eitaa logo
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(3) 🟡مأموریت الهی ادریس ع در برابر جنایت بزرگ آن پادشاه ستمگر و یارانش، پروردگار خشمگین شده، به ادریس ع امر کرد نزد ستمکار رفته، به وی هشدار دهد. ادریس ع شخصاً‌ نزد شاه رفت و با صراحت به او اعتراض کرده آیین او را باطل دانست و او را به سوی حق دعوت نمود، و سرانجام به او گفت:«اگر توبه نکنی و از روش خود برنگردی، به زودی عذاب الهی تو را فرا خواهد گرفت، و من پیام خود را از طرف خداوند به تو رساندم». شاه گفت: پیش از آنکه به دست من کشته شوی برون رو. همسرش گفت: از پیام خدای ادریس ع بیمناک مشو. من افرادی را برای کشتن وی می فرستم. بدین ترتیب، گروهی متشکل از چهل نفر به تعقیب ادریس ع پرداختند تا اورا بکشند. ادریس ع به فرمان خداوند از شهر خارج شد. خود را مخفی ساخت و چنین دعا کرد: خداوند! باران رحمتت را براین شهر نازل مفرما تا من درخواست کنم. دعای ادریس ع مستجاب شد. مدت‌ها گذشت تا این که عذاب قحطی ، کشور شاه را فرا گرفت کار به جایی رسید که زن شاه، شبها به گدایی می‌پرداخت تا این که شبی سگها به او حمله کردند و او را پاره پاره نموده و دریدند. بیست سال گذشت و حتی یک قطره باران نیز برآن سرزمین نبارید. مردم گفتند: بدبختی ما به سبب نفرین ادریس ع است. به درگاه خداوند رفتند; از گناهان خوداستغفار کردند و خاک ندامت بر سرریختند. خداوند توبه آنان راپذیرفت و ادریس ع را به شهر بازگرداند. مردم در پیشگاه او توبه کردند و باران با دعای ادریس ع به شهر بازگشت. 📎جهت مطالعه بیشتر روی قسمت آبی متن بزنید. 📱کانال انیمیشن و داستان پیامبران و امامان👇 https://eitaa.com/kartonanbiya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(۲۴) 🟧عذاب چیست و چه کسانی عذاب می‌شوند؟ عذاب به معنای عقوبت، شکنجه و یا سخت‌گرفتن و رنج‌دادن است. واژه ی عذاب و مشتقات آن ۳۷۳ مرتبه و در ۶۹ سوره از قرآن کریم به کار رفته است. مطابق گفته برخی محققین، افعالی که از این واژه مشتق شده‌اند همگی از باب تفعیل بوده که دلالت بر کثرت و گستردگی و استمرار دارد. همنشینی برخی واژگان با کلمهٔ «عذاب» در قرآن کریم همچون: «عذابٌ شَدید»، «عذابٌ قَریب»، «عذاباً نُکرا»، «عذاباً کبیرا»، «العذابُ الأکْبَر و العذابَ الأدْنی»، «عذابٌ مُهینٌ»، «عذابٌ غَلیظ»، «عَذابٌ مُقیم»، «عذاباً ضِعْفا»، «عذاباً صَعَدا»، «عذابٌ عَظیم»، «عذابٌ واصِب»، «عذابَ الحَریق»، «عذاب جَهَنّم»، «عذابَ الهُون»، «عذابِ السّّعِیر»، «عذابَ الخُلد»، «عذابَ الخِزْی»، «عذابَ الحَمیم»، «عذابَ النّار» را گواه وجودِ انواع مختلفی از عذاب و کیفیات گوناگون آن دانسته‌اند که هر کدام مخصوص گناه و خطایی خاص است. کافران، منافقان، گمراهان، رباخواران، قاتلان، ظالمان، تکذیب‌کنندگانِ پیامبران و آیات الهی از جمله گروه‌هایی هستند که به آن‌ها وعده عذاب داده شده است. برخی بر اساس آیه ۱۴۵ سورهٔ نساء معتقدند سخت‌ترین نوع عذاب برای منافقان است؛ «إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَن تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا ﻣﻨﺎﻓﻖ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﻗﻌﺮ ﺟﻬﻨﻢ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﻴﭻ ﻳﺎﻭﺭی ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﻧﺨﻮﺍﻫﻲ ﻳﺎﻓﺖ.» 📎جهت مطالعه بیشتر روی قسمت آبی متن بزنید. 📱کانال انیمیشن و داستان پیامبران و امامان👇 https://eitaa.com/kartonanbiya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(۲۵) 🟨عذاب های الهی چند نوع است؟منظور از عذاب استیصال چیست؟ عذاب های الهی بنا به اعتبارات مختلف تقسیم بندی متفاوتی شده اند. برخی عذاب های الهی را به جسمی و روحی تقسیم می کنند. مراد از عذاب های روحی، مجموعه‌ای از کیفرها است که روح و جان آدمی را می‌آزارند. به طورمثال: غم و اندوه جانکاه و حسرت بی‌پایان، سرزنش خداوند، رسوایی و بی‌پناهی ، شماتت خازنان دوزخ، نعره وحشتناک و خشم‌آلود دوزخ، مواجهه با فرشتگان خشن و سختگیرو گفت‌وگوی آزاردهنده و حسرت‌زا با بهشتیان. و مراد از عذاب های جسمی کیفرهایی است که مستقیم بر جسم آدمی فرود می‌آیند. مانند: عذاب زقّوم یا میوه تلخ، حمیم یا آب سوزان و... . در جای دیگر عذاب های الهی را به اعتبار زمان وقوعشان به دنیوی و اخروی تقسیم میکنند. از جمله عذاب های اخروی میتوان به عذاب قبر و دوزخ اشاره کرد و از جمله عذاب های دنیوی به عذاب مسخ، استدراج، استیصال و... . از عذاب های الهی که مربوط به بحث ما می شود و امت های پیامبران پیشین را دربرگرفته، عذاب استیصال است. عذابِ استیصال، مجازاتی است که اقوام سرکش را که هیچ وسیلهٔ بیداری در آنها موثر نباشد در بر میگیرد. گفته شده شرط تحقق این عذاب که به ریشه‌کنی و هلاکت آن‌ها می‌انجامد، اتمام حجتِ قبلی است. واژه‌هایی همچون: «هلک»، «قطع دابر»، «دمّر»، «قصم»، «رجز»، «حاق» و... در قرآن کریم تداعی‌کنندهٔ عذاب استیصال هستند. قوم نوح، قوم عاد، قوم لوط، قوم سبأ، از جمله عذاب‌شوندگان به عذاب استیصال بوده‌اند. کفر، تکبّر، تکذیب حق، عصیان و انکار آیات الهی، نداشتنِ بصیرت و غفلت، و سکوت در برابر ظلم از عوامل زمینه‌ساز برای عذاب استیصال معرفی شده است.در عقیده برخی علماء با توجه به آیات قرآن کریم، عذاب استيصال اختصاص به كافران دارد، اما عذاب‌های تنبيهی ممكن است بر جامعهٔ مؤمنان نیز نازل شود. 📎جهت مطالعه بیشتر روی قسمت آبی متن بزنید. 📱کانال انیمیشن و داستان پیامبران و امامان👇 https://eitaa.com/kartonanbiya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(۲۶) 🟩چرا از عذاب استیصال در عصر بعد از پیامبراسلام ص خبری نیست؟ در اين باب ممکن است اسرار و حکمت‌هاي بسياري نهفته باشد، ولي از ظواهر برخي آموزه‌هاي ديني نکته ی زیر به دست مي‌آيد؛ در قرآن کريم خطاب به پيامبر ص میفرماید:«و ما کان الله ليعذبهم و انت فيهم و ما کان الله معذبهم و هم يستغفرون؛ خداوند، تا تو در ميان آن ها هستي، آن ها را مجازات نخواهد کرد، و نيز تا استغفار مي‌کنند خدا عذاب‌شان نمي‌کند.» از اين آيه به دست مي‌آيد که وجود مبارک پيامبر و توبه و استغفار دو عامل باز دارنده از نزول عذاب آسماني بر امت اسلامي است. بر اساس اين آيه امير مومنان ع فرمود: روي زمين دو وسيله امنيت از عذاب الهي بود. يکي از آن ها (که وجود مقدس پيامبر بود) برداشته شد. هم اکنون به دومي (يعني استغفار) تمسک جوييد. سپس آيه فوق را تلاوت فرمود. از اين گونه آموزه‌ها معلوم ميشود که اگر اين دو عامل برچيده شود ،جوامع بشري هيچ گونه مصونيتي در برابر مجازات‌هاي دردناکي که به خاطر گناهان‌شان در انتظار آن هاست نخواهند داشت. در عصر کنونی که پیامبر اسلام حضور ندارند، هستند مومناني که پيوسته در حال دعا و استغفارند. به برکت وجود آن ها ساير مردم نيز در امان اند، چه اين که وجود پر برکت امام زمان عج و دعاهاي آن حضرت نيز در جلوگيري از نزول عذاب‌هاي آسماني نقش موثر دارد. از اين رو در برخي دعاها آمده: « حجت قائم منتظر مهدي که جانشين ائمه است، آن که عالم در پرتوي وجود باقي است و به برکت وجود او مردم روزي مي‌خورند و به فيض وجود او آسمان و زمين برقرار و استوار است.» بنابراين در اين عصر وجود مقدس حضرت مهدي (ع) سبب امان مردم از نزول عذاب های عمومی همچون آنچه بر امت های پیشین گذشته، است. البته تحلیل های دیگری نیز وجود دارد. 📎جهت مطالعه بیشتر روی قسمت آبی متن بزنید. 📱کانال انیمیشن و داستان پیامبران و امامان👇 https://eitaa.com/kartonanbiya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(4) 🟢قبض روح ادریس ع در بعضی از روایات در معنای آیه"وَ رَفَعنَاهُ مَكَانًا عَلِيًّا" آمده که خدای تعالی بر فرشته ای از فرشتگان، غضب نمود، پس بال او را قطع نموده و در جزیره ای بیفکند، واین جزیره در وسط دریا قرار داشت، مدتها که خدا می داند چقدر بوده در آنجا ماند تا آنکه خدای تعالی ادریس را مبعوث نمود، فرشته نزد ادریس آمده درخواست کرد که از خدا مسئلت نماید تا از او راضی گردد و بالش را به او برگرداند، ادریس دعا کرد و خدا بالش را برگردانیدو از او راضی شد. فرشته در تلافی احسان ادریس به او گفت: آیا حاجتی داری؟ گفت: بلی، دوست می دارم مرا به آسمان ببری تا ملک الموت را ببینم، چون هر وقت به یاد او می افتم زندگی برمن تلخ می شود، پس فرشته او را بر بال خود گرفته به آسمان چهارم آورد، در آنجا ملک الموت را دید که از تعجب سر خود را تکان می داد، ادریس بر وی سلام کرد، و پرسید چرا سر خود راتکان می دهی؟ گفت: خداوند مرا دستور داده بود تو را بین آسمان چهارم و پنجم قبض روح کنم، من عرضه داشتم: پروردگارا میان هر یک از آسمانها پانصد سال، و قطر هرآسمانی هم پانصد سال راه، فعلا فاصله میان من و ادریس چهار آسمان است، چگونه او خودرا بدینجا می رساند، اینک می بینم که خودت آمدی، پس ملک الموت او را قبض روح نمود. در روایتی آمده است که پیامبر ص فرمود: در شب معراج، مردى را در آسمان چهارم دیدم، از جبرئیل پرسیدم: این مرد کیست؟ جبرئیل گفت: این ادریس است که خداوند او را به مقام ارجمندى بالا آورده است. به ادریس ع سلام کردم و براى او طلب آمرزش نمودم، او نیز بر من سلام کرد و برایم طلب آمرزش نمود. 📎جهت مطالعه بیشتر روی قسمت آبی متن بزنید. 📱کانال انیمیشن و داستان پیامبران و امامان👇 https://eitaa.com/kartonanbiya عج
(۲۷) 🟦آیا فرشتگان مرتکب خطا و نافرمانی می شوند؟داستان "فُطرُس ملک" و "فرشته ی داستان ادریس ع" با آیات قرآن همخوانی دارد؟ با بررسی آیات و روایات متعدد، می‏توان ویژگی‏های زیر را برای فرشتگان برشمرد: 1⃣نقش فرشتگان در حوادث و جریان‏ها، اجرای فرمان الاهی است. قرآن کریم:«لا یسبقونه بالقول و هم بامره یعملون؛ آن‏ها در هیچ سخنی بر خداوند پیشی نمی‏گیرند و مطیع امر خداوند». 2⃣در فرشتگان سرکشی و نافرمانی وجود ندارد؛ «لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یؤمرون؛ فرمان خداوند را مخالفت نمی‏کنند و امر او را اطاعت می‏کنند.» 3⃣فرشتگان از نظر مقام و درجه مختلفند. برخی برتر از برخی دیگرند . عده‏ ای فرمانده و عده‏ ای فرمانبردارند. «و ما منّا اِلاّ و له مقام معلوم؛ هر کدام از ما فرشتگان دارای رتبه و جایگاه معین و مشخصی است». اما در مورد روایات فُطرُس که یکی از فرشتگانی بود که در برابر امر الهی سستی ورزیده بود (و نیز آن فرشته ای که جناب ادریس ع را به آسمان چهارم برد) ، بین اندیشمندان اختلاف نظر وجود دارد. فطرس فرشته‏ ای بود که گردا گرد عرش الاهی در گردش بود . درباره دستوری از اوامر خداوند کندی و سستی ورزید. بالش را به کیفر این نافرمانی از دست داد. فعالیت او محدود شد. هنگامی که امام حسین ع متولد شد، جبریل برای عرض تبریک به پیامبر ص به سوی زمین فرود آمد. در راه با فطرس دیدار کرد. جبریل به وی پیشنهاد کرد برای عرض تبریک و تهنیت، با او نزد پیامبر ص برود. هنگامی که جبریل او را به حضور پیامبر برد، به امر پیامبر ص بالش را به بدن پاک امام حسین ع مالید و سلامتش را باز یافت. ⛔️عده‏ ای از بزرگان معتقدند داستان چنین فرشته ای با آیات صریح قرآن که ویژگی‏ های فرشتگان را برشمرده، آن‏ها را بندگان مطیع و کریم و شایسته خداوند معرفی می‏کند و از هر نوع سرپیچی و نافرمانی پیراسته می‏داند، سازگاری ندارد؛ پس باید این گونه روایات را کنار بگذاریم. ✅در مقابل عده‏ ای بر این باورند که فرشتگان اصناف و درجه‏ های گوناگون دارند. گروهی مقرّبند . گروهی در درجه پایین‏تر جای گرفته‏ اند. آیاتی که هر گونه نافرمانی و سرپیچی را از فرشتگان نفی می‏کنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سرکشی پیراسته باشد؛ به ویژه آن که تخلّف و سرپیچی فطرس در برخی روایات کندی و سستی ورزیدن خوانده شده که نوعی ترک اولی است، نه گناه. چنان که پیامبران نیز درجات مختلف دارند؛ عده‏ ای از انبیا ترک اولی داشتند؛ ولی جمعی مانند پیامبر ص و خاندان پاکش جز اراده الهی اراده‏ ای نداشتند. حتی از ترک اولی پیراسته بودند ؛ به همین نسبت شاید بتوان گروهی از فرشتگان را در نظر گرفت که اختیارات خاص و درجاتی از انتخاب و اراده مستقل را دارا بودند . 👈نکات بیشتر راجع به فطرس ملک👉 📎جهت مطالعه بیشتر روی قسمت آبی متن بزنید. 📱کانال انیمیشن و داستان پیامبران و امامان👇 https://eitaa.com/kartonanbiya عج