eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
⏳حساسیت به انحراف کم شد، شیخ فضل‌الله به دار کشیده شد رهبر انقلاب: چه شد که غربی‌ها، مشخصا انگلیسی‌ها، در این مساله [مشروطه] کامیاب شدند؛ از چه شگردی استفاده کردند که کامیاب شدند. در حالی که مردم که جمعیت اصلی هستند، می‌توانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضل‌الله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ قاعده‌ی قضیه این بود. به نظر من مشکل کار از این‌جا پیش آمد که اینها توانستند یک عده‌ای از اعضای جبهه‌ی عدالت‌خواهی - یعنی همان اعضای دینی و عمدتا علما - را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند... انسان می‌بیند که حساسیت آنها را در مقابل انحراف کم کرده‌اند؛ اما حساسیت بعضی‌ها مثل مرحوم آشیخ فضل‌الله باقی ماند... یک جمع دیگری از همین جبهه، این حساسیت را از دست دادند و دچار خوش‌باوری و حسن‌ظن و شاید هم نوعی تغافل شدند. البته انسان حدس می‌زند که بعضی از ضعف شخصیتی‌ها و ضعف‌های اخلاقی و هوای نفس بی‌تاثیر نبود. ۱۳۸۵/۰۲/۰۹ 🗓 یازدهم مرداد مصادف با سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری از رهبران نهضت مشروطه در سال ۱۲۸۸ هجری شمسی ⏳تاریخ ایران و جهان به روایت رهبر انقلاب 💻 Farsi.Khamenei.ir
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
[In reply to کانال امام خمینی (ره)] ❇️ بر سرِ دار اعدام شیخ فضل‌الله، غفلت مردم یا علما 🔰 اصل دوم متمم قانون اساسی که نظارت علما بر مصوبات مجلس را به همراه داشت، با تلاش‌های شیخ فضل‌الله نوری تصویب شد ولی گویی با این وصله و پینه‌ها مشروطه مشروعه نمی‌شد! 🔰 آنها در اعتراض به شرعی نبودن حکومت مشروطه فعلی، در حرم حضرت عبدالعظیم تحصن کردند. 🔰 اما برخی دیگر از جمله آقایان بهبهانی و طباطبایی همراهی نکردند و همین اختلاف در تهران موجب دودستگی در نجف نیز شد. 🔰 عده‌ای از مراجع نجف موافق استمرار مشروطه بودند و عده‌ای مانند شیخ فضل‌الله نوری مخالف مشروطه و موافق مشروطه مشروعه در عمل بودند. 🔰 شیخ فضل‌الله معتقد بود: «اساس قانون مشروطه حالیه، لباسی است به قامت فرنگستان دوخته و خارج از قانون الهی و کتاب آسمانی است.» (۱) 🔰 در مقابل روحانیون مدافع مشروطه مانند میرزای نائینی از میان بد و بدتر، یعنی مشروطه و استبداد، بد را که همان مشروطه بود انتخاب می‌کردند. (۲) 🔰 از سوی دیگر روزنامه‌ها به رهبری جریان روشنفکر غرب‌گرا علت پیشرفت اروپا را کنار گذاشتن کلیسا القا کرده و بیش از گذشته اسلام و روحانیت را مورد تمسخر و توهین قرار می‌دادند. 🔰 اختلافات درونی روحانیت در کنار تبلیغات تفرقه‌افکنانه جریان غرب‌زده باعث دودستگی و اختلاف میان مردم شده و در نهایت به اعدام شیخ فضل‌الله در میدان شهر و در میان انبوه جمعیت انجامید. 🔰 اگر چهارسال پیش فلک‌کردن مجتهد یکی از شهرها توانست آتش نهضت را شعله‌ور کند ولی با اختلاف به وجود آمده بین مردم و بین علما دیگر حتی به دار کشیدن مجتهد پایتخت، هیچ آشوبی را بر نمی‌انگیخت. ۱. مهدی انصاری، شیخ فضل‌الله نوری و مشروطیت، رویارویی دو اندیشه، ص ۱۵۸ ۲. محمد سمیعی، نبرد قدرت در ایران، ص ۲۳۵ 📆 شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری @EMAM_COM
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰| *علما ؛پیشگامان مشروطه* 📍علما؛ اساس و در راس جنبش مشروطه بودند. 📍در این جنبش ،مشروطیت و قانون اساسی تحقق پیدا کرد اما در دنباله آن مردم بی طرف ماندند و علما به سراغ کار خود رفتند. 📍 [انگلیسی ها] بقیه را با از صحنه خارج کردند. 📍، *پیش قدم ترین عالم مشروطه به دارآویخته شد* 📍مردم به سفارت کشانده شدند و مشروطه تقدیم انگلیسی ها شد. 📍دنباله آن مشروطه رضاخان و پنجاه سال عقب ماندگی کشوربود. 💠انتشار به مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
31.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ فیلم دیگری از بکارگیری فناوری برای شناسایی مجرمین کشف حجاب حافظان امنیت بدون واهمه از هیاهوی هنجارشکنان در حال تذکر و نهی از منکر و ثبت هویت مرتکبین و مجرمین کشف حجاب می باشند. شناسایی کامل مرتکبین کشف حجاب و ثبت فعالیت مجرمانه آنها توسط نهادهای مربوطه؛ مجازات قطعی در انتظار مجرمین و هنجارشکنان است. الگو بگیریم... نسبت به هنجارشکنی ها بی تفاوت نباشیم تو کلیپ به یه خانم ک جوون هم نیست میگن شما حاج خانمی الان وقت کشف حجاب شما نیست 😂😂😂 ب یکی هم میگن شما با شلوارک میای تو خیابون شاید مردم نخوان بدن زیبای شمارو ببینن😂😂😂 خیلی خوب بود
🔴رزمایش کشوری علمی فرهنگی میقات 11 ▪️ویژه فرماندهان حوزه و پایگاه بسیج دانشجویی برادر سراسر کشور ❇️دوره تخصصی مدیریت و تشکیلات اسلامی با محوریت رفتار سازی فردی و تشکیلاتی 📅زمان: ۱۰ الی ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۲ ⏳مهلت ثبت نام: تا جمعه ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۲ 💬ثبت نام اولیه با ارسال عبارت «میقات 11» به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۲۱۸ 🌐اطلاعات بیشتر در : miqat.ir 📞شماره تماس: ۳۷۰۰۸-۰۲۵(داخلی ۱۴۵) http://eitaa.com/joinchat/3533570061C26a89e033c موسسه جوانان انقلاب اسلامی
✳️ بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ طلبه‌ی جهادگر، طلبه‌ی تلاشگر، طلبه‌ی بسیجی، طلبه‌ای که آماده است تا در میدان های خطر حضور پیدا کند، این طلبه است که اگر با ابزار علم مجهز شد، آن وقت دنیایی در مقابل او دیگر تاب نمی‌آورد... (امام خامنه ای حفظه الله) ۱۳۷۰/۱۲/۰۱ 🔰رزمایش کشوری علمی فرهنگی میقات ۱۱ ✅ ویژه طلاب فعال فرهنگی برادر سراسر کشور 📚 سرفصل ها : 🔹انقلاب اسلامی 🔹مــدیــریت تبلیـــغ 🔹نظام حوزه و روحانیت 🔹مدیریت و تشکیلات اسلامی 🗓 زمان : ۱۰ الی ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۲ ⏳مهلت ثبت نام: تا جمعه ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۲ 💬 ثبت نام اولیه با ارسال عبارت «طلاب ۱۱» 📩 به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۲۱۸ 🌐 اطلاعات بیشتر : www.miqat.ir ☎️ شماره تماس: ۳۷۸۴۰۴۷۵-۰۲۵ 📲 شناسه ایتا : @miqat11 پایگاه اطلاع رسانی l کانال ایتا http://eitaa.com/joinchat/3533570061C26a89e033c 📣 شما هم با انتشار این پیام در مسیر رشد، شکوفایی و ارتقاء علمی و عملی جوانان مؤمن انقلابی موثر باشید. موسسه جوانان انقلاب اسلامی
⚡️نشست تخصصی: تبیین اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه (در مقایسه با آرمانهای ۱۷ گانه سند توسعه پایدار 2030) روز یک شنبه ۱۹ محرم الحرام ۱۴۴۵ (۱۵ مرداد ۱۴۰۲) در شهر مشهد از ساعت ۸ صبح برگزار می گردد. (به فضل الهی) 🗞پیشخوان نشست: https://eitaa.com/olgou4/2990 https://eitaa.com/olgou4
📚معرفی کتاب "حجاب و پوشش در کتاب مقدس و قرآن کریم" در کتابخوان همراه پژوهان ☑️پوشش و زنان در جوامع دینی، نماد و سمبلی از عفت و برخاسته از آموزه های دینی است که در جای جای کتاب های مقدس سه دین ابراهیمی، یعنی یهود، مسیحیت و اسلام به آن پرداخته شده است. حجاب و پوشش در کتاب مقدس و قرآن کریم، نوشتاری است که در آن سعی شده است با پرداختن به پوشش در کتاب های مقدس، به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که آیا کتاب مقدس نیز مانند قرآن کریم، توجه ویژه ای به پوشش زنان کرده است و اگر. ... 🎯مطالعه در اپلیکیشن پژوهان 🌐Pajoohaan.ir ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
29.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
طرح مسئله آزادی تأملی در آراء و افکار مارکس علی فتوتیان مارکس سرمایه‌داری را پروبلماتیزه کرد و آن را به عنوان محوری‌ترین مسئله زیست‌جهان دوره خود مطرح کرد. این مسئله تاکنون مهمترین مسئله انسان معاصر مانده است. تفکرات مارکس طرفدارانش را به انقلاب دعوت کرد انقلابی که در پی گسترش مدرنیته بود. از این نظر مارکس متفکری منحصر به فرد در قرن 19 است. برای درک مارکس لازم است که حال و هوای قرن 19 را دریابیم زمانی که مسئله آزادی برای او اهمیت پیدا می‌کند درسگفتار طرح مسئله آزادی در ابتدا به دنبال طرح متن رساله دکتری مارکس است. متن بسیار مهمی که به آن کمتر توجه شده است در این رساله تفاوت فلسفه طبیعت دموکریتوس و اپیکوروس مطرح شده است همچنین درباره نقد(معنایی متفاوت از کانت)و جایگاه نقد به دین از منظر مارکس بحث می‌شود. ▪️8 جلسه ۱۲۰ دقیقه‌ای ▪️ آغاز: 9 مردادماه ▪️ زمان: دو‌شنبه‌ها 20 - 18 ▪️ حضوری و مجازی تلگرام،بله‌وایتا👈 ۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶
سیاست بین الملل:ژئوپولتیک، امنیت و استراتژی دکتر آرش رئیسی‌نژاد این درسگفتار نگاهی جامع و منسجم به سیاست بین‌الملل در سده اخیر است. سیاست بین‌الملل را می‌توان با خلاصه‌کردن تاریخ سیاسی بین‌الملل و یا صرف برشمردن نظریه‌های روابط بین‌الملل ارائه کرد؛ با این حال، ذکر رخدادها بدون نقب‌زدن به «چرایی» و «چگونگی» برآمدن رخدادها و بررسی «پیامدهای» آن‌ها سطحی خواهد بود. برای پرهیز از درافتادن در دام چنین تحلیل‌های سطحی، سیاست بین‌الملل را می‌باید درهم تنیده با بنیان‌های سه‌گانه آن-«ژئوپولتیک»، «امنیت» و «استراتژی»- دید. به همین دلیل، مفاهیم کلیدی این سه حوزه و پیامدهای آن در سطح بین‌المللی معرفی می‌شوند. این درس به تکامل مفهوم امنیت و اهمیت آن با تکیه بر سه کشور آمریکا روسیه و چین در هزاره نوین می پردازد. بدین ترتیب، این درس شیوه اندیشیدن تحلیلی و نه صرف از برکردنِ تئوری ها برای دانشجویان فراهم است. 1. روسیه: از فروپاشی تا احیا 2. چین: راه ابریشم نوین و قدرت انسانی 3. آمریکا: زوال یا دگرگونی؟ ▪️5 جلسه ۱۲۰ دقیقه‌ای ▪️ آغاز: 14 مردادماه ▪️ زمان: ‌شنبه‌ها 20 - 18 تلگرام،بله‌وایتا👈 ۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶ @roozegareno_ac
💬 | حکمرانی امید 👈🏻 تأملی بر نقش ترویج سواد حکمرانی برای افزایش سرمایه امید و اعتماد عمومی 📝 یادداشتی به قلم دکتر علی‌اصغر پورعزّت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران 🔹 دانش حکمرانی، دانشی اصیل و ارزشمند برای خدمت به عامه مردم جامعه است؛ دانشی که ظرفیت‌های زیادی را برای توسعه اجتماعی و اقتصادی فراهم می‌آورد و به‌ویژه بر امکان اثرگذاری جامعه بر سرنوشت خویش می‌افزاید. 🔹 هرچه بر چالش‌های پیش روی جوامع آینده افزوده می‌شود، اهمیت و ارزش تلاش برای بهبود ارتباطات اجتماعی مؤثر میان حکمرانان و عامه مردم، بیشتر در کانون توجه قرار می‌گیرد. با این ملاحظه مهم که مقدمه هرگونه ارتباط مؤثر برای ایجاد اعتماد عمومی، برخورداری از زبان مشترک است. 🔹 سرمایه امید، مهم‌ترین سرمایه سیستم حکمرانی در هر جامعه است. با این تأکید که جامعه ناامید، پیشاپیش فروپاشیده است؛ بنابراین هر آنکه حرکتی در جهت توسعه امید عامه مردم انجام دهد، حرکتی در جهت حفظ امنیت و اقتدار ملی انجام داده است و هر آنکه در هر لباسی، به هر دلیلی و به هر شکلی، امید عامه را مضمحل سازد و جلوی حرکت‌های اصلاحی برای توسعه امید عامه مردم را بگیرد، دانسته یا نادانسته، اقدامی در جهت منافع دشمن و فروپاشی اجتماعی انجام می‌دهد. 🔹 در این امتداد، به‌صراحت تأکید می‌شود که دانش حکمرانی، دانش نجات‌بخش عامه مردم و جامعه است و تسری آن به میان همگان، برای اقتدار ملی و توسعه اجتماعی و اقتصادی، ضرورتی تردیدناپذیر دارد. 🔍 ادامه یادداشت را بخوانید👇 khl.ink/f/53487
💬 | مبلغ؛ حلقه وصل مردم و جریان علم و تمدن 📝 یادداشتی به قلم دکتر محمدهادی همایون عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) 🔹 موضوع تبلیغ یکی از عناصر و ارکان جدانشدنی وظایف حوزه‌های علمیه در کنار تولید علم است. همان‌طور که رهبر انقلاب هم فرمودند «تبلیغ» وسیله و ابزار رسیدن به اهداف دین خداست. انقلاب اسلامی مردم ایران برخلاف انقلاب‌های دیگر که شاید مبتنی بر جنبش‌های مسلحانه و غیره بوده‌اند، انقلابی مبتنی بر آگاهی مردم بود و در جریان آن ارتباط محکمی بین علما و مردم و همه ارکان جامعه برقرار شد. اگر قرار باشد به سمت تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی ظهور برویم، در آنجا هم مسئله آگاهی مطرح خواهد بود. بدون آگاه شدن عموم مردم نمی‌توانیم مسیری را که پیش رو داریم به‌راحتی طی کنیم. این آگاهی در گرو آموزش و تبلیغ است. 🔹 آموزش بخشی از این جریان است و تبلیغ بخش دیگری از آن بوده که بخش مهم‌تر و بزرگ‌تری است؛ چون قسمت قابل‌توجهی از مردم چه در مدرسه و چه در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه درگیر فرآیند آموزش می‌شوند؛ ولی موضوع عموم مردم موضوع تبلیغ است. 🔍 ادامه یادداشت را بخوانید👇 khl.ink/f/53490
📺برنامه زنده 🔻به بهانه سالگرد جنبش مشروطه و اعدام شهید شیخ فضل الله نوری 🔹نسبت ما با غرب مدرن 🔸چرا تجویز غرب گرایانِ ایرانی همواره به فاجعه ختم می شود؟ ♦️دکتر شهریار زرشناس، عضو هیات علمی دانشگاه ⏰شنبه چهاردهم مردادماه ،ساعت ٢٢،شبکه افق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شروع تاریخ تجددمآبی ایران از کی بود؟ 🔸دکتر شهریار زرشناس (عضو هیات علمی دانشگاه): 🔹در اواخر قاجاریه، با غربی مواجه شدیم که بعد از رنسانس و انقلاب صنعتی، در پی جهانی کردن فرهنگ خود بود و ما هم در وضعیت فرود تاریخی خود بودیم و شناختی هم از غرب نداشتیم. 🔹کوششی سازما‌ن‌یافته از نظام غرب جهانی برای توسعه فرهنگی شروع شده بود که تاریخ تجددمآبی ما از همان زمان شروع شد. ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
30.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺آیا قاجاریه راهی جز امضای ترکمنچای و گلستان نداشت؟ 🔹امیرحسین ثابتی: برخی افراد مثل دکتر زیباکلام و دکتر ظریف می‌گویند قاجار به اندازه وسع خودش تلاش کرد و چاره‌ای جز پذیرش ترکمنچای و گلستان نداشت؛ آیا این حرف درست است؟ 🔸دکتر شهریار زرشناس (عضو هیات علمی دانشگاه): پیش از قاجاریه، بارها در مقابل غرب پیروز شده بودیم و حتی آقامحمدخان فتوحات زیادی داشت. حالا برخی می‌گویند وقتی می‌دانستیم می‌بازیم، چرا با روسیه جنگیدیم؟! ▪️اینگونه نبود که ما بازنده محتوم باشیم، چه اینکه 20 سال قبل از قرارداد گلستان، در مقابل روسیه پیروز شده بودیم و در زمان فتحعلیشاه، میزان تجارت خارجی دو کشور، سه برابر به نفع ایران بود. 🔸علت باخت ایران، در بازی پیچیده‌ی جریان فراماسونری نفوذی در درباره قاجار نهفته است، روشن‌فکران غرب‌گرایی مثل میرزاحسن خان ایلچی و میرزا عسگرخان ارومی که خود نوشته‌اند انتخاب شده بودند و به غرب فرستاده شده بودند تا عضو فراماسونری شوند و در دولت ایران نفوذ کنند. ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ریشه‌یابی مشکلات دیروز و امروز از نظرگاه رویارویی ایران با مدرنیته غربی 🔸دکتر شهریار زرشناس (عضو هیات علمی دانشگاه): 🔹اگر تورم داریم که حتما داریم، اگر بخش غیر مولد بزرگ و مولد کوچک داریم، اگر ویژه‌خواری و مدیر فاسد و ناکارآمد داریم، همه به خاطر همان ساختی است که مدرنیته غربی برای ما به ارمغان آورده است. 🔹تا زمانی که در سایه فرهنگ ایرانی و اسلامی بودیم، یکی از تمدن‌های بزرگ جهانی بودیم و جریانی عظیم از فلسفه، ادبیات، هنر و صنعت داشتیم ولی تمام مشکلات دیروز و امروز ما از ترافیک خیابان‌ها تا معماری کج و کوله و کوچه‌های باریک و مسائل اقتصادی و فرهنگی، به همین مسئله یعنی رویارویی ایران با مدرنتیه غربی و مسئله نفوذ بر می‌گردد. 🔹مدرنتیه غربی ما را در این فرهنگ جهانی سهیم نکرد، بلکه هر آنچه داشتیم از ما گرفت و یک فرهنگ شبه مدرنیته به ما دادند که حتی روشنفکران سکولار هم به آن اذعان دارند. ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺انقلاب اسلامی؛ رستاخیزی در فضای تقابل با شبه مدرنتیه غربی 🔸دکتر شهریار زرشناس (عضو هیات علمی دانشگاه): 🔹از بین رفتن استقلال، از بین رفتن توانمندی و اقتدار و بحران هویت، ره‌آوردهای شبه مدرنیته غربی برای ایران بوده و به نظرم تجربه صد ساله این موضوع، موجب شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد. 🔹انقلاب اسلامی موجب شد جامعه ایرانی به قابلیت‌های تمدن ایران و اسلامی برگردد، گویا رستاخیزی در فضای تقابل با شبه مدرنیته رخ داده باشد و این انقلاب، استقلال سیاسی را به کشورمان برگرداند، عزت و اقتدار ملی را احیا کرد تا در عرصه جهانی عرض اندام کنیم. ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شهریار زرشناس: مشکلات اقتصادی امروز ریشه در دوره ناصری و رضاخانی دارد 🔸دکتر شهریار زرشناس (عضو هیات علمی دانشگاه): 🔹مشکلات اقتصادی ما ثمره 44 سال حاکمیت جمهوری اسلامی نیست، بلکه ثمره تفکرات اقتصادی شبه مدرنتیه‌ای است که زمینه اصلی آن به دوران پهلوی و رضاخانی بر می‌گردد و حتی می‌توان رگه‌های اصلی آن را در دوره ناصری جستجو کرد. 🔹دکتر ظریف می‌گفت چرا «سازشکاری» فحش است و «مقاومت» ستایش می‌شود؛ در حالیکه اگر ما به دنبال سازش و پذیرش آنچه نظام جهانی می‌گوید را قبول کنیم، از نظر اقتصادی وضعیت بدتری خواهیم داشت که نمونه بارز آن ژاپن و کره هستند. 🔹ژاپن تا سال‌ها اقتصادی مخصوص به خود داشت و امپراطور میجی هم بدون اینکه از اقتصاد نظام جهانی تبعیت محض کند، نوعی رنسانس بومی را پیاده‌سازی کرد اما در نهایت این ژاپنی که با غرب در ارتباط است، جامعه خوشبختی نیست، مردمش بالاترین میزان افسردگی و خودکشی را دارند و با اینکه از نظر اقتصادی به یک قدرت تبدیل شده‌اند ولی از نظر سیاسی، نیمه مستقل هستند. ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺دکتر زرشناس: کسانی امروز منتقد اقتصاد هستند که سال‌ها سیاست‌های خودشان در ایران اجرا شده است 🔸دکتر شهریار زرشناس (عضو هیات علمی دانشگاه): 🔹کسانی باید پاسخگوی 30 سال مشکلات اقتصادی ایران باشند که نظراتشان در اقتصاد ایران اجرا شده و حالا در رسانه‌هایشان نشسته‌اند و قیافه منتقد به خود گرفته‌اند. 🔹کسانی که آمدند روی همین صندلی نشستند و منتقد بودند، باید پاسخگو باشند نه منتقد، چون سیاست‌های خودشان بوده که سال‌ها در اقتصاد ایران اجرایی شده است. 🔹مگر مصر سفارت آمریکا را تسخیر کرده که امروز اقتصادش به این حال و روز افتاده؟ پرو که یکی از بی نواترین اقتصادهای دنیا را دارد، دقیقا ثمره نسخه‌های اقتصاد جهانی غرب و جریان‌های نئولیبرالی است. 🔹سیاست نئولیبرالی دانشگاه‌ و بیمارستان پولی از دوره هاشمی در ایران اجرا شد، و این هم نتیجه‌ی آن است؛ و اگر هم سیاست‌هایشان کامل اجرایی می‌شد، قطعا وضع بدتر بود. ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺راهکار دکتر زرشناس برای تدوین نسخه‌ای بومی برای اقتصاد ایران 🔸دکتر شهریار زرشناس (عضو هیات علمی دانشگاه): 🔹همچنان بر مبنای نسخه‌ اقتصاد نئولیبرالی عمل می‌کنیم و هنوز نسخه جایگزینی برای آن ارائه نشده است. 🔹دولت باید فراخوان بدهد و اشخاص و اندیشکده‌ها، طرح‌هایی را ارائه دهند و دولت هم باید اندیشکده و مجموعه‌ای را تشکیل دهد و این ایده‌ها را در کنار تجربه 30 کشور دیگر که می‌خواستند از اقتصاد نئولیبرالی جدا شدند مورد بررسی قرار دهد و با اتکا به نیازهای بومی، نسخه‌ای جدید بدهد. ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تنها راهی که پیش روی جامعه ایران است! 🔸دکتر شهریار زرشناس (عضو هیات علمی دانشگاه): 🔹در مقابل جریان مدرن که یک شاخه رادیکال و یک جریان روسی داشت، جریان دیگری وجود داشت که می‌گفتند روسیه نباید کاملا مدرن شود، زیرا مدرنیته ره‌آوردی برای این کشور ندارد و نوعی نهیلیسم است و داستایوفسکی یکی از نمادهای این جریان به شمار می‌رود. 🔹آنها عقیده داشتند روسیه رسالت خاص خود را دارد و باید راه خودش را برود ولی اگر به راه مدرنتیه برود، شکست خواهد خورد. 🔹حالا ما هم در ایران چاره‌ای نداریم جز اینکه به مسیر خودمان برگردیم و اینجا، مسئله انتخاب هم نیست، راهی به جز این نخواهیم داشت زیرا مدرنیته یک امر به پایان رسیده است و نمی‌تواند دیگران را زیر چتر خود قرار دهد و نتیجه شبه مدرنتیه هم همینی است که می‌بینیم. ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
35.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺دکتر زرشناس: تمام شکست‌های ایران ناشی از جریان شبه مدرنیته است 🔸دکتر شهریار زرشناس (عضو هیات علمی دانشگاه): 🔹جریان تجددمأب طی اواخر دوره قاجار در ایران شکل گرفت و تمام شکست‌های آن دوره هم نتیجه همین جریان شبه مدرنیته است. 🔹سرآغاز رسمی تجددمآبی و به عبارتی غرب‌زدگی منفعلانه در ایران، از مشروطه شروع شد. 🔹بعد از آن بود که شاهد تشدید دیکتاتوری مثل رضاخان بودیم و اقتدار و عزت ایرانی کاهش یافت. ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
low.mp3
11.37M
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا» 👈🏼موضوع: به بهانه سالگرد جنبش مشروطه و اعدام شهید شیخ فضل الله نوری 🔹نسبت ما با غرب مدرن 🔸چرا تجویز غرب گرایانِ ایرانی همواره به فاجعه ختم می شود؟ 🔰صوت کامل گفت‌وگو با: 👤دکتر شهریار زرشناس/ عضو هیات علمی دانشگاه کیفیت پایین - 11 مگابایت ◽️ شنبه چهاردهم مرداد 1402 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh