#استاد_مطهری
اگر دوستی اینجانب با مرحوم مرتضی مطهری استاد فلسفه اسلامی دانشگاه تهران نبود، اندیشه اصلی این کتاب به خاطرم خطور نمیکرد. مطهری متفکری اصیل و خلاق، مسلمانی به تمام معنی و انساندوست بود.
پ ن: این کتاب بعد از شهادت استاد مطهری منتشر شده است.
📖 اندیشه سیاسی در اسلام معاصر، ص ۱۵.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔻 جعل حدیث در زمان صفویه
🔸احادیث جعلی مذمت صوفیه اول بار در حدیقة الشیعة نقل و حتی ادعا شده که سند آنها صحیح است!
🔹شرح حال نگاران معاصر مقدّس اردبیلی چنین کتابی برای او ذکر نکرده اند و اولین بار در سال 1060 میرلوحی که خود متهم به جعل آن احادیث است مدعی شد حدیقة از اردبیلی است.
🔸اردبیلی قطعا چنان کتابی ندارد؛ میرلوحی کتاب کاشف الحق اردستانی را تغییر داده و فصلی در مذمت صوفیه به آن افزوده و آن را به اردبیلی نسبت داده اما آثار جعل و دروغ و خیانت در آن کاملا آشکار است.
🔹نه منهج رجالی سختگیرانه اردبیلی با صحیح دانستن احادیث ادعایی سازگار است ونه فتاوی آن موافق فتاوی اردبیلی است.
🔸مولف ادعا کرده به اصفهان آمده حال آن که اردبیلی ساکن نجف بوده و سفری از او به اصفهان گزارش نشده.
🔹نسخه کهنی از حدیقه وجود ندارد وهمه نسخ آن پس از کاشف الحق کتابت شده.
🔸در آن وفات افرادی گزارش شده که چند سال پس از اردبیلی وفات کرده اند ومطالب زیادی از آن ترجمه احقاق الحق است که 20 سال پس از وفات اردبیلی تالیف شده.
🔹علامه مجلسی علیرغم ضدیت با صوفیه هیچیک از احادیث ساختگی را در بحار داخل نکرده و شاگردش سید نعمة الله جزائری هم تصریح کرده که حدیقه از اردبیلی نیست.
🔹برخی اسامی زیر را به عنوان تاییدکنندگان صحت انتساب حدیقة الشیعة به مقدس اردبیلی ذکر کرده اند؛
✔️1_ استرآبادی ( م 1064ق ) در انساب النواصب
✔️2_محمد طاهر قمی ( م 1098 ق ) در ملاذ الاخیار
✔️3_ شيخ حر عاملی (م 1104 ق ) در اثنی عشریه
✔️4_ يوسف بحرانی ( م 1186 ق ) در لؤلؤه البحرين
✔️5_ عبدالله افندی ( م 1130 ق ) در ریاض العلماء
✔️6_ محمد تنکابنی ( م 1302 ق ) در قصص العلماء
✔️7_ محدث نوری ( م 1320 ق ) در مستدرک
✔️8_ آغا بزرگ طهرانی ( م 1348ق ) در الذریعه
✔️9_ علامه مامقانی ( م 1351 ق) در تنقیح المقال
✔️10_ خويی ( م 1413ق ) در معجم الرجال
✔️11_ هاشم خویی ( م 1324ق ) در منهاج البراعه
✔️12_ محدث قمی ( م 1341ق ) در الکنی و الالقاب
🔸چنانچه گفته شد اولین بار میرلوحی در سال 1060 این کتاب را به اردبیلی نسبت داد و پیش از او احدی چنین کتابی را از اردبیلی ندانسته است.
🔹اسامی فوق که محقق نمایان برای تایید انتساب حدیقه به اردبیلی ذکر می کنند همگی متاخر از میرلوحی هستند و سخنشان مستند به ادعای واهی اوست.
🔸اما بزرگانی چون محقق سبزواری صاحب کفایه و ذخیره، عالم جلیل شاه محمد دارابی، علامه سید نعمة الله جزائری، ملا محمد تقی نصیری طوسی، سید ابراهیم رضوی همدانی، و از متاخرین بزرگانی چون آیة الله العظمی شیخ الشریعه اصفهانی و علامه شعرانی به صراحت آن را از اردبیلی نفی کرده و برخی چون صاحب تبصرة المؤمنین جاعل را میرلوحی معرفی کرده اند.
🔹شیخ حرّ عاملی (شماره 3 فهرست بالا) که او را از مؤیدین انتساب حدیقه به اردبیلی دانسته اند، در عین حال قولی نقل کرده که نسبت حدیقه به اردبیلی از دروغ ترین دروغ هاست: «قیل إنّ نسبة هذا الکتاب إلیه من أکذب الکذب». و این مطلب را افندی (شماره 5 فهرست بالا) در تعلیقه خود بر امل الآمل نقل کرده است.
🔸علامه سید محمد باقر خوانساری نیز در روضات الجنات اشکالات مهمّی در نفی انتساب حدیقه به اردبیلی نقل کرده است.
🔹شواهد درون متنی که نمایانگر تحریف و خیانت جاعلان است نیز به اندازه ای زیاد است که شکی در خدعه و تزویر آنان در جعل احادیث و انتساب حدیقه به اردبیلی - که در دو وادی فقاهت و حکمت از بزرگان عصر خود بوده است - باقی نمی گذارد.
🔸گفتنی است که علامه مجلسی در کتاب عین الحیاة - که در سن جوانی نگاشته - حدیقه را از اردبیلی دانسته، اما بعدها به ساختگی بودن آن واقف شده و لذا هیچ یک از احادیث جعلی مزبور را در بحار الانوار - که در دوره پختگی علمی تالیف فرموده - نقل نکرده است.
@bazmeghodsian
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
6.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عزای_امام_حسین_علیهالسلام
🔶 مرحوم حاج آقا مرتضی تهرانی
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#همایش
#شیخ_اشراق
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#اهداف_نهضت_حسینی
#امام_موسی_صدر
#سفر_شهادت
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#نشست_علمی
#عاشورا_پژوهی
#منابع_اصیل_تاریخ_عاشورا
🔶 منابع اصیل تاریخ عاشورا
حضور مجازی در جلسه:
https://vroom.ut.ac.ir/farabi1
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی ره کرمانشاه
AUD-20220801-WA0000.m4a
8.44M
🔹▪️🔹صوت نشست «منابع اصیل تاریخ عاشورا» با ارائه حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید محمد کاظم #طباطبایی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
🔶 بهار گلشن دین
چون شد بساط آل نبی در زمانه، طی
آمد بهار گلشن دین را، زمانِ دی
یثرب به باد رفت، به تعمیر مُلک شام
بطحا خراب شد، به تمنّای مُلک ری
سرگشته بانوان حرم، گِرد شاه دین
چون دختران نعش، به پیرامُن جُدی
نه مانده غیر او، کسی از یاوران قوم
نه زنده غیر او، تنی از همرهان حی
آمد به سوی مقتل و بر هر که میگذشت
میشست ز آب دیده، غبار از عذار وی
بنْهاد روبهروی برادر که «یا اخا»
دربر کشید، تنگ پسر را که «یا بُنی»
غمگین مباش، آمدمت اینک از قفا
دل شاد دار، میرسمت این زمان ز پی
📖 صباحی بیدگلی