✅ نگاه به عکس و فیلم مرد نامحرم
📝
طبق نظر آیتالله سیستانی، نگاه کردن بانوان به عکس یا فیلم مرد نامحرم - چه اینکه به صورت پخش مستقیم باشد یا غیر مستقیم - در صورتی که اعضای بدن مرد در آن بیش از مقدار متعارف (سر، دستها، قدم و ساق پا) برهنه باشد مانند بعضی از تصاویر ورزشکاران یا مسابقات ورزشی یا برخی مجالس سینه زنی، بنابر احتیاط لازم جایز نیست.
📝 طبق نظر امام خمینی، نظر به عکس و فیلم مرد نامحرم اگر طرف را نشناسد مانع ندارد؛ مگر آن که مفسدهای بر آن مترتب باشد.
📝 طبق نظر آیتالله خامنهای، مشاهدۀ فیلم مرد نامحرم که بیش از حد متعارف برهنه است، بطور پخش زنده جایز نیست، در پخش غیرزنده هم اگر با لذت و ﯾﺎ با ﺧﻮﻑ ﺍﺭﺗﮑﺎﺏ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ باشد ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﻭ ﺩﺭ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ. (بنابراین طبق نظر ایشان، نگاه به عکس و فیلمِ پخشِ غیر زنده به شرط نداشتن لذت و خوف گناه جایز است)
@karimi_bayan_ahkam
لزوم شرکت در انتخابات از منظر فقهی
یکی از قواعد فقهی قاعده نفی سبیل است.
انجام دادن هر کاری یا انجام ندادن کاری که منجر به استیلای سیاسی فرهنگی اقتصادی کفار یا ضعف اسلام و مسلمین شود از محرمات است و هر کاری که باعث تقویت شود در مقابل کفار لازم است.
لذا عدم حضور در پای صندوق رای یا انتخاب افرادی که باعث تضعیف مسلمین یا نفوذ و استیلای کفار شود هم از این قاعده مستثنی نیست.
البته لزوم شرکت در انتخابات به این مطلب محدود نمیشود. بلکه حقی قانونی و مسئولیت آور برای هر شهروند است. آیت الله سیستانی بارها در بیانیههای خود مردم را به مشارکت در انتخابات و انتخاب افراد صالح و پاکدست ترغیب کرده و آن را فرصتی مهم برای ایجاد تغییری واقعی در مدیریت کشور میداند. (سایت دفتر آیت الله سیستانی، بخش عربی، بخش «البيانات الصادرة»، بیانیه شماره های 11، 21، 37)
@karimi_bayan_ahkam
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
1.23M
✅ نکاتی در مورد قصد اقامت ده روز برای مسافر
ماه #رمضان در پیش است و این ماه مقارن شده با ایام نوروز. اگر کسانی بخواهند هم سفر بروند و هم #روزه بگیرند، باید این نکات را رعایت کنند.
#روزه_مسافر
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
952.1K
✅ نکاتی در مورد #وطن در بحث نماز و روزه مسافر
#روزه #روزه_مسافر
وطن اصلی، وطن اتخاذی و چگونگی تحقق اعراض از وطن.
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
نکات تکمیلی این بحث بر اساس فتاوای آیتالله سیستانی:
مسأله 1764. منظور از «وطن»، یکی از مکانهای سهگانۀ زیر است:
1. «وطن اصلی»؛ منظور از آن مقرّ و اقامتگاه اصلی فرد میباشد که معمولاً محلّ سکونت پدر و مادر و زادگاه فرد است که پس از تولّد در آنجا زندگی میکرده است.
2. «وطن اتّخاذی دائمی»؛ منظور از آن محلّی است که انسان برای اقامت دائمی خود انتخاب کرده است و میخواهد باقیماندۀ عمرش را در آنجا بماند.
3. «وطن موقّت»؛ جایی را که انسان محلّ زندگی خود یا مقرّ کاری یا تحصیلی خویش قرار داده است - هرچند قصد نداشته باشد که همیشه در آنجا بماند - چنانچه به گونهای باشد که عرف او را در آنجا مسافر نگویند، طوری که اگر موقّتاً ده روز یا بیشتر، جای دیگری را محلّ زندگی خود قرار دهد، باز هم عرف، محلّ سکونت و زندگیاش را جای اوّل (مقرّ موقّت) بگویند، آنجا برای او، وطن محسوب میشود که آن را «وطن اتّخاذی موقّت» یا «وطن موقّت» مینامند.
بنابراین، کسی که تصمیم دارد مثلاً یک سال و نیم یا بیشتر، در مکانی سکونت نماید مثل دانشجوی قمی که قصد دارد یک سال و نیم یا بیشتر شهر تهران را مقرّ تحصیلی خود قرار دهد و از شنبه تا چهارشنبه در تهران ساکن باشد و روز پنجشنبه و جمعه نزد خانوادهاش به وطن خود (شهر قم) برگردد، در دو هفتۀ اوّل، در صورتی که قصد اقامت ده روز در تهران ندارد، بنابر احتیاط واجب، نمازش را هم شکسته و هم تمام بخواند و بعد از آن نمازش در شهر تهران که وطن موقّت او محسوب میشود، تمام است؛
امّا اگر فرد قصد دارد در محلّی که وطن اصلیاش نیست، مدّت زمان کوتاهی بماند به گونهای که آن مکان عرفاً محلّ زندگی و سکونت او محســوب نشده و عرف او را در آن مکان، مسافری محسوب نماید که قصد دارد مدّت کوتاهی آنجا بماند و بعد به جای دیگر برود، در این صورت، آن مکان وطن فرد محسوب نمیشود.
شایان ذکر است، در نوع دوّم و سوّم وطن (وطن اتّخاذی دائم و وطن اتّخاذی موقّت) فرق ندارد که فرد، خودش مستقلّاً آن را انتخاب کرده باشد یا اینکه آنجا به تبعیّت از شخص دیگر، وطن او محسوب گردد؛ مثلاً اگر فرزند عرفاً تابع والدین محسوب شود و هنوز استقلال در تصمیم گیری در این جهت را نداشته باشد (چه بالغ و چه نابالغ)، چنانچه والدین او شهر مشهد را به عنوان وطن اتّخاذی دائمی یا موقّت خویش انتخاب کرده و در آن ساکن شوند، شهر مشهد برای آن فرزند که همراه آنان در مشهد ساکن شده نیز وطن محسوب میگردد.
https://www.sistani.org/persian/book/26575/7146/
مسأله 1772. اگر انسان از وطن خود صرف نظر کند و دیگر نخواهد در آنجا زندگی کند، زمانی که از آنجا خارج میشود، از وطنش اعراض کرده است.
بنابراین، از آن زمان، هر وقت برای صلۀ رحم، زیارت، تفریح و... به آن مکان میرود، آنجا برای او حکم وطن را ندارد و نمازش در آنجا شکسته است، هرچند فرد، وطن دیگری هم برای خود انتخاب نکرده باشد؛ مگر آنکه عنوانی که موجب تمام شدن نماز است مانند کثیر السفر یا خانه به دوش یا قصد اقامت دهه، بر این فرد صدق کند که در این صورت، باید نمازش را تمام بخواند.
مسأله 1773. ملاک در «إعراض و روی گرداندن از وطن»، آن است که فرد اطمینان داشته باشد در آینده برای زندگی و سکونت به آن مکان بر نمیگردد.
بنابراین، فردی که از وطنش به جهتی مانند مأموریّت شغلی، ازدواج و تحصیل خارج میشود و شهر دیگری را به عنوان وطن انتخاب مینماید، چنانچه احتمال قابل توجّه بدهد که در آینده برای سکونت و زندگی به وطن سابقش بر میگردد، در این صورت، اعراض محقّق نشده است و هر وقت به آن مکان میرود، نمازش کامل است.
البتّه در مورد مکانی که انسان براى مدّت محدود - مانند دو یا سه سال - براى کار یا تحصیل و مانند آن وطن موقّت خویش قرار داده، براى اعراض از آن کافى است از آنجا خارج شده و قصد داشته باشد براى مدّت طولانى آنجا را محلّ سکونت خویش قرار ندهد، طورى که اگر دوباره به آنجا برای سکونت بر گردد، از نظر عرف یک توطّن جدید به حساب آید، نه استمرار توطّن سابق.
https://www.sistani.org/persian/book/26575/7147/
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
بحمدلله در طول سالهایی که این کانال فعال بوده است، مسائل متعددی در مورد روزه، قضای روزه، مبطلات روزه، نیت روزه و ... محضر مومنین ارجمند تقدیم شده است و انشاءالله باز هم متذکر مسائلی خواهیم شد.
جهت دسترسی به مسائل شرعی در موضوع روزه هشتگ #روزه را لمس فرمایید.
@karimi_bayan_ahkam
تجسس در گوشی همراه و امور دیگران.mp3
4.32M
✅ حکم شرعی تجسس در امور دیگران (از جمله تجسس در گوشی همراه آنان)
@karimi_bayan_ahkam
صدقه و پول کنار گذاشتن برای آن.mp3
7.77M
✅ نکاتی در مورد صدقه و پولی که برای صدقه کنار گذاشته میشود
@karimi_bayan_ahkam
کریمی- بیان احکام
✅ نکاتی در مورد صدقه و پولی که برای صدقه کنار گذاشته میشود @karimi_bayan_ahkam
✍ نکات تکمیلی در مورد این مسئله
📌 آیتالله سیستانی:
محقّق شدن صدقه در مواردی که افراد برای کمک به فقرا یا ایتام و انفاقات مستحبی، پول را در صندوق یا قلّک و مانند آن میاندازند، چند صورت دارد:
الف. صندوق صدقه متعلّق به مؤسّسهای خیریّه یا تشکّلی مانند آن- که عرفاً متولّی جمعآوری صدقات مستحبی و کمک به فقرا و ایتام محسوب میشود باشد - چه اینکه صندوق در محلّ مؤسّسه یا محلّ تجمّع مردم یا خیابان و مانند آن باشد و یا در اختیار مردم در منازل یا اتومبیل و... قرار گرفته باشد؛
ب. صندوق صدقه، متعلّق به چند خانواده یا افراد گوناگون باشد؛ مثل اینکه صندوقی به عنوان تصدّق به فقرا یا ایتام، در قسمتی از آپارتمان، مجتمع یا ادارهای نصب شده و خانوادههای متعدّد ساکن در آن یا کارمندان اداره، در آن پول بیندازند و فرد یا افرادی، متولّی عرفی جمعآوری صدقه به صورت مذکور و رساندن آن به نیازمندان باشند؛
در موارد «الف» و «ب»، با انداختن پول در صندوق به قصد تصدّق و انفاق، صدقه محقّق شده و پول از ملکیّت فرد خارج گردیده است.
ج. صندوق یا قلّک شخصی، که فرد برای کمک به فقرا در آن پول میاندازد تا پس از مدّتی پولهای جمعآوری شده را به فقیر بدهد؛
در این صورت، با انداختن پول در صندوق یا قلّک، صدقه محقّق نمیشود و تا وقتی پول به فقرا یا وکیل آنان تحویل داده نشده، مال در ملکیّت مالک اولیّۀ پول باقی است.
اگر انسان پولی را به عنوان صدقه کنار بگذارد، با این امر صدقه محقّق نشده و حکم قسمت «ج» از مسألۀ قبل را دارد؛
البتّه، انسان میتواند مثلاً از فقیر معیّنی وکالت بگیرد تا صدقات و مبالغی را از طرف او قبول کرده و تحویل بگیرد تا بعداً به او برساند که در این صورت، خودش نیز میتواند پولی را به قصد اینکه مال فقیر باشد در محلّی قرار دهد و باکنار گذاشتن پول، صدقه محقّق میشود.
📌 دو استفتاء از آیتالله خامنهای:
سؤال: آیا صدقه ای را که برای فقرا جمع آوری شده است، می توان در محلی سرمایه گذاری کرد و اصل و سود آن را برای فقرا مصرف کرد؟
جواب: جایز نیست، مگر اینکه با اجازه اهداءکننده باشد.
سؤال: پولی که به عنوان صدقه از مردم جمع آوری شده و صدقه دهنده، شرطی برای مصرف آن نگذاشته است، آیا می توان آن را در هر امر خیری هزینه کرد؟
جواب: صدقه باید به فقیر داده شود و مصرف آن در امور خیر دیگر، نیاز به کسب رضایت از صاحب آن دارد.
ــــــــــــــــــــــ
م 1328 و 1329 توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، ج 3
و
https://www.leader.ir/fa/content/22866
https://www.leader.ir/fa/content/26436
@karimi_bayan_ahkam
✅ نماز استغفار
مرحوم طبرسی در کتاب مکارم الاخلاق حدیثی از رسول خدا صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم نقل کرده است: «هرگاه در زندگیات دچار تنگی معیشت و کارت به سستی گرایید، حاجتت را به خدا عرضه کن و نماز استغفار را ترک نکن.»
کیفیت نماز استغفار بدین گونه است:
در هر رکعت، یک بار حمد، و یک بار سوره قدر خوانده شود
بعد از خواندن این دو سوره، 15 بار گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
سپس در رکوع، 10 بار گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
بعد از بلند شدن از رکوع، 10 بار گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
در هر دو سجده، 10 بار گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
بعد از هر دو سجده، 10 گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
ملاحظه میشود که این نماز مشابه نماز جعفر طیار است؛ البته لازم به ذکر است: در این نماز بر خلاف نماز جعفر طیار، باید ذکر رکوع و سجده گفته شود و نمیتوان به استغفار اکتفا کرد.
________________
📝 عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ إِذَا رَأَيْتَ فِي مَعَاشِكَ ضِيقاً وَ فِي أَمْرِكَ الْتِيَاثاً فَأَنْزِلْ حَاجَتَكَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعْ صَلَاةَ الِاسْتِغْفَارِ وَ هِيَ رَكْعَتَانِ تَفْتَتِحُ الصَّلَاةَ وَ تَقْرَأُ الْحَمْدَ وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ مَرَّةً وَاحِدَةً فِي كُلِّ رَكْعَةٍ ثُمَّ تَقُولُ بَعْدَ الْقِرَاءَةِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً ثُمَّ تَرْكَعُ فَتَقُولُهَا عَشْراً عَلَى هَيْئَةِ صَلَاةِ جَعْفَرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يُصْلِحُ اللَّهُ لَكَ شَأْنَكَ كُلَّه
📌 طبرسی، حسن بن فضل. ۱۳۷۰. مکارم الأخلاق. ۱ ج. قم: الشريف الرضي. ص 328
@karimi_bayan_ahkam