eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فایل پی دی اف کتاب شرح التّصریح علی التّوضیح. #معرفی_کتاب 💢💯#کپی با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
شرح التصريح علی التوضيح للأزهري-1.pdf
17.97M
فایل پی دی اف کتاب شرح التّصریح علی التّوضیح، جلد اوّل. #معرفی_کتاب 💢💯#کپی با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
شرح التصريح علی التوضيح للأزهري-2.pdf
17.46M
فایل پی دی اف کتاب شرح التّصریح علی التّوضیح، جلد دوّم. #معرفی_کتاب 💢💯#کپی با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
شرح التصريح علی التوضيح للأزهري-3.pdf
5.59M
فایل پی دی اف کتاب شرح التّصریح علی التّوضیح، جلد سوّم. #معرفی_کتاب 💢💯#کپی با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙏باسمه تعالی🙏 🌹رفقا سلام🌹 : 🛑رفقا همان طور که اطّلاع دارید، فِی زَمانِنا برخی از فُضلاء متاسفانه نگاه خشکی از مباحث نحوی را به مبتدِی و متعلِّم منعکس کرده اند 😔 و به همین جهت می گویند: {🤔این همه مباحث نحوی می خوانید، خُب که چی؟!!! یعنی به کجای فهم و درک آیات قرآن و روایات به درد می خورد!؟🤔} 🔻🔸بنابراین همّت را بر آن داشتیم که در ادامه به که چنین نگاهی را از بین ببرد، بپردازیم؛ ۱) سوال اوّل به صورت نظری می باشد. ۲) سوال دوّم به صورت عملی و کاربردی یعنی ترکیب تعبیر {عدوان} در کلام شریف حضرت {علیه السلام} که می فرمایند: {الخامس: ألا يا أهل العالم إنّ جدّي الحسين عليه السّلام سحقوه عدوان}. 👈✅👈 لذا دوستان را به هیچ وجه از دست ندهند.
: 💯⚫️👇⚫️💯
#سوال شماره: #۰۸ ❓تعریف عنوان #حال چیست؟ ♨️به تعبیری دیگر مصنّف کتاب شریف صمدیّه، تعریف حال را اینگونه فرمودند: «هي الصّفةُ المبيِّنةُ للهيئةِ غيرَ نعتٍ»؛ 🙏 👉 👇 👈به همین جهت دوستان با #بیان و #تقریر_خودشان به توضیح این تعریف بپردازند و در حدّ توان بیان بنمایند. #بیان_آدرس_جهت_مطالعه: الکلام المفید، مدرس افغانی، ص ۱۱۰. #پایان بحث ساعت: ۲۱:۰۰ 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 #کپی با ذکر منبع #برگرفته از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۰۸ ❓تعریف عنوان #حال چیست؟ ♨️به تعبیری دیگر مصنّف کتاب شریف صمدیّه، تعریف حال را این
#پاسخ سوال شماره: #۰۸ 👨‍⚕خداروشکر که دوستان در بحث سوال شماره: #۰۸، همّت خود را در پاسخ از این سوال گذاشته اند گر چه به مباحثی که خارج از محلّ نزاع بود نیز پرداخته شد. بیان پاسخ: ✏️رفقا در بیان پاسخ این سوال به طرق مختلفی پیش رفتند مثلا:👇
کانون ادبیات عرب
#پاسخ سوال شماره: #۰۸ 👨‍⚕خداروشکر که دوستان در بحث سوال شماره: #۰۸، همّت خود را در پاسخ از این سوال
1⃣)برخی فرمودند: زمان حاضر، یا حالت فاعل و مفعول در زمان وقوع فعل را حال می‌گویند و "حال" اسم ثلاثی مجرّد از مادّه "حول"است. 😲و سپس فرمودند: حال" عبارت است صفت و منصوب که هیأت صاحبش را بیان می‌کند. ❎❎❎ 2⃣)برخی فرمودند: حال مبيّن و بيانگر هيأت و كيفيّت اسمى در كلام است مانند: جاء زيد ضاحكا. 😲و سپس فرمودند: صفت منصوبی که رکن جمله نیست و بیان می کند هیئت ما قبلش را در زمان وقوع فعل چه ما قبلش فاعل باشد، چه مفعول باشد و چه غیر از این دو باشد. 👌و در مقام تطبیق فرمودند: تعبیر ضاحکا در مثال جاء زید ضاحکاً هیئت فاعل رو بیان می کند و جز ارکان جمله نیست. ❎❎❎ 3⃣)برخی دیگر از دوستان فرمودند: حال وصفی است که هیئت صاحب خود را بیان میکند و این که گفته می شود وصف است مراد نعت اصطلاحی نیست بلکه به معنای مشتق بودن یعنی وصفی است غالبا مشتق و کثیرا بر وزن اسم فاعل می آید و لذا گفته می شود حال فضله است یعنی عمده نیست و جزء ارکان اصلی جمله نیست البته در ترکیب نه در معنا. 😲و سپس در توضیح هئیت صاحب فرمودند: یعنی حال حالت ذوالحال خود را بیان میکند که همان کننده کار یا فاعل است 👌در پایان به بیان مثال و توضیح آن پرداختند یعنی گفته اند: مثلا در جمله ی زیر : "عاد المعلم من الصف متبسما " حال متبسما می باشد که هیئت صاحب حال که معلم است را بیان می نماید و مبتسما مشتق و اسم فاعل و وصف است و نعت اصطلاحی نیست. ❎❎❎ 4⃣)برخی دیگر از دوستان فرمودند: حال صفت است و مراد از صفت، مشتق است که هیات چگونگی فاعل یا مفعول یا هر دوی آن ها را در حین انجام فعل بیان می کند ولی نعت نیست چون که نعت برای بیان هیئت فاعل و مفعول نمی آید. 😲و سپس فرمودند: منظور تبیین کننده هیئت فاعل و مفعول یا هر دوی آن ها است و این حال، صفت و نعتی که از توابع باشد نیست. ❎❎❎ 5⃣)برخی در بیان و توضیح هیئت فرمودند: هیئت یعنی قالب مانند جاء زيد ضاحكا یعنی آمدن زید در چه قالبی بوده است لذا ضاحکا درصدد تبیین این قالب است. ❎❎❎ 6⃣)سپس برخی از رفقا گفتند: هیئت یعنی چی؟ به تعبیری هیئت در مثال عاد المعلم من الصف متبسما، همان معلم است که دوست محترم فرمودند یا هیئت در این مثال همان بازگشت معلم از صف است که عنوان حال یعنی متبسما درصدد بیان حالتی از آن می باشد؟ 👥برخی در پاسخ از این سوال فرمودند: 💪هیئت در صدد بیان حالت معلم است . 👥برخی دیگر در پاسخ از این سوال فرمودند: 💪هیئت یعنی در این مثال جا زید راکبا چگونگی آمدن فاعل که زید باشد را تبین می کند. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
1⃣)برخی فرمودند: زمان حاضر، یا حالت فاعل و مفعول در زمان وقوع فعل را حال می‌گویند و "حال" اسم ثلاثی
🔈با اندک تفصیل در توضیح تعریف عنوان حال از دیدگاه شیخ بهایی گفته می شود: 👏مرحوم شیخ بهایی(ره) در کتاب شریفه صمدیّه، عنوان «حال» را ذیل فرعِ {ما یرد منصوبا لا غیر} آوردن است به همین جهت دو نتیجه می توان از آن گرفت: ۱)عنوان حال در همانند: {رایت زیدا راکبا}، منصوب می باشد. ۲)این عنوان، فضله است یعنی عمده (مسند و مسند الیه) نمی باشد زیرا ایشان ذیل این فرع، درصدد بحث از عناوینی برآمده است که فضله اند. : نسبت به تعریف عنوان حال یعنی: «هي الصّفةُ المبيِّنةُ للهيئةِ غيرَ نعتٍ» گفته می شود: 👦برای روشن شدن این تعریف، لازم است هر کدام از تعابیری که مرحوم شیخ بهایی به کار برده اند را اجمالا تبیین نماییم؛👇👇👇