eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
588 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 واقعا چه ارتباطی است بین فتنه کرونا (هراسی) در جهان با نظام افسارگسیخته و ظالم سرمایه داری؟ الان بیشتر، این کلام نورانی ، قابل درک است که : من کاخی برافراشته ندیدم مگر آنکه در کنار آن کوخی برافراشته بود. تعداد میلیاردرها رکورد جدیدی زد/ ابرثروتمندان از غول کرونا بهترین بهره را بردند 🔹گزارش جدیدی که از سوی بانک سوئیسی "یو بی اس" و شرکت "پرایس‌واترهاوس‌کوپرز" منتشر شد، نشان می دهد که ثروتمندان جهان "در دوران بحران ویروس کرونا" ثروت بسیار زیاد خود را بیش از یک چهارم افزایش دادند. 🔹طبق این تحقیقات، ثروت میلیاردهای جهان در اوج بحران کرونا از آوریل تا ژوئیه ۲۷/۵ درصد رشد کرد و به ۱۰/۲ تریلیون دلار رسید. 🔹تعداد میلیاردرها نیز به رکورد جدیدی یعنی ۲۱۸۹ نفر رسیده در حالی که این تعداد در سال ۲۰۱۷، ۲۱۵۸ نفر بوده است./اقتصادنیوز https://eitaa.com/yahojjatadrekna دلنوشته هایی از جنس انتظار - لینک ایتا
🔺 گروه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌کند: ✅ کرسی علمی ترویجی «وانهادگی در غربت غربی و تنهایی او در بلیه‌ای چونان » 🎙 با حضور: 📅 یکشنبه 20 مهر ماه 99 / ساعت 15 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/bOkuwYKKdK9S 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09191541744 🆔 @iictchannel
قسمت سی‌ام برنامه تلویزیونی دومین قسمت از مجموعه برنامه‌ی استاد علی صفایی حائری با موضوع: ولایت فقیه در اندیشه استاد صفایی با حضور حجت‌الاسلام مسعود حیدری نیک، شاگرد استاد صفایی 📅یکشنبه 20 مهر 🕘ساعت ۲۱ 📺شبکه چهار سیما
🎥 صحبت صدر(١)؛ روحانیت چنان‌که صدر می‌گفت نخستین نشست «صحبت صدر»‌ با موضوع «روحانیت چنان‌که صدر می‌گفت» پنجشنبه ١٧ مهرماه برگزار شد. 🔻 حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی رفیع‌پور بیان کرد: تحول در جامعه باید منشأ حوزوی داشته باشد از نظر شهید صدر اگر تحولات جامعۀ اسلامی بخواهد به سرانجام برسد و ریشه و اصالت داشته باشد، باید منشأ حوزوی داشته باشد. مطالب شهید صدر درباره تحول حوزه، مقدمه و گام نخست است، نه اینکه آن را گام نهایی تلقی کنیم. اسلامِ ما پاسخ‌گوست ایشان معتقد است که نباید به دامان نظام‌های غربی بیفتیم، بلکه با استفاده از مبانی اسلامی و علوم روز، پویایی در فقه خودمان ایجاد کنیم که نماد این تحول‌خواهی در «اقتصادنا» دیده می‌شود. امروز باید به تأسی از آن شهید در علوم سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی کتبی مانند اقتصادنا داشته باشیم. در نگاه ایشان علم تمدن‌ساز فقه است، ولی نه فقه فردی و سنتیِ صرف که به چشم‎انداز اجتماعی و بازتاب اجتماعی آن توجه ندارد. فقه را جذاب کنیم اکنون وقتی کلمه فقه در جامعه مطرح می‌شود عمدتاً جنبه فردی و سلبی آن به اذهان متبادر می‌شود، فقهی که قصد دارد خط قرمز بکشد و تحریم و محدودیت ایجاد کند؛ لذا فقه، فقیه و فقاهت برای جامعه جذاب نیست؛ بلکه آن را پس می‌زند، چون ما نتوانستیم فقه فردی را اجتماعی و بر آن اساس جامعه را اداره کنیم. امروز نگاه از بالا به پایین و «از ما به یک اشاره/ از تو به سر دویدن» جواب‌گو نیست. شهید صدر در عین اینکه بر فقه به‌عنوان دانش تمدن‌ساز تأکید دارد، درعین‌حال معتقد به تحول است؛ ما از سخنان ایشان بخش اول را گرفته، ولی تحول در راستای فهم اجتماعی و تغییر متون فقهی با رویکرد اجتماعی را مورد بی‌توجهی قرار داده‌ایم. 🔻 حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا زائری بیان کرد: مهم‌ترین رویکرد شهید صدر به امت است در اینکه امثال شهید صدر دغدغه بحث اقتصاد اسلامی و مبنای تئوریک و نظری برای اداره جامعه داشتند شکی نیست، ولی مهم‌ترین رویکرد ایشان به بحث امت است. من «اقتصادنا»ی او را «اقتصاد الامة الاسلامیه» می‌بینم نه «اقتصاد الاسلام». تحول به‌معنای کنارگذاشتن همۀ گذشته نیست تا سخن از تحول می‌شود، برخی طوری رفتار می‌کنند که گویا مراد از تحول این است که هیچ‌چیزی در حوزه به‌درد نمی‌خورد و باید همه را رها کرد. اگر کسانی به‌نام تحول، کارهای غلطی کردند، بعد از آن ممکن است نگرانی و تردید در بحث تحول دامن زده شود. تحول حوزه باید درونی باشد یکی از بزرگ‌ترین ایرادات این است که یک شخصیت سیاسی و اجتماعی از بیرون بخواهد درباره تحول در حوزه حرف بزند و یا موج ایجاد کند. امید به تحول باید به نهادها و شخصیت‌های داخل حوزه وابسته باشد؛ ارزش شهید صدر این است که خودش برآمده از خاندان نهصدسالۀ مرجعیت است و حوزوی کامل و مطلق از بُن و اساس است، نه اینکه صرفاً یک نابغه دینی باشد. فقه نقطه وصل اسلام به جهان شهید صدر فقه را نقطه وصل اسلام به جهان می‌داند و درعین‌حال بین مبانی نظری و عرصه اجرا معتقد به اعتدال است؛ نگاه وی این است که حوزه باید با جذابیت فقه جامعه را اداره کند و زمانی جذاب می‌شود که بتواند به‌خوبی جامعه را اداره کند. فقه اگر کاربرد مؤثر در زندگی نداشته باشد به‌درد نخواهد خورد. فقهِ بریده از زندگی کارآمد نیست امروز مسئله مخاطب ما این است که روزی که من گرفتار مشکلاتی مانند ناتوانی در ازدواج، نداشتن شغل و… بودم حوزه کجا بود. ما باید کارآمدی فقه را در مقام رقابت با دیگران نشان دهیم. اگر طبق نظر شهید صدر قبول داریم که فقه در همۀ عرصه‌ها جواب می‌دهد، باید این جواب آزموده، دیده و شنیده شود و خود را ثابت کند. یکی از مشکلات امروز این است که می‌گوییم ما جای ائمه(ع) نشسته‌‍‌ایم، ولی کمتر کارهای آنها را در مواجهه با مردم می‌کنیم و برخی مواقع فقط توقع داریم سخنان ما را اطاعت کنند؛ الآن رابطۀ حوزه و روحانیت گاهی چنین رابطه‌ای است. 🔗 متن کامل این نشست را در اینجا بخوانید 🆔 @SHAHIDSADR
📌 «عصر هدایت و کمال» در برابر «عصر حیرت» ⚡نقد استاد پیروزمند بر کتاب «عصر حیرت» آقای مهدی نصیری 💠... در عصر غیبت به پشتوانه تلاش علما و به ویژه فقها نه تنها به سمت حیرت افزون‌تر نرفتیم بلکه تکامل در «فهم حجتمند» اتفاق افتاده است. مرور اجمالی به تکامل ادوار فقاهت که با آن آشنا هستید، گواه این معناست. حرکت از انسداد باب علم به انفتاح باب علم؛حرکت از انفتاح اخباری به انفتاح اصولی؛حرکت از انفتاح اصولی محدود به فقه فردی، به انفتاح اصولی پاسخگو به مسائل مستحدثه اجتماعی؛ حرکت از پاسخگویی به مسائل مستحدثه اجتماعی به سمت شکل‌گیری فقه‌های مضاف همچون فقه اقتصاد، سیاست، امنیت، شهرسازی و ... (هرچند نوپاست و قدرتمند نشده است) و هنوز هم گام‌های استوار تری در راه است. ارتقاء فهم و تفاهم نخبگانی حاصل تلاش صدها عالم برجسته در طول صدها سال تلاش علمی تضارب‌یافته است. متن کامل:http://www.isaq.ir/vdcf.1dyiw6dymgiaw.html
🔘 محورهای اصلی بحث استاد علیدوست در برنامه « خاتم(ص)» 1. پیش فرض های جامعیت و جاودانگی و خاتمیت 2. روش شناسی تعیین گستره رسالت: الف. نقل (قرآن و سنت) ب. عقل 3. تبیین و بررسی اجمالی دیدگاه های مختلف درباره جامعیت دین و رسالت پیامبر خاتم(ص) [علامه طباطبایی، آیت الله معرفت، نائینی و...] 4. بررسی و تحلیل حدیث «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ» 5. بخش های مختلف رسالت پیامبر(ص): - اصلاح باورها - آوردن شریعت - اخلاق - آشنا کردن مردم با معارف - تربیت نیرو - صالح - بزرگ 6. و بررسی دیدگاه ها پیرامون آن الف. گروه منکران وجود نظام در فقه و شریعت هستند ب. کسانی که قائلند نظام کشف شدنی نیست، بلکه در فرآیند و به طور طبیعی حاصل می شود. ج. گروهی معتقد نظام وجود دارد و باید آن را استنباط کرد. فقیه، قانون گذار و حاکمیت در این زمینه دارای نقش هستند. 7. آسیب شناسی وضعیت کنونی کشور درباره بحث نظام سازی: فضای حاکم بر تقنین و دیگر نهادها، رویکرد کشف نظام نبوده و نیست. نهادها به دنبال حل مسئله هستند و نه کشف و تحقق نظام 8. بررسی و نقد دیدگاه شهید صدر درباره استنباط نظام 9. تبیین نسبت فقه و شریعت: خلط فقه و شریعت منجر به انکار نظام می شود 10. بررسی نسبت شریعت و اخلاق: بین اخلاق و شریعت هیچگونه جدایی و دوگانگی وجود ندارد - روایاتی که مجوز بی اخلاقی می دهد، را باید کنار گذاشت... 11. روش شناسی تفکیک شئون معصوم و نحوه بهره برداری از آنها و آسیب شناسی این امر 📚 @alidost_fiqh
7.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ گزارشی از افزایش جرائم جنسی در مراکز آموزشی کانادا....! ☑️ @Kavoshplus
لینک جهت حضور آنلاین (گزینه میهمان با درج نام): http://webinar.razavi/qom/ https://www.aparat.com/jahad.qom/live
🔥«شجریان» ها و ما 🔻شجریان، استاد کم‌نظیر آواز بود که بر بستر موسیقی سنتی و اشعار برجسته شعرای ایرانی توانست آثار هنری بسیار مهمی را خلق کند. 🔻همانطور که از استادان عرصه اندیشه سیاسی، انتظار نداریم که لزوما خواننده ای توانمند باشند، از شجریان و امثال او هم انتظارات مان باید متناسب با توانمندی آنها باشد. این نکته، کلید درک مواضع متفاوت وی و بسیاری از هنرمندان و سلبریتی هاست. 🔻انقلاب در حق شجریان واقعاً با کرامت برخورد کرد و فرصت بالندگی را در اختیارش قرار داد و این موضع حتی بعد از از اشتباهات بزرگ او در فتنه ۸۸ و تا زمان خاکسپاری او ادامه داشت. اما درد اینست که میوه این کرامت را کرکسهای رسانه‌ای ضد انقلاب با ایجاد دوقطبی و پنجه کشی به رخ نظام، چیدند! 🔻برخی از آثار شجریان، با عاطفه بخشی از مردم گره خورده و این دقیقا همان نقطه ای است که ضد انقلاب تلاش می کند آن را تبدیل به تهدید بر علیه نظام نماید. 🔻کارگزاران نظام و دلسوزان انقلاب، با درک عظمت ابعاد اجتماعی نظام اسلامی می بایست با پرهیز از کم حوصلگی در تحمل و تعامل با اصحاب هنر و عناصر موثر بر افکار عمومی همراهی معرفتی و همدلی عاطفی نمایند تا دشمن نتواند با نفوذ، گروهی از اهل هنر را ابزار نیل به رسیدن به اهداف فرهنگی سیاسی خود نماید. 🔻اما...سیاسیون، باید از خرج کردن نقطه قوت هنری هنرمندان برای رقابت انتخاباتی پرهیز کنند تا ناکارآمدی سیاسیون برآمده از جلوه گری سلبریتی ها، موجب ذهنیت منفی جامعه به هنرمندان نشود. ✍حمیدرضا ابراهیمی 🏴@gamedovomeenqelab