eitaa logo
اندیشه در کرمانشاه
40 دنبال‌کننده
63 عکس
11 ویدیو
18 فایل
محفلی برای اشتراک محتواهای برگزیده حوزه علوم انسانی که در کرمانشاه تولید می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
📢اطلاعیه 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔶ماه رمضان ماه قرآن است و چه خوب است که این ماه، بیش از ماههای دیگر فرصتی برای خارج کردن قرآن از مهجوریت باشد. 🔶 در این ماه جلسات قرآن برگزار می شود و محافل قرآنی بر رونق خود اضافه می کنند. ☑️ اما مهم ترین وظیفه تدبر در قرآن است. 🔶 که از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده است، به زودی پس از اتمام تفسیر سوره هود، وارد سوره یوسف ، احسن القصص قرآن ، خواهد شد. 🔶 در این گروه به صورت هفتگی چکیده ای از حدود ۲۰ الی ۳۰ صفحه مطرح شده و در طول هفته نکات تکمیلی از تفاسیری مانند تسنیم و ... اضافه خواهد شد. علاوه بر این در فرصتهای مناسب جلسات حضوری نیز تشکیل می شود. 🔶کسانی که تاکنون وارد تفسیر نشده اند این ماه را غنیمت بدانند و برای معرفت به کتاب آسمانی تصمیمی دوباره بگیرند. ⬅️لینک عضویت گروه در پیام رسان ایتا: http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a @kermanshahandishe
📝یادداشت 🔸برخی حدیث شناسان پرسیده اند؛ در اسم الله فاعل است یا مفعول؟ 🔸در معنای اول یعنی خدا مهمانی داده است و در معنای دوم یعنی خدا مهمان است و ما‌ میزبانیم. 🔸این که می گوییم ماه رمضان ماه امت است بیشتر با این مناسبت دارد که بگوییم امت مهمان است و خدا میزبان.  🔸مهمان خدا شدن ویژگی های مهمی دارد: ☑️ مهمان نباید خیلی فعال باشد ☑️ نباید برای میزبان تعیین تکلیف کند ☑️ مهمان باید لذت ببرد و نگران نباشد. ⬅️ این تفسیری توحیدی و بنده وار از ضیافت است. 🔸«خود را مهمان خدا دیدن» از اصولی است که مرحوم خیلی خوب آن را تبیین می کند و یکی از فصول کتاب همین عنوان است. او‌ می گوید :«ما در دنیا و آخرت میهمان خدا هستیم. آداب میهمانی را باید رعایت کرد. باید در بدو ورود، صاحبخانه را ملاقات کرد بعد هر جا گفت بنشین نشست و هر چه پذیرایی کرد بهره برد و به صاحبخانه فرمان نداد و جز آنچه آماده کرده نخواست و دل به وسایل و منزل صاحبخانه نبست و آرزوی مالکیت آنها را نکرد».  🔸رجب ماه خدا و شعبان ماه رسول است اما رمضان ماه امت است. در حقیقت مهمانی هستی، ظهور بیشتری دارد. 🔸در این ماه خدا میزبان است و ما کافیست بنده باشیم. @kermanshahandishe
📝یادداشت 🌸حجاب از منظر حکمت و دین 🌹 زن، متمثّل شدن به صفت مستوری حضرت ستّار است! 🌹حجاب زن، تخلُّق با اخلاق محجوبی حضرت حق تعالی است! 🌹حجاب زن، رویکرد فرهیختگی او در قرار گرفتن در دایره ولایت خدا و ممانعت از نگاه شیطانی به جغرافیای کرامت اوست! 🌹حجاب زن، پَرچین باغ عزّت و کرامت اوست تا جغرافیای بوستان و گلستان کمال جمال او محل عبور نگاه آلوده و دزدانه شیاطین جن و انس نشود! 🌹حجاب زن، رویکرد رندانه او در رعایت امانت الهی است تا رساندن و ادای آن امانت به صاحب اصلیش! 🌹حجاب زن، نتیجه بصیرت و شعور متعالی زن است؛ در رعایت حقوق خود و دیگران! و ... ۱.تخلُّق به اخلاق و متّصف شدن به صفت خدا ۲. قرار گرفتن در دایره ولایت خدا ۳. پَرچین شدن و امن تر شدن باغ عزّت و کرامت ۴. محافظت از گلستان جمال از ورود دزدکی روباهان ۵. اثبات رندی و فرهیختگی ۶. تلاش در تحقّق صفت خوب امانتداری عفّت ۷. اثبات شعور اجتماعی در رعایت حقوق دیگران ۸. کمک به استحکام روابط خانوادگی ۹. خدمت به خود در محافظ از بازخورد نتیجه عمل اجتماعی به خود ⬅️بی حجابی گناه است و گناه، خروج از دایره ولایت خدا و قرار گرفتن در ولایت شیطان است. دکتر @kermanshahandishe
📢اطلاعیه 📚مرحله دوم #لیگ_کتابخوانی_دانشجویی کرمانشاه 🔸روز سه شنبه ۲۴ اردیبهشت از ساعت ۸:۳۰ صبح در محل سالن آمفی تئاتر، کتابخانه امیرکبیر برگزار می شود 🔸در این مرحله دوازده تیم از دانشگاه رازی، صنعتی، علوم پزشکی و پیام نور در شش مسابقه کتاب #نفحات_نفت نوشته #رضا_امیرخانی را معرفی و سپس مورد نقد و جایگزینی قرار می دهند 🔸گفتنی است کتاب نفحات نفت نقد و بررسی کارآمدی مدیریت دولتی در عرصه اقتصاد و فرهنگ است ورود علاقمندان به محل مسابقات بلامانع است @kermanshahandishe
📢 فراخوان سومین دوره کرمانشاه منتشر شد 🔸پس از برگزاری دو دوره از مرحله اول و یک دوره مرحله دوم، فراخوان سومین دوره مطالعاتی «بینش مطهر» (مرحله اول) در کرمانشاه آغاز شد و تا پایان خردادماه ادامه دارد. 🔸مرحله نخست این دوره در قالب مطالعه پنج کتاب که تدوین جدیدی از آثار شهید مطهری است، برگزار می‌شود. ⬅️برای اطلاع ثبت نام و اطلاع از هزینه کتابها و محصولات آموزشی به سامانه بینش مطهر به نشانی bineshemotahar.ir مراجعه نمایید. 🔸لازم به ذکر است داوطلبان چنانچه پس از ثبت نام درخواست انصراف داشته باشند ، فقط در شرایط خاص و با تشخیص مسئول استان و مسئول دوره انصراف پذیرفته میشود و هزینه انتهای دوره عودت داده میشود. 🔸گفتنی است مجموعه بینش مطهر در سطح کشور با تأیید مقام معظم رهبری به تدوین آثار استاد شهید مرتضی مطهری و تولید درسنامه تخصصی پرداخته و دوره های آموزشی را در قالب چهار سطح برای مخاطبان برگزار می کند. ⬅️از مزایای این دوره علاوه بر ارتقای سطح علمی شرکت کنندگان این است که پس از گذراندن دوره، افراد واجد شرایط برای همکاری و جذب در نهادهای دولتی و انقلابی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و سپاه معرفی می‌شوند. شعبه استانی بینش مطهر با نشانی و شماره تماس ذیل آماده پاسخگویی به داوطلبین گرامی است: ⬅️ شماره تماس: ۰۹۱۷۹۸۸۱۱۵۷ @kermanshahandishe
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 📢به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان و در آستانه شب های قدر برگزار می کند: 🔶«نزول دفعی قرآن» یا 🔶چگونه هزاران کلمه قرآن در یک کلمه خلاصه می شود؟ 🔶با محوریت آیه اول سوره هود و سوره قدر ⬅️زمان: پنجشنبه ۲ خرداد ساعت۱۱ صبح ⬅️ مکان: کتابخانه امیرکبیر @kermanshahandishe
اندیشه در کرمانشاه
📌نشریه #اتفاق_کرمانشاه @kermanshahandishe
⬅️صفحه اندیشه، نشریه #اتفاق_کرمانشاه 🔸فراخوان سومین دوره بینش مطهر 🔸نقش قابل توجه روایات در دو تفسیر المیزان و تسنیم 🔸نقدی بر تفسیر سوره قدر، اثر عین صاد 🔸چه کسی بر جهان حکومت می کند؟ @kermanshahandishe
28.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬ببینید ⬅️بررسی ضرورت مساله صیام، مبتنی بر نفس شناسی حکمت صدرایی_بخش اول ▪️روزه ارتباط تنگاتنگی با انسان شناسی و انسان شناسی با نفس شناسی دارد. ▪️چه بسا، جسم، انسانی باشد و نفس حیوانی:«اولئِکَ کَالأنعام، بَل هُم أضَلّ» ▪️نفس های نباتی و حیوانی، از هم جدا نیستند. همچنین مراتبِ هم نیستند بلکه شئون ناشی از نفس ناطقه هستند. ▪️این عالم، بالقوه است و در آن بالفعل پیدا نمیکنیم چرا که بالفعل متعلق به عالم ماورای ماده است دکتر @kermanshahandishe
22.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬ببینید ⬅️بررسی ضرورت مساله صیام، مبتنی بر نفس شناسی حکمت صدرایی_ بخش دوم ▪️تفکر راهی برای رسیدن به مرتبه ادراک است؛ تشخیص حق و باطل بر عهده تفکر نیست ▪️کسی می تواند لیله القدر را درک کند که نفس عاقله اش رشد پیدا کرده باشد و مشغله اش به نفوس نباتی و حیوانی کم شده باشد. ▪️با عبادات رسیدن به مرتبه نفس ناطقه امکان پذیر می شود. ▪️انسان برای رسیدن به مرتبه نفس ناطقه خلق شده است. دکتر @kermanshahandishe
📝گزارشی از یک رساله دکتری 🔹نقش قابل توجه روایات در دو تفسیر المیزان و تسنیم 🔹دکتر 🔹اشاره: رساله دکتری آقای علیرضا شایق اخیراً با عنوان «بررسی مبانی و آیت الله در کاربرد روایات تفسیری»، در دانشگاه قم دفاع شده و مورد پذیرش قرار گرفت. در ادامه گزارشی مختصر از نتایج این پژوهش تقدیم می گردد: 🔹روش تفسیری قرآن به قرآن به عنوان یکی از مهمترین روش‌های تفسیری سده‌های اخیر – و شاید بتوان گفت مهمترین آنها- اگرچه پیش از این نیز کم و بیش مورد توجه مفسران شیعه و سنی قرار گرفته بود، اما با قطعیت می‌توان گفت که در ایران به طور خاص و در جهان تشیع به طور عام توسط علامه‌طباطبایی(رض) شکل گرفته و به مخاطبان عام و خاص معرفی شد. علامه‌طباطبایی اگرچه ابتدا توجهی به تفسیر روایی داشته و اولین اثر تفسیری خود به نام «البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن»-که تا سوره‌ی مبارکه‌ی «هود» ادامه یافته - را با نگاهی روایی و حدیثی تألیف نموده است، اما اشتهار ایشان با معروف‌ترین کتاب تفسیری در ایران یعنی «المیزان فی تفسیر القرآن» است که ابتدا به زبان عربی نگاشته شده و بعد یک بار توسط گروهی از شاگردانش و بار دیگر توسط یکی از آنها – مرحوم سیدمحمدباقر موسوی همدانی- به پارسی برگردانده شد. این اثر مشخص‌ترین منبع روش تفسیری قرآن به قرآن در ایران و زبان پارسی است. 🔹پس از علامه، شاگردان ایشان این روش تفسیری را پی‌گرفتند که می‌توان از مرحوم آیت‌الله صادقی تهرانی یاد کرد که در اثر تفسیری خود یعنی«الفرقان» این روش را مبنای کار خود قرار داده‌است. 🔹اگرچه این کتاب به دلایل مختلف از جمله نگارش به زبان عربی، چندان توفیقی میان پژوهشگران و دانشوران نیافت؛ اما از میان شاگردان علامه، آیت‌الله جوادی‌آملی این روش را تبیین نموده در میان پارسی زبانان گسترش داد. ایشان ابتدا با تفسیر موضوعی خود به این روش پرداخت و سپس در اثر گرانسنگ و ارزشمند خود « تسنیم» که مفصل‌ترین اثر تفسیری به زبان فارسی است آن را گستراند. 🔹یکی از مهمترین مباحث در روش شناسی و نقد و بررسی شیوه تفسیری هر مفسر، بررسی مبانی اوست. این مبانی که در واقع پیش فرض‌ها، اصول و باورهای اصلی مفسر است، بنیان‌هایی را بنا می‌نهند که پایه‌های فرایند و نتایج تفسیر بر اساس آنها است. 🔹ازجمله مبانی روش تفسیری «قرآن به قرآن» مبنای استقلال قرآن در حجیت، دلالت و تفسیر است. به این معنا که قرآن کریم با توجه به اینکه به دلایل مختلفی مستقل است. ازجمله آنکه به دلیل اعجاز قرآن، در حجیت مستقل است و این حجیت ذاتی آن است و از چیز دیگری وام گرفته نشده است و به منبع دیگر دین یعنی «سنت» هم حجیت بخشی می‌کند. 🔹همچنین چون قرآن خود را روشن و روشنگر معرفی نموده است، نمی‌تواند در فهم، دلالت و تفسیر وابسته به منبعی خارج از خود باشد. ضمن آنکه رسول خدا(ص) و ائمه‌ی اطهار(ع) برای توضیح و تبیین آیات قرآن به آیات دیگر استناد نموده و ارجاع داده‌اند و برای این موضوع آیه یا آیاتی را مبنا یا دلیل فهم و توضیح و تبیین خاصی از آیات دیگر قرار داده‌اند. 🔹البته از نظر ایشان استقلال قرآن به معنای انحصار آن نیست، بلکه اگرچه قرآن به عنوان مهمترین منبع فهم و تفسیر خود است؛ اما اینگونه نیست که از منابع دیگر مانند «سنت»، «عقل» و ... استفاده نمی‌شود. به این معنا که قرآن در حجیت، دلالت و تفسیر «مستقل» است، اما «منحصر» نیست. از سوی دیگر با توجه به اینکه پیامبر خدا(ص) در قرآن به عنوان مبیّن و مفسر قرآن معرفی شده است، سنت نیز همپای قرآن تبیین کننده مجملات آیات و توضیح دهنده‌ی آن است. 🔹با بررسی روایات موجود که ذیل آیات قرآن در دو تفسیر «المیزان» و «تسنیم» ذکر شده‌اند، کاربرد آنها در فرایند تفسیری دو مفسر عالیقدر مذکور مورد توجه قرار می‌گیرد به نحوی که علیرغم آنکه برخی منتقدان ایشان را به کم توجهی به سنت و روایات متهم نموده‌اند اما کاربرد روایات در این دو اثر بسیار قابل توجه است. از سوی دیگر روایات در اندیشه‌ی تفسیری ایشان دارای سه «کارکرد» مهم است که عبارتند از: «کارکرد تعلیمی»، «کارکرد تبیینی» و «کارکرد تحکیمی». 🔹در توضیح کارکردهای سه‌گانه‌ی مذکور باید گفت که ایشان در بسیاری از موارد شیوه استفاده از آیات قرآن برای تفسیر آیات دیگر را از روایات معصومان (ع) آموخته‌اند و به طور کلی شیوه‌ی تفسیر صحیح و شیوه‌ی صحیح تفسیر را روایات به ایشان آموزش داده است که این همان کارکرد «تعلیمی» روایات است. ادامه ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
ادامه ⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️ 🔹در بسیاری از روایات، معصومان (ع) به تبیین مفاهیم و مصادیق آیات قرآن پرداخته‌اند که این نیز کارکرد « تبیینی» نام دارد. اما در مواردی علامه‌طباطبایی و آیت‌الله جوادی‌آملی به ذکر آرای مفسران و یا احتمالات تفسیری ذیل آیه یا مجموعه‌ای از آیات پرداخته اند که برای داوری میان آنها از روایات معصومان (ع) بهره برده‌اند به این معنا که معیار پذیرش یا عدم پذیرش یک احتمال تفسیری یا یک قول تفسیری موافقت یا عدم موافقت آن با روایات معتبر معصومان (ع) است که این کارکرد را کارکرد « تحکیمی» ( به معنای داوری و ارزیابی) نامیده ایم. @kermanshah_andishe