eitaa logo
کریمی- بیان احکام
1.4هزار دنبال‌کننده
216 عکس
62 ویدیو
17 فایل
حجت‌الاسلام علیرضا کریمی، عضو دفتر استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای و نماینده آیت‌الله سیستانی +9821-64412000 +9825-37741415 اینستاگرام، تلگرام، بله و ایتا: karimi_bayan_ahkam مدیریت کانال با ادمین است.
مشاهده در ایتا
دانلود
پاک کردن وسایل الکترونیکی 📝 حکم تطهیر وسایل الکترونیکی همانند سایر اشیاست که پیشتر گفته شده‌است؛ اما بحث اینجاست که رسیدن آب به این وسایل ممکن است موجب خرابی آن‌ها شود. باید توجه کرد که این وسایل با آفتاب و خاک پاک نمی‌شوند و راهی برای تطهیرشان جز با آب وجود ندارد؛ اما لازم نیست که آب با فشار زیاد یا با مقدار زیاد بر شیء ریخته شود؛ اگر موشواره (ماوس) با خون نجس شود، ابتدا جای نجاست با دستمال برطرف می‌شود و بعد کافی است با یک سرنگ مقدار کمی آب روی محل نجاست روان شود و بعد هم مکلف می‌تواند خیلی سریع با دستمال آب را جمع کند. بنابراین اگرچه تطهیر این وسایل کمی دشوارتر از سایر اشیاست، اما اگر کسی بخواهد تطهیر کند، راهی جز استفاده از آب ندارد. البته تطهیر این وسایل واجب هم نیست؛ انسان می‌تواند احتیاط کند و دست تر به این وسایل نزند تا نجاست منتقل نشود.
اصل کاشتن ناخن چه حکمی دارد؟ اگر بدون ضرورت مانعی ایجاد کنیم که موقع وضو یا غسل نشود این مانع را برطرف کرد (به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد)، اصل ایجاد کردن این مانع حرام است. (1) ✅ وظیفۀ کسی که ناخن کاشته چیست؟ اولاً باید دست خود را از نامحرم بپوشاند؛ چون دست دارای زینت است. ثانیاً برای نماز، وظیفۀ اولیه، برطرف کردن مانع است و اگر برداشتن مانع ممکن باشد، ولی مکلف مانع را برندارد، وضو و غسل و به تبع آن نمازش باطل است؛ اما اگر تا پایان وقت نماز امکانش نبود یا عُسر و حرج داشت، بنا بر نظر آیت‌الله هم باید وضو بگیرد (یا اگر تکلیف به غسل داشت، غسل کند) و هم باید تیمم کند و وضوی او (یا غسل او) بنا بر احتیاط واجب باید به صورت وضوی (غسل) جبیره‌ای باشد. (یعنی روی ناخن را مسح نماید)؛ (2) به فتوای آیت‌الله نیز باید هم وضوی (غسلِ) جبیره‌ای بگیرد و هم تیمم کند و هم بنا بر احتیاط واجب بعد از برداشتن ناخن، قضای نمازها را نیز بخواند. (3) ــــــــــــــــــــــــ 1- بخش «غسل» از قسمت پرسش و پاسخ پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله سیستانی، س 32؛ کانال فقه و احکام (@leader_ahkam)؛ فرستۀ 19 اردیبهشت 1400 2- توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، م 362 3- کانال فقه و احکام (@leader_ahkam)؛ فرستۀ 19 اردیبهشت 1400
کریمی- بیان احکام
✅ اصل کاشتن ناخن چه حکمی دارد؟ اگر بدون ضرورت مانعی ایجاد کنیم که موقع وضو یا غسل نشود این مانع را ب
⚠ توجه شود که قبلاً در این مسئله نظر دیگری از آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده بود؛ اما اخیراً ایشان در این مسئله نظری ابراز فرمودند که با نظر قبلی تفاوت دارد و طبیعتاً همین نظر جدید باید ملاک عمل مقلدین قرار بگیرد. ما نیز نظر قبلی را از کانال حذف کردیم!
بحمدلله کتاب «خمس»، پیرامون احکام خمس درآمدها و خمس مال حلال مخلوط به حرام با پژوهش حجت‌الاسلام‌والمسلمین کریمی توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل به زیور طبع اراسته گردید. اطلاعات تکمیلی پیرامون کتاب و نیز نحوۀ تهیۀ کتاب متعاقباً اعلام خواهد شد ان‌شاء‌الله.
کریمی- بیان احکام
بحمدلله کتاب «خمس»، پیرامون احکام خمس درآمدها و خمس مال حلال مخلوط به حرام با پژوهش حجت‌الاسلام‌والم
به قلم ویراستار کتاب ✅ آموزش مبنامحور احکام «خمس» «خمس» پژوهش و گردآوری: علیرضا کریمی ناشر: شرکت چاپ و نشر بین الملل، تهران، چاپ اول، بهار 1400 شمارگان: 1000 104 صفحه، 22000 تومان حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا کریمی از اعضای دفتر استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای و از اساتید حوزۀ علمیۀ مروی تهران است که علاوه بر نمایندگی مقام معظم رهبری، از آیت‌الله سیستانی نیز وکالت دارد و به فتاوای ایشان هم مسلط است. چند سال پیش بود که برای برخی پاسخ‌گویان مسائل شرعی، کارگاهی برای آموزش احکام خمس برگزار شد و آقای کریمی در چند ساعت مبانی خمس را برای حاضران تبیین کرد. البته سطح علمی این کارگاه با توجه به اینکه حاضران، خود چندین سال در حوزه تحصیل کرده بودند، طبیعتاً سطح خیلی بالاتری نسبت به رساله‌های عملیه و کتاب‌های آموزش احکامی داشت که برای عموم مردم مسائل را بیان می‌کند. آقای کریمی در این کارگاه مسائل خمس را به صورت مبنامحور تشریح کرد، نه اینکه صرفاً مسائل موجود در رساله را توضیح بدهد. او با بیان مبانی موضوع بر اساس کتاب شریف العروة الوثقی سعی داشت هم دلیل اختلاف فتاوا را به حاضران بیاموزد و هم اینکه فهم مطالب را برای آنان آسان‌تر نماید تا آنان بتوانند با تسلط خوبی به سوالات مردم پاسخ دهند؛ زیرا مبحث خمس از مباحث نسبتاً مشکل و پیچیدۀ فقهی و تسلط بر این مبحث کار سختی است. خمس بر هفت چیز تعلق می‌گیرد، اما آنچه بیشتر مورد ابتلاست، خمس درآمدهاست. در این کارگاه هم به همین موضوع پرداخته شد و از سایر مباحث چون خمس گنج و خمس غنیمت صرف نظر شد. یکی از طلاب صوت این جلسه را در جزوه‌ای 18 صفحه‌ای مکتوب کرد. نگارندۀ این سطور، تحصیلات رسمی حوزوی ندارد، اما مدت‌هاست که از محضر آقای کریمی استفاده می‌کند و با ایشان در ارتباط است. اواخر سال 98 تصمیم بر این شد که آن جزوۀ 18 صفحه‌ای با راهنمایی آقای کریمی، توسط این بنده بازنویسی شود. آن جزوه چند اشکال داشت: اول: با توجه سطح بسیار پیشرفتۀ مباحث و روان نبودن و عامه‌فهم نبودن ادبیات جزوه، نه تنها عموم مردم، بلکه بسیاری از طلاب هم در فهم تمامی مطالب جزوه دچار مشکل بودند؛ دوم: طبیعتاً در عرض چند ساعت نمی‌شود همۀ مطالب را با توضیحات کافی بیان کرد؛ پس نیاز بود که مطالب از ایجاز و اختصار بیرون آمده و بیشتر توضیح داده شود. سوم: مطالب جزوه مستند نبود و برای اعتماد مخاطبان باید فتاوای علما با منابع معتبر مستند می‌شد.
در بازنویسی جزوه و تبدیل آن به کتاب، تمامی موارد فوق لحاظ گردید. آقای کریمی تمام مباحث را به بنده آموزش داد و بنده با زبان خودم آنچه را یاد گرفته بودم، تحریر کردم و البته هر آنچه نوشتم، دوباره توسط آقای کریمی بررسی شد تا مبادا اشکالی پیش آمده باشد. طبیعتاً با توجه به اینکه بنده رسماً طلبه نبودم، ادبیات کتاب تا حدی به ادبیات عموم مردم نزدیک شد. مطالب کتاب هم با آثار چاپی امام‌خمینی و آیت‌الله سیستانی، نظیر حواشی این دو عالم بر العروة الوثقی، تحریر الوسیلة و منهاج الصالحین، مستند شد؛ اما آنچه از آیت‌الله خامنه‌ای نقل شده به منبعی مستند نشده‌است؛ زیرا معظم‌له با توجه به کثرت مشاغلی که دارند، این فرصت برایشان پیش نیامده تا مانند سایر مراجع اثر فقهی مبسوطی تألیف نمایند و آنچه از فتاوای ایشان در دسترس است، حاصل استفتائات مکتوب و نیز دروس خارج فقه ایشان است که آقای کریمی با توجه به اینکه افتخار خدمت در دفتر ایشان را دارد، به نظرات ایشان مسلط بوده و حتی کپی دست‌خط ایشان در پاسخ به برخی استفتائات نزد آقای کریمی موجود است. ضمناً علاوه بر خمس درآمدها، مبحث خمس مال حلال مخلوط به حرام نیز در این بازنویسی به کتاب افزوده شد. حاصل کار، کتابی شد که فقط به بیان فتوا نمی‌پردازد و مبانی و ادلۀ فتاوا را نیز بیان می‌کند؛ کتابی که علاوه بر طلاب علوم دینی، عموم مردم نیز می‌توانند از آن استفاده کنند و بخش عمدۀ مطالبش برای آنان نیز قابل فهم است؛ البته انکار نمی‌کنیم که بخشی از مطالب، همچنان پیچیده و سخت هستند و بعید است کسی بدون راهنمایی یک عالم به فهم مطلب برسد، اما تمام سعی بر این بود که تا حد ممکن مطالب، قابل فهم و به زبان عامیانه نزدیک شوند. فارغ از اینکه باید دید که این هدف چقدر محقق شده، مسلماً این کتاب برای طلاب علوم دینی و خصوصاً واعظان و مبلغین، منبعی مفید و قابل استفاده است و امید می‌رود طلاب با مطالعۀ این کتاب بتوانند بهتر از گذشته مطالب را درک کرده و برای مردم تشریح کنند. نکتۀ آخر اینکه سعی شد مثال‌های موجود در کتاب، بر اساس مسائل روز جامعه باشند؛ بنابراین در کتاب به مباحثی چون خمس بیمۀ عمر، مستمری، سهام عدالت و ... نیز اشاره و حکم آن‌ها بیان شده‌است. عناوین اصلی کتاب عبارتند از: دو مبنای کلی بین فقها در موضوع خمس «ارباح مکاسب»، ارتقائات (رشد و افزایش قیمت)، نحوۀ تعلق خمس، متعلق وجوب خمس، تعیین سال خمسی، مئونه، نحوۀ محاسبۀ بدهکاری‌ها، نحوۀ محاسبۀ طلبکاری‌ها، خمس اموال میت، نحوۀ محاسبۀ خمس افرادی که تاکنون خمس پرداخت نکرده‌اند، مال حلال مخلوط به حرام، چند نکته در مورد مصرف خمس.
جهت خرید کتاب 👇👇👇 شماره تلفن فروشگاه انتشارات بین الملل واقع در تهران- میدان فلسطین: 02188912057
انواع کراهت‌های زوجه در طلاق خلع 📝 زنی را که به شوهرش مایل نیست و از او کراهت دارد و مهر یا مال دیگر خود را به او می‏بخشد که طلاقش دهد، «طلاق خلع» گویند. در طبق نظر آیت‌الله معتبر است که کراهت زن از شوهرش به حدی باشد که او را به مراعات ننمودن حقوق زناشویی تهدید نماید. نیز این مسئله را با قید احتیاط واجب مطرح کرده‌اند. کراهت زوجه اقسامی دارد: 1- کراهت، ذاتیه است؛ یعنی به دلیل خصوصیات شوهر است؛ مانند قیافۀ زشت شوهر یا فقر او یا اخلاق بد وی. 2- کراهت، عَرَضیه است؛ مثلاً شوهر تجدید فراش می‌کند یا در ادای بعضی حقوق واجب و مستحب کوتاهی می‌کند. 3- کراهت به سبب آزار و اذیت شوهر است؛ یعنی مثلاً شوهر فحاشی می‌کند یا کتک می‌زند یا بطور کلی حقوق واجب همسرش را ادا نمی‌کند. ⚠ در دو صورت نخست، طلاق خلع محقق می‌شود و شوهر صاحب مالی می‌شود که همسرش بخشیده‌است؛ اما در صورت آخر طلاق خلع محقق نمی‌شود؛ بلکه طبق نظر امام‌خمینی این طلاق، طلاق رجعی است؛ ولی از نظر ایت‌الله سیستانی بطور کلی طلاق واقع نمی‌شود و ضمناً در این صورت طبق نظر امام‌خمینی و آیت‌الله سیستانی شوهر صاحب مالی که همسرش برای رهایی خود از وضع بدی که دارد، می‌بخشد، نمی‌شود. ___________ تحریر الوسیلة، کتاب الخلع و المباراة، م 1 و 13 و 14؛ توضیح المسائل آیت‌الله سیستانی، م 2546؛ منهاج الصالحین، ج 3، م 616
✅ چند مسئلۀ شرعی در باب خمس افراد نابالغ آیت‌الله : اگر طفل صغیر سرمایه‌ای داشت که از آن منافعی حاصل شد (ارباح مکاسب)، ولیّ طفل مجاز به پرداخت خمس نیست؛ بلکه بنابر احتیاط واجب در صورتی که سود حاصله تا زمان بلوغ باقی بماند، ادای خمس بر خود طفل بعد از رسیدن به سن تکلیف واجب است آیت‌الله : در منافع اموال صغیر و سفیه خمس واجب است و وظیفه ولیّ اوست که خمس آن‌ها را بدهد و چنانچه نداد، بر صغير پس از بلوغ واجب است كه خود، خمس آن را بپردازد. قصد قربت در پرداخت خمس خمس از واجبات عبادی است که قصد قربت در آن واجب است و اگر مکلف بدون قصد قربت، خمس خود را پرداخت کند مرتکب گناه شده است. اما اینکه آیا در حکم وضعیِ خمس، بدون قصد قربت، خمس از گردن مکلف ساقط می‌شود یا نه، دو دیدگاه وجود دارد که مجزی نمی‌دانند، ولی آیت‌الله سیستانی کافی می‌دانند. ________ برگرفته از کتاب خمس، پژوهش حجت‌الاسلام‌والمسلمین کریمی، ص 73 و 74
تغییر سال خمسی 📝 طبق نظر مشهور مراجع تقلید، جلو انداختن حساب سال به هر اندازه اشکال ندارد؛ ولی عقب انداختن سال خمسی جایز نیست. البته پرداخت خمس را می‌توان با اجازه حاکم شرع عقب انداخت. مثلاً سال خمسی فردی بیست فروردین بوده‌است؛ حال او می‌تواند سال خمسی را به ده فرودین تغییر دهد و درآمدهای حاصله در این ده روز، برای سال جدید محاسبه شود؛ اما نمی‌تواند سال خمسی خود را به سی فرودین تغییر دهد. نکته: مکلف مخیر است برای تعیین سال خمسی، سال شمسی یا قمری را محاسبه کند. ________ برگرفته از کتاب خمس، پژوهش حجت‌الاسلام‌والمسلمین کریمی، ص 44
بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم "انا لله و انا الیه راجعون" قال امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: اذا مات العالم ثلم فی الإسلام ثلمة لایسدها شیء الی یوم القیامة روح عالم محقق و فقیه مدقًق، استاد دانشوران و اسوه‌ی پرواپیشگان، حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد تقی شریعتمداری رحمت‌الله‌علیه به ملکوت اعلا پیوست. این سوگ را به محضر حضرت ولی الله الأعظم، امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله سیستانی، بیت معظم له، شاگردان و دیگر آشنایان آن فقیه ربانی تسلیت عرض می‌کنیم. آیت‌الله ، سالیان متمادی استاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین کریمی در فقه و اصول و کلام و ... بودند و حق بزرگی بر گردن ایشان دارند.
حضرت آیت‌الله سیستانی ارتحال آیت الله شریعتمداری را تسلیت گفتند. متن پیام این مرجع تقلید شیعیان جهان بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ خبر ارتحال عالم ربّانی جناب آیت الله آقای حاج شیخ محمدتقی شریعتمداری (رضوان الله علیه) موجب تألم و تأسف فراوان گردید. فقدان آن بزرگوار که از چهره های شاخص علمی و معنوی حوزه علمیه تهران و از جایگاه ممتازی در ترویج معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(علیه السلام) برخوردار بودند ضایعه ای دردناک و خسارتی عظیم است. اینجانب این مصیبت بزرگ را به آستان مقدس حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) و به آقایان علما و طلاب و عموم مردم شریف تهران و به بستگان محترم و دیگر علاقمندان آن فقید سعید تسلیت عرض نموده، و از خداوند متعال برای ایشان علوّ درجات و برای بازماندگانشان صبر جمیل و أجر جزیل مسألت دارم. لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ.
پیام تسلیت دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی به مناسبت درگذشت آیت‌الله شریعتمداری إنا للّه و إنا إلیه راجعون درگذشت تأثرانگیز عالم وارسته آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدتقی شریعتمداری (ره) را به حوزه‌های علمیه شیعه و مراجع معظم تقلید، خاصه حوزه علمیه تهران و همچنین عموم شاگردان و علاقه‌مندان و بیت مکرم ایشان تسلیت می‌گوییم. آن فقیه متخلق، عمر بابرکت خویش را در راه خدمت به مکتب نورانی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و نشر معارف دین و تهذیب نفوس و ارتباط با آحاد مردم گذراند. رضوان الله علیه و حشره الله مع محمد و اهل بیته(علیهم‌السلام). دفتر آیت‌الله‌
آیین رونمایی از کتاب “خُمس” با موضوع خمس درآمد‌ها و مال حلال مخلوط به حرام، اثر حجّت‌الاسلام و المسلمین علیرضا کریمی، از اساتید حوزه علمیه فخریه مروی برگزار شد. مؤلّف این کتاب، حجّت‌الاسلام و المسلمین کریمی به سخنرانی پرداخت و به مناسبت رحلت فقیه اهل‌بیت علیهم‌السلام، آیت‌الله ، برخی از خصوصیات ایشان را بیان کرد. وی با اشاره به تعمیق ایشان در مسائل فقهی و التزام به آن گفت: آیت‌الله شریعتمداری رضوان الله علیه همواره در درس‌های خود به عمق مطالب می‌پرداختند و حتّی در یک دوره احساس کردند که به صورت بایسته و شایسته به تعمیق در مباحث اصولی و فقهی نپرداخته‌اند و همین باعث شد که مباحث دیگر را رها کنند و مجدّداً به تدبّر و دقّت در فقه و اصول بپردازند و خود را ممحّض در آن نمایند. حجّت‌الاسلام و المسلمین کریمی در ادامه افزود: ایشان در زمینه تفسیر قرآن و همچنین شرح نهج‌البلاغه هم فعالیت داشتند و حتّی بعضی از مجلّدات تفسیر المیزان هم به تصحیح ایشان رسیده است. آیت الله شریعتمداری رضوان الله علیه مقیّد بودند که جلسات درس خود را با تفسیر آیه‌ای از قرآن یا فراضی از نهج‌البلاغه شروع کنند. این استاد حوزه علمیه فخریه مروی درباره ارادت ایشان به اهل بیت علیهم‌السلام گفت: آیت الله شریعتمداری رضوان الله علیه هر ماه با قطار عازم مشهد میشدند و به زیارت امام رضا علیه السلام التزام و تقیّد داشتند مگر آن وقت‌هایی که عذری در کار بود و ایشان نمی‌توانستند به زیارت مشرّف شوند. حجّت‌الاسلام و المسلمین علیرضا کریمی در بخش دیگری از سخنان خود توضیحاتی پیرامون کتاب “خمس” ارائه داد و به تشریح بخش‌های مختلف این اثر پرداخت. http://www.howzehmarvi.ir/14000318-2
کریمی- بیان احکام
✅ وظایف زن نسبت به شوهرش (بخش دوم) ج) زن باید برای همسرش 《مُنَفِّرات》 را از بین ببرد؛ #منفرات، یعنی
حقوق لازم زن که بر عهدۀ شوهر است 1- دادن نفقۀ او در حد شأن و شئون زن؛ 2- اذیت نکردن و ظلم نکردن و بد اخلاقی نکردن با او بدون وجه شرعی؛ 3- رها نکردن او به طوری که زن نه شوهردار به حساب بیاید و نه مطلقه؛ 4- ترک نکردن مقاربت با زن بیش از چهار ماه بدون عذر یا بدون رضایت زن. (البته آیت‌الله این حکم را مقید به زن جوان می‌دانند.) _____ تحریر الوسیلة، کتاب النکاح، م 13 و فصل فی القسم و اانشوز و الشقاق، مقدمه و م 1؛ منهاج الصالحین، ج 3، م 9 و قبل از م 341
وظیفۀ وراث نسبت به ترکۀ میت 📝 وراث میت در قبال اموالی که در اختیار میت قرار داشته، باید به ترتیب زیر عمل نمایند: 1- خارج کردن اعیانی که مال میت نیست (مواردی که شک داریم مال میت بوده یا خیر، طبق قاعدۀ ید، جزء اموال میت به حساب آورده می‌شود)؛ 2- هزینه‌های تجهیز میت، مثل کفن و دفن و خرید سدر و کافور از ترکۀ وی برداشت می‌شود. (به قدر متعارف و به حسب شئون میت) 3- پرداخت دیون میت مثل مهریه، خمس، حج (در صورتی که مستطیع بوده و نرفته)، زکات و دیون به مردم 4- پرداخت به پسر بزرگتر (1) 5- عمل به وصیت میت تا ثلث (اگر ورثه اجازه ندهند، تا ثلث؛ ولی اگر اجازه بدهند بیش از ثلث اموال میت هم مجاز است که به وصیت عمل شود) 6- تقسیم اموال طبق قانون ارث ____________ (1): طبق نظر و آیت‌الله حبوه مجاناً به پسر بزرگتر می‌رسد (قرآن و انگشتر و شمشیر میت و لباس‌هایی را که پوشیده یا برای پوشیدن نگه داشته‌است، مال پسر بزرگ‌تر است و اگر میت از سه چیز اوّل بیشتر از یکی دارد، مثلاً دو قرآن یا دو انگشتری دارد، طبق نظر امام اگر مورد استعمال است یا برای استعمال مهیا شده‌است، مال پسر بزرگتر است، اما طبق نظر آیت‌الله سیستانی احتیاط واجب آن است که پسر بزرگ در آن‌ها با ورثۀ دیگر صلح کند.) و چیزی از سهم ارث او کم نمی‌شود؛ (تحریر الوسیلة، کتاب المواریث، الأمر الثالث: فی السهام، المقصد الأول: فی میراث الأنساب، الخامس، م 1 و2 و 5؛ منهاج الصالحین، ج 3، م 1006 و 1007 و 1008)
تقلب در امتحانات 📝 تقلّب در امتحانات مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز دیگر، جایز نیست؛ چه از طریق كمک گرفتن از دانش‌آموز یا دانشجوی بغل دست باشد یا از راه استفاده از ورقه‌ها به طور پنهانی یا از طریق به اشتباه انداختن و اغفال ناظرین یا هر طریق دیگری باشد. 📝 دانشجو یا محصّلی که در بعضی از امتحانات خود تقلّب کرده و به مدارک بالاتری مثل لیسانس، فوق لیسانس و دکترا، دست پیدا نموده‌است، مرتکب معصیت شده و اگر بر آن اساس، حقوق بیشتری دریافت ‌نماید، چنانچه به وظیفه‌ای كه برای او مقرّر شده درست عمل ‌كند، حقوق او حلال است، ولی اگر تخصّص کامل را مطابق مدرک دریافتی ندارد، جایز نیست خود را به این عنوان به مؤسّسۀ دولتی یا خصوصی، جهت استخدام معرّفی نماید. ⚠ شایان ذکر است جَعل مدارک تحصیلی، اسناد رسمی و مانند آن و ارائه آن به عنوان مدارک و اسناد حقیقی در هر صورت جایز نمی‌باشد.
نفقۀ حیوان 📝کسی که مالک حیوانی است، طبق نظر بنا بر فتوا و طبق نظر آیت‌الله بنا بر احتیاط واجب باید آنچه را که حیوان بدان نیاز دارد و خودِ حیوان قادر بر تهیۀ آن نیست، برایش فراهم کند (نفقۀ حیوان)؛ مانند آب و غذا و مکان. یا اگر مالک، نفقۀ حیوان را نمی‌دهد، آن را به کسی دیگر منتقل کند؛ مثلاً حیوان را بفروشد؛ و یا اینکه حیوان را ذبح شرعی کند به شرطی که این کار تضییع مال به حساب نیاید. (1) ⚠همچنین جایز نیست که انسان حیوانی را حبس کند یا بدون آب و غذا او را رها کند تا بمیرد. (2) ــــــــــــــــــــــــ 1- تحریر الوسیلة، القول فی نفقة الاقارب، م 15؛ منهاج الصالحین، ج 2، م 458 2- منهاج الصالحین، ج 2، م 460
وجود موی گربه در لباس نمازگزار 📝 طبق نظر آیت‌الله اگر موی حیوان حرام گوشت، مانند گربه، بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، هر مقدار که باشد، نماز باطل است؛ اما طبق نظر آیت‌الله اگر موی حیوان حرام گوشت بسیار کم و ناچیز باشد مثلاً یک یا دو یا سه موی کوچک حیوان بر لباس نمازگزار باشد، اشکال ندارد.
کریمی- بیان احکام
✅ نفقۀ حیوان 📝کسی که مالک حیوانی است، طبق نظر #امام_خمینی بنا بر فتوا و طبق نظر آیت‌الله #سیستانی ب
نفقه‌ای که در موارد اضطرار باید پرداخت شود 📝 بر هر مسلمان واجب است مسلمان دیگری را که نزدیک است از گرسنگی یا تشنگی بمیرد، آب و غذا داده و او را از مرگ نجات دهد اگر جان خودش در خطر نباشد، و همچنین است اگر آن شخص، مسلمان نباشد ولی انسانی باشد که قتل او جایز نیست. (1) 📝 همچنین اگر حفظ دین و احکام آن و حفظ نوامیس مسلمانان و کشور و سرزمین‌هایشان بر انفاق شخص یا اشخاصی متوقف باشد، این انفاق واجب است و کسی که این انفاق را انجام داده نمی‌تواند بخاطر این انفاق از کسی یا کسانی طلبکار شود. (2) _______________ 1- تحریر الوسیلة، فصل فی التیمم، القول فی مسوّغاته، م 11؛ توضیح المسائل آیت‌الله سیستانی، م 2652؛ در م 2633 توضیح المسائل مُحَشی (متن اصلی فتوای امام است با حواشی سایر مراجع) این مسئله با اندکی تفاوت آمده‌است. 2- منهاج الصالحین، ج 2، م 472
حق حضانت (قسمت اول) 📝 طبق نظر حق حضانت پسر تا دو سال و دختر تا هفت سال با مادر است؛ 📝 اما طبق نظر آیت‌الله تا دو سال حق حضانت مشترکاً و بالسویة متعلق به پدر و مادر است؛ البته تا وقتی که مادر ازدواج نکرده باشد (یعنی حتی اگر پدر و مادر از هم جدا شوند، حق حضانت مادر تا زمانی که شوهر دیگری اختیار نکند، از بین نمی‌رود). تا مدت شیر دادنِ پسر یا دختر تمام نشده (دو سال)، پدر نمی‌تواند بچه را از مادر جدا کند. البته طبق نظر آیت‌الله سیستانی بنا بر احتیاط مستحب بچه (دختر یا پسر) را تا هفت سالگی نباید از مادر جدا کرد؛ بلکه طبق نظر معظم‌له اگر جدا کردن بچه از مادر برای بچه مضر باشد، نباید تا هفت سالگی بچه را از مادر جدا کرد. ⚠ هیچ یک از پدر و مادر نمیتوانند دیگری را از دیدن فرزند و دفع ضرر از وی و نیز رساندن چیزی به وی منع کنند. 📝 اگر پدر بمیرد، حق حضانت تا سن بلوغ مربوط به مادر است؛ چه مادر ازدواج کرده باشد و چه ازدواج نکرده باشد و اگر پدر و مادر نباشند، با پدر بزرگ پدری است. ــــــــــــــــــ تحریر الوسیلة، کتاب النکاح، القول فی احکام الولادة و ما یلحق بها، م 16 و 17؛ منهاج الصالحین، ج 3، م 401 و 402 و 403 و 404 و 406