eitaa logo
کشکول معارف
100 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.6هزار ویدیو
1.4هزار فایل
کانال کشکول معارف ارتباط بامدیرنظرات https://eitaa.com/alihatamzadeh ✅#مقاله#کتاب#رسانه#احکام#مدیریت#راهبردی#فرهنگی#قرآن#آموزش#زن#خانواده#خوبیها# @Kashkul_Maaref 🆔https://eitaa.com/joinchat/2671771695Ce070e7b3d2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔹☀️🔹☀️🔹 ✅پرسش: 💢آيا مفهوم دل به دل راه داره از نظر اسلام تاييد شده است؟ يعني اگر من کسي را دوست داشته باشم و به او محبت کنم او نيز به من محبت خواهد کرد؟؟ ولي در بعضي رابطه ها مثل مادر و فرزند مادر فرزند را دوست دارد ولي فرزند، مادر را دوست ندارد اينجا چگونه است؟ ✍️پاسخ: ✅هرگاه انسان نيات بدى درباره ديگران داشته باشد خواه ناخواه در چهره يا سخنان و افعالش نمايان مى شود و همين امر سبب مى گردد ديگران در برابر او موضعى مشابه بگيرند اما هرگاه سخنان و چهره و اعمال کسى را از هرگونه بدخواهى پاک ديدند و آثار محبت و خيرخواهى در رفتار و گفتارشان نمايان گشت آنها نيز موضع مشابهى خواهند گرفت. ✍️در تاريخ داريم : 🔹حسن بن جهم مي‏گويد: به حضرت موسي بن جعفر عليه السلام عرض کردم: ما را از دعا فراموش نفرماييد. 👈فرمود: آيا فکر مي‏کني که تو را از دعا فراموش مي‏کنم؟ آيا تصور تو اينست که من تو را دعا نمي‏کنم؟ 👈با خودم فکر کردم که اين بزرگوار براي شيعيانش دعا مي‏کند، من هم که از شيعيانش هستم، پس براي من دعا مي‏کند. لذا به حضرت عرض کردم: من فکر نمي‏کنم که شما ما را از دعا فراموش کنيد. 🔹فرمود: از کجا فهميدي که تو را از دعا فراموش نمي‏کنم؟ عرض کردم: من شيعه‏ي شما هستم، شما هم براي شيعيانتان حتماً دعا مي‏کنيد، پس براي من هم دعا مي‏کنيد. ✍️حضرت فرمود: آيا راه ديگري به نظرت مي‏رسد که از آن کشف کني من تو را دعا مي‏کنم؟ 👈گفتم: نه، راه ديگري به نظرم نمي‏رسد. ✍️حضرت فرمود: هر وقت خواستي بفهمي که من درباره ‏ي تو چگونه هستم، نگاه کن به وضع خودت، ببين من در دل تو چگونه‏ ام. به دل خودت مراجعه کن! ببين وضع من در دل تو چگونه است؟ از آن کشف کن که وضع تو هم در دل من به همان کيفيت است. يعني اگر تو به من محبت مي‏ورزي، بدان که من هم به تو محبت مي‏ورزم. اگر من را دعا مي‏کني، بدان که من هم تو را دعا مي‏کنم. 🍀حديث ديگرى از امام على بن موسى الرضا(عليه السلام) درباره امام و پيروانش پايان مى دهيم: يکى از ياران آن حضرت به نام «ابن جهم» عرضه داشت: فدايت شوم مى خواهم بدانم من نزد تو چگونه ام؟ امام(عليه السلام) در پاسخ فرمود: «أُنْظُرْ کَيْفَ أَنَا عِنْدَکَ ؛ نگاه کن ببين من در نزد تو چگونه ام». 💠لذا ميتوان با اين تفصيل و توضيح بگوييم دل به دل راه دارد و امري دروني است که قابل پذيرش مي باشد. ✍️در مورد برخي مصاديق بايد عرض شود : ممکن است گاهي افراد رفتاري انجام دهند که در ظاهر نشان از ناراحتي و غضب و دلخوري باشد اما در باطن اين گونه نيست و همان مادري که تصور شما هست در دلش براي فرزندش دعا ميکند و او را دوست دارد و حتي گاهي اين رفتارها در پاسخ به يک رفتار نسنجيده فرزند است و الا در دل کينه و دشمني ندارد . 🔹اگر مادري به هيچ عنوان از فرزندش راضي نيست بايد ريشه يابي شود. مطمئنا علتي هست که اين اتفاق افتاده است و چرايي مهمي در اين ميان است . 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🗞🔹🗞🔹🗞 💢پرسش: 🔰ابوتراب یعنی چه و چرا به حضرت علی علیه السلام لقب ابوتراب داده شده؟ ✍️پاسخ: 🔹ابوتراب به معنای پدر خاک، یا دمساز خاک، یا پدر و رئیس خاکیان است. 💠این لقب از محبوب ترین القاب در نزد امام علی علیه السلام و یکی از زیباترین القاب آن حضرت به شمار می آید. 👈شیخ علاء الدین سکتواری در محاضرة الأوائل (ص ۱۱۳) گوید: نخستین کسی که به کنیه (ابوتراب) نامیده شد علی بن ابی طالب رضی الله عنه است، این کنیه را رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به او داد آن گاه که دید او بر روی زمین خوابیده و خاک بر پهلوی او نشسته است، از روی لطف و مهربانی به او فرمود: برخیز ای ابوتراب. 🔰و این محبوب ترین القاب او به شمار می رفت، و از آن پس، به برکت نفس محمدی این کرامتی برای او گردید، زیرا خاک خبرهای گذشته و آینده تا روز قیامت را برای او باز می گفت. این را بفهم که رازی است بی پرده.[الغدیر - الشیخ الأمینی - ج ۶ - ص ۳۳۷ – ۳۳۸] ♻️عبایة بن ربعی گوید: به عبد الله بن عباس گفتم: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از چه رو علی علیه السلام را ابوتراب نامید؟ گفت: از آن رو که علی علیه السلام صاحب زمین و حجت خدا بر اهل آن پس از رسول خداست، و بقای زمین و آرامش آن به او است، و از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم می فرمود: چون روز قیامت شود و شخص کافر پاداش و نزدیکی و کرامتی را که خدای متعال برای شیعیان علی آماده نموده ببیند گوید: (ای کاش من ترابی بودم) یعنی کاش از شیعیان علی (ابوتراب) بودم. و این است معنای این آیه که کافر گوید: کاش من تراب (خاک) بودم. [علل الشرائع - الشیخ الصدوق - ج ۱ - ص ۱۵۶] ✍️علامه مجلسی رحمه الله در بیان این جمله گوید: 💠ممکن است ذکر آیه در اینجا برای بیان علت دیگری در نامگذاری آن حضرت به ابوتراب باشد، زیرا شیعیان او به جهت تذلل بیش از اندازه و تسلیم بودن در برابر فرمانهای حضرتش تراب نامیده شده اند؛ چنان که در آیه کریمه آمده - و چون آن حضرت صاحب و پیشوا و زمامدار آنهاست ابوتراب نام گرفته است.[بحار الأنوار - العلامة المجلسی - ج ۳۵ - ص ۵۱] 🔹در این که پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم در چه زمانی این لقب مبارک را به امیر المؤمنین علیه السلام داده است، روایات متفاوتی نقل شده است. برخی از آن ها حاکی از آن است که این لقب در جمادی الأول یا جمادی الثانی سال دوم هجرت در غزوه العشیره به آن حضرت داده شده است. در برخی دیگر آمده است که در یوم التآخی؛ یعنی روزی که رسول خدا - صلی الله علیه وآله وسلّم- بین همه مسلمان عقد برادری بست و از بین تمام مردم علی را برای خود برگزید، به او داده شده است. 🔸البته این روایات هیچ تعارضی باهم ندارند؛ چرا که ممکن است پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در موارد متعدد بارها و بارها آن را تکرار کرده باشد. 📚برای تحقیق بیشتر در این باره می توانید به کتاب الغدیر علامه امینی رحمت الله علیه، ج ۶ - ص ۳۳۴ – ۳۳۸ مراجعه کنید. 🗞 (ع) 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا خود اين 313 يار امام زمان(عج) مي دانند که جزو ياران حضرت هستند؟ ✍️پاسخ: ✅در مورد اینکه آیا آنها از اینکه جزو یاران امام زمان(عج) هستند،مطلع هستند یا خیر باید گفت: 👈در روایات معصومان(ع) به نكته ای برخورد نكردیم كه گویای این سخن باشد كه یاران حضرت مهدی(عج) از پیش آگاهی دارند كه جزء سیصد و سیزده تن یار حضرت می باشند. این گونه اطّلاعات از علوم غیبی است و علوم غیبی در اختیار خدا است. 💠ممكن است یاران حضرت مهدی(عج) در آستانه ظهور حضرت با توجه به تكاملی كه نمودهاند، خداوند برزگ تفضلی نماید و چند صباحی قبل از ظهور حضرت، آنان را از این نعمت بزرگ مطّلع نماید. 🔹اگر بپذیریم كه برخی از پیامبران الهی مانند حضرت عیسی(ع) جزء سیصد و سیزده یار امام مهدی(عج) به شمار می آیند، بعید نیست كه از موقعیّت خویش از قبل آگاهی داشته باشند. چون حضرت عیسی(ع) از پیامبران است و به همان دلیلی كه پیامبر اسلام و اوصیای حضرت از امور غیبی آگاه شدند، حضرت عیسی نیز آگاه شده است. 💢اگر بپذیریم برخی از انسانهای صالح گذشته مانند اصحاب كهف، وصیّ حضرت موسی(ع) یوشع بن نون و مالك اشتر و مقداد جزء یاران حضرت به شمار می آیند و رجعت می كنند، بعید نیست در عالم برزخ از موقعیت خود با خبر باشند. 🗞 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰با توجه به بازگشت حضرت زینب (سلام الله علیها) از شام به مدینه، چرا قبر ایشان در شام است؟ ✍️ پاسخ: ✅ چگونگی رحلت و محل دفن بدن مطهر حضرت زینب (س) روشن نیست. در مورد محل دفن پیکر مطهر آن حضرت سه قول وجود دارد: 🔸۱ـ قبر حضرت در محلی به نام «راویه» در یک فرسخی دمشق می‌باشد، که الان به نام زینبیه معروف است. اینان بر این عقیده‌اند که چون در مدینه قحطی و تنگدستی شدیدی به وجود آمد و عبدالله جعفر( شوهر حضرت زینب) هرچه داشت، به دیگران بذل و بخشش کرد و دیگر چیزی برای کمک و احسان به دیگران نداشت، ناراحت و در رنج بود که همراه زینب از مدینه به شام رفت و در آن جا درگذشت.(۱) 🔸۲ـ حضرت زینب در قاهره، پایتخت مصر، مدفون است. بقعه و بارگاه مجلّلی در همان جا به نام حضرت موجود است. اینان بر این باورند که چون حضرت زینب در مدینه مردم را علیه حکومت بنی امیه تحریک می‌کرد، یزید دستور داد که او را از مدینه تبعید نمایند. حضرت مصر را انتخاب کرد. حاکم مدینه او را همراه عدّه دیگری از زنان بنی هاشم به مصر فرستاد. وی همان جا از دنیا رفت. (۲) 🔸۳ـ حضرت در قبرستان بقیع در مدینه مدفون است. اینان معتقدند که حضرت پس از ورود به مدینه از شام، همراه اهل بیت در همان جا زندگی کرد. در سال ۶۲ در مدینه درگذشت.(۳) محققانی چون سید محسن امین (نویسنده اعیان الشیعه) و محلاتی (نویسنده ریاحین الشریعه) و علامه بیرجندی (نویسنده کبریت احمر) همین دیدگاه اخیر را پذیرفته‌اند اما قبری که در شام است و معروف می‌باشد که متعلق به زینب کبری، دختر علی است، متعلق به ام کلثوم، همسر مسلم بن عقیل است که بعد از شهادت حضرت مسلم، با عبدالله جعفر ازدواج کرد یا مربوط به ام کلثوم صغرى یا یکی از زنان اهل بیت است که کنیه او ام کلثوم می‌باشد.(۴) اما کسی که در مصر است، زینب دختر یحیى(۵) نوه امام سجاد است، یا دختر حسن بن زید، از نوه‌های امام مجتبى(۶). ✍️دکتر سید جعفر شهیدی، می‌نویسد: 🔹«پایان زندگانی شیر زن کربلا روشن نیست. مسلّم است که زینب(س) پس از بازگشت از شام، مدتی دراز زنده نبود، چنان که مشهور است سال شصت و دوم از هجرت به جوار حق رفته است. در کجا؟ مدینه؟ دمشق؟ قاهره؟ هر یک از نویسندگان سیره برای درستی رأی خود، دلیلی و یا دلیل‌هایی آورده است... این زیارتگاه‌ها (شام و مصر) از مصادیق بیوتی است که نام خدا در آن ها به بزرگی یاد می‌شود و دوستداران اهل بیت یا خلوص نیّت فراوان، مراتب ارادت خود را به کسی که آن مزار به نام اوست، بیان می‌دارند و با پیغمبر خود و خانواده او تجدید عهد می‌کنند.»(۷) 👈تفاوتی ندارد که سرانجام سفر زینب(س) عقیله بنی هاشم، به دمشق بوده یا مصر. تفاوتی ندارد که خورشید کجا غروب کرده است. آنچه اهمیت دارد، شعاع آن آفتاب روشنی بخش است که در طول زمان غروب نمی‌کند.به او سلام می‌فرستیم. 📚پی‌نوشت‌ها: ۱. وسیلة الدارین، ص ۴۳۳؛ سید ابراهیم موسوی زنجانی، ریاحین الشریعه، ذبیح الله محلاتی، تهران، اسلامیه، ج ۳، ص ۳۷. ۲. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص ۳۴. ۳. اعیان الشیعه، سید محسن امین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۱۸ ه ق، چاپ پنجم، تحقیق سید حسن امین، ج ۱۱، ص ۶۳. ۴. اعیان الشیعه، ج ۱۱، ص ۵۸. ۵. همان، ص ۶۷. ۶. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص۳۴ - ۳۶. ۷. زندگانی حضرت فاطمه(ع)، ص ۲۶۲. 🗞 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔹🗞🍀🗞🔹 ✅پرسش: 🔰آيا درمورد انحرافهاي زنان در جامعه از منظر قرآن چيزي ذکر شد؟ ✍️پاسخ: ✅بله دوري از پاکدامني موجب انحراف آنهاي مي شود.خداوند سبحان در آيه 12 سوره ممتحنه پاکدامني و دوري از آلودگي به انحراف جنسي (زنا) را شرط قبولي توبه زنان و همچنين شرط پذيرش بيعت آنان با پيامبر اسلام(صلی الله علیه و اله) دانسته است که نشان دهنده اهميت والاي اين صفت در سلسله اوصاف زنان نمونه و شايسته از منظر قرآن مجيد است که رعايت نشود جامعه را به انحراف مي کشاند. ☘️«يايها النبي اذا جاءک المومنت يبايعنک علي ان لا يشرکن باللّه شيا ولا يسرقن ولا يزنين ... فبايعهن واستغفر لهن اللّه ان اللّه غفور رحيم؛ 🌼اي پيامبر چون زنان باايمان نزد تو آيند که [ با اين شرط [با تو بيعت کنند که چيزي را با خدا شريک نسازند ... و دزدي نکنند، و زنا نکنند ... با آنان بيعت کن و از خدا براي آنان آمرزش بخواه، زيرا خداوند آمرزنده مهربان است.» 🔹بعد بحث حجاب و رعايت اون هست که در آيات متعددي مطرح شده است.مثل ☘️«وقُل لِلمُؤمنت ... و لا يُبدينَ زينَتهُنَ اِلاّ ما ظَهَرَ مِنها وليَضربِن بِخُمُرهنّ علي جُيِوبِهنّ ولا يُبدينَ زينتَهُنّ الاّ لِبُعولَتِهِنّ ...(نور، آيه 31)؛ 💢و به زنان باايمان بگو: ديدگان خود را [ از هر نامحرمي] فرو بندند و پاکدامني ورزند و زيورهاي خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا پيداست. و بايد روسري خود را بر گردن خويش [ فرو] اندازند، و زيورهايشان را جز براي شوهرانشان و ... آشکار نسازند.» 🔸اگر رعايت نشود موجب انحراف در زنان مي شود. و آيات متعددي در اين مورد که هست. 🗞 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
مداحی آنلاین - حقیقت عبودیت - استاد رفیعی.mp3
6.7M
♨️حقیقت عبودیت 👌 بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🆔 @balagh_ir
🦋 بسته ویژه تغذیه وسلامت 🗳1. آب : آب را برای مصرف بجوشانید ، بعد خنک یا ولرم میل کنید.آب فاطر 🗳2. روغن : شحم گاو ، روغن زیتون ، روغن زرد حیوانی 🗳3. نان سالم : نان سبوس دار که با تنور گلی یا سنگی استفاده شود مثل نان سنگگ 🗳4. نمک : نمک دریا یا سنگ نمک 💬 نمک های فعلی دارای ید شیمیایی هستند وباعث کم کاری یاپرکاری غده تیروئید وسرطان تیروئید می شود. 🗳5. قندسالم : عسل ، انجیر ، توت ، خرما ، شیره انگور ، شیره خرما ، کشمش 🗳6. شکرطبیعی : شکر قهوه ای یا زرد که از نیشکر تهیه شده نه شکرهای فعلی که ازچغندر تهیه می شود. 🗳7. رب : رب انار ، رب به ، رب توت ، رب سیب.آلو 🗳8. سبزی ها : تره ، ترب ، کاسنی ، خرفه ، بادرنجبویه 💬 از خوردن شاهی و گشنیز پرهیز کنید ، شاهی بخصوص درشب باعث جذام و گشنیز باعث ضعف حافظه میشود. 🗳9. دمنوش : بادرنجبویه ، زعفران ، دارچین ، زنجفیل ، گزنه ، پونه ، به 💬 البته بطور مداوم نباید از یک دمنوش استفاده نمود. 🗳10. میزان وعده های غذایی : صبح وشام 💬نهارحذف شود،برخلاف طب مدرن که می گوید شام نخورید.این یک خیانت درحق سلامت مردم است. 🗳11. ظروف : اولویت باظرف های سنگی وبلوری وسفالی ومسی و چدن 🗳12. نگهداری گوشت درفریزر ویخچال: بیشتر از سه روز از زمان ذبح در یخچال نماند. ( سبب بیماریست اگر بیشتر بماند ولو اینکه فریزر کنید) محصولات طبیعی بُشری https://eitaa.com/joinchat/313458743C33df891ac2
🦋 بسته ویژه تغذیه وسلامت 🗳1. آب : آب را برای مصرف بجوشانید ، بعد خنک یا ولرم میل کنید.آب فاطر 🗳2. روغن : شحم گاو ، روغن زیتون ، روغن زرد حیوانی 🗳3. نان سالم : نان سبوس دار که با تنور گلی یا سنگی استفاده شود مثل نان سنگگ 🗳4. نمک : نمک دریا یا سنگ نمک 💬 نمک های فعلی دارای ید شیمیایی هستند وباعث کم کاری یاپرکاری غده تیروئید وسرطان تیروئید می شود. 🗳5. قندسالم : عسل ، انجیر ، توت ، خرما ، شیره انگور ، شیره خرما ، کشمش 🗳6. شکرطبیعی : شکر قهوه ای یا زرد که از نیشکر تهیه شده نه شکرهای فعلی که ازچغندر تهیه می شود. 🗳7. رب : رب انار ، رب به ، رب توت ، رب سیب.آلو 🗳8. سبزی ها : تره ، ترب ، کاسنی ، خرفه ، بادرنجبویه 💬 از خوردن شاهی و گشنیز پرهیز کنید ، شاهی بخصوص درشب باعث جذام و گشنیز باعث ضعف حافظه میشود. 🗳9. دمنوش : بادرنجبویه ، زعفران ، دارچین ، زنجفیل ، گزنه ، پونه ، به 💬 البته بطور مداوم نباید از یک دمنوش استفاده نمود. 🗳10. میزان وعده های غذایی : صبح وشام 💬نهارحذف شود،برخلاف طب مدرن که می گوید شام نخورید.این یک خیانت درحق سلامت مردم است. 🗳11. ظروف : اولویت باظرف های سنگی وبلوری وسفالی ومسی و چدن 🗳12. نگهداری گوشت درفریزر ویخچال: بیشتر از سه روز از زمان ذبح در یخچال نماند. ( سبب بیماریست اگر بیشتر بماند ولواینکه فریز کنید https://eitaa.com/Kashkul_Maaref
📱 نسخه جدید ✅ نمونه سوالات آزمون تستی قضاوت ✅ نمونه سوالات مصاحبه علمی قضاوت ✅ نمونه سوالات شخصیتی 🔻و کتاب های مهم دیگر ✅ آموزش متن خوانی عربی ✅ آموزش ترجمه کردن متون عربی ✅ آموزش تجزیه و ترکیب ✅ آموزش ادبیات عربی به صورت نموداری ▫️▫️▫️▫️ @Azmoonyaretollab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 مصاحبه با خانم دکتر عاطفه سمایی متخصص زنان و زایمان ♦️ آسیب شناسی غربالگری و قتل جنین های بی گناه ♦️همه ی انسانها حق حیات دارند. ♦️چرا رسانه ها سکوت کرده اند... http://eitaa.com/women92
وضعیت زنان کل کشور.pptx
48.55M
https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73 رصد وضعیت زنان کل کشور/ اداره رصد و امدادفرهنگی@women92
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔹🌟🔹🌟🔹 💢پرسش: 🔰آیا در مورد خواندن آیه الکرسی، سند معتبری وجود دارد؟ ✍️پاسخ: ✅بله آيت الکرسي معتبر و مستند است که آيه 255 تا 257 را ناميده اند. 👈امام صادق (علیه السلام) فرمود: براي هر چيزي اوجي مي باشد و اوج قرآن، اية الکرسي است، هر که يک بار آن را بخواند خداوند هزار ناگواري، از ناگواري هاي دنيا و هزار ناگواري از ناگواري هاي آخرت را از او بگرداند که آسان ترين ناگواري دنيا، فقر، و سهل ترين ناگواري آخرت، عذاب قبر است و من به اميد رسيدن به آن مقام آن را مي خوانم.(1) 🔰همچنين آمده است که شيخ طوسي در کتاب امالي خود آورده که گفته است: راوي مي گويد از حضرت علي (علیه السلام) شنيدم که مي فرمود: باور نمي کنم که کسي اسلام را فهميده و يا در اسلام متولد شده باشد و سياهي شب را به صبح پيوند زند و اين ايه را نخواند، عرض کردم منظور از سياهي شب چيست؟ فرمود: يعني نيمه شب، آن گاه فرمود: اگر بدانيد اين ايه چيست و يا در اين ايه چيست، در هيچ حالي آن را ترک نخواهيد کرد. 💢اباذر در جلسه اي از پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پرسيد: برترين و فاضل ترين ايه اي که بر شما نازل شده است کدام است؟ پيامبر اکرم (صلی الله علیه واله) فرمودند: اية الکرسي! زيرا در آن ايه کريمه، کلمه شريفه:«حي، قيوم» ذکر شده است.(2) 📚پی نوشت: 1.قاموس قرآن، ج 6، ص 101 ـ 103. 2. تفسير موضوعي قرآن مجيد، ج 9، ص 370. 🗞 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - حل مشکلات.mp3
2.26M
♨️حل مشکلات با هدیه هزار صلوات به مادر امام زمان (عج) 🎤 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا امام زمان عليه السلام درهر لحظه علم به اعمال ما دارد؟ ✍️پاسخ: ✅در زمينه علم امامان معصوم (ع) چند پاسخ وجود دارد: 💥پاسخ اول: 👈هر چند ائمه (ع) از علم غيب برخوردارند و به وقايع گذشته و حوادث حال و آينده آگاهي دارند. اما تكليف آنان مانند ساير افراد بشر بر اساس علم عادي است. علم غيب براي آنان تكليفي به دنبال نمي‏ آورد. به همين دليل علم غيب ائمه (ع) از نحوه شهادت خود براي آنان تكليف آور نيست. امام بر اساس علم عادي خود ميوه ه‏ایي را پيش روي خود مي‏بيند كه مانعي از خوردن آن نيست. بر همين اساس تناول آن ميوه جايز است. اگر چه بر اساس علم غيب از مسموم بودن آن آگاهي دارد. 🔺براي علي (ع) بر اساس علم عادي بشري شب نوزدهم رمضان سال چهلم هجري مانند ساير شب هاست.به همين جهت به سمت مسجد حركت مي‏كند. علم غيبي كه به اذن خداوند در مورد شهادت خود دارد،براي ايشان تكليفي ايجاد نمي‏كند. او مأمور است كه بر اساس علم عادي عمل نمايد. 🔻برخي از كساني كه اين پاسخ را ذكر كرده‏ اند، در تأييد اين مطلب كه ائمه (ع) بر اساس علم عادي خود مكلف هستند، دو دليل ذكر مي‏كنند: 🗞1- عمل بر اساس علم غيب با حكمت بعثت انبيا و نصب ائمه منافات دارد، زيرا در اين صورت جنبه اسوه و الگو بودن خود را از دست خواهند داد. افراد بشر از وظايف فردي و اصلاحات اجتماعي به بهانه برخوردار بودن ائمه از علم غيب و عمل بر اساس علم خدادادي از وظيفه خود سرباز خواهند زد. 🗞2- عمل براساس علم غير عادي موجب اختلال در نظام عالم هستي است زيرا مشيت و اراده خداوند به جريان امور بر اساس نظام اسباب و مسببات طبيعي و علم عادي نوع بشر تعلق گرفته است. به همين جهت پيامبر و ائمه (ع) براي شفاي بيماري خود و اطرافيان خويش از علم غيب استفاده نمي‏كردند. شايد يكي از حكمت‏هاي ممنوع بودن تمسك به نجوم، تسخير جن، براي غيب گويي و كشف غير عادي حوادث آينده، اختلال در نظام عالم هستي باشد. 💥پاسخ دوم: 🔺هر چند طبق روايات فراوان ائمه (ع) نسبت به همه آنچه كه در گذشته واقع شده و در آينده حادث خواهد شد و در زمان حاضر در حال رخ دادن است ،علم و آگاهي دارند. اما به موجب روايات متعدد ديگر كه در زمينه علم غيب امام (ع) آمده است، استفاده مي‏شود كه اين علم به صورت بالفعل نيست، بلكه شأني است؛ يعني هر گاه اراده كنند و بخواهند كه چيزي را بدانند ؛خداوند سبحان آنان را عالم و آگاه خواهد كرد: 👈«اذا اراد الامام ان يعلم شيئا اعلمه الله ذالك ؛هر گاه امام اراده كند كه چيزي را بداند، خداوند او را آگاه خواهد كرد» 👈در اين موضوع روايات بسياري در كافي وارد شده و باب مستقلي نيز براي آن وجود دارد كه بيشتر روايات بيانگر همين مسئله اند. 🔻علم غيب امام (ع) شأني است ،نه فعلي.(هر وقت خودشان بخواهند مي دانند ) بر اساس همين نكته ممكن است نسبت به نحوه شهادت خود علم نداشته‏اند ،چون اراده نكرده‏اند كه بدانند.در واقع آنان مطيع خواست الهي هستند و خواست الهي آن است كه اينان در چنين اموري علم غيب را اراده نكنند. 💥پاسخ سوم: 🔺اساساً پيامبر اكرم و ائمه (ع) تكاليف و وظايف مخصوص به خود دارند .به همين جهت آنان در عين اين كه مي‏دانستند در فلان جنگ دشمن غلبه خواهد كرد، وظيفه داشته‏اند اقدام كنند يا مي‏دانستند كاري كه انجام مي‏دهند، منجر به شهادتشان خواهد شد، مثل خوردن ميوه مسموم يا رفتن علي (ع) به مسجد كوفه در شب نوزدهم رمضان، با اين حال وظيفه داشته‏اند اين كارها را انجام دهند. اين اعمال هر چند براي ما به هلاكت انداختن نفس و حرام است. اما براي آنان وظيفه‏اي مخصوص است مثل نماز شب كه براي رسول اكرم (ص) واجب بوده اما براي ساير مسلمانها مستحب است. 🔻بنابراين از اين پاسخ ها به اين جمع بندي مي رسيم كه امامان معصوم نسبت به اعمال بندگان علم غيب دارند و همه اعمال ما به حضور آنها مي رسد. اما نسبت به برخي امور ديگر مثل دانستن نحوه شهادتشان اراده مي كنند كه به نحو عادي باشد و از علم غيب در اين زمينه استفاده نمي كنند. 🗞 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - سه عامل افزاینده عقل.mp3
1.97M
♨️سه عامل افزاینده عقل 👌 بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔹🔹🍀🔹🔹 ✅پرسش: 👈قرآن در مورد نحوه ي برخورد با بيماري هاي واگير دار چه توصيه دارد؟ نحوه برخورد پيامبر با بيماري هاي واگير دار چه بوده است؟ ✍️پاسخ: ✅در قرآن اسم بيماري واگير به اين شکل نيامده است اما کلي به اين نوع مشکلات اشاره کرده است و مي فرمايد: 🌼در آيه 84 از سوره يونس آمده «وَ قالَ مُوسي‏ يا قَوْمِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ فَعَلَيْهِ تَوَکَّلُوا إِنْ کُنْتُمْ مُسْلِمينَ» و در معناي آن نيز چنين آمده که، «موسي به آن عده از بني اسراييل که ايمان آورده بودند گفت: اي قوم! اگر به خدا ايمان آورده‌ايد و تسليم امر او هستيد، به او توکل کنيد و آماده‌ سختي‌هاي اين راه باشيد». ☘️در آيه يک‌صد و سوم از سوره مبارکه يونس چنين آمده که، «ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا کَذلِکَ حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنينَ» بدين معني که «سپس (هنگام نزول بلا و مجازات) فرستادگان خود و کساني را که (به آنان) ايمان مي‌آورند، نجات مي‌دهيم و همين گونه، بر ما حق است که مؤمنان (به تو) را ( نيز) رهايي بخشيم». 🔹پيامبر صلی الله علیه و اله هم توصيه کردند به ياران خود که از بيماري وبا و ويروس فرار کنند. 🗞در روايات ما به اين مساله تاکيد شده که اگر جايي بيماري واگيرداري مثل وبا و طاعون بود، از آنجا حذر کنيد. در اين زمينه بابي در کتاب «وسائل الشيعه» داريم به عنوان «بَابُ جَوَازِ الْفِرَارِ مِنْ مَکَانِ الْوَبَاءِ وَ الطَّاعُونِ إِلَّا مَعَ وُجُوبِ الْإِقَامَةِ فِيهِ کَالْمُجَاهِدِ وَ الْمُرَابِط» (باب مجاز بودن فرار از جاهايي که وبا و طاعون است، مگر اينکه ماندن واجب باشد، مثلا براي رزمندگان و مرزداران) ✍️اين باب که در جلد دوم کتاب وسائل قرار دارد داراي 5 حديث مي باشد که مضامين نزديکي دارند. 🗞 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
مهدویت و دعای ندبه جلسه ۳۳.m4a
8.74M
عنوان: جلسه 33 تفسیر دعای ندبه- موضوع این هفته: موعود حی. دسته : سخنران: دکتر غلامرضا گودرزی (استاد تمام دانشگاه امام صادق علیه السلام) زمان: جمعه 18 بهمن 1399 مدت زمان: 9 دقیقه حجم: 8 مگابایت ----- کانال مدیریت اسلامی و جهادی @islamicMGT
shahidpirooz-.pdf
6.41M
دانلود ویژه‌نامه نشریه مسیر با موضوع شهید پیروز (حاج قاسم سلیمانی) دسته: منبع: موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی، 20 بهمن 1399 ----- کانال مدیریت اسلامی و جهادی @islamicMGT http://mgt.ihu.ac.ir
IM_Volume 28_Issue 4_Pages 9-32.pdf
1.21M
دانلود متن کامل مقاله: روش موردکاوی به‌مثابه الگوی آموزش دلالت‌هایی برای تبیین مکتب شهید سلیمانی دسته : نویسنده: دکتر میثم لطیفی، دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام منبع: نشریه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، دوره 28، شماره 4، زمستان 1399، صفحه 9-32 ----- کانال مدیریت اسلامی و جهادی @islamicMGT http://mgt.ihu.ac.ir
مهدویت و دعای ندبه جلسه ۳۴.m4a
10.18M
عنوان: جلسه 34 تفسیر دعای ندبه- موضوع این هفته: انتظار و خدمت به مردم دسته : سخنران: دکتر غلامرضا گودرزی (استاد تمام دانشگاه امام صادق علیه السلام) زمان: جمعه 25 بهمن 1399 مدت زمان: 10 دقیقه حجم: 10 مگابایت ----- کانال مدیریت اسلامی و جهادی @islamicMGT
IM_Volume 28_Issue 4_Pages 33-92.pdf
2M
دانلود متن کامل مقاله: رهبری اخلاص مدار؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی دسته : نویسنده: دکتر سید محمد مقیمی؛ استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران. منبع: نشریه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، دوره 28، شماره 4، زمستان 1399، صفحه 33-92 ----- کانال مدیریت اسلامی و جهادی @islamicMGT http://mgt.ihu.ac.ir
IM_Volume 28_Issue 4_Pages 93-111.pdf
878.6K
دانلود متن کامل مقاله: الگوی تفکر راهبردی مدیران جهادی بر اساس وصیت نامۀ الهی سیاسی شهید قاسم سلیمانی دسته : نویسنده: دکتر حسین جلیلیان، استادیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی منبع: نشریه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، دوره 28، شماره 4، زمستان 1399، صفحه 93-111 ----- کانال مدیریت اسلامی و جهادی @islamicMGT http://mgt.ihu.ac.ir
IM_Volume 28_Issue 4_Pages 113-139.pdf
1.07M
دانلود متن کامل مقاله: واکاوی سبک رهبری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی متعالی رهبری خدمتگزار دسته : نویسندگان: دکتر میثم قراباغی و دکتر محمد ازگلی منبع: نشریه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، دوره 28، شماره 4، زمستان 1399، صفحه 13-139 ----- کانال مدیریت اسلامی و جهادی @islamicMGT http://mgt.ihu.ac.ir