#حضرت_ابوطالب
#مقام_شفاعت
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#مبعث_نبوی
#تجلّی_اعظم
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّي اَلْأَعْظَمِ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ مِنَ اَلشَّهْرِ اَلْمُكَرَّمِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَغْفِرَ لَنَا مَا أَنْتَ بِهِ مِنَّا أَعْلَمُ يَا مَنْ يَعْلَمُ وَ لاَ يَعْلَمُ اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي لَيْلَتِنَا هَذِهِ اَلَّتِي بِشَرَفِ اَلرِّسَالَةِ فَضَّلْتَهَا وَ بِكَرَامَتِكَ أَجْلَلْتَهَا وَ بِالْمَحَلِّ اَلشَّرِيفِ أَحْلَلْتَهَا اَللَّهُمَّ فَإِنَّا نَسْأَلُكَ بِالْمَبْعَثِ اَلشَّرِيفِ وَ اَلسَّيِّدِ اَللَّطِيفِ وَ اَلْعُنْصُرِ اَلْعَفِيفِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَجْعَلَ أَعْمَالَنَا فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ وَ فِي سَائِرِ اَللَّيَالِي مَقْبُولَةً وَ ذُنُوبَنَا مَغْفُورَةً وَ حَسَنَاتِنَا مَشْكُورَةً وَ سَيِّئَاتِنَا مَسْتُورَةً وَ قُلُوبَنَا بِحُسْنِ اَلْقَوْلِ مَسْرُورَةً وَ أَرْزَاقَنَا مِنْ لَدُنْكَ بِالْيُسْرِ مَدْرُورَةً...
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#معرفی_کتاب
💢 جستارهایی در فیزیک معاصر
دکتر گلشنی در این کتاب نکات اساسی را در فیزیک مورد بررسی قرار داده است.
📃 فصلهای کتاب از قرار زیر است:
🔸 فصل اول: چالشهای فلسفی نظریه کوانتوم استاندارد
🔸 فصل دوم: آیا معضل موج ذره حل شده است؟
🔸 فصل سوم: توفیقات و چالشهای بنیادی در فیزیک معاصر
🔸 فصل چهارم: احیاء توجه فیزیکدانان به فلسفه از اواخر قرن بیستم
🔸 فصل پنجم: از ابزارانگاری تا فیزیک بنیادی:ضرورت فیزیک بنیادی برای پیشرفت فیزیک
🔸 فصل ششم: تفحصی چند در چند مفهوم بنیادی فیزیک
🔸 فصل هفتم: ضرورت انقلاب در حوزه های کوانتوم و کیهان شناسی
🔸 فصل هشتم: نقدی بر جریان فعلی فیزیک در ایران
___
کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿
🆔@modern_theology
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 برگزاری هفتادوهفتمین نشست از سلسله نشستهای مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
🔸عنوان نشست: «نقش اندیشههای کلامی در پاسخگویی به شبهات جدید در جهان عرب»
💠کارشناسان:
🎙 حجت الاسلام والمسلمین محمدصفر جبرئیلی
🎙حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزائی
⏱زمان پخش:
📆 دوشنبه، ۱ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۰۰ صبح
🔸پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ
🖇 https://heyatonline.ir/pasokh.tv
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
@spasokh
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#کرسی_علمی_ترویجی226
✳️ گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با همکاری دبیرخانه حمایت از کرسیها برگزار میکند
✅ موضوع: انطباق دیدگاه آیت الله مصباح یزدی(ره) در باب قلمرو دین بر آیات و روایات
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر #صفدر_الهی_راد
👤 ناقد: جناب آقای دکتر #حسن_یوسفیان
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای #رضا_کشاورز
🗓 دوشنبه 1 اسفند 1401 ⏰ 19
🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
🌐 حضور مجازی👇
🌐 iki.ac.ir/live
#کرسی_علمی_ترویجی #کرسی
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
📣بسته ویژه به مناسبت سالروز کودتای انگلیسی رضاخانی
۳ اسفند ۱۲۹۹
📝مقالات:
1️⃣ اسناد معتبر نقش انگلیس در کودتای رضاخانی
2️⃣ چگونگي قدرتگيري خاندان پهلوي در ايران
3️⃣ دلایل مخالفت شهید مدرس با رضاخان
4️⃣ علت جایگزینی پهلوی به جای قاجار
5️⃣ همکاری روحانیت در به قدرت رسیدن رضاشاه
6️⃣ اندکی از خدمات بی شمار!
7️⃣ راهآهن، به خرج ما و به کام دیگران
🖥 کلیپ موشنها:
◀️ از خدمات رضاخانی چه می دانید؟!!
◀️ اگر حکومت پهلوی ادامه داشت ایران پیشرفته ترین کشور منطقه بود
◀️ آیا تنها مشکل پهلوی بی توجهی به دین و مذهب بود؟!
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
کلام جدید، مدرسه صدوقی، ج ۴.mp3
843.9K
🔶 معرفی برخی مراکز کلامی
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی ره کرمانشاه
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀.
•═━🍃❀💠❀🍃━═•
🏢حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه با همکاری مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه برگزار می کند:
🌐فراخوان همایش ملی #مهدویت_و_آینده_پژوهی
محورهای همایش:
◀️جایگاه مهدویت در آینده پژوهی اسلامی
◀️رویکردهای آینده پژوهی اسلامی در مهدویت پژوهی
◀️آینده پژوهی اسلامی و زمینه سازی ظهور امام زمان (عج)
◀️جایگاه آینده پژوهی اسلامی در آیات قرآنی
◀️جایگاه آینده پژوهی اسلامی در روایات
◀️نقش آینده پژوهی اسلامی در تعالی جامعه دینی
◀️چشم انداز جامعه منتظر در آینده پژوهی دینی
◀️کاربردهای آینده پژوهی اسلامی در جامعه اسلامی
◀️نقش زنان منتظر در آینده سازی و تحقق تمدن نوین اسلامی
◀️آینده پژوهی روندهای جهانی منتهی به ظهور امام زمان (عج)
📆مهلت ارسال مقالات: ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱
🎁جوایز: مندرج در پوستر فوق
🔸نحوه ارسال:
ارسال فایل word و pdf به نام کاربری زیر در پیام رسان ایتا:
✏️ @kahkeshan114
📎ارسال مشخصات زیر همراه اثر الزامی است:
نام و نام خانوادگی، کد ملی، آخرین مدرک تحصیلی، پایه تحصیلی، شماره همراه
🔺توجه: حتما منتظر تایید دریافت اثر از کاربری فوق باشید در غیر این صورت اثر شما ثبت نشده است.
🔸قالب اثر: مقاله حداقل (۳۰۰۰ کلمه)
🔸سایت همایش: kermanshah.whc.ir
🔸تلفن جهت اطلاعات بیشتر: ۰۸۳۳۴۲۸۲۸۵۲ (داخلی ۱۰۷)
با همکاری:
💠 مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه
💠 دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
💠 اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه
💠 @kalamkermanshah
🔶 جایگاه عقل نظری در مسائل کلّی ادیان
بخش هستیشناسی تا آنجا که مربوط به دین است، از آنِ عقل و خرد است و تا خرد به کار نگرفته شود، هستیشناسیهای دینی، مفهوم و مبرهن نخواهد بود، مانند:
۱. جهان خدایی دارد و بشر نیز جزئی از جهان است.
۲. خدای جهان یکی است و نظیر و ثانی ندارد. (توحید ذاتی)
۳. جهان یک خالق و آفریدگار بیش ندارد. (توحید در خالقیت)
۴. جهان یک مدبر و یک کارگردان بیش ندارد. (توحید در ربوبیت)
۵. خدای جهان دارای صفات کمالی از قبیل علم و قدرت و حیات و اراده است.
۶. صفات خدا هر چند از نظر مفهوم مختلف و گوناگون است؛ اما در مقام واقعیت یکی است. (توحید در صفات)
اینها یک رشته هستیشناسیهای دینی است که در کنار دیگر هستیشناسیهای فلسفی مانند تقسیم وجود به واجب و ممکن و تقسیم ممکن به جوهر و عرض و جوهر به مادی و مجرد قرار دارند و همگی کاملا در اختیار عقل و خرد میباشند.
📖 مدخل مسائل جدید در علم کلام، ج ۳، ص ۲۹۸ و ۲۹۹.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
✅ گفتوگوی «فرهیختگان» با پروفسور محمد لگنهاوزن، «فیلسوف اخلاق و دین» و استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 چالشهای شکاکان به رشد و پویایی فلسفه کمک میکند
🔶 به رشد هرچه بیشتر فلسفه اخلاق در ایران امیدوارم
🔷 لحظهای از آمدن به ایران پشیمان نشدم
🔶 هنوز کوچه پسکوچههای ایران بوی عرفان میدهد
👈👈مشروح گفتوگو
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
یا اباالفضل به فریادم برس!
🔸️کسی در جزیرهای میگوید یا اباالفضل، به فریادم برس! کسی که دستانش بریده شده، بیش از هزار سال است بدنش تکهتکه شده و دفن شده
▫️ چطور میفهمد؟!
▪️ چطور از خدا میخواهد؟!
▫️ چطور راهش را بلد است که حاجتش را برآورده کند؟!
🔹️این به پشتوانه آن است که خدا گفته از اینها اطاعت کنید!...برای امثال بنده، تنها مایه امید این است که گمان می کنیم اگر خدا ما را بیامرزد، پیغمبرش [و این خاندان] خوشحال می شوند...
۱۳۹۰/۰۸/۲۵
#حضرت_اباالفضل
📱 @mesbahyazdi_ir
شب ولادت امام زین العابدین علیه السلام، مسجد قبا، ۶ اسفند ۱۴۰۱.mp3
4.41M
🔶 يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا
امام سجاد علیه السلام فرمود:
با پنج نفر همنشین و همراه مشو...
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
❓در آخرین نامه و توقیعی که از امام زمان(عج) نقل شده، آمده است که هر کس پیش از خروج سفیانی و صیحه، ادعای دیدن مرا نماید، دروغگو و افترا زننده است. آیا این به معنای عدم امکان رؤیت و ملاقات امام زمان (ع) در دوره غیبت کبری است؟
🔶 این عبارات حضرت ولیعصر (علیهالسلام) به دو معنا تفسیر شده است؛ یکی آنکه زمان فعالیت نواب و سفرای خاص حضرت پایان یافته و دیگر کسی نمیتواند مدعی سفارت از جانب ایشان برای شیعیان باشد. معنای دوم این است که هرکس چنین ادعایی کرد اماره و نشانه کذب اوست و ما موظف به تکذیب عملی او هستیم. به نظر ما این معنای دوم اظهر و موافق اعتبار است. اینگونه ادعاها خطری است برای عقاید مؤمنین که سبب میشود عدهای از عقاید مؤمنین سوءاستفاده کنند و برای خود دکان باز کنند. بنابراین باید مدعیان ملاقات با حضرت را _اگر اطمینان به ملاقات نداشته باشیم_ تکذیب عملی کنیم یعنی روی خوش نشان ندهیم و از نقل و بازگویی آن اجتناب کنیم. البته نه اینکه هر کس را که چنین ادعایی کند دروغگو بنامیم، چون شاید دچار اشتباهی در رؤیت شده باشند، ولی صحیح نیست که باب این ادعاها باز باشد تا هر کس ادعایش را مطرح کند. بله ممکن است شواهد اطمینانآوری بر ملاقات حاصل شود همچنانکه نسبت به ملاقات عدهای از اخیار با حضرت ولیعصر(اروحنا له الفداء) این اطمینان وجود دارد، ولی باید توجه شود که این ادعاها به ندرت درست است و نباید بهراحتی آنها را بپذیریم و وسیله نفی و اثبات اشخاص قرار دهیم.
https://zanjani.ir/%d8%b3%d9%88%d
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 اندکی قلمتان را جمع کنید!
محییالدین در باب ششم فتوحات مکیه که راجع به صادر نخستین و مقام هباء و امّالكتاب بحث میکند، میگوید: بعد از جناب رسولالله در میان اولین و آخرین کسی به مقام امّالکتاب و هباء نرسید مگر علی بن ابیطالب؛ لأنه كان سرّ الأنبياء و العالمين أجمعین. (فتوحات مكيه، ص ۱۳۲، چاپ بولاق)
پاورقی:
وقتی به دیدار یکی از آقایان ارباب قلم و خدوم علم نایل شدم راجع به فتوحات صحبت کرد و گفت: دو نسخه فتوحات خطی به خط خود شیخ یافتیم در نسخهی نخست این عبارت هست اما در نسخه دوم این عبارت برداشته شد. چه کسی این عبارت را برداشت؟ نظر ایشان آن بود که معلوم شد که خیلی شیخ را در فشار و زحمت انداختهاند که چرا این مطلب را نوشتهاید به همین جهت شیخ آن را از نسخه دوم برداشت. این گونه زحمتها و گرفتاریها، فراوان برای اهل علم پیش میآید، گرچه تسلیم فشار شدن صحیح نیست.
خود من به هنگامی که در محضر استادم بودم که در حال تعلیق بر شرح اصول کافی ملا صالح و یا وافی بود، عرض کردم شما کمی قلم خویش را به حال خود رها میکنید، اندکی آن را جمع نمایید. جناب شعرانی در پاسخ فرمود: شایسته نیست، زیرا اگر بنا شود عالِم برای نگهداری و رعایت خاطر عوامالناس یا علمای عوام یا عوام علما دست به قلم نبرد و حقایق را پیاده ننماید، پس شیخ طوسی و مفید و محقق و خواجه نصیرالدین طوسی و فارابی و ملاصدرا و علامه حلی باید درِ نوشتن و افاده و استفاضه را ببندند.
سخن باید گفته شود و معارف باید القا شود، و همه این آه و نالهای را که از این آقا از فشار و مزاحمت دیگران شنیدید برای بسط معارف بوده است. علامه طباطبائی میفرمود: این همه مشکلات را دیدند و این همه سنگ حوادث را خوردند، و این همه گرفتاریها، محرومیتها و آوارگیها و به تعبیر ایشان «به استتار به سر بردن» را تحمل کردند اما دست از آن نفْس پاکشان و نیت قدسیشان برنداشتند و به قلم آوردند و نوشتند و فرمودند با آنکه به ما ناسزا دادید و سنگ زدید، ولی حق و حرف صحیح این است خواه بپذیرید خواه نه پس ایشان از هدف مقدس خویش دست نکشیدند و اگر رویهی علما در مقابل ناملایمات تسلیم بود، میبایست قرآن پیاده نشود.
📖 شرح فارسی بر اسفار اربعه، ج ۱، ص۶۴.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a