سلام علیکم
دوستان علاقمند به امر مهم تبلیغ
اگر در جستجوی فهرست ریز و کامل روشها و مهارتهای تبلیغی هستند
میتوانند به لینک زیر مراجعه نمایند👇
📚۱۱۰ روش تبلیغ هنرمندانه و موفقیت آمیز
https://eitaa.com/tablighonarmandaneh/1332
🌷🌷🌷
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_صرفی
#مهارت_ریشه_یابی
#تمدن_سازی
معنای واژه انسان چیست؟
انسان از ماده انس مشتق شده است یا از ماده نسیان؟
نکته ای جالب و سئوالی که ذهن خیلی از طلاب پیگیر را به خود مشغول ساخته است
جواب را از شرح نظام ببینید👇
(و «إنسان»: «فعلان» من «الأنس» ) بأصالة الهمزة و زيادة الألف و النّون (و قيل): إنّه (إفعان) منقوص «إفعلان» (من «نسي») بزيادة الهمزة و أصالة الياء و حذفها (لمجيء «أنيسيان»)- في تصغيره- على وزن «أفيعلان»، و استدلّوا عليه أيضا بقول ابن عبّاس: إنّما سمّي إنسانا؟ لأنّه عهد عليه فنسي كما قال- عزّ من قائل-: وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً .
و الأوّل أرجح
1. لمجيء «الإنس»- بكسر الهمزة و سكون النون- و «الأنس»- بفتحتين- في معنى «الإنسان»
2. و لأنّ اشتقاقه من «الأنس» أقرب من اشتقاقه من «النسيان» إذ الاستيناس فيهم أكثر منه في سائر الحيوانات،
3. و لأنّ ما قالوه يقتضي الإعلال بحذف اللّام في «الإفراد» و هو ظاهر، و في «الجمع» أيضا إذا قلت «أناسيّ» لأنّ يائه الأخيرة مبدلة من النّون إذ أصله: «أناسين» و الياء المتقدّمة عليها زائدة و ليس بلام الفعل، إذ لا يقع بعد ألف الجمع ثلاثة أحرف بغير هاء إلّا و أوسطها حرف مدّ زائد ك «مصابيح».
4. و أيضا يلزم منه وجوب ردّ لام في التّصغير من غير حاجة إليه لحصول بناء التّصغير دونها،
5. و حديث ابن عبّاس غير محقّق.
شرح النظام على الشافية، ص: 431
📚 بنابراین واژه «انسان» بمعنای انس گرفتن و نیاز به ارتباط با دیگران است نه فراموشکار
از اینجا به اهمیت مهارت ارتباط کلامی و تأثیرگذاری آن در زندگی پی می بریم.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
یک نمونه کاربردی
✅مهارت مرادشناسی
✅مهارت معناشناسی
📖فرازی از زیارت جامعه کبیره
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مکاسب
✅مسیر بحث بیع تا بحث اجازه بیع فضولی
✅مهارت آدرس دهی به مباحث
✅نگاه کلان و نموداری به مباحث
✅مکاسب /بیع/مبحث بیع فضولی
✅مهارت خلاصه نویسی
توجه: این مطلب خلاصه بحث بیع فضولی نیست.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_اصولی
#مهارت_آسیب_شناسی
آسیب شناسی /اصالة العموم/
تمسک به عام در شبهه مصداقیه
اصل موضوعی
📋گاهی حکم اصالة العموم وجود دارد اما منشا حکم اصالة العموم نیست بلکه اصل عدم ازلی است که یک اصل موضوعی است
مثال
نمیدانم این زن قرشيه هست تا مندرج تحت عنوان قرشیه باشد (حیض تا 60سال)=خاص
و یا اینکه غیر قرشیه است تا مندرج تحت عنوان غیر قرشیه باشد (حیض تا 50سال) =عام
جواب : این زن حکم عام بر او جاری میشود (تا 50 سال)
منتهی نه از باب تمسک به عام در شبهه ی مصداقیه که لا یجوز
بلکه از باب اصل موضوعی استصحاب عدم ازلی(استصحاب عدم نسبت بین او و قریش)
📘کفایه الاصول ج۲ ص ۱۵۸
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_بلاغی
📚فهرست مهارتهای بلاغی
✅۹۳ روش بلاغی جهت پردازش کلام که روش کشف معانی مقصوده در آیات و روایات و غیر آن است.
البته از این تعداد همه مهارتها برای اجتهاد کاربرد ندارد.
قسمت اول
شیوه های علم معانی
حتما قسمت دوم را در مطلب بعد ببینید 👇
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_بلاغی
📚فهرست مهارتهای بلاغی
✅۹۳ روش بلاغی جهت پردازش کلام که روش کشف معانی مقصوده در آیات و روایات و غیر آن است.
قسمت دوم
1⃣شیوه های علم بیان (شفاف سازی سخن)
2⃣شیوه های علم بدیع (جذاب سازی)
3⃣شیوه های ارتباطی
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
چند نکته نسبت به مهارتهای بلاغی
۱.تعداد مهارتهای بلاغی، بیش از این موارد است که در مطالب گذشته بدان اشاره شده است.
۲.هدف از بارگذاری مطلب، آشنا شدن با رویکرد جدید بوده است لذا همه این مهارتها برای اجتهاد کاربرد ندارد.
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه بیست و دوم 2⃣2⃣
💐مهارت بیست و یکم1⃣2⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
Rasael_090_استاد موسوی تهرانی4.mp3
2.45M
.
🔊 گفتار اصولی استاد موسوی تهرانی
🗓 تاریخ تدریس: ۱۳۸۰/۰۱/۲۰
⭕️تفاوت راهکار رفع تعارض بین دو خبر و دو آیه
⏱ زمان صوت: ۵:۵۵ دقیقه
⛔️ انتشار مطالب بدون لینک کانال جایز نیست.
منبع:
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad/144
🌐لینک کانال استاد موسوی تهرانی: 👇
https://eitaa.com/joinchat/3350069850C070d95a3c3
هدایت شده از اجتهاد
بررسی تأثیر مبانی قرآنی مقام معظم رهبری در استنباط احکام فقهی.mp3
20.79M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «بررسی تأثیر مبانی قرآنی مقام معظم رهبری در استنباط احکام فقهی»
🎙ارائه: استاد محمدحسین ملک زاده، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم
🗓 ۲ بهمن ۱۴۰۲، مکان: قم، مدرسه الامام علی بن موسی الرضا (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad