📒همانطور که بارها از اساتید متعدد و متفکرین و اصولیین شنیدید
علم اصول زوائد دارد که باید از
📒 درسنامه اصول فقه حوزه
حذف شود
و به جای آن
🌺قواعد کاربردی🌺
شفاف و روشمند و متمرکز و کارگاهی آموزش داده شود.
دروس دیگر نیز از این قاعده مستثنی نیستند
صرف و نحو و بلاغت و منطق و رجال و درایه همه
نیاز به بازنویسی دارد
قواعد کاربردی تقویت شود
و مطالب زوائد که هیچ کاربردی ندارد حذف شود
قواعد و مطالب کاربردی دو گونه اند:
1⃣پرکاربرد
2⃣کم کاربرد
هر کدام باید باندازه اهمیت خود مورد توجه قرار گیرد.
لذا ادبیات نیز باید👇👇
پاکسازی شده و قواعد کاربردی آن اولویت گذاری شود.
بخشی از این👆 پروژه در گروه پیشگامان مدینه فاضله انجام شده است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
عیدی عید غدیر عید الله الاکبر 👇😊
🌷جلسه نهم9⃣
💐مهارت هشتم8⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
📣الحمدلله بسته مهارتهای لغوی اجتهاد کامل شد.🙏
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ عبدالحمید واسطی؛ شایسته تقدیر چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی
🔻در آیین اختتامیه چهاردهمین #جشنواره_بین_المللی_فارابی که با حضور اندیشمندان و نخبگان علوم انسانی و اسلامی در مرکز همایش های صدا و سیما برپا شد، جوایز برگزیدگان داخلی جشنواره توسط رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعطاء گردید.
🔹 حجت الاسلام والمسلمین #عبدالحمید_واسطی برای نگارش طرح پژوهشی اجتهاد تمدنی: چیستی، چرایی چگونگی، عنوان شایسته تقدیر این جشنواره بین المللی را به خود اختصاص داد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/vasetej
#افتخارات
🆔 @iictchannel
بسته پیشنهادی سیر مطالعاتی حدیث.pdf
346.4K
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارت_سندشناسی
📚حدیث شناسی و راوی شناسی
یکی از لوازم لا ینفک اجتهاد جواهری و تمدنی است.
📒یکی از قالبهای روشمندسازی مطالعات،
داشتن سیر مطالعاتی است.
✅بسته سیر مطالعاتی حدیث شناسی و رجال شناسی
👨🏫استاد ملکیان
🎁قابل توجه علاقمندان مطالعه در عرصه حدیث پژوهی و راوی پژوهی
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از محمدحسن توحیدی نیا
📖آیه مباهله اثبات ولایت وامامت امام علی علیه السلام
🌺به مناسبت روز #مباهله
📚مناظرهی جالب آلوسی و مرحوم کاشفالغطاء
🔆گویند در سفری که «شیخ محمود شکری آلوسی» از بزرگترین دانشمندان اهلسنت و صاحب تفسیر «روح المعانی» به نجفاشرف رفته بود، به درس «کاشف الغطاء» حاضر گشت و لابلای تدریس وی، سخنش را برید و گفت ای شیخ! گیرم که پذیرفتیم خدا ما را به پیروی علی علیه السلام امر فرموده است؛ ولی دیده نشده که از پیروی غیر او نهی کرده باشد و دلیل شما بر آنکه پیروی او مقتضی ترک پیروی غیر اوست، چیست؟!
🔶کاشف الغطا بیدرنگ فرمود: ما نهی از پیروی غیر علی علیه السلام را از این آیه فهمیدهایم:
«مَا کَان لاهِل المدینه و مَن حَولَهم مِن الاعراب اَن یَتَخَلفُوا عَن رسول الله و لایَرغبوا بانفسهم عَن نَفسِه...»
«مردم مدینه و پیرامونش را نرسد که از -فرمان- پیامبر صلی الله علیه وآله سر باز زنند و جان خود را عزیزتر ازجان او بدانند . توبه/۱۲۰
🔶ایشان چنین ادامه داد:
جزء اصول و مسلمات زبان عربی است که هرگاه برای چیزی، اسم ظاهر بکار ببرند و برای بار دوم بخواهند از همان کس یاد کنند، با ضمیر از او یاد میکنند، نه با اسم یا صفت؛ اما در این آیه، خدای متعال «رسول الله» را ذکر کرده و سپس چنین فرموده «و لا یرغبوا بانفسهم عن نفسه» حال آنکه اگر مقصود خدای متعال فقط شخص رسول الله صلی الله علیه وآله بود، میبایست میفرمود «لایرغبوا بانفسهم عنه» پس چراگفت «عن نفسه»؟!!!
🔶آلوسی در پاسخ حیران شد و با خود گفت: اگر بگویم که قاعدهی مزبور نادرست است، باید بیشتر قواعد نحو و بالتبع، بخش اعظم تفسیر خود را نیز باطل اعلام نمایم؛ زیرا این تفسیر بر اساس همین قواعد مسلم عربی استوار است. و اگر صحت آن قاعده را بپذیرم، واجب بود که میفرمود «عنه». لذا از شیخ خواهش کرد که عبارت «عن نفسه» را تشریح کند.
🔶شیخ فرمود: «عن نفسه» یعنی علی بن ابیطالب علیه السلام؛ لذا در این آیه نهی فرموده است از آنکه مسلمانی خود را بر علی علیه السلام مقدم بدارد.
آلوسی پرسید این معنی را از کجا استنباط کردید؟! فرمود: از تعبیر «انفسنا و انفسکم» در آیهی شریفهی مباهله، آنجا که رسول الله و علی و زهرا و حسنین علیهم السلام برای مباهله رفته بودند؛ زهرا سلام الله علیها را نساء، و حسنین علیهما السلام را ابناء، و علی علیه السلام را نفس خود قرار داده است.
کارورزی اجتهاد تمدنی
📖آیه مباهله اثبات ولایت وامامت امام علی علیه السلام 🌺به مناسبت روز #مباهله 📚مناظرهی جالب آلوسی و
#ضرورت_ادبیات
✅ضرورت و اهمیت مباحث ادبی
طلاب و رفقای سطح ۱ و ۲ و همه رفقای اجتهادپژوهی ببینید👆👆👆
۵۰ درصد مطلب تفسیری کلامی
به یک نکته ادبی نحوی وابسته است.
#مهارتهای_اجتهاد
#نظام_آموزشی_حوزه
#استاد_واسطی
✅بسته پیشنهادی استاد واسطی جهت تحول آموزشی در حوزه های علمیه
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#نظام_آموزشی_حوزه
#استاد_واسطی
در دوره توانمندسازی و کادر سازی مدارس بیان کردند:
✅اهرم اصلی تحول در عرصه های حوزه های علمیه
🌺مهارت محوری🌺
کلید طلایی برای 👇👇👇
1⃣تمدن سازی
2⃣معنویت محوری
3⃣اجتهادپژوهی
4⃣تفکرگرایی
5⃣کیفیت گرایی
6⃣برنامه محوری
7⃣عمل گروی
📚مدیران اساتید طلاب پژوهشگران علوم و دروس را مهارت محور ببینیم نه موضوع محور تا پیشرفت حاصل شود.
📣نظر به اهمیت و تاثیرگذاری مهارت محوری
🌷دوره مهارتهای اجتهاد🌷
در این کانال آغاز شده و بشرط حیات و توفیق ادامه خواهد یافت.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از جعبه ابزار تبلیغی
✅سوره توحید، شناسنامه خداست
🎁توحید زیر بنای تمام معارف اسلامی
📚توضیح و استخراج ۱۴ صفت از صفات الهی از کلمات آیات سوره
📒منبع: تفسیر کشاف زمخشری
📣یکی از سوژه ها و قالبهای سخنرانی در ماه محرم
بررسی خداشناسی در آیینه امام حسین علیه السلام است.
📣از آنجایی که بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی از نبود خداباوری نشات می گیرد،
حتما حتما رفقای مبلغ بصورت مستقل یا در خلال مباحث از توحید و خداشناسی و رفع شبهات مربوطه سخن به میان آورند😳
🌏🌏✅ https://eitaa.com/tablighonarmandaneh
قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه دهم0️⃣1️⃣
💐مهارت نهم9️⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
📣بحول الله و قوته ارائه
*بسته مهارتهای صرفی اجتهاد*
آغاز شد.🙏
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#نظام_آموزشی_حوزه
🌺🎁طبق نظر شهید ثانی
چه علومی به چه میزان
برای اجتهاد لازم است؟⁉️
طبق نظر ایشان و بسیاری از علما که با شهید همنوا هستند
میزان لازم برای اجتهاد👇
فقط قواعد کاربردی و به تعبیر خودشان مادون متوسط اگر در علوم پایه تسلط بر محتوا داشتی برای اجتهاد کفایت است😳
و این بمعنای حذف زوائد محتوای علوم دارجه است.👆👆
✅برشی از کلام شهید
📚و الاجتهاد في الأحكام الشرعية و أصولها، و يتحقق بمعرفة المقدمات الست
و هي الكلام، و الأصول، و النحو، و التصريف، و لغة العرب، و شرائط الأدلة(علم منطق) ،
و المعتبر من الأصول
ما يعرف به أدلة الأحكام من الأمر و النهي، و العموم و الخصوص، و الإطلاق و التقييد، و الإجمال و البيان و غيرها مما اشتملت عليه مقاصده،
و من النحو و التصريف
ما يختلف المعنى باختلافه ليحصل بسببه معرفة المراد من الخطاب ، و لا يعتبر الاستقصاء فيه على الوجه التام، بل يكفي الوسط منه فما دون،
و من اللغة
ما يحصل به فهم كلام اللّٰه و رسوله و نوابه عليهم السلام بالحفظ، أو الرجوع إلى أصل مصحح يشتمل على معاني الألفاظ المتداولة في ذلك.
📒الروضة البهیة في شرح اللمعة الدمشقیة (۱۰ جلدی)، جلد: ۳، صفحه: ۶۴
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
الدره النجفیه فقه به شعر .pdf
36.95M
#مهارت_منبع_شناسی
✅منظومه در فقه
📚 بحرالعلوم محمدمهدي بن مرتضي طباطبايي بروجردي
🌷قابل توجه علاقمندان به حفظ و آشنایی با یک دوره فقه امامیه 🙏
📣تایپ شده نیست ولی خط خوانا و واضح است.
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_صرفی
💐📣قابل توجه تمام کسانی که با ترجمه قرآن و روایات سر و کار دارند: مبلغین، اجتهادپژوهان، مولفین، مدرسین و ...
✅کلید مهارت معنایابی از طریق معنای باب🌷
📒جهت معنایابی افعال ثلاثی مزید
📣توجه به معانی باب،
ترجمه قرآن و روایات را دقیق سازی و روان سازی می نماید.
📚ترجمه و تفسیر بدون آن ناقص و نارسا خواهد بود.😭😭
📣متاسفانه یکی از آسیبهای ترجمه های موجود قرآن و متون روایی همین نکته است.😔
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🏋کارورزی و فعالیت👇
سئوال:
آیا واژه "تحقیق" در روایات
به همان معنای معروف بین ماست⁉️
📚با نگاه روشمند و کشف دقت های آیات و روایات چقدر معنی و ترجمه و تفسیر زیبا و دلربا و تاثیرگذار میگردد😌 🧐علاقمندان جویای مهارتهای صرفی اجتهاد و مهارت معنایابی🔍 📣واژه تحقیق را در این روایات بر اساس معنای باب ترجمه و تفسیر کنید و به آیدی بنده ارسال کنید.
آیدی بنده 👇
@Shasanrafatizadeh
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📚دوستان دقت کنید
تحصیل قوه اجتهاد
یعنی 👇
تحصیل مهارتهای اجتهاد
و کسب مهارتهای اجتهاد
یعنی 👇
مهارت ورزی در روشهای هر مهارت
و کسب مهارت در روشها
نیازمند کارورزی و تمرین است
پس اجتهاد بدون این تمرینات حاصل نمیشود.
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه یازدهم1⃣1️⃣
💐مهارت دهم0⃣1⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
📚 بخش۲:
🌺بسته مهارتهای صرفی اجتهاد🌺
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
👨🏫حجتالاسلاموالمسلمین استاد احمد مبلغی
🌺در دوره روش شناسی اجتهاد دارالعلم حوزه علمیه میرزا جعفر مشهد
📣اگر بگوئیم بسیاری از طلاب اجتهاد
بدون روش شناسی اجتهاد
در مسیر اجتهاد
تضییع عمر دارند
سخن گزافه ای نگفتیم😳
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📚چند نکته توضیحی جهت تذکار دوستان
1⃣مطالب *کارگاه مهارتهای اجتهاد* لغوی صرفی .. بمعنای بیان تمام مطالب علوم پایه نیست بلکه فقط بنا بر مطالب محوری است.
2⃣یکی از اهداف بیان این مهارتها، خروجی گرفتن از علوم پایه است و در حقیقت میخواهیم با کاربردیسازی محتوای آنها، از آنها ثمره و میوه و بازدهی بگیریم
3⃣رویکرد و زاویه دید، رویکرد مهارتمحور و بیان روشها (بیان چگونگیها مهمترین قسمت از هر بحث علمی است.) است نه بیان تمام مطالب در هر موضوع بلکه مطالب کاربردی و مهم و تاثیرگذار
4⃣در *کارگاه مهارتهای اجتهاد* جهت جلوگیری از تضییع وقت و عمر عزیزان جویندگان روش استنباط، فقط مطالب کاربردی بیان میشود.
5⃣ مجری ادعای اجتهاد ندارد اما گمان تازگی و ضروری بودن نوع نگاه در رویکرد اتخاذ شده برای بیان مطالب دارد.
6⃣مطالب وحی منزل نیست لذا دوستان و اعزه هرجا نقص و اشکالی دیدند بی درنگ منت گذارده و حقیر را از نظرات ارزنده خود محروم نفرمایند.
🌏🌏✅https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه دوازدهم2⃣1️⃣
💐مهارت یازدهم1⃣1⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
📚 بخش۲:
🌺بسته مهارتهای صرفی اجتهاد🌺
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان به
تبلیغ هنرمندانه و روشمند
🌺مهارتهای فاز ادبی اجتهاد🌺
لازمه فهم قرآن و روایات و تحلیل متون وحیانی است
لذا دنبال کردن مباحث مهارتهای ادبی اجتهاد یعنی
✅مهارتهای لغوی
✅مهارت های صرفی
✅مهارت های نحوی
✅مهارتهای بلاغی
برای جویندگان تبلیغ کارآمد نیز
ضروری و حیاتی بشمار میرود.👆
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_اصولی
#مهارت_قاعده_شناسی
#مهارت_اصطلاحشناسی
#مهارت_مجری_شناسی
#قواعد_اجتهاد
#قواعد_اصولی
🎁قاعده اصاله الاطلاق و اصاله العموم
💐فرق بین عام و مطلق
📚یکی از اصطلاحاتی که اجتهادپژوهان باید آنرا هضم کنند،
اصطلاح عام و مطلق و تفاوت آندو با یکدیگر است
چرا که هرکدام مجرای قاعده جداگانه ای هستند و احکام و آثار علیحده ای دارند.
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#الگوریتم_اجتهاد
#استاد_واسطی
📚الگوریتم اجتهاد صاحب جواهر
از زبان استاد واسطی
🌺مراحل کلان اجتهاد جواهری
📣اجتهاد جواهری👇👇
زیرساخت اجتهاد تمدنی
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از اجتهاد
🔻با «سود علیالحساب» فاتحه بانکداری بدون ربا خوانده شد
✔️ استاد مصباحیمقدم: وعده سود علیالحساب، بزرگترین خطا در حوزه بانکی بود. در آئین نامه شورای پول و اعتبار آمده است که بانکها میتوانند وعده سود علیالحساب بدهند. این مسئله در قانون عملیات بانکی بدون ربا وجود نداشت. در واقع سود علیالحساب پاشنه آشیل بانکداری بدون ربا شد. افرادی میگویند که تمام مشکلات کشور ناشی از کارکرد بانکداری اسلامی است. این سخن ناشی از جهالت است. کدام جنبه از بانکداری اسلامی اجرا شده که نتایج را ناشی از بانکداری اسلامی بدانیم. با سود علی الحساب فاتحه بانکداری اسلامی خوانده شد.
🔻خلق پول نوعی تصرف در اموال آحاد جامعه است، نباید اختیار خلق پول به بانکهای خصوصی داده شود
✔️استاد رشاد: مسأله خلق پول با اموال مردم سروکار دارد و اینگونه نیست که هر بانکی حتی بانک دولتی شأن تصرف در اموال مردم داشته باشد. اینکه هر کسی بانک خصوصی احداث کند و با خلق پول اموالی که در جیب مردم است را بیارزش کند، مگر هر فرد نسبت به دیگران ولایت دارد؟ در نظام اسلامی اصل بر عدم ولایت دیگران است مگر اینکه با ادله متقن اثبات شود.
برای چرخش امول کسانی از ولایت فقیه اختیاراتی دارند که منشعب از ولایت است. اما با توجه به اینکه تاکنون حکومت اسلامی سابقه نداشته است ما هنوز نمیدانیم که رئیس قوه مقننه، رئیس قوه قضائیه، رئیسجمهور و یا وزیران از نظر شرعی تا چد حد ولایت دارند و حتی مدیران بانک تا چه حد حق تصرف و ولایت دارند. این مسائل باید از نظر فقهی روشن شود.
👈 متن گزارش در اجتهاد: http://ijtihadnet.ir/?p=72952
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢مبلغی: مقاصد چیزی نیست که ما به شریعت تحمیل کنیم/ باید برای مقاصد در منهج استنباط جایی پیدا کرد
✔️استاد احمد مبلغی:
🔹از زمانی که بحث ارتکازات مطرح شده، ارتکازات یک مقداری دست و پای هر نوع استظهاری را میبندد. البته ارتکازات هنوز هم که باید و شاید شکل نگرفته است. ارتکازات تنها نقطهای است که انسان را وصل میکند به فطرت چون بخشی از آن از فطرت است. اگر میخواهید رابطه فطرت و دین را برقرار کنید. علیکم بالارتکازات و نسلها و گونههای مختلفی که دارند. متاسفانه ورودمان در ارتکازات بیش از آنچه که در اصول باشد در فقه است.
🔸در باب روح الشریعه اولین کسی که این مطلب را بهش اشاره کرد غزالی بود. یک عالم اهل سنت هم هست. قبل از او هیچ کس این را مطرح نکرده بود. در شیعه مرحوم وحید بهبهانی بود و قبل از بهبهانی فیلسوفان شریعت شناس مانند ملاصدرا این را مطرح کردهاند. ملاصدرا میگوید روح الصلاه، روح الصوم یا اسلام یک روحی دارد. خب این روح گرایی یک نگاه است. معتقدم هیچ کس به اندازه علامه طباطبایی و مرحوم ملاصدرا شریعت شناس نیستند. نه فقه الشریعه، فلسفه الشریعه. اینها فیلسوف شریعت هستند.
🔹حال مقاصد برای همین شریعت است. مقاصد چیزی نیست که ما به شریعت تحمیل کنیم. اگر بگوییم که شریعت مقاصد ندارد حکمت خدا را مدنظر قرار ندادهایم. خدا را نعوذبالله یک عبث کار آن هم در شریعتی که آمده است کمال ببخشد... شما باید کلام را با توجه به مقصد فهم کنید. بنابراین باید برای مقاصد در منهج استنباط جایی پیدا کرد.
👈 ملاحظات: http://ijtihadnet.ir/?p=72899
🆔 https://eitaa.com/ijtihad