توحید، حیات نفس است». 📝 پی‌نوشت [1]. سوره علق، آیه6و7. [2]. محمدی ری‌شهری، محمد، موسوعة الإمام علی بن أبي طالب علیهماالسلام في الكتاب و السُّنَّة و التّاريخ، ج6، ص65. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/225242 📎 📎 📎 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💢 فرق بین جنگ شناختی و جنگ روانی 🎙 محمد جوانی 📎 📎 📎 🌐 https://btid.org/fa/video/225299 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💢 حقیقت پل صراط و عبور از جهنم 🎙 استاد عالی 📎 📎 📎 🌐 https://b2n.ir/y75531 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای علی دایی علی کریمی یه نگاه به دستای طلبه شهید محمد زارع مویدی بندازید یه نگاه هم به دستای خودتون لعنت به شما و زندگی کثیفتون @javananeGomnam| جوانان گمنام
📆 تقویم روز 📌 جمعه ☀️ ۲۷ آبان ۱۴۰۱ 🌙 ۲۳ ربیع الثانی ۱۴۴۴ قمری 🎄 18 نوامبر 2022 میلادی ✨ مناسبت روز : . رحلت آیت الله شیخ مرتضی آشتیانی رحمه الله (۱۳۶۵ هـ.ق) 📎 📎 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
💢 گشایش بعد از سختی‌ها 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 عنْدَ تَنَاهِي الشِّدَّةِ، تَكُونُ الْفَرْجَةُ؛ وَ عِنْدَ تَضَايُقِ حَلَقِ الْبَلَاءِ، يَكُونُ الرَّخَاءُ. 🔹 چون سختى به نهايت رسد، گشايش آيد و چون حلقه هاى بلا تنگ گردد، آسودگى فرا رسد. 📚 حکمت 351 نهج البلاغه 📎 📎 📎 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
🔶 | خورشید، همیشه تابان است! 🍀 اگر همه مردم رو به آفتاب خانه بسازند يا پشت به آن، در خورشيد و گرمابخشی او تأثیری ندارد. ☑️ انسان عاقل کسی است که خود را از نور و نعمت‌های خدا محروم نکند. 📎 📎 🖇 لینک مطلب: 🌐 https://btid.org/fa/photogallery 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
⭕️ سوال ❓آیا جمهوری اسلامی می‌تواند برای بقای خود از امور غیر اخلاقی استفاده کند؟ ✅پاسخ: 🔹جمهوریت و اسلامی‌بودن، دو شاخصه اصلی تشکیل دهنده نظام جمهوری اسلامی است. وجه تمایز نظام جمهوری اسلامی ایران، با انواع رایج جمهوری در عرف سیاسی‌، اسلامی بودن آن است‌. بدون در نظرگرفتن آموزه‌های اسلامی، این نظام ماهیت اصلی خود را از دست خواهد داد. 🔸رهبران دینی و سیاسی نظام اسلامی همواره بر لزوم اخلاق مداری تاکید کرده‌اند. مقام معظم رهبری پیشرفت اخلاقی امت را رمز اقتدار نظام جمهوری اسلامی می‌داند. از نگاه ایشان اساس همه کارها خودسازی و مراقبت از خود است. عمل بر طبق عدالت یکی از شاخصه‌های مهم در یک حکومت است، ایشان معتقد است، جامعه باید از لحاظ اخلاقی ساخته شود، تا بتوان عدالت کامل را در آن اجرا کرد. 🔸هدف تشکیل نظام اسلامی، برقراری اسلام حقیقی و آموزه‌های آن مانند: عدالت، تزکیه و اخلاق است. از‌این‌رو سیاست نظام اسلامی بر این نبوده که از هر طریقی هرچند از راه تعطیل کردن اخلاق، حکومت را حفظ کند، زیرا در این صورت، حکومت و حاکمیت غایت عقلایی خودش را از دست می‌دهد. ✍️اساساً حکومت برای اخلاق است نه اخلاق برای حکومت، لذا نمی‌توان در موردی بی اخلاقی را تجویز کرد به این بهانه که مصلحت است؛ زیرا هیچ مصلحتی در بی‌اخلاقی وجود ندارد. 🌐 جهت مطالعه بیشتر و مشاهده منابع، کلیک کنید: https://b2n.ir/n33368 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ⁉️ در آخرت روابط خانوادگی بین زوجین وجود دارد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 لینک https://btid.org/fa/photogallery 📎 📎 📎 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
⭕️ سوال ❓ پیامدهای خداشناسی سطحی و ضعیف چیه؟ 🔰 پاسخ 🔽 خداباوری ضعیف و سطحی مراتبی دارد که هر مرتبه‌ای از آن تأثیر متفاوتی بر رفتارهای انسان دارد. در این نوشتار به دو پیامد مهم از پیامدهای خداباوری ضعیف از منظر آیات و روایات اشاره می‌کنیم: 1️⃣ ترسیدن از غیر خدا 🔹خداباوری ضعیف، سبب می‌شود که انسان از غیر خدا بیش از خدا بترسد، در حالی‌که مؤمن باید فقط از خدا بترسد. پیامبران الهی که باورشان به خدا در اوج بوده است، از غیر خدا نمی‌ترسیدند، ازاین‌رو خداوند در وصف آنان فرموده است: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلاَ یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللهَ وَکَفَى بِاللهِ حَسِیباً»؛[1] «(پیامبران) کسانى بودند که رسالت‌های الهى را تبلیغ می‌کردند و از او بیم داشتند، و از هیچ‌کس جز خدا بیم نداشتند و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آن‌ها) است». 2️⃣ امید بستن به مخلوق به‌جای خالق 🔹کسی که ایمانش به خدا ضعیف باشد، به دیگران امید بسته و به آن‌ها پناه می‌برد و هنگامی‌ که آنان نتوانند کاری برايش انجام دهند، ناامید می‌شود. ازاین‌رو انسان باید امیدش به خدا باشد، نه انسانی همانند خودش که سراسر محدودیت و نیاز است. امام جواد علیه‌السلام در روایتی زیبا می‌فرمایند: «مَنْ انْقَطَعَ إلی غَیْرِاللهِ وَکَّلَهُ اللهُ إلَیْهِ ...»؛[2] «کسی که از خدا بریده و به غیر خدا بپیوندد، خداوند او را به همان شخص واگذار می‌کند...». ✅ در نتیجه خداشناسی سطحی و باور ضعیف به او اثراتی همانند «ترس از غیر خدا» و «امید به مخلوق به‌جای خالق» را در پی دارد. 📝پی‌نوشت [1]. سوره احزاب، آیه 39. [2]. مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار، نشر مؤسسةالوفاء، ج78، ص364. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/225375 📎 📎 📎 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema