eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
589 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
10.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 کدام کشور ۲.۵ میلیون کودک کار دارد؟ بسیاری از مردم دنیا تصور می‌کردند در رفاه کامل به سر می‌برند و به این ترتیب، کودکان این کشور هم در آرامش هستند ولی واقعیت چیز دیگری است زیرا بیش از ۲.۵ میلیون کودک کار در آمریکا حضور دارند. 👈آمارها وقتی وحشتناک‌تر می‌شوند که بدانیم ۲۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از کار طاقت‌فرسا، مربوط به همین کودکان است. ۲۰ 🆔 @ofogh_tv
8.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 راز دشمنی غرب با اسلام و مسلمانان، بخش دوم 🔺 مشرق‌عالم کجاست ومشرقیان چگونه می‌اندیشند؟ 📚 @mouood_org @mouood_multimedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 راز دشمنی غرب با اسلام و مسلمانان، بخش سوم 🔺 پیشینه دشمنی غرب با شرق در قرون باستان 📚 📬 لینک خرید از یاران شاپ b2n.ir/972191 @mouood_org @mouood_multimedia
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
#راز_فروپاشی_فرهنگ‌ها_و_تمدن‌ها
💠 معرفی کتاب راز فروپاشی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها 🔸بررسی علل ماندگاری و فروپاشی افراد، گروه‌ها و تمدّن‌ها بر اساس قواعد حاکم بر جهان 🔹برای آنکه قدر و ارزش کتاب «راز فروپاشی فرهنگ‌ها و تمدّن‌ها» دانسته شود، خوب است این را بگوییم که یکی از دغدغه‌های اصلی فلاسفه‌ی تاریخ در قرن‌های مختلف این بوده است که راهی کشف کنند تا قوم یا حکومتی را جاودانه و برقرار سازند. بدین ترتیب، برخی از فلاسفه‌ی تاریخ، اقتصاد را عامل ماندگاری حکومت دانستند و برخی قدرت را و برخی راه های دیگری را پیشنهاد دادند و بر اساس تفکّرات آنها، مکاتب مختلف فکری و سیاسی، همچون سوسیالیسم، کمونیسم و... ایجاد شده؛ امّا چنانچه از اوضاع پربحران جهان، می‌توان دید، این راهکارها همگی باطل و بی‌فایده بوده است. 🔹در سرفصل‌های این کتاب می‌خوانیم: - فلاسفه تاریخ سر در پی حکمت تاریخ - سنّت‌های جاری در تاریخ - راز فروپاشی - فایده تاریخ نزد مورّخان سنّتی - تاریخ و تذکّر - تکرار تاریخ - سنّت‌های ثابت و تبدیل ناپذیر خداوندی - فراز و فرود دولت‌ها و تمدّن‌ها - هر دولتی و تمدّنی اجلی دارد - هر دولتی و تمدّنی امامی دارد - پرستش ذاتی وجود آدمی - بدل‌‌سازی شیطان - ایمان تاریخ گذشته - عوامل هلاکت اقوام از منظر قرآن 🔹واکنش خواننده پس از پایان کتاب: در میابید حکومت «مانا» کدام است و همچنین به تکاپو می‌افتید که عوامل دوام و ماندگاری را در خود ایجاد و تقویت کنید؛ ان‌شاءالله. 🛍 این کتاب در فروشگاه اینترنتی یاران‌شاپ و همچنین کتاب‌خوان‌های معتبر قابل تهیه است. 🌐 لینک در فروشگاه اینترنتی یاران‌شاپ: 🔸https://b2n.ir/foropashi 🌐 لینک محصولات موعود در کتابخوان‌های: 🔹طاقچه: 🔸taaghche.ir/publisher/832/انتشارات-موعود 🔸taaghche.ir/publisher/835/انتشارات-هلال 🔹کتابراه: 🔸ketabrah.ir/publisher/موعود-عصر 🔹 فراکتاب: 🔸faraketab.ir/content/person/13973/موعود-عصرعج 🔹پاتوق‌کتاب: 🔸patogh.mobi/publisher/2639 📋 🖋️ 📚 || 🔖 📲 @mouood_org 📲 @mouood_asaar 🌐 mouood.org 🌐 yaranshop.ir
45.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻اسلام و (بخش اول) 👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی 🔹عمادالدین باقی فعال حقوق بشر در گفتگو با مدرسه آزادفکری به تشریح دیدگاه خود پیرامون مساله قصاص پرداخت. در این جلسه آقای باقی با بیان این مطلب که پیش از اسلام، مجازات قتل عمدی منحصراً قصاص بود، گفت: «اسلام این حکم را متزلزل کرد و نوعی تخییر قائل شد.» 🔸آقای باقی با ذکر این نکته که از هر منظر نگاه کنیم این حکم باید متوقف شود، تاکید داشت: «از نگاه حقوق بشری که مساله روشن است، اما از نگاه دینی، بسیاری از فقهاء گفته‌اند که اگر اجراء حکمی باعث وهن و انزجار شود، باید متوقف شود. آیت الله منتظری درباره سنگسار همین دیدگاه را مطرح کردند.» 🔹وی با تکیه بر اعتبار بناء عقلاء، اجراء حکم قصاص را ناموجه دانست و شاهد آن را توقف این مجازات در اکثر کشورهای دنیا بیان کرد. آقای باقی با انتقاد از روشنفکرانی که فقه را از اساس زیر سوال می‌برند، جایگاه عرف را در فقه بسیار اساسی دانسته، و با طرح این نکته که ترویج قصاص باعث دامن زدن به مساله خشونت می‌شود، آن را خلاف رحمانیت دین و کرامت انسانی عنوان کرد. 🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
39.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام و (بخش دوم) 👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی 🔹آقای باقی ضمن انتقاد از رویکرد رایج فضای استنباطات فقهی گفت: «اصول فقه قابلیت‌هایی دارد که نباید در لباس فقه منحصر شود. همان طور که اصلی مانند اصل احتیاط امروزه در دنیا به عنوان یک مبنای حقوقی معتبر مطرح است، اما در قانون مجازات‌ اسلامی این اصل به درستی رعایت نشده است.» 🔸آقای باقی ضمن طرح جایگاه عقل و نفع بشر در قرآن و لزوم توجه به آن در استنباط‌های فقهی، در پاسخ به این سوال که مرز تشخیص این امور چیست؟ و آیا این استدلال‌ها باعث ایجاد یک فقه جدید نمی‌شود؟ از تاسیس یک فقه جدید استقبال کرد و گفت: «توانایی تشخیص این را خداوند در فطرت انسان قرار داده است.» 🔹وی در پاسخ به این سوال که مساله خاتمیت قرآن اقتضاء می‌کند که احکام شریعت جاودان باشد و بناء عقلاء نیز در صورتی اعتبار دارد که ردعی از سوی شارع صورت نگرفته باشد و حال آنکه نفس تشریع این احکام، ردع از اینگونه بناءهای عقلایی است، گفت: «مساله خاتمیت به این معنا نیست و پیامبران در واقع برای شکوفایی حجت باطنی انسان‌ها مبعوث شدند.» 🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
43.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام و (بخش سوم) 👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی 🔹آقای باقی با ورود به مساله قتل رومینا اشرفی، در پاسخ به این سوال که قصاص نشدن پدر او تا چه اندازه محرّک این قتل بوده، گفت: «اینکه قصاص نشدن پدر، محرک ارتکاب جرم بوده، مبنای علمی ندارد. در بسیاری از کشورها علی رغم آنکه مجازات قصاص وجود ندارد، اما اینگونه قتل‌ها اتفاق می‌افتد. این مسائل بیشتر ریشه در فرهنگ دارد و نمی‌توان برای ادیان نقش تاسیسی در این‌باره در نظر گرفت.» 🔸وی با تاکید بر اینکه فقه، حق کشتن برای قاتل قائل نشده، بلکه مساله درباره نحوه‌ی مجازات شخص قاتل است، از لزوم تعطیل شدن حکم قصاص سخن گفت و در عین حال، «ضرورت مجازات شدید» را مطرح کرد. آقای باقی با انتقاد از کسانی که تفسیر موسعی از افساد فی الارض ارائه می‌کنند و خواسته‌اند مساله قتل رومینا اشرفی را از این راه دنبال کنند، افساد فی الارض در قرآن را همان «جنایت علیه بشریت» دانسته و در نتیجه آن را بیگانه از این مساله عنوان کرد. 🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
45.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام و (بخش چهارم) 👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی 🔹آقای باقی ضمن انتقاد از کسانی که قصاص نشدن پدر را در صورت قتل فرزند، با مبنای مالکیت پدر توجیه می‌کنند، این مطلب را فاقد پشتوانه دانست و با طرح روایتی از پیامبر که شرط عمل به حدیث را «موافقت با قرآن و عقل» بیان می‌کند، روایاتی را که برای قتل پدر امتیاز قرار داده، فاقد اعتبار دانست. آقای باقی مجازات سه تا ده سال حبس برای این جرم را ناعادلانه خواند و گفت: «چنین شخصی باید حبس شود اما حبس طولانی.» 🔸وی در نهایت، نسبت به مجازات قصاص پیشنهاد داد که این قانون را متنوع کنند و علاوه بر قصاص و عفو، حبس طولانی را نیز اضافه کنند؛ چرا که گاهی قصاص به این دلیل است که خانواده مقتول نمی‌خواهند شخص به قتل برسد اما دوست ندارند او عفو شود، به همین دلیل مجبور می‌شوند قصاص را انتخاب کنند. آقای باقی با تاکید بر اینکه در قرآن عفو از قصاص برتری دارد، گفت: «قانون‌گذار ما گزینه مرجوح را به طور شدید دنبال می‌کند، اما چرا همین رویکرد را نسبت به گزینه برتر که عفو است، ندارد؟» 🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
32.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻اسلام، قصاص و فرزندکشی (بخش اول) 👈🏻گفتگو با آیت الله فاضل لنکرانی 🔹آیت الله فاضل لنکرانی ابتدائاً با انتقاد از کسانی که بدون داشتن دانش لازم، خود را کارشناس مسائل اسلامی می‌خوانند و هرگونه برداشتی را از متون دینی موجه می‌دانند، بر لزوم فهم روشمند از قرآن و روایات تاکید داشته و جایگاه را در برداشت صحیح از دین، تبیین کردند. ایشان با بیان اینکه قصاص از نصوص صریح قرآن است، تاکید داشتند که خداوند این حکم را جعل کرده و عقل انسان حکم می کند که آن را همچون عبد بپذیریم. 🔸ایشان ضمن انتقاد از کسانی که به معتقدند، با ذکر چهار دلیل، احکام قرآن را مادامی که ناسخی برای آن ثابت نشده، دائمی دانستند و گفتند: «وقتی خداوند حکم به چیزی برای عبد خودش کرده، اگر بخواهیم آن را کنار بگذاریم، نمی‌توانیم بگوییم عقل محدود بشر چیز دیگری را می‌گوید، بلکه باید از نصوص دینی دلیلی برای نسخ آن بیاوریم و اموری مثل بناء عقلاء به هیچ وجه نمی‌توانند دلیل بر محدود شدن یک حکم باشند، چون نیازمند امضاء شارع است.» 🔺نظراتتان را در اینستاگرام برای ما بنویسید 🆔 @AzadFekriSchool
24.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻اسلام، قصاص و فرزندکشی (بخش دوم) 👈🏻گفتگو با آیت الله فاضل لنکرانی 🔹آیت‌الله فاضل لنکرانی در پاسخ به این سوال که «اگر قصاص به گفته قرآن برای حفظ حیات بشر است و حفظ حیات بشر با حبس‌های طولانی نیز ممکن است، پس چرا اجرای این حکم را متوقف نمی‌کنیم؟» گفتند: انکار نمی‌کنیم که ممکن است در برهه‌ای اموری مانند حبس اثرگذار باشد، اما تاثیر قصاص را ندارند. همچنین اساساً اثر پیشگیری حق قصاص از اجرای آن بیشتر است. به علاوه آیا ضمانتی وجود دارد که در زمان‌های بعدی نیز شرائط اینگونه باشد؟ ممکن است صد سال دیگر بناء عقلاء بر یک امر ظالمانه‌ای استوار شود، آیا باید آن را پذیرفت؟ حکم الهی برای همین است که گرفتار این تغییر نظرات نشویم. 🔸ایشان با پذیرفتن اینکه شارع در قراردادن احکام، اهدافی را دنبال می‌کند، به مساله اهداف شریعت در قانون گذاری پرداختند و گفتند: اینکه شارع حتماً اهدافی را دنبال می‌کند (حیات جامعه در حکم قصاص)، دلیل بر این نمی‌شود ما اجازه این را داشته باشیم که تمام احکام را متناسب با مقصدی که تشخیص دادیم عوض کنیم. 🔺نظراتتان را در اینستاگرام برای ما بنویسید 🆔 @AzadFekriSchool