eitaa logo
مجموعه علمی،فرهنگی معارج
1.7هزار دنبال‌کننده
499 عکس
91 ویدیو
129 فایل
مجموعه ی مجازی ،آموزشی و فرهنگی معارج ⭕ هدف: نشر معارف وعلوم دینی در سطوح مختلف و به ویژه احیای کتب سابقین میباشد. #عقلی #نقلی #طب ⁦🎗️⁩بدون #وابستگی ⁦⁦⁦🎗️ ⁦ 🔖ادمین: @Hekmat_hasan ⭕صفحه ما⭕: https://moarej.blog.ir/ ⭕حامی معارج ⭕👇👇 @Hami_mareg
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۹ دسامبر،‏ ۱۸.۰۱.mp3
23.45M
📗 🎧 ۱۰۸ 👤 حسن خواه 📗 چهارم/ قوه وفعل اتمام . خلاصه : قدرت اگر تفسیر شود به (صحت فعل وترک) گرچه میخواهد ذات باری را از موجَب بودن برهاند اما مع الاسف اورا ممکن می کند و تعالی عن ذلک . چرا که صحت یعنی همان امکان است . لذاهمان طور که شیخ فرموده این نحوه قدرت برای حیوان وممکن است . حکیم قدرت را تفسیر میکند: القادر هو الذی ان شاء فعل و ان لم یشاء لم یفعل . دائمی بودن فیض هیچ تهافتی با اراده ندارد . و موجبیت را هم پدیدار نمی کند چرا که. ذات حق اراده ازلی دارد بر ایجاد اشیاء . قدرت مقدم بر فعل است بداهتا واین تقدم رتبی است . البته بروز وظهور قدرت مع الفعل است . اشعری قدرت همراه فعل است : ۱_ عدم تکلیف کافر چون اگر قدرت حین فعل باشد کافر قدرت نخواهد داشت واین خلاف فرض شماست (مسلمات/ ) ۲_ یا قدم عالم را پدیدار میشود : که قدیم باشد قدرت فعل هم قدیم میشود واین مخالف پندارشما ست که حدوث را قایلید . ۳_ حدوث اله را اگر فعل حادث باشد . مطلب اخر : قوه در مقابل فعل تقدم زمانی دارد بر فعل اما بطور کلی فعلیت مقدم بر قوه است به همه انحاء تقدم مثل بشرف و سرمدی و دهری . و حتی زمانی چرا که وجود نطفه ( علت ناقصه / و زمانا/ و شرفا ) مقدم است از وجود علقه که بالقوه است . وباحرکت جوهری حاصل خواهد شد .
۲۱ دسامبر،‏ ۱۲.۱۴.mp3
19.47M
جلسات_شواهد_الربوبیه 🎧 ۱۵۴_ حسن خواه 📗# مشهد دوم. شاهد اول اشراق نهم لمیت دخول شر در قضا الهی
۲۱ دسامبر،‏ ۱۶.۰۱.mp3
18.76M
تفسیر ایه ۱۷۲ سوره اعراف 🔉جلسه ۹ @KellasEtegadi 🎓مدرس: حسن خواه
۲۲ دسامبر،‏ ۹.۳۲.mp3
30.89M
📚 📍 ۵۵ خواه 📜مقاله پنجم سنتی تدابیر فصول / تدابیر حبلی
۲۲ دسامبر،‏ ۱۸.۲۴.mp3
17.84M
📚 📍 ۵۶ خواه 📜مقاله پنجم سنتی تدابیر فصول / تدابیر حبلی/ وشیردهی
اشارات نمط سوم ۰۱1.mp3
37.24M
📗 🎧 ۱ 👤 مباحث مقدماتی سوال : مباحث علم النفس جز فلسفه است یا خیر ؟ اگر جز علم النفس چنانچه طبق نظر مشهور جز مباحث طبیعیات باشد طبق تعریف مشهورِ فلسفه جز طبیعیات است . وطبیعیات هم قسمی از فلسفه است . طبعا اگر اصطلاح ما از فلسفه صرفا فلسفه اولی باشد علم النفس جز فلسفه نیست ‌. نظر خاص مرحوم صدرا : در پاسخ به انهایی گه گفتند چون نفس کمال جسم طبیعی است پس از مباحث طبیعیات است . می فرماید بسیاری از مباحث نفس مثل از اقسام جوهر بودنش ویا مجرد بودنش و یا قدیم یا حادث بودنش از بحث های فلسفه اولی است لذا ایشان علم النفس را درمقدمه بحث معاد ذکر میکند . تفاوت علم النفس ومعرفه النفس : ۱_ معرفت النفس با علم حضوری و جزیی و مربوط به نفس ادمی است وجنبه عملی دارد اما علم النفس با علم حصولی و مباحث کلی وراجع به همه نفوس نه نفس ادمی است . موضوع : علم النفس نفس است . و روش ان هم به نحو برهانی است نفوس ارضیه : نفوسی ما دون فلک قمر هست ند نفوس سماوی : نفوس افلاک تسعه . الف: توضیح چیستی افلاک ب :پاسخ به این مباحث افلاک اصل موضوعی است و درصورت بطلان ان نظریات خللی به فلسفه وارد نیست . ورود به تعریف اول نفس و اتمام ... ادامه دارد... ۱۴۰۱/۱۰/۰۱_
۲۴ دسامبر،‏ ۱۱.۳۸.mp3
26.22M
⚡️⚡️جلسه۲۰ ⚡️⚡️شرح خطبه فدکیه 👤 استاد حسن خواه 📆 ۳ دی ثُمَّ الْتَفَتَتْ إِلَى أَهْلِ الْمَجْلِسِ، وَ قَالَتْ أَنْتُمْ عِبَادَ اللَّهِ نُصُبُ أَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ، وَ حَمَلَةُ دِینِهِ وَ وَحْیِهِ، وَ أُمَنَاءُ اللَّهِ عَلَى أَنْفُسِكُمْ، وَ بُلَغَاؤُهُ إِلَى الْأُمَم حَوْلَکُمْ وَ زَعِیمُ حَقٍّ له فِیكُمْ وَ عَهْدٌ قَدَّمَهُ إِلَیْكُمْ،
۲۵ دسامبر،‏ ۱۱.۰۶.mp3
24.6M
⚡️⚡️جلسه۲۱ ⚡️⚡️شرح خطبه فدکیه 👤 استاد حسن خواه 📆 ۴دی وَ زَعِیمُ حَقٍّ له فِیكُمْ وَ عَهْدٌ قَدَّمَهُ إِلَیْكُمْ، کِتابُ اللَّهِ النَّاطِقُ وَ الْقُرْانُ الصَّادِقُ، و النُّورُ السَّاطِعُ وَ الضِّیاءُ اللاَّمِعُ، بَیِّنَةً بَصائِرُهُ، مُنْکَشِفَةً سَرائِرُهُ،
۲۶ دسامبر،‏ ۱۰.۴۲.mp3
20.5M
⚡️⚡️جلسه۲۲ ⚡️⚡️شرح خطبه فدکیه 👤 استاد حسن خواه 📆 ۵دی عَهْدٍ قَدَّمَهُ اِلَیْکُمْ، وَ بَقِیَّةٍ اِسْتَخْلَفَها عَلَیْکُمْ: کِتابُ اللَّهِ النَّاطِقُ وَ الْقُرْانُ الصَّادِقُ، و النُّورُ السَّاطِعُ وَ الضِّیاءُ اللاَّمِعُ، بَیِّنَةً بَصائِرُهُ، مُنْکَشِفَةً سَرائِرُهُ، مُنْجَلِیَةً ظَواهِرُهُ، مُغْتَبِطَةً بِهِ اَشْیاعُهُ، قائِداً اِلَى الرِّضْوانِ اِتِّباعُهُ، مُؤَدٍّ اِلَى النَّجاةِ اسْتِماعُهُ. بِهِ تُنالُ حُجَجُ اللَّهِ الْمُنَوَّرَةُ، وَ عَزائِمُهُ الْمُفَسَّرَةُ، وَ مَحارِمُهُ الْمُحَذَّرَةُ، وَ بَیِّناتُهُ الْجالِیَةُ، وَ بَراهینُهُ الْکافِیَةُ، وَ فَضائِلُهُ الْمَنْدُوبَةُ، وَ رُخَصُهُ الْمَوْهُوبَةُ، وَ شَرائِعُهُ الْمَکْتُوبَةُ
🛑 به مناسبت ایام فاطمیه (س) دروس بجز شرح این هفته است . پ ن : عالم ذر در روز و النفس روز برگزار میشود . مابقی ان شا الله روز ۱۰ دی ماه
هدایت شده از صندوق خیریه وقرض الحسنه معارج
صلی الله علیک فاطمه الزهرا (س) تهیه بیش از ۴۰ پرس خورشت فسنجانِ گیلانی ویژه شهادت حضرت زهرای اطهر (س) . به نیت همه شیعیان ان حضرت(س) خصوصا همه اساتید و معلمان حقیقی و سلامتی همه اعضای مجموعه معارج خصوصا بانیان ارجمند . اللهم تقبل منا واحد خیریه وصندوق قرض الحسنه : https://eitaa.com/joinchat/1242890415C1b67786ccf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مجموعه تفسیر موضوعی معارج
۲۸ دسامبر،‏ ۱۶.۰۹.mp3
33.54M
تفسیر ایه ۱۷۲ سوره اعراف 🔉جلسه ۱۰ @KellasEtegadi 🎓مدرس: حسن خواه
هدایت شده از علم النفس فلسفی (نمط سوم اشارات)
نمط سوم اشارات ۰۲.mp3
34.42M
📗 🎧 👤 اشاره به تعاریف نفس ۱_ تعریف های دوگانه خواجه ۲_ تعریف افلاطون (اشاره) ۳_تعریف ابن سینا (اشاره) ۴_ تعریف متاخرین توضیح تعریف نفوس سماوی : معنای مشترک : کمال اول لجسم طبیعی + ذی ادراک و حرکه یتبعان تعقلا کلیا حاصلا بالفعل . افلاک کارشون متفاوت است ودائمی است (حرکت وضعی شان ) واین حرکت شان هم زائیده شعور وتعقل نفس فلاک است که مجردات را شهود میکند وتعقل میکند وشوق میابد وبدنه را به حرکت وا میدارد . ورود به تنبیه: ۱_ وجود خود را (هر موجودی دارای نفسی ) با علم حضوری میابد . واین مخصوص همگان است . چه سالم وچه غیر سالم . این مطلب بدیهی است .و با علم حضوری خود را میابیم . و اصلا امکان ندارد با علم حصولی به خود علم پیدا کنیم ... اثولوجیا از ارسطو : در قدیم معروف بود اثولوجیا (علم ربوبی) از ارسطو است ‌ وکه بعد ها خلافش ثابت شد که برای یکی از شاگردان افلاطون است . درضمن شاهد بحث این بود : که مطالبی را در این کتاب به افلاطون نسبت داده اند که در عالی ترین مراحل توحید است ۱۴۰۱/۱۰/۰۸_
آیت الله العظمی جوادی آملی: «اين كار آسانی نيست، كسی بيست سال يا بيش از بيست سال باشد و در بستر باشد و بگويد: «بِكَ يَا اللهُ» مگر كار آسانی است انسان بيست سال، بيست و پنج سال بستری باشد و جز نام حق و ياد حق چيزی بر لب و زبان او جاری نشود. بنابراين ما قدردان اين انقلاب، نظام و تلاش و كوشش شهدا و عزيزان باشيم.» درس اخلاق ۹۴/١١/١۵ پ ن : ان هنگام که خیلی ها لباس تقیه و احتیاط بتن داشتند ایت الله العظمی جوادی املی (ره) تمام قد در میدان دفاع از انقلاب بودند . و هم مرد میدان و هم جز معدود تئوریسین های حکیم ان تاکنون بشمار می روند که هم در فقاهت، درعلوم معرفتی وحکمی سرامد روزگار معاصرند . ادام الله ظله !
نهایه ۴۰.mp3
24.83M
🎧 👤 خواه 📗 چهارم، فصل سوم 🗓 ۱۴۰۱/۱۰/۱۰_ اين برهان بر دو مقدمه زير استوار است: مقدمه اوّل: واجب بالذات ممكن نيست. مقدمه دوم: هرچه كه ممكن نيست ماهيت ندارد. نتيجه: واجب بالذات ماهيت ندارد برهان دوم : مقدمه‌اوّل: اگر واجب‌الوجود ماهيت داشته باشد، اين ماهيت بر وجودش تقدم بالوجود دارد. مقدمه دوم: تالى محال است. نتيجه: واجب تعالى ماهيت ندارد.
۲ ژانویه،‏ ۱۶.۴۱.mp3
19.39M
جلسات_شواهد_الربوبیه 🎧 ۱۵۵_ حسن خواه 📗# مشهد دوم. شاهد اول اشراق دهم نشئات هستی
📝نظر یکی از اساتید_حاضر در کانال که دکترای تخصصی فلسفه و کلام دارند و بیش ۱۷ مقاله چاپ شده داشته و همچنین یک جلد کتاب هم از ایشون به چاپ رسیده ماضاف بر همه ایشان دانشجوی ممتاز دوره دکتری هم بودند . جناب دکتر نکویینژاد https://eitaa.com/joinchat/796983321C3cd8868433
📝نظر لطف یکی از اساتید علوم عقلی راجع به مجموعه ودروس فلسفی استاد https://eitaa.com/joinchat/796983321C3cd8868433