🙏« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ »🙏
✅🌹رفقا سلام🌹✅
#تلنگر_شماره_چهارم:
🔸 #تَفَکُّرُ ساعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَبْعینَ سَنَةً🔸
🤔#ماهی_گیری یا #ماهی_دادن🤔
👥 دوستان:
#استاد یعنی:
👈 #ماهی_گیری_یاد_دادن
نــــــــــ😔👇😔ـــــــــه
👈 #ماهی_دادن؛
👏رفقا:
👨👨👦👦سر کلاس درس، به این نکته توجّه دارید که استاد چگونه بحث را شروع می کند و چگونه به پایان می رساند؟
😋به عبارتی:
😉آیا سیر پیش بردن بحث از جانب استاد را مدّ نظر دارید به این که آیا شاگرد را به فکر نمودن در مباحث سوق دهد یا خیر؟
👥رفقا بین دو تعبیرِ {ماهی گرفتن یاد دادن} و {ماهی دادن}، فرق وجود دارد زیرا اگر استاد ماهی گرفتن را به شاگرد یاد بدهید آن گاه زمینه برای تفکّر و تدبّر و پیشرفت علم نحو فراهم می گردد لکن اگر ماهی به شاگرد بدهد آن گاه نه زمینه برای تفکّر و تدبّر فراهم می گردد و نه پیشرفتی در کار است.
💯به همین جهت رفقا در سیر انتخاب استاد، عنایت کامل را داشته باشند زیرا استاد است که موجب پیشرفت یا پسرفت شاگرد می شود.
👌مثلا یکی از بحث های نحوی ای که در مدارس کنونی به جدّی کم رنگ شده است و چه بسا خوانده نشود، بحثِ {افعل تعیین} می باشد لکن یکی بحث هایی که حتّی مفسّرین از آن در تفسیر قرآن کریم بهره برده اند، چنین بحثی می باشد لذا شایسته است در چنین بحثی به دو سوال پاسخ داده شود: یکی این که مفاد این عنوان چیست؟ و دیگری این که آیا با شناخت مفاد آن، تاثیری در آیات قرآن و روایات دارد؟
🔻✏️ به همین جهت همّت را بر آن داشتیم که در ادامه به #دو سوال مذکور بپردازیم تا چنین بحثی تا حدودی روشن گردد؛
۱) سوال اوّل به صورت نظری می باشد.
۲) سوال دوّم به صورت عملی و کاربردی می باشد یعنی بررسی تعبیرِ {أَطْهَرُ} در آیه شریفه ۷۸ سوره مبارکه هود که می فرماید:
{ قَالَ يَا قَوْمِ هَٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ }؛
💯لذا دوستان #بحث_آتی را به هیچ وجه از دست ندهند.
#سوال شماره: #۱۱
❓تعریف عنوان #افعل_تعیین چیست؟
♨️به تعبیری دیگر علمای علم نحو در مقابل عنوان افعل تفضیل، عنوان جدیدی را اختراع نموده اند به نام افعل تعیین به همین جهت شایسته است موضوع له و تعریف آن را بدانیم.
👈بنابراین دوستان بعد از دیدن آدرس 🙏 لطفا 🙏 موضوع له این عنوان را با #بیان و #تقریر خود ارسال نمایند.
#بیان_آدرس_جهت_مطالعه:
شرح التسهیل، ج۲، ص ۴۲۶، ابن مالک.
#پایان بحث ساعت: ۲۱:۰۰
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۱۱ ❓تعریف عنوان #افعل_تعیین چیست؟ ♨️به تعبیری دیگر علمای علم نحو در مقابل عنوان افعل
#پاسخ سوال شماره: #۱۱
🛑الحمدلله که دوستان در بحث سوال شماره: #۱۱ سعی نموده اند که به پاسخ از سوال مذکور بپردازند.
🔻توجّه
همان طور که بیان گردید، مدارس کنونی کمتر به توضیح عنوان #افعل_تعیین برآمده اند به همین جهت چنین عنوانی در بین غالب طلبه ها ناشناخته می باشد.
👈با توجّه به این کلام، سعی خود را بر آن داشتیم که سوال شماره: ۱۱ را اختصاص به شناخت این عنوان قرار بدهیم؛
👏البته ناگفته نماند که ادباء و مفسّرین همانند {علّامه در تفسیر المیزان} از بحث #افعل_تفضیل و #افعل_تعیین در مباحث خود به شدّت استفاده نموده اند لذا رفقا دقّت بفرمایید که این دو بحث به طور مستقیم در فهم و درک آیات و روایات تاثیر دارد.
🔵قبل از بیان پاسخ سوال شماره: ۱۱، لازم است مقدّمه ای در باب ریشه طرح و اختراع عنوان افعل تعیین بیان گردد.
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#پاسخ سوال شماره: #۱۱ 🛑الحمدلله که دوستان در بحث سوال شماره: #۱۱ سعی نموده اند که به پاسخ از سوال م
🔵بیان #ریشه_اختراع_عنوان_افعل_تعیین
🤔با اندک تامّل در کتب تفسیری و همچنین کتب نحوی، می توان ریشه اختراع عنوان #افعل_تعیین را دریافت و آن این که نحویّون در بحث افعل تفضیل فرموده اند: {کلمه ای که دارای شروط اسم تفضیل باشد نیز محکوم به اسم تفضیل بودن آن می شود} همانند {زید احسن من بکر}؛
لکن علماء با تتبّعی که انجام داده اند با شواهدی مواجه گردیدند که در آن ها از کلمه ای که دارای شروط اسم تفضیل است، استفاده شده است لکن به جهت وجود مشکل جدّی، نتوانسته اند به اسم تفضیل بودن این کلمه حکم کنند به همین جهت سعی نمودند عنوانی به نام #افعل_تعیین اختراع کنند تا در حقیقت مشکل به وجود آمده نیز رفع گردد؛
📢شایان ذکر است که منشا چنین مشکلی، وجود پیش فرض هایی بود که پذیرش آن ها در نگاه ایشان مقبول و مسلّم است.
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#پاسخ سوال شماره: #۱۱ 🛑الحمدلله که دوستان در بحث سوال شماره: #۱۱ سعی نموده اند که به پاسخ از سوال م
✏️بیان پاسخ سوال
👥رفقا 👌 عبارات 👌 مناسبی را در جهت بیان تعریف این عنوان بیان کرده اند که در ادامه با اندک اصلاح بیان می شوند:
🏃🏃با جستجو در کتب نحوی، چنین نتیجه می شود که تمام نحویّون اساس عنوان #افعل_تعیین را پذیرفته اند.
👤ایشان در بیان تعریف افعل تعیین فرموده اند:
👈أفعل تفضيل دو اتّصاف دارد: یکی اتّصاف عامّ یعنی این که طرفین در اصل وصف مشترک اند و دیگری اتصاف خاصّ یعنی این که یک طرف از وصف بیشری نسبت به طرف دیگر برخوردار است همانند: {زید اکبر من سعید} که زید و سعید هر دو بزرگ هستند (اتّصاف عام) ولی زید از او بزرگ تر است (اتّصاف خاصّ)؛
لکن افعل تعیین یک اتصاف بیشتر ندارد و آن اتصاف عامّ است یعنی دلالت ذات بر حدث همانند: {الحسین (ع) أحقّ بالخلافة من یزید}؛
در اين کلام شریف ويژگی محقّ بودن فقط در علی (ع) است یعنی اتّصاف عامّ به تعبیری در این مثال متکلم درصدد تفضیل دو ذات نیست بلکه درصدد است که بگوید وصف محقّ در علی (ع) فقط می باشد.
😋به بیان دیگر:
افعل تعیین کلمه ای است که دارای شروط اسم تفضیل می باشد لکن معنای تفضیل را به جهت وجود مشکلاتی نمی رساند و معنای اسم فاعل و یا صفه مشبّهه را ارائه می دهد.
✋توجّه
اتّصاف عامّ و اتّصاف خاصّ در پاسخ سوال شماره: ۰۶ به صورت کامل توضیح داده شد لذا دوستان به پاسخ سوال شماره: ۰۶ رجوع بفرمایند:
هشتک:👇
# پاسخ
🤔در کتب نحوی از این عنوان به افعل تعیین و افعل لغیر التفضیل یاد کرده اند.
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
✏️بیان پاسخ سوال 👥رفقا 👌 عبارات 👌 مناسبی را در جهت بیان تعریف این عنوان بیان کرده اند که در ادامه ب
#فائده
تمام نحویّون نسبت به ردّ این عنوان سخنی را به میان نیاورده اند امّا در رابطه با محدوده استعمال این عنوان اختلاف کرده اند به این بیان که آیا افعل تعیین سماعی است یا قیاسی می باشد؟
🔸برخی قائل به سماعی بودن استعمال افعل تعیین شده اند و برخی دیگر قائل به قیاسی بودن استعمال آن نیز شده اند.
✅تذکّر:
👈مراد از سماعی یعنی آن چه که از اهل لسان عربی شنیده شده است، می باشد و حق سرایت در موارد دیگر نیز موجود نیست به تعبیری چون که عنوان افعل تعیین طبق مبنایی که می فرمود: {سماعی است} خلاف اصل است لذا در موارد خلاف اصل، اخذ به قدر متیقّن می شود و قدر متیقّن شواهدی است که از اهل لسان عربی وارد شده است.
👈مراد از قیاسی یعنی علاوه بر آن چه که از اهل لسان استعمال گردیده نیز می توان استعمال نمود به تعبیری چون که عنوان افعل تعیین طبق مبنایی که می فرمود: {قیاسی است} خلاف اصل نیست لذا می توان در موارد دیگر سرایت داد.
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
#سوال شماره: #۱۲
✅بحثِ #کاربردی.
✏️بنا به پیشنهاد برخی از دوستان که فرموده اند:
{خوب است حرکت بحث از شواهد عینی و واقعی شروع شود}، لازم است در حدّ توان به چنین امری عمل نماییم.
❓در آیه شریف ۷۸ سوره مبارکه هود آمده است: 🔻 قَالَ يَا قَوْمِ هَٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ 🔻؛
سوال:
1⃣) آیا کلمه {أَطْهَرُ} #اسم تفضیل است یا #افعل_تعیین می باشد؟
2⃣) در صورت اذعان به اسم تفضیل بودن نمودید، ارکان کلمه {أَطْهَرُ} را بیان بفرمایید یعنی:
۱) مفضَّل:
۲) مفضَّل علیه:
۳) ادات تفضیل:
۴) متعلّق تفضیل:
۵) حیثیّت تفضیل:
✳️ لازم به ذکر است برای فهم این ۵ رکن به پاسخ سوال شماره: ۰۶ رجوع بفرمایید.
🙏لطفا نظر خود را با بیان #دلیل_قانع_کننده بیان بفرمایید.
✅لطفا بعد از پاسخ به دو سوال فوق، ترجمه ای از این عبارت بیان بفرمایید.
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۱۲ ✅بحثِ #کاربردی. ✏️بنا به پیشنهاد برخی از دوستان که فرموده اند: {خوب است حرکت بحث
#پاسخ سوال شماره: #۱۲
🙏🌹🙏🌹🙏خداروشکر که رفقا در بحث سوال شماره: #۱۲، سعی خود را بر پاسخ از سوال مذکور گذاشته اند گرچه مطالبی نیز بیان گردید که خارج از محلّ بحث بوده اند.
☝️#توجّه:
👈مباحث مطرح شده در بحث از پاسخ سوال شماره: #۱۲ تا حدودی دقیق بوده اند لذا #پیشنهاد می شود که از ابتدا به مطالعه بحث بپردازید.
#تلنگّر:
بحث سوال شماره: ۱۲ به طور مستقیم در کشف مراد خداوند متعال در قرآن کریم و اهل بیت(علیهم السّلام) در روایات، تاثیر دارد تا جایی که برخی از مفسّرین عامّه(اهل تسنّن) و برخی از مفسّرین خاصّه(اهل تشیّع) از چنین بحث ادبی، در کتب تفسیری خود استفاده نمودند و از آن در مقام کشف مراد جدّی متکلّم حکیم برآمدند کَمَا سَیاتِی بَیَانُهُ.
💯 #بیان_پاسخ:
برای روشن شدن محلّ نزاع، لازم است بحث را در دو محور پیگیری نماییم:
1⃣) #محور_اوّل: توضیح افعل تعیین بودن {أَطْهَرُ}.
2⃣) #محور_دوّم: توضیح افعل تفضیل بودن {أَطْهَرُ}.
لکن به نظر می رسد قبل از پرداختن به این دو محور، مناسب است دو مقدّمه ذکر گردد:
📚#مقدّمه_اوّل: بیان مقتضای حال آیه به صورت اجمالی.
📚#مقدّمه_دوّم: بیان حقیقی و اعتباری بودن اتّصاف عامّ و اتّصاف خاصّ در اسم تفضیل.
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
👇😘👇#بیان_دو_مقدّمه:👇😘👇
📚 #مقدّمه_اوّل:
🔴 در این رابطه گفته می شود:
👈مقتضای حال آیه طبق آن چه که دیده شده است، این می باشد که از طرف خداوند متعال برای حضرت لوط (علی نبینا و آله و علیه السلام) میهمانانی که ظاهری زیبا و آراسته داشتند، تشرّف پیدا کردند و هنگامی که قومِ لوط از میهمانان حضرت با خبر شدند، به خانه وی هجوم بردند و گفتند: {ما میهمان شما را برای رفع غریزه جنسی خویش می خواهیم} و لذا حضرت به جهت این که نزد میهمان خویش رسوا نگردد به قوم خود فرمودند: {يَا قَوْمِ هَٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ}.
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺