🖼 #عکس_نوشت | ماموریت فقه فقط ساخت نظام نیست
👤 آیتالله #سیدمحمدمهدی_میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در همایش ملی فلسفه فقه نظامساز:
🔹 موضوع اصلی سرپرستی تکامل اجتماعی هم تکامل نظام اختیارات در عرصه قلب و ذهن و جوارح، سیاست و فرهنگ و اقتصاد است، لذا ماموریت فقه فقط ساخت نظام نیست و تکامل حیات اجتماعی هم جزء ماموریتهای فقه است. ما همانطور که فقه را باید در قاعده هرم توسعه دهیم باید آن را به راس هم تسری دهیم، حتما مفاهیمی که از علم کلام به فقه و اصول سرریز میشوند باید فراوری و تبیین شوند تا تکامل فقه و اصول هم مقنن شود. طبیعتا بر همین اساس یک مفهوم محوری از علم کلام به نام پرستش داریم که به فقه و اصول هم سرریز میشوند و این مفهوم از طریق فلسفه علم کلام وارد فقه و اصول میشود.
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
19.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯‼️ #ببینید
📸 گزارشی ویژه و اختصاصی از همایش ملی فلسفه فقه نظامساز
🔻 با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره)
🎙 با سخنرانی:
#علی_اکبر_رشاد
#سیدمحمدمهدی_میرباقری
#ابوالقاسم_علیدوست
#سیدحسین_میرمعزی
#سیدسجاد_ایزدهی
⏰ چهارشنبه ۲۵ آبانماه ۱۴۰۱
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ffnezam
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | فقه دانش کاشف شریعت است
👤 آیتالله #ابوالقاسم_علیدوست، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی فلسفه فقه نظامساز:
🔹 منظور از فقه فقط شریعت نیست بلکه دانش کاشف شریعت است. فقه نظامساز گاهی به معنای تعیین کننده قواعد اجتماعی دیده میشود، یعنی فقهی که ناظر به رفتارهای اجتماعی جامعه است که قواعدی را بر اساس آن کشف میکند؛ گاهی این فقه به جایی میرسد که طراحی نظامهای اجتماعی و اجرایی میکند.
🔹 اخیرا شاخههایی برای فقه در حوزههای علمیه درست شده است که بگویم به فال نیک نمیگیرم. وقتی بیاییم به نام فقه نظامساز یا فقه حکمرانی باری را بر دوش فقه بگذاریم که رسالت فقه نیست، سبب مشخص نبودن انتظارات میشود. در اینجا باید دقیقا بحثی برای رسالت فقه صورت بگیرد و انقسامات فقه معاصر باید حساب شده صورت بگیرد و دقیقا بفهمیم چه انتظاری از فقه داریم.
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | قانون الهی مانع خودکامگی
🔸 خودکامگی در نقطه مقابل عدالت قرار دارد؛ زیرا حقوق جامعه را زیر پا میگذارد، اما قانون بهویژه آنگاه که الهی باشد و از سرچشمه استوار و قابل اطمینان نشئت گیرد، هم جلوی استبداد را میگیرد و هم معیاری برای سنجش رفتارها و کردارها و گفتار میشود تا شاخص و مؤلفهای دقیق برای پویش در مسیر عدالت گردد.
🔸 در طریق عدالت حتى رسولالله(ص) نیز محدود و مقید به حدود و مرزهای الهی است. قرآن کریم به صراحت بیان میکند که ایشان نیز باید در چارچوبی که از سوی خداوند طرح شده است حرکت کند و اگر خلاف آن رفتار میکرد رگ قلب او را میزدیم.
📖 برگرفته از کتاب عدالت سیاسی در قرآن کریم، نوشته #سیدکاظم_سیدباقری، مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/6336
🆔 @iictchannel
FeghhPouya.mp3
9.18M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔹 با موضوع "تنظیم رفتار اجتماعی" / قسمت سیزدهم
🔖 ادامه مباحث تبیین زوایای مختلف امر به معروف و نهی از منکر و جایگاه آن در جامعه
💢 تفاوت صفات و ارزش های اخلاقی با افعال و رفتارها
💢 کافی نبودن بیان اوصاف و لزوم وجود قابلیت امر و نهی
🎙با حضور:
🔸 دکتر #محمود_حکمت_نیا
🔸 حجت اسلام دکتر #فرج_الله_هدایت_نیا
(اعضای هیات علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه)
📻 رادیو سراسری معارف؛ 14 شهریورماه 1401
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#صوت
🄶 🆔 @hedayatnia_ir
🖼 #عکس_نوشت | وظیفه فقه فقط دورکردن از عقوبت نیست
👤 آیتالله #سیدمحمدمهدی_میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در همایش ملی فلسفه فقه نظامساز:
🔹 اگر فلسفه فقه را علم درجه دو و ناظر به فقه بدانیم اصلیترین مفهومی که در فلسفه فقه باید بحث شود، مفهوم حکم خواهد بود و اگر در آن توسعه ایجاد نکنیم امکان گسترش فقه را نخواهیم داشت. اگر دامنه پرستش را اینطور تعریف کردیم که ما باید خدا را پرستش کنیم تا از عقوبت دور شویم، بنابراین باید دنبال احکامی باشیم که تامین از عقوبت را برای ما فراهم میکند یعنی کار فقه این است که احکامی بدهد که آحاد مکلفین از عقوبت خدا دور شوند و ماموریت علم اصول هم مستندسازی این سطح از فقه است که مرحوم آیتالله خویی به خوبی به آن پرداخته و فرموده است برای تامین از عقوبت نیاز به فهم احکام داریم و ماموریت اجتهاد تامین مردم از عقوبت است.
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تمرکز بر اصول فقه برای فلسفه فقه نظامساز
👤 آیتالله #ابوالقاسم_علیدوست، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی فلسفه فقه نظامساز:
◼️ برای بحث بر روی فلسفه فقه نظامساز باید بر روی اصول فقه متمرکز شویم زیرا میتواند فقه نظاممند را شکل دهد و باید ساختار اصول فقه قدری تغییر کند؛ باید به واقعیت تن داد و باید مسائل زیادی در اصول فقه آورده شود و بدون دست بردن در اصول فقه نمیتوان فقه نظامساز پدید آورد.
◼️ منطقهالفراغ یکی از بحث های مرحوم شهید صدر است که البته در آثار گذشتگان با عباراتی دیگر دیده میشود اما به نام شهید صدر سکه خورده است؛ وقتی بحث نظام و فقه احکام و نظریات در کتاب اقتصادنا بحث میکند به فلسفه فقه نظامساز نزدیک میشود و وقتی استنباط دوم خود را مطرح میکند که فقیه از مبنای خود دست بر میدارد و به فتوای دیگر مراجعه میکند از نظر ما مورد پذیرش نیست.
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تعریف غیر دینی از چرایی ایجاد نظام اجتماعی
👤 آیتالله #سیدمحمدمهدی_میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در همایش ملی فلسفه فقه نظامساز:
🔹 نکته مهم این است که آیا جامعه برای پرستش شکل میگیرد یا رفع نیازهای مشترک؟ اگر تحلیل علوم اجتماعی را که ریشهدار است و ما هم آن را بدون استناد دینی پذیرفتهایم و دائما تکرار میکنیم یعنی جامعه برای رفع نیازهای مشترک ایجاد شده است. این یک نگاه است ولی نگاه دیگر این است که اصلا از ابتدا جامعه تشکیل میشود که یا دنیا را بپرستند یا خدا را و انسانها یا خداپرست هستند یا دنیاپرست.
🔹 این دو نگاه خیلی فرق دارد و اگر نگاه اول را داشتیم یعنی جامعه برای رفع نیازهای مشترک درست شده در این صورت عرصه، عرصه عرفیات محض است کما اینکه مرحوم میرزای نائینی فرموده است ولی اگر گفیتم عرصه حیات اجتماعی عرصه پرستش خداست در این صورت نیازمند احکام و قواعد پرستش هستیم. شیخ مهدی حائری در بحث ولایت فقیه از معرفتشناسی شروع کرده و گفته است معیار صحت، دین نیست و حیات بشر هم برای رفع نیازمندیهای طبیعی بشر بوده و انبیاء هم برای تشکیل جامعه نیامدند و دین حق دخالت در اجتماع را ندارد لذا ولایت فقیه هم مجاز اندر مجاز است یعنی ولایت الله هم مجازی است.
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
💠 پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار میکند:
🔸سلسله نشستهای تخصصی روز جهانی فلسفه
✅ فلسفه رسانه و فناوریهای نوین
با حضور :
▫️دکتر حسین مطلبی
▫️دکتر غلامرضا آذری
دبیر علمی نشست:
🔺دکتر حسین حسنی
🗓️ یکشنبه ۶ آذر
⏰ ساعت ۱۰ تا ۱۲
📍تهران، خیابان ولیعصر، پایینتر از میدان ولیعصر، خیابان دمشق، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
حضور برای عموم آزاد است
پخش زندهی نشست:
📽 https://www.aparat.com/ricac/live
و
https://www.skyroom.online/ch/ricac/communication
🆔@ricac_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فرانسه برای ۱۴ کشور آفریقایی پول استعماری چاپ میکند
💬 جورجیا ملونی، نخستوزیر ایتالیا:
🔻 به این پول، "فرانک سی اف" میگویند. این واحد پولی استعماری است که فرانسه برای ۱۴ کشور آفریقایی چاپ میکند و از طریق آن حق مالکیت خود را اعمال میکند تا از منابع این کشورها بهرهبرداری کند!
🔻 این کودکی است که در معدن طلای بورکینافاسو کار میکند. بورکینافاسو یکی از فقیرترین کشورهایِ جهان است. فرانسه پول استعماری برای این کشورِ دارای معادن طلا چاپ میکند.
🔻 در مقابل آنها میخواهند ۵۰ درصد از همه چیزهایی که بورکینافاسو صادر میکند، به خزانهداری فرانسه ختم شود! طلایی که این کودک از اعماق تونل استخراج میکند بیشترش به خزانه دولت فرانسه میرود!
🔻 بنابراین راه حل این نیست که آفریقاییها را بگیریم و به اروپا بیاوریم. راه حل این است که آفریقا را از دست برخی اروپاییها که آنها را استثمار میکنند، آزاد کنیم و به این افراد اجازه دهیم با آنچه که دارند زندگی کنند
▫️ trendsmap.com/twitter/tweet/1593703642363748353
@StrategicNews_ir
گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی برگزار میکند:
نشست نقد و بررسی کتاب *نظام ملی اقتصاد سیاسی* اثر *فردریک لیست* اقتصاددان آلمانی
با حضور:
*دکتر محمدرضا دره شیری*
عضو هیئتعلمی دانشگاه مالک اشتر
*دکتر محمد نعمتی*
عضو هیئتعلمی دانشگاه امام صادق
*دکتر اباصالح تقیزاده*
دبیر گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
*یکشنبه، 6 آذر 1401؛ ساعت 14*
دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)؛ سالن شهید مطهری
@shmoton
https://www.ihcs.ac.ir/shmoton/fa
10.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #ببینید #نسخه_کم_حجم
❗️وقتی در زمان امام(ره) زنان بدون حجاب به خیابان آمدند و علیه حجاب تظاهرات کردند...
💠 رابطه "فحشاء" و "پیشرفت کشور" چیست؟ این دو چه ارتباطی به هم دارند؟
➕ چگونه مردم را مجاب کنیم که گوش به رسانههای معاند ندهند؟
#لبیک_یا_خامنه_ای
🏷 #جهاد_تبیین #دشمن_شناسی #حجاب
@Pakbaz_ir