کشکول یک طلبه
🔰 به بهانهی دیدار پاپ با مرجعیت اعلای عراق 🔹 روش و منش آیتالله سیستانی در زعامت شیعیان عراق، قطع
حدود 4 سال پیش درباره تفاوت مشرب مرجعیت اعلای عراق و اسلام حکومتی امام و رهبری توضیحاتی دادم و حدود سه سال پیش هم آن متن فوق را نوشتم👆 آن زمان با مخالفت های فراوانی روبرو شدم و خیلی ها منکر این تفاوت مشرب بودند.
✅ اکنون بخشی از دو بیانیه آیت الله سیستانی از سایت عربی معظم له درباره جایگاه مرجعیت و نقش مردم در حکومت را هم در همین راستا مشاهده بفرمایید:
1️⃣ حکومت مشروعیتش را فقط از اراده مردم می گیرد و هیچ کس نمی تواند او را از این حقش بازدارد:
إنّ الحكومة إنما تستمد شرعيتها في غير النظم الاستبدادية وما ماثلها من الشعب، وليس هناك من يمنحها الشرعية غيره، وتتمثل إرادة الشعب في نتيجة الاقتراع السري العام إذا أُجري بصورة عادلة ونزيهة
2️⃣ مرجعیت به ارشاد و نصیحت در خطوط کلی اکتفاء می کند:
منهج المرجعية الدينية العليا هو عدم الدخول في تفاصيل العملية الاصلاحية والاكتفاء ببيان الخطوط العامة لها على سبيل النصح والارشاد، كما ورد على لسان ممثليها في خطب الجمعة في كربلاء المقدسة
3️⃣ حکومت فردی در پوشش هر عنوانی و به هر بهانه ای ممنوع:
وانه لا بد من تفادي الوقوع في مهالك الحكم الفردي والنظام الاستبدادي تحت أي ذريعة او عنوان
https://www.sistani.org/arabic/archive/25159/
https://www.sistani.org/arabic/archive/26359/
🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
کشکول یک طلبه
حدود 4 سال پیش درباره تفاوت مشرب مرجعیت اعلای عراق و اسلام حکومتی امام و رهبری توضیحاتی دادم و حدود
✍️ درباره نظرات حکومتی مراجع حوزه نجف این مصاحبه به نظرم مفید است:
بررسی مدل سیاستورزی آیتالله سیستانی؛ آیت الله سیستانی، اندیشه ای در میانه آیت الله خویی و امام خمینی
⬅️ بخشی از مقاله:
جالب این است که همه کسانی که بعدا در نجف به مراجع بزرگ تبدیل شدند یا در دوره اخیر در حوزه نجف شخصیت بزرگی شدند، در امتداد استدلال شیخ انصاری و آخوند و نائینی حرکت کردند. به این معنا که بخش عدم دلالت ادله لفظی بر ولایت فقیه شیخ انصاری را پذیرفتند، با استدلال آخوند خراسانی حوزه غیر منصوصات را به ثقات مسلمین دادند(منصوصات مثل فتوا و قضا و امور حسبه ای که نص دارند) و تحت تاثیر نائینی به سمت شوراگرایی رفتند. به تعبیر اسکینر این ایده در حوزه نجف تبدیل به هنجار مرسوم شد.
⬅️ بخش دیگری از مقاله:
آیت الله سیستانی در نجف شاگرد شیخ حسین حلّی بود و شیخ حسین حلی یکی از شاگردان برجسته نائینی بود که به عنوان نماد نائینی در نجف حضور داشت. احتمال اینکه آیت الله سیستانی از طریق شیخ حسین حلی تحت تاثیر آرای نائینی قرار گرفته باشد، خیلی زیاد است. در واقع ترکیبی از آنچه که شیخ انصاری در رد ادله لفظیه، و آنچه که آخوند خراسانی و میرزای نائینی در باب حواله دادن امور نوعیه به ثقات مسلمین و تشویق به تاسیس یک نظام یا دولت مدنی کرد، را به عنوان هنجار پذیرفت. اتفاقا تنها کسی که به این هنجار مرسوم رسمیت بخشید و عملا دولتی براساس آنچه که اینها می گفتند در عراق تشکیل داد، آیت الله سیستانی بود. به همین دلیل می شود گفت که آیت الله سیستانی تمام مناقشات لفظی و غیرلفظی، اتساع در حسبه یا اتساع ندادن، تمام این دعواهایی که در این 174 ساله عراق از عصر شیخ انصاری تا دور ایشان شکل گرفت همه را تبدیل به یک نظام مستقر کرد و می شود گفت آیت الله سیستانی تمام زحمات را تبدیل به یک ایده عملیاتی و عینی کرد و براساس این هنجارها از چنین دولتی حمایت می کرد.
🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
🔺 این بیانیه آقای علیدوست و این هم پاسخ آقای عالی...
❗️در مورد پاسخ آقای عالی بگذریم از این روش عجیب برخی انقلابیون که وقتی اشکالی علمی را متوجهشان می کنی موثرترین و آسان ترین روش را این می بینند که بگردند و یک کلام از رهبری در 30-40 سال گذشته پیدا کنند و پشت آن قایم شوند و در واقع به جای تحکیم مبنای خود از لحاظ علمی، رهبری را سپر انتقادات خود کنند و هیچ وقت هم پیشرفت نکنند و همواره همانقدر و در همان سطح بمانند! اما از اینکه بگذریم نکته ای را درباره روایت مورد بحث عرض کنم که بی توجهی به آن عجیب است!
🔹 مفاد روایت مورد بحث همانطور که متن و ترجمه آن را می توانید از اینجا مشاهده کنید بدین قرار است که حضرت ع موارد فراوانی را (طبق شمارشی 25 مورد و طبق شمارشی 30 مورد) نام می برند که بدعت حاکمان پیشین است و مردم هم پذیرفته اند و اکنون اگر حضرت بخواهند جهت تصحیح آن ها اقدام کنند مردم مقابله می کنند و اجازه تغییر را نمی دهند!
✅ خوب دقت کنید ببینید چه مغالطه عجیبی دارد رخ می دهد! مواردی هستند که مردم آن را به عنوان دین خدا از خلفای سابق پذیرفته اند و اجازه تغییر را به حاکم کنونی که امیرالمومنین ع است نمی دهند! مثلا حجر اسماعیل را جابجا کرده اند و اجازه تغییرش را نمی دهند مثلا فدک را غصب کرده اند و اجازه بازگرداندنش را نمی دهند مثلا بدعتی به نام نماز تراویح راه انداخته اند و هر چه حضرت می خواهد منع کند اجازه نمی دهند و فریاد می زنند: «وا سنت عمراه»! مثلا متعه را حرام کرده اند مثلا حد شرب نبیذ را برداشته اند مثلا مثلا....... تمام موارد را در روایت مشاهده کنید خواهید دید که همینطور است! یعنی حضرت این را می دانند که اگر مردم همراهی نکنند، بهترین سنت ها هم اجرا شدنی نیست. این کجا و ادعای آقایان کجا؟! عمده عامل نارضایتی مردم امروزه مسئله اقتصاد و فساد است که مردم دست شما را هم می بوسند اگر مشکلشان را حل کنید! این که مثل نماز تراویح نیست که اگر مانعش شوی فریادش بلند شود! حتی اگر این مشکلات اقتصادی ربطی به این 40-50 سال گذشته نداشته باشند و همگی میراث حکام سابق باشد هم ربطی به روایت مذکور نداشت! بله! اگر موردی پیدا شد و شما خواستید اصلاحی انجام دهید و مردم ممانعت کردند، آنگاه می توانید روایت مذکور را مورد استشهاد قرار دهید و مثلا بگویید ما می خواهیم حجاب شرعی را در کشور ترویج کنیم و مردم نمی گذارند و این میراث رضاخان ملعون است! یا ما می خواهیم مقابل یاوه گویی های مستکبران شرق و غرب تمام قد بایستیم و از آزادی خواهان عالم حمایت کنیم و علیه اسرائیل وارد جنگ تمام عیار شویم ولی مردم از جنگ و تحریم و فقر می ترسند و از کسی حمایت می کنند که اهل صلح و سازش باشد! در غیر امثال این موارد واقعا روایت مذکور دلالتی ندارد و جداً نمی دانم آن روایت چه ربطی به ادعای ایشان دارد؟!!
🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
کشکول یک طلبه
🔺 این بیانیه آقای علیدوست و این هم پاسخ آقای عالی... ❗️در مورد پاسخ آقای عالی بگذریم از این روش عجی
پاسخ شاگردان آقای علیدوست به آقای عالی:
https://eitaa.com/asnadkashkool/204
لطفا به دقت بخوانید و به استدلال ها توجه کنید.
🎙 بخش هایی از مطالبی که آقای جلیل محبی در حمایت از لایحه عفاف و حجاب مطرح کردند را در کانال اسناد قرار می دهم، حتما گوش کنید، مطالب مهمی هست👇
https://eitaa.com/asnadkashkool/209
کشکول یک طلبه
🔺 این بیانیه آقای علیدوست و این هم پاسخ آقای عالی... ❗️در مورد پاسخ آقای عالی بگذریم از این روش عجی
1⃣ به توصیه برخی عزیزان یادداشت دوم آقای علیدوست را هم لینک می دهیم خدمتتان:
https://eitaa.com/alidost_fiqh/4451
2⃣ همانطور که در پست قبل نوشتم، در نوشته های شاگردان آقای علیدوست به استدلال ها توجه کنید [و الا ادبیات متن قابل قبول نبود]
3⃣ از میان یادداشت های پسینی این واقعه، این یادداشت آقای قنبریان را هم بخوانید مفید است:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4312
4⃣ پر واضح است که بنده هم مانند شما تقویت نظام جمهوری اسلامی را لازم می دانم شاید اختلافمان در تشخیص است، قطعا بنده بسیاری از دفاع ها را مصداق این ضرب المثل می دانم که یکی بر شاخ بود و بن می برید؛ یا برخی دفاع های دیگر را در نقش مخدری می دانم که نقش تسکین روح و روان انقلابیون را به عهده دارد و باعث می شود خودمان را فریب دهیم و برخی واقعیت ها را نپذیریم و بالطبع وقتی مشکل پذیرفته نشود، کسی هم دغدغه رفع آن را نخواهد داشت. برخی دفاع ها هم به حق و منطقی است و در برابر هجمه ناجوانمردانه دشمنان باید ایستادگی و دفاع کرد.
نمی دانم چه بگویم؟ همین عزیزی که نامشان برده شد، از نظر بنده از متهمین واقعه مهسا امینی هستند! اصرار به روش ناصحیح گشت ارشاد بود که کار را به اینجا کشاند و سال ها باید تلاش کنیم بلکه وضعیت حجاب به قبل از مهسا برگردد! فرمان را به دست عقلا بدهید و الا کم کم منتظر چاه ویل بی دینی و برهنگی باشید!
این چند فایل صوتی که توضیحات آقای محبی درباره لایحه جریمه نقدی بود را گوش کنید.
🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
13.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 فیلمی در فضای مجازی با عنوان «درگیری راننده اسنپ و مسافر بدلیل نداشتن حجاب» منتشر شده که در آن راننده با الفاظ رکیک و برخورد فیزیکی مسافر را پیاده کرده و صحنه را ترک میکند. فارغ از اینکه واقعیت ماجرا هم همین است یا نه، می خواهیم درباره موضع گیری هایی که با فرض صحت این خبر اتخاذ شده است صحبت کنیم.
1⃣ می دانید توسل به قوه قهریه در چنین مواردی توسط مردم و بدون اذن حاکم نباید انجام شود. و لذا بر فرض که دست بلند کردن روی زن مردم و لمس بدنشان و ناسزا گفتن هم حرام نبود، همین ورود بدون اذن حاکم به مرحله عملی و توسل به زور هم کافی بود برای تخطئه آن راننده(درصورت صحت نقل ماجرا)
2⃣ این مطلب از نهج البلاغ درباره نهی از اذیت زنان کافره ای که در جنگ به بزرگان ما ناسزا می گویند را ببینید و اینکه چنین رفتاری حتی در جاهلیت هم ننگ بوده
✅ نکته بسیار مهم! وقتی افرادی را می بینیم که حتی در تخطئه چنین افرادی هم ان قلت می آورند و در مرام و کلامشان انگار نه انگار این عمل از چند جهت خلاف شرع و اشتباه است و فقط اشتباهات آن زن را می فهمند، به نظر می رسد بهترین حرفی که می توان زد این است که بخشی از حامیان دو آتشه امروزی حجاب، نه دغدغه دین و شریعت را دارند نه دغدغه عقل و عقلانیت، بلکه در واقع با یک تعصب افراطی مردانه مواجهیم که به یک روحیه سیاست زدهی تک بعدی ضمیمه شده است و چنین خروجی ای را نتیجه داده است! لذا زیاد به ژست غیرت دینی و حمایت از شریعتشان توجه نکنید! پوششی است برای آن اختلالات درونی! به قول حافظ:
خرقه پوشی من از غایت دین داری نیست/پردهای بر سر صد عیب نهان میپوشم
🔰 کشکول یک طلبه
کشکول یک طلبه
🔺 خدایا خودت رئیسی رو از شر تنگنظریهای سوپرانقلابیها محافظت بفرما 🤲 ✅ قراره هزاران پست و مدیریت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 از روز اول دولت که آقای رئیسی، زیدآبادی و برخی همفکرانشون رو دعوت کرد برای شنیدن پیشنهاداتشون برای اداره کشور، از مشرب عقلانیت محور آقای رئیسی خوشم آمد، هر چه هم که گذشت بیشتر ثابت کرد که در تعامل با مخالفین، انسان معتدل و عاقلیست.
🔹 دو سال پیش که برخی سوپرانقلابیون مثل صادق کوشکی در مخالفت با این اقدامات رئیسی لب به انتقاد گشودند، پست بالا را نوشتیم و امروز بحمدالله می بیینیم دولت تلاش کرده افسار خودش را به دست این جماعت ندهد.
🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 خداوند به موسی و هارون چنین فرمود:
اذْهَبَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ، فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ
این از توصیه خداوند و اون هم از ماجرای نامه جمهوری اسلامی به ایلان ماسک👆
❗️حالا فرض کنید به جای دولت رئیسی، یک دولت دیگه سر کار بود که زحمت نوشتن اون نامه رو به سردبیر کیهان، مجری جهان آرا، آقای نبویان یا آقای رسائی می داد! احتمالا امروز همگی دور هم داشتیم از نعمت اینترنت ماهواره ای لذت می بردیم😂
🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
📸 امروز خروجی دارالشفاء، به صورت اتفاقی آیت الله اعرافی مدیر حوزه علمیه رو دیدم که می خواست سوار ماشینش بشه.
🔹 قبلا دیده بودم که پیام ها و درخواست طلاب رو در واتساپ و ایتا شخصا میخونه و جواب میده، امروز هم دیدم در طول مسیر به صحبت های طلاب گوش میداد، نهایتا هم سوار یک «پراید» شد. در هیچ کدام از این اقدامات هم قیل و قال و کار رسانه ای ندیدم.
✅ حقیقتش اینه که چنین شخصیتی باید الگوی مسئولین باشه، خصوصا که در مواجهه با مسائل مهم مملکتی انسان معتدل و عاقل و عملگرا و به دور از شعازدگی های مرسوم بوده است.
🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 مطالبی از مرحوم حضرت آیت الله مصباح یزدی در وصف حضرت آقا و توضیح ولایت فقیه
✅ این توضیحات را لطفا بخوانید.
🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید