⭕️ امام صادق (علیه السلام) و روزهای بد معیشتی مردم
🔹امام صادق سلامالله علیه که به اقتضای زمان، زندگی را بر خاندان خود توسعه داده بود، یک وقت اتفاق افتاد که نرخ خواربار ترقی کرد و قحط و غلا پدید آمد. به خادم خود فرمود: چقدر آذوقه و گندم ذخیره موجود داریم؟ عرض کرد: زیاد داریم، تا چند ماه ما را بس است.
🔹فرمود: همه آنها را ببر و در بازار به مردم بفروش. گفت: اگر بفروشم دیگر نخواهم توانست گندمی تهیه کنم. فرمود لازم نیست، بعد مثل سایر مردم روز به روز از نانوایی تهیه خواهیم کرد، و دستور داد از آن به بعد خادم نانی که تهیه میکند نصف جو و نصف گندم باشد، یعنی از همان نانی باشد که اکثر مردم استفاده میکردند.
🔹 فرمود: من تمکن دارم به فرزندان خودم در این سختی و تنگدستی نان گندم بدهم، اما دوست دارم خداوند ببیند من با مردم مواسات میکنم.
📚 مجموعه آثار شهید مطهری. ج ۱۸، ص ۴۳
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
#امام_صادق علیه السلام
#مواسات
1️⃣نمونه ای از مواسات اقتصادی و مالی
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
حاج آقا عالی/داستان دیدار راننده کامیون و امام زمان(ع)
https://www.aparat.com/v/uHlAe
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
#توسل
#امام_زمان علیه السلام
#تشرف
#توبه
#عهد
#مروت
#مردانگی
#نماز_اول_وقت
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
#استاد_محمدرضا_عابدینی
جمعی به محضر امام صادق علیهالسلام آمدند. حضرت با کمال گرمی از ایشان استقبال کردند و دستور دادند بارهای آنها را بر زمین بگذارند و در آن چند روزی که در بیت امام بودند، به احسن ضیافتها از آنها پذیرایی کامل کردند.
وقتی عزم بازگشت کردند، امام به خدمتکاران فرمودند: «بگذارید خودشان بارشان را بردارند و به آنها در رفتن کمک نکنید.» مهمانان احساس کردند که شاید امام از آنان ناخشنود شدهاند و ناراضی هستند که در هنگام ورود و در طول این چند روز بهگرمی از آنان پذیرایی کردند اما اکنون بستن زاد رحیل را بهعهدهٔ خودشان گذاشتند و با آنها همراهی نکردند!
هنگام حرکت، علت را از امام جویا شدند. ایشان فرمودند: « دأب (شیوه) ما اهلبیت علیهمالسلام این است که از محبان و مشتاقانمان استقبال میکنیم ولی کمک نمیکنیم که کسی از پیش ما برود.»
خیلی تعبیر لطیفی است! حضرت فرمودند: از شما ناراحت نیستیم اما بنای ما بر این نیست که کمک کنیم برای رفتن از پیش ما و دور شدن را تسهیل نمیکنیم.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
واژه یاب:
#مهمان
#مهمانی
#امام_صادق علیه السلام
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
برداشتها:
1️⃣یکی از آداب مهمانی کمک نکردن مهموان در وقت خداحافظی
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
پرسش:
درآیات قران هدایت و ضلالت به اراده خدا است چون میفرماید: (يُضِلُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاء)؛ هر که را بخواهد هدایت و هر که را بخواهد گمراه میکند ، پس اختیار انسان چه میشود؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول : پروردگار عالَم ،حکیم است و مشیّت و اراده او از حکمت او جدا نیست. پس ضلالت و هدایت الهی حکیمانه هست.
نکته دوم : خداوند ، درآیات متعدد از قرآن کریم ، راهها و شرایط هدایت و ضلالت را که انسان با اختیار خود انجام میدهد، بیان فرموده است ، که به چند نمونه اشاره میشود:
«...وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَه...» ؛ «...و هر كس به خدا ايمان آورد، خداوند قلبش را هدايت مىكند...»(1)
در این آیه شریفه ، ایمان ، شرط هدایت است و انسان اختیار دارد ، ایمان بیاورد تا اهل هدایت و یا ایمان نیاورد و اهل ضلالت شود.
«إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْديهِمْ رَبُّهُمْ بِإيمانِهِمْ تَجْري مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ في جَنَّاتِ النَّعيم» ؛«(ولى) كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته انجام دادند، پروردگارشان آنها را در پرتو ايمانشان هدايت مىكند؛ از زير (قصرهاى) آنها در باغهای بهشت، نهرها جارى است»(2)
در این آیه مبارکه ، ایمان و عمل صالح را زمینه هدایت الهی برشمردهاند که انسان با اختیار خود انجام میدهد.
«...وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ»؛«...و خداوند، قوم ستمگر را هدايت نمیکند»(3)
«إِنَّ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِآياتِ اللَّهِ لا يَهْديهِمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليم»؛«به يقين، كسانى كه به آيات الهى ايمان نمىآورند، خدا آنها را هدايت نمىكند؛ و براى آنان عذاب دردناكى است.»(4)
مشاهده میفرمایید که راه ضلالت درآیات قران کریم ، ظلم و عدم ایمان و... بیانشده است .
نتیجه اینکه : تمام امور ازجمله ضلالت و هدایت به خداوند نسبت داده میشود (چه باواسطه و جه بیواسطه) اما فعل خداوند حکیمانه و بر اساس حکمت هست .
پینوشت:
1. تغابن/11
2. یونس/9
3. نحل/104
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
#ایمان
#هدایت
#ضلالت
#ظلم
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
📚 خمس درآمد دریافت شده پس از سال خمسی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
#احکام_خمس
#خرید_و_فروش
#نسیه
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️حکم رو به قبله بودن و دست کشیدن به بدن در غسل
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
#غسل
#قبله
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
📚 تجافی در تشهد آخر نماز
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
#احکام_نماز_جماعت
#تجافی_در_نماز
#نماز_جماعت
#احکام
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
💠 مسحِ همزمانِ هر دو پا حکمش چیه؟
🔹آیتالله خامنهای: اینکار اشکال نداره؛ ولی مستحبه که اول پای راست رو مسح بکشیم بعد پای چپ.
🔹آیات عظام امام، نوری، سبحانی:
این کار اشکال داره.
🔹آیات عظام خویی، مکارم، زنجانی، وحید، تبریزی: اینکار بنابر احتیاط واجب اشکال داره.
🔹آیات عظام بهجت، سیستانی، مظاهری، فاضل و صافی:
اینکار اشکال نداره.
📣 نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
📚امام، تحریر الوسیله، ج۱، ص۱۵۳، الرابع، العروة الوثقی مع التعلیقات، ج۱، فصل فی افعال الوضو ذیل مسأله ۲۴– صافی هدایه العباد ج۱. م ۱۲۹ و استفتاجامعه الزهرا- سیستانی رساله جامع م۲۷۳، منهاج الصالحین ذیل مسأله ۹۵ - مکارم:۳۰۷ و مکارم سایت، رهبری استفتا کتبی موجود درجامعه الزهرا، نوری منتخب المسایل ص۱۵ شرایط وضو، سبحانی استفتائات ج۱، سوال۱۳۱
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
#احکام
#وضو
#احکام_وضو
🔷🔶🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
کمفروشانِ غیرفروشنده .mp3
7.14M
🟢 کمفروشی حوزههای علمیه؛ سخن مرحوم اشراقی خطیب مشهور در قدیم
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
#خرید_و_فروش
#کم_فروشی
#حوزه_علمیه
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
💠 تطهیر مخرج ادرار و مدفوع
💬 سؤال:
مخرج ادرار و مدفوع را با آب قلیل چند بار باید شست؟
✅ پاسخ:
مخرج ادرار در تطهیر با آب قلیل بنابر احتیاط واجب با دو بار شستن پاک می شود و مخرج غایط (مدفوع) اگر با آب بشوید تا نجاست از بین برود پاک می شود و پس از آن آب کشیدن لازم نیست.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
#احکام
#احکام_طهارت
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
افسران رضاخان در لرستان سر جوانان لر را قطع میکردند، بعد سینی آهنی گداخته روی گردن بریده آنها میگذاشتند تا جنازه چند قدم بدود. سپس بر سر تعداد قدمها شرط بندی میکردند!
کتاب سرزمین شگفت انگیز و مردمی مهربان/نوشته ویلیام او. داگلاس/صفحه ۱۷۵
#داستان_تاریخی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
واژه یاب:
#ظلم
#بیرحمی
#قساوت_قلب
#پهلوی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
برداشتها:
1️⃣نمونه ای از ظلم دوران پهلوی
2️⃣نمونه ای از قساوت قلب و بیرحمی
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
گناهی که شیطان هم از آن بیزار است! - تسنیم
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/08/03/1556009/%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B7%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
واژه یاب:
#تهمت
#شیطان
#زبان
#گناه
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
برداشتها:
1️⃣از بدی و سیاهی تهمت همین بس که شیطان هم از مرتکب آن اعلام برائت میکند
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
یه روز وارونه خطایی میکنه و اونا پیش حاکم می برن
حاکم براش حکم اعدام صادر می کنه
اما مقداری رافت به خرج می ده و بهش میگه
اگر بتونی ظرف سه سال به خرت سواد خوندن و نوشتن یادبدی
از مجازاتت می گذرم .
وارونه هم قبول می کنه و ماموران حاکم رهاش می کنن
عده ای به وارونه می گن مرد حسابی آخه تو چجوری می توانی
به یک الاغ خوندن و نوشتن یاد بدی ؟
وارونه می گه :
ان شاءالله تو این سه سال یا حاکم می میره یا خرم😂😂😂
#داستانواره
#لطیفه
#طنز
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
واژه یاب:
#امید
#نصرت الهی
#امداد الهی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
1️⃣همیشه امیدوار باشید شاید چیزی به نفع شما تغییر کند و گشایشی اتفاق بیغتد
2️⃣یکی از راهکار های ایجاد امید توجه به #نصرت و #امداد الهی و امکان #تغیر و #تحول در آینده می باشد
#طنز
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
🔅#پندانه
✍️ این است حکایت دنیا
🔹قطره عسلی بر زمین افتاد. مورچه کوچکی آمد و از آن چشید و خواست که برود اما مزه عسل برایش اعجابانگیز بود. پس برگشت و جرعه دیگری نوشید.
🔸باز عزم رفتن کرد، اما احساس کرد که خوردن از لبه عسل کفایت نمیکند و مزه واقعی را نمیدهد، پس بر آن شد تا خود را در عسل بیندازد تا هرچه بیشتر و بیشتر لذت ببرد.
🔹مورچه در عسل غوطهور شد و لذت میبرد.
🔸اما افسوس که نتوانست از آن خارج شود. پاهایش خشک و به زمین چسبیده بود و توانایی حرکت نداشت.
🔹در این حال ماند تا آنکه نهایتا مرد.
💢 دنیا چیزی نیست جز قطره عسلی بزرگ!
🔺پس آنکه به نوشیدن مقدار کمی از آن اکتفا کرد نجات مییابد، و آنکه در شیرینی آن غرق شد هلاک میشود.
#تمثیل
#داستانواره
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
واژه یاب:
#حرص
#طمع
#دنیا
#حب_دنیا
#آزادی
#حریت
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
برداشتها:
1️⃣یادم باشد حرص و طمع به #دنیا باعث #اسارت و گرفتاری می شود و حریت و آزادی انسان را میگیرد
2️⃣دنیا شیرین است اما اسیرت میکند
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُواالْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ [۱]
خداوند و فرشتگان و صاحبان دانش گواهی میدهند که معبودی جز او نیست؛او بر پا دارندۀ عدل است.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
✅اهمیت #علم و #عالم
بنگر چگونه در این آیه خداوند از خودش شروع کرده و فرشتگان را در مرتبۀ دوّم و دانشمندان را در مرتبۀ سوّم قرار داده است و همین در شرافت، فضیلت، جلال و بزرگواری دانشمندان کافی است.
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
خداوند عزّ و جلّ فرموده است: یَرْفَعِ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ مجادله/۱۱:... خداوند مؤمنان و کسانی را که از علم بهره مندند درجات عظیمی میبخشد.
ابن عبّاس گفته است: دانشمندان هفتصد درجه بر مؤمنان برتری دارند که میان هر درجه مسافت پانصد سال راه است.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
1️⃣در اهمیت #علم و #عالم همین بس که خدا وعده درجات عظیم داده است
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ
زمر/۹: بگو آیا کسانی که میدانند با آنانی که نمی دانند یکسانند.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
1️⃣خداوند برای بیان اهمیت #علم و #عالم انسان را با یک چالش مواجه میکند که
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
إِنَّما یَخْشَی اللّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ
فاطر ۲۸: در میان بندگان خدا تنها دانشمندان از او میترسند.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
1️⃣یکی از آثار #علم اینست که #خشوع و #ترس از خدا به دنبال دارد
2️⃣یکی از ویژگیهای #عالم ترس از خداست
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
قُلْ کَفی بِاللّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ
رعد ۴۳: بگو کافی است که خداوند و کسانی که علم کتاب نزد آنهاست میان من و شما گواه باشند.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
1️⃣در اهمیت #علم و #عالم همین بس که خدا آنها را برای #شهادت و شاهد بودن هم رتبه خود قرار میدهد
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ
نمل/۴۰: و آن که دانشی از کتاب (آسمانی) داشت گفت: من آن را (پیش از آن که چشم برهم زنی) نزد تو میآورم.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
1️⃣نیروی علم و دانش قادر به آوردن تخت بلقیس است. علم قدرت آفرین است
#علم
#قدرت
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
وَ قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ثَوابُ اللّهِ خَیْرٌ [قصص/۸۰: کسانی که علم و دانش به آنها داده شده بود گفتند وای بر شما! ثواب الهی بهتر است...
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
1️⃣در این آیه بیان شده است که عظمت قدر #آخرت به وسیلۀ #علم دانسته میشود.
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ وَ ما یَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ
عنکبوت/۴۳: اینها مثالهایی است که ما برای مردم میزنیم و جز عالمان آنها را درک نمی کنند.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
1️⃣درک و #فهم کلام الهی با #علم میسر است
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَی الرَّسُولِ وَ إِلی أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ
نساء/۸۳:... و اگر آن را به پیامبر و پیشوایان (بر حقّ) ارجاع کنند از ریشههای مسائل آگاه خواهند شد.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
1️⃣در اهمیت #علم و #عالم همین بس که خداوند حکم حوادث را به استنباط دانشمندان موکول و رتبۀ آنان را در کشف حکم به رتبۀ پیامبران ملحق فرموده است:🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
خداوند در فضیلت یاد گرفتن علم فرموده است: فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ
وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ [۲] .
مقصود از انذار ارشاد و آموزش دادن به آنان است.
توبه/۱۲۲:... پس چرا از هر گروهی، طایفه ای از آنان کوچ نمی کند، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی پیدا کنند. و چون به سوی آنان باز گردند آنان را (از خدا) بترسانند.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
1️⃣امر و دستور خدا #علم آموزی و کسب دانش و #تفقه است
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
https://eitaa.com/kashkole_tabligh
سوره انعام
وَ ذَرُوا ظَاهِرَ الْإِثْمِ وَ بَاطِنَهُ إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانُوا يَقْتَرِفُونَ (١٢٠)
گناه آشكار و پنهان را رها كنيد؛ قطعاً كسانى كه مرتكب گناه مى شوند به زودى در برابر آنچه همواره مرتكب مى شدند، مجازات خواهند شد
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
1️⃣طبق آیه قرآن #گناه دو نوع داریم
گناه ظاهر و گناه باطن
[مراد از گناه ظاهرى و گناه باطنى در: " ذَرُوا ظٰاهِرَ اَلْإِثْمِ وَ بٰاطِنَهُ " و اقوال مفسرين در اين باره] " وَ ذَرُوا ظٰاهِرَ اَلْإِثْمِ وَ بٰاطِنَهُ..." اين آيه گر چه به حسب مضمون مطلق است، و از جميع گناهان ظاهرى و باطنى نهى مىكند ولى از سياق آيات قبل و بعد از آن استفاده مىشود كه اين آيه تمهيد و زمينه چينى است براى نهيى كه بعدا در جمله " وَ لاٰ تَأْكُلُوا " مىآيد و لازمه آن اين است كه خوردن از گوشت حيوانى كه اسم خدا بر آن برده نشده حرام و از مصاديق اثم باشد، تا اين جمله مربوط به جمله " وَ ذَرُوا ظٰاهِرَ اَلْإِثْمِ وَ بٰاطِنَهُ" شود، پس اين خوردن، "اثم ظاهر" يا "اثم باطن" هر دو مىتواند باشد، ولى از تاكيد بليغى كه در جمله " وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ " است به دست مىآيد كه خوردن چنين گوشتى جزو گناهان باطنى است، و گر نه هيچ احتياجى به چنين تاكيد اكيدى نبود. از اين بيان معلوم شد كه مراد از" گناه ظاهرى "آن گناهى است كه شومى عاقبت و زشتى اثرش بر كسى پوشيده نيست، مانند شرك، آشوبگرى و ظلم، و مراد از" گناه باطنى" آن گناهى است كه زشتيش همه كس فهم نيست، مانند خوردن ميته، خون و گوشت خوك، اين قسم از گناه با تعليم خدايى شناخته مىشود و عقل نيز گاهى آن را درك مىكند. اين معنايى كه ما براى گناه ظاهرى و باطنى كرديم معنايى است كه ظاهر سياق آن را افاده مىكند، بعضى از مفسرين معانى ديگرى براى آن كردهاند، از آن جمله گفتهاند: ظاهر بودن گناه و باطن بودن آن به معناى علنى بودن و پنهانى بودن آن است. و نيز گفتهاند: مقصود از گناه ظاهرى گناهانى است كه از جوارح سرمىزند، و گناه باطنى گناهان قلبى و درونى است. و نيز گفتهاند: گناه ظاهرى به معناى زنا و گناه باطنى روابط پنهانى نامشروع است. بعضى ديگر گفتهاند: گناه ظاهرى ازدواج با زن پدر و گناه باطنى به معناى زنا است. و نيز گفتهاند: گناه ظاهرى آن زنايى است كه علنى انجام گيرد، و گناه باطنى زنايى است كه در نهان انجام شود، چون مردم جاهليت بين اين دو قسم زنا فرق مىگذاشتند، و مىگفتند زنا در صورتى كه در نهان انجام شود گناه نيست، وقتى گناه است كه علنا ارتكاب شود . اين بود اقوال مفسرين در معناى گناه ظاهرى و باطنى، و همانطورى كه ملاحظه مىكنيد هيچكدام اين اقوال با سياق آيه سازگار نيست و دليلى هم كه اقتضا كند آيه را بر خلاف ظاهرش حمل كنيم در كار نيست. جمله " إِنَّ اَلَّذِينَ يَكْسِبُونَ اَلْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمٰا كٰانُوا يَقْتَرِفُونَ" نهى قبلى را تعليل نموده از مخالفت آن مىترساند.
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
https://eitaa.com/kashkole_tabligh