eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
589 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
📺 مصیر صدر: تفسیر موضوعی از دیدگاه شهید صدر
بیست‌وچهارمین قسمت از فصل جدید برنامۀ تلویزیونی «مصیر» با موضوع «نظریه‌پردازی قرآن‌بیان از دیدگاه شهید سید محمدباقر صدر» با حضور دکتر سید هدایت جلیلی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید بهمنی، قرآن‌پژوه و رئیس دفتر جامعه مدرسین و رئیس دفتر نظارت و ارزیابی جامعۀ مدرسین روی آنتن رفت.

🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهمنی در این نشست تلویزیونی گفت: 💠 تولید دانش و روش تولید دانش شهید صدر علوم زمان خود را می‌داند و آنها را تحلیل می‌کند. شهید صدر به‌دنبال تولید دانش و روش تولید دانش است. کمتر کسی هست که به این دو به‌موازات‌هم پرداخته باشد. 💠 نظریۀ استخلاف و نظریۀ استیمان در نوآوری‌های شهید صدر به‌طور خاص می‌توان از نظریۀ استخلاف نام برد. نظریۀ استخلاف در برابر اومانیسم صورت‌بندی می‌شود که در آن انسان سه ارتباط دارد: با خودش، با دیگران و با طبیعت. شهید صدر در استخلاف چهار بُعد ارتباطی مشخص می‌کند: مستخلف، یعنی خداوند بشر را برای خلافت در زمین برگزیده و سه ارتباط دیگر که با اومانیسم یکسان است. بُعد ارتباطی با خداوند تعیین‌کنندۀ سه ارتباط دیگر است. نوآوری دیگر نظریۀ استیمان است؛ یعنی خداوند، خلافت و توانایی ارتباط را به انسان امانت داده است. این دو نظریه ما را از اومانیسم و تبعاتش جدا می‌کند. 💠 مراحل نه‌گانۀ تولید علم از بررسی سخنان و آثار شهید صدر به نُه فرآیند رسیده‌ایم. مرحلۀ نخست: مسئله‌شناسی؛ مرحلۀ دوم: پیشینه‌شناسی؛ مرحلۀ سوم: هدف‌گذاری نظریه و رسالت‌ها؛ مرحلۀ چهارم: طرح سؤال؛ مرحلۀ پنجم: فرضیه‌سازی. مرحلۀ ششم: استنطاق؛ یعنی به‌سراغ داده‌های قرآن می‌رود تا مدلول‌های تفسیری را درباره مسئله‌ای که می‌خواهد حل کند پیدا کند. مرحلۀ هفتم: بررسی گزاره‌ها؛ مرحلۀ هفتم: آغاز صورت‌بندی نظریه و ترکیب مدلول‌های تفسیری؛ مرحله نهم: تدوین و ارائۀ تفسیر. شهید صدر با این مراحل مراجعه به قرآن را در تفسیر موضوعی روش‌سازی می‌کند. مسائل شهید صدر مقیاس جهانی و تمدنی دارد. ایشان در سطح گزاره‌ای دانش تولید نمی‌کند. شهید صدر به‌دنبال مبانی پارادایمی و سطح وسیعی از دانش است. ایشان به‌طور خاص در بخش نظریه هدف‌گذاری می‌کنند و مسئله‌شان نظریات کلان است. 🔻 دکتر جلیلی در این نشست بیان کرد: 💠 حرکت شهید صدر در مرزهای دانش شهید صدر ذوابعاد است. در همۀ حوزه‌ها نواندیش و نوآور است. او در مرزهای دانش حرکت کرده، نه درون محدوده‌های دانش. شهید صدر در تفسیر هم نوآوری داشته است؛ هم در روش تفسیر و هم فرآورده و محتوای تفسیر. کوشش‌های ایشان در مقام تأسیس بوده و به موضوعات رویکرد و رهیافت جدید داشته است. شهید صدر ضمن تکیه بر سنت، فراتر از آن هم قدم برمی‌دارد. 💠 شهید صدر مؤسسِ روش تفسیر موضوعی نوآوری مهم ایشان در تفسیر، که سایر نوآوری‌ها به‌نوعی فرزند آن هستند، روش ایشان است که به‌نامِ تفسیر موضوعی می‌شناسیم. روش ایشان در فرقه‌ها و کشورهای مختلف مورداستقبال قرار گرفت. روش تفسیر موضوعی با نام شهید صدر عجین شده است. 💠 تفاوت روش تفسیر موضوعی شهید صدر و سایر تفسیرهای موضوعی دو خوانش از تفسیر موضوعی وجود دارد: روایت تنگ و روایت فراخ. روایتِ تفسیر موضوعی شهید صدر، روایت تنگ است؛ یعنی تخصصی‌تر و فنی‌تر است. روایت شهید صدر نخبه‌گرا، نوگرا، نوآور، فنی و نیازمند روش و مبانی و سازوکار است؛ ولی روایت‌های فراخ چنین الزاماتی ندارد. کسانی مثل استاد محمدکاظم شاکر تفسیر موضوعی را در سطح یک سَبک می‌دانند و می‌گویند تفسیر موضوعی به‌اقتضای مخاطب و علایق مفسر است و درواقع یک روش تدوین تفسیر است. ولی در آثار شهید صدر به‌عنوان مبدع روش تفسیری، شاخصه‌ها و ویژگی‌های تفسیر موضوعی در سطح روش و مبانی و سازوکار است. در میانۀ این طیف نیز نظریات دیگری وجود دارد. 💠 ارکان تفسیر موضوعی در دیدگاه شهید صدر تفسیر موضوعیِ شهید صدر دو رکن معرفتی دارد: رکن درونی که قرآن است و رکن بیرونی که معارف بشری است. اساس دیدگاه ایشان این است که بین این دو رکن، گفت‌وگو ایجاد کند. تفسیری که در آن رکن بیرونی کم‌رنگ باشد از محتوا تهی می‌شود. از نظر شهید صدر باید از زیست جهان خود آغاز کنیم و به‌سوی متن حرکت کنیم. سایر تفسیرها از متن شروع می‌کنند و در متن سیر می‌کنند یا نهایتاً به زیست جهان می‌رسند. 💠 تفسیر موضوعی، تفسیری عصری پرسش‌ها از ساحت معیشت و معرفت ما ایجاد می‌شود. اگر در آنها غور نکنیم به پرسش‌های بزرگ و اصلی نمی‌رسیم. پرسش‌ها تابع نوع معیشت و سطح معرفت ماست؛ پس سمت‌وسو دارند. تفسیر موضوعی تفسیر عصری است. در بحث جدیدی که به‌دنبال کاربردی‌سازی تفسیر و مطالعات قرآنی است، تفسیر موضوعی مناسب‌ترین روش است. 🔷 فیلم کامل این نشست و قسمت‌های پیشین این برنامه را در اینجا ببینید 🆔 @shahidsadr
خودسازی در بیانیه گام دوم .mp3
22.78M
🔰 سخنرانی استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع: خودسازی در بیانیه گام دوم 📍در جمع جبهه فرهنگی اجتماعی قرب ۱۲ مرداد ۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
ولایت وشیعه شناسی شهیدصدر بنیاد امامت۱۲مرداد۹۹.mp3
12.73M
🔰 سخنرانی استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع ولایت و شیعه شناسی 📍بنیاد امامت ۱۲مرداد۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
10.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ رئیس بخش بین الملل مدرسه تخصصی بوش: 📍دموکرات ها علاقه به گفت‌وگوی سیاسی با ایران دارن، این به دلیل علاقه به ایران نیست، بلکه معتقدن مذاکره بهترين راه برای مهار سیاست های ایران است..... 🆔 @Kavoshmedia
🔰 ولایت ادامه ی توحید ▶️ @einsad 🔻فروشگاه اینترنتی لیله القدر (خرید اینترنتی کتابهای استاد صفایی حائری) : 🛒 www.zekraa.ir 🔲 پاسخ به سوالات کاربران : 🗨 @ad_einsad
🌸 ولادت علیه‌السلام مبارک باد 💠 مراحل زندگانی ائمه علیهم‌السلام 🔸 شهید صدر همواره می‌کوشید تا شاگردان خود را در همۀ زمینه‌های معارف اسلامی ارتقا بخشد و تنها به دروس رسمی حوزه اکتفا نمی‌کرد؛ ازاین‌رو او در ایام تعطیلی حوزه به مناسبت شهادت یا ولادت ائمه به بررسی تاریخ زندگانی ایشان می‌پرداخت تا ماهیت نقش ایشان و رسالتی را که برعهده داشتند، روشن کند. 🔹حاصل این سخنرانی‌ها در کتاب امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام جمع‌آوری شده است. شهید صدر در این کتاب می‌گوید: 🔻 تاریخ امامان(ع) را پس از درگذشت رسول‌الله(ص) می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد: 💠 مرحلۀ نخست: مرحلۀ مصون‌سازی در برابر آسیب کژروی این مرحله همان مرحله‌ای است که رهبران اهل‌بيت(ع) در آن با لطمۀ ناگوار کژروی تجربۀ اسلامی پس از درگذشت رسول خدا(ص) به‌سر بردند. این مرحله بعد از درگذشت پيامبر اعظم(ص) آغاز می‌شود و تا زندگانی امام چهارم از رهبران اهل‌بيت(ع)، یعنی امام زین‌العابدین(ع) ادامه می‌یابد. 💠مرحلۀ دوم: مرحلۀ تشکیل گروه شایسته که سرآغازش را تقریباً امام باقر(ع) شکل می‌دهد. در مرحله دوم رهبران اهل‌بيت(ع) آغاز به تشکيل یک گروه کردند؛ گروهی که به پيشوایی اهل‌بيت(ع) ایمان داشته باشند و زیر لوای ایشان گرد آیند و مفهومی را که رهبران اهل‌بيت(ع) از اسلام ارائه کرده‌اند، با تمام مرزها و بُعدهایش درک کنند. 💠 مرحلۀ سوم: مرحلۀ گسترش و آمادگی برای به‌دست گرفتن حکومت در زمان امام کاظم(ع) مرحله سوم آغاز شد. در این دوران خلفا دریافتند که رهبری اهل‌بيت(ع) به سطحی رسيده که می‌تواند زمام حکومت را در دست گيرد و جامعۀ اسلامی را به عرصۀ اسلام حقيقی باز گرداند. 🆔 @SHAHIDSADR
...................*▫️وبینار▫️* .................. ▪️▫️" از افول آمریکا تا افول تجدد یا افول غرب"▫️▪️ _تاملی درباره تاثیر بحران های آمریکا بر مسأله غرب شناسی 🕓پنجشنبه ۱۶ مرداد ساعت ۴ عصر 🔗لینک وبینار: https://join.skype.com/eQly584dz47a ▫️کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺توئیت ظریف درباره ترجمه اشتباه سرویس ترجمه گوگل به نفع رژیم صهیونیستی ظریف، وزیر خارجه: 🔹وقتی فارسی‌زبان‌ها می‌خواهند تسلیت خودشان را به زبان عربی یا انگلیسی ابراز کنند، گوگل‌ترنسلیت [کلمه تسلیت] را "تبریک" ترجمه می‌کند. 🔹با این حال اگر کسی بخواهد به رژیم صهیونیستی یا آمریکا تسلیت بگوید خبری از این نقص فنی نیست. @akharinkhabar
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
🔴🔴جالبه اگه ایران نوشته بشه به جای ترجمه تسلیت «ألف مبروک» نوشته میشه یعنی هزاران تبریک!! پ.ن؛ #وزیر
🔰 نکته قابل ذکر نسبت به پست بالا: گوگل ترنسلیت پیام وقتی خطاب به مردم برخی کشورها از جمله آمریکا، اسرائیل و انگلیس باشد را درست ترجمه می کند. اما در مقابل علاوه بر ایران و لبنان، برخی کشورها حتی برخی کشور‌های اروپایی را با عبارت مبروک و یا ألف مبروک ترجمه می کند. این نقص واضح چگونه باید توجیه شود؟ نکته ای بود که لازم دیدیم آن را در کانال توضیح دهیم.
🔰 هدف ولایت 🔷🔹 اين كافى نيست كه انسان‏ هاى مرفهى بسازيم، بلكه بايد براى آنها جهتى و راهى را در نظر بگيريم كه آنها پس از رفاه و تكامل استعدادها در آن راه بيفتند و آن جهت را انتخاب كنند. 🔹 اين رهبرى و سرپرستى بالاتر از امنيت و پاسدارى و بالاتر از رفاه و پرستارى، هدف دارد. 🔹 اين رهبرى در زمينه‏ى آزادى و با هدف آموزگارى و شكوفا كردن استعدادهاى انسان و با هدف تشكيل جامعه انسانى براساس قسط همراه است 🔹كه على مى‏ گفت: لَيْسَ أَمْرى و أَمْرُكُمْ واحداً انّى أُريدُكُمْ للّه و أَنْتُمْ تُريدُونَنى لأَنْفُسِكُمْ. 🔹هدف من و شما يكى نيست. من شما را نه براى خودم و نه براى‏ خودتان، كه براى حق مى ‏خواهم، در حالى كه شما مرا به خاطر خويشتن و منافع خود خواستاريد. 🔹شما مى‏ بينيد من مثل عثمان نيستم كه شما را بچاپم، به اين خاطر به من روى آورديد، 🔹اما من شما را نه براى خودم مي خواهم و نه براى رفاه خودتان، كه براى حق مى‏ خواهم. 🔷🔹اين كافى نيست كه انسان‏ هاى مرفهى بسازيم، بلكه بايد براى آنها جهتى و راهى را در نظر بگيريم كه آنها پس از رفاه و تكامل استعدادها در آن راه بيفتند و آن جهت را انتخاب كنند. 📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) 📚 کتاب غدیر،صفحه ۲۵ ▶️ @einsad 🔻فروشگاه اینترنتی لیله القدر (خرید اینترنتی کتابهای استاد صفایی حائری) : 🛒 www.zekraa.ir 🔲 پاسخ به سوالات کاربران : 🗨 @ad_einsad