eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
508 دنبال‌کننده
194 عکس
21 ویدیو
57 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک نمونه کاربردی ✅مهارت مرادشناسی ✅مهارت معناشناسی 📖فرازی از زیارت جامعه کبیره 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅مسیر بحث بیع تا بحث اجازه بیع فضولی ✅مهارت آدرس دهی به مباحث ✅نگاه کلان و نموداری به مباحث ✅مکاسب /بیع/مبحث بیع فضولی ✅مهارت خلاصه نویسی توجه: این مطلب خلاصه بحث بیع فضولی نیست. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
آسیب شناسی /اصالة العموم/ تمسک به عام در شبهه مصداقیه اصل موضوعی 📋گاهی حکم اصالة العموم وجود دارد اما منشا حکم اصالة العموم نیست بلکه اصل عدم ازلی است که یک اصل موضوعی است مثال نمیدانم این زن قرشيه هست تا مندرج تحت عنوان قرشیه باشد (حیض تا 60سال)=خاص و یا اینکه غیر قرشیه است تا مندرج تحت عنوان غیر قرشیه باشد (حیض تا 50سال) =عام جواب : این زن حکم عام بر او جاری میشود (تا 50 سال) منتهی نه از باب تمسک به عام در شبهه ی مصداقیه که لا یجوز بلکه از باب اصل موضوعی استصحاب عدم ازلی(استصحاب عدم نسبت بین او و قریش) 📘کفایه الاصول ج۲ ص ۱۵۸ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📚فهرست مهارتهای بلاغی ✅۹۳ روش بلاغی جهت پردازش کلام که روش کشف معانی مقصوده در آیات و روایات و غیر آن است. البته از این تعداد همه مهارتها برای اجتهاد کاربرد ندارد. قسمت اول شیوه های علم معانی حتما قسمت دوم را در مطلب بعد ببینید 👇 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📚فهرست مهارتهای بلاغی ✅۹۳ روش بلاغی جهت پردازش کلام که روش کشف معانی مقصوده در آیات و روایات و غیر آن است. قسمت دوم 1⃣شیوه های علم بیان (شفاف سازی سخن) 2⃣شیوه های علم بدیع (جذاب سازی) 3⃣شیوه های ارتباطی 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
چند نکته نسبت به مهارتهای بلاغی ۱.تعداد مهارتهای بلاغی، بیش از این موارد است که در مطالب گذشته بدان اشاره شده است. ۲.هدف از بارگذاری مطلب، آشنا شدن با رویکرد جدید بوده است لذا همه این مهارتها برای اجتهاد کاربرد ندارد.
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه بیست و دوم 2⃣2⃣ 💐مهارت بیست و یکم1⃣2⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
Rasael_090_استاد موسوی تهرانی4.mp3
2.45M
. 🔊 گفتار اصولی استاد موسوی تهرانی 🗓 تاریخ تدریس: ۱۳۸۰/۰۱/۲۰ ⭕️تفاوت راهکار رفع تعارض بین دو خبر و دو آیه ⏱ زمان صوت: ۵:۵۵ دقیقه ⛔️ انتشار مطالب بدون لینک کانال جایز نیست. منبع: https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad/144 🌐لینک کانال استاد موسوی تهرانی: 👇 https://eitaa.com/joinchat/3350069850C070d95a3c3
هدایت شده از اجتهاد
بررسی تأثیر مبانی قرآنی مقام معظم رهبری در استنباط احکام فقهی.mp3
20.79M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «بررسی‌ تأثیر مبانی قرآنی مقام معظم رهبری در استنباط احکام فقهی» 🎙ارائه: استاد محمدحسین ملک زاده، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم 🗓 ۲ بهمن ۱۴۰۲، مکان: قم، مدرسه الامام علی بن موسی الرضا (ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅دلیل عقلی نزد مرحوم مظفر (یکی از ارکان و منابع اصلی اربعه اجتهاد) 📋مواردی که دیگران بعنوان دلیل عقلی معرفی میکنند و ایشان قبول ندارند: 1. لحن الخطاب (قرینه عقلی بر حذف لفظ) 2. فحوی الخطاب (مفهوم موافق) 3. دلیل الخطاب (مفهوم مخالف) 4. استصحاب 5. برائت اصلیه 6. اصل اباحه در منافع و حرمت در مضار 7. اخذ به اقل عند التردید 💎فهرست ادله عقلیه صحیح: 1. تلازم بین حکمین بصورت کلی 2. حکم به حسن و قبح چیزی (مستقلات عقلیه) 3. حکم عقل نظری به ملازمه بین حکم ثابت شرعا یا عقلا و حکم دیگر شرعی 4. حکم به ملازمه در مساله اجزاء 5. حکم به ملازمه در مقدمه واجب 6. حکم عقل در باب اجتماع امر و نهی 8. حکم به ملازمه در مساله ضد 9. دلالت نهی بر فساد عمل 7. استحاله تکلیف بلا بیان که نتیجه‌اش برائت است 8. حکم به تقدیم اهم در تزاحم 9. حکم به وجوب مطابقت حکم الله با حکم عقلا در آراء محموده (قضایا مشهورات) 10. حکم عقل نظری و عملی بانضمام شرع به حکمی (عقل نمی‌تواند مستقلا حکم شرع را درک کند) ⚖قانون کلی: کل قضیه عقلیه یتوصل بها الی العلم القطعی بالحکم الشرعی 📘اصول الفقه ج 2 ب 4 دلیل عقل 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
. 🔰پرسش ها و اشکالاتی پیرامون فقه مضاف (بخش دوم) 🖊آیت الله احمد مبلغی 🔹فقه‌های مضاف تشنه ساختار و نیازمند بازسازی فقه‌های مضاف را می‌توان به چهار دست کلان “فقه وجودها”،” فقه پدیده‌ها”، “فقه نهادها” و” فقه ساحت‌ها” تقسیم کرد. اهمیت این چهار دسته در این است که روی هم رفته می‌توانند همه مسائل انسان معاصر را با زوایای خاص آن‌ها پوشش دهند. هر یک از این چهار سنخ اگر شکل نگیرد یا نادیده گرفته شود، پوشش دهی فقه نسبت به مسائل جامعه معاصر و زوایای آن‌ها دچار اختلال و کاستی می‌گردد. 1️⃣ فقه وجودها (اشیاء و موجودات): فقه اشیاء و موجودات همچون فقه انسان، فقه حیوان، فقه زمین و.. مقصود اشیاء و موجوداتی است که شایسته است فقه به رفتارهای پیرامونی آنها که گاه بسیار مهم و کلان هستند، بپردازد. وقتی فی المثل رشته “فقه انسان” شکل بگیرد، مسائل و زوایای بسیاری پیش روی قرار می‌گیرد که بسیاری از آن‌ها متعلق به انسان معاصر و نیازهای متحول و مناسبات متطور او است. ▫️فقه حقوق بشر را می‌توان در ذیل همین عنوان به بحث گذاشت. یا فی المثل اگر فقه الارض شکل گیرد، بسیاری از مسایل کلان مربوط به آن، همچون مسائل زیست محیطی؛ از قبیل توازن زیست محیطی، گازهای گلخانه‌‌‌ای و… یا مساله انرژی و… یا رابطه امکانات مستقر در زمین با نسل‌های انسانی (والارض وضعها للانام) و … قابل طرح می‌گردد. 2️⃣ فقه پدیده‌ها: فقه پدیده‌ها مربوط به اموری است که از دو خصلت “حادث و عارض بودن بر زندگی انسانی (خواه در سطح داخلی یا خارجی)” و “تطور داشتن ذات آن در گذر زمان” برخوردار است. پدیده‌های اجتماعی (همچون آسیب‌های گوناگون اجتماعی) ذیل موضوع این فقه جای می‌گیرند. ▫️ وقتی فقه پدیده را از فقه اشیاء جدا می‌کنیم، به این معناست که به آنها نگاه ساده نمی‌شود که فتوا بدهیم، بلکه از ابتدا به تخصص بها می‌دهیم تا آن‌ها را خوب بشناسیم. ▫️پدیده‌ها بر خلاف اشیاء، شکل گیریشان از عوامل مختلف ناشی می‌شود و امروزه پدیده‌ها وسیع تر، درهم تنیده تر، پیچیده تر و جهانی تر شده است، بر این اساس، در فقه پدیده‌ها، نگاه ما به ریشه‌ها، نیز معطوف خواهد شد. ▫️در فقه پدیده‌ها به سه سنخ احکام یکی” رفتارهای قابل تصور در قبال خود پدیده‌ها” و دیگری “رفتارهای قابل تصور در قبال ریشه‌های پیدایش این پدیده‌ها” و “در قبال وضعیت تبادلی و تعاملی پدیده‌ها با هم” توجه می‌شود. 3️⃣ فقه نهادها و موسسات: وقتی فقه نهادها مطرح می‌شود باید ابعاد و شؤون سازمان‌ها و رفتارهایِ قابل تصور در قبال آن‌ها بررسی شود؛ زیرا موسسات دارای اهمیت و نقش تاثیرگذار در فضاهای اجتماعی و بین المللی هستند و گاهی کارکردهای فراملی، فرامنطقه‌‌‌ای و جهانی، و کارکردهایی به موازات دولت‌ها دارند. ▫️مقصود رفتارهایی است که در قبال سازمان به عنوان سازمان انجام می‌شود، خواه مطرح در قبال سازمان به صورت عام یا مطرح نسبت به هر سازمان به صورت خاص. ▫️مباحثی مانند ایجاد سازمان، تقویت یا تضعیف سازمان، رعایت نظم و ساختار سازمانی، مسئولیت سازمانی و موسسه ای، انتقاد در سازمان، ورشکستی سازمان و … شخصیت حقوقی سازمان و نیز وضعیت‌های اختصاصی هر سازمان همگی در این فقه نهادها می‌گنجند. ▫️فقه الدوله را هم می‌توان در فقه نهادها بحث کرد و هم در فقه ساحت‌ها؛ یعنی فقه سیاسی (فقه ساحت سیاست) که هر کدام توجیهی دارد و می‌توان در هر دو دوجا بحث کرد ولی در یک، از زاویه‌‌‌ای خاص بحث شود؛ چون هم ابعاد سیاسی دارد و هم ابعاد ساختاری و موسساتی. 4️⃣ فقه ساحت‌ها (فقه حوزه‌های دانشی): فقه ساحت‌ها (یا حوزه‌های دانشی) فقهی است که به حوزه‌ها و ساحت‌هایی می‌پردازد که دانش‌هایی در قبال آن‌ها شکل گرفته است، نمونه آن فقه اقتصادی، فقه سیاسی، فقه پزشکی و…می باشد. 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan