ایام حزن و ماتم شهادت امام حسن عسکری (علیه افضل صلوات المصلین ) را تسلیت عرض نموده خصوصا بر وجود مبارک امام عصر( عجل الله تعالی فرجه )و از ذات حق (جل و اعلی) صلاح دنیا و فلاح اخرت را به برکت این امام همام برای همگان خواستاریم
امام حسن عسکری (علیه و علی ابنه و ابائه السلام) در یک بیان نورانی میفرمایند : برای نیل در مسیر سلوک الهی و وصول الی الله که طبق روایات به (بعد طریق و قله زاد )یاد شده فرمودند: ان مرکب راهوار برای این سفر طولانی نماز شب و مطیعه لیل است
الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء الیل .
مطیعه یعنی مرکب مناسب .
https://eitaa.com/kellasetegadi
به اطلاع طلاب محترم میرساند جلسات زیر در این هفته تعطیل میباشد .
جلسه چهار شنبه تفسیر (بحث عالم ذر)
جلسات پنج شنبه و جمعه شرح منظومه
در ضمن دروس اصول و منطق امشب هم تعطیل است
❌❌❌❌❌❌❌❌❌
🔺 حجة أخرى إن إعادة المعدوم- توجب كون المعاد هو المبتدأ و هو محال- لاستلزامه الانقلاب أو الخلف- بيان الملازمة أن إعادة المعدوم بعينه- يستلزم كون المعاد هو المبتدأ ذاتا- و في جميع الخصوصيات المشخصة حتى الزمان
فيعود المعاد عين المبتدأ و هو الانقلاب أو الخلف-.
حجة أخرى لو جازت الإعادة لم يكن عدد العود.
📝 نحوه تقریر نویسی از مباحث فلسفه
🔺 موضوع :
یکی از برهان های محال بودن اعاده معدوم بعینه
✍ اگر اعاده معدوم ممکن باشد (مقدم)
معدوم عین معاد است(تالی) .
بطلان تالی:اگر معدوم عین معاد باشد لازمه اش خَلف و یا انقلاب خواهد بود .(تالی باطل مقدم مثله)
👈 بیان ملازمه مقدم و تالی : چون فرض ما اعاده معدوم بعینه است .
🗣 بیان خلف: اگر بگویم معدوم و معاد دوچیز است این خلاف فرض است .
🗣بیان انقلاب : اگر بگوییم هر دو یکی هستند لازمه اش این است که معاد عین مبتداء و مبتداء عین معاد شود و این انقلاب است .
🔅♻️ برگشت بطلان انقلاب به محال بودن اجتماع نقصین است .
📌 نکته اخر ایشان بیان ملازمه را این گرفته : اگر اعاده معدوم بعینه ممکن باشد لازمه اش این است که همه مشخصات معدوم اعاده شود که از مشخصات زمان است .
📍 این برهان تقریبا یکی از برهان های حاجی سبزواری درکتاب شرح منظومه است.[با اندکی تفاوت]
🖌پ ن: بیان برهانی و قیاسی یعنی بیان مطلب در قیاس اقترانی و استثنایی اساس فلسفه است و گرنه بصورت مقدمات پراکنده مطرح کردن مطالب کافی نیست .
#یاداشت
#حسن_خواه
#فلسفه
https://eitaa.com/kellasetegadi
✍نمی از یم رحیق مختوم :
قياس خَلف يا خُلف، قياسي است كه بطور مستقيم و روياروي، به مطلوب نمي رسد. خَلف به معناي وَرا و پشت سر است. اين قياس را به دليل اين كه از خلف و وراي مطلوب به سوي نتيجه مي آيد قياس خَلف مي نامند، و خُلف به معناي بطلان است، و اين قياس را چون از طريق ابطال نقيض مطلوب به نتيجه مي رسد قياس خُلف نيز مي گويند.
🔅 پ ن: عده ای اصرار دارند بگوییم قیاس خَلف و عده ای هم میگوید خُلف
#یاداشت
#حسن_خواه
#منطق
https://eitaa.com/kellasetegadi
🔅🌸 سالروز امامت حجت بن الحسن العسکری ، گرامی خجسته باد🌸🔅
باتوجه به این که هدایت و سعادت جامعه بشری در وادی عقلانیت آن جامعه یعنی در حوزه تکامل عقل نظر و عقل عملی است . و رَه آورد این دو ، علم و عدالت خواهد بود چراکه علم و فهم ، مربوط به حوزه نظر است که شخص بفهمد چه هست و چه نیست و چه خوب است و چه بد .
دوم این که بتواند عزم و اراده بر ترک بگیرد و آنچه را که فهمید پیاده کند که یکی از خروجی های مهمش میشود عدالت.
.«عدالت یعنی هرچه را در موضع خود قرار دهد»
دعوای رسمی ما در فهم معنای عدل بادیگر مکاتب نیست ؛ عمده همان تعیین گر موضع اشیاء و افعال است . لذا هنگامی که عقل نظر ، وهم و خیال را تدبیر کرد و مشخص شد *انْ الحکم الا لله* آن وقت با تربیت انسان ، دشمن درون هم تدبیر میشود. آن وقت عدالت رخ میدهد و جامعه ای با وصف عقل و عدل که ثمر شکوفایی کامل قوه عقل انسان است هویدا میگردد . که در روایات مهدوی هم به رشد عقل و هم رشد علم در عصر ظهور اشاره شده است .
🔺 که در مورد جنبه علمی دوران ظهور میتوان به روایت زیر اشاره نمود:
📜 عن أبي عبدالله(عليهالسلام) قال: العلم سبعة و عشرون جزءاً فجميع ما جاءت به الرسل جزءان؛ فلم يعرف النّاس حتي اليوم غير الجزءين. فإذا قام القائم أخرج الخمسة والعشرين جزءاً فبثّها في الناس وضمّ إليها الجزءين؛ حتّي يبثّها سبعة وعشرين جزءاً
در مورد جنبه عدل حاکم در جامعه که حاکی از تکامل عقلین است میتوان به روایت زیر تمسک نمود .
📜 ولو قد قام قائمنا... ولذهبت الشحناء من قلوب العباد واصطلحت السباع والبهائم؛ حتي تمشي المرأة بين العراق إلي الشام... وعلي رأسها زينتها لا يهيّجها سبع ولا تخافه!
📌نکته در خور توجه این که گرچه در دوران ظهور حضرت از امداد های غیبی بهره میگرند اما باید توجه داشت ، هم خود جامعه بسمت درک حقایق پیش میرود چرا که شیعبان حقیقی با روحیه انتظار و انس با گزاره های ظهور رشد کرده اند و هم خود جامعه بشری از ظلم مملو ،خسته شده و میفهمد برنامه های بشری کامل نیست و نفس او جز با حق ارام و اطمینان نمی یابد . و از طرفی خود جریان ظهور و حوادث قبل و بعد آن مکتب انسان سازیست و حضرت( ع )چون بلاخره در یک حکومت دنیایی تدبیر میکنند ، به تربیت و نیرو سازی ادامه می دهند و در پاسخ خیال واهی عده ای از فرق باطله (که بعد ظهور رشدی نیست و ...) باید گفت: بسیاری ، تازه در دوران ظهور به حق میشتابند و این که فرمود *لیظهره علی الدین کله* صرفا با جنگ و شمشیر نیست بلکه با اقدامات فرهنگی و تربیتی مثل نزول عیسی مسیح و مثل ندای اسمانی و دیگر علایم اخر الزمان هم دل گرمی ایجاد میکنند و هم تربیت و هم نمایان کننده حق خواهد بود . و جامعه بشری چون از درون خواهان عقل است و عدل به فطرت خویش باز خواهد گشت . و آن معدود تبهکاران جهانخوار را که با عدم تربیت در فصای عقل بجای عدل ، مروج ظلم بوده اند را نابود خواهند ساخت .
💠 السلام علی المعدّ لقاطع دابر الظلمة...
#حسن_خواه
#مهدویت
#یادداشت
https://eitaa.com/kellasetegadi
🌺🌺🌺🔉🔉🔉
🎓شنبه و یک شنبه جلسات بدایه الحکمه و جلسات منظومه سبزواری برگزار میشود