#انتظار
#منتظر_واقعى
🔶 شرط قبولى اعمال
به نقل از ابو بصير، يك روزى امام صادق عليه السلام فرمود:
آيا به شما خبر ندهم از آنچه كه خدا هيچ عملى را از بندگانش قبول نمى كند، مگر به آن؟
ابو بصير عرض كرد: بله؛ [بفرماييد]
🔵 امام فرمود:
شهادت به اينكه هيچ شايسته پرستشى جز الله وجود ندارد. و محمّد صلّى اللّه عليه و آله بنده و رسول اوست. و اقرار به آنچه خدا امر كرده است. و ولايت براى ما (پذيرش ولايت ما يا دوستى با ما). و برائت از دشمنان ما. و تسليم بودن در برابر ائمه. و ورع و اجتهاد (تلاش و كوشش) و طمأنينه و انتظار قائم عليه السلام.
🔶 دولتى كه زمانش را فقط خدا مى داند.
🔵 در ادامه امام فرمود:
ما دولتى (حكومت جهانى حضرت مهدى) داريم كه خدا هر وقت بخواهد، آن را بر سرِ كار مى آورد.
🔶 منتظران واقعى
🔵 سپس فرمود:
هر كس خوشحال مى شود (دوست دارد) كه از اصحاب قائم عليه السلام باشد، بايد منتظر امام باشد و به ورع عمل كند و به محاسن اخلاق نيز آراسته باشد؛ چنين فردى، واقعاً منتظر امام است.
🔶 اجر منتظران
🔵 امام در پايان اين سخن، اجر منتظران را مشخّص كردند:
منتظر واقعى اگر پيش از قيام حضرت مهدى عليه السلام از دنيا برود، اجر و پاداش كسى را دارد كه امام را درك كرده باشد؛ پس تلاش و كوشش كنيد و منتظر [واقعى] باشيد؛ گوارا باد [اين اجر و پاداش] بر شما جماعتى كه مشمول رحمت الهى هستيد.
📖 غيبت نعمانى، باب ١١، حديث ١٦.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فکر بلبل همه آن است که گل شد یارش
گل در اندیشه که چون عشوه کند در کارش
دلربایی همه آن نیست که عاشق بکشند
خواجه آن است که باشد غم خدمتگارش
جای آن است که خون موج زند در دل لعل
این تغابن که خزف میشکند بازارش
بلبل از فیض گل آموخت سخن ور نه نبود
این همه قول و غزل تعبیه در منقارش
ای که در کوچه معشوقه ما میگذری
بر حذر باش که سر میشکند دیوارش
آن سفرکرده که صد قافله دل همره اوست
هر کجا هست خدایا به سلامت دارش
صحبت عافیتت گر چه خوش افتاد ای دل
جانب عشق عزیز است فرومگذارش
صوفی سرخوش از این دست که کج کرد کلاه
به دو جام دگر آشفته شود دستارش
دل حافظ که به دیدار تو خوگر شده بود
نازپرورد وصال است مجو آزارش
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#مطالعه
#علائم_ظهور
🔶 نشانه هاى ظهور، حتمى و غير حتمى بودن آن و ارتباط آموزه "بداء" با نشانه هاى ظهور از موضوعات مهمّ مسئله مهدويتّ است.
✅ مطالعه اين كتاب به شما پيشنهاد مى شود.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
تأملى در نشانه هاى حتمى ظهور.pdf
2.55M
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
بسم الله الرحمن الرحیم
قابل توجه عزیزان علاقمند به کانال های علمی و ... :
در لینک زیر می توانید با چنین کانال هایی آشنا شوید: 🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
استعجال درباره ظهور امام زمان (عج) در سنجه آيات و روايات.pdf
1.54M
🔶 ممنوعيّت استعجال
راوى مى گويد نزد امام صادق عليه السلام درباره سلطنت برخى سلاطين سخن به ميان آمد؛ امام فرمود:
مردم به سبب عجله كردنشان درباره اين امر (ظهور دولت حقّ) هلاك شدند. خدا به سبب عجله مردم، عجله نمى كند...
🔶 عن أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: ذَكَرْنَا عِنْدَهُ مُلُوكَ آلِ فُلاَنٍ فَقَالَ إِنَّمَا هَلَكَ اَلنَّاسُ مِنِ اِسْتِعْجَالِهِمْ لِهَذَا اَلْأَمْرِ إِنَّ اَللَّهَ لاَ يَعْجَلُ لِعَجَلَةِ اَلْعِبَادِ إِنَّ لِهَذَا اَلْأَمْرِ غَايَةً يَنْتَهِي إِلَيْهَا فَلَوْ قَدْ بَلَغُوهَا لَمْ يَسْتَقْدِمُوا سَاعَةً وَ لَمْ يَسْتَأْخِرُوا.
📖 الأصول من الكافى، كتاب الحجّة، باب كراهيّة التوقيت.
✏️ مقاله "استعجال درباره ظهور امام زمان (عج) در سنجه آيات و روايات" به اين مسئله پرداخته است.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#اطّلاع_رسانى
#الهيات_مدرن
🔶 دوره مقدماتى "تحولات الهيات در روزگار ما"
🔵 با ارائه دكتر همايون همتى
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 ارتباط كلام جديد با ساير معارف بشرى
🔵 ترديدى نيست كه علم كلام و الهيات نيز همچون ديگر علوم و معارف بشرى با دانش هاى مختلف مرتبط است و در طرح مسائل، روش هاى استدلال، مقدمات برهان ها و احتجاج ها و ديگر وجوه و موارد، بهره مى گيرد.
🔵 همين طور از شواهد علمى، داده ها و يافته هاى علوم در مباحث خود استفاده مى كند.
✅ اما متكلم بايد تقريباً با همه دانش هاى زمان خود آشنايى داشته باشد و بداند كه در آن دانش ها چه مى گذرد و چه مسائلى مطرح مى شود تا اگر تشخيص داد تهديدى از سوى آن ها براى دين و ديندارى و انديشه دينى وجود دارد، به دفاع برخيزد و به دفع آن تهديد بپردازد.
📖 كلام جديد؛ مبانى و آموزه ها، ص ١٨٣.
✏️ متكلّمان از سويى اعتقادات را تبيين و از سوى ديگر با ارائه ادلّه متناسب، آن ها را اثبات و از سوى سوم از اعتقادات اثبات شده، دفاع عاقلانه و خرد پسند (دفاعى روشمند و متناسب با موضوع مورد نظر) مى كنند.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
9.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#موعظه
#اهميت_صلوات
🔶 مرحوم آية الله سيّد ابراهيم خسروشاهى
📜 يك زمانى صحبت با اوليا
بهتر از صد ساله طاعت بى ريا
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
گوهر مراد
🔶 كلام قدما و رابطه آن با حكمت حكيم لاهيجى در مطلب سوم از مقدمه "گوهر مراد" ضمن تبيين كلام قدما و
🔶 كلام متأخّرين و حكمت
حكيم لاهيجى بعد از تبيين كلام قدما به كلام متأخرين پرداخته است.
🔵 بعد از حدوث كلام در ميان اهل اسلام، رفته رفته در كلام افزودند و به مجرد محافظت اوضاع (اعتقادات) اكتفا نكردند. در كلام متأخرين، ادلّه مبتنى بر مشهورات و مسلّمات بر اصول دين اقامه شد.
🔵 كلام متأخرين عبارت است از علم به احوال موجودات بر طريق قوانين شرع؛
"العلم بالموجود بما هو موجود على سبيل قانون الإسلام"
بر اساس اين قيد يعنى موافقت با قانون اسلام، از حكمت احتراز كردند.
🔵 حاصل آنكه كلام متأخرين با حكمت در موضوع و غايت مشترك و در مبادى و مقدمات (روش ارائه ادلّه) مخالف است.
✏️ قيد موافقت با قانون اسلام سبب شد برخى گرفتار خطا شده، گمان كنند كه مخالفت با قوانين شرع در حكمت معتبر است. به دنبال اين خطا، مذمّت حكمت در ميان مسلمانان رواج يافت.
📚 ملّا عبدالرزّاق در تصحيح اين اشتباه قيد "موافقت با قانون شرع" را توضيح مى دهد؛ به اعتقاد وى موافقت قوانين شرع يعنى بناى ادلّه بر مقدّمات مسلّمه و مشهوره ميان اهل شرع. چنين روشى در واقع، رجوع به تقليد است.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 چرايى پيدايش كلام متأخّرين
گفته شد كه كلام متأخّرين عبارت است از علم به احوال موجودات بر نهج قوانين شرع.
🔵 حكيم لاهيجى معتقد است كلام متأخّرين (از آنجا كه از سوى پديد آورندگانش، تنها طريق تحصيل معرفت به حساب آمده)، قسيم (رقيب) حكمت است و سبب شيوع آن، كنار نهادن ائمّه دين و ضرورت گذاشتن جايگزين براى ايشان بود.
🔵 صاحب "گوهر مراد" در نقد كلام متأخّرين مى نويسد:
"طريق تحصيل معرفت (ناظر به هستى شناسى) به نوعى كه مشوب به تقليد، نبُوَد، منحصر در طريقه برهان است و بناى دلايل بر مقدّمات يقينيّه؛ خواه حكمت نام نهند و خواه كلام.
❓ برخى از اساتيد نيز به اين نكته التفات داده اند كه اساساً چه ضرورتى هست براى تفكيك كلام (شيعى) از فلسفه (حكمت به تعبير حكيم لاهيجى)؟
✏️ مهمّ روشمندى مباحث در هر ساحت است؛ تحليل نظام هستى و آفرينش، اقامه دليل بر عقايد دينى، دفاع از دين و آنچه كه به نحوى مربوط به دين مى شود.
📚 بهترين تبيين ها از مسائل اعتقادى (ذات، صفات و افعال الهى، نبوّت، معاد و...) از سوى حكيمان ارائه شده است (مباحث مرحوم صدرالمتألّهين در جلدهاى ٦ تا ٩ اسفار و نيز آثار مرحوم علامه طباطبايى از نمونه هاى برجسته اين تبيين هاست.)
🖋 تفاوت اينكه توجه اوّلى و اصيل فيلسوف (حكيم) در مباحث خود، تحليل و تبيين مسائل الهيات (به معناى عامّ) است و در اين مرتبه عنايتى به عموم و اينكه بايد مدافع اوضاع (اعتقادات) باشد، ندارد؛ بر خلاف متكلّم كه توجه اوّلى و اصيل او دفاع از آموزه هاى دين است.
✏️ دفاع از يك آموزه دينى بر تبيين و اثبات آن آموزه توقّف دارد؛ اينكه عقل و نقل در اثبات هر مسئله دينى (اعتقادى) چه سهمى دارد و اساساً هر مسئله با چه روشى به سامان مى رسد، در فلسفى يا كلامى بودن (با نگاه رايج كه نگاهى دوگانه به فلسفه و كلام دارد) مسئله، مؤثّر است.
✅ با اين بيان شايد سرّ تعبير ملّا عبدالرزّاق روشن شود:
"طريق تحصيل معرفت... منحصر در طريقه برهان است و بناى دلايل بر مقدّمات يقينيّه؛ خواه حكمت نام نهند و خواه كلام"
📖 گوهر مراد، ص ٤٣.
پى نوشت: مقدّمات يا خود يقينى هستند يا مستظهر (مستند) به امور يقينى و ديگر مراد از كلام، كلام شيعى است.
💠کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a