8.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ استاد دانشگاه دفاع ملی واشنگتن:
📍ایران از یک هویت ملی نیرومند برخودار است/برتری ژئوپولیتیک این کشور مایه نگرانی است...!
#کاوش_مدیا
🆔 @Kavoshmedia
🔴 #انقلاب_کوپرنیکوسی [کوپرنیکی] #کانت و لوازم آن در فلسفه
از جمله مفاهیم بسیار مهم که میتوان در دستگاه فلسفی وی به آن اشاره کرد که رسیدن به مابعدالطبیعه درونماندگار [Immanente] نیز از مسیر این مفهوم معنا مییابد، مفهوم انقلاب کوپرنیکوسی کانت است. کانت برای تشریح این مفهوم از مثالی استفاده میکند، این مثال از گالیله راجع به آزمایشهایی که وی انجام میداد، میباشد.
آن چه که در این آزمایشها برای وی حاصل شده است، چیزی است که خِرَد مطابق با طرح خود خلق میکند؛ گالیله ُدریافت که خِرَد باید با اصول داوریهای خود و مطابق با قانونهای ثابت پیش رود و طبیعت را ملزم سازد که به این پرسشها پاسخ گوید؛ نه این که فقط به وسیلهی طبیعت به این سو و آن سو کشیده شود، زیرا در غیر این صورت، مشاهدههای تصادفی که مطابق با هیچ نقشهی از پیش طرحشدهای انجام نگرفته باشد، به هیچ روی در یک قانون ضروری به یکدیگر نمیپیوندند(کانت، نقد خرد محض، BXIII - BXIV).
وی در ادامه اضافه میکند، خِرَد در یک دست باید اصلهای خود را، که فقط پدیدارهایی (Erscheinung) که با آنها تطابق داشته باشند و میتوانند اعتبار قانون بیابند، داشته باشد؛ و در دست دیگر، آزمایشهایی را که خرد بر پایهی همان اصلها براندیشیده است، سپس به سوی فهم طبیعت رهسپار شود. در نتیجه انسان؛ نه در مقام یک شاگرد دبستان که میگذارد هر آن چه آموزگار میخواهد به او بیاموزاند، بلکه در مقابل، همچون قاضی رسمی که شاهدها را ملزم میسازد که به پرسشهایی پاسخ گویند که او خود در برابر ایشان میدهد(همان، B XIV).
لذا خِرَد آن چه را که از پیش اندیشیده است، میتواند در طبیعت نیز بیابد. از این رو، #فاعلشناسا به دنبال استنطاق از امور است، بهسان قاضی در دادگاه که سوالهایی را طرح میکند و به دنبال استنطاق آنها از شاهدها میباشد.
این انقلاب کانتی در مقابل حکمت قرار دارد و معنای آن چنین است که انسان، قانونگذار طبیعت است، در اینجا شاهد #واژگونی_مفهوم_قدیمی_حکمت هستیم و انگاره نقادانه کانتی در مقابل این مفهوم قدیمی قرار میگیرد. لذا به جای نظریه هماهنگی میان ذهن و عین، اصل تبعیت ضروری عین از ذهن قرار میگیرد(ژیل دلوز، فلسفه نقادی کانت، 41).
نکتهی دیگر این که با شکلگیری این چرخش و تلاش برای ترسیم مابعدالطبیعه درونماندگار، مفاهیم ذات یا بود و نمود، جای خود را به مفاهیم نومن و فنومن میدهد. فنومن چیزی است که پدیدار میشود، از آن جهت که پدیدار میگردد، لذا میتوان گفت که بر کسی پدیدار میشود، هیچ پدیداری به ذاتی در پَسِ خود ارجاع ندارد، بلکه به شرطهایی که خودِ پدیدار شدناش را مشروط میسازد، ارجاع دارد. شروطِ پدیدارها همان صورتهایی است که پدیدارها در ذیل آنها پدیدار میشوند؛ مانند صورتهای مکان، زمان و مقولات(ژیل دلوز، انسان و زمانآگاهی مدرن درسگفتارهای ژیل دلوز درباره کانت). لذا نقد خرد محض، شرایط این پدیدارها را بیان میکند، شرایط ایجابی و سلبی آن. مقصود از اصطلاح استعلایی نیز همین بحث از شرایط ایجابی و سلبی است، این شرایط در دستگاه هگلی ثابت نیستند، بلکه صیرورت بر آن حاکم است، هر چند که در دستگاه فلسفی کانت، ثابت فرض شده است. لذا ایدههای کانت، امر ثابتاند و ایدههای هگل، واجد صیرورتاند. کانت متناسب با چنین انقلاب کوپرنیکوسی، دو نوع شناخت خرد را از هم متمایز میسازد.
کانت دو نوع شناخت خرد را از هم متمایز میکند، شناخت نظری خرد و شناخت عملی خرد. وی در توضیح این دو اصطلاح معتقد است که شناخت خرد به دو شیوه به متعلق خود مربوط میشود؛ یا صرفاً متعلق را متعین (Determination: Bestimmung) میکند؛ یا آن را به فعلیت میرساند.
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
🔴 #انقلاب_کوپرنیکوسی [کوپرنیکی] #کانت و لوازم آن در فلسفه از جمله مفاهیم بسیار مهم که میتوان در د
شناخت تألیفی پیشینی کانت، از جنس علم حضوری و نیز تقدم علم حضوری بر علم حصولی نیست، بلکه این مسأله را باید در سپهر #انقلاب_کوپرنیکوسی کانت ملاحظه نمود. همانطور که در کوپرنیک شاهدیم که محوریت از زمین به خورشید انتقال مییابد، لذا در چرخش کانتی نیز محوریت از #نفسالامر_امور_به_انسان_به_مثابه
#سوژه منتقل میشود؛ و سوژه همانند خورشید با نور خود که در فاهمه است، امور را متشخص و متعین میسازد، این خودانگیختگی سوژه در فاهمه است که بنیاد امور و نفسالامر است. از این رو، آگاهی سوژه، مساوق وجود است؛ و این امر غیر از انسان در حکمت متعالیه است که در فقر وجودی به سر برده و عینالربط وجود حقیقی است. آگاهی نیز از آنِ بسیطالحقیقهای است که عین و علم را محقق میسازد. حکمت متعالیه، علم را مساوق وجود میداند، مقصود از آن، علم و وجود انسانی نیست، بلکه منظور علم و وجود حقیقی است؛ و نه وجود مجازی.
مقصود کانت نیز از اصطلاح استعلایی، عبارت است از امکانات ذاتی موجودی که نحوهی وجودش، متناهی است؛ و سوژه استعلایی همان نحوهی وجود متناهی است. کانت از ماهیت سوژه صحبت نمیکند، بلکه #سوژه_را_از_حیث_نحوهی_وجودش در #کانون توجه قرار می دهد.
نحوهی وجود سوژه، همان امکانات ناب و محض آن؛ و به تعبیر دیگر، همان شرایط استعلایی است که شناخت یقینی تحت آن شرایط امکانپذیر است. نحوهی وجود متناهی یا سوژه استعلایی نیز مقتضی دریافت اشیاء در زمان و مکان است. دانسته شد که بنیاد مکان نیز زمان است؛ و #زمان_کانتی_نیز_مفهوم_فطری_نیست_و_مجعول_انسان_است، به دلیل وضعیت تناهی که از آن برخوردار است. این توضیحات، از لوازم چرخش کانتی است که #همهی_امور_بر_بنیاد_من_به_مثابهٔ_موجود_متناهی_استوار_است.
@philosophyofsocialscience
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
16.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬کلیپ: یونس بن عبدالرحمن ، حامل معارف اهل بیت در طی قرون
👤 #حجت_الاسلام_والمسلمین_کاشانی
☑️ @samtekhoda3
36.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه پندار - شبکه ۴ سیما - تیر ماه ۱۳۹۹
✅موسی نجفی :
پرسش عباس میرزا از ژوبر فرانسوی و تحلیل و نقد آن به عنوان نخستین پرسش جدی ایرانیان درباره تجدد و فرنگ
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
♦️افزایش اختیارات سازمان سیا برای عملیات سایبری علیه ایران
🔹برخی منابع آگاه مدعی شدند دونالد ترامپ طی دستوری به سازمان سیا اختیارات بیشتری برای انجام عملیات سایبری علیه ایران داده است.
🔹یاهو نیوز به نقل از مقامات سابق آمریکا گزارش داد، این مجوز محرمانه به سازمان جاسوسی آمریکا آزادی عمل بیشتری را برای اقدامات خود، هم از بُعد نوع عملیات سایبری و هم از نظر اهداف، می دهد و محدودیتهای پیشین را رفع می کند. این مجوز به سازمان سیا این اختیار را داده که در فضای مجازی به نحوی آسانتر عملیات سری خود را انجام دهد
🔹بدین ترتیب دستور ترامپ، سازمان سیا را از اخذ مجوز از کاخ سفید برای عملیات سایبری محرمانه خود معاف می کند/ صداوسیما
@AkhbareFori
8.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺محمد علی کلی بوکسور افسانهای و قهرمان مشهور آمریکایی، به واسطه دوستی و آشنایی با مالکوم ایکس، به دین اسلام گروید، تغییری که نقطه عطفی در زندگی او به شمار میرفت.
مالکوم ایکس رهبر مسلمانان آمریکایی، پدربزرگ لطیف شباز است، جوان سیاهپوستی که در زندان، با افکار پدربزرگش آشنا شد و تصمیم گرفت راه او را ادامه دهد.
🎥مستند #شباز_میراث_خانوادگی روایتی است از زندگی لطیف شباز و داستان پر فراز و نشیب مبارزات او
⏯ تماشای فایل کامل مستند در یوتیوب :
https://youtu.be/S2igHojNwKQ
⏯ تماشای فایل کامل مستند در آپارات :
https://aparat.com/v/Y6omx
🆔 @ofogh_tv
7.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ استاد دانشگاه پرینستون:
📍متهم به کفرگویی میشوم اما بدانید آمریکا بهشت رؤياها و نمونه دموکراسی نیست...!
#کاوش_پلاس
🆔 @Kavoshmedia
سلسله نشست های علمی چرایی دانش اجتماعی مسلمین
🔷 آشنایی با رشتۀ دانش اجتماعی مسلمین
📆 از 24 تا 31 تیرماه 1399
لینک ورود 👇👇👇
http://elc.razavi.ac.ir/razavi_public/
📝 #یادداشت
♦️#تاریخ_فلسفه راسل و ترجمه از سر تفنن
🔶دو ویژگی تاریخ #فلسفه_غرب_راسل:
1️⃣ نثرِ شیوا، روشن و روشنگر، جذّاب و درخشان. همین ویژگی سبب شده است خواندن آن ملال آور نباشد، خوانندگان با شوق بیشتری آن را بخوانند.
2️⃣ راسل تنها به نقلِ آراء واَنظار اکتفا نکرده است بلکه با فیلسوفان مختلف وارد بحث وگفتگو شده است. ویژگی دوم را بعضی جزو محاسنِ تاریخ فلسفه راسل دانستهاند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1072
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
📝 #یادداشت ♦️#تاریخ_فلسفه راسل و ترجمه از سر تفنن 🔶دو ویژگی تاریخ #فلسفه_غرب_راسل: 1️⃣ نثرِ شیوا،
📝 #یادداشت
♦️#تاریخ_فلسفه راسل و ترجمه از سر تفنن
🔹سرل فیلسوف ذهن و زبان معاصر گفته است در سن ۱۸ سالگی با خواندن کتابِ تاریخِ #فلسفه_غرب_راسل به فلسفه علاقمند، سرانجام خواندن فلسفه را برگزیده است.
🔹 #رونالد_ریگن رییس جمهور اسبق #آمریکا گفته بود پس از خستگی از کار روزانه تاریخ فلسفه غرب راسل میخواند.
🔹در باب اهمیت و ارزشِ تاریخ فلسفه غرب راسل موافقان و مخالفان سخن بسیار گفتهاند.
🔹راسل توانسته است با نثری پخته، روشن، جذاب و دلکش مخاطبِ خود را با #تاریخِ_فلسفه آشنا کند.
🔹نکته مهم امّا این است که او چگونه و چه مقدار توانسته است ما را با فلسفه غرب آشنا کند؟
🔹تاریخ فلسفه راسل توسط مترجم نامور نجف دریابندری که چند روزی است رُخ در نقابِ خاک کشیده است، به زبان فارسی درآمده است.
🔹گفتهاند و نوشتهاند که دریابندری زبان انگلیسی را به صورت خودآموز، فرا گرفته است، به نظر نگارنده این مسئله چندان اهمیتی ندارد، کارنامه فرد و آثار او مهم است.
🔹در روزگار ما تاریخ فلسفه را به صورت گروهی مینویسند و چه خوب کاری میکنند.
🔹این کار محاسن بسیاری دارد یکی از آنها این است که دقت و وثاقت کار را افزایش میدهد.
🔹من امّا از خواندنِ تاریخ فلسفهای که یک نفر از آغاز تا انجام آن را نگاشته باشد بیشتر لذت میبرم و از جهاتی آن را مخصوصا برای کسی که آموختن فلسفه را تازه اغاز کرده مفیدتر میدانم.
✍️نویسنده: محمدعلی عبداللهی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1072
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
محفل زمانه شناسی