هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
💠 #دکتر_مهدی_محقق در بیان خاطرات خود از #شهید_بهشتی میفرماید:
✨ سال ١٣٢٥ بیش از ٤٠، ٥٠ نفر از طلاب قم و جاهای دیگر، در امتحان #دانشکده_الهیات، یا معقول و منقول شرکت کردند، وقتی اسم قبولشدگان را اعلام کردند؛ مرحوم بهشتی شاگرد دوم و من شاگرد سوم شده بودم. در حقیقت ایشان شاگرد اول بودند، ولی شاگرد اول کسی بود که ٢٥ سال از ما بزرگتر بود و آدم محترمی بود و هرجا میرفت امتحان بدهد، به او نمره را میدادند...
🍃 اولین خاطرهای که از مرحوم شهید بهشتی دارم این است که دیدم کتاب کلفتی زیر بغلش بود. گفتم این چیست؟ گفت این دایرهالمعارف اسلام است. نگاه کردم و گفتم اینکه انگلیسی است! گفت مگر تو نمیدانی که مستشرقین (خاورشناسان)، مقالات مهمی بهصورت «الفبایی» نوشتهاند و من نمیدانستم. او میدانست و میخواند. این کنجکاوی ایشان را نشان میدهد. برخی اصولا آن کنجکاوی که چیزی را بیشتر یاد بگیرند، ندارند. ولی مرحوم شهید بهشتی کنجکاو بود یاد بگیرد.
✨ وقتی که لیسانس گرفتم نزد رئیس فرهنگ شهرستانها، آقای احمد راد رفتم که درعینحال، مستوفی مدرسه سپهسالار هم بود؛ او به من گفت قزوین و دامغان نیرو نیاز داریم... گفتم میخواهم بروم قم. گفت یک روز دیر آمدی. دیروز قم را به حسینیبهشتی دادیم.
🍃سال ١٣٤٧ هم که به کنگرهای در «مونپلیه»، فرانسه رفته بودم، یکی از استادهای آلمانی پرسید ملا بهشتی را میشناسی؟ گفتم بله، ما دوست بودهایم. گفت او وقتی آمد آلمان یک کلمه آلمانی بلد نبود، الان به زبان آلمانی درباره اسلام و فلسفه صحبت میکند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
منطق براى همه، ج ٢٣.mp3
3.78M
#منطق_براى_همه
جلسه ٢٣
📚 تصديقات
قضيه و تقسيم آن به حمليه و شرطيه
🔶 براى دوستانى كه علاقه دارند با مباحث منطقى آشنا شوند يا رفقايى كه مايلند منطق را دوره كنند.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 چند لفظ براى مركب تام خبرى
«و ما در اين فصل چند لفظ كه معانى آن بيكديگر نزديكست، استعمال كرديم چون قول جازم و اِخبار و خبر و حكم و قضيه و مراد در همه يكيست، الا آنكِ اين الفاظ را باعتبارات مختلف بر آن مراد، اطلاق كنند. پس از آن روى كه قول مشتمل بر تصديقى باشد متعلِّق باَحد طَرَفَىِ النقيض بر سبيل بتّ و قطع، آنرا قول جازم خوانند. و از آن روى كه اِعلام غير را بِشايد، اِخبار. و از آن روى كه مستلزم صدق يا كذب بوَد لذاته، خبر. و از آن روى كه مشتمل بر ربط دو معنى بوَد بر يكديگر با اِزالت توهم ربط، حكم. و از آن روى كه اقتضاء جزم كنند باثباتى يا نفيى پرداخته و گذارده، قضيه.»
📖 أساس الإقتباس، ص ٦٦.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 ضرورت رعايت سلسله مراتب علمى
ما آقايانى را در درس و بحثها مى ديديم كه مثلا «مغنى» مى خواند و زمانى كه در كلاس «اسفار» يا «جواهر الكلام» مى نشستيم، مى ديديم همان طلبه مغنى خوان در آن درسها هم حضور دارد! يا مى ديديم بعضى افراد به سرعت درسها را مى خوانند و بدون بحث و تدبّر بالا مى آيند و كتابهاى بزرگ را زير بغل مى گيرند و در محضر فلان عالم بزرگ حضور مى يابند!
چند سال هم در درس خارج حضور مى يابند؛ مثلا در درس خارج فقه يا خارج اصول يا خارج معقول شركت مى كنند و مطالبى از آن درسها يادداشت مى كنند و هر وقت چيزى بخواهند، آن نوشته را نگاه مى كنند، ولى خود نمى توانند به مأخذ رجوع نمايند. به اين صورت آدم ملّا نمى شود.
بعد بعضى ها را ديدم كه به يك نسبت هايى منتسب شدند؛ فرمايشاتى مى فرمايند و گاهى از علم تبرّى مى جويند و مى گويند مثلا درس بخوانيم كه چه بشود؟ اين «چه بشود» گفتن براى آن است كه از «مغنى» آمده، در درس «اسفار» نشسته و حال احساس خستگى مى كند؛ چون سلسله مراتب علمى را طى نكرده است و خواسته جهشى بخواند.
📖 دروس شرح اشارات و تنبيهات (علامه حسن زاده)، نمط نهم (مقامات العارفين)، ص ١٣٧.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 پاسخ آية الله سبحانى به یک سؤال
سلام علیکم
مدتی است بازار «حیات پس از مرگ» در مورد عده ای از اشخاص بسیار داغ بوده و گزارش های گوناگون از ماورای این عالم مبنی بر چگونگی زندگی برزخی و مشاهدات پس از مرگ در فضای مجازی ارایه میشود و تاثیر قابل ملاحظه ای در بینندگان داشته است. بسیاری از افراد که لحظاتی جهان دیگر را مشاهده کرده اند میگویند: «آن عالم مملو از شادی و سرور است و خبری از آتش و عذاب و رنجی که می گفتند نیست. در حیات برزخی از دو ملک (نکیر ومنکر) و دیگر اموری که در برخی آیات و روایات بدان شاره شده است خبری نیست! و حال آنکه سخن علماء، نقل است؛ ولی گزارش آن عده یک عینیت است و حقیقتی است ملموس!
در این رابطه جهت تنویر افکار و زدودن شبهات درخواست میشود پاسخی به صورت موجز ارایه شود:
💠💠💠
بسمه تعالی
با اهداء سلام
در مورد امور یاد شده بصورت مختصر مطالبی از نظر خوانند گان محترم میگذرد:
اولاً: خروج روح این افراد از بدن صد در صد نیست و به اصطلاح شربت مرگ را ننوشیدهاند بلکه به گونهای مانند کسانی هستند که برای جراحی بیهوش میشوند هر چند ممکن است بیهوشی مرتبه ضعیفتر باشد؛ زیرا اگر مرگ آنان قطعی بود به این دنیا بازنمیگشتند. بازگشت به این دنیا پس از مرگ قطعی، جز در موارد اعجاز امکانپذیر نیست.
ثانیاً: این گروه بخشی از عوالم را مشاهده کردهاند نه همه عوالم را؛ از این جهت گزارش آنان که در آنجا که از عذاب و عتاب خبری نیست بیپایه است و گزاره جزئی دلیل بر گزاره کلی نیست و به اصطلاح سالبه جزئیه دلیل بر سالبه کلیه نیست.
ثالثاً: از کجا معلوم آنچه که آنان دیدهاند واقعیت داشته و چه بسا مشاهدات آنان مخلوق نفس و روح آنان بوده چنانچه برای افراد بیمار این مشاهدات رخ میدهد موضوعاتی را میبینند و از آنها خبر میدهند که واقعیت ندارد ولی آنان فکر میکنند دارای واقعیت است.
رابعاً: روز قیامت هنوز رخ نداده است و تمام آن آثار گناه در روز قیامت تحقق میپذیرد. قرآن میفرماید: {اذا السماء انفطرت} تا جهان زیر رو نشده، کوهها به صورت گرد درنیامده، قیامت برپا نمیشود. و تمام وعیدها مربوط به روز رستاخیز است.
بنابراین روح و روان آنان به آنجا راه نیافته است تا داوری کنند که از عذاب و عقاب نیست.
خامساً: اما در مورد انکار نکیر و منکر یادآور شدیم موت اینها قطعی نبوده به دلیل بازگشت آنان به این دنیا است و سؤال و جواب این دو فرشته از آن کسانی است که جان به جان آفرین بسپارند و به این جهان برنگردند.
و به دیگر سخن: سؤال و جواب این دو ملک در مورد مرگی است که بازگشت به دنیا نباشد و این گروه به دنیا بازگشتهاند.
بر فرض صحت مدعای آنان، آنچه که برای بنده نقل شده است در میان مصاحبه کنندگان، کسانی بر خلاف این ادعا را مشاهده کردهاند و با صورتهای حیوانات درنده روبرو شدند.
🔵 به نقل از:
@e_sobhani
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 جايگاه عقل در انديشه اماميه
نقش عقل در دين شناسى و معرفت دينى را مى توان اين گونه برشمرد:
١. پايه هاى دين را اثبات مى كند؛ مانند وجود خدا، برخى از صفات الهى كه مبناى اثبات شريعت است، ضرورت دين و...
٢. در كنار وحى مى تواند به عنوان يكى از منابع احكام شرعى باشد. (مستقلّات و ملازمات عقليه)
٣. به عنوان ابزار فهم كتاب و سنت نقش معرفتىِ مهمّى را ايفا مى كند. در اين جا عقل در امتداد وحى (كتاب و سنت) است؛ نه در كنار آن. عقل چون نورى است كه وسيله ديدن اشياء است و خود، چيزى را به آنها نمى افزايد.
٤. در قلمرويى محدود به تبيين عقلانى احكام دينى مى پردازد و حكمت آنها را بيان مى كند.
📖 درآمدى به شيعه شناسى، ص ١٤٥.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
📚 {روشنفکری و روشنفکران در جهان نوین اسلام}، نشر کتاب مرجع، 1399
📖 کتاب "روشنفکری و روشنفکران در جهان نوین اسلام" مجموعه مدخل هایی از دانشنامه جهان اسلام است که به معرفی موضوع حساس روشنفکری پرداخته است.
📖 مؤلفین فرهیخته این اثر برآنند تا ضمن معرفی چیستی و ماهیت روشنفکری در جهان اسلام به تاریخچه روشنفکری ،فعالیت ها، کنش ها و سیرتطور تاریخی این جریان فکری بپردازند.
📖 در این اثر در دو مدخل نخست سیداحمد هاشمی به ترمینولوژی، ادبیات واژگانی، هویت شناسی اسلام روشنفکری دینی و تاریخ آن در جهان اسلام و ایران پرداخته و با تتبعی خوب تصویری کلان از آن را پیش روی مخاطب قرار داده است.
📖 سومین مدخل از دکتر غلامعلی حداد عادل به مقولهٔ روشنفکری در سپهر انقلاب اسلامی پرداخته و نقش روشنفکران و کنش گران در این مقطع حساس را مورد واکاوی قرار داده است.
📖 در مقالات بعدی سیر نظم منطقی روشنفکری بر حسب جغرافیای مکانی ساختار بندی شده است. ناصر پورابراهیم با بررسی زمینه ها و تاریخچه روشنفکری به معرفی جریانات روشنفکری در ترکیه در دوران خلافت عثمانی و دوران معاصر پرداخته و آن جریانات را مورد معرفی قرار داده است.
📖 رحیم رئیس نیا به معرفی روشنفکری در آسیای میانه پرداخته است. همچنین در واپسین بخش این کتاب سعید عدالت نژاد با نگاهی کلان به معرفی شاخصه ها و جریانات فعال در جهان عرب پرداخته و در بازه های متعدد تاریخی آنها را زیر ذره بین پژوهش قرار داده است.
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#اطلاع_رسانى
#شبهه_پژوهى
#توسل
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موعظه
#محبت_اولياى_الهى
🔶 گر تو سنگ خاره و مرمر بوی
چون به صاحبدل رسی گوهر شوی
🔵 یادی از مرحوم آیة الله حق شناس
🔶 مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهى
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 برگزارى دوره آشنايى و نقد الحاد علمى
لابد اصطلاح «الحاد علمی» را شنیده اید. بسیاری از ما با خواندن صفحاتی تصور می کنیم که با جریانی کاملا غیرعلمی و گذرا روبرو هستیم. برخی دیگر نیز که به کنجکاوی بیشتر در این زمینه می پردازند، به این نتیجه می رسند که رویکرد فوق را میتوان به سادگی نقدی فلسفی کرد و بدون نیاز به بحث علمی پاسخ داد:
دورهی آشنایی و نقد الحاد علمی برخلاف این دو نگاه، بر این اساس شکل گرفته است که اولا الحاد علمی اصلا مسئله ای سطحی و گذرا نیست و باید آن را بسیار جدی گرفت. ثانیا برای بررسی این دیدگاه باید علاوه بر نقد فلسفی به فهم دقیق علم روز و اشکالات آن نیز نائل شد. این مسئله باتوجه به اینکه موجی از الحاد بسیاری از دانشگاهیان گریزان از فلسفه را درگیر خود کرده،حایز اهمیت است.
🔵 دوره آشنایی و نقد الحاد علمی با بهرهگیری از اساتیدِ پژوهشگر در این زمینه برگزار میشود؛ اساتیدی که علاوه بر تخصص در فلسفه و الهیات، به فهم زوایای علمی مباحث نیز پرداخته اند. از این رو تاکید و تلاش اصلی این دوره، هم مواجههی علمی و هم الهیاتی با این نوع از الحاد است. این اساتید عبارتند از:
- دکتر یوسف دانشور نیلو: دکتری فلسفه دین از کالج سنت مایکل، مدرسه الهیات تورنتو و دانشگاه تورنتو
- دکتر علی شهبازی: پژوهشگر مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب
- دکتر میثم توکلی: دکترای فلسفه دین و رئیس گروه کلام اسلامی موسسه حکمت و فلسفه ، پژوهشگر عرصهی فیزیک، تکامل و الهیات.
- دکتر سید فخرالدین طباطبایی: دکترای فلسفه دین از موسسه آموزشی_ پژوهشی امام خمینی و استاد مدعو مرکز معارف دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگر عرصهی تکامل و الهیات.
- دکتر نیما نریمانی: دکترای فلسفه دین از دانشگاه تهران و پژوهشگر عرصهی تکامل، فلسفه ذهن و الهیات.
- محمدحسن مرصعی: دانشجوی دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگر عرصهی علوم شناختی و الهیات.
🔵 مخاطبین این دوره: فضلاء و طلاب آشنا به ادبیات مقدماتی (فلسفی و علمی) بحث
محتوای دوره: این دوره در 33 جلسه با بخشهای زیر تدوین شده است:
١. آشنایی با الحاد جدید (2جلسه)
٢. تکامل، خداباوری و الحاد (9جلسه)
٣. علوم شناختی، انسان و الحاد (7جلسه)
٤. آشنایی با نظریات فیزیکی و نقد استنباطهای الحادی (9جلسه)
٥. از الحاد تا طبیعتگرایی علمی (6جلسه) شکل یافته است
🕰 زمان برگزاری: چهارشنبه ها (بعد از ظهر) و پنج شنبه ها (صبح تا ظهر) از 3 شهریور 1400
لازم به ذکر است که:
- داوطلبان شرکت در این دوره باید با مبانی فلسفی و مقدماتی بحث، آشنا باشند.
-ثبت نام به منزله پذیرش نهایی در دوره نیست.
📝 براى ثبت نام به اين آدرس مراجعه كنيد:
https://el.balagh.ir/news/5262
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
شهادت حضرت جواد الأئمة عليه السلام را خدمت اعضاى محترم تسليت عرض مى كنم.
🤲 اميدوارم پروردگار متعال زيارت ايشان و حضرت موسى بن جعفر عليهم السلام را نصيب همه آرزومندان بفرمايد.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#معرفى_كتاب
#رمان_اعتقادى
✏️ به نظر تو خداوند وجود دارد؟
✏️ بهترين فرض اينه كه خدايى در كار نباشه؛ چون فقط در اين صورته كه مجبور نيستيم گناه وجود بيمارىِ لاعلاج رو به گردن او بياندازيم...
📚 مطالعه رمان روى ماه خداوند را ببوس به قلم آقاى مصطفى مستور به علاقه مندان پيشنهاد مى شود.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a