4_6010285244412857561.pdf
28.4K
👆👆نهی از منکر شیخ تکفیرگر!
🔹 عبدالکریم #سروش
✍#کدیور، به نقد سروش، مجتهد شبستری و وسمقی پرداخته و حتی در عباراتی مسلمانی ایشان را زیر سوال برده است. البته کدیور، این تعبیر را نسبت به بیانات خود قبول ندارد. سروش در نگاشته حاضر به نقد وی پرداخته است.
🔻🔻🔻تذکر مهم🔻🔻🔻
▫️این نگاشته از باب انعکاس اختلاف میان روشنفکران بازنشر میگردد، لطفاً در گروههای غیر تخصصی بازارسال نفرمایید🔹🔸🔹
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
✍✍برای آشنایی با سیر تطور فکری #سروش و بازنمایی اجمالی برخی خطاهای روش شناختی وی مصاحبه زیر را میتوانید ملاحظه فرمایید 👇👇
https://hawzahnews.com/x9YPs
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
🔹مسأله اصلی در اختلاف میان #کدیور و #سروش چیست؟
(بخشی از نگاشته دکتر عباسعلی منصوری، هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه)
✍مسئله اصلی، گرچه به ظاهر این است که اسلام چیست؟هسته سخت آن کجاست یا آیا اساسا اسلام هسته سخت دارد؟یا معیار برای تشخیص تفسیر درست یا نادرست از اسلام وجود دارد یا خیر؟
🔸اما در واقع و در باطن امر ،مساله اصلی و موضع اختلاف سروش و کدیور( و همفکران هر یک از این دو اندیشمند) این است که آیا در دنیای مدرن و در عقلانیت مدرن سلوک در یک دین خاص ممکن و مطلوب است یا خیر؟ آیا انسان امروزی نیازمند است که همچنان در یک دین خاص سلوک بورزد. یا سلوک در یک دین خاص دیگر نه ممکن است و نه مطلوب؟
✍پاسخ دکتر محسن کدیور به این پرسش مثبت است
✍اما به نظر می رسد که پاسخ سروش منفی است. به همین خاطر معنایی از اسلام و مسلمانی ارائه می کند که از نظر کدیور آن معنا هر چه باشد، اسلام نیست.اما سروش ابا دارد که مساله را به شکل اصلی و اصیل خود مطرح کند. فهم اینکه چرا از این کار ابا دارد قابل فهم است. اما اینکه امثال کدیور را ساده لوح و ظاهری بنامد ،محل تامل است. شایسته است که با امثال او به زبان برهان و استدلال سخن بگوید.
▫️در واقع نقد اصلی کدیور بر سروش این است که همچنان که برای سروش دوگانه شیعه و مسلمان بی معنا شده است، دوگانه مسلمان و غیر مسلمان نیز بی معنا شده است و دین شناسی او مرز مشخصی با خدباوری غیر دینی ندارد و دکتر سروش باید توضیح دهد که دین شناسی او چه تفاوتی با معنویت گرایی فرا دینی دارد و تمایز او با امثال مصطفی ملکیان در چیست؟
🔹بنابراین واقعیت ماجرا این است که مساله سروش و کدیور هیچ ربطی به تکفیر ندارد (صراحت کلام کدیور در باب تکفیر نیز پرونده این بحث را بسته) و نباید آدرس غلط بدهیم. سروش پیش از اینکه لازم باشد تکلیفش را با کدیور روشن کند باید تکلیفش را با امثال مصطفی ملکیان روشن کند زیرا اکنون تنها کدیور نیست که ناقد دین شناسی سروش است بلکه شاید بتوان گفت اکثریت روشنفکران دینی (از جمله: محمود صدری،آرش نراقی،احمد صدری ، ابوالقاسم فنایی و….) ناقد دین شناسی او هستند
متن کامل:
https://neeloofar.org/soroushs-audience-is-future-generations/
🔻🔻تذکر: بازنشر گفتار یا نوشتار پژوهشگران محترم، به معنای پذیرش تمام مطالب ایشان نیست!
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
﷽
✍ اگر علاقمند به صوت تدریس یا متون مرتبط به موارد زیر هستید روی عنوان کلیک فرمایید 👇👇👇
1⃣ کلام اسلامی مقدماتی
✍🏻 دوره مقدماتی آشنایی با دانش کلام و نقد روشنفکری دینی معاصر (۱۰ جلسه)
2⃣ تفسیر موضوعی
آیات آرامش
✍🏻 بررسی راهکارهای آرامشبخش از منظر قرآن
3⃣ تفسیر موضوعی
آیات خانواده
✍🏻 بررسی ماهیت و کارکردهای خانواده از منظر قرآن
4⃣ تفسیر سوره کهف + متن
✍🏻 دوره فشرده تفسیر سوره مبارکه کهف بر اساس تفسیر المیزان
5⃣ نکتههای ناب قرآنی + متن
✍🏻 نکتههای ناب ۳۰ فراز قرآنی از ۳۰ جزء قرآن
6⃣ گوهرهای حسینی + متن
✍🏻 توضیح کوتاه کلام ناب سیدالشهداء
7⃣ آشنایی با عرفان اسلامی + متن
✍🏻 دوره فشرده آشنایی با عرفان اسلامی بر اساس کتاب استاد امینی نژاد
8⃣ درایة الحدیث
✍🏻 دوره فشرده مباحث حدیث شناسی (درایة الحدیث)
9⃣ چکیده منطق
✍🏻 چکیده صوتی کتاب #المنطق مرحوم مظفر در ۵ جلسه
🔟 مهارتهای مطالعه
✍🏻 مهمترین نکات برای مطالعه مفیدتر در ۱۰ جلسه بسیار کوتاه
2⃣1⃣ کارگاه سیر مطالعات تفسیری + متن
✍🏻برنامههای کارگاهی تک یا چند جلسه موضوعی
3⃣1⃣کارگاه آشنایی با مراکز و موسسات قرآنی + متن
✍🏻 برنامههای کارگاهی تک یا چند جلسه موضوعی
4⃣1⃣ کارگاه مهارت آموزی تدریس قرآن
✍🏻 راهکاری تدریس موفق قرآن در دو جلسه
━━━━💠🌸💠━━━━
@seddighy
🔸توضیحات حجتالاسلام والمسلمین دکتر بیدقی معاون پژوهشی اکادمی اسلامی آلمان درباره جایگاه و اهمیت الهیات اسلامی در آلمان و نیز چگونگی و شرایط تحصیل رایگان در آلمان در نشست دانشگاه ادیان 👇👇👇
https://live.urd.ac.ir/playback/presentation/2.3/ad50562ad6bb5563c450a3ad166329c7d6a2789b-1658816665859
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #مستند 《افسانه آیات شیطانی》
❓سلمان رشدی چه نوشت که باعث دستور #امام_خمینی (ره) برای مرگش شد؟!
➕پاسخ اجمالی به شبهات مربوط
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
‼️ دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از میان طلاب سطح دو خواهر و برادر و علاقه مند به رشته علوم قرآن و حدیث و علوم قرآنی (گرایش اعجاز و ادبی) در مقطع کارشناسی ارشد به صورت رایگان دانشجو می پذیرد.
✅ امکان تحصیل در دانشکده های علوم قرآنی 7 شهر قم، مشهد، تهران، اصفهان، شیراز، کرمانشاه و میبد
⏳ زمان ثبت نام از 2 الی 30 مرداد ماه 1401
👈 جهت کسب اطلاع بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
🆔 https://www.quran.ac.ir/tollab
✅ پذیرش دانشکده کرمانشاه ۱۰ نفر خواهر طلبه در رشته اعجاز خواهد بود.
🏴انا لله و انا الیه راجعون🏴
درگذشت استاد عزیزمان، دانشمند گرامی، حجتالاسلام والمسلمین حاج آقا محمد رضا #شهیدی_پور، از چهرههای خالص و خدوم در عرصه مباحث مختلف قرآن و علوم قرآنی را محضر امام زمان (ارواحنا فداه) ، جامعه قرآنی ، دوستان ، آشنایان و خانواده ایشان تسلیت عرض میکنیم ▪️🔹▪️🔹▪️
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥گزیده ای از دوره جریان شناسی عصر معصومین علیهم السلام (جهت آشنایی)
✏️مدرس حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دزفولی
✅آخرین مهلت ثبت نام سه شنبه ٢۵ مردادماه
شروع دوره چهارشنبه ٢۶ مردادماه
⭕️ برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر دوره به ادمین موسسه حکمت نوین اسلامی پیام دهید.
https://eitaa.com/Admin_hekmat_novin
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
🔰برای اولین بار در تلگرام
💠دوره شهیده بنت الهدی صدر💠
🔵با موضوع نقد مدعیان دروغین یمانی 🔵
💠تحت اشراف حضرت آیت الله اراکی
🔸با حضور اساتید برجسته کشوری
🔹تاریخ شروع دوره: ۱ شهریورماه ۱۴۰۱
🔹مزایای طرح:
1️⃣ مجازی
2️⃣ ثبت نام رایگان
3️⃣ اعطای گواهینامه رسمی
4️⃣ امکان شرکت در دوره تکمیلی
5️⃣پشتیبانی اساتید توانمند کشوری
6️⃣ ارائه جزوات آموزشی حین دوره
7️⃣اهدا درسنامه دوره به پذیرفته شدگان
🔴لینک ثبت نام در دوره:
🌐: 👇🏻👇🏻👇🏻
https://survey.porsline.ir/s/xTMKSVL
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، عضویت در کانال ضروری ست : 👇🏽
https://t.me/+3TVf_lClfbwwY2E0
⚠️ برای هر گونه سوال، پیشنهاد و یا کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره زیر با ما در تماس باشید :
☎️ :09941873127
لطفاً در این امر خیر شریک و سهیم باشید.(رسانه باشید)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹صوت نشست «آثار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قیام عاشورا در جامعه اسلامی تا آغاز غیبت صغری»
🔸با ارائه حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر #یاوری
▫️۲۵ مردادماه ۱۴۰۱
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
🔹#زیارت در #الهیات_تطبیقی با سخنان دکتر محمد #لگنهاوزن
🔸چهارشنبه 26 مرداد ساعت 10 صبح
✍حضور مجازی:
webinar.aqr.ir/bnd
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشستهای علمی *عاشوراپژوهی* برگزار می کند:
نشست هفتم:
*نقد خوانش های فرادینی از عاشورا*
ارائه دهنده:
✒️ *حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمدعلی عبداللهی؛ دانشیار و رئیس محترم دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران*
زمان:
*پنجشنبه ۱۴۰۱/۵/۲۷*
*ساعت ۲۱:۳۰*
حضور در این جلسه به صورت آنلاین و از طریق لینک زیر امکانپذیر خواهد بود:
https://vroom.ut.ac.ir/farabi1
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در صورت بیتوجهی به چالشهای فرهنگی جامعه چه عواقبی در انتظار ماست؟!؟!
⭕️ ببینید چه فاجعهای رخ میده
کشوری که ۸۵ درصدش شیعه است چه بر سر حجاب و مسجد و شعائرش میآورند.
🆔 @takhribchi110
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 پاسخ آیت الله سیفی مازندرانی به مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی
نشست علمی «مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی» (با رویکرد پاسخ به شبهات) به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیهالسلام برگزار شد. + متن👇
https://hawzahnews.com/xbR9h
@HawzahNews| حوزهنیوز
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
🔰 گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با همکاری خانه اندیشهورزان برگزار میکند:
رونمایی از کتابهای طبیعتگرایی؛ چیستی و چالشها (سیدحسن حسینی، نیما نریمانی و جمعی از نویسندگان) و فعل الهی در طبیعت (جواد درویش)
سخنرانان: دکتر سیدحسن حسینی
دکتر محمدحسن مرصعی
حجهالاسلام دکتر حمید پارسانیا
دکتر ابراهیم آزادگان
• شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۶ تا ۱۹
• خیابان انقلاب، بین خیابان ولیعصر و برادران مظفر، خانه اندیشهورزان ایران، سالن کنفرانس.
🔹️ پخش مجازی:
• http://b2n.ir/khanahouse
@ENOEnsani
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹صوت نشست « نقد خوانشهای فرادینی از عاشورا»
🔸با ارائه حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر #محمدعلی_عبداللهی
▫️ ۲۷ مردادماه ۱۴۰۱
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشستهای علمی *عاشوراپژوهی* برگزار می کند:
نشست هشتم:
*سیری در عاشورانگاری از آغاز تا امروز*
ارائه دهنده:
✒️ *جناب آقای دکتر سعید طاووسی مسرور؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی*
زمان:
*شنبه ۱۴۰۱/۵/۲۹*
*ساعت ۲۱:۳۰*
حضور در این جلسه به صورت آنلاین و از طریق لینک زیر امکانپذیر خواهد بود:
*https://vroom.ut.ac.ir/farabi1*
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹صوت نشست «سیری در عاشورانگاری از آغاز تا امروز »
🔸با ارائه جناب آقای دکتر #سعید_طاووسی_مسرور
▫️ ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
#فصلنامه_ها
📙 شماره ۹۳ ـ ۹۴ فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
💢 #علم_دینی و #علوم_انسانی_اسلامی از منظر شهید سیدمحمدباقر #صدر (ره)
⚠️📚 برای مشاهده عنوان مقالات و جهت سفارش این فصلنامه به لینک زیر مراجعه نمائید:
poiict.ir/22511
من عامل دیگری هم سراغ دارم و آن، رقیب سازی برای فلسفهی ما در دورهی اخیر است.
به اعتقاد بنده، قرائن و شواهد نشان میدهد فلسفههایی که در ایران رایج شد - و الان هم اوج آن است - عادّی نبود.
خواستند برای فلسفهی اسلامی رقیب درست کنند؛ لذا فلسفههای غربی را آوردند و ترجمه و ترویج کردند.
با غفلت حوزههای علمیهی ما تدریجاً کار به جایی رسید که هر وقت در محیط های دانشگاهی اسم فلسفه برده می شد - الان هم تقریباً همینطور است - ذهن به سمت «کانت» و «هگل» و امثال اینها می رفت و تصوّر می شد اصلاً فلسفه محصول تفکّر اینهاست.
زمانی که تفکّرات مارکسیستی در ایران خیلی رواج داشت، یکی از قلم های عمدهی تبلیغاتىِ کمونیست ها کوبیدن منطق ارسطویی و منطق شکلی بود که در مقابلِ منطق دیالکتیک فحش محسوب میشد؛ می گفتند این ها طرفدار منطق ارسطویی اند! تا این حد فلسفهی اسلامی و مبانی فلسفهی اسلامی و از جمله منطق را ضدّ ارزش کرده بودند.
این کار، حساب شده صورت گرفته است.
البته نمی گوییم هر دانشجو یا استادی وارد فلسفهی جدید شد، لابد با «سی. آی. ای» ارتباط دارد؛ نه،
اما این یک فکرِ اساسی شد. کسانی که پیشروان این کار بودند - امثال فروغی و دیگران - ارتباطات سیاسی و خارجی و تلاش هایشان مشخص است.
امروز هم آدم قرائن و شواهدی را مشاهده می کند که کسانی می خواهند درست نقطهی مقابل ما - که فلسفه را یک امر کاملاً خواصی قرار دادهایم – هجمه های قوىِ فلسفی را بیاورند.
🍃 بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی۱۳۸۲/۱۰/۲۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar