eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
937 دنبال‌کننده
531 عکس
318 ویدیو
111 فایل
✅طلبه | شاگرد مکتب امام صادق علیه السلام ✅نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام و ترویج مکتب تشیع 📞راه ارتباطی و تبادل و پاسخ‌گویی به سوالات: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
R۲۰۱۹۱۱۱۸۱۸۱۵۴۴.aac
14.65M
#تدریس_کتاب_حادی_عشر #استاد_علی_نظامی_همدانی #جلسه_چهاردهم @kashkoolfn
🔺 اگر خاطراتی از بزرگان حوزه دارید بفرمایید؟ 🔸بنده حدود چهار نامه به محضر شریف علامه طباطبایی فرستادم که محتوای آن‌ها، سؤالات بنده در مورد وجود و ماهیت و تواطی وجود از نظر برخی فلاسفه و سؤالاتی از این قبیل بود. ایشان با دست لرزانی پاسخ‌ نامه‌ها را دادند و بالای نامه تفقداً و تشویقاً بنده را تحت عنوان دانشمند گرامی جناب حجت‌الاسلام نظامی خطاب می‌کردند. 🔸مرحوم آیت‌الله حاج سیدعباس کاشانی وقتی توسط ناشر کتابم، اطلاع پیدا کردند که من (نظامی) قصیده عربیه طویله‌ای در وصف اهل‌بیت(ع) و به ترتیب حروف الفبا در کتاب سیمای ائمه(ع) دارم. موقع شرف‌یابی به زیارت ایشان به من فرمودند: آن قصیده را بخوانید. من مقداری از ابیات را خواندم، ایشان رو به شعرای عراقی که در خدمتشان بودند، فرمودند: «ایشان امرءالقیس زمان ماست.« 🔸خاطره دیگری را بیان کنم روزی که جهت زیارت به قم مشرف شده بودم در درس شرح اشارات مرحوم حاج میرزا یحیی انصاری شیرازی(ره) شرکت نمودم. مطلبی را ایشان به عنوان اجتماع ضدین تبیین کردند. من به حضور ایشان عرض کردم: این‌جا اجتماع ضدین نیست! با تعجب پرسیدند: چرا؟ عرض کردم الضدان امران وجودیان؛ در حالی‌که این‌جا هر دو مطلب، وجودی نیستند، این‌جا اجتماع نقیضان است که النقیضان لا یجتمعان، احدهما وجودی و الآخر عدمی. ایشان خوششان آمد و به من فرمودند: به قم تشریف بیاورید تا از شما استفاده بشود. دو سه سال بعد هم در درس ایشان شرکت کردم. ایشان به یاد سابقه قبلی افتادند و فرمودند: شما قم تشریف نیاوردید؟ عرض کردم: معذور هستم. @kashkoolfn
🔸مطلب بعدی این است که مسئولان حوزه، کمتر طلبه بپذیرند تا از نظر کیفیت بتوانند در علم و تقوا بهتر تربیت کنند؛ یعنی پذیرش طلبه کمتر باشد و به کیفیت اضافه بشود. اگر برای آقایان مسئولان مقدور باشد، همان کتاب‌های گذشته را بیاورند و یا از همان کتاب‌های گذشته با حذف مطالبی که به نظر شریفشان غیرضرور می‌رسد تدریس بشود. در تعلیم ادبیات فارسی و عربی به طلاب دقت زیادی بشود. 🔺سخن پایانی با طلاب گرامی🔺 🔸تذکری به رفقای طلبه دارم و آن این است: آقایانی که الان طلبه هستند و ان‌شاءالله جزو علمای آینده هستند، لازم است در خودشان پنج ویژگی را به ظهور برسانند، علم، عمل، تقوی، وقار و بیان، علمای گذشته ما این پنج ویژگی را داشتند. 🔸بنده بعد از درس، مباحثه داشتم و آن‌قدر در مباحثه و درس جدی بودم که ظهر که به خانه بر می‌گشتم و نهاری می‌خوردم و می‌خوابیدم، در خواب هم مباحثه می‌کردم! مادرم من را بیدار می‌کرد و به همان زبان محلی همدان می‌گفت: چه می‌گویی و نمی‌گذاری ما بخوابیم؟ 🔸من این امید را دارم که آقایان طلاب جوان، من را برای خود حجت بدانند؛ چراکه خانواده من به کلی بی‌سواد بودند، من نابینا هستم، علاوه بر این فقر مالی هم داشتم، بی‌بضاعت و فقیر بودیم، اما با نهایت شرف زندگی کردیم. 🔸در دوران دبستان با خود نان و لبو می‌بردم تا مجبور نباشم که برای نهار با بچه‌ها به خانه برگردم و یا برای برگشت به مدرسه احتیاج به بچه‌های دیگر نداشته باشم. 🔸من امیدوارم با این وضعیت خاص بنده و با این مقدار تفضلی که خدای متعال به من فرموده «لیبلونی أ أشکر أم أکفر»؛ آقایان من را برای خودشان حجت بگیرند و در درس و تحصیل و به‌خصوص در ادبیات و عقاید جدی باشند. بنده شعری دارم به این مضمون: 🔸فرصت طلبان ماهی مقصود گرفتند * مقصود خود از آب گل آلود گرفتند مقصود من از آب گل آلود زمان است * کایشان غرض خویش از این روی گرفتند تا می‌رسد به این بیت یا سیر نمودند در آفاق و در انفس * معلوم رها کرده و مشهود گرفتند یا که چو علی رفته به میدان شجاعت * تا از سر ابطال کُلَه خُود گرفتند یا که چو حسین از همه هستی بگذشتند *** جا در دل هر حاسد و محسود گرفتند ❇️گفت و گو: علی اکبر بخشی @kashkoolfn
🔸خدارا شکر زندگینامه استاد عزیز نظامی همدانی به پایان رسید البته به اندازه وسع خود زنگی ایشان را بیان کردیم. (آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید) 🔺به اعضای محترم توصیه میکنم حتما زندگینامه ایشان را مطالعه کنند که پر از نکات مهم هست. ❇️ صوتهای حادی عشر ایشان که در مورد مباحث اعتقادی هست را گوش بدید چرا که بسیار مسلط هستند و این کتاب را 10 بار تدریس کرده اند. @kashkoolfn
6_Pajhohesh_ 20 - 9 - 1398.MP3
4.85M
☀️ #بیانات #پژوهش☀️ بیانات استاد عابدی درباره پژوهش ✅ اهتمام به تحقیق و پژوهش 🔹نقش زیان و ادبیات فارسی در پژوهش 1398/9/20 🆔 @ahmad_aabedi
6.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸علامه طباطبایی رضوان الله علیه : هر کس به جایی رسید از توسل و بکاء بر امام حسین علیه السلام بود. #آیت_الله_محمدی_قائینی_حفظه_الله @kashkoolfn
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
🔸علامه طباطبایی رضوان الله علیه : هر کس به جایی رسید از توسل و بکاء بر امام حسین علیه السلام بود. #
🔺اگر خداوند توفیق بدهد زندگی نامه ایشان را به صورت مختصر بیان میکنیم تا بدانیم چه گنجینه هایی داریم . 🔸مخصوصاً طلاب همدان قدر این عالم فرزانه را بدانند. @kashkoolfn
R۲۰۱۹۱۱۱۹۱۸۱۲۳۰.aac
16.48M
#تدریس_کتاب_حادی_عشر #استاد_علی_نظامی_همدانی #جلسه_پانزدهم @kashkoolfn
🔺اهمیت زبان عربی🔺 🔸درست است فارسي فرهنگ ماست لغت ماست و ما به آن خيلي علاقمنديم اما فارسي کجا عربي کجا! بسياري از کلماتي است که در فرهنگ عرب به تنهايي آن مطلب ادا مي‌شود، ولي ما در فارسي لفظ نداريم. ما همان طوري که در فارسي تثنيه نداريم ضمير مذکر و مؤنث نداريم، به هر دو مي‌گوييم «او» چه مرد باشد چه زن باشد؛ اما عرب مي‌گويد «هو» و «هي». ما يک نفر را مي‌گوييم «تو»، بيش از يک نفر را مي‌گوييم «شما»؛ چه دو نفر باشند چه بيش از دو نفر. اما در عربي تثنيه دارند به يک نفر مي‌گويند «أنت»، به دو نفر نمي‌گويند «أنتم»، مي‌گويند «أنتما» به سه نفر به بعد مي‌گويند «أنتم». ما اصلاً در فارسي تثنيه نداريم مذکر و مؤنث نداريم، او در خطابش مذکر باشد مي‌گويد «أنتَ»، مؤنث باشد مي‌گويد «أنتِ»، در غيابش «هو» و «هي» دارد مذکر و مؤنث دارد مفرد و تثنيه دارد. ما در فارسي نه در «چه وقت» و در نه «کجا»، نه در «دير» و نه در «دور» اصلاً ضمير وسط نداريم ما مي‌گوييم اينجا و آنجا؛ اگر نزديک باشد مي‌گوييم اينجا، اگر نزديک نباشد مي‌گوييم آنجا، چه وسط باشد چه دور؛ چه در دور و چه در دير، چه در زمان چه در مکان. در زمان هم همين طور است مي‌گوييم اکنون يا گذشته. اما در عربي اين چنين نيست حساب شده است اگر نزديک باشد مي‌گويند «ذا» اگر وسط باشد مي‌گويد «ذاک»، اگر دور باشد مي‌گويند «ذلک». 🔸ما در فارسي کلمه‌اي که بتواند حِلم را معنا کند نداريم صبر را معنا کند نداريم؛ ما ناچاريم دو تا کلمه را کنار هم بگذاريم تا يک کلمه عربي را معنا کند اينکه گفته مي‌شود ترجمه قرآن، اگر متعذّر نباشد متعسّر است؛ اگر محال نباشد سخت است؛ براي اينکه ما در فارسي لفظ نداريم، ناچاريم با چند کلمه ترکيب شده، يک کلمه عربي را معنا کنيم. ما الآن در فارسي کلمه‌اي که بتواند حِلم را معنا کند نداريم در روايات ما حِلم آمده است ناچاريم بگوييم حليم کسي است که بردبار باشد اين «بار» را ببرد؛ حرف سنگيني که شنيد حادثه که تلخي که رخ داد اين بار را ببرد. اين بردبار دو تا کلمه است که دارد معناي حِلم را تشريح مي‌کند. 🔹سخنان آیت الله جوادی در درس اخلاق .۲۱.۹.۹۸ 🙏ممنون از طلبه فاضل امید محمدی سروش که این مطلب را تهیه نمودند. @kashkoolfn
با اصول و فقه مصطلح نمی شود تمام سوالات دنیا را پاسخ داد❗️ 💠اینهاشرط لازم هستند اما کافی نیستند. ✅برای اجتهاد به معنای واقعی کلمه باید علوم فراوانی خوانده شود که دوتای ان فقه و اصول است. 💠ادنی مراتب اجتهاد واقعی در گرو علوم مختلف است‌. ♨️قطعا مقداری هیئت و نجوم لازم است. ♨️قطعا مقداری از حساب استدلالی لازم است. ♨️بلا ریب مقداری هندسه تحلیلی نیا است. ♨️بلا ریب کلیات رجال و درایه نیاز است. ♨️باید لغت استدلالی نزد استاد، خوب خوانده شود‌. ✅اینها علومی بودند که گذشتگان مابلد بودند. تسلط بر یک زبان زنده دنیا. بهره مندی از اطلاعات عصری مثل کامپیوترو... 💢مثلا کاربرد لغت: 🔰اگر کسی علم لغت خوانده باشد آشنای با اشتقاق صغیر و کبیر و اکبر خواهد بود‌. 🔰اگر اشنا شد متوجه میشود اصل کلمات سه حرفی نیستند دو حرفی بلکه یک حرفی هستند. ♨️برای هر حروف مبانی(بی معنا مثل ب ت ث و...)یک روح معنا وجود دارد. بین نماد حروف و معنای ان ارتباط بر قرار است. ♨️مثلا حرف حاء 🔰هر کلمه که حاء در ان باشد دلالت بر توسعه دارد. مثل بحر ثاء دلالت بر نوعی پراکندگی. مثل نثر مقابل نظم ❓ایا کسی که علم لغت بلد باشد مثل کسی تفسیر قران را می فهمد که لغت بلد نیست!؟ علمای ما اینها را بلد بودن مثل علامه مجلسی نراقی محقق ثانی و.. مرحوم نراقی در مستند در باب نکاح: وقت قمر در عقرب نکاح مکروه است منظور از قمر در عقرب چیست ؟ قمر در برج عقرب یا صورت فلکی ... مراد از برج عقرب با صورت فلکی عقرب چیست؟ کسی که این علون را نخوانده باشد امی است فقط باید تماشاگر باشد بعد ۴۰/۵۰ سال ❗️مرحوم کرکی در جامع المقاصد: قد برهن علیه اقلیدس .... جبر و مقابله فراوان در کتب فقهی مورد بحث است. حساب (ریاضیات) را صاحب جواهر چند جا به کار برده است. فقه و اصول شرط لازم است اما کافی نیست ❌اما!اصل و اساس برای طلبگی خوب همین دروس سطوح است. ✅علم اصول فقه ،اصول فقه نیست،بلکه اصول فکر است! یعنی اصول پایه ای در حقوق در سراسر دنیا! قواعد الفاظ،مقداری از اصول عملیه غیر شرعی و... موردش تنها اسلام نیست. برای تخصص در کلام، یا برای مفسر شدن اصول لازم است. 🔰معنای مفسر یعنی بتواند روایات تفسیری و اعتقادی را جمع و تفریق کند تعادل و تراجیع کاربرد دارد. 🔰دم دستی ترین روایات همین روایات فقهیه است.اکر کسی عاجز باشد از جمع بین دو روایت فقهی چگونه میتواند مفسر شود و بعدا روایات اعتقادی را باهم جمع کند؟ فقهی که میخوانید علاوه بر اینکه اصالت داره مقدمیت دارد برای تفسیر و کلام ولذا مفسرین خوب جملگی مجتهد بوده اند... بنابر این باید خوب بخوانید ✅یعنی: دو ساعت درس رفتن دوساعت مباحثه دوتا دو ساعت مطالعه دو نیم ساعت پیش مطالعه یک ساعت مطالب ضروری بنویسد. سایر علوم هم پنج شنبه و جمعه و ایام تعطیل! 💠پنج شنبه ای که مرحوم بروجردی اعلی الله مقامه الشریف در حوزه قم اعلام تعطیل کردند عبث نبود. ❌یک مرجع عالی مقام بیخود نفرموده پنج شنبه حوزه تعطیل است. 💠بجهت این است که علم فقط رسائل و مکاسب نیست. علوم دیگر هم هستند! ❗️ملاحظه شود حرفهایی که زده میشود پنج‌شنبه درس باید برقرار باشد چقدر بی اساس اند! 💠برخی از گویندگان این حرف ها معتقدم جلد برخی از این کتب را ندیده اند تاچه رسد به محتوایش! استاد منوچهری نائینی @alnokat
☘امیر المومنین علی عليه السلام : 🔴العِلمُ أفضَلُ مِنَ المالِ بِسَبعَةٍ: 🔹 الأوّلُ: أنَّهُ مِيراثُ الأنبِياءِ و المالُ مِيراثُ الفَراعِنَةِ، 🔹الثاني: العِلمُ لا يَنقُصُ بِالنَّفَقَةِ و المالُ يَنقُصُ بِها، 🔹الثّالِثُ: يَحتاجُ المالُ إلَى الحافِظِ و العِلمُ يَحفَظُ صاحِبَهُ، 🔹 الرّابِعُ: العِلمُ يَدخُلُ فِي الكَفَنِ و يَبقَى المالُ، 🔹الخامِسُ: المالُ يَحصُلُ لِلمُؤمِنِ و الكافِرِ و العِلمُ لا يَحصُلُ إلاّ لِلمُؤمِنِ، 🔹السّادِسُ: جَميعُ النّاسِ يَحتاجونَ إلَى العالِمِ في أمرِ دينِهِم و لا يَحتاجونَ إلى صاحِبِ المالِ، 🔹 السّابِعُ: العِلمُ يُقَوِّي الرَّجُلَ عَلَى المُرورِ عَلَى الصِّراطِ و المالُ يَمنَعُهُ؛ ❇️به هفت دليل، دانش برتر از ثروت است: 🔶اوّل: دانش ميراث پيامبران است و دارايى ميراث فرعونان.  🔶دوّم: دانش با انفاق كم نمى شود، اما دارايى با خرج كردن كم مى شود. 🔶سوّم: دارايى نيازمند نگهبان است، اما دانش دارنده خود را نگهبان است.  🔶چهارم: دانش در كفن هم با صاحب خود مى آيد، اما دارايى به جا مى ماند. 🔶پنجم: دارايى براى مؤمن و كافر فراهم مى آيد، اما دانش جز براى مؤمن حاصل نمى شود.  🔶ششم: همه مردم در كارهاى دينى خود به دانشمند نياز دارند، اما به شخص دارا نيازى ندارند.  🔶هفتم: دانش، آدمى را در گذر از صراط نيرو مى بخشد، اما دارايى مانع گذشتن او مى شود. 📚منبع: منية المريد، ص۱۱۰ ✍ممنون از طلبه فاضل مهران چهاردولی که این مطلب را تهیه نمودند. @kashkoolfn
🌹 پایان ماموریت بسیجی شهادت است ولَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (آیه ۱۶۹ سوره آل عمران) هرگز نپندارید که شهیدان راه خدا مرده اند، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. 🔸مالک اشترها ادامه دارند... 🔺اشک‌هایم را سریع پاک می‌کنم، مبادا برای لحظه‌ای چشمم تار شود که راه ظهور سربازِ بیدار می‌طلبد... این راه، روشن‌تر شد... @kashkoolfn