eitaa logo
مجموعه علمی ، فرهنگی معارج
1.6هزار دنبال‌کننده
487 عکس
90 ویدیو
123 فایل
مجموعه ی مجازی ،آموزشی و فرهنگی معارج ⭕ هدف: نشر معارف وعلوم دینی در سطوح مختلف و به ویژه احیای کتب سابقین میباشد. #عقلی #نقلی #طب ⁦🎗️⁩بدون #وابستگی ⁦⁦⁦🎗️ ⁦ 🔖ادمین: @Hekmat_hasan ⭕صفحه ما⭕: https://moarej.blog.ir/ ⭕حامی معارج ⭕👇👇 @Hami_mareg
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جمع بندی مطالب ۱۰ ویژه سال چهارم و پنجم و ششم (حوزه علمیه ) جلسه مختص سال چهارم صفات ذاتی و سلبی ملاک شناخت صفات ذات و فعل زیادت صفت بر ذات نفی صفات عینیت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗 شرح_منظومه 🎧 ۱۳۸ 👤 حسن خواه 📗 هفتم علت ومعلول
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسات_شواهد_الربوبیه 🎧#استاد_حسن خواه 📗# مشهد سوم.شاهد دوم اشراق اول
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗 شرح_منظومه 🎧 ۱۳۹ 👤 حسن خواه 📗 هفتم علت ومعلول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد الکل فی الکل حضرت علامه ی علی الاطلاق ایت الله العظمی جوادی املی (دام ظله العالی )
سلام علیکم ان شاءالله طاعات و عبادات عزیزان مقبول درگاه احدیت باشد از همه دوستانی که محبت نمودند درحق این کمترین و این ایام راتبریک گفتند کمال تشکر را دارم . و از خداوند متعال که معلم حقیقی و بالذات است طلب می کنم به حق معلم اول و ثانی ( صلوات الله علیهما) همه عزیزان و خصوصا هم مباحثه ای های ما را در زیر سایه ولی الهی(عجل اللهتعالی فرجه الشریف) محفوظ بدارد و علم صائب و عمل صالح نصیب مان بنماید . و ما را توفیق بدهد از فیض معلمان راستین همواره شاکر باشیم . در آخر پوزش می طلبم که نتوانستم از یکایک عزیزان تشکر به عمل آورم . التماس دعا 🤲 حسن خواه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضور پر رنگ اثار صدرایی و از شارح برجسته این مکتب یعنی ایت الله جوادی املی در این قاب معانی بسیاری نهفته است ‌. حسن خواه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جمع بندی مطالب ۱۱ ویژه سال چهارم و پنجم و ششم (حوزه علمیه ) حیات زیادت صفت بر ذات نفی صفات عینیت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جمع بندی مطالب ۱۲ ویژه سال چهارم و پنجم و ششم (حوزه علمیه ) حیات علم الهی عشق الهی شوق
باسمه تعالی تبصره مشرقیه استاد جوادی املی(روحی له الفداه) که در واقع میتوان به حق ایشان را مرجع تحقیق و زعیم علمی حوزهای علمی تشیع در دروه حاضر دانست در اخرین دیدار خود با مدیر حوزه های علمیه به ایشان تاکید به دانش میکنند همان مطلبی که در پیام بی سابقه ایشان بعد از واقعه کرمان مشهود بود . واین امربسی جای دارد . وقتی متوجه میشویم الحاد مدرن تا گوش شهر های مذهبی سنتی مثل نجف اشرف رسیده ،بعد از فتح فضای مجازی ایران و ازسوی دیگر بدانیم، جنگ کنونی ما با افکار رسانه ای و وحتی در مسائل نابسامان فرهنگی ریشه در بنیاد های کلان اعتقادی و معرفتی دارد بیش از پیش اهمیت این متوسط روشن میشود.(قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ) واین نکته زمانی بیشتر نمایان میشود که استاد جوادی املی (دام عزه)<بخلاف بعضی از قرین های خود که بجای حکیم متکلم بودند ،>در اوج حکمت، ان هم متعالی سیر میکند اما باز راه برون رفت از منجلاب کنونی را یک علم وسطی میدانند که شاخصه ان علم ، ، و اعم از و باشد . بنابر این بر احاد علوم دینی در این دوره علاوه بر فرض فردی که تقلید در اعتقاد جایز نیست . به حد واجب کفایی فرض است که این دانش را عمیقا و با هر لطیفه که ان وقت شاید برون رفت از اندلس سازی سهل گردد و تا حد زیادی عملِ جامعه سامان خواهد یافت چرا که علم لازمه عمل است گرچه کافی نیست . حسن خواه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جمع بندی مطالب ۱۳ ویژه سال چهارم و پنجم و ششم (حوزه علمیه ) علم الهی دلایل اثبات علم پیش از ایجاد علم الهی و اختیار انسان شبهه فخر رازی می نخورم علم اله جهل بود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسات_شواهد_الربوبیه 🎧#استاد_حسن خواه 📗# مشهد سوم.شاهد دوم اشراق اول اشکال و جواب حول تجرد نفس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دعایی که آیت‌الله بهجت به رهبر انقلاب توصیه کردند 🗓 سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی بهجت
حدیث و استاد جوادی املی "ایت الله استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: بحضرت آیت‌الله جوادی به عنوان یک فیلسوف و حکیم که در زمان ما از مسلط‌ترین افراد به است ا حضرت آیت‌الله جوادی آملی و علامه طباطبایی از کسانی هستند که به حدیث خدمت بسیار بزرگی کرده‌اند. " پ ن : تفسیر شریف تسنیم اقلا از دو جهت روایی است : اول : برداشت های تفسیری مفسر متخذ از روایات وهماهنگ با مجموعه روایات است اما نه صرفا روایات تفسیری که اغلب دچار ابهام و یا تطبیق ، جری و ضعف سندی اند بلکه منظور مجموعه روایی است ‌ وبنظر مفسر را می توان احیاکننده این روش دانست که همه روایات به منزله شرح وتفسیر قران کریم اند . و عِدل تام بین ثقلین برقرار است . ثانیا اهتمام مفسر به روایات ویژه تفسیری تحت عنوان تفسیر ماثور که حجم بسیاری از اثار ایشان را به خود اختصاص داده با این تفاوت که اشاره ها و جمع بندی های نابی در این حیطه از ایشان موجود است ‌ که کمتر در کتب تفسیر دیگر حتی کتب تفسیرروایی یافت میشود . اهتمام ویژه استاد به حدیث انچنان است که امثال در نقد ایت الله جوادی به این خصیصه اشاره می کنند واین ها ریشه در تدریس و تحصیل کتب روایی مثل تحصیل ده جلد از بحار الانوار محضر علامه طباطبایی و دروس حدیثِ امل در محضر شاگردان مبرز حوزه نجف و تدریس چند ده ساله و مفصل و کامل نهج البلاغه ، بخش هایی ازصحیفه سجادیه ، توحید صدوق،شرح ادعیه مثل زیارت جامعه و مناجات شعبانیه و دقت و کنکاشت در بستر تمام روایات تفسیری دانست. که این ها غیر از کارهای حدیثی متداول فقهی است که مفصلا داشته اند ‌ . با این احتساب می توان گفت کمتر فقیهی از فقهای معاصر اینچنین اشراف حدیثی داشته باشد . حسن خواه https://eitaa.com/kellasetegadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسمه تعالی ۱_دروس طبق اعلام مرکز مدیریت تا اواسط خرداد ماه برگزار خواهد شد . ۲_ دروس سال تحصیلی (به غیر از دروس مناسبتی ) طبق جدول از روزشنبه ۲۲ فروردین ماه تاخرداد ماه برگزار خواهد شد . ۳_ درس اشارات _نمط_دهم در تابستان تکمیل خواهد شد ۴_برنامه تحصیلی در خرداد ماه ارائه میشود . واحد اموزش مجموعه علمی معارج https://eitaa.com/kellasetegadi
باسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون سانحه سنگین و مصیبت جانکاهی که از بُعد اجتماعی در این برهه ی حساس جز با تاسی به مصائب اهل البیت عصمت و طهارت ( علیهم افضل صلوات الله ) قابل تحمل نخواهد بود . از محضر ربوبی به برکت ذوات قدسی اهل البیت عصمت و طهارت(ع) خصوصا بارگاه منور و نورانی علی بن موسی الرضا(علیه السلام) طلب می کنیم این مصیبت عظیم را برملت غیور ایران اسلامی سهل بگرداند و از باب ان که شهادت کوثر است، آن را بر تکاثرِ ابترِ استبکار غالب بفرمایید . این فقدان کم سابقه را محضر رهبری معظم( دامت برکاته) خصوصا و عموم علاقه مندان مکتب اهل البیت (ع) تعزیت عرض میکنیم . و از ذات حق برای ان مسافران طریق عشق خصوصا ریاست محترم جمهور ( رضوان الله علیه ) طلب علو درجه می نماییم . حسن خواه حوزه علمیه https://eitaa.com/kellasetegadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی «همت بلند امیر المؤمنین امام علی سلام الله علیه در دعا: نَسْاَلُ اللّهَ مَنازِلَ الشُّهَداءِ وَ مُعايَشَةَ السُّعَداءِ وَ مُرافَقَةَ الاَْنْبِياءِ.» خطبه های نماز جمعه
مراسم بزرگداشت هیات رزمندگان اسلام
با اندکی تاخیر تکریم مقام علمی صدرا یکم خرداد مرحوم مولی صدرا (ره) حکیمی متاله بود که از الهی بودن و صاحب ذوق بودن * به اوج ملکه شهود نیل کرده بود . وبرهان ،عرفان ،قران را دریک افق مشاهده میکرد و بین ان تهافتی نمی دید . فلسفه او در عین آزاد بودن و عقلانی بودن در خدمت دیانت بود و میتوان به جد اذعان نمود انکس که در حکمت او وارد شود واز حق وانصاف عدول نکند جز تکمیل و تسدید توحید عائد او نمی شود . البته باید دقت کرد که فلسفه او با مقدمه هستی شناسی وزین اصالت وجود علاوه برآن که ره را در توحید نظر روشن میکند ، بلکه بالاتر با حفظ همان معرفت علمی حکیم را از ذهن به عین و از نظر به عمل میکشاند . وتعالی توحید عملی را در بر دارد بماند که حکمت او تاب تفسیر وتشریح استظهاری متون مقدس را هم دارد . وهمان طور که فحول علم اصول بیان میکنند،گاهی ظهورات یک متن نه احتمالات باتوجه به مقدمات فنی قابل استنتاج است . و خود او در فضای علوم عقلی خصوصا از بنیان گذاران این روش است . * حکیم الهی حکیم مشائی و حکیم اهل ذوق اشراقی است . حسن خواه https://eitaa.com/kellasetegadi
نقدی به طب موسوم به (اسلامی) اولا : انچه اسلام به طور کلی بیان میدارد ان است که همه عالم هستی ، مخلوق است( الله خالق کل شی) تبعا هر علمی از علوم که تبین مخلوقات الهی باشد صبغه الهی خواهد داشت . بنابراین مفسرگاهی مفسر فعل الله و گاهی مفسر کلام الله است. ثانیا : کبرایی را متولیان طب اسلامی مطرح میکنندوان اینکه( ما روایات ضعیف را با تجربه میسنجیم ). این کلام از جهاتی مخدوش است . اولا در کدام بستر اهل البیت (ع) تجربه را یکی معیار های صدورحدیث از خویش دانسته اند چرا که نسبت کلام صحیح با حدیث قطعی عام وخاص مطلق است . از سویی بسیاری از مرجحات صدوری که از دیر باز میان اصولیان مطرح بوده مورد مناقشه است فضلا از خود مرجح پنداشته ی تجربه ! ثانیا با همین روش اگر پیش برویم روایات ضعیف السند را معیار قرار دهیم و با تجربه به صحت ان ملتفت شویم چرا همین تجربه را در مبانی و مدعیات طب سنتی لحاظ نکنیم درحالی که اکثر مدعیان ان طب کذایی به طب سنتی خوشبین نیستند . ثالثا : چه مجوزی اجازه میدهد در امور هام ( نفوس و اضرار ) با تجربه بدئی پیش برویم ؟ کدام فقهی این ازمون و خطا را اجازه میدهد ؟ ان هم بدون فحص بالغ درباره خواص واجزای دارو ها با صرف وجود یک روایت ضعیف خصوصا در مواردی که ضرورت نباشد . رابعا اساسا معذریت و منجزیت که شاکله مباحث فقهی واصولی کنونی است کارایی تام در مبانی طب‌ِ موسوم به اسلامی را دارد ؟ به تعبیر دیگر درجل تکوینیات چاره عمیق تر میطلبد . حسن خواه https://eitaa.com/kellasetegadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا