eitaa logo
مجموعه علمی،فرهنگی معارج
1.8هزار دنبال‌کننده
521 عکس
93 ویدیو
129 فایل
مجموعه ی مجازی ،آموزشی و فرهنگی معارج ⭕ هدف: نشر معارف وعلوم دینی در سطوح مختلف (بدون هیچ گونه وابستگی) #عقلی #نقلی #طب ⁦🎗️⁩بدون #وابستگی ⁦⁦⁦🎗️ ⁦ 🔖ادمین: @Hekmat_hasan ⭕صفحه ما⭕: https://moarej.blog.ir/ ⭕حامی معارج ⭕👇👇 @Hami_mareg
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسمه تعالی 1⃣روزهای فرد درس منظومه بر گزار میشود. (ساعت چهار) 2⃣ بحث شواهد روز های زوج (ساعت۴) 3⃣ شرح اصول کافی جمعه ها (جمعه صبح ساعت۱۰) 4⃣شرح طبیعیات اشارات جمعه ساعت ۴عصر 5⃣بحث طب شرح قانوچه چغمینی چهارشنبه ۱۱ صبح 6⃣بدایه الحکمه و منطق جلد دوم دانش منطق پنج شنبه ها ساعت ۱۰/۳۰ الی ۱۲ 7⃣شرح شمسیه یک شنبه و دوشنبه ساعت ۲۲ 8⃣صمدیه (نحو) جمعه ساعت ۲۲ ✅مناسبتی👇👇👇 9⃣شرح تفسیر سوره مبارکه یاسین ادامه جلسات سال قبل .(سه شنبه و چهارشنبه ساعت ده) 🔟تفسیر سوره جن از ابتدا(شنبه:ساعت ۱۰شب و یک شنبه و دوشنبه ساعت ده وچهل ) ⁦ 1️⃣⁩⁦1️⃣⁩شرح حکمت اشراق کتاب اموزش حکمت اشراق استاد یزدان پناه یک ساعت به افطار ❎ به علت نقص در ایتا و اینترنت صوت ها باتاخیر بار گزاری میشود. ✅🔥نکته مهم: همه بحث ها بصورت انلاین برگزار میشود ان شا الله. صوت های اولی شواهد از کافی برخوردار نیست اما از از ۲۰ به بعد بسیار با شده همه درس ها انلاین در اسکایپ برگزار میشود برای ثبت نام پی وی مراجعه کنید : @Hekmat_hasan https://eitaa.com/kellasetegadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الاطیبین الانجبین لا سیما بقیة الله في العالمین روحی و ارواح العالم لمقدمه الفداء تبریک عرض می کنم حلول ماه مبارک رمضان را، ماه مهمانی خدا، ماه بهار قرآن. خوب است در این ماه  انسان به روزه که دقت کند و ببیند که روزه چه جایگاهی دارد. در زندگی انسان مشکلاتی را دارد، شدائدی را دارد و به وسیله روزه انسان می تواند مشکلات را حل كند. قرآن شریف فرمود: «استعینوا بالصبر و الصلاة» در آن مشکلات و در آن شدائد از روزه کمک بگیرید. «استعینوا بالصبر و الصلاة » که کلمه صبر را مفسرین فرمودند به معنای روزه هست.  یکی از مصادیق بارز صبر قطعا روزه هست. در روایات هم به این نکته اشاره شد در کتاب کافی جلد چهارم صفحه 63 آمده است " اذا نزلت برجلٍ نازل و شدید فلیصمه" اگر برای انسان مشکلی پیش آمد و حادثه ای حادث شد این شخص باید روزه بگیرد تا آن حادثه از بین برود. پس روزه یکی از حکمت هایی که دارد این است که مشکلات انسان را حل می كند و کار را برای انسان سهل می گرداند. که خداوند تبارک و تعالی در ماهی که نزول قرآن هست و از شرافت و فضیلت بسیار برخوردار است، خواب در این ماه عبادت است،  نفس کشیدن در این ماه عبادت است. یک چنین فضایی برای انسان یک حکم فقهی سازنده بیان کرده است. روزه صرفا یک حکم فقهی معمولی نیست بلکه برای سلامت روح انسان و سلامت جسم انسان هم برنامه دارد. انسان صرفا یک موجودی نیست که بخورد و بیاشامد. گاهی درنده خوبی باشد و گاهی چرنده خوبی. یعنی خوب بخورد مثل چرندگان، خوب بخورد مثل حیوانات، خوب بخوابد مثل بعضی از موجودات. انسان علاوه بر این که قوه خواب دارد،  قوه خوراک دارد، شهوت دارد و غضب دارد باید سعی كند این شهوت را، این غضب را کنترل كند و تحت سیطره عقل دربیاورد و وقتی عقل را در نظام نفس و تن و جسم و روح حاکم کرد، آن وقت تازه وارد مسیر انسانیت می شود. حکما به ما گفتند انسان موجودی است که مرکب است از قوه شهویه (یعنی درخواست ها،جذب ها، گرایش ها، خواهش ها) و متکون شد از قوه غضبیه (یعنی رفع ها، دفع ها، دفاع ها و غضب ها) و از طرف دیگر یک قوه عقلیه هم دارد که این قوه عقلیه یا در فضای نظری کار می كند یا در فضای عمل. اگر در فضای نظر باشد انسان باید بکوشد آن وهم را، آن خیال را مدیریت كند و اهل برهان و استدلال شود در فضای اندیشه و در فضای علمی. اگر آن عقل عملی را مد نظر قرار دهیم ( یعنی  آن عمل، عزم، اراده، تصمیم) که در روایت هست عقل چیست؟ " ما عبد به الرحمان واکتسب به الجنان " ( یعنی عمل). دین آمد انسان را هم در فضای اندیشه ( یعنی عقل نظری) و هم در فضای انگیزه ( یعنی عقل عملی) انسان را پیشتاز بکند، انسان را موفق بکند. اگر انسان در فضای نظر و عمل کامل شد آن وقت می تواند بگوید که من انسانم. اما اگر انسانی صرفا در فضای شهوت ماند، یا در فضای غضب ماند او هنوز به مرحله انسانیت نرسیده، بلکه انسان بالقوه است و حیوان بالفعل. او صورتش صورت انسان است اما قلبش، قلب حیوان است که فرمود "الصورة صورة الانسان و القلب قلب الحیوان"  قلب حیوان دارد، قلبش قلب انسانی نیست، قلبش قلب حیوانی است، قلب درنده خویی است. این غربی ها بعضا سردمداران کفر و نفاق گرگ هایی هستند که ناخن های خود را گرفته اند و کت و شلوار و کراوات زده اند. وگرنه قلبشان، منششان، جهان بینیشان، یک جهان بینی درنده خویی است. آنهایی که روی هفتاد میلیون، کمتر و بیشتر قبر ایستاده اند در جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم و به استعمار و استثمار جامعه انسانی مشغولند، نفت را، استقلال را، عزت را چپاول می کنند، این ها دیگر انسان نیستند. به بیان روایات معصومین " القلب قلب الحیوان و الصورة صورة الانسان " صیر ( یعنی دگرگونی، انتقال، حرکت) دین آمده انسان را از انسان بالقوه بودن صیر دهد به موطن بالفعل شدن. آن وقت این شخص می شود انسان بالفعل. اگر انسان بالفعل شد هم عقل، هم عدل، هم انصاف، هم تواضع و خوشرویی از او ساطع می شود. ما از حیوان چه انتظار داریم، خب آن خوی حیوانیت دیگر. از انسان باید تقاضای انسانیت داشت. تا وقتی که انسان نشویم، تا وقتی که از مرحله حیوانیت صیر نکنیم، جایی برای کمال نیست. روزه ماه مبارک رمضان هم چنین است، انسان را رشد می دهد.  چطور؟ فرمود "صوموا" روزه بگیرید " ان تصحوا" تا سالم باشید. معلوم می‌شود یک حکم الهی هم در حیطه برنامه های جسمانی برای انسان مثمر به ثمر است که اطبا و غیر اطبا فرمودند. البته وجه اصلی آن تعبد است، آن نکته ای است که ذات حق فرمود، آن هم عبادت است و عبودیت. اما در این خلال چون ذات حق حکیم است بالقول المطلق روزه او که حکم اوست دارای فوایدی است برای جسم انسان. چه علم روز کشف بکند، چه علم روز کشف نکند. حکمت های فراوانی روزه دارد. همه اطبا سنتی و بسی
اری از اطبا جدید گفتند انسان جز دو وعده نیاز به غذا ندارد. یک وعده غذایی همان چاشت است و صبحانه، یک وعده دیگر شام. آن وعده ناهار اضافی است که در روایت معصومین علیهم الصلاة و السلام هست. البته کسانی که ناهار خورده اند یک روزه بخواهند کم کنند،  مضرات زیادی این مطلب شاید برایشان خواهد داشت. بالاخره ما در این ماه علاوه بر این که به جسم خود می رسیم و آن را از کثرت طعام و شراب می رهانیم، خصلت های انسانی را هم در خود تقویت می کنیم. یعنی سعی می کنیم که انسان حقیقی شویم و روح خود را هم رشد دهیم. چون انسان دو حیثیت دارد، هم حیثیت تن و هم حیثیت روح. این روزه هم روح را تقویت میکند که انسان را توجه می دهد به گرسنگان، توجه می دهد به معاد که انسان عطش معاد را توجه كند، گرسنگی معاد را، گرسنگی گرسنگان را و مانند آن . این ها ثمرات روزه است. از طرف دیگر همین که گفتیم انسان گرسنگی گرسنگان را توجه كند، این یعنی رابطه با اجتماع. انسان رابطه اش با اجتماع قوی می شود. روزه همچنان که یک فعل عبادی است اما کاملا انسان را در فضای اجتماعی، نوع دوستی و توجه به هم نوع کمک می كند. این ها مقدمه ای باشد در ابتدای ماه مبارک رمضان. اما عمده این هست که باید در مورد دعای اولین روز ماه رمضان مطالبی بگوییم. خب ادب دعا این است که با بسم الله شروع شود، به نام خدا شروع شود. اگر کاری با نام خدا شروع نشد ابتر است. اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ خدایا در این ماه قرار بده روزه مرا مثل روزه صائمین. آنهایی که واقعا روزه دارند یعنی وقتی روزه می گیرند صرفا دهان نبسته اند. بلکه طبق آن روایات که در خطبه شعبانیه عرض شد هم چشمشان،  هم گوششان، هم اعضا و جوارحشان روزه دار است. از طرف دیگر اهل غیبت نیستند که در روایت هست عده ای غیبت سلمان کردند پیامبر ایشان را دید گفت شما افطار کنید. طشتی حاضر کردند و اثرات غذا خوردن در آن ها مشخص شد از جانب پیغمبر. بالاخره مضمون روایت هست. اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ خدایا روزه مرا در این روز مثل روزه صائمین قرار بده وقیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ قیام مرا و حرکت مرا در راه خود مثل قیام قائمین قرار بده که اهل قیام باشم یک اهل قسط باشم دو اهل قصر و ظلم نباشم سه این قیام هم می تواند قیام در نماز باشد،  قیام در عبادت باشد، قیام در اصلاح جامعه باشد و مانند آن. اگر قیام می کنم،  اگر حرکت می کنم در هر حیطه ای مثل قائمینی باشم که در مسیر تو حرکت کردند ونَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ خدایا در این روز مرا بیدار کن از نوم غافلین، آنهایی که خوابند،  توده مردم خوابند، که در روایات هست "الناس نیام فاذا ماتوا فانتبهوا"  مردم خوابند هنگامی که بمیرند بیدار می شوند، تازه می فهمند چه خبر بوده و چه خبر شده است. پس خدایا "موتوا قبل ان تموتوا " را به من بده،  یعنی من بتوانم نفس خود را بکشم، شهوت و غضب را مدیریت کنم، آن سکران بودن یعنی مست بودن شهوت و غضب را از خود دور کنم، آن سکره و آن حالت مستی دنیازدگی را از خود دور کنم تا بتوانم از خواب بیدار شوم و گرنه اگر شهوت باشد،  غضب باشد، این گناهان باشد « قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها » که فرمود " فانساهم انفسهم " آن کسی که فطرت را مخفی کرد با گناه، خودش را فراموش می كند، اگر کسی خودش را فراموش کرد خدا هم او را فراموش می كند "نسوا الله" . البته فراموش کردن خدا به معنای این است که خدا هدایت پاداشی را از او می گیرد نه هدایت ابتدایی را،  و اگر از کسی هدایت پاداشی را گرفت این می شود اضلال، پس اضلال اولا کیفر است ثانیا امر وجودی نیست بلکه عدم الفیض است "و نبهنی " خدایا تو مرا بیدار کن در این روز از نوم غافلین،  از نوم اهل غفلت، مرا از اهل غفلت قرار مده، من را از اهل توجه قرار بده، من را اهل ذکر قرار بده. لذا انسان اگر می خواهد اهل غفلت نباشد باید هم در فضای عمل و هم در فضای نظر اهل خیر باشد،  اهل صالحات باشد و اهل ذکر باشد. وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ خدایا جرم من را در این ماه ببخش ای معبود جهانیان. اولا می فرماید ببخش ثانیا با قید اله العالمین که معبود است و خالق همه عالمیان است این نکته را تاکید می كند واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ. و از من درگذر ای درگذرنده از گناهکاران. من را هم عفو کن،  من را هم ببخش ای کسی که مجرمین را می بخشی. البته مجرمی که اهل توبه باشد،  مجرمی که اهل برگشت باشد، اهل انابه باشد و… . مطلب بعدی این که چگونه این هوشیاری را و این تنبه را همیشگی کنیم این است که این حالتی که در ماه رمضان است و این اعمالی را که انجام می دهیم را همواره بهش توجه بکنیم و این را تبدیل به ملکه بکنیم، یعنی آن صفت راسخه در نفس. ان شاءالله ذات حق به همه ما توفیق بدهد از این ماه مبارک که مهمانی ذات حق است و سفره و مادبه الهی به صورت بی کران گستر
ده شده،  هم ظرف خود را افزایش بدهیم و هم استفاده کافی و وافی بکنیم. هر چقدر از این سفره بخوریم آن خوردن ابتدایی و کسب کردن ابتدایی زمینه می شود برای بهره بیشتر. اگر ذات حق به کسی یک جود داد،  آن جود باعث می شود جودش بیشتر شود، يعنی چه؟ یعنی این جود اول زمینه می شود برای کسب جودهای بیشتر. لذا اگر در نهج البلاغه و غیر نهج البلاغه دیدید فرمود اگر خدا به کسی جود داد جودش بیشتر می شود ( يعنی جود خدا)  نه اینکه خدا جودش بیشتر می شود، نامتناهی نامتناهی است و کثرت در نامتناهی معنا ندارد. معنای این روایت این است که اگر خدا به کسی جود داد این جود زمینه می شود آن شخص لایق جودهای دیگر شود، لذا ذات حق بیشتر فیض بدهد و بیشتر او را یاری كند. از همه عزيزان التماس دعا داریم والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته حسن خواه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا