✅ اصل کاشتن ناخن چه حکمی دارد؟
اگر بدون ضرورت مانعی ایجاد کنیم که موقع وضو یا غسل نشود این مانع را برطرف کرد (به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد)، اصل ایجاد کردن این مانع حرام است. (1)
✅ وظیفۀ کسی که ناخن کاشته چیست؟
اولاً باید دست خود را از نامحرم بپوشاند؛ چون دست دارای زینت است.
ثانیاً برای نماز، وظیفۀ اولیه، برطرف کردن مانع است و اگر برداشتن مانع ممکن باشد، ولی مکلف مانع را برندارد، وضو و غسل و به تبع آن نمازش باطل است؛
اما اگر تا پایان وقت نماز امکانش نبود یا عُسر و حرج داشت، بنا بر نظر آیتالله #سیستانی هم باید وضو بگیرد (یا اگر تکلیف به غسل داشت، غسل کند) و هم باید تیمم کند و وضوی او (یا غسل او) بنا بر احتیاط واجب باید به صورت وضوی (غسل) جبیرهای باشد. (یعنی روی ناخن را مسح نماید)؛ (2) به فتوای آیتالله #خامنه_ای نیز باید هم وضوی (غسلِ) جبیرهای بگیرد و هم تیمم کند و هم بنا بر احتیاط واجب بعد از برداشتن ناخن، قضای نمازها را نیز بخواند. (3)
ــــــــــــــــــــــــ
1- بخش «غسل» از قسمت پرسش و پاسخ پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله سیستانی، س 32؛ کانال فقه و احکام (@leader_ahkam)؛ فرستۀ 19 اردیبهشت 1400
2- توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، م 362
3- کانال فقه و احکام (@leader_ahkam)؛ فرستۀ 19 اردیبهشت 1400
کریمی- بیان احکام
✅ اصل کاشتن ناخن چه حکمی دارد؟ اگر بدون ضرورت مانعی ایجاد کنیم که موقع وضو یا غسل نشود این مانع را ب
⚠ توجه شود که قبلاً در این مسئله نظر دیگری از آیتالله خامنهای منتشر شده بود؛ اما اخیراً ایشان در این مسئله نظری ابراز فرمودند که با نظر قبلی تفاوت دارد و طبیعتاً همین نظر جدید باید ملاک عمل مقلدین قرار بگیرد.
ما نیز نظر قبلی را از کانال حذف کردیم!
کریمی- بیان احکام
بحمدلله کتاب «خمس»، پیرامون احکام خمس درآمدها و خمس مال حلال مخلوط به حرام با پژوهش حجتالاسلاموالم
#معرفی_کتاب به قلم ویراستار کتاب
✅ آموزش مبنامحور احکام «خمس»
«خمس»
پژوهش و گردآوری: علیرضا کریمی
ناشر: شرکت چاپ و نشر بین الملل، تهران، چاپ اول، بهار 1400
شمارگان: 1000
104 صفحه، 22000 تومان
حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا کریمی از اعضای دفتر استفتائات آیتالله خامنهای و از اساتید حوزۀ علمیۀ مروی تهران است که علاوه بر نمایندگی مقام معظم رهبری، از آیتالله سیستانی نیز وکالت دارد و به فتاوای ایشان هم مسلط است.
چند سال پیش بود که برای برخی پاسخگویان مسائل شرعی، کارگاهی برای آموزش احکام خمس برگزار شد و آقای کریمی در چند ساعت مبانی خمس را برای حاضران تبیین کرد. البته سطح علمی این کارگاه با توجه به اینکه حاضران، خود چندین سال در حوزه تحصیل کرده بودند، طبیعتاً سطح خیلی بالاتری نسبت به رسالههای عملیه و کتابهای آموزش احکامی داشت که برای عموم مردم مسائل را بیان میکند.
آقای کریمی در این کارگاه مسائل خمس را به صورت مبنامحور تشریح کرد، نه اینکه صرفاً مسائل موجود در رساله را توضیح بدهد. او با بیان مبانی موضوع بر اساس کتاب شریف العروة الوثقی سعی داشت هم دلیل اختلاف فتاوا را به حاضران بیاموزد و هم اینکه فهم مطالب را برای آنان آسانتر نماید تا آنان بتوانند با تسلط خوبی به سوالات مردم پاسخ دهند؛ زیرا مبحث خمس از مباحث نسبتاً مشکل و پیچیدۀ فقهی و تسلط بر این مبحث کار سختی است.
خمس بر هفت چیز تعلق میگیرد، اما آنچه بیشتر مورد ابتلاست، خمس درآمدهاست. در این کارگاه هم به همین موضوع پرداخته شد و از سایر مباحث چون خمس گنج و خمس غنیمت صرف نظر شد. یکی از طلاب صوت این جلسه را در جزوهای 18 صفحهای مکتوب کرد.
نگارندۀ این سطور، تحصیلات رسمی حوزوی ندارد، اما مدتهاست که از محضر آقای کریمی استفاده میکند و با ایشان در ارتباط است. اواخر سال 98 تصمیم بر این شد که آن جزوۀ 18 صفحهای با راهنمایی آقای کریمی، توسط این بنده بازنویسی شود. آن جزوه چند اشکال داشت:
اول: با توجه سطح بسیار پیشرفتۀ مباحث و روان نبودن و عامهفهم نبودن ادبیات جزوه، نه تنها عموم مردم، بلکه بسیاری از طلاب هم در فهم تمامی مطالب جزوه دچار مشکل بودند؛
دوم: طبیعتاً در عرض چند ساعت نمیشود همۀ مطالب را با توضیحات کافی بیان کرد؛ پس نیاز بود که مطالب از ایجاز و اختصار بیرون آمده و بیشتر توضیح داده شود.
سوم: مطالب جزوه مستند نبود و برای اعتماد مخاطبان باید فتاوای علما با منابع معتبر مستند میشد.
در بازنویسی جزوه و تبدیل آن به کتاب، تمامی موارد فوق لحاظ گردید. آقای کریمی تمام مباحث را به بنده آموزش داد و بنده با زبان خودم آنچه را یاد گرفته بودم، تحریر کردم و البته هر آنچه نوشتم، دوباره توسط آقای کریمی بررسی شد تا مبادا اشکالی پیش آمده باشد. طبیعتاً با توجه به اینکه بنده رسماً طلبه نبودم، ادبیات کتاب تا حدی به ادبیات عموم مردم نزدیک شد.
مطالب کتاب هم با آثار چاپی امامخمینی و آیتالله سیستانی، نظیر حواشی این دو عالم بر العروة الوثقی، تحریر الوسیلة و منهاج الصالحین، مستند شد؛ اما آنچه از آیتالله خامنهای نقل شده به منبعی مستند نشدهاست؛ زیرا معظمله با توجه به کثرت مشاغلی که دارند، این فرصت برایشان پیش نیامده تا مانند سایر مراجع اثر فقهی مبسوطی تألیف نمایند و آنچه از فتاوای ایشان در دسترس است، حاصل استفتائات مکتوب و نیز دروس خارج فقه ایشان است که آقای کریمی با توجه به اینکه افتخار خدمت در دفتر ایشان را دارد، به نظرات ایشان مسلط بوده و حتی کپی دستخط ایشان در پاسخ به برخی استفتائات نزد آقای کریمی موجود است.
ضمناً علاوه بر خمس درآمدها، مبحث خمس مال حلال مخلوط به حرام نیز در این بازنویسی به کتاب افزوده شد.
حاصل کار، کتابی شد که فقط به بیان فتوا نمیپردازد و مبانی و ادلۀ فتاوا را نیز بیان میکند؛ کتابی که علاوه بر طلاب علوم دینی، عموم مردم نیز میتوانند از آن استفاده کنند و بخش عمدۀ مطالبش برای آنان نیز قابل فهم است؛ البته انکار نمیکنیم که بخشی از مطالب، همچنان پیچیده و سخت هستند و بعید است کسی بدون راهنمایی یک عالم به فهم مطلب برسد، اما تمام سعی بر این بود که تا حد ممکن مطالب، قابل فهم و به زبان عامیانه نزدیک شوند. فارغ از اینکه باید دید که این هدف چقدر محقق شده، مسلماً این کتاب برای طلاب علوم دینی و خصوصاً واعظان و مبلغین، منبعی مفید و قابل استفاده است و امید میرود طلاب با مطالعۀ این کتاب بتوانند بهتر از گذشته مطالب را درک کرده و برای مردم تشریح کنند.
نکتۀ آخر اینکه سعی شد مثالهای موجود در کتاب، بر اساس مسائل روز جامعه باشند؛ بنابراین در کتاب به مباحثی چون خمس بیمۀ عمر، مستمری، سهام عدالت و ... نیز اشاره و حکم آنها بیان شدهاست.
عناوین اصلی کتاب عبارتند از:
دو مبنای کلی بین فقها در موضوع خمس «ارباح مکاسب»، ارتقائات (رشد و افزایش قیمت)، نحوۀ تعلق خمس، متعلق وجوب خمس، تعیین سال خمسی، مئونه، نحوۀ محاسبۀ بدهکاریها، نحوۀ محاسبۀ طلبکاریها، خمس اموال میت، نحوۀ محاسبۀ خمس افرادی که تاکنون خمس پرداخت نکردهاند، مال حلال مخلوط به حرام، چند نکته در مورد مصرف خمس.
جهت خرید کتاب
👇👇👇
شماره تلفن فروشگاه انتشارات بین الملل واقع در تهران- میدان فلسطین:
02188912057
✅ انواع کراهتهای زوجه در طلاق خلع
📝 #طلاق زنی را که به شوهرش مایل نیست و از او کراهت دارد و مهر یا مال دیگر خود را به او میبخشد که طلاقش دهد، «طلاق خلع» گویند. در #طلاق_خلع طبق نظر آیتالله #سیستانی معتبر است که کراهت زن از شوهرش به حدی باشد که او را به مراعات ننمودن حقوق زناشویی تهدید نماید. #امام_خمینی نیز این مسئله را با قید احتیاط واجب مطرح کردهاند.
کراهت زوجه اقسامی دارد:
1- کراهت، ذاتیه است؛ یعنی به دلیل خصوصیات شوهر است؛ مانند قیافۀ زشت شوهر یا فقر او یا اخلاق بد وی.
2- کراهت، عَرَضیه است؛ مثلاً شوهر تجدید فراش میکند یا در ادای بعضی حقوق واجب و مستحب کوتاهی میکند.
3- کراهت به سبب آزار و اذیت شوهر است؛ یعنی مثلاً شوهر فحاشی میکند یا کتک میزند یا بطور کلی حقوق واجب همسرش را ادا نمیکند.
⚠ در دو صورت نخست، طلاق خلع محقق میشود و شوهر صاحب مالی میشود که همسرش بخشیدهاست؛ اما در صورت آخر طلاق خلع محقق نمیشود؛ بلکه طبق نظر امامخمینی این طلاق، طلاق رجعی است؛ ولی از نظر ایتالله سیستانی بطور کلی طلاق واقع نمیشود و ضمناً در این صورت طبق نظر امامخمینی و آیتالله سیستانی شوهر صاحب مالی که همسرش برای رهایی خود از وضع بدی که دارد، میبخشد، نمیشود.
___________
تحریر الوسیلة، کتاب الخلع و المباراة، م 1 و 13 و 14؛ توضیح المسائل آیتالله سیستانی، م 2546؛ منهاج الصالحین، ج 3، م 616
✅ چند مسئلۀ شرعی در باب #خمس
خمس افراد نابالغ
آیتالله #خامنه_ای:
اگر طفل صغیر سرمایهای داشت که از آن منافعی حاصل شد (ارباح مکاسب)، ولیّ طفل مجاز به پرداخت خمس نیست؛ بلکه بنابر احتیاط واجب در صورتی که سود حاصله تا زمان بلوغ باقی بماند، ادای خمس بر خود طفل بعد از رسیدن به سن تکلیف واجب است
آیتالله #سیستانی:
در منافع اموال صغیر و سفیه خمس واجب است و وظیفه ولیّ اوست که خمس آنها را بدهد و چنانچه نداد، بر صغير پس از بلوغ واجب است كه خود، خمس آن را بپردازد.
قصد قربت در پرداخت خمس
خمس از واجبات عبادی است که قصد قربت در آن واجب است و اگر مکلف بدون قصد قربت، خمس خود را پرداخت کند مرتکب گناه شده است. اما اینکه آیا در حکم وضعیِ خمس، بدون قصد قربت، خمس از گردن مکلف ساقط میشود یا نه، دو دیدگاه وجود دارد که #امام_خمینی مجزی نمیدانند، ولی آیتالله سیستانی کافی میدانند.
________
برگرفته از کتاب خمس، پژوهش حجتالاسلاموالمسلمین کریمی، ص 73 و 74