eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
588 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
20.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 💠 📽 🔷 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔷 📻 بزرگداشت شهید والا مقام دانشمند هسته ای «شهید دکتر » * به همت هیئت دانشجویی محبین الحسين(ع) دانشگاه قم و تشکل های سیاسی، فرهنگی و صنفی دانشگاه قم 🕰تاریخ برگزاری جمعه شب ١۴ آذرماه ٩٩ - ساعت ٢١ 📻سامانه مجازی از اسکای روم 🌐https://online.lmskaran.com/ch/1133-9975-daneh.ir 🔷 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔷 🔸هیئت دانشجویی محبین الحسین (ع) 🔸بسیج دانشجویی دانشگاه قم 🔸انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم 🔸جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه قم 🔸شورای صنفی دانشگاه قم
🛑 موضع جدید جناب ظریف نسبت به ! گاهی تاریخ بهترین پاسخ برای خیلی مسائلی که گفتمانهای سیاسی و فکری درست می‌کنند میتونه باشه انشاءالله که بشه همه از تاریخ به احسن وجه عبرت بگیریم... @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
⚡️ تفقه دینی باید باشد. تفقه دینی باید تکامل پیدا کند و حکمت حکومتی و حکمت‌های مضاف به علوم را پوشش دهد و استنباط کند. ⚡️ علم دینی بر اساس حکمت‌های مضاف تولید می‌شود نه فلسفه‌های مضاف.. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔸 «اگر بخواهید حاكميت دين واقع بشود، بايد شما در حوزه تفقه ديني، امكان تفقه در مقياس پاسخ‌گويي به مسائل در حوزه علوم را به شما بدهد. الان تفقه شما ظرفيت پاسخ‌گويي به مسائل حکمت‌های مضاف را ندارد. اينكه زود ما مي‌رويم سراغ عقل و از عقل پاسخ مي‌خواهيم، به‌خاطر اين است كه ظرفيت تفقه ديني ما امكان پاسخ گويي به اين مسائل را ندارد؛ خود ما هم باور كرده‌ايم كه دين‌مان حداقلي است!» 🔸 «اگر می‌خواهيم علم دينی را از طريق فلسفه‌های مضاف درست كنيم، حکمت‌های مضاف بايد از متن دين استنباط بشود، نه از فلسفه. و اين می‌طلبد كه تفقه دينی تكامل پيدا كرده باشد، به طوری كه حكمت حكومتي، و همچنین اخلاق حکومتی و فقه حکومتی از دل آن استنباط بشود.» 🔸 «تفقه ديني، حكمت‌ساز است. حجيت حكمت هم در پایان به همين استناد بر می‌گردد. من به نظرم مي‌آيد آقايان هم حجيت حكمت را به همين مي‌دانند. اينكه ابن‌سينا از برهان نظرِ خودش در بحث معاد جسماني رفع‌يد مي‌كند، از اين جهت است كه حجيت تفكر خودش را به ايمانش مي‌داند منتها نفرموده. اين كه تفكرِ فيلسوفانه نيست! ما همين را مي‌گوييم که: مقننش كنيد. صدرالمتألهين عمده معارفش را مستند به نقل مي‌كند، منتها رنگ عقلي می‌دهد. حرف ما هم همين است: مي‌گوييم عقل بايد در خدمت هماهنگ‌سازی محصولات خودش مبتنی بر دین باشد.» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
منظومۀ عقلانیت متعبّد .mp3
4.16M
💥 استاد میرباقری | حکمت‌های مضاف به‌جای فلسفه‌های مضاف ⚡️ تفقه جامع دینی شامل اخلاق، حکمت و فقه می‌شود (، و ). ⚡️ مهم‌ترین و مخاطره‌‌آمیزترین جایی که ممکن است برای حوزه‌‌های تفقه دینی لغزش اتفاق بیفتد، همین است که در حوزه تفقه دینی به کار گرفته شود. ⚡️ اگر روش تحقیق شما به‌‌گونه‌‌ای نباشد که دخالت دین در روش را بپذیرد، آیا می‌‌توانید محصول آن را به دین گره بزنید؟ برای اینکه به روش تحقیق برسیم، نیاز به فلسفه روش تحقیق داریم. ⚡️ در مقابل کسانی که معتقدند باید نظام سؤالات را (که به‌‌عنوان پیش‌‌فرض‌‌ها، پارادایم‌‌ها و چارچوب‌‌های اصلی علم هستند) از فلسفه‌‌های مضاف گرفت، ما معتقدیم این سؤالات باید از دین و گرفته شوند. ⚡️ گاهی فرهنگستان را متهم می‌‌کنند به اینکه چقدر کار را عمیق می‌‌کنید. بحث ما این است که شما چه‌‌کاری می‌‌خواهید انجام دهید؟ اگر می‌‌خواهید دانش غربی را با فقه دینی ترکیب کنید، یا اگر می‌‌خواهید الگوها و مدل‌‌ها را اسلامیزه کنید، این تأمل عمیق نمی‌‌خواهد؛ ولی اگر می‌‌خواهیم بشر را تسلیم وحی کنیم، باید ابتدا شدنش را پیدا کنیم و برای این کار باید تولید کنیم؛ [یعنی] اصول بنیادی روش تحقیق که روش تحقیق مبتنی بر تعبد را به ما می‌‌دهد و به ما می‌‌گوید چگونه مبتنی بر تعبد، منظومه روش تحقیمان را ایجاد کنیم و بعد هم طراحی مدیریت شبکه‌ای تحقیقات و بانک اطلاعات را انجام دهیم. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
🔰بنیاد فلسفی علم سیاست در دکترموسی نجفی : ✅از پایه گذاران اصلی اندیشه سیاسی جدید در غرب در هر چهار شاخه لیبرالیسم و سوسیالیسم و نازیسم و فاشیسم نام دو نفر مهمتر است : نیکولو ماکیاولی و توماس هابز ۰ 🔴ماکیاولی پایه گذار علم سیاست جدید و هابز متفکر اولیه نظریه قرارداد اجتماعی است۰ در قرارداد اجتماعی در نظر هابز جمله معروفی وجود دارد که رمز خشونت و جنگ طلبی غربیها و حل معمای استعمارگری آنها را بخوبی نشان می دهد ؛ هابز میگوید : هومو هومینی لوپوس (به لاتین: Homo homini lupus)، به معنی انسان، گرگِ انسان است، ریشه این مطلب از جمله‌ای است که در نمایشنامه آسیناریا نوشته‌ی پلوتوس، نویسنده‌ی روم باستان آمده است و توماس هابز از آن استفاده کرده و الهام گرفته است. 🔵بازتاب سیاسی این نگاه به انسان در تاریخ سیاسی غرب جنگ دائمی و همیشگی بین انسانهاست ۰ از تاریخ اندیشه ای که از ریشه بر روی خون و جنگ و ناامنی دائمی بنا شده است ، انتظار یایبند بودن به قراردادها و ارزشها نوعی خوش خیالی و ساده لوحی است ۰ در مثل مناقشه نیست ولی وقتی مجبوری با یک دزد سابقه دار سر یک میز بنشینی ، بهتر است اول مواظب جیب هایت باشی! 🔶کاش برخی سیاسیون و دیپلمات های ما عینک رنگی و خوش بینانه را از چشمان نزدیک بین شان بر می داشتند و کمی هم نگاه فلسفی تر و عقلانی تر و البته عمیق تر به می انداختند تا متوجه شوند اینها آنچنان که ادعا دارند متمدن و صلح جو نیستند ! http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔸 امام على عليه السلام: 🔰 علمى كه اصلاحت نكند، گمراهى است 📚 غررالحكم حدیث6294 🆔 @iictchannel
روش کشف اسباب صدور حدیث.pdf
501.8K
💯 ✅ مقاله کشف 🔹نگارش: حجت الاسلام و المسلمین عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه 🔹یکی از مولفه‌هایی که در حدیث، در کنار سایر امور (همچون بررسی صفات راوی، خانواده حدیث، شرایط اجتماعی زمان صدور حدیث و ...) مورد توجه قرار می‌گیرد، بررسی اسباب صدور حدیث است که در این مقاله به تفصیل مورد مطالعه قرار گرفته است. 🆔 @iictchannel
13.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کشف در مومنین توسط دشمنان خدا ⚠️ مکرهای دشمنان برای ازبین بردن وتضعیف این ‼️ 《محفل زمانه شناسی》
🔸 به بهانه تجدید چاپ کتاب "فقه و مصلحت" 💠 به معرفی این اثر ارزشمند می پردازیم: 🔹 کتاب و مصلحت در صدد است با نگاه تطبیقی، جایگاه و کارکردهای مصلحت و شیوه تشخیص آن را بر اساس مبانی و منابع فقه اهل بیت (ع) در فقهی- حقوقی اسلام و با توجه به موضوعات و نیازهای نوپدید جست و جو کند. 🔻 این کتاب در سه بخش با ساختار زیر تدوین شده است: 1️⃣ بخش نخست به تفسیر واژه های محوری تحقیق و بیان کلیات و مبانی بحث می پردازد. تبعیت احکام شرع از مصالح و مفاسد موجود در متعلق یا تبعیت جعل احکام از مصلحت در اصل تشریع، امکان یا عدم امکان فهم مصالح و مفاسد مورد نظر شارع، بیان گستره شریعت، اجتهاد و فقه از مباحثی است که در این بخش مطرح شده است. 2️⃣ مباحث بخش دوم در دو فصل سامان یافته است. در فصل اول از جایگاه مصلحت در کشف حکم بحث می شود. موقعیت سندی مصلحت در مذاهب شریعت با استنباط حکم بخشی از مباحث این فصل است. 🔹 فصل دوم، از جایگاه مصلحت در تطبیق و اجرای احکام شرعی و فقهی مکشوف، شیوه و نهاد کشف، بحث و گفت و گو می کند. 🔹 بیان معیارها و مبانی فهم و کشف مصالح و سنجه های ترتیب، بررسی شئون شارع و مبینان معصوم شریعت، گفت و گو از افراد یا نهادهای متولّی تشخیص مصالح، بخشی از مباحث این فصل است. 3️⃣ بخش سوم، عهده دار بحث از پرسش ها و شبهه ها در یک فصل و آسیب های مطرح در اطراف فقه المصالح در فصل دیگر است. کشاکش مصلحت و قانون؛ چیستی، بنیان و گستره حکم حکومی؛ اصل تشریع و جایگاه نهادهای تشخیص مصلحت از موضوع هایی است که در فصل یکم از این بخش مورد گفت و گو قرار می گیرد. 🔹 جمود و اسباب آن؛ مصلحت گرایی افراطی و علل آن؛ نداشتن منطقی بسامان در کاربرد مصلحت؛ غفلت از مصالح بنیادین و بی توجهی نسبت به لوازم و مقارنات یک یا چند استصلاح از موضوع های مطرح در فصل دوم این بخش است. 🆔 @iictchannel
🔶 نگاهی عرفانی به شهادت دکتر 🔰 یادداشتی از حجت‌الاسلام و المسلمین ؛ 🔹 جز شهادت هیچ راه رهایی نیست 🔻 آيا براي صيرورت إلي الله، يا به اصطلاح براي فناي در ذات خداوند بايد مسافت طولاني و بيكراني را طي كرد؟ يا اينكه مسافت لازم براي رسيدن خلق به حق، راه كوتاهي است و يا حتی فقط يک گام بيشتر نيست؟ 📣 هم اکنون در صفحه روزنامه قدس بخوانید: 🌐 b2n.ir/quds0915 🆔 @iictchannel