eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون ادبیات عرب
🔍1) یکی از مواردی که ایشان را به جهت عدم توجُّه به فهم عرفی، وادار به بیان آن برای حفظ قواعدِ خود که
✋بدیهی است که حضراتِ نحوی به جهتِ نادیده گرفتنِ فهم عرفی، از هر یک از توجیهات بالا در موضع خود استفاده کرده اند تا در حقیقت سخنِ غیر عرفی خود را اثبات کنند؛ در این باره ویرانگر ترین توجیه، مورد سوّم است که نحوی را مجبور می کند، شبکه قواعدِ قیاسی متناسب با مواردِ سماعی مخالف تنظیم کند که از بین رفتن معنای دقیق کلام را به دنبال دارد و غالباً بزرگ ترین قربانی نیز همین طراحی های شبکه هایِ بی اساس است. 📝جای تحیُّر است که در بررسی ادبی ادلّه نقلی، بعضاً روحیه تعبُّدیِ برخی قیاسات بی پایه و استحسانات بی اساس نحویُّون بر ما مستولی می گردد و ما را از تامّل و فکر کردن وا می گذارد اساطین اصول و فقه همچون آیت الله خوئی(ره) که از جمله علمای تراز اوّل می باشد، می فرمایند:《 المتبع فى الكلام العربي هو القواعد المتخذة من استعمالات العرب الفصحى و لا اعتماد على الوجوه الاستحسانية الواهية التي يذكرها النحويون.》؛ بزرگان نیز به خوبی به این نکته توجّه داشتند که اصلیِ در علوم نقلی-علم نحو، و اهل محاوره عربی است نه وجوه و دلائلِ استحسانی ای که برخی از نحویّون ذکر می کنند. 📚رجوع کنید: 《البیان فی تفسیر القرآن، سید ابوالقاسم خویی، ص:۴۵۵ و ۴۵۶، نشر: موسسه احیاء آثار الامام الخوئی، مکان چاپ: قم، نوبت چاپ: اوّل》. 👌به نظر می رسد متاسفانه شجاعت عبور از را نداریم و الّا اگر شجاعت می داشتیم آن گاه آن چه را در که در نمی پذیرفتیم از استحسانی هم به قطع قبول نمی کردیم ... . 👤حجّه السلام و المسلمین حاج آقای علیدوست(حفظه الله) در کتاب نفیس 《سلسبیل فی اصول التجزئه و الاعراب》 نگاه عمیق و نوینی در مباحث تجزیه ترکیبِ ادب عربی دارند که فهم دقیق مسلک و روش ایشان در این کتاب متوقّف بر فهم مبانی ایشان در کتاب ارزشمند 《فقه و عرف》 است. 👥دوستانی که علاقه مند اند که ادبیات عرب را متّکی بر مبانی اجتهادی فقه شیعی بخوانند، دو کتاب 《فقه و عرف》 و 《سلسبیل فی اصول التجزئه و الاعراب》را به صورت هم زمان و تطبیقی مطالعه کنند. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 🔸مقرّر: دانش پژوهان گروه بحث جنجالی 🔴 کانال:👇 📡 https://eitaa.com/kanon_adabi/1262
کانون ادبیات عرب
✋بدیهی است که حضراتِ نحوی به جهتِ نادیده گرفتنِ فهم عرفی، از هر یک از توجیهات بالا در موضع خود استفا
☝️ :👇 📝نحو استحسانی آن چنان بی پایه و اساس است که حتّی زمانی که اهل محاوره عربی آن چه که در آن می گذرد را بشنود، متعجّب می شوند؛ 👌شما را به مطالعه بسیار جالب دعوت می کنیم:👇
کانون ادبیات عرب
☝️ #ادامه:👇 📝نحو استحسانی آن چنان بی پایه و اساس است که حتّی زمانی که اهل محاوره عربی آن چه که در آ
📖 حکایت: 🔴《وقف أعرابى على مجلس الأخفش، فسمع كلامهم فى النحو، فحار و عجب وأطرق و وسوس فقال له الأخفش: ما تسمع يا أخا العرب؟ قال: أراكم تتكلمون بكلامنا فى كلامنا بما ليس فى كلامنا، فأنشد الأخفش لبعض العرب: 🔸ماذا لقيت من المستعربين ومن ... تأسيس نحوهم هذا الذى ابتدعوا 👆👈 : چه دیدم از عرب شدگان و تاسیس نحوِ آن ها این چیزی که ابداع کرده اند؛ 🔺إن قلت قافية فيما يكون لها ... معنى يخالف ما قاسوا وما صنعوا 👆👈 : اگر کلمه ای بگویم که با آنچه قانون گذاشته و ساخته اند مخالف باشد؛ 🔸قالوا: لحنت وهذا الحرف منخفض ... وذاك نصب وهذا ليس يرتفع 👆👈 : می گویند: خطا کردی و این حرف مکسور است و آن یکی منصوب و این رفع داده نمی شود؛ 🔺وحرّشوا بين عبد الله واجتهدوا ... وبين زيد فطال الضّرب والوجع 👆👈 : و بینِ {عبدالله} و {زید} جنگ به راه انداختند و تلاش کردند و درگیری و درد طولانی شد؛ 🔸إنى نشأت بأرض لا تشبّ بها ... نار المجوس ولا تبنى بها البيع 👆👈 : من در سرزمینی رشد کرده ام که در آن آتش مجوس شعله ور نشده و کلیسا ساخته نشده است؛ 🔺ولا يطا القرد والخنزير ساحتها ... لكن بها العين والذّيال والصّدع 👆👈 : و میمون و خوک در آن راه نرفته اند امّا در آن گاو وحشی مادّه و نر و آهوان و ... جوان است؛ 🔸ما كل قولى معروف لكم فحذوا ... ما تعرفون وما لا تعرفون دعوا 👆👈 : همه گفته های من برای شما آشنا نیست پس آن چه را می شناسید بگیرید و آن چه را نمی شناسید رها کنید؛ 🔺كم بين قوم قد احتالوا لمنطقهم ... وآخرين على إعرابهم طبعوا 👆👈 : چه بسیار فاصله است بین کسانی که برای سخن گفتنشان چاره می جویند و بین کسانی که اعراب و نحوه ی سخن گفتنشان در سرشت آنهاست؛ 🔸وبين قوم رأوا شيئا معاينة ... وبين قوم رأوا بعض الذى سمعوا》. 👆👈 : و چه بسیار است فاصله بین کسانی که چیزی را به چشم دیده اند با کسانی که تنها بخش از شنیده هایشان را دیده اند؛ 📚رجوع شود: ۱) انباه الرواه علي انباه النحاه؛ نویسنده: القفطي، جمال الدين؛ جلد: 2، صفحه: 43. ۲) مباحث کاربردی فقه اللغه؛ نویسنده: چالمه شیرازی، صفحه: ۲۹ و ۳۰. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 🔸مقرّر: دانش پژوهان گروه بحث جنجالی 🔴 کانال:👇 📡 https://eitaa.com/kanon_adabi/1262
کانون ادبیات عرب
🏴نظر رفقا:👇
🔸سلام و خدا قوّت 🔺اصلِ مطلب را رفقای گروه بحث جنجالی تنظیم کرده اند و تشکُّر اصلی را می بایست از ایشان انجام داد لکن علی ایّ حال از این که به مطالعه مطلب پرداختید، جایِ شکر است و ان شاء الله هر آن چه در گروه بحث جنجالی و کانال ادبیات عرب انجام می شود، مفید فائده واقع گردد به گونه ای که رضایت الهی در پشت آن باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 😭 ⚫️عظّم الله اجرک یا مولانا یا صاحب الزّمان(علیکَ منّا السّلام):👇 🏴🥀 الّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلَی‌مُحَمَّدٍﷺ وَآلِ‌مُحَمَّدٍﷺوَعَجِّلْ‌فَرَجَهم و العن اعدائهم 🥀🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از  کتابیتا
🔰🔰 🔴حتماً خوانده شود؛ ✅ 👥 مدرسه علمیّه امام مهدی موعود(عج) به همراه دانش پژوهانِ گروه بحث جنجالی طلبگی برگزار می‌کنند:👇 🔸در عصر حاضر متاسفانه یکی از مسائلی که به شدّت موردِ غفلت واقع شده است، بحث از انعکاسِ و علومِ شریفِ ادبیاتِ عرب در روایات اهلُ البیت(علیهم السّلام) و کلام وحی الهی می باشد و این سبب شده است که مراجع عظام(حفظهم الله) سخنِ خویش را به صورتِ متقن در این باره بیان نمایند به عنوان نمونه مقام‌ معظّم رهبری(مد ظله العالی) فرموده اند:《در زمینه آموزش اگر بخواهیم به معنایِ واقعی کلمه، تحوُّل ایجاد کنیم، تحوُّل به این است که درس، محور باشد، باشد، باشد》؛ 👆👈 روشن است، ادبیاتِ عرب، به عنوان یکی از اساسی ترین تفسیرِ متن، به طور مستقیم در مسیر فهم آیات قرآن‌ کریم و روایات اهلُ البیت(علیهم السّلام)، ارتباط دارد؛ را زمانی می توان درک نمود و به صحّت آن اذعان کرد که مطلبی در دست باشد تا دانش آموختگان با خواندن آن، پی به ارتباطِ مستقیمِ بینِ ادبیاتِ عرب و روایات، ببرند؛ 🔍👥به همین جهت به مناسبت عید ، در نظر داریم ، فرازی از بیانات نبیّ مکرّم اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) را از ( ، ، و ) مورد بحث و بررسی قرار دهیم تا ضمنِ انعکاسِ عظمت و ارتباطِ ادبیات عرب در روایات، ان شاء الله قدمی در احیای این روزِ شریف و لو اندک برداشته باشیم. 👌عموم و با ما همراه باشند. 🔺👏🔺🔺 🔺🔺👏🔺 👇👏👇👇 👇👇👏👇
هدایت شده از کانون ادبیات عرب
🔺در یک خبر🔺 ✅با توجُّه به و ادبیات عرب در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(علیهم السّلام)، 《خبر گزاری رسمی حوزه》، قدمی در احیای این روزِ شریف در باز نشر تحقیقِ 《فرازی از خطبه غدیر خم در نقدِ ادبی (لُغَوی، صرفی، نحوی و بلاغی)》که توسُّط کانون ادبیات عربِ مدرسه علمیّه امام‌ مهدی موعود(عج) به همراه دانش پژوهان گروه بحث جنجالی طلبگی تنظیم گشته، برداشته است؛ 💻متن موجود در سایت از این قرار است: 📝《به گزارش خبرگزاری حوزه، هیئت تحریریّه بحث جنجالی طلبگی کانون ادبیات عرب مدرسه علمیه مهدی موعود(عج) قم در پیام رسان ایتا، فرازی از خطبه غدیر خم را در بوته نقد ادبی (لغتی، صرفی، نحوی و بلاغی) قرار داده است》 ☝️👈 جهت مطلب، کلیک بفرمایید:👇 💢💢🗞📰❌❌ https://www.hawzahnews.com/news/913460/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%AA%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C-%D8%B7%D9%84%D8%A8%DA%AF%DB%8C 💢💢🗞📰❌❌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا