eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ امام معصوم(ع) در مأمور می‌شود که منزلتی از قرآن را در عالَم جاری کند. «حضرت رسول(ص) برای هدايت مردم دو چيز آوردند: يكی كتاب الهی و ديگری هم (ع). قرآن از طريق امام(ع) در عالَم و جامعه و باطن انسان جريان پيدا می‌كند. اگر فردی بخواهد به حقيقت قرآن برسد، از طريق امام(ع) می‌رسد. جامعه و عالَمِ تكوين هم همين‌گونه است. امام(ع) طريق جريان هدايت قرآن است و امام(ع) است كه قرآن را در عالَم جاری می‌كند. امام است كه در شب قدر، آن منزلتی از قرآن كه بايد در عالَم جاری بشود، به ايشان می‌رسد و حضرت مأمور به تحقق و جريان قرآن در عالَم می‌شوند كه كدام كلمه از قرآن و کدام انوار بايد جاری بشود». ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️درهایی که در شب قدر به روی مؤمنین باز می‌شود هیچ زمان دیگری باز نمی‌شود. 🔹 در همه شب‌ها باب رحمت الهی باز است، ولی شب قدر رزق خاصی دارد که با تمام سال متفاوت است. 🔹 در شب قدر که است رزق خاص و ویژه‌ای برای مؤمنین قرار داده می شود. 🔹 درهایی که در شب قدر به روی مؤمنین باز می‌شود هیچ زمان دیگری باز نمی‌شود. 🔹 اگر خدای متعال محبت اهل بیت (علیهم‌السلام) را روزیِ انسان کند آن فرد به خیرِ دنیا و آخرت رسیده است. 🔹 رزق‌های خاص مثل رزق همراهیِ یاران امام حسین (علیه السلام) در و در مسیر ایشان، در چنین شب‌هایی مقدر می‌شود. 🔹 مهم‌ترین روزیِ این شب‌ها این است که انسان بتواند در قرار بگیرد. از حضرت بخواهیم که ما را در جبهه کفار و منافقین قرار ندهد. امشب شبی است که این امر را از خدا بخواهیم که در صف یاران حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) و در زمره قرار گیریم. 🔹 باید از خدا بخواهیم موانعی که انسان را از خودش و اولیائش جدا می‌کند را از مسیرمان بردارد. اگر کسی می‌خواهد همراه امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) باشد باید از دنیا بزرگ‌تر شود و دل بکَنَد؛ چون انسان را از ولی خدا جدا می‌کند. مؤمن باید با دنیا تصفیه‌حساب کند و دنیا و مادیات در نگاهش کوچک باشد تا بتواند به مقام معیت امام زمانش برسد. ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ شب قدر یعنی یک شب که با ولیّ‌ِ خدا سالک باشی، بهتر از هزار ماه است که خودت راه بروی. «درك شب قدر، غير از بيدار بودن است. ممكن است آدم بيدار باشد، ابوحمزه بخواند، دعای جوشن كبير بخواند، همهٔ‌ كارها را بكند ولی به درك شب قدر نرسيده باشد. درك شب قدر امر ديگری است؛ ورود به محيط ايمن الهی است. اگر انسان توانست خودش را به ولیّ‌ِ خدا برساند، در كنار او بيش از هزار ماه جلو رفته است و اگر نرساند، هزار ماه هم كه خودش بدود آن كار را نمی‌كند. يك شب كه با ولیّ‌ِ خدا سالك باشی و به آن وادی أيمن راه یابی، آن يك شب از هزار ماه كه خودت راه بروی بهتر است». ☑️ @mirbaqeri_ir
دعای جوشن کبیر .pdf
694.3K
↖️ متن کامل دعای جوشن کبیر، به همراه ترجمه فارسی (pdf) 💥 «خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ»، یعنی طلبِ رهایی از محیطِ ولایت طواغیت «یکی از اموری که در شب قدر تقدیر می‌شود، «عِتق من النار» است؛ اینکه دعای جوشن کبیر را می‌خوانیم و هزار اسم خدا را واسطه قرار می‌دهیم، از خدا چه می‌خواهیم؟ می‌خواهیم که ما را از آتش جهنم نجات بدهد. این «عِتق من النار» و خلاصی از آتش، که در دعاهای ماه رمضان مکرر آمده است، یعنی چه؟ این همان ورود به وادی ولایت است. کسی که اقتحام به وادی ولایت می‌کند و وارد وادی ولایت می‌شود از «نار» نجات پیدا کرده است (فَإِنَّ اَللَّهَ فَكَّ رِقَابَكُمْ مِنَ اَلنَّارِ بِوَلاَيَتِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ). گویا این نار، باطنِ ولایتِ طاغوت است؛ در روایات آمده: «وَلَايَةُ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ هِيَ النَّارُ» (نار ولایت دشمنان نبی اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است). باطن دشمنان نبی اکرم (ص) و اهل بیت (ص) که اولیاء طاغوت هستند، «نار» است. آیه قرآن همین را می‌گوید: «أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ»؛ وقتی از خدا رویگردان‌اند حاصلش این است که دل به این اولیاء می‌بندند؛ چون راه سومی نیست. وقتی دل بستند خودشان برده آتش می‌شوند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🌙سخن نگاشت | برتر از هزار ماه 🔻 ليْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ 🌸 پيامک ويژه سحرهای ماه مبارک رمضان؛ هر روز در👇 @Khamenei_ir
یا اَبَاالحَسَنِ یا اَمیرَالمُؤمِنینَ یا عَلیَّ بنَ اَبی طالِبٍ...
کلام جدید۱۳.mp3
14.17M
🔰 تدریس کلام جدید استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع منشا دین(۳) 🔻 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر | ۱۷رمضان ۱۴۴۱ 🆔 @khosropanah_ir
تفسیر استدلالی ضرورت بعثت پیامبران .ogg
16.33M
🔰 تفسیر استدلالی آیه ۲۱۳ بقره ضرورت بعثت انبیاء، استاد عبدالحسین خسروپناه 📆 ۲۳ اردیبهشت ۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
(15).mp3
17.09M
💠 در محضر قرآن 💠بازخوانی«» در کلام 🔰موضوع : بعثت در نبوت ❇️ مشخصات دوره: 🎙 استاد: حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای حفظه الله 🌸خلاصه جلسات ماه‌رمضانی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال۵۳ در مشهد 🗂 ۲۸ جلسه 💾 میانگین حجم فایلها: ۱۲ مگابایت ⏰ میانگین زمان جلسات: ۱۰ دقیقه 🔰 زمان بارگزاری فایل ها: 🌙در ماه رمضان 🔺 هر روز صبح @corona_bye
19_Jalase-16.mp3
9.09M
💠 در محضر قرآن 💠بازخوانی«» در کلام 🔰موضوع : رستاخیز اجتماعی نبوت ❇️ مشخصات دوره: 🎙 استاد: حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای حفظه الله 🌸خلاصه جلسات ماه‌رمضانی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال۵۳ در مشهد 🗂 ۲۸ جلسه 💾 میانگین حجم فایلها: ۱۲ مگابایت ⏰ میانگین زمان جلسات: ۱۰ دقیقه 🔰 زمان بارگزاری فایل ها: 🌙در ماه رمضان 🔺 هر روز صبح التماس دعا @corona_bye
جلسه بیستم _ سامانه جامع فراگیری الکترونیک دفتر فناوری حوزه علمیه خراسان.mp3
12.8M
💠 در محضر قرآن 💠بازخوانی«» در کلام 🔰موضوع : هدف های نبوت ❇️ مشخصات دوره: 🎙 استاد: حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای حفظه الله 🌸خلاصه جلسات ماه‌رمضانی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال۵۳ در مشهد 🗂 ۲۸ جلسه 💾 میانگین حجم فایلها: ۱۲ مگابایت ⏰ میانگین زمان جلسات: ۱۰ دقیقه 🔰 زمان بارگزاری فایل ها: 🌙در ماه رمضان 🔺 هر روز صبح @corona_bye
(18).mp3
13.11M
💠 در محضر قرآن 💠بازخوانی«» در کلام 🔰موضوع : نخستین نغمه های دعوت ❇️ مشخصات دوره: 🎙 استاد: حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای حفظه الله 🌸خلاصه جلسات ماه‌رمضانی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال۵۳ در مشهد 🗂 ۲۸ جلسه 💾 میانگین حجم فایلها: ۱۲ مگابایت ⏰ میانگین زمان جلسات: ۱۰ دقیقه 🔰 زمان بارگزاری فایل ها: 🌙در ماه رمضان 🔺 هر روز صبح 🖌 @moosabnejafar 💠💠💠💠💠💠
🔸طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن | خلاصه جلسه هفدهم: هدف‌های نبوت 👈 تشکیل کارخانه انسان‌سازی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن (علیه‌السلام) مشهد جلساتی با عنوان «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» داشته‌‌اند و طی آن به «تبیین پایه‌های تفکر اسلامی» بر مبنای آیات قرآن پرداخته‌اند. ایشان با اشاره به اهمیت این مباحث گفته‌اند: «این جلسات، پایه‌های فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی است.» ۱۳۸۱/۰۴/۰۴ پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان المبارک ۱۴۴۱ خلاصه‌ی این سخنرانی‌ها را منتشر می‌کند. شما مخاطبین عزیز با مطالعه‌ی این محصول، ضمن اطلاع از روند کلیِ بحث هر جلسه با کلیدواژه‌های مهم، آیات اصلی، نکات کلیدیِ بحث و بُرش جذابی از متن کتاب آشنا می‌شوید. چکیده‌ی جلسه هفدهم که اختصاص به موضوع «هدف‌های نبوت» دارد را از اینجا مطالعه کنید: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45589
🎯 احمد مروی: من آیت الله نیستم! 🔸متولی آستان قدس رضوی، در نامه‌ای به مدیرکل صدا و سیمای خراسان از به کاربردن عنوان «آیت‌الله» برای او انتقاد کرد. ✍️ متن نامه بدین شرح است: جناب آقای نصرپور، مدیر کل محترم صدا و سیمای استان خراسان رضوی، سلام علیکم ورحمت الله. چند روز قبل در برنامه چهلمین روز وفات مرحوم آیت الله سید جعفر کریمی، ویژه برنامه‌ای پخش شد که مصاحبه‌ای با این جانب در آن بود و در زیرنویس برنامه عنوان آیت‌الله برای این جانب بکار رفته بود که جدا تعجب کردم. لذا از جناب عالی مؤکداً می‌خواهم از این واژه بزرگ که بنده لایق آن نیستم، استفاده نشود. این تعارف نیست، حقیقت است و حتما رعایت شود. سپاسگزارم 🌹 به سهم خود از این اقدام تحسین برانگیز جناب مروی تشکر می‌کند. 🔍بفرمایید حوزه بی سانسور👇 http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🔰 لوح | امیر مهربانی‌ها 🔺️ رهبر انقلاب: کسانی که به فقرا کمک کنند و به خانواده‌های مستضعف سر بزنند، زیادند؛ اما آن کسی که اوّلاً این کار را در دوران حکومت و قدرت خود انجام دهد، ثانیاً کارِ همیشه‌ی او باشد، ثالثاً به کمک کردن مادّی اکتفا نکند؛ برود با این خانواده، با آن پیرمرد، با این آدم نابینا، با آن بچه‌های صغیر بنشیند، مأنوس شود، دل آنها را خوش کند، فقط امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. 💻 @Khamenei_ir
🔻آیت الله جوادی آملی اگر کسی اهل بود، دليل نيست که او بتواند کشور و حوزه استحفاظی خود را خوب اداره کند. دعای کميل ضروری و نافع است؛ اما هم حتمی است. ✅ @mehrostad_ir
🔻آیت الله جوادی آملی از بهترين دعاهای ماه مبارک رمضان اين است که به ما آموختند که بگوييم: وَ نَبِّهْنِی فِيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِلِين؛ خدايا! ما را از بيدار کن. بدترين خواب، خوابِ روح است. ✅ @mehrostad_ir
◀️ 🔷️🔸️ وجود های نورانی🔸️🔷️ 🔻 کانال رسمی آیت الله اراکی 🆔️ @mohsenaraki_ir
قدرِ «قدر» در نظم جامعه (رویکردی الهیاتی ـ اجتماعی به موضوع «لیله القدر»)   واژگان و مفاهیم مرتبط با مقولۀ «نظم» در قرآن متعدد هستند که از آن جمله می توان به واژگان ذیل اشاره کرد: «ساعه» «عدل»، «اختلاف»، «تفریق»، و «قدر». اینکه کدامیک از این مفاهیمِ قرآنی می‌تواند نقطه عزیمت مناسبی در تحلیل نظم از منظر قرآن باشد، بستگی به غایت و هدف از برقراری نظم در جامعه دارد. اگر هدف از نظم، ایجاد سلسله مراتب در نظام اجتماعی و یا «امت اسلام» باشد، می‌توان در مفهوم نظم بر مفهوم «ترتیب» و «صف» تأکید کرد، اگر تحفظ بر زمان و صرفه‌جویی در آن در سطح جهان اسلام و یا جامعه اسلامی مورد نظر باشد، بالطبع مفاهیمی مانند «وقت» و «ساعت» اهمیت پیدا می‌کند؛ اگر ایجاد آشتی و دوستی از برقراری نظم منظور باشد، باید مفاهیمی مانند «عفو» و «احسان» و پرهیز از «اختلاف» و «تنازع» مورد تأکید قرار بگیرد؛ و اگر غایت از ایجاد نظم، ایجاد جامعه‌ و یا تمدنی مبتنی بر اندازه‌ها و ظرفیت‌ها باشد، آنگاه مفاهیمی مانند «قدر»، «عدل» و «حد» را می‌توان در نظر آورد. واژه قدر در قرآن، هم به معنای اندازه گیری حجمی به کار رفته است مانند آیه «و فجرنا الارض عیونا فالتقی الماء علی امر قد قدر (قمر/12)، و هم به معنای اندازه‌گیری طولی استفاده شده، مانند «وجعلنا بینهم و بین القری التی بارکنا فیها قری ظاهره و قدرنا فیها السیر سیروا فیها لیالی و ایاما آمنین (سبا/18)؛ گاهی نیز به معنای اندازه گیری زمانی به کار رفته، مانند (یدبر الامر من السماء الی الارض صم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون (سجده 5))؛ گاه هم به معنای اندازه‌گیری (و حد و حدود) انسان (من نطفه خلقه فقدره (عبس/19)، یا (الذی خلق فسوی و الذی قدر فهدی (اعلی 2-3)، اندازه‌گیری و تحدید جهان (و الشمس تجری لمستقر لها ذلک تقدیر العزیز العلیم و القمر قدرناه منازل حتی عاد کالعرجون القدیم (یس 38-39)، اندازه‌گیری روزی (و جعل فیها رواسی من فوقها و بارک فیها و قدر فیها اقواتها فی اربعه ایام سواء للسائلین (فصلت/10)، اندازه‌گیری هلاکت (الا امراته قدرناها من الغابرین، نمل 57)، منزلت داشتن و منزلت دادن (و ما قدروا الله حق قدره، 65/زمر)، و به معنای قدرت و سلطه داشتن (فظن ان لن نقدر علیه 87/ انبیاء) مورد استعمال قرار گرفته است. همین معنا در روایات متعدد نیز مورد استفاده واقع شده است. این سخن که «رحم الله امرء عرف قدره و لم یتعد طوره»، «رحم الله امرء عرف قدر نفسه فوقف عنده» یا اینکه «هلک امرؤ لم یعرف قدره»، «العالم من عرف قدره و کفی بالمرء جهلا الا یعرف قدره»، و همین‌طور احادیث دیگری که در مورد «اندازۀ نفس» به کار رفته است، مانند «رحم الله امرء عرف قدر نفسه»، هر یک می‌تواند نقطه عزیمتی برای شکل‌گیری نظم اجتماعی در جامعه باشد. ادامه 👇👇👇 @Habibollah_Babai
آنچه از مجموعه آیات روایات در مورد قدر و اندازه می‌آید که هر چیزی در خلقت قدر و اندازه‌ای دارد، و هر فردی و هر جامعه‌ای در مسیر زندگی خود باید بر اندازه‌ها و حد و حدود خود مراقبت کرده و در قملروِ اندازه‌هایش حرکت کرده و از آن تعدی نکند. اکنون پرسش این است که آیا نظم اجتماعی باید بر ترتیب‌ها (و صف‌ها) باید بنا گردد، یا نظم اجتماعی باید بر اندازه‌ها و حدود هر فرد و هر جامعه ساخته می‌شود؟ آیا نظم اسلامی از ترتیب بیرون می‌آید و یا نظم اسلامی ازاندازه‌ها بوجود می‌آید؟ در هر ترتیبی ضرورتا قدر واندازه وجود ندارد، لیکن در هر قدر و اندازه‌ای، ترتیبی وجود خواهد داشت، چرا که «ترتیب» حاصل «اندازه» است و اگر بر اندازه‌ها مراقبت شود، «ترتیب» در جامعه بوجود می‌آید، ولی ضرورتا «اندازه‌» از «ترتیب» بیرون نمی‌آید. اساسا، گاهی ترتیب‌ها برآمده از نظام عادلانه نیست، بلکه برخاسته از یک نظام ظالمانه است. از سوی دیگر، در «قدر» و «اندازه» نوعی از جامعیت وجود دارد که در «ترتیب» وجود ندارد. قدر نه فقط به نظم زمانی توجه می‌کند و حد و حدود زمان و شرایط زمانی را پاس می‌دارد، بلکه نظم مکانی را نیز مورد توجه قرار داده و حدود مکانی و جغرافیایی را نیز در نظر می‌گیرد. همین‌طور «قدر» نه تنها به نظم انسانی که ارادی است توجه می‌کند، به نظم تکوینی و الهی و اندازه‌های هستی نیز می‌پردازد. به بیان دیگر در قدر، نه فقط قدر زمانی و مکانی لحاظ می‌شود، بلکه قدرهای وجودی نیز ملحوظ واقع می‌شود، در حالی که در ترتیب، صرفا تقدم و تأخر زمانی و مکانی در نظر گرفته شده و در آن (ترتیب) تأکید و تکیه بر تکوین و هستی نیست. در این نگاه، هر «قدر» و «اندازۀ» انسانی، متناسب با قدر و اندازه در هستی تنظیم می‌گردد. همچنین قدر و اندازه بر خلاف مفهوم ترتیب، اندازه‌ها در رزق و روزی را نیز شامل می‌شود. از سوی دیگر، اندازه و قدر، مقولات سلبی مانند نقمت، ضلالت، و شرّ را نیز معلوم کرده و حد و حدود آن را روشن می‌نماید. در چنین نظمی که برآمده از تحدید داشته‌هاست، جلوی طغیان انسانی در تجاوز از حدود و اندازه‌ها گرفته می‌شود. از سوی دیگر، هر میزان هر فردی بر حد و اندازه خود آگاه می‌شود و بر ظرفیت‌ها و داشته‌های نفس خود معرفت پیدا می‌کند (معرفت النفس اجتماعی)، بالطبع در رشد خود و پرورش ابعاد شخصیتی خود آگاه‌تر و موثرتر عمل می‌کند. در حفظ اندازه‌ها، نه فقط همه چیز به موقع رخ می دهد، بلکه هر چیز در محل خود واقع می‌شود. با تحفظ بر اندازه‌ها، مناسبات انسانی نظم و نسقی پیدا می‌کند و مهم‌تر اینکه، هر فردی در حد و اندازۀ خود، می‌تواند حدود و اندازه‌های دیگران را توسعه ببخشد. ادامه 👇👇👇 @Habibollah_Babai
نکته حیاتی و حائز اهمیت اینکه، نگاه «قدرمحور» صرفا بر حدود و مرزهای فردی و اجتماعی تأکید نمی‌کند.  چنین نیست که هر فردی  در خود فرو رود و دامن خود را برچیند تا نظمی بوجود آید. اساسا در آگاهی به اندازه‌های خود و توسعۀ حدودِ (شاید بی‌نهایت) خود، هر فردِ محدود مسیر رشد و توسعه خود را بهتر می‌شناسد، در ایجاد ارتباط و مرابطه (یا ایها الذین آمنوا اصبروا، و صابروا و رابطوا و اتقوا الله) با دیگران نیز موثرتر می‌تواند عمل کند. به دیگر بیان، تحفظ بر اندازه‌ها، صرفا ایجاد محدودیت نیست، بلکه علاوه بر جنبه های سلبیِ حدود و اندازه‌های خود، شناخت اندازه‌ها، تربیت و توسعۀ اندازه‌ها نیز هست. در چنین رویکرد سلبی، با تحفظ (یا تقوی) بر مرزها و خط‌ها (قدر به مثابه حدّ)، امکان تضاد و تصادم از بین می‌رود؛ و در رویکرد ایجابی با تأکید بر داشته‌ها (قدر به مثابه ظرفیت) امکان وحدت و اتصال و انسجام فراهم می شود. به بیان دیگر، نظم به مثابه قدر، صرفا در حل اختلافات و کنترل خشونت نیست، بلکه در یکی شدن، بزرگ شدن، و توسعه یافتگی انسانی نیز هست. قدر صرفا حدّ ایجاد نمی‌کند، بلکه گنجایش درست می‌کند. در توسعه گنجایش‌ها و اندازه‌ها، توجه به اندازه‌های دیگران، تعارف اندازه‌ها (لتعارفوا)، و استفاده از اندازه‌ها برای توسعه اندازه خود (تعاون در اندازه‌ها) اهمیت می‌یابد. قدرها در کنار یکدیگر ظرفیت های بیشتری ایجاد می‌کنند و هر میزان ظرفیت‌ها فزونی می‌گیرد، هماهنگی‌ها و هم افزایی‌ها بیشتر شده و نظم قوی‌تر و متقن‌تری بوجود می‌آید. بدین‌سان در ایجاد نظم اجتماعی از یک  سو، تقوی لازم است تا از حد و اندازه‌ها تجاوزی صورت نگیرد، و از سوی دیگر، تعارف و تعاون در اندازه‌ها لازم است تا قدرها و حدها از محدودیت درآید و هر کسی در مسیر خود، نامحدود شود. آنگاه در رویکردی الهیاتی ـ اجتماعی به موضوع «لیله القدر» می‌توان در پی کارکردهای دیگری هم بود و از شب‌های قدر نه تنها قدر معنوی را جستجو کرده و از نفحات قدریه برای تعالی و سلوک روحی بهره برد، بلکه می‌توان از این شبها در راستای تقدیر اجتماعی  و آنگاه پی‌ریزی نظمی متفاوت اندیشه کرده و از آن بهره‌‌ای و حظّی در راستای صورت‌بندی نظمی خودآگاه و خودخواسته در جامعه داشت.  @Habibollah_Babai
💠 فرایند پایه‌گذاری امت و پی‌ریزی تمدن 🔻 آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر: قرآن مانند دیگر کتاب‌ها نیست که برای آموزش و پژوهش علمی تألیف شده باشد. این کتاب، فرایند دگرگون‌سازی کامل و همه‌جانبه عقلی، روحی و ارادی انسان و فرایند پایه‌گذاری امت و پی‌ریزی تمدن است. ممکن نیست که این مهم به یک‌باره انجام ‌شود، بلکه ماهیت چنین کاری، نیازمند فعالیتی تدریجی است؛ از‌این‌رو باید قرآن کریم به‌تدریج نازل می‌شد تا کار سازندگی را استحکام بخشد و پایه‌های آن را یک‌به‌یک بنا کند و رسوب‌های جاهلیت را با حکمت و پایداری ریشه‌کن سازد. به‌دلیل همین بردباری و حکمت در فرایند دگرگون‌سازی و سازندگی، اسلام در چاره‌جویی مشکلات فردی و اجتماعی و درمان ریشه‌ای نابسامانی‌ها راه تدریج را در پیش گرفته و در برابر برخی از آنها در چندین مرحله مقاومت کرده تا بتواند آن را ریشه‌کن کند. داستان تحریم شراب‌خواری و اعلان تدریجی آن نمونه‌ای از این امر است. اگر قرآن به یک‌باره همه احکام و تعالیم جدیدش را نازل می‌کرد، مردم از آن می‌گریختند و این کتاب نمی‌توانست انقلاب عظیمی را که در تاریخ برپا کرد به ثمر رساند. 🔸علوم قرآن، ص٣٢. 🆔 @shahidsadr
➕/🔻واقعیت منطقه‌الفراغ 🔻منطقه‌الفراغ عبارت است از منطقه و محدوده خالی از تشریع حکم الزامی از سوی شارع مقدس. شهید صدر(ره) می‌گویند یک منطقه‌ای وجود دارد که در آنجا حکم الزامی نداریم. به‌بیان‌دیگر؛ منطقه‌الفراغ را در حوزه مباحات مطرح می‌کند. منطقه‌الفراغ یعنی پهنه جواز و اباحه بالمعنی الاعم که شامل احکام تکلیفی استحباب، کراهت و اباحه بالمعنی الاخص می‌شود؛ نه منطقه خالی از احکام شریعت به‌طورکلی. منطقه‌الفراغ دلالت بر نقص در صورت تشریعیه و قانون‌گذاری اسلام ندارد. ایشان می‌گوید اگر شریعت بخواهد در اصول مختلف همپای عصرها و مکان‌ها پیش برود باید دارای عناصر انعطافی باشد. عنصر انعطاف شریعت همین وجود منطقه‌الفراغ است. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/feqh-nezam/