🔰دروس شنبه
📗حکمت شرح منظومه مرحوم سبزواری
⏰ساعت : ۴ عصر
💢لینک برگزاری کلاس آنلاین👇👇👇👇
https://meet.google.com/yoc-mmds-sbg
🆔 @kellasetegadi
🔷️ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا قاتِلُوا الَّذينَ يَلونَكُم مِنَ الكُفّارِ وَليَجِدوا فيكُم غِلظَةً ۚ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ مَعَ المُتَّقينَ
ولیجدوا فعل امر است و فاعل هم کفار است .
باید بترسند از شماحالا مستحضرید کفار از امر حاضر نمی هراسند چه رسد به امر غایب .
لذا یعنی شما جوری باشید چه از لحاظ ابزاری و چه از لحاظ افراد و چه از لحاظ اعتقادی که این قدرت و صلابت شما ایشان را هراسناک کند تا مبادا به سمت شما قشون بکشند !!
#حب_ا_لوطن_من _الایمان
خدا رحمت کند شیخ بهاء را :
💠 گفت : از ایمان بود حب الوطن
این وطن ، مصر و عراق و شام نیست
این وطن ، شهریست کان را نام نیست
گرچه استاد ما می فرمود این شعر در قامت مرحوم شیخ بهایی (قدس الله نفسه نیست )
ایشان این سخن را از مرحوم فقیه و اصولی وعارفی الهی شیخ شهاب الدین سهرودی (قدس سره ) اخذ نموده است . علی کل حال!!
بلاخره به بیان خاتم الفلاسفه و نماد تفکر اسلامی شیعی حضرت مولی صدرا ( قدس سره القدوسی) : در تفسیر ایه (و ینقلب الی اهله مسرورا )
مراد از اهل همان مقام عقل و تجرد است که از آن جا سیر نموده و به ملک امد دوباره بعد از تفصیل بعد اجمال به آن مقام صیرورت خواهد نمود .
🍃 مرغ باغ ملكوتم، نیم از عالم خاك
چند روزی قفسی ساختهاند از بدنم 🍃
🔰دروس یکشنبه
📗الشواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه
⏰ساعت : ۴
💢لینک برگزاری کلاس آنلاین👇👇👇👇
https://meet.google.com/yoc-mmds-sbg
🆔 @kellasetegadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه مدرسه، دانشگاه و امتحان ذهن شما را نابود می کند؟
چگونه می توانیم دانشمند و خلاق بشویم.
دکتر مسعود درخشان
استاد اقتصاد دانشگاه علامه
فارغ التحصیل اقتصاد آکسفورد و LSE
#حرف_حساب
🔰دروس چهارشنبه
📗قانون
⏰ساعت برگزاری: ۳:۲۰
📗قانونچه
⏰ ساعت :۴
📗الشواهد الربوبیه
⏰ساعت : ۵
💢لینک برگزاری کلاس آنلاین👇👇👇👇
https://meet.google.com/yoc-mmds-sbg
🆔 @kellasetegadi
سوال عرفی : مرغ اول بوده یا تخم مرغ ؟!
❓تحلیل سوال به غالب فلسفی: قوه مقدم است یا فعلیت در انواع !؟
✔ جواب : بنابر ازلی بودن انواع آن چنان که از بعضی روایات هم برداشت می شود .این سوال ، سوال غلطی است . چون ابتدای برای ایشان نیست و چون منتهی به هیولای اولی می گردند و هیولی اولی هم از مبدعات است نه کائنات .
اشکال : چه کسی گفته انواع ازلی اند ، بسیاری از انواع ممکن است بعد ها پدیدار شود جواب کل عالم مشاهده نشده و با صرف مقیاس زمین نمی شود حکم کلی داد ، تازه بر فرض انقراض فلیسوف پاسخ می دهد : انقراض در یک موطن مستلزم انقراض نوع نیست ! و اقلا یک نوع به تعبیر حکمت الهی (متی شاء الله ) ادامه می یابد درصورتی که مثل مشاء قائل به ابدیت نباشیم .
نکته شخص انواع : ازلی نیستند مراد نوع است .
پ ن : ازلی بالغیر غیر از ازلی بالذات است .
✅ متن درس قانون امروز همراه با حواشی اولیه استاد ..
کهول : بقاء قوه
شیوخ کاهش : قوه
ثُمَّ يَجِبُ أنْ تَعْلَمَ أنَّ الْحَرَارَةَ بَعْدَ مُدَّةِ سِنِّ الْوُقُوفِ تَأْخُذُ فِى الانْتِقَاصِ لِانْتِشَافِ ( خشک کردن) الْهَوَاءِ الْمُحِيطِ مَادَّتَهَا (ماده حرارت) الَّتِى هِىَ الرُّطُوبَةُ ، وَ مُعَاوَنَةِ الْحَرَارَةِ الْغَرِيزِيَّةِ الَّتِى هِىَ أيْضاً مِنْ دَاخِلٍ ، وَ مُعَاضَدَةِ الْحَرَكَاتِ الْبَدَنِيَّةِ وَالنَّفْسَانِيَّةِ الضَّرُورِيَّةِ فِى الْمَعِيشَةِ لَهُ( شخص) ، وَ عَجْزِ الطَّبِيعَةِ عَنْ مُقَاوَمَةِ ذَلِكَ دَائِماً، فَإنَّ جَمِيعَ الْقُوَى الْجِسْمَانِيَّةِ مُتَنَاهِيَةٌ. فَقَدْ تَبَيَّنَ ذَلِكَ فِى الْعِلْمِ الطَّبِيعِىِّ فَلا يَكُونُ فِعْلُهَا( قوا) فِى الإِيرَادِ دَائِماً ( در انجام تغذیه دائمی نیست ).
فَلَوْ كَانَتْ هَذِهِ الْقُوَّةُأيْضاً غَيْرَ مُتَنَاهِيَةٍ ( من عنایت المجرد ) وَ كَانَتْ دَائِمَةَ الإِيرَادِ ( بدل ما یتحلل را ایجاد میکرد) ، لِبَدَلِ مَا يَتَحَلَّلُ عَلَى السَّوَاءِ بِمِقْدَارٍ وَاحِدٍ وَلَكِنْ كَانَ التَّحَلُّلُ لَيْسَ بِمِقْدَارٍ وَاحِدٍ ، بَلْ يَزْدَادُ دَائِماً كُلَّ يَوْمٍ لِمَا كَانَ الْبَدَلُ يُقَاوِمُ التَّحَلُّلَ ( بدل نمی تواند در مقابل تحلیل مقاومت کند ) ، وَلَكِنِ التَّحَلُّلُ يُفْنِى الرُّطُوبَةَ، فَكَيْفَ وَالأَمْرَانِ كِلاهُمَا مُتَظَاهِرَانِ( پشت به پشت) عَلَى تَهْيِئَةِ النُّقْصَانِ ( کاهش رطوبت) وَ التَّرَاجُعِ ( همان معنای نقصان رجوع رطوبت له نقصان) وَ إذا كَانَ كذَلِكَ فَوَاجِبٌ
ضَرُورَةً أنْ تَفْنَى الْمَادَّةُ ، فَتَنْطَفِئُ الْحَرَارَةُ وَ خُصُوصاً إذَا كَانَ يُعِينُ (زمانی که مستمرا کمک کند) انْطِفَاءَهَا بِسَبَبِ غَوْز ( عون/عور ) (فقدان) الْمَادَّةِ سَبَبٌ آخَرُ وَ هُوَ الرُّطُوبَةُ الْغَرِيبَةُ( رطوبت غریبه هم حرارت را کم می کند و هم رطوبت کم می کند) الَّتِى تَحْدُثُ ( دَائِماً لِعَدَمِ بَدَلِ الْغِذَاءِ الْهَضِمِ ( چرا رطوبت غریبه: مواد غذایی به دلیل ضعف هضم پیدا می شود ابن سینا سوء هضم را ام الامراض است . و هضم معدی و هر عضوی باعث می شود خوب گوارش نیابد و این فضولات دماغی می شود نزله و منشا نزله هم هضم . ظاهرا اکثیر اعظم نزلع را ام الامراض می داند .
تعریف نزله واضح است اما شیخ می گوید ریزش از هر عضو بالای به عضو تحتانی عام !
فَيُعِينُ عَلَى انْطِفَائِهَا مِنْ وَجْهَيْنِ أَحَدُهُمَا بِالْخَنْقِ وَ الْغَمْرِ ( پوشاندن /وخفه کردن ) ، وَالآخَرُ بِمُضَادَّةِ الْكَيْفِيَّةِ ( از نظر کیفیت مخالف اند ) لأنَّ تِلْكَ الرُّطُوبَةَ تَكُونُ بَلْغَمِيَّةً بَارِدَةً ( رطوبت غریزی گرم است ) ، وَ هَذَا هُوَ الْمَوْتُ الطَّبِيعِىُّ الْمُؤَجَّلُ لِكُلِّ شَخْصٍ بِحَسَبِ مِزَاجِهِ الأوَّلِ إلَى حَدٍّ تَضَمَّنَهُ قُوَّتُهُ فِى حِفْظِ الرُّطُوبَةِ. ( مرگ طبیعی اجل )
وَ لِكُلٍّ مِنْهُمْ أَجَلٌ مُسَمًّى وَ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ وَ هُوَ مُخْتَلِفٌ فِى الأشْخَاصِ لاخْتِلافِ الأمْزِجَةِ ، فَهَذِهِ هِىَ الآجَالُ الطَّبِيعِيَّةُ ، وَهَاهُنَا آجَالٌ اخْتِرَامِيَّةٌ غَيْرُهَا ، وَ هِىَ أُخْرَى وَ كُلٌّ بِقَدَرٍ (تبارک علی الشیخ الجلیل سبحانه الله من عظمته هو حکیم الهی والسلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا ) ، فَالْحَاصِلُ إذاً مِنْ هَذَا أنَّ أَبْدَانَ الصِّبْيَانِ وَ الشُّبَّانِ حَارَّةٌ بِاعْتِدَالٍ ، وَ أَبْدَانَ الْكُهُولِ وَالْمَشَايِخِ بَارِدَةٌ.
وَلَكِنْ أَبْدَانُ الصِّبْيَانِ أَرْطَبُ مِنَ الْمُعْتَدِلِ لِأَجْلِ النُّمُوِّ وَ يَدُلُّ عَلَيْهِ التَّجْرِبَةُ، وَ هِىَ مِنْ لِينِ عِظَامِهِمْ وَ أَعْصَابِهِمْ وَ الْقِيَاسُ وَ هُوَ مِنْ قُرْبِ عَهْدِهِمْ بِالْمَنِىِّ وَالدَّمِ وَالرُّوحِ الْبُخَارِىِّ. وَ أمَّا الْكُهُولُ وَ الْمَشَايِخُ خُصُوصاً فَإنَّهُمْ مَعَ أنَّهُمْ أَبْرَدُ فَهُمْ أَيْبَسُ ، يُعْلَمُ ذَلِكَ بِالتَّجْرِبَةِ مِنْ صَلابَةِ عِظَامِهِمْ وَ نَشْفِ جُلُودِهِمْ وَ بِالْقِيَاسِ مِنْ بُعْدِ عَهْدِهِمْ بِالْمَنِىِّ وَ الدَّمِ وَ الرُّوح الْبُخَارِىِّ .
ثُمَّ النَّارِيَّةُ مُتَسَاوِيَةٌ فِى الصِّبْيَانِ وَالشُّبَّانِ وَالْهَوَائِيَّةُ وَالْمَائِيَّةُ فِىالصِّبْيَانِ أَكْثَرُ ، وَ الأَرْضِيَّةُ فِى الْكُهُولِ وَالْمَشَايِخِ أَكْثَرُ مِنْهُمَا [1] فِيهِمَا ، وَ هِىَ فِى مَشَايِخَ أَكْثَرُ. وَ الشَّابُّ مُعْتَدِلُ الْمِزَاجِ فَوْقَ اعْتِدَالِ الصَّبِىِّ ، لَكِنَّهُ بِالْقِيَاسِ إلَى الصَّبِىِّ يَابِسُ الْمِزَاجِ ، وَ بِالْقِيَاسِ إلَى الشَّيْخِ وَالْكَهْلِ حَارُّ الْمِزَاجِ ، وَ الشَّيْخُ :
أَيْبَسُ مِنَ الشَّابِّ، وَ الْكَهْلُ فِى مِزَاجِ أَعْضَائِهِ الأَصْلِيَّةِ وَ أَرْطَبُ مِنْهُما بِالرُّطُوبَةِ الْغَرِيبَةِ الْبَالَّةِ.
۲ مارس، ۱۶.۲۴.mp3
26.91M
#طب_سنتی_قانونچه
#جلسه ۳۲
مقاله سوم
صحت و مرض
اقسام مرض مفرد و مرکب و مراحل بیماری منتهی به سلامتی
🆔 @kellasetegadi
۲ مارس، ۱۵.۳۸.mp3
35.56M
#جلسات_قانون_بوعلی
👤#استاد_حسنخواه
🎧#جلسه ۱۳
📜#اسنان
ایا صبی حار تر است یا شاب ؟ مطرح کردن سه نظریه خصوصا جناب جالینوس
🗓_گیلان
#مجموعه معارج
و اما بعد : فهذه بحوث فقهیة شامخة استدلالیة دونوها من المحاضرات التی القاها شیخنا الاستاذ العلامه الجوادی الاملی بقم المقدسه ( ادام الله ظله)
الشیخ العلامه فی الفقه و الاصول فی مستوی عال لا یناله شخص بسهوله .
له اسلوب خاص و منهج الرائع المنظم . هو یذهب الی قعر المباحث الفقهیه و یستخرج منه اللولو والمرجان ! بمعنی بعض الاحیان الفقیه یقلد استاذه و لایمکنه ان یدخل فی المباحث العمیقه فضلا عن صدور رأیه فیها
اما الاستاذ العلامه فیدخل و ینظر و یدقق و یستشکلو یرجع مع علم و تحقیق فخیم ایده الله تعالی .
هو لیس مرجع فقهی و اصولی فقط بل هو عالم بل علامه فی جمیع العلوم الاسلامیه بمعنی هو قوس قزح فی العلوم الحوزویه لاسیما الفقه والاصول و فقه الحدیث
( حسن خواه )
🔰دروس پنج شنبه
📗الشواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه
⏰ساعت : ۴
💢لینک برگزاری کلاس آنلاین👇👇👇👇
https://meet.google.com/yoc-mmds-sbg
🆔 @kellasetegadi
🔰دروس جمعه
📗اصول کافی
⏰ساعت : ۱۱/۳۰
📗 اشارات نمط دوم
⏰ساعت : ۳۰ : ۳
📗منظومه سبزواری
⏰ساعت : ۴
💢لینک برگزاری کلاس آنلاین👇👇👇👇
https://meet.google.com/yoc-mmds-sbg
🆔 @kellasetegadi
🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑
مهم #مهم
بعد از درخواست دوستان تمام #دروس در تلگرام به صورت #مجزا بارگذاری شد .
لینک کانال مجموعه معارج در #تلگرام :
ارشیو دروس قدیمی و شرح #اخلاق منظومه
@KellasEtegadi
و لینک کانال های مجزای دروس در #تلگرام
لینک کانال شرح منظومه سبزواری
@hs_manzume
لینک کانال شواهد الربوبیه
@alrobubiye
لینک کانال اصول کافی
@hs_osule_kafi
لینک کانال فقه واصول
@FeghVuosol
لینک کانال صحیفه سجادیه
@sahifeSajadie14
لینک کانال طب وطبیعیات (اشارات)
@Sharhe_esharat
لینک گروه حکمت الاشراق
https://t.me/+LxT1i1DH1qFlNjdk
لینک کانال تفسیر سوره یاسین و سوره جن و تفسیر کشاف
https://t.me/hhhfdhvf
لینک کانال شرح خطبه فدکیه :
https://t.me/+VIQk40U-oIg0ZDE0
لینک کانال شرح مناجات شعبانیه
https://t.me/+uE14mEkq1pc3MTM0
لینک کانال قانون بوعلی
https://t.me/+u0sx6hz9HA4xYzFk
لینک کانال صرف
https://t.me/+TFVbvoE_l2w2M2E0
لینک کانال کلام اسلامی:
https://t.me/+00k5XwBuIHs5MTY0
۴ مارس، ۱۱.۳۲.mp3
30M
📘اصول کافی کتاب الحجه
🗒باب ان الارض لا تخلو من الحجه
📌جلسه ۳۲
✅ توضیح سند و محتوای حدیث هفتم و هشتم و نهم ...
🆔 @kellasetegadi
۴ مارس، ۱۶.۰۷.mp3
25.82M
حکمت شرح منظومه
توحید اله عالم /شبهه ثنویه / مبحث شرور
مقصد ثالث الهیات بالمعنی الاخص
حسن خواه جلسه ۱۴
🆔 @kellasetegadi
۴ مارس، ۱۷.۰۱.mp3
16.86M
📚شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه
📌جلسه نهم
📒مباحث / و بمشیتک دون قولک ....
#حسن_خواه
🆔 @kellasetegadi
🔰دروس شنبه
📗حکمت شرح منظومه مرحوم سبزواری
⏰ساعت : ۴ عصر
💢لینک برگزاری کلاس آنلاین👇👇👇👇
https://meet.google.com/yoc-mmds-sbg
🆔 @kellasetegadi
۵ مارس، ۱۶.۴۲.mp3
16.37M
جلسه اول مناجات شعبانیه
استاد حسن خواه
جلسه ۱۶