مقتل الحسين(ع)، یا مقتل مقرم، اثر سید عبدالرزاق مقرّم (1391-1316ق) کتابی است درباره وقایع عاشورا که از خروج امام حسین(ع) از مدینه آغاز میشود و تا حوادث پس از عاشورا ادامه مییابد.
مقرم در این مقتل چهار بخشی، ابتدا مقدمهای درباره نهضت امام حسین(ع) ارائه میدهد و سپس به نقل داستان کربلا و حرکت امام(ع) از مدینه به سمت مکه، سپس کوفه و شهادت ایشان و اسارت اهلبیت گرامی آن حضرت میپردازد و در آخر نیز به حوادث پس از شهادت امام پرداخته است. بنابراین کتاب بهصورت سیر تاریخی از واقعه کربلا مرتب شده است.
@kashkool27
#کتابشناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم آیت الله سید احمد نجفی
@kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایت الله بهجت:هدف از خلقت عبودیت است برای همه ی بشر
@kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواص بی خواص 3
چی شد جامعه اسلامی بعد از 50سال نوه پیامبر اکرم صلی الله علیه رو با آن وضع فجیع به شهادت رساندن؟
سعدبن ابی وقاص
@kashkool27
#خواص_بیخواص
✍ احمدحسین شریفی
🔹یکی از ویژگیهای تاریخی جبهه نفاق و تفرقهافکنی، «تقطیع سخنان» و «تحریف لفظی و معنوی» سخنان بزرگان جامعه بوده است.
🔸امیدوارم جناب عباس عبدی عالمانه و آگاهانه در دام روش منافقان نیفتاده باشد.
🔻نشانه انسانیت و جوانمردی آن است که وقتی اصل سخنان استاد میرباقری را مطالعه کردند و به اشتباه فاحش خود پیبردند، رسماً بابت چنین اهانتی به ایشان از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند.
🔹برای مطالعه اصل سخنان استاد میرباقری👇👇
https://iqna.ir/fa/news/4226502
#تحریف
#نفاق
@kashkool27
پيامبر صلي الله عليه و آله : يا فاطِمَةُ! كُلُّ عَينٍ باكِيَةٌ يَومَ القِيامَةِ إلاّ عَينٌ بَكَت عَلى مُصابِ الحُسَينِ ؛
پيامبر صلي الله عليه و آله :اى فاطمه! همه چشم ها در روز قيامت گريان است جز چشمى كه بر مصيبت هاى حسين بگريد
@kashkool27
امام حسين عليه السلام : أنَا قَتيلُ العَبَرَةِ لايَذكُرُني مُؤمِنٌ إلاّ استَعبَرَ ؛
امام حسين عليه السلام :من كشته اشكم ؛ هر مؤمنى مرا ياد كند ، اشكش روان شود
@kashkool27
امام سجّاد عليه السلام : أنَا ابنُ مَنَ بَكَت عَلَيهِ مَلائِكَةُ السَّماءِ أنَا ابنُ مَن ناحَتْ عَلَيهِ الجِنُّ فِي الأرضِ و الطِّيرُ فِي الهَواءِ ؛
امام سجّاد عليه السلام :من پسر كسى هستم كه فرشتگان آسمان بر او گريستند . من پسر كسى هستم كه جنّيان در زمين و پرندگان در هوا بر او نوحه سرايى كردند
@kashkool27
امام رضا عليه السلام : كانَ أبي إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لايُرى ضاحِكا . . . فَإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ ؛
امام رضا عليه السلام :چون ماه محرّم مى رسيد ، كسى پدرم را خندان نمى ديد . . . چون روز دهم فرا مى رسيد آن روز ، روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود
@kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کوه غیرت گره کار به دندان باز کرد...
@kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه مرحوم آیت الله سید احمد نجفی
@kashkool27
کتاب "آه" از مرگ معاویه آغاز می شود و تا وقایع بعد از عاشورا ادامه پیدا می کند. این کتاب شامل وقایع پس از بیعت مردم با یزید ابن معاویه تا بازگشتن خاندان به اسارت گرفته حسین ابن علی(ع) به مدینه است.
«کتاب آه» حاصل بازخوانی و ویرایش مقتل «نفس المهموم» است. کتابی که اغلب نقل های صحیح مقاتل و کتب تاریخ را در خود گرد آورده و جزءجزء حادثه شهادت حسین بن علی(ع) را از ۶ ماه پیش تر تا روز حادثه عاشورای حسینی ثبت کرده است. «نفس المهموم» بیش از ۵۰ سال پیش به فارسی ترجمه شده است.
یاسین حجازی در این کتاب کوشیده است تا مقتل شیخ عباس قمی از وقایع عاشورا را از نو بخواند و با زبانی وزین و رسا این وقایع را روایت کند.
@kashkool27
#کتابشناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواص بی خواص 4
چی شد جامعه اسلامی بعد از 50سال نوه پیامبر اکرم صلی الله علیه رو با آن وضع فجیع به شهادت رساندن؟
طلحه بن عبیدالله
@kashkool27
#خواص_بیخواص
#تاریخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین(ع) دوست داشتنی است
« حسین خواستنی است، خدا شاهد است
انسان بعد از سالهای سال، بعد از هزار و چند صد سال گرمی دستان حسین(ع) را احساس میکند و گاهی این هوس برایش میآید که دست حسین(ع) روی سرش کشیده شود.»
@kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای امام حسین علیه السلام در صبح عاشورا
@kashkool27
تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء (ع) مقتل و کتابی تاریخی درباره امام حسین(ع) و واقعه عاشورا به زبان فارسی که با همکاری گروهی از تاریخپژوهان، زیرنظر مهدی پیشوایی نگارش یافته است. نویسندگان کتاب، تلاش کردهاند مطالب مقتلهای مختلف و معتبر را در آن جمع کنند. این کتاب افزون بر ارائه مقتلی جامع، موضوعاتی چون مقتلنویسی و تاریخنگاری عاشورا، فلسفه قیام امام حسین(ع)، سیر تاریخی عزاداری برای امام حسین (ع) و زندگینامه یاران امام حسین (ع) را هم بررسی کرده است.
@kashkool27
#کتابشناسی
محمدحسین رجبی فرزند علی دوانی این کتاب را اثرِ علمی قابلتوجهی دانسته که تنها به مسائل روز عاشورا نپرداخته، بلکه شبهات فراوانی را نیز پاسخ داده است. او ریشهیابی واقعه عاشورا و توجه به سرگذشت یاران امام حسین (ع) را از دیگر ویژگیهای مثبت کتاب معرفی کرده است.مهدی پیشوایی نیز گزارش جامع، کامل و مستند، توجه به نیازها و پرسشها و رعایت معیارهای تاریخنگاری علمی را از ویژگیهای این مقتل بهشمار آورده است. در کتابنامه جلد اول کتاب، ۵۴۴ کتاب و ۱۵ مقاله نام برده شده است که فراوانی منابع مورد استفاده کتاب را نشان میدهد.
ویژگی دیگر کتاب توجه به موضوعاتی است که در بیشتر مقتلها دیده نمیشود. برخی از این موضوعات عبارت است از:
ریشههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی واقعه عاشورا
فلسفه قیام امام حسین(ع)
فلسفهٔ عزاداری
سیر تاریخی عزاداری برای امام حسین(ع)
آمار و ارقام واقعۀ عاشورا
پرسشهای مطرح در زمینه واقعه عاشورا
زندگینامۀ یاران امام حسین(ع)
@kashkool27
#کتابشناسی
31.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه وداع مرحوم کوثری در کنار مرقد مطهر امام خمینی
پناه عالمیان خواهرت پناه ندارد
به جز تو ای شه خوبان امیدگاه ندارد
@kashkool27
مکاتبات عاشورایی:فَكَتَبَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ إِلَى عُبَيْدِ اَللَّهِ بْنِ زِيَادٍ: «أَمَّا بَعْدُ؛ فَإِنَّ اَللَّهَ قَدْ أَطْفَأَ اَلنَّائِرَةَ، وَ جَمَعَ اَلْكَلِمَةَ، وَ أَصْلَحَ أَمْرَ اَلْأُمَّةِ؛ هَذَا حُسَيْنٌ قَدْ أَعْطَانِي أَنْ يَرْجِعَ إِلَى اَلْمَكَانِ اَلَّذِي مِنْهُ أَتَى، أَوْ أَنْ نُسَيِّرَهُ إِلَى أَيِّ ثَغْرٍ مِنْ ثُغُورِ اَلْمُسْلِمِينَ شِئْنَا، فَيَكُونَ رَجُلاً مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ لَهُ مَا لَهُمْ وَ عَلَيْهِ مَا عَلَيْهِمْ، أَوْ أَنْ يَأْتِيَ يَزِيدَ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَيَضَعَ يَدَهُ فِي يَدِهِ، فَيَرَى فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ رَأْيَهُ، وَ فِي هَذَا لَكُمْ رِضًا وَ لِلْأُمَّةِ صَلاَحٌ». فَلَمَّا قَرَأَ عُبَيْدُ اَللَّهِ اَلْكِتَابَ قَالَ: هَذَا كِتَابُ رَجُلٍ نَاصِحٍ لِأَمِيرِهِ مُشْفِقٍ عَلَى قَوْمِهِ؛ نَعَمْ قَدْ قَبِلْتُ. فَقَامَ إِلَيْهِ شِمْرُ بْنُ ذِي اَلْجَوْشَنِ فَقَالَ: أَ تَقْبَلُ هَذَا مِنْهُ وَ قَدْ نَزَلَ بِأَرْضِكَ إِلَى جَنْبِكَ! وَ اَللَّهِ لَئِنْ رَحَلَ مِنْ بَلَدِكَ وَ لَمْ يَضَعْ يَدَهُ فِي يَدِكَ لَيَكُونَنَّ أَوْلَى بِالْقُوَّةِ وَ اَلْعِزَّةِ، وَ لَتَكُونَنَّ أَوْلَى بِالضَّعْفِ وَ اَلْعَجْزِ فَلاَ تُعْطِ هَذِهِ اَلْمَنْزِلَةَ فَإِنَّهَا مِنَ اَلْوَهْنِ، وَ لَكِنْ يَنْزِلُ عَلَى حُكْمِكَ هُوَ وَ أَصْحَابُهُ، فَإِنْ عَاقَبْتَ فَأَنْتَ وَلِيُّ اَلْعُقُوبَةِ، وَ إِنْ غَفَرْتَ كَانَ ذَلِكَ لَكَ، وَ اَللَّهِ لَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ حُسَيْناً وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ يَجْلِسَانِ بَيْنَ اَلْعَسْكَرَيْنِ فَيَتَحَدَّثَانِ عَامَّةَ اَللَّيْلِ! فَقَالَ لَهُ اِبْنُ زِيَادٍ: نِعْمَ مَا رَأَيْتَ! اَلرَّأْيُ رَأْيُكَ .
عمربن سعد به عبید الله بن زیاد نامه نوشت:
خداوند شعلۀ آتش را خاموش كرده، و وحدت كلمه ايجاد نموده و امور امت اسلامى را اصلاح فرموده است؛ حسين به من پيشنهاد داده كه به جاى اولش بازگردد ، يا او را به هر يك از مرزهاى مسلمين كه خواستيم بفرستيم، و او مثل فردى از آنان نفع و ضررشان را بپذيرد.[بالطبع] با اين [پيشنهاد] هم رضايت شما و هم مصلحت امّت [اسلامى] تأمين خواهد شد.» وقتى عبيد الله نامه را خواند گفت: اين نامۀ مردى است كه مخلص امير است و بر قوم خود مهر و شفقت دارد. آرى پذيرفتم.[در اين بين] شمر بن ذى الجوشن برخاست و گفت: آيا اين را از [حسين] مىپذيرى در حالى كه [الآن او در چنگ تو قرار گرفته] در قلمرو تو و در كنارت مستقر شده! و الله اگر دستش را در دستت قرار ندهد و از ديارت برود، بزودى نيرومند و عزيز خواهد شد و [در مقابل] تو در اندك زمانى به ضعف و ناتوانى خواهى گراييد، اين پيشنهاد را قبول نكن كه سستى موقعيت تو را به دنبال خواهد آورد. بايد او و يارانش تسليم فرمان تو شوند، اگر آنها را مجازات كنى صاحب اختيارى و اگر خواستى آنها را ببخشى باز از حيث تبليغاتى به نفع توست. و الله بمن خبر رسيده حسين و عمر بن سعد بين دو لشكر جلسه تشكيل مىدهند و همه شب را با هم صحبت مىكنند از كجا معلوم دستشان در دست هم نباشد! ابن زياد گفت: بله چه نظر خوبى! نظر شما، نظر مدبّرانهاى است!
@kashkool27
وَ جَاءَ شِمْرٌ حَتَّى وَقَفَ عَلَى أَصْحَابِ اَلْحُسَيْنِ [عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ] فَقَالَ: أَيْنَ بَنُو أُخْتِنَا؟ فَخَرَجَ إِلَيْهِ اَلْعَبَّاسُ وَ جَعْفَرٌ وَ عُثْمَانُ بَنُو عَلِيٍّ [عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ] فَقَالُوا: مَا لَكَ وَ مَا تُرِيدُ؟ قَالَ: أَنْتُمْ يَا بَنُو أُخْتِي - آمِنُونَ! قَالَ لَهُ اَلْفِتْيَةُ: لَعَنَكَ اَللَّهُ وَ لَعَنَ أَمَانَكَ - لَئِنْ كُنْتَ خَالَنَا - أَ تُؤْمِنُنَا وَ اِبْنُ رَسُولِ اَللَّهِ لاَ أَمَانَ لَهُ! [وَ] لَمَّا قَدِمَ عَلَيْهِمْ كُزْمَانُ مَوْلَى عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبِي اَلْمَحَلِّ [بْنِ حِزَامٍ اَلْكِلاَبِيِّ] دَعَاهُمْ فَقَالَ: هَذَا أَمَانٌ بَعَثَ بِهِ خَالُكُمْ! فَقَالَ لَهُ اَلْفِتْيَةُ: أَقْرِئْ خَالَنَا اَلسَّلاَمَ وَ قُلْ لَهُ: أَنْ لاَ حَاجَةَ لَنَا فِي أَمَانِكُمْ أَمَانُ اَللَّهِ خَيْرٌ مِنْ أَمَانِ اِبْنِ سُمَيَّةَ! . [أمان ابن زياد به حضرت عباس و برادرانش] [أبى مخنف] مىگويد: شمر آمد روبروى اصحاب حسين [عليه السّلام] ايستاد و گفت: پسران خواهرمان كجا هستند؟ عباس و جعفر و عثمان فرزندان على [عليه السّلام] بيرون آمدند و گفتند: چه كارى دارى و چه مىخواهى؟ گفت: شما اى خواهرزادههايم، در امان هستيد. آن جوانان بزرگوار گفتند: خدا تو و اماننامه تو را لعنت كند. به ما أمان مىدهى حال آنكه پسر رسول خدا بىأمان است! كزمان غلام عبد الله بن أبى محل بن حزام كلابى جلو آمد و آنها را صدا زد، گفت: اين اماننامه را دايىتان يعنى عبد الله بن ابى محل فرستاده است! جوانان [پسران ام البنين] گفتند: به دايى ما سلام برسان و بگو ما نيازى به أمان [نامه] شما نداريم أمان [نامه] خدا بهتر از أمان [نامه] پسر سميّه !است.
@kashkool27
اینکه چرا و چگونه گروهی از امت اسلامی، دستان خود را به خون پاک سلاله رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) آغشتند و دست به جنایتی زدند که در جامعه اسلامی سابقه نداشت، درخور بحث و بررسی دقیقی است. در این نوشتار بر آنیم که روشن کنیم از زمان وقوع سقیفه تا سال شصت هجری، چه وقایعی اتفاق افتاد و چه انحرافها و بدعتهایی پدید آمد که در پی آن، فاجعهای به عظمت قتل امام حسین (علیهالسلام) رخ داد و جامعه آن را تحمل کرد. در یک جمع بندی، میتوان ریشههای تاریخی عاشورا را در سه حوزه جست و جو کرد1.ریشه های سیاسی2.ریشه های اجتماعی3.ریشه های فرهنگی
ادامه دارد.....
#عوامل_قیام_عاشورا 1
#تاریخ
منبع مطالب مقتل جامع
@kashkool27
#تاریخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باز هم روز دهم ساعت سه ، ساعت سر
ساعت وقت ملاقات سری با مادر
ساعت رفتن جان از بدن یک خواهر
چون خداحافظی پیرهنی با پیکر
ساعت سینه مولا شده سنگین ناگاه
ریخت عبدلله از آغوش اباعبدالله
ساعت غارت خیمه شده آماده شوید
دین ندارید شما ، لااقل آزاده شوید
بکشیدش سپس آماده منظور شوید
او نَفَس می کشد از اهل حرم دور شوید
🎙سید حمید رضا برقعی
عصر عاشورا
مقابل قتلگاه
حرم سیدالشهدا
@kashkool27
این کتاب یکی از پرفروشترین رمانهای ایرانی با موضوع عاشوراست و دربارهی دختر و پسر جوانی از اهالی کوفه است که به دنبال حقیقت هستند، در صورتی که مردم کوفه به دنبال منفعت طلبیهای روزافزون میگردند. اما در میان رفتارهای متناقض سرداران بزرگ کوفه، بین حمایت از امام حسین (ع) و یا وفاداری به یزید سرگرداناند. 《به عبارتی این اثر یک دوره فتنهشناسی کامل است 》که به مخاطبش نشان میدهد که چگونه در شرایط پیچیده و غبارآلود فتنه، حق و باطل چگونه جابهجا میشوند و حتی بزرگترین سرداران و مبارزان اسلام نیز نسبت به راه امام حسین (ع) و هدف او از مقابله با یزید دچار شک و تردید میشوند.
@kashkool27
#کتابشناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواص بی خواص 5
چی شد جامعه اسلامی بعد از 50سال نوه پیامبر اکرم صلی الله علیه رو با آن وضع فجیع به شهادت رساندن؟
زبیر بن عوام
@kashkool27
#خواص_بیخواص
#تاریخ