💠 ورود حائض به مسجد و مكانهاي مذهبي
💬 سؤال:
حکم شرکت زنان در مراسم عزاداری و سینهزنی در زمان عادت ماهیانه چیست؟
✅ پاسخ:
🔹 رفتن به حسينيه و مراسم عزادارى مانع ندارد ولى مكث در مساجد، گذاشتن چيزى در مسجد جايز نيست.
🔸 زن حائض مى تواند به حياط مسجد داخل شود؟
🔹 پاسخ: اگر حياط جزء مسجد باشد، جايز نيست.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
🌹کشکول احکام 🌹
❇️ آدرس کانال در ایتا❇️
▶️ @Kashkool_Ahkam ◀️
✅آدرس کانال در واتساپ👇
✳️گروه اول✳️
https://chat.whatsapp.com/FpXNnyaIk0l5oEVVSYWpAG
✳️گروه دوم✳️
https://chat.whatsapp.com/JNkf13QOwE5I33eUMsdn1r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیحات #شهید_رئیسی در مورد اینکه چرا تاسوعا به اسم حضرت ابوالفضل گره زده شده
ایشون که تاسوعا شهید نشدند
#از_مهمترین_درسهای_محرم
۱-امام علیه السلام پای اصول خویش ایستاد
اول اصل عدم ذلت پذیری
-مهمترین اصل که در عاشورا نمود ویژه ای داشت این بود که انسان آزاده ذلت پذیر نیست حتی اگر تنها شود و تمام هستی خود را از دست بدهد
امام علیه السلام پرورش یافته دامان رسول اکرم صلی الله علیه واله و سلم است که فرمود
هركس با ميل و اختيار تن به ذلّت دهد، از ما اهل بيت نيست.
مَن أقَرَّ بِالذُّلِّ طائِعًا فَلَيسَ مِنّا أهلَ البَيتِ
تحف العقول ص۵۸
۲-اصل دوم بی ارزشی دنیا بود اینکه انسان در اختیار بین خدا و دنیا نباید بسوی دنیا برود چون هرکس دنیا را گرفت و حق را رها کرد ذلیل شد
تعبیر بسیار زیبایی حضرت علی علیه السلام در نهح البلاغه دارد می فرماید
(رسول خدا(ص) و نزديكانش در دنيا گرسنه بودند، و با اينكه او [نزد خدا] مقامي بس عظيم داشت، زينت هاى دنيا از او دريغ داشته شد، )بنابراين هر كس بايد با عقل خويش بنگرد كه آيا خدا با اين كار، پيامبرش را گرامى داشت يا به او اهانت كرد؟ اگر كسى بگويد: خداوند با اين كار به او اهانت نموده، دروغ گفته؛ دروغى بزرگ و اگر بگويد: او را گرامى داشته پس بايد بداند كه ديگران را گرامى نداشته است؛ چرا كه دنيا را براى آنها گسترده و از مقرّب ترين افراد به خودش دريغ داشته است
فَلْيَنْظُرْ نَاظِرٌ بِعَقْلِهِ: أَكْرَمَ اللهُ مُحَمَّداً بِذَلِكَ أَمْ أَهَانَهُ فَإِنْ قَالَ: أَهَانَهُ فَقَدْ كَذَبَ وَ اللهِ الْعَظِيمِ بِالْإِفْكِ الْعَظِيمِ، وَ إِنْ قَالَ: أَكْرَمَهُ، فَلْيَعْلَمْ أَنَّ اللهَ قَدْ أَهَانَ غَيْرَهُ حَيْثُ بَسَطَ الدُّنْيَا لَهُ، وَ زَوَاهَا عَنْ أَقْرَبِ النَّاسِ مِنْهُ».
(نهج البلاغه خطبه ۱۶۰)
-حضرت امام حسین علیه السلام می فرماید:
از علایم بی ارزشی و پستی دنیا نزد خدا این است که سر یحیی بن زکریا'، به سوی فرد زناکاری از زناکاران بنی اسرائیل هدیه برده شد
وَ مِنْ هَوَانِ الدُّنْيَا عَلَى اللَّهِ أَنَّ رَأْسَ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا' أُهْدِيَ إِلَى بَغِيٍّ مِنْ بَغَايَا بَنِي إِسْرَائِيل
(بحار الانوار، ج۱۴، ص۱۷۵)
۳-اصل سوم حیات جاودانه انسان
امام معتقد بود انسان برای همیشه است و مرگ تنها یک پل هست برای گذر از عالم ماده به عالم اخرت
لذا می فرمو د ای بزرگان زادگان شکیبایی کنیدمرگ نیست مگر پلی که شما را از بینوایی و سختی به بهشت های فراخ و نعمت های جاودان می رسانَد. کدام یک از شما خوش نمی دارد که از زندان به قصر درآید؟! چنان که مرگ برای دشمنان شما نیست، مگر در آمدن از کاخ به زندان و شکنجه
صَبرًا بَنِی الکِرامِ، فَمَا المَوتُ إلاّ قَنطَرَةٌ تَعبُرُ بِکُم عَنِ البُؤسِ والضَّرّاءِ إلَی الجِنانِ الواسِعَةِ
(بحارالانوار ج۶ش۱۵۴ )
@jorenab
▪️امام باقر علیه السلام:
روز عاشورا اینطور به هم تسلیت بگویید:
📖 أعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ
» خداوند اجر ما را در مصیبت امام حسین علیه السلام زیاد گرداند و ما و شما را از خونخواهان او در رکاب حضرت مهدی علیه السلام قرار دهد.
📚 مصباح المتهجد، ج۲، ص۷۷۳.
#روز_عاشورا
❌ نباید اجازه داد کسی با کشف حجاب، در هیئت حاضر بشود.
▫️اگر تشخیصتان اینست که نهی از منکر #با_لحن_ملایم، مؤثر است، با لحن ملایم نهی از منکر کنید ...
▫️اگر هم تشخیصتان این است که نهی از منکر #با_لحن_تند مؤثر است، با لحن تند نهی از منکر کنید. اصلاً هم نگران این نباشید ممکن است آزرده شود و از مجلس برود. ما وظیفه نداریم به هر قیمتی دیگران را در مجلس نگه داریم.
مجلس امام حسین علیه السلام جای گنهکاران هست، اما جای گناه نیست.
👈 فتوای رهبر انقلاب اسلامی:
💠 مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر
١. امر و نهی قلبی.
✅ مقصود از امر و نهی قلبی، اظهار كراهت قلبی است؛ يعنی مكلف بايد تنفر و انزجار درونی خود را نسبت به انجام منكر و ترک معروف، آشكار سازد.
٢. امر و نهی زبانی.
✅ مكلف بايد تارکِ معروف یا عامل ِمنکر را با زبان، امر و نهی کند.
در این مرتبه اگر احتمال دهد با موعظه و نصیحت و گفتار ملایم، اثر حاصل می شود، باید به همین مقدار اکتفا کند و تجاوز از آن جایز نیست؛ همچنانکه اگر ترک منکر یا اقامۀ معروف، متوقف بر گفتار شدید و غلیظ یا تهدید باشد، باید طبق آن عمل کند.
٣. امر و نهی عملی.
✅ امر و نهی با استفاده از قدرت عملی، مقصود از این مرتبه اين است كه مكلف بايد با اِعمال قدرت و رفتار عملی، متخلف را از انجام منكر و ترك معروف باز دارد.
توجه داشته باشید که در زمان برپایی حکومت اسلامی امر و نهی عملی، وظیفه حکومت است نه افراد.
🔶 ملاحظه:
هنگام امر و نهی، ترتیب مراحل فوق باید رعایت شود.
#احکام_امر_به_معروف #مراحل_امر_به_معروف
#دینفهمی
البته قبلا این شبهه رو از حاج آقا انصاریان پرسیده بودن و این جواب رو داده بودن👇🤔
♨️متن شبهه:
دستگاه امام حسین مختص گروهی نیست! همه جور آدمی میتونن تو جلسات امام حسین شرکت کنند، شرابخور، بیحجاب و....
#محرم
🟢 پاسخ استاد شیخ حسین انصاریان به این شبهه را بخوانید
🔹مجلس عزای امام حسین(ع) پذیرای همه نوع افکار است، اما نه همه نوع ابزار.
🔹شرابخوار هم شاید به مجلس امام حسین بیاید اما نه با شیشه شراب، قمارباز هم میتواند به مجلس امام حسین بیاید اما نه با آلات قمار.
🔹آن سگباز و میمونباز هم میتوانند به مجلس امام حسین بیایند اما نه با سگ و میمون.
🔹طبیعتا آن کسی هم که کاشف حجاب است و در خیابانها تننمایی میکند هم میتواند به مجلس امام حسین بیاید اما وقتی به مجلس امام حسین وارد شد حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه یعنی با سر لخت و یا تن لخت وارد شود. پس حتماً باید آداب پوشش را رعایت کند.
🔹بله دستگاه امام حسین بزرگ است و پذیرای همه افکار و ادیان است. ولی قاعده و قانون دارد، احترام دارد.
🔹همه نوع آدمی حق دارد وارد مجلس امام حسین شود، حتی آن گنهکار هم حق دارد، اما هیچکس حق ندارد آداب این مجلس را به سخره گرفته و بیحرمتی کند.
🔹هیچ کس حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه وارد این مجلس شود و حرمت این مجلس را بشکند و قبح زدایی کند.
🔹مهمان حرمت دارد به شرط اینکه حرمت صاحب خانه را حفظ کند.
#رابطه_انسان_با_خدا
انسان از آن خداوند است وبه سوی اوبازمی گردد « انا لله و انا الیه راجعون » ( )لذا باید به خداوند متعال پاسخگو باشد« وهم یسئلون » ( ) و ذات اقدس الهی برای پیمودن درست این مسیر برگزیدگانی را قرار داد وبعد از ختم نبوت ، امامان معصوم ( علیهم السلام ) به عنوان مجریان احکام الهی از طرف ذات الهی منصوب شدند واگر کسی بخواهد مسیر درست راطی کند، چاره ای جز تبعیت از این برگزیده گان را ندارد لذا نبی اکرم ( صلی ا لله علیه وآله و سلم )فرمود : « ان مثل اهل بیتی کمثل سفینه نوح من رکبها نجا و من ترکها غرق» ( )و این حدیث شریف متضمن چند نکته است ازجمله آنکه همانطورکه تنها راه نجات در طوفان نوح سوار شدن بر کشتی بود، اینک تنها راه نجات، گذاشتن دست در دستان اهل بیت و پیروی ازدستورات آنهاست.
دیگر آنکه اهل بیت، ایصال به مطلوب میکنند نه ارائه طریق، چون ارئه طریق کار انبیاء است (که بمنزله آدرس دهی است) اما اهل بیت چون مجری احکام الهی هستند دست انسان را گرفته و به مقصد می رسانند مشروط بر آنکه انسان دست در دستشان بگذارد و ازدستورات آنها پیروی نماید .
بنابراین تنها راه نجات ؛راه اهل بیت عصمت وطهارت (علیهم السلام )است .
3- نسبت به آنها احساس نیاز کند یعنی صرف شناخت نسب آنها و اینکه آنان تنها کسانی هستند که انسان مؤمن را به مقصد می برند کافی نیست، بلکه باید نسبت به آنها احساس نیاز کند وبداند و به این باور برسد که تنها راه نجات تبعیت ازین ذوات مقدسه است .
4- درعمل از آنها تبیعت کند و دستورات آنها را بکار ببندد چرا که ایمان بدون عمل منجی نیست، بلکه هرگاه ایمان با عمل همراه شد نجات بخش خواهد بود.کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دهند خوشا بحالشان و عاقبت خوشی در انتظارشان هستند. « الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآب» ( )
داستان حر بن یزید ریاحی ( رحمه الله ) وعمربن سعد ( لعنه الله ) نمونه روشنی برای فهم مطالب فوق است.
زمانی که حر بن یزید در بیست و هشتم ذی الحجه روز دوشنبه در منطقه ذو حُسم( یا ذوجُشم )جلوی امام حسین ( علیه السلام ) را گرفت بهنگام ظهر با امام ( علیه السلام ) نماز خواند، حضرت فرمود تو با یارانت نماز بخوان من با یارانم . گفت: نه، پشت سر امام نماز خواند، بعد ازنماز حضرت خواست حرکت کند، مانع شد. فرمود: مادرت به عزایت بنشیند چه می خواهی ؟ گفت: اگر هرکسی غیر از شما این حرف را بمن می زد هرکس که باشد، جوابش می دادم اما بخدا سو گند درباره مادرت بهترین چیزی که می تونم بگویم باید بگویم « اما لو غیرک من العرب یقولها لماترکت ذکرامه بالثکل کائنا ما کان و لکن والله ما بی من ذکرامک من سبیل الاباحسن ما نقدرعلیه» ( )
پس هم امام را فرد خوبی میدانست چون به آن حضرت اقتداء کرد، و هم اورا از نسل برتر و بزرگواری می دانست، اما نسبت به آن حضرت احساس نیاز نمی کرد، لذا درکنار حضرت قرار نگرفت در شب عاشورا وقتی شرایط را دید گفت خودم را بین بهشت و دوزخ مخیر می بینم و بهشت را انتخاب میکنم « انی و الله اخیر نفسی بین الجنه والنار و لا اختار علی الجنه شیئا و لو قطعت و احرقت » ( ) تازه احساس نیاز کرد و هنگامی که در روز عاشورا به سراغ حضرت آمد و عرض کرد آیا می توانم توبه کنم ؟ و حضرت فرمود توبه شما قبول است ،زنده شد چرا که هرکس به دعوت خدا و رسول جواب دهد و لبیک گوید زنده می شود « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُم» ( )و باقی ماند وازینرو هر زایری که به سالار شهیدان سلام می کند به جناب حرنیز سلام می کند .
اما عمر بن سعد، هرچند امام حسین ( علیه السلام ) را می شناخت ومی دانست قتل او باعث عذاب الهی می شود اما چون احساس نیاز نمی کرد نه تنها به سوی حضرت نیامد بلکه درمقابلش ایستاد و وقتی حضرت فرمود ، الهی از گندم ری نخوری ؛به استهزاءگفت: جو کفایت می کند « فی الشعیر کفایه »( ) مورد لعن خدا ورسول و مردم مؤمن قرار گرفت .
بنابراین در عصری انسان می بایست ولی خود را بشناسد وبه او احساس نیاز کند و تمام سعی وتلاش خودرا درپیروی ا ولی زمان خویش صرف نماید
@jorenab
هدایت شده از خبر فوری سراسری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️بعضیها میگن امام حسین را سیاسی نکنید بذارید روضه بگیریم و گریه کنیم و زنجیر بزنیم.
به اینها باید گفت اولین گریه کن بر حسین(ع) عمرسعد بود و اولین مجلس روضه سیدالشهدا(ع) رو هم یزید برپا کرد.
📌 خبر فوری سراسری
@fori_sarasari
#امام_سجاد_علیه_السلام
امام علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام در 5شعبان سال 38(یا 15 جمادی الاولی 36) در مدینه به دنیا آمد ودر 25 محرم سال 95 در سن 57(یا 59) هجری قمری توسط هشام بن عبدالملک مسموم وبه شهادت رسید وپیکر مطهر آن حضرت در مدینه ودر قبرستان بقیع دفن شد است
حضرت در طول امامت خویش با توجه به شرایط خفقان که توسط یزید ایجاد شد ونا امیدی که بخاطر شهادت امام حسین علیه السلام بر جامعه شیعه حاکم بود از عناصر متعددی برای حفظ واحیاء اسلام ناب استفاده نمود
✅ عنصر تبلیغ
حضرت بعد از آزادی از اسارت وقبل از رسیدن به مدینه سعی نمود از عنصر شعر برای تبلیغ آنچه بر جامعه اسلامی رفته است استفاده نماید لذا به شخصی به نام بشیر فرمود پدرت شاعر بود آیا شما از شعر چیزی میدانی؟
گفت بله
فرمود برو خبر آمدن مارا به مردم مدینه اطلاع بده
بشیر می گوید سوار بر اسب شدم هنگامی که مسجد النبی رسیدم صدا به گریه بلند کردم وچنین سرودم
يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ بها
قُتِلَ الْحُسَيْنُ فَأَدْمُعِي مِدْرَارُ-
الْجِسْمُ مِنْهُ بِكَرْبَلَاءَمُضَرَّجٌ-
وَ الرَّأْسُ مِنْهُ عَلَى الْقَنَاةِ يُدَارُ(-۱)
ای مردم مدینه دیگر مدینه جای ماندن نیست زیرا حسین کشته شد که اشک من چنین جاری است
پیکر او در کربلا به خاک وخون غلتید وسر مقدسش بالای نیزه شهر به شهر گردانده شد
آنگاه گفت این علی بن الحسین است که با عمه وخواهرها در آستانه شهر فرود آمد ومن فرستاده او هستم
همین نکته باعث شد تا مردم مدینه به سوی امام علیه السلام که در بیرون مدینه بود هجوم بیاورند
(۱-)بحار ج 45 ص 147
@jorenab
#پرسش_و_پاسخ
پرسش
در روایت آمده است که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود
إنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، وَ لا ناسینَ لِذِکْرِکُمْ، وَ لَوْ لا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللاَّواهُ، وَ اصْطَلَمَکُمُ الاْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا (بحارالانوار ج۵۳ص۱۷۴)
ما در رعایت حال شما کوتاهی نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم، که اگر جز این بود گرفتاری ها به شما روی میآورد و دشمنان، شما را ریشه کن میکردند. از خدا پرواکنیدو ما را پشتیبانی کنید
سوال این است این همه مشکلات و گرفتاری که شیعیان دارند چگونه با این روایت قابل توجیه است
پاسخ
۱_گاهی گفته میشود من بیا د شما هستم دراین صورت اگر هفته ای یا روزی یکبار هم بیاد انسان باشد سخن صوابی است
گاهی گفته میشود شمارا فراموش نمیکنم
درین صورت حتی یک لحظه بیاد آن شخص نباشد سخن ناتمامی است
حضرت میفرماید ماشمارا فراموش نمیکنیم یعنی همیشه بیاد شما هستیم. وهمیشه شمارا رصد میکنیم شرایط شمارا می سنجیم و شمارایاری میکنیم
۲_انسان منصف که شرایط دوره های مختلف را مرور کند می بیند اگر عنایت خاصه و اراده الهی نبود نمی بایست از شیعه نامی بماند اما اینک روز به روز بر تعداد و بر عزت شیعه افزوده میشود
۳_توجه به این نکته ضروری است این سخن به معنای نبود سختی ها و مشکلات نیست زیرا در عالم ماده سنت الهی چنین است باید با تلاش به قله های رفیع دست یافت
۴_معنای سخن این است هرگاه کار برشما سخت میشود و بحث عزت و آبرو شیعه به عنوان شیعه بمیان میآید ما به کمک شما میآییم و شمارا رها نمی کنیم کما اینکه در باره نبی اکرم صلیالله علیه و آله و سلم آمده روزی شتر حضرت گم شد حضرت به دنبال شتر بود
مشرکان طعنه زدند چطور این مرد از آسمان خبر میدهد اما نمیداند شترش کجاست
اینجا بود که جبرئیل نازل شد فرمود شترشما در فلان جاست(بحارالانوار ج۲۱ص۲۵۰)
یعنی بحث زیر سوال رفتن نبوت رسول اکرم صلیالله علیه و آله و سلم بود جبرئیل آمد و جای شتر را نشان داد
درین جا نیز مقصود این است که هرگاه کیان شیعه بخطر افتاد و اعتقاد نسبت به شیعه و عقایدش تضعیف شود حضرت ورود پیدا میکند
۵_هرچند حتی در امور شخصی نیز اگر انسان گرفتار از سر صدق حضرت را صدا بزند
حضرت عنایتش دریغ نخواهد کرد و مورد لطف قرار خواهد داد
@jorenab
هدایت شده از کاروان منتظران ظهور💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفاً در گروهها علیالخصوص گروههای مذهبی انتشار دهید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎢شهربازی حرم امام رضا (ع)
🙏✨لطفا اطلاع رسانی کنید
هدایت شده از 🔹ناخداباش و باخداباش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بلد باشیم با بزرگان چطور معامله کنیم ...😭
⁉️مساله( )
حکم قمه زنی چیه؟🤔
📚 پاسخ :
✍آیت الله خامنه ای:
قمه زنی علاوه بر این که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه ای در عصر ائمه(علیهم السلام) و زمان های بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم(علیه السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می شود بنا بر این در هیچ حالتی جایز نیست.
✍آیت الله مکارم:
عزاداري خامس آل عبا (ع) از مهمترین شعائر ديني و رمز بقاء تشيع است و بايد هر چه باشکوهتر برگزار گردد. شکي نيست کساني که قمه میزنند به خاطر احساسات مذهبي و عشق به امام حسين (ع) است ولي بايد توجه داشت اين کار در حال حاضر خسارات بسياري بر ما وارد کرده و دشمنان بهوسیله آن سعي دارند شيعه را در جهان، منفور کنند. بنابراين در اين زمان لازم است از اين کار خودداري نمايند. بهطورکلی، آسيب رساندن به بدن و آنچه سبب وهن مذهب باشد جايز نيست، خواه از طريق قمهزنی باشد يا زنجيرهاي تیغدار. بجاي اين کار، خون خود را به مراکز اهداء خون دهند و ما براي همه آنها دعا میکنیم.
#عزاداری
#قمه_زنی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
#پرسش_و_پاسخ
پرسش
در روایت آمده است که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود
إنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، وَ لا ناسینَ لِذِکْرِکُمْ، وَ لَوْ لا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللاَّواهُ، وَ اصْطَلَمَکُمُ الاْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا (بحارالانوار ج۵۳ص۱۷۴)
ما در رعایت حال شما کوتاهی نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم، که اگر جز این بود گرفتاری ها به شما روی میآورد و دشمنان، شما را ریشه کن میکردند. از خدا پرواکنیدو ما را پشتیبانی کنید
سوال این است این همه مشکلات و گرفتاری که شیعیان دارند چگونه با این روایت قابل توجیه است
پاسخ
۱_گاهی گفته میشود من بیا د شما هستم دراین صورت اگر هفته ای یا روزی یکبار هم بیاد انسان باشد سخن صوابی است
گاهی گفته میشود شمارا فراموش نمیکنم
درین صورت حتی یک لحظه بیاد آن شخص نباشد سخن ناتمامی است
حضرت میفرماید ماشمارا فراموش نمیکنیم یعنی همیشه بیاد شما هستیم. وهمیشه شمارا رصد میکنیم شرایط شمارا می سنجیم و شمارایاری میکنیم
۲_انسان منصف که شرایط دوره های مختلف را مرور کند می بیند اگر عنایت خاصه و اراده الهی نبود نمی بایست از شیعه نامی بماند اما اینک روز به روز بر تعداد و بر عزت شیعه افزوده میشود
۳_توجه به این نکته ضروری است این سخن به معنای نبود سختی ها و مشکلات نیست زیرا در عالم ماده سنت الهی چنین است باید با تلاش به قله های رفیع دست یافت
۴_معنای سخن این است هرگاه کار برشما سخت میشود و بحث عزت و آبرو شیعه به عنوان شیعه بمیان میآید ما به کمک شما میآییم و شمارا رها نمی کنیم کما اینکه در باره نبی اکرم صلیالله علیه و آله و سلم آمده روزی شتر حضرت گم شد حضرت به دنبال شتر بود
مشرکان طعنه زدند چطور این مرد از آسمان خبر میدهد اما نمیداند شترش کجاست
اینجا بود که جبرئیل نازل شد فرمود شترشما در فلان جاست(بحارالانوار ج۲۱ص۲۵۰)
یعنی بحث زیر سوال رفتن نبوت رسول اکرم صلیالله علیه و آله و سلم بود جبرئیل آمد و جای شتر را نشان داد
درین جا نیز مقصود این است که هرگاه کیان شیعه بخطر افتاد و اعتقاد نسبت به شیعه و عقایدش تضعیف شود حضرت ورود پیدا میکند
۵_هرچند حتی در امور شخصی نیز اگر انسان گرفتار از سر صدق حضرت را صدا بزند
حضرت عنایتش دریغ نخواهد کرد و مورد لطف قرار خواهد داد
حجتالاسلام والمسلمین آقای دکتر علی گلایری ( حفظه الله)