📚مردی كه باغهای بهشت را به دنيا فروخت
مرد مسلماني بود كه شاخه يكي از درختان خرماي او به حياط خانه مرد فقير و عيال مندي رفته بود، صاحب درخت گاهي بدون اجازه وارد حياط خانه مي شد و براي چيدن خرماها بالاي درخت مي رفت، گاهي تعدادي خرما به حياط مرد فقير مي افتاد و كودكانش خرماها را بر مي داشتند، مرد از درخت پايين مي آمد و خرماها را از دست آنها مي گرفت و اگر خرما را در دهان يكي از بچه ها مي ديد انگشتش را در داخل دهان مي كرد و خرما را بيرون مي آورد. مرد فقير خدمت پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) رسيد و از صاحب درخت شكايت كرد. پيامبر(ص) فرمود: برو تا به شكايتت رسيدگي كنم.
سپس پيامبر صاحب درخت را ديد و به او فرمود: اين درختي كه شاخه هايش به خانه فلان كس آمده است به من مي دهي تا در مقابل آن، درخت خرمايي در بهشت از آن تو باشد؟ مرد گفت: نمي دهم! من خيلي درختان خرما دارم و خرماي هيچ كدام به خوبي اين درخت نيست. حضرت فرمود: اگر بدهي من در مقابلش باغي در بهشت به تو می دهم. مرد گفت: نمی دهم! ابو دحداح يكي از صحابه پيامبر بود، سخن رسول خدا را شنيد. و عرض كرد: يا رسول الله اگر من اين درخت را از او بخرم و به شما واگذار كنم آيا شما آنچه را كه به آن مرد می دادي، به من مرحمت مي كني؟ فرمود: آري.
ابو دحداح رفت با صاحب درخت صحبت كرد. مرد گفت: محمد(صلي الله عليه و آله) مي خواست مقابل اين درخت درختهايی در بهشت به من بدهد من نپذيرفتم چون خرماي اين درخت بسيار لذيذ است. ابو دحداح گفت: آيا حاضري بفروشي يا نه؟ گفت نه، مگر اينكه چهل درخت به من بدهي. ابو دحداح گفت: چه بهاي سنگيني برای درخت كج شده مطالبه مي كنی. ابو دحداح پس از سكوت كوتاه گفت خيلی خوب چهل درخت به تو مي دهم.
مرد طمع كار گفت: اگر راست مي گويي، چند نفر بعنوان شاهد بياور! ابو دحداح عده اي را براي انجام معامله شاهد گرفت آنگاه به محضر پيامبر آمد و عرض كرد: يا رسول الله درخت خرما را خريدم ملك من شده است، تقديم خدمت مباركتان مي كنم، تقاضا دارم آن را از من بپذير و باغ بهشتي كه به آن مرد مي دادي قبول نكرد اينك به من عنايت فرما. پيامبر فرمود: اي ابو دحداح! نه يك باغ بلكه تعدادي از باغهاي بهشت در اختيار شماست. پيامبر به سراغ مرد فقير رفت و به او گفت اين درخت از آن تو و فرزندان تو است. به اين ترتيب مرد كوتاه نظر براي زندگي چند روزه دنيا باغ بهشتي را از دست داد و ابو دحداح مالك آن باغ و باغهاي ديگر شد.
📚بحارالانوار ج٩۶، ص١١٧ و ج١٠٣، ص١٢٧
*
@KASHKUL_SHARAYEA.mp3
1.18M
🎙استاد#میر_باقری |#آفات_طلبگی
🔸مشغولیت به غیر از ماموریت
🔹تلف کردن وقت
🔸تنظیم اولویت بر اساس دراز مدت
_____________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
• اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ
الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ
صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ
آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ
وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً
وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً
وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ
تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً
وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
اعجاز القرآن 7.mp3
7.23M
🎙#استاد_مصطفی_سلیمانیان |جلسه هفتم
🔹عدم تحریف پذیری قرآن
🔸تقسیم ابوالحسن اشعری نسبت به شیعه، ونظر4شخص دیگر
🔹الازهر مصر
🔸19زیارتنامه!!
🔹5میلیون برگه، دال بر تحریف قرآن از نظر شیعه
🔸 تهمت زدگانِ به شیعه: ابن حزم اندلسی، قاضی عبدالجبار معتزلی.
#اعجاز_القرآن
#قرآن
#تدریس
___________________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
«مباحث مشترك» اصولي، كه هم به كتاب مربوط است و هم به سنت عبارت است از:
الف. مبحث اوامر
ب. مبحث نواهي
ج. مبحث عام و خاص
د. مبحث مفاهيم
و. مبحث مجمل و مبيّن
ز. مبحث ناسخ و منسوخ
#اصول_فقه
#کتاب
#سنت
___________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
منظور از خبر واحد چيست❓
ديدگاه اصوليون در مورد خبر واحد چيست❓
🔰🔰🔰
خبر واحد يعني روايتي كه از پيغمبر يا امام نقل شده ولي راوي يك نفر است و يا چند نفرند ولي به مرحله تواتر نرسيده است، يعني در مرحله اي نيست كه موجب يقين بشود.
اصوليون معتقدند كه اگر راوي يا راويان عادل باشند و لااقل اگر اطميناني به راستگويي آنان باشد ميتوان روايات آنها را مورد استناد قرار داد.
يكي از ادلّه اصوليون بر اين مدعا آيه «نبأ» است كه ميفرمايد: «اِنْ جائَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنوا» حجرات/۶ [اگر فاسقي خبري به شما داد درباره خبر او تحقيق كنيد و تحقيق نكرده به آن ترتيب اثر ندهيد. ]
مفهوم آيه اين است كه اگر فرد عادل و مورد اعتمادي خبري به شما داد ترتيب اثر بدهيد. پس مفهوم اين آيه دليل بر حجيت خبر واحد است.
#اصول_فقه
#خبر_واحد
#آیه_نبأ
________________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
• اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ
الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ
صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ
آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ
وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً
وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً
وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ
تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً
وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
اعجاز القرآن 8.mp3
9.41M
🎙#استاد_مصطفی_سلیمانیان |جلسه هشتم
💠ویژگی های قرآن از نگاه اهل بیت
۱.درون دینی(فرمایش امام حجت معصوم)
۲.برون دینی
•نگاه به فرمایش دانشمندان امین وصالح
•نگاه به فرمایش ایشان از منظر ادعا
🔹ظاهره عمیق وباطنه عمیق
🔸لا تحصی عجائبه و...
🔹فیه تبیان کل شیئ
🔸همه چیز زوج وفرد است
🔹آفرینش زمین از دود
🔸مصداق کثیر❓
🔹پشیمان شدیم از همهٔ آنچه که خواندیم
🔸لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا
🔹کتاب الله عزوجل علی اربعة اشیاء:
علی العبارة والاشارة واللطائف والحقائق، بحارالانوار، ج92ص20
#اعجاز_القرآن
#قرآن
#تدریس
_________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
الأمالی للشیخ الطوسی: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: النَّظَرُ إِلَی وَجْهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عِبَادَهٌ.
رسول خدا صلی الله علیه و آله: نظر کردن به رخسار علی بن ابی طالب علیه السلام عبادت است.
📘 امالی طوسی / 223
📘بحارالانوار / 38 / 194 / 1
#حدیث_خوانی
#بحار_الانوار
#کشکول
_______________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
• اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ
الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ
صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ
آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ
وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً
وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً
وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ
تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً
وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
#داستان_آموزنده
#عبرت_آموز
#کشکول
امام امیرالمؤمنین
💠ابن عباس گفت: در خدمت پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم نشسته بودیم که علی بن ابیطالب علیهالسلام وارد شد و گفت: سلام بر شما یا رسولالله!
🔹پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم فرمود: سلام بر تو ای امیرالمؤمنین و رحمت و برکات خدا بر تو باد!
🔸علی علیهالسلام عرض کرد: یا رسولالله شما زندهاید و ما را بهعنوان امیرالمؤمنین خطاب میفرمایید؟!
🔹فرمود: یا علی دیروز درحالیکه من با جبرئیل مشغول صحبت بودم، از نزدیک من گذشتی و سلام نکردی، جبرئیل گفت: اگر امیرالمؤمنین سلام میکرد، پاسخ او را میدادیم.
🔸علی علیهالسلام گفت: «یا رسولالله من دیدم شما با دحیه کلبی خلوت نموده، سرگرم صحبت هستید، خوش نداشتم رشتهی صحبت شما را با سلام کردن قطع نمایم.» (چون پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم فرموده بود: هرگاه دیدید دحیهی کلبی نزد من است؛ کسی بر من وارد نشود، زیرا جبرئیل بهصورت دحیه ی کلبی که زیبا صورت و هم شیر (برادر رضاعی) پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم بود، بر پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم ظاهر میشد.)
پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم فرمود: او دحیه ی نبود، جبرئیل بود؛ از او پرسیدم چگونه علی علیهالسلام را امیرالمؤمنین نامیدی؟
🔹جبرئیل گفت: «خداوند در جنگ بدر به من وحی فرمود: بر محمّد فرود آی و او را امر کن که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب را دستور دهد درصحنهی جنگ بین دو کوه جولان دهد و کرّ و فرّ نماید؛ چه آنکه ملائکه دوست دارند، او را در حال جولان بین دو صف (مسلمانان و مشرکان) ببینند، پس در آن روز خدای تعالی از عالم امر او را امیرالمؤمنین نامید.»
🔸بنابراین تو یا علی امیر کسانی باشی که در آسمان هستند و امیر کسانی که در زمین هستند و امیر کسانی که درگذشتهاند و آنانی که باقی هستند. پس نه پیش از تو امیری بوده و نه بعد از تو امیری خواهد بود. از این رو جایز نیست کسی که خدای تعالی او را به این نام نامگذاری نکرده (امیرالمؤمنین) خوانده شود.
با مردم اینگونه برخورد کنیم، ص 41 -غایه المرام، ص 18، ح 12
*______________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
کِتَابُ الصِّفِّینِ لِنَصْرِ بْنِ مُزَاحِمٍ: عَنْ عَبْدِ خَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ مَعَ عَلِیٍّ علیه السلام أَسِیرُ فِی أَرْضِ بَابِلَ قَالَ وَ حَضَرَتِ الصَّلَاهُ صَلَاهُ الْعَصْرِ قَالَ فَجَعَلْنَا لَا نَأْتِی مَکَاناً إِلَّا رَأَیْنَاهُ أَقْبَحَ مِنَ الْآخَرِ قَالَ حَتَّی أَتَیْنَا عَلَی مَکَانٍ أَحْسَنَ مَا رَأَیْنَا وَ قَدْ کَادَتِ الشَّمْسُ أَنْ تَغِیبَ فَنَزَلَ عَلِیٌّ علیه السلام وَ نَزَلْتُ مَعَهُ قَالَ فَدَعَا لِلَّهِ فَرَجَعَتِ الشَّمْسُ کَمِقْدَارِهَا مِنْ صَلَاهِ الْعَصْرِ قَالَ فَصَلَّیْنَا الْعَصْرَ ثُمَّ غَابَتِ الشَّمْسُ.
عبد خیر بن یزید: همراه علی علیه السلام در سرزمین بابل حرکت می کردم. وقت نماز عصر فرا رسید. به هر مکانی که می رسیدیم آن را بدتر از قبلی میدیدیم، تا اینکه به مکانی بهتر از آنچه دیده بودیم رسیدیم، و خورشید نزدیک غروب کردن بود. علی علیه السلام از مرکب پیاده شد، و من هم همراه او پیاده شدم. دعا کرد و خورشید به میزان زمان نماز عصر بازگشت. نماز عصر را خواندیم و سپس خورشید غروب کرد.
📘 وقعة صفین / نسخه خطی
📘بحارالانوار / 41 / 184 / 21
#حدیث_خوانی
#بحار_الانوار
#کشکول
___________________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
• اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ
الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ
صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ
آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ
وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً
وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً
وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ
تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً
وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
#باید_خون_گریست
▪️صاحب مناقب به اسناد خویش از سهل بن سعد ساعدی حدیث میکند که گفت: برای حاجتی سفر بیت المقدس کردم و از آنجا به شهر شام درآمدم، ... زنهای مغنيه مشغول به نواختن طبلها و دفها، این منظره مرا به شگفت آورد که این همه خوشحالی برای چیست؟ ... مردی را گفتم: از برای چه؟ گفتند امروز سر حسین بن علی بن أبیطالب را از زمین عراق به درگاه يزيد هدیه میآورند. گفتم: وا عجبا؟ سر حسین را به نزد يزيد هدیه میبرند و مردم شادی میکنند؟ از کدام دروازه داخل مینمایند؟ به دروازه ساعت اشارت کردند.
🚩 در این سخن بودم که پرچمهای فراوان پدیدار شد، و سرهای شهدا را بر سنان نيزهها نصب داده از پی یکدیگر حمل میدادند، و سر حسين عليه السلام را که شبیه ترین خلق با رسول خدا بود، بر فراز رایتی منصوب نموده بودند، و از پشت آن پرچم دختری بیشتر بی وطا (فرش) و محمل سوار بود، من به نزديك او شتافتم و گفتم کیستی؟ گفت: من سكينه دختر حسینم، عرض کردم: من سهل بن سعد از اصحاب جد توام، اگر در خور من خدمتی است، فرمان کن تا فرمان پذیر شوم، فرمود: اگر توانی حامل این سر مبارک را بگوی تا این سر را دورتر از ما حمل دهد، تا مردمان به نظاره آن سر مطهر پردازند و کمتر به حرم رسول خدای نظر اندازند.
● سهل میگوید: حامل آن سر را گفتم: میتوانی برای رفع حاجت من چهل دینار زر سرخ بگیری؟ گفت: حاجت چیست؟ گفتم: این سر مبارك را از پیش روی حرم قدری دور تر حمل کنی، این سخن را از من پذیرفت. زر بگرفت و پیشتر شتافت.
📜 ناسخ، ج۲، ص۱۱۹ ، نفس المهموم، ص۴۳۰ ، رمز المصیبة فی مقتل من قال أنا قتیل العبرة (علامه دهسرخی رضوان الله علیه)، ج۳، ص۲۵۱
_______________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❖ چه کسی شیعه را زنده نگه می دارد؟
عبدالسلام بن صالح هروی از امام رضا علیه السلام نقل میکند، حضرت می فرمودند:
🟩 رحمت خدا بر کسی باد که دین و ولایت ما را زنده میکند. به حضرت گفته شد: چگونه امر شما را احیا و زنده میکند؟ حضرت فرمودند:
✍🏻 علوم ما را یاد گیرد و به مردم بیاموزد؛ زیرا مردم اگر حُسن و حقایق کلام ما را بدانند قطعاً از ما پیروی خواهند کرد.
💠 عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیهماالسلام يَقُولُ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا.
📜 عيون أخبارالرضا عليهالسّلام، ج۱، ص۳۰۷
_______________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
• اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ
الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ
صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ
آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ
وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً
وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً
وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ
تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً
وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
#اخباریگری (1)
#اصول
#کشکول
📍مسلک اخباریگری، به کوشش بی دریغ #ملا_محمّد_امین_استرآبادی (م ۱۰۳۲ ق)، پا گرفت و چنان آوازه و اعتباری یافت که هرگز نتوان ناچیزش شمرد.
📍استرآبادی با نگارش کتاب #الفوائد_المدنیة، نام مسلک اخباری را در علوم اسلامی و تاریخ اجتماعی شیعه، ماندگار ساخت. وی در این کتاب، رهروانِ راه اجتهاد را به چالش کشید، اجتهاد و تقلید را ناروا شمرد، ادّله استنباط را محدود به «کتاب» و «سنّت» دانست و اجماع و عقل را از دایره حجّت، بیرون نهاد.
📍وی معتقد بود که روش علمای پیشین و به ویژه فقهای دوران حضور ائمّه، مراجعه مستقیم به روایات بوده است و نه اجتهاد در ادلّه.
📍از نگاه استرآبادی، تقسیم مردم به مجتهد و مقلّد، صحیح نیست؛ چراکه تقلید از غیر معصوم، جایز نیست و همه مردم باید مقلّد معصومان باشند.
📘 اخباریگری (تاریخ و عقاید) - اشاره - صفحه۲۰
___________________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
🌐https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
• اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ
الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ
صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ
آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ
وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً
وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً
وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ
تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً
وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.