eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
503 ویدیو
351 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
💥بررسی مفهوم شهید و شهادت از منظر حضرت آیت الله شهادت در فرهنگ اسلام دو معنى متفاوت دارد: معنى «خاص» و ديگرى معنى گسترده و «عام». معنی خاص شهادت همان كشته شدن در معركه جنگ در راه خدا است كه احكام خاصى در فقه اسلامى دارد، از جمله عدم نياز شهيد به غسل و كفن، بلكه با همان لباس خونين دفن مى‏شود! لیکن اگر در بيرون معركه باشد بعضى از آن احكام را ندارد، ولو شهيد است... 🔻گستره معنایی شهید شهيد در فرهنگ اسلامى منحصر به كسانى نيست كه در ميدان جهاد كشته مى‏شوند، هر چند آنها از روشن ترين مصداق آنند، بلكه در اسلام معناى شهادت گسترش داده شده است. معنى‏ وسيع شهادت آن است كه انسان در مسير انجام وظيفه الهى كشته شود، يا بميرد، هر كس در حين انجام چنين وظيفه ‏اى به هر صورت از دنيا برود «شهيد» است. و طبق روايات اسلامى، در زمره شهداست. لذا در روايات اسلامى آمده است كه چند گروه شهيد از دنيا مى‏روند: 1- از پيامبر گرامى اسلام نقل شده‏ «إِذَا جَاءَ اَلْمَوْتُ طَالِبَ اَلْعِلْمِ وَ هُوَ عَلَى هَذِهِ اَلْحَالِ مَاتَ شَهِيداً؛ كسى كه در طريق تحصيل علم از دنيا برود شهيد مرده است»! 2- امير مؤمنان على علیه السلام مى‏فرمايد: « مَنْ مَاتَ مِنْكُمْ عَلَى فِرَاشِهِ وَ هُوَ عَلَى‏ مَعْرِفَةِ حقٍّ مِنْ رَبِّهِ وَ حَقِّ رَسُولِهِ وَ أهْلِ بَيْتِهِ مَاتَ شَهِيداً؛ هر كسى از شما در راه دفاع از ناموس خود كشته شود، در حالى كه حقّ پروردگار، رسول خدا و اهل بيت عليهم السلام را بشناسد، شهيد از دنيا رفته است». 3- در حديث ديگرى از امام صادق علیه السلام مى‏خوانيم: «مَنْ قُتِلَ دُونَ مَالِهِ فَهُوَ شَهِيدٌ؛ كسى كه براى دفاع از مال خود در برابر مهاجمين ايستادگى كند و كشته شود شهيد است». 4- از روايات مختلف استفاده مى‏شود كسى كه خشم خود را فرو برد، ثواب شهدا را دارد و در قيامت همنشین انبياء و قلب او از نور ايمان پر مى‏شود. 5- در روایت دیگری می خوانیم: «مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله مَاتَ شَهِيداً؛ كسى كه بر دوستى آل‏پيامبر صلى الله عليه و آله از دنيا برود شهيد است». چون در راه وظيفه يعنى حبّ توأم با عمل مرده است... 💎 ادامه 👉 ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 ▪️ @kashkolenab ▪️
بیانیه اساتید و محققان حوزه خراسان در شهادت شهدای خدمت - 31 اردیبهشت 1403.pdf
289.8K
🔺بیانیه ۱۰۰ نفر از اساتید و محققان حوزه علمیه خراسان در سوگ سیدالشهداء خدمت و همراهان شهیدش ▪️ @kashkolenab ▪️
پیام های تسلیت حضرات آیات غُریفی و یعقوبی و فاضلی بهسودی و موحدی نجفی و رمیتی عاملی ▪️ @kashkolenab ▪️
پیام تسلیت حضرت آیت الله جناتی شاهرودی بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون حادثه درگذشت ریاست محترم جمهوری جناب حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی و امام جمعه گرامی تبریز و وزیر محترم امور خارجه و هیئت همراه موجب تاثر و تالم شد. این حادثه را به رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران و همه بازماندگان تسلیت گفته و از درگاه خدای متعال برای ایشان علو درجات و مغفرت را خواستارم. عظمت، استواری و سربلندی ایران اسلامی را مسئلت می‌دارم. محمد ابراهیم جناتی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ▪️ @kashkolenab ▪️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥سخنان جالب استاد عابدینی درباره جوانان امروزی کشور 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
پیام تسلیت آیت‌ الله سید کمال حیدری به مناسبت شهادت ریاست محترم جمهور و جمعی از همراهان ایشان 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
پیام تسلیت بیت حضرت آیت الله سید عبدالله شیرازی(ره) به محضر مقام معظم رهبری 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تصاویری از مجلس بزرگداشت شهدای خدمت از طرف رهبر معظم انقلاب با حضور با شکوه مراجع تقلید، علما، مسئولین و مردم انقلابی شهر مقدس قم از جمله حضرات آیات سبحانی، نوری همدانی ، گرامی قمی ، کریمی جهرمی ، شیخ فاضل مالکی و... 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
به ترتیب حضرات آیات و حجج اسلام : محفوظی ، علی جاودان ، سید باقر گلپایگانی و سید محمدجواد شبیری زنجانی ، سید ریاض حکیم(فرزند مرحوم آیت الله سید محمدسعید حکیم) ، علی بهجت و حسن صافی گلپایگانی، شیخ عیسی قاسم ، علوی بروجردی و مسعودی علوی ، جعفر تبریزی(فرزند مرحوم آیت الله تبریزی) و حسینی بوشهری ، فاضل المالکی و سیدمحمد مرتضی عاملی(فرزند مرحوم علامه سیدجعفر مرتضی) مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در حرم حضرت معصومه(س) 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️جریان روشنفکری چرا جمعیتهای میلیونی تشییع شهدای خدمت را نمی‌بیند؟ 🎤پاسخ سیدحسین شهرستانی؛ جامعه‌شناس 🔻"چون جریان دانش های رسمی در سرازیری مدرنیته و پوزیتویسم هستند و پدیده یا مسائلی که به این جریان ملحق نشود و به عرض و طولش اضافه نکند، تحت عنوان موضوع جامعه شناختی به رسمیت شناخته نمی شود. همینقدر رادیکال و سوگیرانه و جاهلانه البته هستند عزیزانی که  فراتر از چارچوب های مدرن و به عنوان پدیدار نو به تحلیل مساله ها می پردازند که تحت عنوان جریان انتقادی معروف هستند که در کشور ما هم کم و بیش طرفدارانی دارند. هگلی ها، فردیدی ها در لایه فلسفی و فرانکفورتی ها در لایه جامعه شناختی که البته بیشتر مشغول ترجمه کتاب هستند تا تحلیل مساله ها و پدیدارشناسی... جامعه شناسان حزب اللهی هم بیشتر تفلسف می کنند و الهیات ماجرا را واکاوی می کنند که در خور تقدیر بوده ولی به تولید نگرش در سطح عمومی کمتر می انجامد مثل فیلسوفان اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم" ✍از تبار قاسم 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
🔺برخی اقوال علما درباره عالم ذر ✍شهید آیت الله : ...در تحقيق معانى و بيان مراد از اخبار طينت و عالم ذر و اخذ ميثاق، علما را سه مسلك است: 🔹اول: مسلك اخباريّين است و گويند اين اخبار از متشابهات است و ادراك حقيقت آنها از عقل و فهم ما دور و ايمان اجمالى به آنها كافى است و علم به آنها را بايد به اهل بيت (عليهم السّلام) رجوع داد. 🔸دوم: مسلك شيخ مفيد و سيدمرتضى و طبرسى صاحب مجمع البيان و مفسرين و اتباع ايشان عليهم الرحمه است و ايشان اخبار طينت و آيات و اخبار اخذ ميثاق را حمل بر كنايه و مجاز و استعاره نموده اند به تفصيلى كه در بحار و شرح كافى مسطور است و نسبت به خصوص عالم ذر، شيخ مفيد عليه الرحمه مى فرمايد: خبر صحيح آن اين است كه خداوند تعالى خارج فرمود از پشت آدم ذرّيه او را مثل ذر و پر كرد افق را و آنها را سه قسم فرمود ؛ بعضى نور بدون ظلمت و آنها برگزيدگان و پاكان از گناه از اولاد آدم بودند و بعضى ظلمت بدون نور و آنها كفارند كه هيچ طاعتى ندارند. و بعضى نور و ظلمت و آنها اهل طاعت و معصيت اند از مؤ منين و غرض از اخراج ذريه آدم به صورت مزبور، براى اين بود كه خداوند خواست به آدم، كثرت نسل او را بشناساند و قدرت و سلطنت و عجايب خلقت خود را و آنچه را كه بعد واقع مى شود به او بفهماند و اما اخبارى كه در آنهاست فرموده حق تعالى: (الست بربكم) تا آخر وجواب آنها پس اخبار آحاد است و اعتبارى به آنها نيست بلكه مى فرمايد از مجعولات است. سپس شيخ مفيد آيه شريفه: (وَ اِذْاَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنى آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ اَشْهَدَهُمْ عَلى اَنْفُسِهِمْ اَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا اَنْ تَقُولُوا يَوْمَ القِيمَةِ اِنّا كُنّا عَنْ هذا غافِلينَ). (اعراف / ۱۷۲) يعنى: ( (به خاطر بياور زمانى را كه پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذريه آنها را برگرفت و آنها را گواه بر خويشتن ساخت و فرمود: آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: آرى، گواهى مى دهيم چنين كرد براى اينكه در روز رستاخيز نگوييد ما از اين يعنى توحيد غافل بوديم و از پيمان فطرى توحيد، بى خبر بوديم) ). 💎شيخ مفيد فرموده اين پيمان الهى از ذريه آدم به اينكه اقرار كنند به ربوبيت حضرت آفريدگار و توحيدش، همه آنها پذيرفتند، پيمان لفظى و نطقى نبوده و نيز تنها در زمان آدم ابوالبشر نبوده بلكه پيمانى است تكوينى كه همراه آفرينش هر فردى از بشر بوده و هست ؛ 🔑يعنى حس خداجويى و خداشناسى و استعداد و آمادگى براى حقيقت توحيد در نهاد بشر همراه آفرينش او قرار داده است
و اين سرّ الهى در عقل انسانى به صورت يك حقيقت خودآگاه وديعه گذاشته شده است.
بنابراين، همه افراد بشر داراى روح توحيدند و پرسشى كه خداوند از آنها فرمود به زبان تكوين و آفرينش است و پاسخى كه آنها داده اند نيز به همين زبان است و خلاصه اين سؤ ال و جواب و پيمان مزبور، يك پيمان فطرى است كه الا ن هم هركس در درون جان خود آثار آن را مى يابد و حتى طبق تحقيقات روانشناسان اخير، حس مذهبى يكى از احساسات اصيل روان ناخودآگاه انسانى است و همين حس است كه بشر را در طول تاريخ به سوى خداشناسى هدايت نموده و هر انسان عاقلى به وجدان خود كه رجوع كند مى فهمد او را آفريننده و پرورش دهنده اى است و نيز مى فهمد كه رب او و رب تمام اجزاى جهان آفرينش، يكى است. بچه سه - چهار ساله اگر به طورى كه نفهمد چيزى جلويش بگذاريد، پيش از آنكه دست به آن بزند به آورنده اش متوجه مى شود و به فطرت خود مى فهمد كه هر پديده اى، پديد آورنده دارد. و براى پرسش و پاسخ فطرى، تكوينى، استعدادى و حالى در قرآن مجيد و غير آن مواردى است كه نقل آنها براى محل مناسب ترى واگذار مى شود. 💠سوم: مسلك كثيرى از علماى متقدمين و متاخرين است كه تمام اخبار وارده در باب طينت و عالم ذر و اخذ ميثاق صحيح است و ظاهر آنها هم مراد است و منافات با هيچ اصلى و قاعده اى از اصول دين و قواعد عقلى ندارد... 📚کتاب ۸۲ پرسش ص۲۹ الی ۳۳ کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
پاسخ به هشت پرسش مخالفان فلسفه.pdf
164.6K
💥پاسخ به هشت اشكال رايج به ✍توسط دکتر فنائی اشكوری(عضو هیئت علمی گروه فلسفه مؤسسه امام خمینی ره) ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab