eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
➕/🔻آسیب شناسی علوم اجتماعی اسلامی 🔻آسیب شناسی علوم اجتماعی اسلامی عنوان درس گفتاری است که به همت انجمن علمی علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و با ارائه حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا برگزار شده‌است. دکتر پارسانیا در این درس‌گفتار به بررسی نقدهای معرفتی و اجتماعی علوم‌اجتماعی‌اسلامی پرداخته است. ✖علاقه‌مندان به این درس‌گفتار می‌توانند با مراجعه به سایت مدرسه‌آفاق اقدام به دریافت این درس‌گفتار و بسیاری درس‌گفتار دیگر در حوزه علوم انسانی و اسلامی نمایند. 🔰لینک دریافت این درس‌گفتار: http://afaghehekmat.ir/course/asibshenasi_oloom_ejtemaee/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
هدایت شده از حکمت مطهر
چهارشنبه آخر سال شمسی و آخر اسفند می‌شود؛ بسیاری از خانواده‌ها ـ که باید بگوییم خانواده‌های نادان ـ آتشی و هیزمی روشن می‌کنند، بعد آدم‌های سُر و مُر و گنده با یک هیکل‌های چنین و چنان از روی آتش می‌پرند و می‌گویند: ای آتش «زردی من از تو، سرخی تو از من». این چقدر حماقت است! خب چرا چنین می‌کنید؟ این یک سنتی است مال ما مردم، از قدیم پدران ما چنین می‌کردند. قرآن می‌گوید: أوَ لَوْ کانَ آباؤُهُمْ لایعْقِلونَ شَیئآ. اگر هم پدران گذشته‌تان چنین کاری می‌کردند، شما وقتی می‌بینید یک کار احمقانه است و دلیل نادانی پدران شماست روی آن را بپوشانید؛ چرا این سند حماقت را سال به سال تجدید می‌کنید؟! این فقط یک سند حماقت است که کوشش می‌کنید آن را همیشه زنده نگه دارید و در واقع بگویید:ماییم که چنین پدر و مادرهای احمقی داشته‌ایم. أوَ لَوْ کانَ آباوُهُمْ لایعْقِلونَ شَیئآ. 📕خدا در زندگی انسان ص ۹۲ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩برنی سندرز در مناظره تلویزیونی با جو بایدن : سال پیش حداقل 30 هزار تن در آمریکا فوت کردند چون پول رفتن به دکتر را نداشتند. چون ما در آمریکا بیمه همگانی نداریم. در آمریکا از هر 5 بیمار، یک نفر پول داروی خود را ندارد که خیلی وقت ها منجر به فوت آن بیمار می‌شود. . @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 آمریکای زیبا-۱۰ | میراث «الوود جونیور» مجموعه موشن گرافیک «آمریکای زیبا» در چند قسمت به بررسی وضعیت اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، امنیتی و ... در درون جامعه آمریکا می پردازد. ⬇️ https://tn.ai/2224168 @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
30.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی دوره پنجم - دماوند سالن همایش امام صادق (ع) - مرداد ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : تقسیم بندی دقیق و مفهوم شناسی بحث تجدد در ایران ✅تجدد با مدرنیسم و مدرنیزاسیون نباید یکسان ارزیابی شود ۰ 🔴فرهنگ ملی ما نسبت به نو بودن و نوآوری مثبت فکر می کند ۰ ✅ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از شبکه افق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 "ایران ما" | نماهنگی که رهبری بخاطر پخشش از افق تشکر کردند شب گذشته برادر ارجمند حسین محمدی از طرف مقام معظم رهبری ضمن تماس با مدیر شبکه افق از پخش ایران ما تشکر کردند. 🆔️ @ofogh_tv
📚 🔹کتابی خوش خوان با فهمی الهیاتی از سیر تطور اندیشه در غرب است. در این کتاب مولف با بیان اندیشه‌ها در بستر تاریخی و اجتماعی نشان می‌دهد که تلاش غرب برای عبور از دین، هرچند به ظاهر موفق بوده اما همچنان پروژه مدرنیته، دارای ریشه‌هایی تماما مسیحی است. به عقیده گلیسپی، مهمترین پرسشی که چندین قرن غرب را به خود مشغول ساخته و هر فیلسوف یا الهی دانی ملزم به تعیین نسبت با آن شده، این مسأله است ک «اگر بشر اراده دارد، پس باید از ادعای کتاب مقدس مبنی بر علم پیشین خدا و قدرت مطلق الهی دست شست و اگر خداوند قادر مطلق است، پس جایگاه اراده بشری در نظام هستی کجاست؟» مسأله جبر و اختیار، نسبت اراده انسان با قدرت الهی، ربط رستگاری با جبر یا اختیار، بخش مهمی از دغدغه‌‌ی‌ الهی‌دانان مسیحی است. پاسخ به این پرسش، نحله‌های مختلفی از نومینالیسم تا اومانیسم و پروتستانتیسم و نهایت مدرنیسم را به وجود آورد. به عقیده نویسنده، فهم مدرنیته بدون فهم بستر نزاع‌های فلسفی _ الهیاتی آن، به بیراهه رفتن است از این رو نومینالیست‌ها خدایی تماماً قادر که در حد و حساب نمی‌گنجد به تصویر می‌کشند. اومانیسم که تا به امروز در برخی محافل به عنوان جریانی ضد‌دینی معرفی می‌شود، در پاسخ به مسأله قدرت مطلق و اراده انسان، با تکیه بر فردیت، جانب اراده فردی را پررنگ‌ کرده اما جنبش اصلاح دینی به رهبری لوتر، با تکیه بر ایمان، اراده فردی را توهمی بیش نمی‌داند. گلیسپی نشان می‌دهد که سوبژکتیویته دکارت و لویاتان هابز نیز هر کدام به طریقی درصدد پاسخ به همین مشکل است. دکارت با طرح سوبژکتیویته، اراده فردی را مقدم بر خدای قادر دانسته و سوژه را به صاحب طبیعت تبدیل کرد؛ طبیعتی که تا پیش از این، ملک الهی بود. در مقابل، هابز با طرح لویاتان، دولت را نماینده اتم الهی در روی زمین و شاید تجسد خدا در پهنه هستی می‌داند که وظیفه‌اش برقراری نظم و حفظ امنیت است. به باورنویسنده کتاب، با وجود پاسخ‌هایی که به ثنویت قدرت _ اراده داده شده، اما همچنان مسأله باقی است و اندکی بعد تناقض مدرنیته در عصر روشنگری و در قالب قضایای جدلی الطرفین کانت، بار دیگر ظهور می‌کند. اینکه پاسخ کانت و فیلسوفان پس از او تا چه حد قانع کننده است، پس از خواندن کتاب خواهید فهمید. «محمد رایجی» @philosophyofsocialscience @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کرونا، نشانه‌ای از پایان تاریخ است؟ 🔹اولین نمونه ثبت شده گرایشات آخر الزمانی مربوط به الواح آشور بانی‌پال است. این متن حداقل به ۲۸۰۰ سال قبل باز می‌گردد. 🔹توصیف جاماسب نامه از آخرالزمان: تابستان از زمستان بازشناخته نشود و مهر و دوستی و آشتی به کینه و دشمنی و ستیزگی برگردد. 🔹بررسی مهم‌ترین اندیشه‌های آخرالزمانی در تاریخ بشر تفصیل مطلب را در اینجا بخوانید👇👇 khabarfoori.com/detail/1750973
آنچه جامعه شناسان فرنگی و شیعیان ملکه الیزابت از آن عاجزند ادراک معنای عبودیت است که هیچ گاه تعطیل بردار نیست. این جماعت نمی دانند و واقعا نمی دانند که انسان موحد همواره در مسجد و محراب است: خوشا آنانکه دایم در نمازند بهشت قرب حق آرام شان بی یا اینکه: به دریا بنگرم دریا ته وینم به صحرا بنگرم صحرا ته وینم به کوه و جنگل و صحرا و دریا نشان از قامت رعنا ته وینم این انسان یقینا در کرونا نیز خدا می بیند و همواره در اندیشه ادای تکلیف است. کسانی که مناسک را اصل دین می پندارند یقینا دین را تعطیل بردار می دانند. غافل از اینکه اصل دین پذیرش الوهیت خداوند و ولایت اولیای حق است و مناسک صرفا مناسک اند. امام صادق علیه السلام، فرمودند: هل الدین الا الحب و البغض؟ مسجد و حرم صرفا متعلق حب و بغض اند نه خود حب و بغض! پیام برائت امام راحل رحمه الله وقتی دستور تعطیلی حج را صادر فرمود خواندنی و آموزنده است: «ما در مکه باشیم یا نباشیم دل و روحمان با ابراهیم و در مکه است. دروازه های‏‎ ‎‏مدینة الرسول را به روی ما ببندند یا بگشایند، رشتۀ محبتمان با پیامبر هرگز پاره و سست‏ ‎‏نمی شود. به سوی کعبه نماز می گزاریم و به سوی کعبه می میریم. و خدا را ‏‎ ‎‏می گزاریم که در میثاقمان باخدای کعبه مانده ایم و پایه های برائت از مشرکین را با‏‎ ‎‏خون هزاران هزار شهید از عزیزانمان بنیان نهاده ایم. 🌷با انجمن مدرسان همراه باشید: 🌷 @ANALYSTS
Corona Virus 251298.apk
9.18M
درصورتی که میخواهید از اطلاعات معتبر و علمی در مورد پیشگیری، مراقبت و درمان ویروس کرونا آگاه شوید برنامه کرونا ویروس را نصب کنید. این برنامه توسط دانشگاه علوم پزشکی قم تهیه و طراحی شده است. @salamatbeman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شخصيت مشهور آمریکایی: 📍شايد به خاطر این حرف ها کشته شوم، آقای ترامپ آمریکا در حال سرنگونی است....!/کاوش مدیا @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💢سهل‌انگاری در شیوع بیماری حرام شرعی است 🔸حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با تأکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و توصیه پزشکان فرمودند: «یقیناً هر چیزی که کمک کند به سلامت جامعه و عدم شیوع این بیماری، یک حسنه است؛ در نقطه‌ی مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری، یک سیّئه است. خدای متعال ما را موظّف کرده که نسبت به سلامت خودمان و سلامت دیگران، سلامت مردم، احساس مسئولیّت کنیم.» ۱۳۹۸/۱۲/۱۳ 🔻به همین مناسبت حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کعبی، استاد حوزه علمیه قم، در این نوشتار به بررسی ابعاد فقهی بیانات رهبرانقلاب درباره حفظ سلامت خود و دیگران پرداخته است که بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن آن را منتشر می‌کند. ▫️حفظ سلامت خود و مراقبت از سلامت دیگران در برابر بیماریهایی که خطر جانی و یا ضرر شدیدی داشته باشد، واجب شرعی است. دلیل عمده‌ی این مسأله قاعده‌ی «وجوب حفظ نفس» و قاعده‌ی «لاضرر» و قاعده‌ی «احسان» است. ▫️بدیهی است هر اقدامی که جان خود یا دیگری را در معرض آسیب قرار می‌دهد، حرام و مسئولیت‌آور است و ضمان شرعی دارد. 🔗 مطالعه متن کامل یادداشت و ارسال نظر: http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=45139 💻 @khamenei_maaref
📢 مرحله نهایی انتخاب مهمترین جمله رهبرانقلاب در سال ۱۳۹۸ 👈 با مراجعه به سایت KHAMENEI.IR جمله مورد نظر خود را از میان ۱۰ جمله‌ای که در مرحله اول نظر سنجی از سوی مخاطبان بیشترین آرا را کسب کردند، انتخاب کنید. 📮 از اینجا رای بدهید👇 http://farsi.khamenei.ir/page?id=45187
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨📹 نماهنگ ویژه «مهدی، احمد، بهشت...» روایت منتشرنشده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ساعات قبل از شهادت شهید باکری و مکالمه بی‌سیم او با شهید کاظمی 🔻به همراه انتشار صوت آخرین مکالمه بیسیم شهید باکری و شهید کاظمی پس از ۳۵ سال انتشار به مناسبت ایام سالگرد شهادت شهید آقامهدی باکری 📥 دریافت نسخه اصلی 👇 http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=45186
🎯🗿🗂🤷‍♂🤷‍♀ 📳چرا تبدیل شده‌اند به میدان نفرت‌پراکنی؟ — برای موفقیت و دیده‌شدن، باید عصبانی باشید و بی‌ادب 📍تابه‌حال شده، در گروهی تلگرامی یا کامنت‌های اینستاگرام، بحث سیاسی کنید و آخرش پشیمان نشده باشید؟ اغلب ما حتی یک‌بار هم این تجربه را نداشته‌ايم. هر دفعه که اتفاقی سیاسی می‌افتد، به‌محض لب‌گشودن، با هجوم فحش‌ها مواجه می‌شویم. شبکه‌های اجتماعی روزی قرار بود میز گفت‌وگوی جامعه باشد. اما حالا چه؟ تمسخر، متلک‌، آبروریزی و خشونت شده‌اند سکه رایج این شبکه‌ها. پست‌های پرالتهاب توجه هزاران نفر را می‌دزدند و حرف‌های عاقلانه و موجه در میان غوغا گم می‌شوند. راه نجات چیست؟ 🔖 ۳۱۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۰ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9645/ @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کاش در مبارزه با کرونا از مورچه یاد می گرفتیم! وقتی احساس خطر کرد به دیگر مورچه ها اینگونه گفت: ...قالَتْ نَمْلَةٌ یا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساکِنَکُمْ لا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ (نمل/۱۸) ...مورچه‌اى گفت: «اى مورچگان! به لانه‌هاى خود بروید تا سلیمان و لشکرش شما را پایمال نکنند درحالى‌که نمى‌فهمند»! بیایید به فکر هم باشیم. به همدیگر توصیه خیر کنیم و یک مسئله بهداشتی و اجتماعی را به یک بحران ملی تبدیل نکنیم. (...تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ) بیشتر در خانه ها باشیم و به پرورش خود و خانواده خود فکر کنیم.(...إِلَلَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَات) تا جز کسانی نباشیم که ضرر می کنند( ...إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ) سید علیرضا واعظ موسوی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔍 | مروری بر اهمیت و دستاوردهای دعا در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🌿 دعا یعنی امید داشتن به خدا 🔻 ماه رجب و شعبان ماه دعا و ذکر الهی و آماده شدن برای ورود به ماه مبارک رمضان است، اما اینکه آداب دعا چیست و چه شرایطی دارد نیاز به تبیین و تحلیل دارد. باتوجه به اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات مختلف درباره ابعاد مختلف دعا سخن گفته‌اند، بخش فقه و معارف پایگاه اطلا‌ع‌رسانی KHAMENEI.IR در نظر دارد در سلسله مطالبی ابعاد مختلف دعا را براساس بیانات رهبرانقلاب مرور کند. 👈 در این مطلب گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی اهمیت و دستاوردهای دعا آمده است. ▫️دعا همیشه همراه با امید به اجابت است ▫️دعا رقیب ابزارهای مادّی نیست ▫️دعا می‌تواند به زبان خودتان باشد 🔗 مطالعه متن کامل و ارسال نظر: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45178
💢 پرونده ویژه «کرونا؛ دین و سلامت» منتشر شد 📗 پرونده ویژه «کرونا؛ دین و سلامت» شامل هفت بخشِ: «گفتگوهای فقهی، یادداشت و گفتارهای تحلیلی، گزارش‌های علمی، موضوع‌شناسی و پیشگیری، احکام شرعی، چندرسانه‌ای و اطلاع‌‌رسانی»؛ با بیش از ۷۰ مطلب از مراجع معظم، شخصیت‌ها، اساتید و صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه: آیات عظام: «خامنه‌ای، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، سبحانی، علوی گرگانی و اشرفی شاهرودی، سیدان، رضا‌زاده، مرتضوی‌ شاهرودی. حجج‌الاسلام والمسلمین: ابوالقاسم علیدوست، علی‌اکبر رشاد، میرتقی حسینی‌‌گرگانی، محمدجواد فاضل‌لنکرانی، محمد عندلیب همدانی، سیدمصطفی محقق‌‌داماد، عباس کعبی، رسول جعفریان، سید احمد علم‌‌الهدی؛ محمد باقری، علی رحمانی، سید مجتبی نورمفیدی، محمدعلی قاسمی، محسن الویری، هادی سروش، محمدرضا زائری، سید محمدصادق علم‌الهدی، محمدجواد نظافت، مهدی مردانی، محمدحسین فلاح‌زاده، دکتر هادی انصاری و … ». 🔹 در ادامه بخشی از عناوین این پرونده، به تفکیک بخش‌های هفت‌گانه، معرفی و پیش‌رویتان قرار می‌گیرد و در انتها لینک این پرونده در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است👈 https://b2n.ir/245336 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 کتاب «فقه، سیاست، حکومت» منتشر شد ✔️ کتاب «فقه، سیاست، حکومت» به قلم علی دارابی و مسعود مطلبی و با مقدمه محسن اسماعیلی، توسط معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی منتشر شد. 🔹 درباره «فقه سیاسی» آثار و تالیفات متعددی در این سال‌ها نوشته شده است اما «کتاب فقه، سیاست و حکومت» چند ویژگی و امتیاز دارد👈 https://b2n.ir/792623 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
سال ۹۹، سال توجه به «دیگری» در حال گذراندن تجربه‌ای شگفت هستیم. همه ما ایرانیان احساس غریبی داریم. «نوروز» که بزرگترین جشن ‌ مهرورزی و شادی ماست، امسال به سبب شیوع کرونا، صورت دیگری پیدا کرده است. «نوروز» هنگامهٔ باهم بودن است و کرونا ما را از «یکدیگر» جدا ساخته. این وضع شاید بهانه مناسبی باشد که اندکی در باره «دیگری» درنگ کنیم. در بحران کرونا باید از «دیگران» دور باشیم و از خود در مقابل آنها مواظبت کنیم. خطر ابتلا به بیماری، باعث شده که با دقت و وسواس به «دیگری» بنگریم. اما «دیگری» همیشه این‌گونه نیست و حتی در همین شرایط بحرانی برای رهایی از بحران، چشم به «دیگرانی» دوخته ایم که درمان کنند و دارویی برای بیماری بیابند. پس هر چه هست در دایره «دیگران»یم. «دیگری» هم بهشت من است و هم جهنم من، هم دردم هست و هم درمانم. «دیگری» از شگفت‌آورترین موضوعاتی است که هر کس به گونه‌ای آن را درک و تجربه می کند. «دیگری» در هزار چهره ظاهر می‌شود و بر من تأثیرات متفاوتی می گذارد.  من همواره در دایره‌ای سیر می‌کنم که «دیگری» با من است و همه احوال، احساسات، افکار و رفتارهایم نسبتی با او دارد. حال می‌توانیم به وجوه دیگری از نسبت‌داری با «دیگری» بنیدیشیم. نسبت من با «دیگری» تابع چه اموری است؟ در چه شرایطی و با چه زمینه هایی «دیگری» باعث آرامش و شادی و مهربانی من می شود و چرا و چگونه «دیگری» باعث ناآرامی و خشم و پرخاش و ستیزه‌گری من؟ این گونه پرسشها را به صورتهای مختلف می‌توان پیش برد و مایه‌ای برای تفکر قرار داد. اما در اینجا بگذارید این رشته را به شرایط امروز ایران پیوند دهیم. کرونا نگاه ما به جسمِ «دیگریِ» مبتلا را حسّاس کرده، اما لازم است که این تجربه را به تجربه بنیادی‌تری تبدیل کنیم و به «دیگری» با تمام وجوه و مراتبش بنگریم. بگدارید پرسشها را کمی ملموستر کنیم. چرا آمار طلاق و مشاجرات خیابانی اینقدر زیاد است؟ چرا سیل مهاجرت از ایران به روندی عادی تبدیل شده است؟ چرا فضای وسایل ارتباط جمعی، به خصوص رسانه‌های اجتماعی مقابله‌جویانه و «دیگرستیزانه» است؟ چرا به محض هر رویداد جدیدی صف‌کشی و جدال آغاز می‌شود؟ چرا پرخاش و تمسخر و دشنام رواج دارد؟ چرا فضای ذهن و فکر ما این‌قدر درگیر چالش‌هاست؟ چرا در هر رویدادی اغلب در جستجوی «دیگری»های مقصر،‌توطئه‌گر و جنایتکارند؟…. آیا این شرایط عادی است؟ آیا از این وضع گریزی نیست؟ تجارب تاریخ معاصر جهان نشان داده که قدرتِ ملتها نسبت مستقیمی با هم‌گرایی،‌ وفاق و تاب‌آوری در مقابل تفاوت و اختلاف دارد. اگر جز این باشد، روندها به سوی افزایش تقابل و خشونت پیش خواهد رفت. شرایط امروز جهان، به خصوص خاورمیانه مقتضی حساسیت نسبت به نحوه رفتار با «دیگری» است. قرار گرفتن در چرخه خشونت بزرگترین بلای بیشتر کشورهای جهان است. در کشورهای مبتلا به رفتارهای ستیزه‌آمیز باید به فکر راههای خروج از چرخه خشونت و مقابله‌جویی بود. چطور می‌توان رفتارهای ستیزه‌آمیز و خشونت‌بار را به رفتارهایی تبدیل کرد که باعث مفاهمه، نوعدوستی و مشارکت شود؟ باید این‌گونه پرسشها را بارها و بارها و در موقعیت‌های متفاوت تکرار کرد. در شرایط ناشی از بحران کرونا از «یکدیگر» دوریم و در نزدیک شدن به «دیگری» احتیاط می‌کنیم. می‌توانیم این وضع را بهانه‌ای قرار دهیم و به نحوه نسبتی که با «دیگران» داریم ژرفتر بیندیشیم. در این صورت شاید وقتی که این شرایط به پایان رسید‌ و دوباره به هم نزدیک شدیم، با دقّت بیشتری به «دیگری» بنگریم. نه تنها به جسم «دیگری»‌ بلکه به «دیگری» با تمامی وجوه و آثارش. از اکنون به این بیندیشیم که چطور می‌توانیم در کنار «یکدیگر» زندگی کنیم، ‌در حالی که از خشم و نفرت خالی باشیم. چطور می‌توانیم آرامتر به یکدیگر بنگریم؟ چطور می‌توانیم تفاوت و اختلافهای «یکدیگر» را برتابیم. چطور می‌توانیم رقابت کنیم اما در دام خشونت نیفتیم؟ چطور می‌توانیم بنویسم و سخن گوییم،‌ اما نوشته و سخن‌مان خالی از نفرت باشد و موجب برافروختن و برانگیختن «دیگران» نشود؟ چطور می‌شود به جامعه ای آرام‌تر، امیدوارتر با همبستگی بیشتر رسید؟ نوروز بزرگترین جشن ملی ما ایرانیان است و ما همراه با تحول در طبیعت،‌ تحول در خویشتن را درخواست می‌کنیم. می‌توانیم سال نو را با درخواست تحوّل در نحوهٔ نسبت‌مان با «دیگران» آغاز کنیم. می‌توانیم برای تقویت مهرورزی و شفقت، با یکدیگر اتفاق کنیم. ما می‌توانیم «یکدیگر» را بیشتر دریابیم. علی اصغر مصلح منبع یادداشت: http://amosleh.com/fa/99-2/ @philosophyofsocialscience @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
••▪️•• آن دَرگَهی که پایه‌اش از عرش برتر است دولت سَرایِ حضرتِ‌موسی‌َبن‌ِجعفر است عیسی نفس کشیده به لطف شفای او موسی دچار حضرت‌موسی‌بن‌جعفر است یکی از القاب امام کاظم‌ع باب الحوائج می‌باشد و ایشان در زمان حیات و بعد از شهادتشان گره‌گشای بزرگ شیعیان و محبین بوده اند، حال میخواهیم در این شب و روزها متوسل به‌درگاهش شده و از او مدد بخواهیم تا سایه شوم این بلا از تمام‌مردم ایران و جهان برطرف‌گشته و ما را مشمول توجهات خاصه خودشان بنمایند... اَللّهُمَ صَلِّ عَلىٰ موسیَٖ بنِ جَعفَرﷺ اَلمعذَّبِ فی قَعرِ السُجون و ظُلَمِ المَطامیرِ ذِی السّاقِ المَرضُوضِ بِحَلَقِ القُیودِ والجِنازَة المُنادىٰ عَلیها بِذُّلِ الاِستِخفاف... 🖤 🔜 @talabe_graph
•﷽• [ ] انشاءالله سالی مملو از خوشی و سرور و موفقيت پيش رو داشته باشيد و از سالی كه تا چند ساعت ديگر ما را ترك می‌كند، اندوخته های ارزشمندی را توشه راه كرده باشيم و در امتحانات الهی سربلند بوده، مصيبت به دينمان وارد نشود، گرچه سختی‌هايی را بر ما تحميل كند . سال نو را پیشاپیش تبريك می‌گويیم چون از امشب و فردا روز اول سال نو، مصادف با شهادت حضرت‌موسی‌بن جعفر (علیه السلام) است و انشاءالله به سوگ پدر بزرگوار حضرت امام رضا(علیه السلام) و حضرت معصومه(سلام الله علیها) باشیم. 🐟مثل مــــاهی زنده 🌿مثل سبزه زیبــــا 🍂مثل سمنو شیرینـــ 🌸مثل سمبل خوشبـــو 🍎مثل سیب خوشرنگــــ 💰و مثل سکه طلا با ارزش باشید... 🌹عیدتان پیشاپیش مبـارڪ✨ 🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
📑 ها این تمثال های شوق انگیز و نمادهای بت واره در تمام وجوه حیات مدرن رخنه میکنند فرهنگ سلبریتی کماکان واکنش های تناقض آمیزی برمی انگیزد. در یک سو سلبریتی امروزی که درگیر نظام های قدیمی شهرت ساز و گرفتار سیستم ستاره پرور قرن بیستم است، مثل پیشینیان خود، جنس اصل و بدل را در هم میکند، توجهات را به نمونه ای منحصر به فرد و متفاوت و مستعد جلب مینماید و یک لحظه گذرا را ثبت و ضبط می کند تا تصویری آنی از واقعیت اجتماعی مشترکی باشد که به قدر خود سلبریتی متزلزل و بی دوام است. سلبریتی ها این تمثال های شوق انگیز و نمادهای بت واره و حامل های خاطره جمعی در تمام وجوه حیات مدرن رخنه میکنند. در سویی دیگر، سلبریتی الهام بخش استهزاء و حتی اهانت است. خصومت برمی انگیزد یا حداقل دودلی می پرورد. مکتب فرانکفورت انتقاد چپ گرایانه ی تند و تیزی بر صنایع فرهنگی استثمارگری داشت که پس از جنگ جهانی دوم در غرب ریشه می دواندند. دنیل بورستین مورخی که در وادی سیاست محافظه کار بود،در دهه1960میلادی آن انتقاد را به کار بست تا بگوید، سلبریتی، در توصیف بدبینانه ی او دست پرورده ای است که رسانه های جمعی او را ساخته اند و زنده نگهش میدارند رسانه هایی که به قدر خود سلبریتی بی روح و شیّادند. به علاوه در زمانه ای که بازیگرانِ برنامه های واقع نما، تاثیرگذاران رسانه های اجتماعی، شخصیت های یوتیوبی، وبلاگ نویسان، ویدئولاگرها و اینیستاگرام بازها رواج دارند، گویا هرکسی(به تعبیر پیامبرانه ی بورستین) می تواند "به خاطره ی شناخته شدگی اش شناخته شود" به واقع خواه خود را مردم بی اعتنا بدانیم یا تماشاچیان مشتاق، وقتی کماکان بحث میکنیم که کدام بدان ارزشمندتر است چه دوست داشته باشیم یا نه آن افراد جذاب و قابل کپی برداریِ شناخته شده (حتی اگر فقط به خاطر شناخته شدگی شان شناخته شوند) همچنان چیزی به دست ما می دهند تا درباره اش حرف بزنیم. ولی، در بدو امر، چرا محتاج چیزی یا کسی هستیم که درباره اش حرف بزنیم؟ این همه حرف زدن ما را به کجا می رساند؟ جاذبه سلبریتی برایمان چه نکاتی را درباره ی نگاه ما به خودمان روشن میکند؟ شاید سلبریتی کمکمان کند به این پرسش ها بپردازیم. ریس ویترسپون که برای فیلم زندگی نامه ی جانی کَش با نام "سر به راه باش"(2005) برنده جایزه ی اُسکار بهترین بازیگر زن شد؛ وقتی برای پذیرفتن جایزه پشت بلندگو رفت گفت تمام سعی اش" ساختن کاری است که معنایی برای کسی داشته باشد". شاید سلبریتی ها از آن رو برای ما این قدر مهم اند که (همه ی کسانی که سلبریتی ها برای آن ها مهم اند) مثل ویترسپون میخواهند باشند. هالی گروت دانشیار دانشگاه آلاباما آمریکا ترجمه: محمد معماریان متن کامل یادداشت به زبان اصلی در سایت :🌐https://www.google.com/amp/s/aeon.co/amp/essays/the-history-of-celebrity-is-a-history-of-the-concept-of-self 🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami