eitaa logo
کشکول عرفان،اخلاق،تاریخ،کتابشناسی و غیره
246 دنبال‌کننده
24 عکس
57 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
امام حسين عليه السلام : أنَا قَتيلُ العَبَرَةِ لايَذكُرُني مُؤمِنٌ إلاّ استَعبَرَ ؛ امام حسين عليه السلام :من كشته اشكم ؛ هر مؤمنى مرا ياد كند ، اشكش روان شود @kashkool27
امام سجّاد عليه السلام : أنَا ابنُ مَنَ بَكَت عَلَيهِ مَلائِكَةُ السَّماءِ أنَا ابنُ مَن ناحَتْ عَلَيهِ الجِنُّ فِي الأرضِ و الطِّيرُ فِي الهَواءِ ؛ امام سجّاد عليه السلام :من پسر كسى هستم كه فرشتگان آسمان بر او گريستند . من پسر كسى هستم كه جنّيان در زمين و پرندگان در هوا بر او نوحه سرايى كردند @kashkool27
امام رضا عليه السلام : كانَ أبي إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لايُرى ضاحِكا . . . فَإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ ؛ امام رضا عليه السلام :چون ماه محرّم مى رسيد ، كسى پدرم را خندان نمى ديد . . . چون روز دهم فرا مى رسيد آن روز ، روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود @kashkool27
کتاب "آه" از مرگ معاویه آغاز می شود و تا وقایع بعد از عاشورا ادامه پیدا می کند. این کتاب شامل وقایع پس از بیعت مردم با یزید ابن معاویه تا بازگشتن خاندان به اسارت گرفته حسین ابن علی(ع) به مدینه است. «کتاب آه» حاصل بازخوانی و ویرایش مقتل «نفس المهموم» است. کتابی که اغلب نقل های صحیح مقاتل و کتب تاریخ را در خود گرد آورده و جزءجزء حادثه شهادت حسین بن علی(ع) را از ۶ ماه پیش تر تا روز حادثه عاشورای حسینی ثبت کرده است. «نفس المهموم» بیش از ۵۰ سال پیش به فارسی ترجمه شده است. یاسین حجازی در این کتاب کوشیده است تا مقتل شیخ عباس قمی از وقایع عاشورا را از نو بخواند و با زبانی وزین و رسا این وقایع را روایت کند. @kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواص بی خواص 4 چی شد جامعه اسلامی بعد از 50سال نوه پیامبر اکرم صلی الله علیه رو با آن وضع فجیع به شهادت رساندن؟ طلحه بن عبیدالله @kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین(ع) دوست داشتنی است « حسین خواستنی است، خدا شاهد است انسان بعد از سال‌های سال، بعد از هزار و چند صد سال گرمی دستان حسین(ع) را احساس می‌کند و گاهی این هوس برایش می‌آید که دست حسین(ع) روی سرش کشیده شود.» @kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء (ع) مقتل و کتابی تاریخی درباره امام حسین(ع) و واقعه عاشورا به زبان فارسی که با همکاری گروهی از تاریخ‌پژوهان، زیرنظر مهدی پیشوایی نگارش یافته است. نویسندگان کتاب، تلاش کرده‌اند مطالب مقتل‌های مختلف و معتبر را در آن جمع کنند. این کتاب افزون بر ارائه مقتلی جامع، موضوعاتی چون مقتل‌نویسی و تاریخ‌نگاری عاشورا، فلسفه قیام امام حسین(ع)، سیر تاریخی عزاداری برای امام حسین (ع) و زندگی‌نامه یاران امام حسین (ع) را هم بررسی کرده است. @kashkool27
محمدحسین رجبی فرزند علی دوانی این کتاب را اثرِ علمی قابل‌توجهی دانسته که تنها به مسائل روز عاشورا نپرداخته، بلکه شبهات فراوانی را نیز پاسخ داده است. او ریشه‌یابی واقعه عاشورا و توجه به سرگذشت یاران امام حسین (ع) را از دیگر ویژگی‌های مثبت کتاب معرفی کرده است.مهدی پیشوایی نیز گزارش جامع، کامل و مستند، توجه به نیازها و پرسش‌ها و رعایت معیارهای تاریخ‌نگاری علمی را از ویژگی‌های این مقتل به‌شمار آورده است. در کتاب‌نامه جلد اول کتاب، ۵۴۴ کتاب و ۱۵ مقاله نام برده شده است که فراوانی منابع مورد استفاده کتاب را نشان می‌دهد. ویژگی دیگر کتاب توجه به موضوعاتی است که در بیشتر مقتل‌ها دیده نمی‌شود. برخی از این موضوعات عبارت است از: ریشه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی واقعه عاشورا فلسفه قیام امام حسین(ع) فلسفهٔ عزاداری سیر تاریخی عزاداری برای امام حسین(ع) آمار و ارقام واقعۀ عاشورا پرسش‌های مطرح در زمینه واقعه عاشورا زندگی‌نامۀ یاران امام حسین(ع) @kashkool27
31.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه وداع مرحوم کوثری در کنار مرقد مطهر امام خمینی پناه عالمیان خواهرت پناه ندارد به جز تو ای شه خوبان امیدگاه ندارد @kashkool27
مکاتبات عاشورایی:فَكَتَبَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ إِلَى عُبَيْدِ اَللَّهِ بْنِ زِيَادٍ: «أَمَّا بَعْدُ؛ فَإِنَّ اَللَّهَ قَدْ أَطْفَأَ اَلنَّائِرَةَ، وَ جَمَعَ اَلْكَلِمَةَ، وَ أَصْلَحَ أَمْرَ اَلْأُمَّةِ؛ هَذَا حُسَيْنٌ قَدْ أَعْطَانِي أَنْ يَرْجِعَ إِلَى اَلْمَكَانِ اَلَّذِي مِنْهُ أَتَى، أَوْ أَنْ نُسَيِّرَهُ إِلَى أَيِّ ثَغْرٍ مِنْ ثُغُورِ اَلْمُسْلِمِينَ شِئْنَا، فَيَكُونَ رَجُلاً مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ لَهُ مَا لَهُمْ وَ عَلَيْهِ مَا عَلَيْهِمْ، أَوْ أَنْ يَأْتِيَ يَزِيدَ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَيَضَعَ يَدَهُ فِي يَدِهِ، فَيَرَى فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ رَأْيَهُ، وَ فِي هَذَا لَكُمْ رِضًا وَ لِلْأُمَّةِ صَلاَحٌ». فَلَمَّا قَرَأَ عُبَيْدُ اَللَّهِ اَلْكِتَابَ قَالَ: هَذَا كِتَابُ رَجُلٍ نَاصِحٍ لِأَمِيرِهِ مُشْفِقٍ عَلَى قَوْمِهِ؛ نَعَمْ قَدْ قَبِلْتُ. فَقَامَ إِلَيْهِ شِمْرُ بْنُ ذِي اَلْجَوْشَنِ فَقَالَ: أَ تَقْبَلُ هَذَا مِنْهُ وَ قَدْ نَزَلَ بِأَرْضِكَ إِلَى جَنْبِكَ! وَ اَللَّهِ لَئِنْ رَحَلَ مِنْ بَلَدِكَ وَ لَمْ يَضَعْ يَدَهُ فِي يَدِكَ لَيَكُونَنَّ أَوْلَى بِالْقُوَّةِ وَ اَلْعِزَّةِ، وَ لَتَكُونَنَّ أَوْلَى بِالضَّعْفِ وَ اَلْعَجْزِ فَلاَ تُعْطِ هَذِهِ اَلْمَنْزِلَةَ فَإِنَّهَا مِنَ اَلْوَهْنِ، وَ لَكِنْ يَنْزِلُ عَلَى حُكْمِكَ هُوَ وَ أَصْحَابُهُ، فَإِنْ عَاقَبْتَ فَأَنْتَ وَلِيُّ اَلْعُقُوبَةِ، وَ إِنْ غَفَرْتَ كَانَ ذَلِكَ لَكَ، وَ اَللَّهِ لَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ حُسَيْناً وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ يَجْلِسَانِ بَيْنَ اَلْعَسْكَرَيْنِ فَيَتَحَدَّثَانِ عَامَّةَ اَللَّيْلِ! فَقَالَ لَهُ اِبْنُ زِيَادٍ: نِعْمَ مَا رَأَيْتَ! اَلرَّأْيُ رَأْيُكَ . عمربن سعد به عبید الله بن زیاد نامه نوشت: خداوند شعلۀ آتش را خاموش كرده، و وحدت كلمه ايجاد نموده و امور امت اسلامى را اصلاح فرموده است؛ حسين به من پيشنهاد داده كه به جاى اولش بازگردد ، يا او را به هر يك از مرزهاى مسلمين كه خواستيم بفرستيم، و او مثل فردى از آنان نفع و ضررشان را بپذيرد.[بالطبع] با اين [پيشنهاد] هم رضايت شما و هم مصلحت امّت [اسلامى] تأمين خواهد شد.» وقتى عبيد الله نامه را خواند گفت: اين نامۀ مردى است كه مخلص امير است و بر قوم خود مهر و شفقت دارد. آرى پذيرفتم.[در اين بين] شمر بن ذى الجوشن برخاست و گفت: آيا اين را از [حسين] مى‌پذيرى در حالى كه [الآن او در چنگ تو قرار گرفته] در قلمرو تو و در كنارت مستقر شده! و الله اگر دستش را در دستت قرار ندهد و از ديارت برود، بزودى نيرومند و عزيز خواهد شد و [در مقابل] تو در اندك زمانى به ضعف و ناتوانى خواهى گراييد، اين پيشنهاد را قبول نكن كه سستى موقعيت تو را به دنبال خواهد آورد. بايد او و يارانش تسليم فرمان تو شوند، اگر آنها را مجازات كنى صاحب اختيارى و اگر خواستى آنها را ببخشى باز از حيث تبليغاتى به نفع توست. و الله بمن خبر رسيده حسين و عمر بن سعد بين دو لشكر جلسه تشكيل مى‌دهند و همه شب را با هم صحبت مى‌كنند از كجا معلوم دستشان در دست هم نباشد! ابن زياد گفت: بله چه نظر خوبى! نظر شما، نظر مدبّرانه‌اى است! @kashkool27
وَ جَاءَ شِمْرٌ حَتَّى وَقَفَ عَلَى أَصْحَابِ اَلْحُسَيْنِ [عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ] فَقَالَ: أَيْنَ بَنُو أُخْتِنَا؟ فَخَرَجَ إِلَيْهِ اَلْعَبَّاسُ وَ جَعْفَرٌ وَ عُثْمَانُ بَنُو عَلِيٍّ [عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ] فَقَالُوا: مَا لَكَ وَ مَا تُرِيدُ؟ قَالَ: أَنْتُمْ يَا بَنُو أُخْتِي - آمِنُونَ! قَالَ لَهُ اَلْفِتْيَةُ: لَعَنَكَ اَللَّهُ وَ لَعَنَ أَمَانَكَ - لَئِنْ كُنْتَ خَالَنَا - أَ تُؤْمِنُنَا وَ اِبْنُ رَسُولِ اَللَّهِ لاَ أَمَانَ لَهُ! [وَ] لَمَّا قَدِمَ عَلَيْهِمْ كُزْمَانُ مَوْلَى عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبِي اَلْمَحَلِّ [بْنِ حِزَامٍ اَلْكِلاَبِيِّ] دَعَاهُمْ فَقَالَ: هَذَا أَمَانٌ بَعَثَ بِهِ خَالُكُمْ! فَقَالَ لَهُ اَلْفِتْيَةُ: أَقْرِئْ خَالَنَا اَلسَّلاَمَ وَ قُلْ لَهُ: أَنْ لاَ حَاجَةَ لَنَا فِي أَمَانِكُمْ أَمَانُ اَللَّهِ خَيْرٌ مِنْ أَمَانِ اِبْنِ سُمَيَّةَ! . [أمان ابن زياد به حضرت عباس و برادرانش] [أبى مخنف] مى‌گويد: شمر آمد روبروى اصحاب حسين [عليه السّلام] ايستاد و گفت: پسران خواهرمان كجا هستند؟ عباس و جعفر و عثمان فرزندان على [عليه السّلام] بيرون آمدند و گفتند: چه كارى دارى و چه مى‌خواهى‌؟ گفت: شما اى خواهرزاده‌هايم، در امان هستيد. آن جوانان بزرگوار گفتند: خدا تو و امان‌نامه تو را لعنت كند. به ما أمان مى‌دهى حال آنكه پسر رسول خدا بى‌أمان است! كزمان غلام عبد الله بن أبى محل بن حزام كلابى جلو آمد و آنها را صدا زد، گفت: اين امان‌نامه را دايى‌تان يعنى عبد الله بن ابى محل فرستاده است! جوانان [پسران ام البنين] گفتند: به دايى ما سلام برسان و بگو ما نيازى به أمان [نامه] شما نداريم أمان [نامه] خدا بهتر از أمان [نامه] پسر سميّه !است. @kashkool27
اینکه چرا و چگونه گروهی از امت اسلامی، دستان خود را به خون پاک سلاله رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) آغشتند و دست به جنایتی زدند که در جامعه اسلامی سابقه نداشت، درخور بحث و بررسی دقیقی است. در این نوشتار بر آنیم که روشن کنیم از زمان وقوع سقیفه تا سال شصت هجری، چه وقایعی اتفاق افتاد و چه انحراف‌ها و بدعت‌هایی پدید آمد که در پی آن، فاجعه‌ای به عظمت قتل امام حسین (علیه‌السلام) رخ داد و جامعه آن را تحمل کرد. در یک جمع بندی، می‌توان ریشه‌های تاریخی عاشورا را در سه حوزه جست و جو کرد1.ریشه های سیاسی2.ریشه های اجتماعی3.ریشه های فرهنگی ادامه دارد..... 1 منبع مطالب مقتل جامع @kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باز هم روز دهم ساعت سه ، ساعت سر ساعت وقت ملاقات سری با مادر ساعت رفتن جان از بدن یک خواهر چون خداحافظی پیرهنی با پیکر ساعت سینه مولا شده سنگین ناگاه ریخت عبدلله از آغوش اباعبدالله ساعت غارت خیمه شده آماده شوید دین ندارید شما ، لااقل آزاده شوید بکشیدش سپس آماده منظور شوید او نَفَس می کشد از اهل حرم دور شوید 🎙سید حمید رضا برقعی عصر عاشورا مقابل قتلگاه حرم سیدالشهدا @kashkool27
این کتاب یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی با موضوع عاشوراست و درباره‌ی دختر و پسر جوانی از اهالی کوفه است که به دنبال حقیقت هستند، در صورتی که مردم کوفه به دنبال منفعت طلبی‌های روزافزون می‌گردند. اما در میان رفتارهای متناقض سرداران بزرگ کوفه، بین حمایت از امام حسین (ع) و یا وفاداری به یزید سرگردان‌اند. 《به عبارتی این اثر یک دوره‌ فتنه‌شناسی کامل است 》که به مخاطبش نشان می‌دهد که چگونه در شرایط پیچیده و غبارآلود فتنه، حق و باطل چگونه جابه‌جا می‌شوند و حتی بزرگترین سرداران و مبارزان اسلام نیز نسبت به راه امام حسین (ع) و هدف او از مقابله با یزید دچار شک و تردید می‌شوند. @kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواص بی خواص 5 چی شد جامعه اسلامی بعد از 50سال نوه پیامبر اکرم صلی الله علیه رو با آن وضع فجیع به شهادت رساندن؟ زبیر بن عوام @kashkool27
ریشه‌های سیاسی قیام در اینجا به بررسی برخی از عوامل سیاسی واقعه عاشورا اشاره می شود. 1⃣سقیفه سرآغاز انحراف هرچند با ظهور اسلام و تلاشهای رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، روابط محکمی میان قبایل عرب براساس ایمان و عقیده مشترک پدید آمد و اسلام توانست روح سرکشی و ستیزه جویی آنان نسبت به یکدیگر را مهار کند، پس از رحلت پیامبر، دیری نپایید که روح عصبیت قبیله‌ای دوباره ظهور کرد و خود را در سقیفه نشان داد و درهای فتنه را به روی مسلمانان گشود. جریان سقیفه در واقع، تبلور غلبه خلق و خو و رقابت جاهلی و قبیلگی عرب، بر ارزشهای اسلامی بود. مرور گفت و گوی گردانندگان سقیفه به خوبی نمایانگر آن است که ارزشهای قبیلگی و جاهلی که در زمان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) مثل آتشی زیر خاکستر باقی مانده بود، با رحلت آن حضرت، به خوبی مجال حضور و بروز یافت؛ چنان که برخی از قریشیان و گروهی از انصار، در حالی که پیکر مطهر پیامبر(ص) بر زمین، و علی (علیه‌السلام) مشغول تجهیز آن بود، به رقابت سیاسی پرداختند. در این رقابت، از ملاکهای ارزشی سخن به میان نیامد؛ بلکه بیشتر، گروه بندی جناحی و قبیلگی (مهاجر و انصاری بودن) نمایان گردید و بحث منا(از ما) و منکم(از شما) مطرح شد.  و ابوبکر سرانجام با معیارهای قبیلگی به حکومت رسید.  در صورتی که با وجود نص صریح رسول خدا(ص) درباره جانشینی علی (علیه‌السلام)   نوبت به انتخاب خلیفه با ملاکهای دیگر نمی‌رسید. از این رو آنچه را که در سقیفه روی داد، باید نخستین انحراف حکومت در اسلام دانست، که نتیجه آن در درازمدت، روی کار آمدن بنی امیه بود. گروه مخالف بنی هاشم، در روزهای آخر عمر پیامبر نوعی توطئه، یا حداقل تفاهم و هماهنگی، برای دور کردن علی (علیه‌السلام) از خلافت داشتند و کار آنان در جریان سقیفه، که به شکل گیری دستگاه خلافت انجامید، متکی بر قرآن و سنت پیامبر نبود. اصحاب سقیفه فرمان الهی را نادیده گرفتند و شرایط رهبری را فراموش کردند و جناح حق را به انزوا کشاندند و حاصل این کار، انکار امامت و تداوم یافتن روش انتخاب خلیفه با معیارهای سلیقه‌ای و عرفی بود 2 ادامه دارد... @kashkool27
28.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۳ ساعت اخر روز عاشورا که هیچ کس طاقت دیدن ان را ندارد @kashkool27
2️⃣کنار زدن انصار از خلافت بخشی از گردانندگان سقیفه (مهاجران) با استناد به حدیث الائمة من قریش   و با این احتجاج که ما اقوام و عشیره رسول خدا هستیم و در پیوند خویشاوندی از دیگران به آن حضرت نزدیک تریم،  انصار را از صحنه خارج کردند و با پیروزی مهاجران، نه تنها قریش غلبه یافت، بلکه نظریه انحصار خلافت در قریش نیز پیروز شد و این، سرآغاز انحراف ریشه‌ای بود. سخن علی (علیه‌السلام) و موضع آن حضرت در برابر سقیفه، ماهیت این حرکت انحرافی را روشن می‌کند: «شگفتا! خلافت از راه صحابی بودن پیامبر به دست می‌آید؛ اما از راه صحابی بودن و قرابت به دست نمیآید؟» او خلیفه منتخب سقیفه را چنین استیضاح میکند: «اگر با شورا کار آنان را به دست گرفتی، چه شورایی بود که رای دهندگان در آنجا نبودند؟! و اگر از راه خویشاوندی بر مدعیان حجت آوردی، دیگری از تو به پیامبر نزدیک تر و سزاوارتر بود. (وا عجباه! اتکون الخلافة بالصحابة ولاتکون بالصحابة والقرابة:) سیاستی که در سقیفه اجرا شد، یعنی تکیه بر خویشاوندی با رسول خدا، بعدها مبنای عمل معاویه و خلفای دیگر بنی امیه قرار گرفت و آنان در تضعیف اهل بیت (علیهم‌السلام) و برکناری آنان از صحنه سیاسی تا جایی پیش رفتند، و به قدری برای اثبات خویشاوندی بنی امیه با پیامبر تبلیغ کردند و افکار عمومی را فریفتند که بعدها ده تن از فرماندهان بزرگ سپاه شام، سوگند یاد کردند که جز بنی امیه نزدیکانی برای پیامبر سراغ ندارند.  اروی دختر عبدالمطلب فریب کاری بنی امیه را در این زمینه، به معاویه گوشزد کرد و گفت: پیامبر از ما بود که پیروز شد؛ اما پس از او، شما بر ما مسلط شدید و احتجاج کردید که با رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله  قرابت و خویشاوندی دارید. در این رابطه نباید پیوند سیاسی و همکاری نزدیک ابوبکر و عمر را نیز از نظر دور داشت؛ چنان که علی (علیه‌السلام) فرمود: «چه سخت دو پستان [شتر] خلافت را بین خود تقسیم کردند [و به نوبت خلافت را قبضه کردند.]» (لشد ما تشطرا ضرعیها)  نیز آن حضرت در همان روزهای سقیفه به عمر فرمود: «ای عمر! امروز از پستان [شتر خلافت] شیری بدوش که بخشی از آن برای تو باشد. امروز سخت به طرفداری او باش تا فردا به تو بازگرداند. (احلب یا عمرحلبا لک شطره واشدد له الیوم لیرد علیک غدا) 3 ادامه دارد... @kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواص بی خواص 6 چی شد جامعه اسلامی بعد از 50سال نوه پیامبر اکرم صلی الله علیه رو با آن وضع فجیع به شهادت رساندن؟ عمربن سعد @kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فلسفه حجاب در کلام شهید بهشتی: هم اقناع و هم اعمال قدرت در مبارزه با بی حجابی.... @kashkool27