دو سؤالِ کودک نُه ساله
دختر خانم نه ساله اى در تماس تلفنى با یک کارشناس مذهبی، دو پرسش داشت. این دو پرسش و پاسخ آن را که توسط یکی از اساتید کلام، حاج آقای بشیری پاسخ داده است، منعکس میکنیم:
پرسش اوّل. چرا در اتاق دربسته که نامحرم حضور ندارد، نماز را باید با حجاب کامل اقامه کرد؟
الف. باید به این کودک عزیزمان تبریک گفت که چنین سؤالی برای او مطرح شده و با متخصص در امور دین درمیان گذاشته است.
ب. پوشش بانوان هنگام اقامه نماز به حضور نامَحرم ارتباطی ندارد؛ که بگوییم اگر نامَحرم حضور داشت، پوشش لازم است و اگر نامَحرم حضور نداشت، پوشش لازم نیست. اگر در مکانی فقط مَحرم های یک خانم مانند: پدر، برادر، همسر، فرزند و... نیز حضور داشته باشند، باز هم داشتن حجاب هنگام اقامه نماز لازم است. حکمت وجوب حجاب برای بانوان حتی با عدم حضور نامحرم را باید در جای دیگری جُست.
ج. وضعیت های گوناگون در زندگی انسان دارای آداب مختص به خود است. از آن جا که انسان موجودی محترم است، پوشش و حجاب را برای خود به عنوان یک حُرمت می پسندد؛ گرچه این پوشش در جوامع مختلف دینی و مدنی مختلف است. انسان در تعامل و ارتباط با افراد مختلف جامعه، با رفتارها و آداب مختلفی نمایان می شود. یکی از این ارتباط ها، ارتباط با خدا به عنوان آفریدگار مهربان، بی نیاز و حکیم است. گرچه خدای متعال به ما نامَحرم نیست؛ اما به هنگام نماز که در واقع برقراری ارتباط با خالق هستی و گفتگویی دل نشین با محبوب است، ادب متناسب با چنین محضری را باید رعایت کرد. این ادب متناسب، توسط خدای مهربان تبیین می شود. باز به عنوان نمونه در قرآن کریم میخوانیم: « قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْلا دُعاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزاما» (فرقان/ 77)
پیامبر، به مردم بگو اگر دعای شما و درخواست های شما از پروردگار نباشد، خدا به شما توجه نمی کند. آیا خدا از ضمیر ما و حوائج و خواسته های بندگانش خبر ندارد؟ حتما با خبر است. پس توصیه به دعا، ارتباطی با علم خدای سبحان به نیازهای ما ندارد. این ارتباطی عاشقانه میان عاشق و معشوق است. در مسئله پوشش در هنگام اقامه نماز نیز چنین است. البته این ادب را خودِ پروردگار برای ما پسندیده است که پسندم آن چه را جانان پسندند.
نکته دیگر این که پوشش در نماز و توجه به فراهم آوردن شرایط لباس نمازگزار، سبب حضور قلب و توجه بیشتر به خدای متعال میشود. در ضمن از همین جا میتوان به اهمیت پوشش و حجاب بانوان پی برد. پروردگار مهربان با این حکم می خواهد بانوان را متوجه اهمیت حجاب کند؛ ببینید که در والاترین مواجهه که قرارگرفتن انسان در پیشگاه خدای حکیم است؛ خدایی که نامَحرم نیست و از همه زندگی ما با خبر است، چگونه ادبی را از ما خواستهاست؟
د. در نهایت خوب است به این نکته نیز توجه کنیم؛ احکام دینی از سوی خدای حکیم صادر شده است و همه دستورات او حکیمانه است. حال ممکن است ما که دارای علم محدودی هستیم، به تمام این حکمت ها آگاه نباشیم؛ اما اعتماد به چنین خدایی، ما را به سَمت اجرای خواسته های او راهنمایی می کند.
پرسش دوم. چرا برای تشکر از خدا فقط باید نماز اقامه کرد؟
الف. البته یکی از حکمت های وجوب نماز، همین تشکر از خداست؛ اما اقامهی نماز فقط برای تشکر از خدا نیست؛ بلکه اهداف دیگری نیز برای وجوب نماز وجود دارد. یکی از آن ها ذکر و یاد خداست: « إِنَّني أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْني وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري» (طه/ 14). دیگری دوری از زشتیها و بدیهاست: « اُتْلُ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُون» (عنکبوت/ 45).
ب. از سوی دیگر کارهای خیر مانند کمک کردن به مردم، رفع نیاز آن ها، عیادت از مریض، یاری رساندن به بچهها در سواد آموزی، گسترش بهداشت فردی و اجتماعی و جلوگیری از بیماری ها و آسیب ها اگر برای رضای خدا باشد، جملگی تشکر از خدای مهربان خواهد بود.
ج. نکته ای که در این جا وجود دارد این است که کسی گمان کند در انتخاب نوع شکرگزاری کاملا مختار است. یک آقایی به نویسنده این سطور میگفت: «من در طول عمرم نماز نخواندم؛ اما تا آن جا که توانسته ام به مردم کمک کرده ام.» در پاسخِ او گفتم: کمک های شما به مردم حتما مصداق شکرگزاریِ پروردگار است؛ اما جای نماز را نمی گیرد. به این مثال توجه کنید، دانش آموزان درس ها و تکالیف متعددی دارند؛ ریاضی، فیزیک، شیمی، فارسی، املاء، انشاء و... آیا این سخن از دانش آموزان پذیرفته می شود که به جای تکالیف مربوط به هر درسی، فقط تکالیف درس ریاضی را بنویسد؟ حتما جواب شما منفی است. تکلیف هیچ درسی جای تکلیف درس دیگر را نمیگیرد.
د. بنابراین گرچه می توان با اقامه نماز، از نعمت های بی شمار پروردگار تشکر کرد؛ اما با انجام کارهای شایسته دیگر نیز به شرطی که برای رضای خدا باشد، شکر الهی به جا آورده می شود. از این نکته نیز نباید غفلت شود که کارهای نیک و عامّ المنفعه، جای نماز را که مهم ترین تکلیف الهی است و به عنوان ستون دین معرفی شده را نمی گیرد. امام باقر علیه السلام فرمودند: «... إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ، فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا...» (الکافی، ج6، ص 18) در صورت قبولی نماز، باقی اعمال انسان نیز پذیرفته خواهد شد.
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ پاسخ به #شبهات_کرونایی توسط آیت الله #علیدوست
در لینک های ذیل، پاسخ های استاد علیدوست به برخی شبهات پیرامون مسئله کرونا مانند: تضادی علم و دین، تعارض معنویت و بهداشت، دین هراسی، قم هراسی، حوزه هراسی، روحانیت هراسی و برخی از احکام و مسائل فقهی و حقوقی مربوط به کرونا پاسخ داده است.
1. روحانیت و مواجهه با #قرنطینه در گذشته: https://eitaa.com/alidost_fiqh/588
2. تقابل ساختگی #علم_دین در جریان کرونا: https://eitaa.com/alidost_fiqh/589
3. مسئولیت مدنی و کیفری در #انتقال_مرض به دیگری: https://eitaa.com/alidost_fiqh/590
4. #دعا و تضرع در کنار #درمان و دارو: https://eitaa.com/alidost_fiqh/591
5. #راهکار_دینی جلوگیری از بیماری ها و مشکلات: https://eitaa.com/alidost_fiqh/592
6. #آخر_الزمان و حوادثی چون ویروس #کرونا: https://eitaa.com/alidost_fiqh/594
7. #قم، کانون مورد حمله و عقده گشایی امواج ضلال در حوادث اخیر (#کرونا): https://eitaa.com/alidost_fiqh/595
8. #روحانیت، کانون دیگر مورد حمله از سوی امواج ضلال (در جریان #کرونا): https://eitaa.com/alidost_fiqh/596
#شبهات_کرونایی
#آیت_الله_علیدوست
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزگاری #قرآن داشتن در #چین ممنوع بود!!!
ولی امروز حکومت چین بخاطر حفظ مردمانش و درمانده شدن #علم و تکنولوژی انسانی در برابر ویروس #کرونا مجبور به #آزادی و پخش و توزیع قرآن در میان اجتماعاتش شده...
واکنش #مسلمانان و غیرمسلمانان چین با دیدن نسخه های جدید قرآن
کم کم خداوند متعال داره حجّت های خودش رو بر همگان روشن تر و روشن تر میکنه، مخصوصاً برای مکذبّین کافر و دنیا پرستان مادی گرا
#اسلام #ایران #China #Islam #Quran #GOD #ALLAH #amazing
👉 @roshangarii 🚩
هدایت شده از مرکز تخصصی علم کلام
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال استاد گرانقدر مرکز تخصصی علم کلام جناب حجت الاسلام والمسلمین اکبر ترابی شهرضایی را خدمت خانواده محترم ایشان و همه شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم رحمت و غفران الهی مسئلت میکنم.
"مرکز تخصصی علم کلام حوزه علمیه قم"
هدایت شده از مرکز تخصصی علم کلام
إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ.
بدین وسیله درگذشت عالم فاضل و پرهیزگار جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ اکبر ترابی شهرضایی را به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض میکنم، ایشان ازمحققین مؤسسه امام صادق (ع) بوده و اثر تحقیقی گران سنگ ایشان بنام «موسوعة الرجالیة المیسرة» از آثار قلمی ایشان است . از خداوند متعال رحمت و مغفرت واسعه خویش را برای آن مرحوم و صبر جمیل و اجر جزیل را برای بیت شریف و همه بازماندگان از مسألت میکنیم
قم - موسسه امام صادق (ع)
https://eitaa.com/e_sobhani