علی مصباح یزدی.mp3
15.17M
🔊 جایگاه وحدت حوزه و دانشگاه در تولید علم دینی
🔸حجت الاسلام دکتر #علی_مصباح_یزدی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
#اطلاعیه_ویژه
🔶 بزرگترین کانال #اصول_فقه در ایتا 📢
در دو سطح عمومی و تخصصی
📝 جزوات تقریرات و تلخیص کتب اصولی از بهترین اساتید کشور
📚 کتب و شروح اصولی حوزوی و حقوقی برای عموم طلاب و دانشجویان
🔹 بیان روش ها و مکاتب اصولی
🔸 نکات و تذکرات اخلاقی
📻 صوت های تدریس دروس سطح و خارج اصول #شهید_صدر همراه با نقد و بررسی
✅ http://eitaa.com/joinchat/1746534414Ce8432ba570
🔰نشست علمی نگاه به آینده از منظر تمدن نوین اسلامی بر اساس اصول بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی - دانشگاه علوم اسلامی رضوی - ۲۷ آذر ۱۳۹۸
✅ دکتر موسی نجفی : وقتی از وحدت حوزه و دانشگاه سخن می گوییم باید توجه داشته باشیم که حوزه و دانشگاه نسبت به دهه اول انقلاب تفاوت زیادی نموده است ؛ لذا این وحدت با نام و شهادت استاد مفتح شروع می شود ولی ادامه این خط وحدت نیازمند شخصیت و افکار عمیق تری می باشد ؛ به عنوان مثال در تاریخ ، شخصیتی برجسته مثل شیخ بهایی در دوران صفویه میتواند الگویی مناسب و سنگین برای امروز باشد چرا که وی در علوم انسانی و علوم تجربی توامان جامع زمان خودش،بوده است ۰ هر چند با رشد و تخصصی شدن علوم ظهور چنین پدیده هایی امروز بسیار نادر است ولی راه و الگو برداری از آنان به قدر میسور ممکن است ۰
امروز همچنین مجموعه آستان قدس رضوی می تواند برای تمدن نوین اسلامی الگوی مناسبی به دست دهد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
آیت الله میرباقری-تحلیل تمدنی بیانیه گام دوم-چهاردهمین همایش کشوری ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی(0).mp3
35.21M
🔷 تحلیل تمدنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
تحولات اساسی غرب مدرن :
▫️بینش و تفکر
▫️علم و فناوری
▫️ساختارهای اجتماعی
▫️کارکرد های بینالمللی
که نتیجه ی نهایی آن عرفی شدن زندگی بشر
تبدیل ایدئولوژی به علم و دانش و اجتماعی کردن دانش ها که صنایع نرم و سخت برآیند آن است
▫️الگوی جدید تولید و توزیع و مصرف
▫️سازمان ملل نظم جدید جهان برای اداره ی جهان جدید
از محصولات آن: سند 2030
▫️نحوه اداره های جدید: دولت ملت های مدرن
▫️ علومانسانی مدرن پایگاه مشروعیت جهانی مدرنیته
▫️ایدئولوژی های مدرن به مثابه ی دیانت جدید
▫️حکومتِ جهانی، محورِ محو یا گسترش انقلاب اسلامی خواهد بود
▫️نظریه فقه انقلاب و نظام انقلابی که کار نشده
▫️مقیاس درگیری تمدنی در همه ی عرصه های حیات و جامعه ی جهانی ست
▫️در طول انقلاب اسلامی از دل جوشش انقلاب اسلامی نسلی سر کار آمدند که به لحاظ مهارت ها درک سیاسی و... برای فتح سنگرهای فعلی میتواند حرکت کند و باید برای انقلاب قیام کنند و نسلی تربیت شدند که انقلاب را به دولت سازی اسلامی پیش ببرند
▫️اگر صرفاً گرفتن مناصب مدیریتی باشد استحاله در ساختار دولت مدرن میشود
▫️خلأ فعلی ما دولت سازی اسلامی است.
🔰 کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نشست علمی نگاه به آینده از منظر تمدن نوین اسلامی بر اساس اصول بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی - دانشگاه علوم اسلامی رضوی - ۲۷ آذر ۱۳۹۸
✅ دکتر موسی نجفی : نگاه علمی به بیانیه و یا هر متن مهمی می تواند به دو صورت و روش پژوهشی و یا زاویه دید همراه باشد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از نشستهای علومانسانیاسلامی
🌐 #اولین کانال اطلاع رسانی از نشستها و همایشهای ملی و بینالمللی علوم انسانی اسلامی در #ایتا و #سروش راهاندازی شد.
📆 در اولین فرصت از تمامی نشستهای تخصصی، همایشها، جشنوارههای علمی، سمینارهای آموزشی و....در حوزه و دانشگاه با خبر شوید.
لینک کانال:
کانال سروش:
🆔 sapp.ir/enoensani
آدرس ما در ایتا:
🆔https://eitaa.com/enoensani
🔰 کانال را به دوستانتان نیز معرفی کنید🌱
♻️ اطلاع از موضوعات گوناگون علوم انسانی اسلامی:
#فلسفهوکلام
#فقهواصول
#علومقرآنیوتفسیر
#حقوق
#تمدناسلامی
#سبکزندگی
#علمدینی
#حدیث
#فلسفهغرب
#ادبیات
#هنر
#رسانه
#تاریخ
#فلسفههایمضاف
#فلسفهاخلاق
#فلسفهدین
علوم انسانی.pdf
1.09M
🔻بورد کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
🔻عنوان: "لزوم تولید علوم انسانی اسلامی"
#بیانات
#علومانسانیاسلامی
#جهانبینیاسلامی
#بوردکانونغربشناسی
تضاد های تمدن غرب.pdf
688.6K
🔻بورد کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
🔻عنوان: "تضادهای تمدن غرب"
#بیانات
#تضادهایتمدنغرب
#تمدنمادیغرب
#بوردکانونغربشناسی
dadjoo.mp3
5.23M
#صوت
#کرسی
#ذات_گرایی
💯 #بشنوید
🔰 کرسی علمی ترویجی
🔶 "#ذات_گرایی قدیم و گذر به ذاتگرایی جدید"
🎙با ارائه دکتر ابراهیم دادجو
📅 شنبه 30 آذر ماه 98
🏬 تهران / قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 @iictchannel
کانال سروش:
🆔 sapp.ir/enoensani
آدرس ما در ایتا:
🆔https://eitaa.com/ENOEnsani
هدایت شده از نشستهای علومانسانیاسلامی
🔰نشست "علم دینی" دکتر #مهدی_گلشنی
🔵برگزار کننده: کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
🌐لینک دانلود
http://s5.picofile.com/file/8124245718/golshani.wma.html
🆔https://eitaa.com/ENOEnsani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای بهت انگیز #نابودی_درختان گردو و پسته ایران توسط انگلیس در زمان رضاشاه
#کشاورزی_متکی_بر_تولید_داخلی
#کشاورزی_پایدار
#امنیت_غذایی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
نشانه_شناسی_دگرگونی_اندیشه_و_فرهنگ_در_هندسه_آینده_جهان-.pdf
530.2K
🔴دانشگاه علوم اسلامی رضوی #معرفیمقاله
🔰🔰 مقاله: نشانه شناسی #دگرگونی اندیشه و فرهنگ در #هندسه آینده جهان
📒📒 نویسنده: خسرو هستند و احمد مهربان دکتر سید محمود شمس دولت آبادی
✅✅ چکیده:
در راستاي منويات #رهبري درخصوص تحولات و دگرگونيهايي كه انقلاب اسلامي درگسترة سياست جهاني به وجود آورد، #پژوهشگر به دنبال نشان ههاي دگرگوني انديشه و فرهنگ درغرب بوده و حالات متصور #هندسه آينده جهان را بررسي كرده است. اين مقاله با روش توصيفي تحليلي و با كمك فن #سناريو پردازي، نشانه ها را در نوع انديشه و جهان بيني غرب مي جويد وچنين استدلال مي كند كه ساختار بناي تمدن #غرب بر پايه جهان بيني و انگار ههاي فرهنگي وتمدني، حكومت مردم بر مردم، آزادي مطلق نوع بشر و آزادي سرمايه داري، بنيان نهاده شده است. اين جهان بيني و انگاره هاي غربي كه با مكاتب فكري #دموكراسي، ليبراليسم و كاپيتاليسم به جهانيان عرضه مي شود در معرض #فروپاشي قرار گرفته و اكنون نشان ه هاي آن ظاهر شده است.
هدف مقاله شناسايي نشان ه هاي #دگرگوني انديشه و فرهنگ تمدن غرب است و نتيجه مي گيرد دراين وضعيت بنا بر رهنمودهاي مقام معظم رهبري، ملت ايران وظيفه دارد و بايد به تمد نسازي ونها دسازي بر پايه #انديشه، فرهنگ بومي اسلامي بپردازد
کانال #معاونت_پژوهشی_دانشگاه_رضوی
https://eitaa.com/pajoohesh_razavi
نگرانی آیت الله سیستانی از موضوعات درس خارج در ایران!
🔴وحید سهیلی، دبیر علمی نشست علمی جامعه شناسی تطورات فقه حکومتی در رابطه با نگرانی آیت الله سیستانی از موضوعات درس خارج در ایران گفت:
با یک واسطه از حضرت آیتالله سیستانی نقل میکنم که ایشان در جمع اساتید حوزوی که از بحثهای طهارت و معاملات و غیره و ذلک تعریف کرده بودند، گفته بودند تصور من این بود که با توجه به استقرار حاکمیت اسلامی در کشورتان، مسألههایی در درس خارج مطرح میکنید که مسأله روز شما در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مسائلی از این دست است.
#تحولحوزه
#تمدناسلامی
🌱کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💢آیت الله جوادی آملی:
🔹🔸اصل این است که غربیها به ما بپیوندند نه اینکه ما خواستگار پیوستن به آنها باشیم/ آنها هرگز نمیتوانند برای موضوعاتی همچون حقوق بشر، کودک و زن تصمیم بگیرند
♦️آنها باید بفهمند که آنکه بشر را آفرید باید برای بشر صحبت کند، اوست که بهتر از هر کسی صلاح و فلاح کودک و مادر را می داند در حالی که آنها بر اساس نفس خود برای بشر برنامه ریزی می کنند، آنها انسان را نشناختند
♦️سخن قرآن کریم از همان ابتدا این بوده است که من جهانی ام! «لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ»، بر اساس این اصل هرگز نباید منتظر باشیم تا آنها ما را بپذیرند بلکه آنها باید بنشینند و ببینند ما چه می گوییم، البته ما باید با تحقیق و تسلط بر منابع وحیانی خود، دستمان پر باشد و اصول خود را به صورت روشن و منطقی به آنها عرضه کنیم.
#زن
#خانواده
#تمدننویناسلامی
#تحولحوزه
🌱کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفساد اقتصادی:
🔹شفاف بگویم یکسال و نیم است آقای #لاریجانی(رئیسمجلس) نمیگذارد گزارش تحقیق و تفحص #قاچاق در مجلس قرائت شود.
🔹میگویند گزارش تند و تیز است باید لطیفتر شود! فقط یک پرونده واردات #خودرو که در آن ۱۶۰۰خودرو وجود دارد آیا با کولبر وارد شده؟
#ستادقاچاقکالا(ستاد مبارزه با قاچاق کالا؟!)
#لاریجانی
#قاچاق
🌱کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
#افلاطون و #مدینهفاضله
#جامعهمهدوی
📌شهید مطهری:
افلاطون نظریه معروفی دارد به نام #نظریهمدینهفاضله. میگوید دنیا آن روزی به سعادت نائل خواهد شد که #حکیمان، #زمامداران باشند و زمامداران، حکیمان. تا وقتی که حکیمان طبقه ای هستند و زمامداران طبقه ای دیگر، #دنیا روی #سعادت نخواهد دید.
🔸 ما مسلمانها بالاخص #شیعیان میگوییم دوره سعادت بشر آن عصری است که دوره #عدل کامل است یعنی عصر ظهور حضرت حجت (عج)، آن دورهای که اولین مشخّصه اش این است که #دورهحکومتعقل است یعنی دورهای است که در آن، علم اسیر و برده نیست.
امیرالمؤمنین علیه السلام تعبیری درباره آن عصر دارد، میفرماید: وَ یغْبَقونَ کأْسَ الْحِکمَةِ بَعْدَ الصَّبوحِ[^1] در آن عصر مردم صبحگاهان و شامگاهان جامی که مینوشند جام حکمت و معرفت است، جز جام حکمت و معرفت جام دیگری نمینوشند.
در کافی هست که در عصر ظهور حضرت حجت، خدا دست خود را بر سر افراد بشر میگذارد و عقل مردم زیاد میشود.
من شاید نتوانستم این مطلب را آن جور که دلم میخواست تقریر بکنم ولی بدانید که به غلط میگوییم عصر عصر علم است، به غلط میگوییم عصر عصر عقل است، به غلط میگوییم عصر عصر فکر است؛ برای اینکه در این عصر، عقل آزادی ندارد، علم و فکر آزادی ندارد، هنوز دنیا دنیای شهوت است، هنوز دنیا دنیای جاه طلبی است.
📙منبع : شهید مطهری کتاب اسلام و نیازهای زمان، ج ۱ ص ۳۷
🌱کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
بخوانید 🔰
💎 نتیجه ی مخالفت با علامه #طباطبایی از زبان #رهبرمعظم انقلاب
#رهبرمعظم انقلاب:
🔶 در گذشته در حوزهی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای « #طباطبایی» مخالفت می شد. می دانید درس اسفار ایشان به دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند. در دورهی اخیر، قم مرکز حوزهی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائمالذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آنطوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و #فقه و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛
🔶 درعینحال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد
و عقب نزد،
اینطور مورد #تهاجم قرار گرفت.
🔶 نتیجه چیست؟
نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین #محدود است.
با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز #تعدادزیادی استاد درجهی یک از تلامذهی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم.
آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفیای که به وسیلهی ایشان پایهگذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، #کهنکرده است.
البته ما همان وقت مقلّد آقای «بروجردی» بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛
اما بالاخره هرچه بود، نتیجهاش این شد.
🔶 این نباید تکرار شود.
🍀 ديدار اساتید علوم عقلی حوزه علمیه قم- ۸۲/۱۰/۲۹
🌱کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
♦️کنایه تند آیتالله جوادی آملی به روحانیت
🔹نه با فرهنگ جهان آشنایید، نه زبان بلدید، چه فایده ای برای امام زمان(ع) دارید؟
🔹باید بروید کانت، هایدگر و دکارت بخوانید تا با زاویه دید اروپای غربی و شرقی و آمریکا و ... آشنا باشید تا بتوانید ماموریتتان را به خوبی انجام بدهید. واِلا اگر مطالبی که مطالعه میکنید یا موارد تحقیقیتان فقط به کار «تبلیغِ از حرم تا جمکران» باشد، فایدهای نمیتواند داشته باشد و به درد نهضت #امامزمان(ع) نمیخورد.
جزئیات بیشتر👇
khabarfoori.com/detail/1616807
#حرمتاجمکران
#تحولحوزه
#فلسفهاسلامی
🌱کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
d324d4dbf1d22dd818d1dcd6762e72b67a1d97ab.mp3
2.32M
🎵 بشنوید|درس های سرّی #علامه_طباطبایی با خواص شاگردان
🌴 مرحوم علامه سوالات دوره مشروطیت و جنگ اول و دوم جهانی را در المیزان جواب دادند.
🌴 تبیین ادوار پنجگانه عرفانی علامه
#جوادی_آملی
✨کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
🆔🆔🆔 @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
#انجمن_اقتصاد
❇️بررسی لایحه بودجه 99
📆سه شنبه 10 دیماه
🕐ساعت 12
🏫سالن آمفی تئاتر
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
هدایت شده از انجمن علوم اجتماعی دانشگاه رضوی
💠 نقش عنصر سیاسی در ایجاد مالکیت بر زمین از نظر شهید صدر
◀️ بیست و نهمین جلسه درس خارج فقه مکاتب و نظامها، ۹ آذرماه با ارائه آیتالله هادوی تهرانی برگزار شد. متن زیر گزیدهای از این جلسه میباشد:
🔸شهید صدر در مورد وضعیت زمین از نظر اسلامی میفرماید که فرض کنید یک جمعیت مسلمانی به یک سرزمین بکر و دستنخوردهای بروند که هیچ موجودی قبلاً آنجا نبوده و بخواهند آنجا را بر اساس معیارهای اسلامی سامان بدهند. اگر افراد این اراضی را احیا کردند، برایشان یک حق اولویتی ایجاد میشود، ولی مالک نمیشوند. بنابراین هرچند به واسطه احیای زمین، مالکیت ایجاد نمیشود اما یک حق اختصاصی ایجاد میشود که فرد به واسطه آن میتواند در زمین تصرف کند و دیگران برای تصرف در زمین باید از او اذن بگیرند.
🔹بحث دیگر ایشان با عنوان عنصر سیاسی در مالکیت زمین میباشد. وقتی مسلمانان به سرزمینی میروند که در اختیار غیر مسلمانان است از دو حال خارج نیست؛ یکی اینکه مسلمانان آن سرزمین را فتح میکنند و آن را به زمینهای اسلامی ملحق میکنند دوم اینکه مردم آن سرزمین با رغبت خودشان مسلمان میشوند و این سرزمین به سرزمینهای اسلامی ملحق میشود.
شهید صدر تصریح دارد جاهایی که به واسطه فتح مسلمانان در اختیار آنها قرار میگیرد، چون مسلمانان برای به دست آوردن آن زحمت کشیدند لذا یک سهمی از آن زمین برای مسلمانان قرار داده میشود و اسلام این حق را به مقاتلین اختصاص نداده است، بلکه آن را حق همه مسلمانان دانسته و این فتح را عمل همه مسلمانان حساب کرده است.
وی در توضیح چرایی این امر گفت: علت این امر این است که گرچه این افراد رفتهاند و این کار را انجام دادند ولی این افراد به پشتوانه امت اسلامی رفتند و این کار را انجام دادند.
🔻متن کامل:
https://iqna.ir/fa/news/3860601
🔸 کانال انجمن جامعهشناسی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@razavi_anjoman
هدایت شده از انجمن علوم اجتماعی دانشگاه رضوی
جوکر (انگلیسی: Joker)، یک فیلم سینمایی آمریکایی، محصول سال ۲۰۱۹ و در ژانر تریلر روانشناختی به نویسندگی، تهیهکنندگی و کارگردانی تاد فلیپس است. فیلمنامه این فیلم توسط خود فیلیپس با همراهی اسکات سیلور برپایه شخصیت ابرشرور جوکر از دیسی کامیکس نوشته شدهاست.
#تحلیل_اجتماعی
👇👇👇👇👇
هدایت شده از انجمن علوم اجتماعی دانشگاه رضوی
🎞 شبیخون سینمایی با جوکر
جوکر این ضدقهرمان سینمای آمریکا و دشمن ابرقهرمانی به نام بتمن، اینبار در قامت قهرمانی ظاهر میشود که اگر برای مخاطب محبوب نباشد، محترم هست.
روایت داستان، حول محور دلقکی است که روح و روانش زیرپای جامعهی خشک و خشن له شده و طی سلسله اتفاقاتی همه چیزش را از دست میدهد.
شغل، درآمد، مشاوره، داروهای اعصاب، هویت و شرافت خانوادگی، مادر و حتی مجری و برنامه محبوب تلویریونی، از دست رفتههای اوست؛ و در عوض یافتن خویش و هدفش، ستاندهی او از تمام چالشهاست.
حرکات موزون جوکر بعد از توفیق در انتقام، دلالتی است بر رقص رهایی و آرامش بعد از چالش.
شهری که یک بیمار را به دلیل مشکلات مالی از مشاوره رایگان کلینیک روانی محروم میکند، در نهایت و بعد شهرآشوب مجبور میشود اینبار او را به عنوان مجرم در بازداشتگاه مورد واکاوی شخصیت قرار دهد؛ و این شاید بزرگترین وجه دراماتیک است.
فیلم، خلاف تحلیلهای ساده انگارانه، به هیچوجه علیه سرمایهداری و حتی سرمایهداران نیست و از آن حیث به گرد پای «عصر جدید» چاپلین نمیرسد. آنچه در اینجا بد است، جامعه و افراد آن است. نهایت چالش جوکر با آنچه «سرمایهداری» خوانده میشود شلیک به سه مردی است که در مترو یک زن و شخصیت جوکر را مورد آزار قرار میدهند و بعدا در فیلم بیان میشود که پولدار نیز بودهاند و حتی اثری از ثروتمند بودن آنها در تیپ و سوار مترو شدنشان نیست.
اما فارغ از ابعاد فرهنگی و جامعه شناختی، این فیلم کارکرد سیاسی امنیتی مهم و هدفمندی نیز دارد. جوکر همانند «۳۰۰» و «۲۰۱۲» که در بزنگاههای برخورد تمدنی بر پرده ظاهر شدند، درست در بحبوحه براندازی و جنگهای ترکیبی منطقه رونمایی میشود و عجیب آنکه در آشوب آبانماه پیامکهای انبوهِ دعوت به تماشای فیلم همراه با لینک دانلود، برای مردم ما ارسال میگردد!
کارکرد جوکر برای هر جامعه متفاوت است. برای جامعه آمریکایی تخلیه حس انتقامجویی است و برای جوامع جهان سومی تحریک حس انتقام. برای جوامع توسعه یافته با شاخصهای رفاهی بالا، جوکر کبریت بیخطر است. خصوصا که قهرمان داستان در ادامه مجری بیگناه، محبوب و فرهیختهای را میکشد که نوع آن افراد و برنامهها در عالم واقع برای مخاطب غربی بسیار محبوب و پرمخاطب هستند.
از این رو در ادامه، حس همذات پنداری با جوکر در مخاطب غربی تا حد زیادی رنگ میبازد اما برای مخاطب شرقی به دلیل پیوستهای متفاوت فرامتنی همچنان پابرجاست.
فارغ از آنچه بیان شد و به فرض عدم تفاوت در نگرش جوامع غربی و شرقی به فیلم، از آنجایی که درحال حاضر ونزوئلا، چین، عراق، لبنان، بولیوی و ایران درگیر مدل مشابهی از آشوب هستند، نتیجه این شبیخون سینمایی، شتاب دهی به بحران است. همچنانکه وقتی بیماری تب دارد، دادن گرمای بیرونی به او منجر به تشنج و مرگ میشود اما همان حرارت برای فرد عادی در حالت عادی، گرما یا نهایتا گرمازدگی درپی دارد.
الگوی جوکر ممکن است همچون داعش و بسیاری مخلوقات دیگر غرب، به صورت کلی یا جزئی، دیر یا زود به خودشان کمانه کند، اما فعلا ساخته شده است تا علیه شرق استفاده شود؛ خصوصا که به طور ویژهای، انگشت شمار نقابهای دلقکی که در عراق و لبنان استفاده شد، توسط ماشین تبلیغاتی غرب رسانهای گشته تا تکمیلی باشد بر پروسه الگوبرداری و تکثیر آن.
سلیمانی
کارشناسی ارشد دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@razavi_anjoman