eitaa logo
کشکول معارف
100 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.6هزار ویدیو
1.4هزار فایل
کانال کشکول معارف ارتباط بامدیرنظرات https://eitaa.com/alihatamzadeh ✅#مقاله#کتاب#رسانه#احکام#مدیریت#راهبردی#فرهنگی#قرآن#آموزش#زن#خانواده#خوبیها# @Kashkul_Maaref 🆔https://eitaa.com/joinchat/2671771695Ce070e7b3d2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
✍️امام صادق عليه السلام: 🍃 اگر به كسى خوبى كردى، آن را با منّت گذاشتن زياد و به رُخ كشيدن تباه مساز، بلكه با خوبىِ بهترى ادامه اش بده؛ زيرا اين كار براى اخلاق تو زيبنده تر است و پاداش آخرتت را واجبتر مى گرداند 📚 بحارالأنوار، جلد78، صفحه 283 🗞 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
مداحی آنلاین - حقیقت عبودیت - استاد رفیعی.mp3
6.7M
♨️حقیقت عبودیت 👌 بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
💠بایسته‌های اخلاقی فضای مجازی ✍️امروزه که فنّاوری اطلاعات و ارتباطات جایگاه منحصر به فردی در زندگی بشر پیدا کرده، نقش شبکه‌ اینترنت و فضای مجازی، در جابه‌جایی حجم زیادی از اطلاعات به‌خوبی آشکار شده است. فضای مجازی، نسل جدیدی از روابط اجتماعی است که به‌رغم عمر کوتاهش، به‌خوبی در زندگی مردم جا باز کرده است. 👈فضای مجازی افراد بسیاری را با وجود اختلاف سنی و فاصله مکانی، گرد هم جمع کرده و زمینه ارتباط آن‌ها را فراهم آورده است. پست الکترونیک، پیام‌های کوتاه، چت‌روم‌ها، پایگاه‌های اینترنتی و بازی‌های آنلاین، روش‌های گسترش و حفظ روابط اجتماعی هستند. با توجه به استقبال وسیع افراد جامعه ـ به‌ویژه قشر جوان ـ از اینترنت و ارتباطات شبکه‌ای و همچنین تأثیرات عمیق و گستردۀ فضای سایبر[۱] بر جنبه‌های گوناگون فردی و اجتماعی، کنکاش از مسائل اخلاقی مرتبط با آن بایسته است. رشد روزافزون حضور افراد در فضای مجازی و اختصاص بخش قابل‌توجهی از وقت آن‌ها به تکاپوی در شبکه‌های اجتماعی و نیز کمرنگ‌تر شدن مباحث اخلاقی، تدوین اصول و چارچوب‌های ویژه را برای در امان ماندن از بی‌اخلاقی‌های رسانه‌ای، اجتناب‌ناپذیر کرده است. 💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/14870 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: 🔰تقدير و سرنوشت و قضاو قدر و شانس چيست و‌ چه تفاوت هايي دارند ؟ايا اصلا وجود دارند اونها يا نه ؟ ✍️پاسخ: 💠تقدير وسر نوشت وجود دارد ولي شانس وجود ندارد بدين بيان که : 🗞شانس همان بخت و اقبال خوانده مي شود كه در ميان عرف مردم بسيار رواج دارد و نوعي فرصت بهره مندي بيشتر از موفقيت ها محسوب مي گردد ؛ اما شانس ‌و تعابيري مانند آن مثل بخت ‌و طالع‌، واقعيت ندارد. اين امور ريشه‌در نا آگاهي ‌از علت‌ حوادث ‌و رويدادهاي‌ طبيعي‌، اجتماعي ‌و رواني‌دارد. هر کجا انسان‌ هاي ‌سطحي‌ نگر، نتوانستند علت‌ بروز رويدادهاي ‌تلخ‌ يا شيرين‌ را تحليل‌کنند، آن‌ را به ‌شانس ‌و بخت‌ حواله ‌مي‌کنند. 🔸عموميت‌ قانون‌ عليت‌، به ‌اين‌ که‌ هر حادثه‌اي‌ علتي ‌دارد و هر موقعيتي ‌براي‌ انسان ‌(فرد يا جامعه‌) و غير انسان‌ پيش‌آيد، معلول ‌علتي‌است ‌و تقدير و اندازه‌گيري ‌هر پديده‌اي ‌نيز متناسب ‌با وضع ‌علت ‌آن ‌مي‌باشد، امري‌قطعي‌است‌، چون ‌آيات ‌قرآن‌نظير " قد جعل‌اللّه‌لکلِّ شي‌ءٍ قدراً " (1) آن ‌را بيان‌ کرده ‌و علماي ‌اسلامي ‌از آن‌ تحت‌ عنوان ‌قضا و قدر تکويني‌ و تشريعي ‌و ساير انديشمندان ‌جهان ‌به‌ عنوان‌ "قانون ‌علت‌ و معلول‌ يا اسباب‌ و مسبّبات‌" بحث ‌کرده‌اند. ☘️در نتيجه اگر منظور از شانس اتفاقات خارج از چارچوب عليت باشد يقينا نادرست خواهدبود . به طور كلي سرنوشت‌انسان‌ها و عزت‌و ذلت‌آنان‌مرهون‌کارکردهاي‌آنان‌و امور واقعي است نه امور خيالي و توهمي مانند شانس ؛ ‌قرآن به صراحت ‌مي‌فرمايد: " کلُّ نفس‌بما کسبت‌رهينة‌؛(2) هر کس‌در گرو اعمال‌خويش‌است‌". 📚پي‌نوشت‌ها: 1. طلاق‌(65) آيه 3. 2. مدثر (74) آيه 38. 🗞 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
✍️امام صادق عليه السلام: 🔹المَنُّ يَهدِمُ الصَّنيعَةَ 🔹منّت نهادن، خوبى را از بين مى برد 📚ميزان الحكمه جلد6 صفحه241 🗞 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
پایگاه_اطلاع_رسانی_بلاغ_تربیت_خدا.mp3
5.09M
♨️تربیت خدا 👌 بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🗞🔹🔹🗞 💢پرسش: 🔰آیا می‌توان قبل از مرگ، تصویری از دنیای بعد از آن داشت؟ ✍️پاسخ: ✅ اگر مقصود از داشتن تصویری از حوادث بعد مرگ، علم و آگاهی به آن است با مطالعه‌ی کتاب‌هایی که در مورد معاد و قیامت نوشته شده است می‌توان به بخشی از آنچه بعد مرگ رخ می‌دهد آگاهی یافت.[1] 👈در همین راستا، ‌اصل وجود جهانی دیگر، در آیات و روایات فراوانی مورد تأکید قرار گرفته است: 🗞قرآن کریم می‌فرماید: شما عالم نخستین را دانستید چگونه متذکّر نمی‌شوید(که جهانى بعد از آن است)؟[2] ✍️امام سجاد می‌فرماید: تعجب می‌کنم از کسی که قیامت را انکار می‌کند، در حالی‌که این دنیا را مشاهده کرده است‏.[3] 🗞مفسران این آیه را با بیانات مختلف توضیح دادند: 🔗1. اگر از بیابانى بگذریم و در آن قصر بسیار مجلل و باشکوهى با محکم‌ترین و عالی‌ترین مصالح، و تشکیلات وسیع و گسترده ببینیم، و بعد به ما بگویند این‌همه تشکیلات و ساختمان عظیم براى این است که فقط قافله کوچکى چند دقیقه‌ای در آن بیاساید و برود، پیش خود می‌گوییم این کار حکیمانه نیست؛ 👈زیرا براى چنین هدفى مناسب این بود چند خیمه کوچک برپا شود. دنیاى با این عظمت و این‌همه کرات و خورشید و ماه و انواع موجودات زمینى نمی‌تواند براى هدف کوچکى مثل زندگى چند روزه بشر در دنیا آفریده شده باشد، و گرنه آفرینش جهان پوچ و بی‌حاصل است، این تشکیلات عظیم براى موجود شریفى مثل انسان آفریده شده تا خداى بزرگ را از آن بشناسد معرفتى که در زندگى دیگر سرمایه بزرگ او است. 🔗2. دیگر این‌که صحنه‌‏هاى معاد را در این جهان در هر گوشه و کنار با چشم خود می‌بینید، همه سال در عالم گیاهان صحنه رستاخیز تکرار می‌شود، زمین‌هاى مرده را با نزول قطرات حیاتبخش باران زنده می‌کند، چنان‌که در آیه 39 سوره فصلت می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِی أَحْیاها لَمُحْیِ الْمَوْتى‏» کسى که این زمین‌هاى مرده را زنده می‌کند هم او است که مردگان را زنده می‌کند! 🗞در آیه 6 سوره حج نیز به همین معنا اشاره شده است.[4] 🔗3. حوادث آخرت، در همین دنیا مشاهده می‌شود؛ مثلاً انسان از مرحله‌ی نطفه به علقه، از علقه به مضغه و از مضغه به صورت گوشت و استخوان تبدیل می‌شود و یا این‌که خاک تبدیل به گیاه و گیاه تبدیل به گوشت، پوست، خون، استخوان و دیگر اجزای انسان یا حیوان می‌شود.[5] 💢اما اگر مقصود دیدن با چشم ظاهری است، نباید از این چشم که در دنیای مادی وسیله‌ای برای یکی از حواس ‌پنج‌گانه انسان بوده و حتی توانایی دیدن برخی نورهای مادون قرمز و ماورای بنفش را ندارد، انتظار داشت که تصویری از قیامت را دریافت کند، ولی اگر منظور از دیدن، علم حضوری و کشف و شهود است، از راه تقوا و ریاضت نفس می‌توان به آن دست یافت. امام علی(ع) در اوصاف متقین می‌فرماید: «بهشت براى آنان چنان است که گویى آن‌را می‌بینند و در نعمت آن غوطه‌‏ورند و با دوزخ چنانند که گویى آن‌را مشاهده می‌کنند و در عذاب آن گرفتارند».[6] 📚پی نوشت: [1]. در این سایت نیز مطالب متنوع در مورد معاد وجود دارد که با جست‌وجو می‌توانید بیابید: ر. ک: 125؛ 3891؛ 4905؛ 170 و 2609. [2]. واقعه، 62. [3]. «عَنْ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع یَقُولُ‏ عَجَبٌ کُلُّ الْعَجَبِ لِمَنْ أَنْکَرَ الْمَوْتَ وَ هُوَ یَرَى مَنْ یَمُوتُ کُلَّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ وَ الْعَجَبُ‏ کُلُ‏ الْعَجَبِ‏ لِمَنْ‏ أَنْکَرَ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى‏ وَ هُوَ یَرَى‏ النَّشْأَةَ الْأُولَى». کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 3، ص 258، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 23، ص 245 و 246، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. [5]. ر. ک: کاشانى، ملا فتح الله، تفسیر منهج الصادقین فى الزام المخالفین، ج 9، ص 154، تهران، کتابفروشى محمد حسن علمى، 1336ش؛ طیب سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج 12، ص 403، تهران، اسلام، چاپ دوم، 1378ش. [6]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، خ 193، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. 📎 🌐منبع:سایت اسلام کوئست 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
✍️امیرالمؤمنین علیه السلام: 💠ـ في صِفَةِ المُتَّقِينَ ـ :أمّا اللَّيلَ فَصافُّونَ أقدامَهُم ، تالِينَ لأجزاءِ القرآنِ يُرَتِّلُونَها تَرتيلاً ... وَيَستَثِيرونَ بِهِ دَواءَ دائهِم . 🔹ـ در توصيف پرهيزگاران ـ : شب هنگام به پا مى خيزند و آيات قرآن را با تأمّل و شمرده مى خوانند... و داروى درد خود را در آن مى جويند 📚نهج البلاغه، از خطبه 193 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔰چرا با وجود دوازده امام، ما را شیعه جعفری می‌نامند؟ ✍️پاسخ: ✅بی‌گمان تشیع همان حقیقت راستین اسلام ناب محمدی است که پیامبرش امت خود را به پیروی از علی(ع) و اهل‌بیت(ع) راهنمایی کرده تا آنان بتوانند از این در به شهر علم محمدی راه یابند. 🔹در زمان امام صادق(ع) شرایط بهتری برای ترویج علوم و معارف دینی فراهم شد و از این رو می‌بینیم که هفتاد در صد از روایات فقهی شیعه به نقل از آن‌حضرت بوده، همان‌گونه که مذاهب فقهی اهل سنت نیز در همین دوره پایه‌گذاری شده است. پس این دوره، دوره شکل‌گیری مذاهب فقهی اسلام نیز بوده است. اصطلاح رئیس مذهب شیعه که بیشتر به امام صادق(ع) گفته می‌شود بیشتر ناظر به فقه شیعی در برابر مذاهب اهل سنت است، و گرنه اساس تشیع و مکتب امامت از لحاظ معارف بنیادی، در عرض مذاهب فقهی نبوده و معارف اصلی اسلامی را شامل می‌شود که جز در مکتب اهل‌بیت(ع) قابل وصول نیست. 🔸بنابراین، این‌گونه اصطلاحات، ناظر به شرایط تاریخی بوده و صرفاً جنبه توصیفی دارد، و تشیع به عنوان مکتب اهل‌بیت(ع) حقیقت راستین اسلام است و صرفاً مذهبی فقهی در عرض سایر مذاهب نیست. با این‌حال؛ فقه متعالی شیعه به عنوان یکی از افتخارات تشیع در زمان امامت امام صادق‌(ع) در برابر سایر مذاهب فقهی اظهار شد، و از این‌روی تبیین علم شریعت نیز بیشتر به آن‌حضرت اختصاص داشته است. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
✍️امیرالمؤمنین عليه السلام: 💢أيُّهَا النّاسُ ! اِعلَموا أنَّهُ لَيسَ بِعاقِلٍ مَنِ انزَعَجَ مِن قَولِ الزّورِ فيهِ ، ولا بِحَكيمٍ مَن رَضِيَ بِثَناءِ الجاهِلِ عَلَيهِ ، النّاسُ أبناءُ ما يُحسِنونَ ، وقَدرُ كُلِّ امرِىًءما يُحسِنُ ، فَتَكَلَّموا فِي العِلمِ تَبَيَّن أقدارُكُم 💠اى مردم! بدانيد كه آن كه از سخنى ناروا درباره خويش ناراحت گردد، خردمند نيست و آن كه از ستايش نادان، خشنود گردد، حكيم نيست. مردم، فرزند چيزى هستند كه به نيكى از عهده انجام دادن آن بر مى آيند و منزلت هر شخص، به اندازه كارى است كه به نيكى از عهده آن بر مى آيد. پس در حوزه دانش، سخن بگوييد تا منزلَتتان آشكار گردد 📚الكافی جلد1 صفحه50 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
ارزان می خرد.mp3
2.46M
♨️ارزان می خرد 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🗞🔹🔹🗞 💢پرسش: 🔰آیا پیامبران(ع) هم در اعتقادات خود دچار شک و تردید می‌شدند؟ ✍️پاسخ: ✅یکی از شرایط رسیدن به مقام نبوت و رسالت از جانب خداوند، برخورداری از روح قوی، مستحکم و ثابت است. در حقیقت، نبوت ارتقای وجودی و روحی انسان است؛ زیرا نبوت در واقع اتصال یا اتحاد با عوالم ملکوت، جبروت و لاهوت است.[1] 🗞قرآن کریم در مورد شرایط انتخاب برای پیشواى دین می‌فرماید: «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ»؛[2] و از آنان امامان (و پیشوایانى) قرار دادیم که به فرمان ما (مردم را) هدایت می‌کردند؛ چون شکیبایى نمودند، و به آیات ما یقین داشتند. 👈از این آیه‌ی شریفه چنین استنباط می‌شود که برای رسیدن به مقام پیشوایی دینی(نبوت و امامت) دو شرط اساسی لازم است: یکی صبر و استقامت؛ دیگری برخورداری از یقین و بالاترین درجه‌ی علم. 🔹گفتنی است که یقین سه مرتبه دارد که به ترتیب عبارت‌اند از: «علم الیقین»، «عین الیقین» و «حق الیقین»؛ بالاترین مرتبه‌ی یقین، حق الیقین است. 👈در این راستا باید گفت؛ گاهى انسان آثار و علائم چیزى را مشاهده می‌کند و یا با کمک استدلال، حقیقت ثابتی را می‌یابد. گاهی هم علاوه بر استدلال عقلی، با روح و جان نیز آن‌را درک می‌کند، و گاهی نه تنها با چشم دل آن‌را می‌بیند، بلکه در حقیقتِ آن فانی و غرق می‌شود؛ مثلاً در مورد وجود آتش، اگر از راه مشاهده‌ی وجود دود، به آتش پی برد، آن‌را «علم الیقین»؛ و اگر از راه مشاهده‌ی خود آتش پی برد «عین الیقین»؛ و اگر با افتادن در آتش و لمس گرمای آن پی برد«حق الیقین» می‌گویند. 🔷در مورد وجود باری تعالی نیز، انسان در ابتدا به وسیله‌ی دلیل و برهان و از آثار و نشانه‌‌ها، وجود حضرتش را اثبات می‌کند که از آن به «علم الیقین» تعبیر می‌شود. 👈در مرحله‌ی بعد، با تزکیه و تهذیب دل و با صفا و طهارت باطن، با عالم نور ارتباط پیدا کرده، و با چشم دل این حقیقت را می‌بیند و درک می‌کند. به این مرتبه از یقین، «عین الیقین» گفته می‌شود. در مرتبه‌ی بالاتر، انسان چنان فانى در عظمت حق تعالى می‌شود که غیر او را در آن مرتبه نمی‌بیند. از این مرتبه به «حقّ الیقین» تعبیر می‌شود.[3] 💠بنابراین، پیامبران(ع) دچار تزلزل‌های روحی و شک و تردید نمی‌شدند و در اعتقادات ثابت و استوار بودند. 📚پی نوشت: [1]. ر. ک: «وحی از نگاه دانشمندان غرب»، 37628؛ «پیامبران و انواع وحی»، 4979؛ «پیامبران(ع) و علم غیب»، 104673؛ «دلیل علم غیب داشتن ائمه اطهار(ع)»، 61459؛ «ویژگی علم انبیاء»، 2544؛ «سهو النبی و دیدگاه متکلمان»، 38042. [2]. سجده، 24. [3]. ر. ک: «مراتب و مراحل یقین»، 32270. 📎 🌐منبع:سایت اسلام کوئست 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
_چگونه_امام_زمان_عج.mp3
1.7M
♨️چگونه (عج) از احوال ما خبردار هستند 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
مداحی آنلاین - مقام شفاعت حضرت معصومه - استاد رفیعی.mp3
3.02M
♨️مقام شفاعت حضرت معصومه(س) 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔹 💠برکات ورود حضرت معصومه علیها السلام به شهر قم ✍️قم قبل از اسلام به صورت چند قلعه بوده که عده ای زرتشتی و یهودی در آن زندگی می کردند. بعد از اسلام با آمدن اشعری ها (که اصالتا شیعه و یمنی تبار بوده اند)، کم کم این سرزمین توسعه یافت. در اوائل قرن اول و در سال ۲۳ هجری شهر قم توسط لشکر اسلام فتح گردید 🔹شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه علیها السلام از آبادانی ظاهری بی بهره بود و اهالی شیعی مذهب آن در اثر بی توجهی حاکمان مورد آزار و اذیت بودند، اما از لحاظ ایمان و اعتقاد مذهبی، این شهر بهترین فضای معنوی را داشته و زمینه پذیرش اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و یاران با وفای آنان در این منطقه کاملا فراهم بود. (۴) 💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/10259 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔆امروز: شمسی: یکشنبه - 08 آبان 1400 میلادی: Sunday - 31 October 2021 قمری: الأحد، 24ربيع أول 1443 🌺امروز متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها) ❇️ وقایع مهم شیعه: بدون مناسبت 📡پایگاه اطلاع رسانی بلاغ: 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
❇️امور خوشایند و امور ناخوشایند در دنیا امام‌صادق علیه السلام : ✍چیزی چون بر امور خوشایند نیفزاید و چیزی چون ، از امور ناخوشایند نکاهد. ⚜تحف العقول :ص۳۶۳ 📡پایگاه اطلاع رسانی بلاغ: 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔔بهترین ویژگی برای زن پرسش: آیا پیامبر(ص) ارتباط نداشتن با نامحرم را بهترین ویژگی مثبت زن می‌داند؟ از نظر پیامبر بهترین چیز برای چه می‌باشد؟ ✍در منابع حدیثی، روایتی از رسول خدا(ص) نقل شده است که متن آن چنین است: «قالَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَیُّ شَیْ‏ءٍ خَیْرٌ لِلْمَرْأَةِ فَلَمْ یُجِبْهُ أَحَدٌ مِنَّا فَذَکَرْتُ ذَلِکَ لِفَاطِمَةَ (ع) فَقَالَتْ مَا مِنْ شَیْ‏ءٍ خَیْرٌ لِلْمَرْأَةِ مِنْ أَنْ لَا تَرَى رَجُلًا وَ لَا یَرَاهَا فَذَکَرْتُ ذَلِکَ لِرَسُولِ اللَّهِ (ص) فَقَالَ صَدَقَتْ إِنَّهَا بَضْعَةٌ مِنِّی‏»؛[1] امام علی(ع) می‌فرماید: رسول خدا(ص) از ما پرسید بهترین چیز برای یک زن چیست؟ هیچ‌یک از حاضران نتوانست جواب سؤال آن‌حضرت را بدهد. امام(ع) می‌فرماید این موضوع را برای حضرت زهرا(س) بیان کردم، ایشان فرمود چیزی برای زن بهتر  از آن نیست که نه مرد نامحرمی او را ببیند و نه او مردی را ببیند. علی(ع) می‌فرماید این موضوع را به اطلاع پیامبر رساندم، پیامبر(ص) فرمود درست گفت زهرا(س)؛ چرا که او پاره تن من است. 🔸روشن است که این روایت ناظر به جنبه عفاف بانوان است. به بیان دیگر، این‌که حضرت فرمود بهترین چیز برای یک زن آن است که زندگی خود را به گونه‌ای تنظیم کند که حتی الامکان نه او مرد نامحرمی را ببیند و نه مرد نامحرمی او را ببیند. این می‌تواند یک امتیاز و یکی از برجستگی‌های زن مؤمن باشد، که در کنار خوبی‌‌ها و محسّنات دیگر که در تعالیم دینی، زنان به رعایت آنها توصیه شده‌اند؛ نظیر انجام تکالیف دینی و اجتماعی، اطاعت از شوهر و... می‌تواند از او یک بانوی نمونه بسازد و گرنه این ویژگی به تنهایی و بدون درنظر داشتن دیگر وظایف، هیچ امتیازی را برای زنان اثبات نمی‌کند؛ چرا که گاهی شرایط و موقعیت اقتضا می‌کند که زن در دفاع از ارزش‌ها در اجتماع و در برابر مردان حضور پیدا کند؛ آن‌گونه که خود حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) نیز در برابر دشمن به ایراد سخن می‌پرداختند. 🔸اگر ندیدن نامحرم را به صورت مطلق، بهترین چیز برای زنان بپنداریم، نتیجه آن می‌شود که زنان کافری که نه مردی را ببینند و نه مردی آنها را ببیند، بهتر از زنان با ایمانی باشند که در جامعه حضور داشته و احیاناً چشمشان به مردی افتاده باشد، در حالی‌که یقیناً این‌گونه نیست 📚پی نوشت: [1]. ابن حیون، نعمان بن محمد مغربى،‏ دعائم الإسلام، ج ‏2، ص 215، قم، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، چاپ دوم، 1385 ق.‏//آیات مرتبط سوره النور (31) 🌐منبع: سایت اسلام کوئست 📡پایگاه اطلاع رسانی بلاغ: 🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست: روایتی از کتاب حوض خون رهبرانقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران برگزاری کنگره شهدای استان زنجان با اشاره به کتاب ، نوشته‌ی سرکارخانم فاطمه‌سادات‌ میرعالی، بیان کردند: «من اخیراً یک کتابی خواندم به نام حوض خون ــ البتّه من در اهواز دیده بودم، خودم مشاهده کردم آنجایی را که لباسهای خونی رزمندگان را و ملحفه‌های خونی بیمارستان‌ها و رزمندگان را می‌شستند؛ [اینها را] دیدم ــ که این کتاب تفصیل این چیزها را نوشته؛ انسان واقعاً حیرت میکند؛ انسان شرمنده می‌شود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمّل شدند؛ این‌ها چیزهایی است که قابل ذکر کردن است.» آن چه می‌شنوید، یکی از روایت‌های کتاب حوض خون، با صدای نویسنده این اثر است. ➡️ ۱۴۰۰/۰۷/۲۴ https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73 @women92
هدایت شده از نگاه نو فکر نو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پنجمین پادکست تخصصی در کافه رسانه☕️ ✔به مناسبت هفته جهانی سواد‌ رسانه‌ای📲 ✍با عنوان: انواع مخاطب و وظیفه رسانه‌ها 👤استاد: دکتر محمدحسین شاه‌آبادی مسئول اندیشکده تعلیم و تربیت مرکز مطالعات راهبردی ژرفا 4⃣قسمت چهارم و پایانی 🎬کاری از: 💢کانون فرهنگی رسانه‌ای پادا 💢سازمان فضای مجازی سراج مرکز قم 💢اندیشکده تعلیم و تربیت مرکز مطالعات راهبردی ژرفا 👥با ما در کافه رسانه همراه باشید📲 🌐 www.cafe-pada.ir ☕️ https://instagram.com/cafe_pada?utm_medium=copy_link 🌱 🌱 🆔 @fajazi_nf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بهانه روز جهانی زنان خانه‌دار چرا مردم به زنِ خانه‌دار به چشم زن بیکار نگاه می‌کنند! 🔸بیشتر از ۶۰ درصد زنان کشور خانه‌دارن.با این وجود، رسانه‌های کشور معمولا برای معرفی زنان موفق،زنی رو مثال می‌زنن که هم‌زمان مادر چند فرزند باشه، تحصیلات عالیه داشته و علاوه بر فعالیت‌های اجتماعی، دارای شغل و درآمد هم باشه. 🔸اشکال این نگاه علاوه‌بر تحقیر خانه‌داری، معرفی الگویی غیرقابل‌اجرا برای زنانه. چراکه وظایف همسری و مادری، کاری تمام‌وقته و معمولا زنانی می‌تونن هم‌زمان به امور اجتماعی و کارهای منزل برسن که از تمکن مالی و در اختیار گرفتن پرستار بچه یا چیزهایی شبیه این بی‌بهره نباشن. 🌺 رهبرانقلاب فرمودند«حتماً بایستی بر روی کار زن‌های خانه‌دار ارزش‌گذاری ویژه بشود. بعضی می‌توانستند بروند کار بگیرند،بعضی می‌توانستند تحصیلات عالیه بکنند،بعضی تحصیلات عالیه هم داشتند.من دیدم زنانی را از این قبیل را که گفتند ما می‌خواهیم این بچه را بزرگ کنیم،خوب تربیت کنیم،نرفتیم کار بگیریم» ✍🏼محمدحسین عظیمی @TebyanOnline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙ششمین پادکست تخصصی در کافه رسانه☕️ ✍با عنوان: مقدمه‌ای بر فلسفه اخلاق رسانه 👤استاد: عبدالمجید تناور کارشناس رسانه و ارتباطات مسئول سابق فضای مجازی بسیج استان قم 1⃣قسمت اول 💭ادامه دارد... 🎬کاری از: 💢کانون فرهنگی رسانه‌ای پادا 💢سازمان فضای مجازی بسیج استان قم 💢سازمان بسیج مهندسین استان قم 💢سازمان فضای مجازی سراج مرکز قم 👥با ما در کافه رسانه همراه باشید📲 🌐 www.cafe-pada.ir ☕️ https://instagram.com/cafe_pada?utm_medium=copy_link 🆔 @nasra_qom 🆔 @serajqom 🌐 @eima_ir
هدایت شده از رهنامه پژوهش
👇شبکه اجتماعی ORCID در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۲، سازمان ارکید سرویسی را که به صورت رایگان قابل دسترس است ارائه نمود. هدف از ارایه این سرویس فراهم کردن شناسه مشخص برای هر نویسنده است. ⬇️در واقع در این سرویس نویسندگان می توانند رزومه علمی خود را به ثبت برسانند و به جای ارسال رزومه به جاهای مختلف کافی است کد ORCID خود را ارسال کنند. ⬇️ ارکید یک کد شامل حروف و اعداد (۱۶کارکتر) می باشد که به یک نویسنده به صورت انحصاری تعلق می گیرد. ⬇️افراد مختلف، داوران و ژورنال های مختلف با این کد می توانند وارد صفحه نویسنده شده و رزومه، تجارب و توانمندی های او را مشاهده نمایند. ⬇️بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران در دنیای مجازی با این چالش مواجه هستند که فعالیتهای پژوهشی آنها و افراد هم نام (similar name) قابل تمایز باشد. نیاز به داشتن شناسه ای منحصر به فرد که بتوانند آن را در کلیه مقالات، پروانه های ثبت اختراع، شبکه های اجتماعی علمی و.... که در سیستمهای مختلف ذخیره می شوند، مورد استفاده قرار دهند، مورد توجه این سایت قرار گرفت. ⬇️ارکید یک مؤسسه غیر انتفاعی است که به همین منظور و جهت تخصیص کد شناسایی منحصر به فرد به هر نویسنده ایجاد شده است. ⬇️ارکید امکان انتقال داده های ذخیره شده را به سیستمهای مختلف فراهم می کند و امکان انتقال از پایگاههای اطلاعاتی دیگر نظیر آی اس آی و اسکوپوس و... به آن نیز فراهم است @rahnameh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙ششمین پادکست تخصصی در کافه رسانه☕️ ✍با عنوان: مقدمه‌ای بر فلسفه اخلاق رسانه 👤استاد: عبدالمجید تناور کارشناس رسانه و ارتباطات مسئول سابق فضای مجازی بسیج استان قم 1⃣قسمت اول 💭ادامه دارد... 🎬کاری از: 💢کانون فرهنگی رسانه‌ای پادا 💢سازمان فضای مجازی بسیج استان قم 💢سازمان بسیج مهندسین استان قم 💢سازمان فضای مجازی سراج مرکز قم 👥با ما در کافه رسانه همراه باشید📲 🌐 www.cafe-pada.ir ☕️ https://instagram.com/cafe_pada?utm_medium=copy_link 🆔 @nasra_qom 🆔 @serajqom 🌐 @eima_ir
✅دهمین همایش ملی حدیث پژوهش 🔴برگزار کننده: دانشگاه قرآن و حدیث 📅 مهلت ارسال مقالات: ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۰ 📆زمان‌برگزاری: ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ 👈سامانه همایش: 🌐www.hadithvaandisheh.ir