چکیده جلسه چهاردهم تفسیر المیزان سوره حمد ...
موضوع جلسه:توضیح العالمین ...
• بندگان یا عبدالله هستند یا عبدالهوا ،عبدالهوا کسی است که بنده ی هواهای نفسانی اش می شود ، ملاک و معیار در زندگی اش خواسته های نفسانی اش است ، احساساتش است " ارایت الذی من اتخذ الهه هواه".
• هواهای نفسانی می شود خوش آمدنی ها و بد آمدنی ها
• اگر انسان بتواند احساساتش را منور به نور عقل بکند دیگر تابع هواهای نفسانی نیست.
• میزان و معیار زندگی باید واقعیات باشد نه احساسات، در این صورت شخص از عبدالهوا شدن نجات پیدا می کند و به سمت عبدالله شدن پیش می رود.
• علت عبدالهوا شدن این است که رب شخص نفسانیت شده است، پس ناچار است در برابرش کرنش کند.
• منظور از عالمین در الحمدلله رب العالمین
سه احتمال در این مورد هست:
اول به معنای همه ی موجودات،
دوم به معنای نوع نوع،نوع جماد نوع حیوان و.... ،
سوم به معنای صنف صنف ،صنف مهندسین صنف طلاب و... .
به نظر می رسد منظور صنف صنف است چون در این جا دین به معنای جزاء است و جزاء هم مربوط به جن و انس است پس مراد از عالمین عوالم جن و انس است و جماعت های آنان.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
22.10.98(ج۳۹)و لا تدرکه الابصار.mp3
25M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا...
جلسه سی و نهم
98.10.23(ج۴۰)و لا تدرکه الابصار...mp3
12.44M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا...
جلسه چهلم
98.10.28(ج۴۴)مطلب هشتم.mp3
8.21M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
مطلب هشتم : آیا مباحث ماهیت از جملۀ محمولات فلسفی است ؟
نظر اول:مباحث ماهیت جزء مسایل فلسفی نیست ولذا استطرداً در فلسفه بحث می شود.
نظر دوم:مباحث ماهیت جزء مسایل فلسفی است واز عوارض ذاتی موضوع فلسفه است.
جلسه چهل و چهارم
98.10.28(ج۴۲)اقسام علت فاعلی (بالطبع).mp3
9.41M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل السادس
اقسام علت فاعلی
فاعل بالطبع
جلسه چهل و دوم
98.10.28(ج۴۱) لم تدرکه الابصار .mp3
9.31M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا...
جلسه چهل و یکم
چکیده جلسه (۱۵) تفسیر المیزان سوره حمد ....
موضوع جلسه:
توضیح مالک یوم الدین،ایاک نعبد و ایاک نستعین ....
• عبودیت از مسیر حق می گذرد،اگر انسان عبدالهوا شود،عبدالعادات شود ،بنده ی خوش آمدن ها و بدآمدن ها شود ،در اختیار همان هاست لذا مالک او می شوند و زمام کارش را به دست می گیرند و باید و نباید او را رقم می زنند ،رحمن و رحیم او می شوند پس قابل حمد می شوند و وقتی آنها را حمد کرد عبد آنها می شود .
• حمد انسان به چیزی تعلق می گیرد که رحمت عام و خاص او را تضمین کند، عاقبت او را تضمین کند، برای او برنامه داشته باشد، مالک او باشد ،در برابر چنین ویژگی هایی کرنش می کند و او را به عنوان رب خود می پذیرد .
• حمد انسان را به بندگی می کشاند ،اگر حمد متمرکز بر زیبایی حقیقی،مالک حقیقی،رحمن رحیم حقیقی شود، نه مالک متوهم، نه رحمن و رحیم متوهم ،نه رب متوهم، باید به خدا گفته شود ایاک نعبد و ایاک نستعین .
• یکی از فنون مشاوره برای این که شخص عملی را ترک کند ،این است که زیبایی آن عمل برای او از بین برده شود و زشتی آن عمل به او نمایانده شود به این صورت که ربوبیت، رحمت و مالکیت آن عمل زیر سوال برده شود و مورد خدشه قرار گیرد.
در مورد مالک یوم الدین دو تلفظ هست مَلِکِ یوم الدین به معنای پادشاه روز قیامت و دیگری مالک یوم الدین که مالک در آن چیزی است که هستی مملوک وابسته به هستی اوست،مستقل از مالک نمی تواند وجود داشته باشد،در حیطه ی خواست و مشیت مالک است. در معنای اول مالکیت نیست و پادشاه کار حکومت را بر عهده دارد و مالک مردم نیست بلکه امور زندگی مردم را تدبیر می کند.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
98.10.29(ج۴۵).mp3
9.18M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
مطلب هشتم : آیا مباحث ماهیت از جملۀ محمولات فلسفی است ؟
نظر دوم:مباحث ماهیت جزء مسایل فلسفی است واز عوارض ذاتی موضوع فلسفه است.
جلسه چهل و پنجم
98.10.30(۴۶ج).mp3
9.31M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
مطلب هشتم : آیا مباحث ماهیت از جملۀ محمولات فلسفی است ؟
نظر دوم:مباحث ماهیت جزء مسایل فلسفی است واز عوارض ذاتی موضوع فلسفه است.
جلسه چهل و ششم