@kashkuljudy
#شب قدر را قدر بدانیم:
💠 #یادداشت #شب_قدر
بسم الله الرحمن الرحیم
✳️✨🌙 شب های قدر را قدر بدانیم
💠 🌙 همه عمر باید خداوند را عبادت کرد اما ماه رمضان ویژگی خاص دارد. و در کل ماه رمضان نیز شبهای قدر خصوصیت بیشتر دارد. البته شب بودن نیز عنایت دارد. توضیح حقیقت شب قدر و رابطه آن با شب و ... جای خود را می طلبد. آنچه مهم است عبادت کردن در این شبها است. احیاء شب قدر به عبادت.
🌙💠 این احیا می تواند به علم و معرفت و مطالعه قرآن یا اعتقادات یا مباحث دینی باشد. و می تواند به اقامه نماز باشد یا به قرائت قرآن کریم و یا به ذکر و وِرد و تسبیح و استغفار باشد و یا به تضرّع و ابتهال و یا به زیارت و توسل و یا به روضه و ذکر فضائل اهل بیت علیهم السلام و یا به مناجات و راز و نیاز به خداوند و یا به همه اینها.
🌙💠 به هرحال آنچه مهم است «سهر» است، گرچه «سَحر» نیز مهم است اما "سهر" مهمتر است و این سهر بیداری است نه بیداری چشمِ سر بلکه بیداری دل از غفلت. و بیداری از ظاهر دنیا و توجه به باطن آن. بر روی سنگ قبری نوشته بود: «دنبال عزتی باشید که از بین نرود، عزتی که ما داشتیم اینگونه به ذلت تبدیل شد که اکنون زیر پای شما هستیم».
🌙💠 ضمنا در اعمال شب های قدر خواندن سوره روم و عنکبوت آمده است. در کتاب "الفیوض الإلهیه بشرح الألفیة الوردیه" صفحه 156 می گوید: هرکس سوره عنکبوت را بخواند در پناه و حفظ الهی خواهد بود. و هرکس سوره روم را بخواند علم و مال او زیاد می شود و خداوند به دست او عده ای را هدایت می کند.
..........................................
🔹ارسال به دوستان فراموش نشود.
🆔 @kashkuljudy
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
@kashkuljudy
⭕️ تنها با قرآن به سرگرفتن مشکلات حل نمیشود/ عمل قرآنی مهم است
استاد قرائتی:
تنها با قرآن به سر گرفتن مشکلات حل نمیشود، بلکه باید به آن عمل کرد، همچون نسخه و دستور پزشک که بدون عمل به آن درمان حاصل نمیشود.
وقتی #قرآنبهسر میگیریم یعنی اینکه اقتصاد، سیاست، موضع گیریها، همسرداری و فرزند داری، تعلیم وتربیت، برخورد با جامعه، طبیعت و با همسایه باید اسلامی و قرآنی باشد؛ متأسفانه امروز این موارد و برخوردهای با یکدیگر اسلامی نیست و ما صرفاً قرآن را به سر میگیریم و کمتر به آن عمل میکنیم.
#توبه مخصوص انسانهای خلافکار است در حالیکه خداوند در قرآن همه مردم را به توبه فرا میخواند، حتی مواردی مانند اذیت شدن دیگران از سیگار کشیدن ما، بوق زدن در کوچهها، ریختن برف پشت بام در کوچه و کوتاهی در ارائه یک سخنرانی خوب توسط سخنران و مهمتر از اسراف در آب و غذا جزو مواردی است که نیاز به توبه دارد.
@kashkuljudy
❤️☝️☝️
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
@kashkuljudy
⛔️ #اوقات_ممنوعهی_نوشیدن_آب ⛔️
✅ در چه مواقعی خوردن آب «مایعات» سبب بیماری سنگ کلیه، فشار خون، درد و زخم معده، ریزش مو و... میشود
🔸⇦با شکم خالی«ناشتا»
🔸⇦بـعد از خـوردن مسهل
🔸⇦بین خواب و بعد از خواب
🔸⇦بعد از فعالیت جسمانی زیاد
🔸⇦همراه غذا و بلافاصله بعد از غـذا
🔸⇦آشامیدن مایعات گرم بعد از غـذای شور
🔸⇦بعد از خوردن میوه«مخصوصا میوههای آبدار»
🔸⇦آشامیدن مایعات سرد بعد از غذای شیرین وترش
🔸⇦بعد ازحمام«بخصوص در هوای گرم وباشکم خالی»
🔸⇦بعد از رابطه ی جنسی و بعد از احتلام «بخصوص اگرمایعات سرد باشد»
➯ @kashkuljudy 🍏
@kashkuljudy
🌹داستان توبه علی گندابی
علی نامی که در محله فعلی که مصلای همدان نام دارد و در گذشته به آن گنداب میگفتند زندگی می کرد! به همین دلیل او را علی گندابی صدا می کردند. علی گندابی چهره ای زیبا بهمراه چشمهای زاغ و موهای بور داشت که یک کلاه پشمی خیلی زیبایی هم سرش میکرد.
لات بود اما یکجور مرام و معرفت ته دلش بود،برای مثال یکروز که تو قهوه خانه نشسته بود و یک تازه عروس به او نگاه میکرد، به خودش گفت علی پس غیرت کجارفته که زن مردم به تو نگاه میکنه؟ بعد کلاهش را درآورد و بعد از ژولیده کردن موهاش از قهوه خونه بیرون رفت.
یک روز آقای شیخ حسنی که از روضه خوان های همدان بود، برای روضه خوانی به یک روستا رفته بود. او تعریف کرده که: رفتم روضه را خواندم آمدم بیام که دیر وقت بود و دروازه های شهر رو بسته بودند و هنگامیکه خواستم به روستا برگردم، یادم افتاد که فردا در نماز جمعه سخنرانی دارم و گفتم اگر بمونم از دست حیوان های درنده در امان نخواهم ماند. زمانیکه خواستم در بزنم، دیدم علی گندابی با رفقاش عرق خورده و داره اربده کشی میکنه. دیگه گفتم خدایا توکل به تو و در زدم که دیدم علی گندابی درو باز کرد، اربده می کشید و قمه دست داشت.
گوشه عبای منو گرفت و کشون کشون برد و گفت: آق شیخ حسن این موقع شب اینجا چیکار میکنی ؟ گفتم: رفته بودم یه چند شبی یه جایی روضه بخونم که گفت: بابا شما هم نوبرشو آوردید، هر 12 ماه سال هی روضه هی روضه. گفتم: علی فرق میکنه و امشب، شب اول محرمه اما تا این رو بهش گفتم علی عرق خورده قمه به دست جا خورد، بطوریکه سرش را به دروازه می زد با خودش می گفت: علی این همه گناه توی ماه محرمم گناه.
به شیخ حسن گفت شیخ به خدا تیکه تیکت میکنم اگه برام همینجا روضه نخونی که شیخ میگه: آخه حسن روضه منبر میخواد . روضه چایی میخواد، مستمع میخواد. گفت: من این حرفاحالیم نیست منبر میخوای باشه من خودم میشم منبرت. چهار دست و پا نشست تو خاک ها بشین رو شونه من روضه بخون، اومدم نشستم رو شونه های علی شروع کردم به روضه خوندن که علی گفت: آهای شیخ این تجهیزات رو بزار زمین منو معطل نکن صاف منو ببر سر خونه آقا ابولفضل عباس و بهش بگو آقا علیت اومده. من هم روضه رو شروع کردم: "ای اهل حرم پیر علمدار نیامد/ سقای حسین نیامد" دیدم یک دفعه دارم بالا و پایین میرم و دیدم علی گندابی از شدت گریه یک گوشه صورتش را گذاشته رو زمینو اشک میریزه.
روضه که تموم شد، علی گندابی گفت: شیخ ازت ممنونم میشم یک کار دیگه هم برام انجام بدی؟ رویت رو بکنی به سمت نجف امیر المومنین به آقا بگی علی قول میده دیگه عرق نخوره. گفتم باشه و رفتیم خونه. فردا که در مسجد بالای منبر رفتم، گفتم : آهای مردم به گوش باشید که علی گندابی توبه کرده. روضه که تموم شد مستقیم به در خونه علی گندابی رفتیم، در که زدیم زنش در رو باز کرد، گفتیم با علی گندابی کار داریم که زنش گفت علی گندابی رفت، دیشب که اومد خونه حال عجیبی داشت گفت باید برم، جایی جز کربلا ندارم یا علی آدم میشه بر میگرده یا دیگه بر نمیگرده.
علی گندابی رفت مدتی مقیم کربلا شد و کم کم که دیگه خالی شده بود رفت نجف اشرف. میرزای شیرازی که به مسجد میومد تا علی رو نمی دید نماز نمیخوند، تاعلی هم خودش رو برسونه. یک روز که با هم تو مسجد نشسته بودن و علی داشته نماز میخونده به میرزای شیرازی خبر میدن که فلان عالم در نجف به رحمت خدا رفته، گفت: باشه همینجا یه قبری بکنید نمازشو میخونم بعد خاکش میکنیم. خبر اومد که قبر حاضره اما مرده زنده شد و قلبش به کار افتاده که میرزا گفت: قبر رو نپوشونید که حتما حکمتی در کاره. نماز دوم شروع کردن تموم که شد گفتن میرزا هر کاری میکنیم علی از سجده بلند نمیشه، اومدن دیدن علی رفته، علی تموم کرده بود .
میرزا گفت: میدونید علی تو سجده چی گفته؟ خدا رو به حق امام علی قسم داد و گفت: خدایا یک قبر زیر قدم زائرای امام علی(ع) خالیه میزاری برم اونجا....
@kashkuljudy
:: سخنان بسیار مهم آیت الله شبیری زنجانی دربارهی وضعیت طلبهها ::
آیت الله شبیری زنجانی در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور، از کم رنگ شدن تقوی، دانش و محبوبیت طلبهها ابراز تأسف کرد.
به گزارش دریافتی انصاف نیوز، این مرجع عالیقدر، کم شدن محبوبیت طلبهها در جامعه را «نگران کننده» دانست و گفت: نوع طلبهها محبوبیت سابق را ندارند. در گذشته این صنف محبوب و مورد احترام بود، اکنون ممکن است شخصی به خاطر رفتارش در جایی مورد احترام باشد اما این موضوع درباره نوع طلبهها نیست. الان اگر اختلافی بین طلبه و غیر طلبه در جامعه رخ دهد، چرا خیلیها حداقل قسمتی از مشکل را از جانب طلبه میدانند؟ چون محبوبیت طلبهها کم شده است. اینها مصیبتهایی است که اگر چه سخت است اما باید قبول کرد.
آیت الله شبیری «ورود طلاب به فعالیتهای سیاسی» را یکی از عوامل مهم کم شدن محبوبیت آنان دانست و افزود: بسیاری از افراد تخصص لازم را ندارند. جدای از اینکه برخی رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین میآورد؛ مخصوصا اینکه طلبه پرچم به دوش بکشد و بگوید «زید» را شما انتخاب کنید و «عمرو» را انتخاب نکنید. این رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین میآورد. یک بازاری محترم این کار را نمیکند که یک طلبه انجام میدهد. طلبه هم اگر بخواهد در این زمینه فعال باشد باید در این مسیر یک سری ارشادات کلی داشته باشد اما وارد شدن طلبهها به این وادی صلاح حوزه و طلبه نیست.
آیت الله شبیری زنجانی از کم شدن «علمیت» حوزههای علمیه ابراز نگرانی کرد و افزود: الان خیلی از چیزها شعار است اما شعار جای واقعیت را نمیگیرد. خیلیها در اوّلیات فقه ماندهاند اما از آنها به عنوان مجتهد یاد میشود. قم از نظر معلومات آن طور که باید باشد نیست. مرحوم والد ما همهی موارد علم را با استنادات حاضر داشت. الان من به جای او نشستهام اما برخی از مسائل را نمیدانم. گاهی انسان به چیزی نیاز دارد باید از کسی بپرسد اما کسی نیست که اگر مشکل فقهی پیش آمد از او بپرسیم.
این مرجع عالیقدر از کم فروغ شدن موضوع «تقوا» در حوزههای علمیه انتقاد کرد و گفت: یکی از مسائلی که الان با سابق فرق کرده است مسألهی اخلاق و تقوای طلبه هاست. آن زمان مرحوم آقای خمینی درس اخلاق داشت و حوزه معنویت خاصی داشت. از مرحوم سید مرتضی عسگری شنیدم که گفت طلبهی فیضیه بودیم. دو ساعت به اذان صبح چراغ همهی حجرهها روشن بود و طلبهای خواب نبود. علی القاعده همه مشغول تهجد بودند. الان چنین نیست. خوف الهی باید وجود داشته باشد.
آیت الله شبیری زنجانی، آسیب ندیدن «نوع روحانیت» را برای دوام برنامههای دینی ضروری دانست و از طلبهها خواست با رفتار صحیح خود با مردم به ترمیم چهره این قشر کمک کنند.
وی تاکید کرد: طلبه باید تلاش کند با مردم فاصله نداشته باشد. گاهی مواردی پیش میآید که خواستهی ما با خواستهی مردم متفاوت است، ما باید در کنار مردم قرار بگیریم چرا که با همین مردم میخواهیم دین خدا را اجرا کنیم.
این مرجع عالی قدر در پاسخ به پرسش مدیر حوزههای علمیه دربارهی فقه اجتماعی گفت: اگر فقه در امور اجتماعی دارای نواقصی است نه به این علت است که فقه ناکارآمد است بلکه به این دلیل است که ما روی آن کار نکردهایم. چرا که موقعیت آن پیش نیامده بود و الان میتوان با استناد به قرآن و سیره نبی اکرم و ائمه هدی علیهم السلام به این موضوعات پرداخت. البته فقه اجتماعی نباید در مقابل فقه فردی تصور شود.
انتهای پیام
http://www.ensafnews.com/?p=86635
@ensafnews